Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Sammanträdets öppnande
Upprop
Protokollsjustering
24RS8262, 24RS12124, 25RS5419, 25RS5605
Från Förvaltningsrätten i Karlstad med begäran om fyra nya nämndemän till Förvaltningsrätten i Karlstad.
25RS4872
Från Linda Torége (S) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i regional tillväxtnämnd.
25RS4903
Från Karin Kax Lindqvist (C) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i kollektivtrafiknämnden.
25RS5420
Från Idriz Sahiti (S) bed begäran om entledigande från uppdraget som ledamot i gemensam nämnd för företagshälsovård samt tolk- och översättarservice.
25RS5914
Från Lisa Örneus (KD) med begäran om entledigande från uppdragen som ledamot i beredning för nära vård, ersättare i regionstyrelsen och ersättare i regionfullmäktige.
25RS2030
Från Andreas Svahn (S) med begäran om entledigande från uppdragen som ombud Oslo-Stockholm 2.55 AB, ombud Tåg i Bergslagen AB, representant vid aktieägarmöte Örebro läns Flygplats AB, ombud Länsgården fastigheter AB, ombud Region Örebro innovation AB, ombud Länsteatern i Örebro län AB, ombud Länstrafiken i Örebro län AB, ombud Örebro Läns Flygplats AB, ombud Inkubera i Örebro län AB samt ledamot och ordförande i Region Örebro läns förvaltnings AB.
25RS1944
Från Jenny Steen (S) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i Region Örebro läns förvaltnings AB.
Bilagor
Anmälan av interpellationer och frågor
Anmälan av motion från Patrik Nyström (SD) med flera om att revidera Region Örebro läns finanspolicy
Anmäls att en motion inkommit från Patrik Nyström (SD), Tom Persson (SD), Oscar Lundqvist (SD) och Jan Murman (SD) om att revidera Region Örebro läns finanspolicy.
Motionen har överlämnats till Regionkansliet – Staben för ekonomi för stöd i beredningen.
Bilagor
Motion från Elin Jensen (SD) och Patrik Nyström (SD) om Friskvårdssatsning för ökad kunskap och bättre hälsa i klimakteriet
Anmäls att en motion har inkommit från Elin Jensen (SD) och Patrik Nyström (SD) till Region Örebro län den 14 mars 2025 om friskvårdssatsning för ökad kunskap och bättre hälsa i klimakteriet.
Motionen har överlämnats till Regionkansliet - staben för HR för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmälan av motion från Kristian Berglund (M) om att undersöka att utveckla den rättspsykiatriska verksamheten i Region Örebro län
Anmäls att en motion har inkommit från Kristian Berglund (M) den 31 mars 2025 om att undersöka och utveckla den rättspsykiatriska verksamheten i Region Örebro län.
Motionen har överlämnat till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 24 april 2025 om förbättring av förlossningen.
Medborgarförslaget har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 24 april 2025 om bättre folktandvård.
Medborgarförslaget har överlämnats till Folktandvården för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 24 april 2025 om att göra sköterske-yrket mer attraktivt genom ett skatteavdrag.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regionkansliet, Staben HR för stöd i beredningen.
Bilagor
Aktuell regioninformation
Regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget är Region Örebro läns övergripande styrdokument. Det syftar till att utveckla Region Örebro läns verksamheter för att tillgodose invånarnas och samhällets behov på bästa sätt. I verksamhetsplanen anges mål, inriktningar och ambitioner samt hur verksamheter och investeringar ska finansieras.
Grundförutsättningen för ekonomistyrningen i Region Örebro län är att nämnderna har en ekonomi i balans för samtliga år. En tidig prognos för Region Örebro län för år 2025 visar på ett positivt balanskravsresultat på 550 miljoner kronor, vilket är cirka 400 miljoner kronor bättre än budget. Osäkerhet på de finansiella marknaderna har dock haft en negativ påverka på pensionsmedelsportföljens marknadsvärde, viket innebär att årets resultat riskerar att bli lägre. Per april 2025 uppgår prognosen för årets resultat till cirka +200 miljoner kronor.
Beslutet att fastställa verksamhetsplan med budget 2026 innebär bland annat följande för år 2026, att:
• Skattesatsen för Region Örebro län är 12,30 kronor.
• Budgeterat årets resultat uppgår till 869 miljoner kronor.
• Respektive nämnd har ett ansvar att bedriva verksamhet inom ekonomisk ram utifrån driftbudgeten. Det innebär att samtliga nämnder ska fortsätta arbetet med åtgärder enligt tidigare beslutade handlingsplaner eller fatta nya beslut om åtgärder i det fall den ekonomiska utvecklingen i en nämnd förutsätter det för att nämndens ska ha balans i ekonomin 2026.
• Respektive nämnd får i uppdrag att genomföra avgiftshöjningar som det framgår i detta dokument.
• Högkostnadsskyddet för öppenvård ska vara oförändrat.
• Regionstyrelsen har i uppdrag att fördela anslag motsvarande ökningen av statsbidraget för förmånsläkemedel till berörd nämnd när beloppet är känt.
• Regionstyrelsen delegeras ansvaret att, när villkor och andra förutsättningar för ett nytt eller justerat statsbidrag är känt, tilldela berörd nämnd ekonomiskt ansvar för statsbidraget eller utökad ram.
• Regionstyrelsen disponerar en planeringsreserv på 50 miljoner kronor, en omställningsreserv för demografiska utmaningar på 100 miljoner kronor samt en reserv för robusthetshöjande åtgärder på 50 miljoner kronor.
• Ramar för nämndernas investeringar uppgår till 815 miljoner kronor.
• Investeringar i finansiell leasing budgeteras till 210 miljoner kronor.
• Upplåningsramen, inklusive lån för externt uthyrda investeringar, uppgår till
3 687 miljoner kronor.
• Checkräkningskrediten uppgår till 1 miljard kronor.
• Nya placeringar i Region Örebro läns pensionsmedelsportfölj uppgår till
200 miljoner kronor.
• Kreditlimiter och borgensavgifter för ägda bolag fastställs som det framgår i detta dokument.
• Målsättningar med styrtal fastställs som det framgår i detta dokument.
• Uppdrag till regionstyrelsen och nämnderna fastställs som det framgår i detta dokument.
• Riktlinjen för god ekonomisk hushållning, resultatreserv och ekonomisk styrning fastställs som det framgår i detta dokument.
Bilagor
Det sker en kontinuerlig kostnadsutveckling av produktionen för kollektivtrafiken. En del av kostnaderna täcks av biljettintäkter. I förslaget ska kollektivtrafikens taxa höjas med totalt 2,5 procent som träder i kraft den 20 januari 2026.
Kollektivtrafiknämnden föreslås få mandat att fatta beslut om hur höjningen ska fördelas mellan samtliga biljetter och relationer. I förslaget ska också möjlighet ges att erbjuda tillfälliga taxor i samband med kampanjer och aktiviteter.
En ändring föreslås för studenter 20+ om att få tilläggsavgiften reducerad till 250 kronor om resenär vid lämnande av synpunkt på tilläggsavgift bifogar giltigt studentlegitimation med studentresesymbol.
Bilagor
Innan den generella ökningen av avgifter gjordes med 10 procent 2024 samt höjning om 15 procent för 2025 hade Region Örebro län inte höjt egenavgiften för sjukresor och färdtjänstresor sedan 2009. Vid beslutet om höjning av egenavgifterna 2009 bestämdes att avgiften skulle indexeras varje år. Detta har inte gjorts. En årlig indexökning av egenavgiften hade medfört en 47,6 procent högre egenavgift 2026 än 2009.
Förslaget är en höjning om 5 procent för 2026, 2027 och 2028, i syfte att börja harmonisera prisdifferensen på egenavgift inom Serviceresor. Med höjningen om 5 procent blir egenavgiften år 2026 30 procent högre än 2009. Tanken är att egenavgifterna höjs 5 procent på sjukresor och färdtjänstresor samt att högkostnadsskyddet för sjukresor höjs med 5 procent respektive år 2026, 2027 och 2028.
Bilagor
Mälardalstrafiks regionaltågstrafik med Mälartåg binder ihop regioner, städer och människor och främjar en livskraftig Stockholm-Mälardalsregion som fortsätter växa och utvecklas.
Under 2024 reste över 12 miljoner med Mälartåg till jobb och studier, till nära och kära. För att fortsätta tillhandahålla en tillfredsställande och tillförlitlig regionaltågstrafik även i framtiden behöver fordonstillgången hos Mälardalstrafik säkras. Sedan 2016 har trafikutbudet i hela systemet fördubblats, räknat i tågkilometer, på linjerna som Mälartåg trafikerar i dag.
Detta till gagn för våra invånare, näringslivet i vår region och samhället i stort. Men för att fortsätta kunna erbjuda en attraktiv och stabil regionaltågstrafik i framtiden behövs fler tåg.
För att fortsätta tillhandahålla en robust, stabil och attraktiv regionaltågstrafik också i framtiden måste det tillföras ytterligare fordon till verksamheten. Om det inte görs finns en risk för en reducerad trafikomfattning jämfört med nuvarande trafikutbud. Fordonen behövs för en bättre redundans och reservkapacitet både i den vardagliga driften men också för att säkra upp trafiken när äldre fordon tas ur trafik för tunga underhållsåtgärder som tar längre tid.
På styrelsemötet den 17 januari 2025 tog Mälardalstrafiks styrelse ett beslut om att gå vidare med förslaget att anskaffa 13 fordon av modellen Dosto ER1 till Mälardalstrafiks verksamhet. Dosto ER1 är en fyrvagnars elektrisk dubbeldäckad motorvagn, utvecklad av Stadler Rail för den svenska regionaltrafiken.
Vid ett extra inkallat ägarråd som genomfördes den 12 februari 2025 beslutade ägarrådet att godkänna styrelsens beslut.
Bilagor
Transitio genomförde under åren 2002 och 2003 leasingtransaktioner med amerikanska banker som investerare avseende spårfordon. Fullmäktige i Region Örebro län samt fullmäktige i övriga uppdragsgivande regioner beslutade i början av 2000-talet om aktuell finansieringslösning samt ställde säkerhet i form av borgen för avtalens fullgörande.
Intäkter och kostnader kopplade till transaktionerna debiteras löpande till hyrestagarna av fordonen som omfattas av avtalen. En av hyrestagarna är Tåg i Bergslagen.
Avtalstiden uppgår till cirka 28 år och innebär att de löper ut inom några få år. Marknadsförutsättningar såsom räntenivåer och valutakurser innebär att det i slutet av avtalstiden kan uppkomma gynnsamma förutsättningar och ett intresse från marknaden som innebär att avtalen kan avslutas i förväg.
I händelse av ett sådant intresse från marknadsaktör, behöver Transitio mandat att relativt snabbt agera på uppdrag av regionerna. Detta eftersom räntenivåer, valutakurser eller andra förutsättningar snabbt kan förändras.
Transitio ges därför ett mandat att i förväg avsluta leasingtransaktioner under förutsättning att det kan ske utan ökade kostnader eller behov av utökade säkerheter för berörda regioner.
Bilagor
Scantec AB ägs gemensamt av Kumla kommun och Region Örebro län, via Region Örebro läns förvaltnings AB (RÖLFAB). Ägarandelen är 50 procent vardera.
Ägarna har beslutat att verksamheten i bolaget ska avvecklas (Region Örebro län, regionfullmäktige 2025-02-26, §14). En ny styrelse har tillsatts för att verkställa beslutet. Bolaget har lån om 19,5 mkr som ägarna har gått i borgen för, varav hälften är Region Örebro läns åtagande.
Bolagets styrelse har inkommit med en begäran om att ägarna vidtar åtgärder för att bolagets externa låneskuld kan amorteras i syfte att minskar framtida kostnader för bolaget. Bolaget har i nuläget inte förutsättningar att göra det med egen likviditet.
Åtgärder för att lösa lånen sker i olika steg.
I steg ett tillskjuter ägarna 9 750 000 kr i likvida medel vardera till Scantec AB. Likviden är avsedd för att Scantec AB ska kunna reglera aktuell låneskuld till Kommuninvest om totalt 19 500 000 kr. För att hantera kapitaliseringen utställer respektive ägare (RÖLFAB och Kumla kommun) varsin lånerevers om 9 750 000 kr till Scantec AB. Genom reverserna uppstår en skuld från Scantec AB till ägarna om 19 500 000 kr.
I steg två beslutar bolagsstämman i Scantec AB, på förslag från bolagets styrelse, att en riktad nyemission om 1000 aktier per delägare ska ske till ett pris om 9 750 000 kr i syfte att hantera skulden. Scantec AB:s aktiekapital efter emission uppgår till 5 950 000 kr och antal aktier uppgår till 59 500.
I ett sista steg beslutar RÖLFAB att teckna 1000 aktier i Scantec AB:s nyemission. Aktievärdet på dessa aktier uppgår sammantaget till 9 750 000 kr. De nytecknade aktierna kvittar den fordran som uppstår i samband med att RÖLFAB lämnar likvidtillskott till Scantec AB (steg 1).
Efter genomförd emission makuleras reverserna, låneskulden hos Kommuninvest är reglerad och skuldförhållandet mellan Scantec AB och ägarna har upphört.
Genom att genomföra kapitalisering kan Scantec AB lösa befintliga lån mot Kommuninvest. Därtill stärks bolagets egna kapital, vilket innebär att bolaget kommer ur kontrollbalansräkningssituation.
Bilagor
Samverkansavtal avseende nationell samordning och planering av hälso- och sjukvården inför och under höjd beredskap och krig (NSPL)
Sveriges regioner ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner, såväl i fredstid som vid höjd beredskap och krig. Regionernas ansvar inom totalförsvaret kräver samverkan med andra regioner, kommuner, privata aktörer och statliga myndigheter. För att undvika en splittrad planering av totalförsvaret krävs gemensamma strukturer, gemensam planering och gemensamt ansvarstagande. Samverkan och samarbete mellan regionerna har utvecklats i syfte att säkerställa regionernas del i ett robust totalförsvar. En ökad samverkan mellan regionerna underlättar också den statliga planeringen och förmågan att möta NATO:s krav inom ramen för Sveriges medlemskap. Hälso- och sjukvården har en central plats i totalförsvaret. En fungerande sjukvård i fred är en förutsättning för en fungerande sjukvård i krig.
Den regiongemensamma beredningsfunktionen:
Med beaktande av det finns ett behov av att samverka i syfte att bidra till nå ett robust totalförsvar beslutade har samtliga 21 regioner 2025 beslutat att delta i nationell samordning och planering av hälso- och sjukvård inför och under höjd beredskap och krig (NSPL). Av besluten framgår att det arbete som krävs för att realisera detta kommer att samordnas och utvecklas i en gemensam beredningsfunktion. Funktionen benämns Nationell samordning planering (NSPL). Kansliets roll är att stödja regionerna för att stärka den samlade ledningsförmågan under höjd beredskap och vid krig. Regionerna deltar i gemensam nationell samordning och planering, men ledningen av de verksamheter som behövs under höjd beredskap och krig ligger fortsatt kvar hos respektive regionstyrelse. Beslutsfattande åligger respektive region.
Region Uppsala kommer att vara att vara värd för den regiongemensamma beredningsfunktionen. Region Uppsala kommer att ansvara för att information som beredningsfunktionen NSPL hanterar behandlas på ett säkert sätt utifrån gällande lagar och regler, att säker kommunikation upprätthålls och att verksamheten bedrivs i säkra lokaler. Vidare ansvarar Region Uppsala för att beredningsfunktionens personal vid behov genomgår säkerhetsprövning.
Samverkan genom avtal:
Kommunallagen ger regioner möjlighet att samverka via kommunalförbund, gemensam nämnd och samverkansavtal. En kommunalrättslig samverkan genom avtal bedöms kunna ge den flexibilitet som krävs för att alla regioner, med dess individuella förutsättningar, ska kunna bidra i arbetet med att uppnå en ledningsförmåga under höjd beredskap och vid krig.
Av avtalet framgår bland annat:
•avtalets parter,
• vilka uppgifter och tjänster som avtalet omfattar,
• avtalstiden
• ordning för lösandet av tvister mellan parterna,
• ekonomiska villkor och former för redovisning med mera, samt
• villkoren för avtalets upphörande.
Bilagor
Örebro läns kulturplan är ett styrande dokument för Region Örebro läns arbete med kulturfrågor samt Region Örebro läns ansökan om statliga medel inom kultursamverkansmodellen. Kulturplanen är också en handlingsplan till den regionala utvecklingsstrategin.
Örebro läns kulturplan 2024-2027 har mål och kulturpolitiska prioriteringar som utan svårigheter kan löpa över längre tid. Det är också önskvärt att den kulturnämnd som tillsätts under nästa mandatperiod har möjlighet att både forma den kulturpolitiska inriktningen i kulturplanen och fatta beslut om planen. Statens kulturråd har inga invändningar till att Örebro läns kulturplan förlängs med ett år.
Förslaget är därför att förlänga nuvarande kulturplan att gälla till och med 2028.
Bilagor
Region Örebro län ska utifrån bibliotekslagen (2013:801) anta en biblioteksplan för sin verksamhet på biblioteksområdet enligt 17 §. Planen beskriver bibliotekens verksamhet och innehåller målbilder för 2026 – 2028.
En ny biblioteksplan för Region Örebro län har tagits fram i dialog med regionens biblioteksverksamheter. Biblioteksplanen har haft en remissperiod från den 15 april till den 10 juni 2024, därefter har planen bearbetats i samråd med berörda biblioteksverksamheter. Efter remissperioden pausades processen tillfälligt på grund av förändringar inom Patientbiblioteket USÖ. Regionstyrelsen beslutade att förlänga nuvarande biblioteksplan att gälla till och med 2025.
Den nya biblioteksplanen avses gälla från den 1 januari 2026 till och med den 31 december 2028.
Bilagor
Kommunalförbundet Skandionkliniken har tagit fram en årsredovisning för 2024 för behandling av samtliga medlemsregioner, däribland Region Örebro län.
Kommunalförbundet Skandionkliniken behandlar tumörer med protonstrålning vid Skandionkliniken i Uppsala. I samma fastighet finns även Hotel von Kraemer som erbjuder patienter och anhöriga boende i samband med behandlingen. 230 svenska patienter startade sin behandling 2024, en minskning med 83 jämfört med 2023. 14 utländska patienter startade sin behandling under 2024, en minskning med 10 jämfört med 2023. Sju kliniska studier pågår. 75 av 244 (31 procent) patienter inkluderades i en vetenskaplig studie. KAS fortsätter tills vidare att driva Hotel von Kraemer i egen regi. Tvisten med den förra entreprenören fortgår. Antalet behandlingsfraktioner blev 5 997 (9 266 året innan).
Det ekonomiska resultatet för 2024 var totalt ett överskott på 1,8 miljoner kronor (året innan 27 miljoner kronor) vilket innebar en negativ budgetavvikelse på 4 miljoner kronor. Resultatet fördelade sig på Skandionkliniken 1,6 miljoner kronor och Hotel von Kraemer 0,2 miljoner kronor. Överskottet används för att återställa det egna kapitalet, vilket då blir -34 miljoner kronor. Målsättningen är fortsatt att återställa det egna kapitalet senast 2027.
Bilagor
Samordningsförbunden i Lekeberg och Örebro, Sydnärke, Karlskoga/Degerfors och Norra Örebro län SOFINT har inkommit med årsredovisningar och revisionsberättelser för 2024. Förbundens ändamål är att svara för en finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet mellan Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, regionorganisationen och kommun. I enlighet med förbundsordningen ska styrelserna årligen till förbundsmedlemmarna i samband med bokslutet redovisa verksamheternas resultat. Respektive förbundsmedlem ska pröva frågan om ansvarsfrihet för förbundens styrelser för det gångna året.
Bilagor
Hälso- och sjukvårdsnämnden
- Direktbeställning till hjälpmedelscentralen via beställningsportal, 24RS4801
Bilagor
Besvarande av motion från Anna Nordqvist (M) och Erik Baecklund (M) om att införa osteoporosscreening i Folktandvården för kvinnor över 50 år
Det har inkommit en motion från Anna Nordqvist (M) och Erik Baecklund (M) till regionfullmäktige om att införa osteoporosscreening i Folktandvården. I motionen föreslås Folktandvården att införa osteoporosscreening för kvinnor över 50 år samt att införa osteoporosscreening för kvinnor under 50 år som drabbats av för tidigt klimakterium och att Region Örebro län ser över möjligheten att implementera en särskild osteoporosmottagning på något av länets tre akutsjukhus.
Folktandvårdsnämnden fattade 2023-05-10 beslut om att avslå motionen. Regionfullmäktige beslutade 2023-06-21 att ärendet återremitteras till folktandvårdsnämnden för komplettering gällande vilka kostnader och praktiska konsekvenser ett införande medför.
Region Örebro län följer Socialstyrelsens rekommendationer från det nationella screeningrådet och i nuläget finns det inga rekommendationer eller något kunskapsstöd för att införa osteoporosscreening i Folktandvården.
Region Örebro län följer redan Socialstyrelsens riktlinjer som beskriver det förebyggande arbetet mot osteoporos.
Ett införande av osteoporosscreening skulle kräva införskaffandet av en programvara som avläser röntgen från tandvården. Denna metod visar enligt forskning max 40 procent tillförlitlighet och det finns i nuläget inte heller en kommersiell programvara av denna typ. Ett intressant utvecklingsarbete pågår där det avgörande frågetecknet gäller hur riskbedömningen i nästa steg kan hanteras inom hälso- och sjukvården. En kostnadsberäkning blir utmanande då det inte finns någon kommersiell programvara, men förutom inköp av ett system måste tidsåtgång för berörd personal räknas in. Det finns också risk för undanträngningseffekter och även oro hos patienter som rekommenderas en utredning.
I linje med motionens förslag kommer Folktandvården i Region Örebro län fortsatt bevaka hur Folktandvården kan bidra till att detektera riskpatienter avseende framtida frakturrisk. Detta måste utgå från nationella riktlinjer där tandvård och hälso- och sjukvård samverkar i framtagande av vetenskapligt baserat kunskapsstöd i syfte att ge professionen möjlighet att erbjuda patienter bästa möjliga vård. I nuläget finns som redovisas ovan inga vetenskapligt validerade verktyg som fullt ut stöder ett breddinförande att detektera patienter med framtida frakturrisk vid konventionell tandröntgen. Folktandvården ser i sitt folkhälsoarbete fram mot en sådan utveckling och bevakar således frågan.
Bilagor
Besvarande av motion från Patrik Nyström (SD) med flera om att rekrytera en ekonomisk controller i Region Örebro län
Patrik Nyström (SD), Gunilla Fredriksson (SD) och Oscar Lundqvist (SD) har i en motion föreslagit att Region Örebro län ska rekrytera en ekonomisk controller för att granska kostnader inom hälso- och sjukvården och föreslå förbättringar. De menar att en extern granskare kan minska kostnader och säkerställa budgetföljsamhet utan risk för jäv.
Regionstyrelsens uppfattning är att det inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen redan finns tillräcklig kompetens och resurser för att genomföra sådana granskningar och föreslå förbättringar. De anser att rekryteringen av en ytterligare ekonomisk controller skulle vara överflödig och kostsam.
Regionstyrelsen har förtroende för såväl den nuvarande tjänstemannaorganisationen och revisorernas arbete.
Sammanfattningsvis är regionstyrelsens uppfattning att de nuvarande resurserna och processerna inom regionen är tillräckliga för att hantera och förbättra regionens ekonomiska situation.
Regionstyrelsen föreslår att motionen ska anses besvarad.
Bilagor
Besvarande av motion från Elin Jensen (SD) med flera om att ändra Folktandvårdens prioritetsordning
Det har inkommit en motion från Elin Jensen (SD), Patrik Nyström (SD), Jan Murman (SD) och Habib Brini (SD) om att ändra Folktandvårdens prioritetsordning. I motionen föreslås att åldersgruppen 20-23 år ska prioriteras på samma nivå som personer från 24 år och äldre i Folktandvårdens prioriteringslista. Regionfullmäktige beslutade 2024-04-10 att ärendet remitteras till folktandvårdsnämnden för beredning.
Folktandvårdsnämnden anser motionen besvarad då riksdagen redan har beslutat i enlighet med regeringens förslag i proposition 2023/24:158 att åldersgränsen för den avgiftsfria barn- och ungdomstandvården ska sänkas från 23 år till 19 år och att åldersgränsen för att kunna få del av statligt tandvårdsstöd på motsvarande sätt ska sänkas från 24 till 20 år. Lagändringarna trädde i kraft den 1 januari 2025.
Folktandvården i Region Örebro län har gjort omfattande anpassningar för att säkra denna övergång och arbetar sålunda i linje med motionens förslag. Det är dessutom inte folktandvårdsnämnden som beslutar om prioritetsordningen.
Bilagor
Besvarande av motion från Sebastian Cehlin (M), Anna Nordkvist (M) och Wilhelm Sundman (L) om ny ambulansstation i Kopparberg
I en motion till regionfullmäktige föreslår Sebastian Cehlin (M), Anna Nordkvist (M) och Wilhelm Sundman (L) att Region Örebro län snarast utreder nya lokaler för ambulansstationen i Kopparberg och att Region Örebro län söker ersättning från hyresvärden för den oacceptabla levnadsmiljön.
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen är medveten om lokal- och arbetsmiljöfrågan vid ambulansstationen i Kopparberg och de problem som motionärerna tar upp gällande avloppet är åtgärdade. I hälso- och sjukvårdsnämndens och Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhetsplan med budget 2025 ges ett uppdrag till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen om ambulansverksamheten som handlar om att skapa nya arbetssätt tillsammans med vårdcentral och kommun i syfte att skapa en mer tillgänglig vård i områden långt från sjukhus. Med anledning av uppdraget pågår nu ett aktivt arbete i Hälso- och sjukvårdsförvaltningen med att se över ambulansverksamheten – och det är inte aktuellt att göra förändringar avseende lokaler innan översynen är klar.
Bilagor
Besvarande av motion från Ola Karlsson (M) om att ge vårdens medarbetare bättre förutsättningar att göra ett bra jobb
Till Region Örebro län har kommit en motion från Ola Karlsson (M) med ett förslag om att regionfullmäktige beslutar att genomföra ett genomgripande arbete för att ge vårdens medarbetare bättre förutsättningar och verktyg för att kunna göra ett bättre arbete, i enlighet med motionens intentioner.
I förslaget till svar redogörs för varför hälso- och sjukvårdens effektivitet inte kan mätas på samma sätt som produktiviteten inom andra verksamheter. Dessutom beskrivs det byte av vårdinformationssystem som gjordes under hösten 2024 och den utvecklingsplan som bland annat beskriver hur effektiviteten inom länets hälso- och sjukvård ska kunna öka.
Bilagor
Bilagor
Allmän frågestund för ledamöterna
Avslutning