Hoppa över navigering

Möte 2022-04-20

Samhällsbyggnadsnämnd
  •   1

    Protokollsjustering

  • Handlingsplan för påverkansarbete inom infrastruktur och transporter är ett strategiskt och vägledande dokument som främst riktar sig till tjänstepersoner och politiker verksamma inom Region Örebro län.

    Syftet med politisk påverkan inom området infrastruktur och transporter är att skapa förutsättningar för de resor och transporter som medborgare och näringslivet i länet behöver utifrån attraktivitet och konkurrenskraft. För att skapa dessa förutsättningar behöver bland annat infrastrukturen inom samt till och från Örebroregionen utvecklas.

    Viss del av infrastrukturutvecklingen har Region Örebro län rådighet över i sin roll som länsplansupprättare. En betydande del av rådigheten för regionens mest prioriterade infrastrukturobjekt ligger dock utanför Region Örebro läns beslutsområde, såväl organisatoriskt som geografiskt. Beslutsfattandet ligger främst hos regeringen eller på EU-nivå. Region Örebro län måste därför bedriva ett strategiskt påverkansarbete mot dessa beslutsnivåer för att få de investeringar i infrastruktur som behövs, i och utanför länet.

    Inom området infrastruktur och transporter är behoven och utmaningarna många. Det finns därför behov att fokusera påverkansarbetet – varför denna handlingsplan har tagits fram som vägledning.

    Bilagor

  • Post- och telestyrelsen (PTS) har av regeringen fått i uppdrag att administrera ett statligt investeringsstöd till bredbandsutbyggnad enligt förordningen (2020:266) om statligt stöd för utbyggnad av bredbandsinfrastruktur.

    Region Örebro län har givits möjlighet att prioritera stödbara byggnader i länet, i syfte att få genomslag för regionala planer i stödets realiserande. Regionen får möjlighet att prioritera maximalt 30% av de stödbara byggnaderna i länet och regionens prioritering leder till rabatt mot övriga projekt i samband med utvärdering av Svealands samtliga projekt.

    Följande kriterier föreslås nyttjas:

    Främjande av anslutningar till hushåll; det vill säga stadigvarande bostäder där minst en person är folkbokförd

    Främjande av företagande och näringsliv samt andra verksamheter

    Beaktande av känd efterfrågan från slutanvändare

    Bilagor

  • Köp- och resevillkoren utgör bestämmelser för de resor som görs med tåg- och buss i kollektivtrafiken och Närtrafik i Örebro län, med de färdbevis som utfärdats eller godkänts av Region Örebro län. Otydligheten i köp- och resevillkoren gör det svårt för resenär, kundservicemedarbetare samt förare att veta vilka respektive regler som gäller. Därför föreslås följande nedan förändringar i köp- och resevillkoren. De exakta förändringarna i köp- och resevillkoren presenteras i separat tabell.

    - Prisgrupp student har införts och ändringen tydliggör definitionen av prisgrupperna.

    - Återköpsregler är otydliga för resenär och kundservicemedarbetare som hanterar återköp. Ändringen tydliggör för resenär och förenklar hantering av återköp för kundservicemedarbetare.

    - Det har förekommit händelser där buss har behövt passera hållplats utan att stanna för påstigning. Förändringen tydliggör när bussen har rätt att passera hållplats.

    - Villkoren är otydliga gällande antal barnvagnar och rollatorer som får medtas ombord på bussen. Ändringen tydliggör förarens rättighet att avgöra när inga fler rollatorer eller barnvagnar kan medtas.

    - Det har saknats information om vem som ansvarar för rollator och dess säkerhet samt att rollator ska fästas. Ändringen tydliggör att det är resenären som är ansvarig.

    - Enligt nationella regler ska förare hjälpa resenär med funktionsnedsättning vid på- och avstigning. Ändringen tydliggör förarens ansvar.

    - Enligt lag, Trafikförordning (1998:1276), ska förare hjälpa passagerare att placera och spänna fast rullstol på avsedd plats. Ändringen tydliggör förarens ansvar.

    - Enligt lagen (2015:953) om kollektivtrafikresenärens rättigheter har resenären inte rätt till ersättning om trafikoperatören informerat om en planerad förändring i trafiken senast 3 dagar innan förändringen trätt i kraft föreslås en ändring i villkoren. Ändringen tydliggör att resenären kan nekas ersättning vid ansökan om förseningsersättning.

    - Villkoren är otydliga gällande hur en biljett i appen ska viseras. Ändringen tydliggör hur resenären ska visera biljetten.

    - 4.4 i köp- och resevillkoren i kollektivtrafiken tas bort då de inte är aktuella för villkoren.

    - Enligt lagen (2015:953) om kollektivtrafikresenärens rättigheter har resenären rätt till ersättning vid en försening om 20 minuter. Närtrafik tillhör allmän kollektivtrafik, vilket innebär att resenären har rätt till ersättning enligt lagen. Ändringen tydliggör resenärens rätt till förseningsersättning vid resa med Närtrafik.

    Bilagor

  • Delegationsbeslut:
    22RS2650, sjukresor för flyktingar från Ukraina
    22RS12382, Detaljplan på granskning – Stensnäs 1:1, Nora kommun, Att avstå att svara på remissen.
    22RS2243, Detaljplan för Dammängen – Norr, Karlskoga kommun, Att avstå att svara på remissen.
    22RS2502, Detaljplan på samråd – kv Grönpepparn, del av Kumminen 1, Örebro kommun, Att avstå att svara på remissen.
    22RS2505, Ändring av byggnadsplan för del av kv. Kortskåpet, Örebro kommun, Att avstå att svara på remissen.
    22RS2511, Ändring av stadsplan, kv Karossen m.fl., Örebro kommun, Att avstå att svara på remissen.
    21RS11290 Detaljplan på granskning, Tälleleden, Ulfsätter 2:4, Hallsbergs kommun, Att avstå att svara på remissen
    22RS2715, ordförandebeslut Remissyttrande över förslag till bostadsförsörjningsplan för Laxå kommun 2022-2026

    Sammanställning: Beslut efter utredning från Färdtjänstenheten till och med vecka 13 2022

    Bilagor

  •   6

    Uppföljning av Regional utvecklingsstrategi (RUS)

  •   7

    Årsuppföljning länsplan 2021

  • § 37

    Protokollsjustering

  • Handlingsplan för påverkansarbete inom infrastruktur och transporter är ett strategiskt och vägledande dokument som främst riktar sig till tjänstepersoner och politiker verksamma inom Region Örebro län.

    Syftet med politisk påverkan inom området infrastruktur och transporter är att skapa förutsättningar för de resor och transporter som medborgare och näringslivet i länet behöver utifrån attraktivitet och konkurrenskraft. För att skapa dessa förutsättningar behöver bland annat infrastrukturen inom samt till och från Örebroregionen utvecklas.

    Viss del av infrastrukturutvecklingen har Region Örebro län rådighet över i sin roll som länsplansupprättare. En betydande del av rådigheten för regionens mest prioriterade infrastrukturobjekt ligger dock utanför Region Örebro läns beslutsområde, såväl organisatoriskt som geografiskt. Beslutsfattandet ligger främst hos regeringen eller på EU-nivå. Region Örebro län måste därför bedriva ett strategiskt påverkansarbete mot dessa beslutsnivåer för att få de investeringar i infrastruktur som behövs, i och utanför länet.

    Inom området infrastruktur och transporter är behoven och utmaningarna många. Det finns därför behov att fokusera påverkansarbetet – varför denna handlingsplan har tagits fram som vägledning.

  • Post- och telestyrelsen (PTS) har av regeringen fått i uppdrag att administrera ett statligt investeringsstöd till bredbandsutbyggnad enligt förordningen (2020:266) om statligt stöd för utbyggnad av bredbandsinfrastruktur.

    Region Örebro län har givits möjlighet att prioritera stödbara byggnader i länet, i syfte att få genomslag för regionala planer i stödets realiserande. Regionen får möjlighet att prioritera maximalt 30% av de stödbara byggnaderna i länet och regionens prioritering leder till rabatt mot övriga projekt i samband med utvärdering av Svealands samtliga projekt.

    Följande kriterier föreslås nyttjas:

    Främjande av anslutningar till hushåll; det vill säga stadigvarande bostäder där minst en person är folkbokförd

    Främjande av företagande och näringsliv samt andra verksamheter

    Beaktande av känd efterfrågan från slutanvändare

  • Köp- och resevillkoren utgör bestämmelser för de resor som görs med tåg- och buss i kollektivtrafiken och Närtrafik i Örebro län, med de färdbevis som utfärdats eller godkänts av Region Örebro län. Otydligheten i köp- och resevillkoren gör det svårt för resenär, kundservicemedarbetare samt förare att veta vilka respektive regler som gäller. Därför föreslås följande nedan förändringar i köp- och resevillkoren. De exakta förändringarna i köp- och resevillkoren presenteras i separat tabell.

    - Prisgrupp student har införts och ändringen tydliggör definitionen av prisgrupperna.

    - Återköpsregler är otydliga för resenär och kundservicemedarbetare som hanterar återköp. Ändringen tydliggör för resenär och förenklar hantering av återköp för kundservicemedarbetare.

    - Det har förekommit händelser där buss har behövt passera hållplats utan att stanna för påstigning. Förändringen tydliggör när bussen har rätt att passera hållplats.

    - Villkoren är otydliga gällande antal barnvagnar och rollatorer som får medtas ombord på bussen. Ändringen tydliggör förarens rättighet att avgöra när inga fler rollatorer eller barnvagnar kan medtas.

    - Det har saknats information om vem som ansvarar för rollator och dess säkerhet samt att rollator ska fästas. Ändringen tydliggör att det är resenären som är ansvarig.

    - Enligt nationella regler ska förare hjälpa resenär med funktionsnedsättning vid på- och avstigning. Ändringen tydliggör förarens ansvar.

    - Enligt lag, Trafikförordning (1998:1276), ska förare hjälpa passagerare att placera och spänna fast rullstol på avsedd plats. Ändringen tydliggör förarens ansvar.

    - Enligt lagen (2015:953) om kollektivtrafikresenärens rättigheter har resenären inte rätt till ersättning om trafikoperatören informerat om en planerad förändring i trafiken senast 3 dagar innan förändringen trätt i kraft föreslås en ändring i villkoren. Ändringen tydliggör att resenären kan nekas ersättning vid ansökan om förseningsersättning.

    - Villkoren är otydliga gällande hur en biljett i appen ska viseras. Ändringen tydliggör hur resenären ska visera biljetten.

    - 4.4 i köp- och resevillkoren i kollektivtrafiken tas bort då de inte är aktuella för villkoren.

    - Enligt lagen (2015:953) om kollektivtrafikresenärens rättigheter har resenären rätt till ersättning vid en försening om 20 minuter. Närtrafik tillhör allmän kollektivtrafik, vilket innebär att resenären har rätt till ersättning enligt lagen. Ändringen tydliggör resenärens rätt till förseningsersättning vid resa med Närtrafik.

  • Delegationsbeslut:
    22RS2650, sjukresor för flyktingar från Ukraina
    22RS12382, Detaljplan på granskning – Stensnäs 1:1, Nora kommun, Att avstå att svara på remissen.
    22RS2243, Detaljplan för Dammängen – Norr, Karlskoga kommun, Att avstå att svara på remissen.
    22RS2502, Detaljplan på samråd – kv Grönpepparn, del av Kumminen 1, Örebro kommun, Att avstå att svara på remissen.
    22RS2505, Ändring av byggnadsplan för del av kv. Kortskåpet, Örebro kommun, Att avstå att svara på remissen.
    22RS2511, Ändring av stadsplan, kv Karossen m.fl., Örebro kommun, Att avstå att svara på remissen.
    21RS11290 Detaljplan på granskning, Tälleleden, Ulfsätter 2:4, Hallsbergs kommun, Att avstå att svara på remissen
    22RS2715, ordförandebeslut Remissyttrande över förslag till bostadsförsörjningsplan för Laxå kommun 2022-2026

    Sammanställning: Beslut efter utredning från Färdtjänstenheten till och med vecka 13 2022

  • § 42

    Uppföljning av Regional utvecklingsstrategi

  • § 43

    Årsuppföljning länsplan 2021

  • § 44

    Ekonomiskt utfall efter mars

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.