Hoppa över navigering

Möte 2022-12-08

Samhällsbyggnadsnämnd
  •   1

    Protokollsjustering

  • Förvaltningen ser över och förtydligar Länstrafikens allmänna resevillkor för att förtydliga och förenkla för resenärer.

    Resevillkoren ses över med jämna mellanrum för att säkerställa att dessa är rimliga och tillämpliga. Användningen av elsparkcyklar har ökat i regionen och många vill använda dessa som en del av pendling till och från arbetet. Behovet av förtydligande för både resenär och chaufför är därför viktig.

    Ordet anvisning har en större tyngd än uppmaning.

    Länstrafiken har färdbevis som är giltiga hos andra operatörer, resenären ska därför hänvisas till operatören som utför resan för information om störningar.

    Bilagor

  • Regionens revisorer har granskat hur samhällsbyggnadsnämnden jobbar med att långsiktigt utveckla kollektivtrafiken i hela länet. Utifrån genomförd granskning är den samlade bedömningen att samhällsbyggnadsnämnden inte helt vidtagit ändamålsenliga åtgärder för att utveckla kollektivtrafiken i hela länet. Främst handlar synpunkterna om att nämnden bör ta större del av de uppföljningar som görs på förvaltningen.

    För att tillgodose detta föreslås att nämnden vid samtliga sammanträden informeras om resandeutveckling, försäljning mm. Denna månadsrapport föreslås också förmedlas skriftligen till nämnden ledamöter. Nämnden föreslås också bli informerade om den fördjupade analyser och utvärderingar som har tydlig koppling till politiska beslut. Denna förändring föreslås ske med start i januari 2023.

    Bilagor

  •   4

    Information: Svealandstrafiken - brev och budget 2023

  • Samarbetet Botniska korridoren är ett gemensamt infrastrukturarbete mellan de sju regionerna Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland-Härjedalen, Dalarna, Gävleborg och Örebro som tillsammans utgör två tredjedelar av Sveriges yta.

    Samarbetets syfte är att stärka transportinfrastrukturen och förbättra förbindelserna mellan norra och mellersta Sverige och övriga Europa, genom att ta fram ett gemensamt förslag till hur infrastrukturen kan byggas ut och kommunicera detta till beslutsfattare på nationell och EU-nivå. Genom samarbetet vill regionerna samla och stärka sitt påverkansarbete för gemensamt prioriterade infrastrukturinvesteringar. Botniska Korridorens prioriterade infrastrukturobjekt är Norrbotniabanan, Nya Ostkustbanan och Godsstråket genom Bergslagen.

    Under perioden 2015-2022 har Region Örebro län varit en aktiv part i samarbetet Botniska korridoren. Samarbetet har bedrivits i projektform under två projektperioder, 2015-2018 respektive 2019-2022.

    Påverkansarbetet som Botniska korridoren bedrivit hittills har skördat stora framgångar både när det kommer till finansiering av infrastrukturobjekt i nuvarande beslutade nationell plan för infrastruktur 2022-2033 samt på Europanivå där arbetet bidragit till att den europeiska transportkorridoren ScanMed har förlängts från Hallsberg i söder, till Haparanda och Narvik (Norge) i norr. Förlängningen av ScanMed-korridoren skapar förutsättningar för infrastruktur i Örebro län att erhålla EU-finansiering (CEF-medel).

    Nu vill berörda parter fatta beslut om att fortsätta samarbetet i projektform i ytterligare fyra år, under perioden 2023-2026.

    Projektets syfte och inriktning ligger i linje med den regionala utvecklingsstrategin (RUS) och har koppling till följande effektmål:
    - Utveckla Örebro län som nod längs nationella och internationella transportstråk.
    - Skapa förutsättningar för hållbara resor och transporter enligt strukturbilderna.

    Samarbetet är av särskild relevans för Region Örebro län då ett av samarbetets mest prioriterade infrastrukturobjekt är järnvägsförbindelsen Godsstråket genom Bergslagen. Godsstråket genom Bergslagen är ett prioriterat infrastrukturobjekt i Region Örebro läns handlingsplan för påverkansarbete inom infrastruktur och transporter. Stor del av allt gods som transporteras på järnväg mellan norra och södra Sverige passerar Örebroregionen på Godsstråket genom Bergslagen. Det ligger i Region Örebro läns intresse att kommunicera på såväl nationell som europeisk nivå att Botniska korridoren och Godsstråket genom Bergslagen är viktig. Detta arbete ger ökade förutsättningar att förbättra infrastrukturen till, från, genom och inom Örebroregionen samtidigt som det skapar ökade möjligheterna till infrastrukturmedel på såväl nationell som EU-nivå.

    Bilagor

  • Anmälningsärenden:
    22RS10055, områdeschefens beslut att inte svara på remiss om Detaljplan för Bricketorp-Valåsen 2:65, Karlskoga kommun

    22RS4819, områdeschefens beslut att inte svara på remiss om Detaljplan för Bryggområde - Äspenäs del av Högåsen 2:156

    22RS11015, områdeschefens beslut att inte svara på remiss om Remiss - Detaljplan för Äspenäs del av Högåsen 2;156, Karlskoga kommun, Örebro län

    Beslut efter utredning från Färdtjänstenheten till och med V. 46

    21RS12057, Avsiktsförklaring gällande busstrafik Lindesberg-Kopparberg mm.

    Ordförandebeslut:
    22RS7862, Svar på Remiss av Trafikverkets redovisning av regeringsuppdrag - Ökad nationell tillgång till kollektivtrafikens biljetter

    20RS10160, Svar på remiss om granskningsversion för detaljplan Olaus Petri 3:84 Örebro kommun

    22RS9994, Svar på remiss om detaljplan för Hagaberg 11:17, Lindesbergs kommun


    20RS5331, Svar på samråd för elväg.

    20RS5667, Avsiktsförklaring om medfinansiering av åtgärder på Frövi bangård.

    20RS7245, Inspel till Trafikverkets åtgärdsplanering inför framtagande av nu nationell plan för transportsystemet

    21RS11927, Remissvar angående En drönarstrategi 2.0 för smart och hållbart ekosystem för obemannade luftfartyg i Europa

    21RS5823, Remissvar om vägplan för elväg Hallsberg-Örebro. Dnr. 20RS5331
    Remissvar Högsjö Västra

    20RS13394, Svar på samråd om GC-väg Sannahed-Ralavägen

    20RS13389, Svar på samråd om GC-väg Norra Bro – Almbro

    21RS10155, Remissvar angående Kumla trafikplan

    21RS10883, Remissvar angående Trafikreglering BRT

    22RS6129, Remissvar angående BK4 upplåtande

    22RS8693, Remissvar angående lokala trafikföreskrifter om förbud att stanna och parkera alternativt förbud att parkera vid Hargebadet i Askersunds kommun

    20RS13389, Svar på samråd om GC-väg Norra Bro – Almbro, möjlighet att lämna ytterligare synpunkter som komplement till samråd under 2021

    Bilagor

  •   7

    Information

  •   8

    Presentationer

Det finns inga sammanträden att visa än

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.