Hoppa över navigering

Möte 2022-01-19

Samhällsbyggnadsnämnd
  • § 1

    Val av justerare

  • Köp- och resevillkoren reglerar de frågor som kan uppstå mellan Länstrafiken och dess kunder i samband med resor i Länstrafikens regi.

    Den 17 januari planeras Närtrafiken starta i hela Örebro län. Detta beslut reglerar villkoren för hur, när och var man får resa med Närtrafiken.

    För regionens del mer utnyttjar vi fordonen under lågtrafiktider då Närtrafiken gäller
    • Helgfria vardagar 09:00-14:30 samt helgfria måndagar-torsdagar 17:30-21:00.

    Resa med närtrafiken kan göras till eller från alla adresser som är längre från en hållplats än 1 km. Resa kan också göras till eller från de adresser som är mindre än 1 km från en hållplats om hållplatsen trafikeras av färre än 10 avgångar i vardera riktningen per dygn. Resenär blir hämtad vid bostadsadress eller annan adress som finns i Lantmäteriets fastighetsdatabas för resa till närmaste närtrafikhållplats. Alla resors mål- eller startpunkt är en närtrafikhållplats.

    Resa kan även göras med Närtrafik om resenär bor mindre än 1 km från en busshållplats som trafikeras av minst 10 avgångar i vardera riktningen per dygn. Resenär blir då hämtad vid den närtrafikhållplats som ligger närmast önskad slutdestination. Gäller för resa till den slutdestination resenär önskar resa till där adressen finns i Lantmäteriets fastighetsdatabas.

    Betalning kan ske genom
    - Enkelbiljett för Närtrafik i Länstrafikens app
    - Periodbiljett i Länstrafikens app
    - Periodbiljett på Resekort, kvitto ska uppvisas för förare
    - Gymnasiekort
    - Grundskolekort
    - Kostnadsfri sjukresa för resa till och från en vårdcentral eller folktandvård i din hemkommun och för resa till och från en specialist i länet. För resa till vårdbesök uppvisas papperskallelse och för hemresan uppvisas besökskvitto.
    - Enkelbiljett betald med bank-/kreditkort hos förare

    Bokning av resa med Närtrafik kan göras mellan klockan 08.00-16.30 och bör göras senast 90 minuter innan önskad avresetid. Bokning sker via telefon till Beställningscentralen 0771-92 00 00.

    I Köp- och resevillkoren finns vidare beskrivet kring färdbevis, ångerrätt, färdbeviskontroll och tilläggsavgift, allmänna föreskrifter för resan, särskild service till personer med funktionsnedsättning, förseningsersättning, person- och sakskada samt reklamation.

  • Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland har översänt sitt förslag till nytt regionalt trafikförsörjningsprogram på remiss.
    Region Örebro län bedömer att det inte föreligger några hinder för att fatta beslut om allmän trafikplikt för ny framtida trafik över länsgräns. Region Örebro län konstaterar att ambitionsnivåerna från respektive län om trafikutbud överensstämmer.

  • Näringsdepartementet vill ha in synpunkter på förslaget till ändringar i riktlinjerna för statsstöd till bredband. De nuvarande riktlinjerna för statsstöd till bredband antogs 2013.

    Förändringen i riktlinjer för stöd till bredbandsutbyggnad berör i huvudsak: anpassning av interventionströskeln, Vägledning om stöd för utbyggnad av mobilnät, ny kategori av stöd i form av kuponger, vägledning för utbyggnad intill stödområde, samt förtydliganden av vissa begrepp.

    Interventionströskelns skrivningar är en förbättring jämfört med tidigare, detta poängteras i svaret. Kopplat till vägledning om stöd för utbyggnad av mobilnät poängteras utmaningen med driftskostnader. Att ny kategori av stöd i form av kuponger införs är positivt i dess potential för att öka efterfrågan på snabbt bredband.

  • EU-kommissionen har lämnat förslag på ny förordning om främjande av genomförandet av det transeuropeiska transportnätverk (TEN-T) och ger Region Örebro län möjlighet att lämna synpunkter.

    Då Region Örebro län har det regionala utvecklingsansvaret i en av Sveriges viktigaste transportregioner och därmed i allra högsta grad berörs av den transportpolitiska utvecklingen, välkomnas möjligheten att lämna synpunkter på den viktiga frågan om EU:s framtida politik för transportinfrastruktur.

    I Örebroregionen finns flera viktiga noder och infrastruktur som är utpekade i det transeuropeiska transportnätet såsom:

    - Järnvägs- och omlastningsverksamheter i Hallsberg (nod i ScanMed-korridoren)
    - Örebro Airport (övergripande nät)
    - Godsstråket genom Bergslagen (ScanMed-korridoren)
    - Västra Stambanan (ScanMed-korridoren)
    - Värmlandsbanan (stomnät)
    - E20 (stomnät)
    - E18 (stomnät)
    - Örebro (föreslås uppgraderas till urban nod)

  • Samanställning färdtjänstbeslut vecka 47-52

  • Linus informerar om fördelning av bredbandsstöd från Post- och telestyrelsen är cirka 98 miljoner kronor. Region Örebro län placerar sig på sjunde plats vad gäller fördelningen av bidrag nationellt. Stödet kommer räcka till att täcka cirka en fjärdedel av det behov som finns idag. 

  • Dino Keljalic och Magnus Lagergren informerar om de internationella engagemang som Region Örebro län är involverade i. 

    CPMR (Conferende of pheripheral and marinetime regions) är Europas största påverkansorganisation och har medlemmar från 24 olika länder. CPMR är uppdelad i sex olika kommissioner som genomför påverkansarbete. 
    Inom CPMR arbetar regionen för att bland annat lyfta Oslo-Stockholm, järnvägsverksamheter i Hallsberg.

    Östersjökommissionen samt Nordsjökommissionen samlar ett tjugotal regioner runt östersjöområdet. Östersjökommissionen och Nordsjökommissionen är indelad i fyra olika politiska arbetsgrupper inom samanhållningspolitik, energi- och klimat. havspolitik samt transporter och infrastruktur.

    Scandria Allience är en sammanslutning av regioner längst ScanMed korridoren, bildades i mars 2019 i Bryssel. De är verksamma inom tre fokusområden  vilka är gränsöverskridande infrastrukturplanering, rena bränslen samt multimodala och digitala transporter.

  • Karin Wallin informerar om nationell plan som tagit fram av regeringen och som för närvarande är ute på remiss. För region Örebro läns räkning kommer regionstyrelsen att yttra sig. 

    Karin redovisar de olika infrastruktur projekt som kommer genomföras i planen. 80 procent av investeringarna är kopplade till järnväg. 

    Karin informerar också om Region Örebro län svar till näringslivsdepartementet. 

  • Johan Ljung informerar om hur SJ:s problem påverkar Region Örebro läns trafik. 

    Johan informerar att Region Örebro län är delägare i två tågbolag vilka är Mälardalstrafik samt Tåg i Bergslagen. Dessa bolag har i sig avtal med SJ om att genomföra trafik på deras sträckor. 

    SJ genomförde ett nytt planeringssystem den 1 november och vid införandet uppmärksammades att systemet inte planerade för lokförare samt annan personal på samtliga tåg vilket ledde till inställda turer. Region Örebro län har begärt ersättning av SJ för förlorade intäkter. 

    SJ planerar för påverkan i trafiken fram till 3 april. 

  • Johan Ljung informerar om arbetet med årsberättelse för samhällsbyggnadsnämndens verksamheter. 

     

    Ärendet kommer beslutas vid samhällsbyggnadsnämndens nästkommande nämnd i februari. 

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.