Hoppa över navigering

Möte 2022-03-17

Samhällsbyggnadsnämnd
  • § 27

    Protokollsjustering

  • Länstrafiken och Folktandvården har nu infört en teknisk lösning så att patienter kan åka med buss till och från tandvårdsbesöket på en digital biljett med Länstrafikens app. Nästa steg är att införa detta även för hälso- och sjukvården i samband med att vi utvecklar den nya appen för Länstrafiken.

    Om en patient har bokat en tid själv genom Folktandvårdens webbtidbokning, så kan patienten kontakta sin Folktandvårdsklinik och be att få en tidsbekräftelse via pappersbrev. Tidsbekräftelsen fungerar som giltigt färdbevis på buss.

  • Ett medborgarförslag har inkommit. Medborgaren föreslår att de målade linjer som idag utgör ett cykelfält mellan Säbylundssjön norr om Kumla och Marieberg görs om till fysiska barriärer för ökad trafiksäkerhet.

    Åtgärdsförslaget är redan identifierat av förvaltningen i arbetet med regional cykelplan. Åtgärden kan ge stor effekt för en mycket lägre kostnad än det hade varit att bygga helt ny cykelväg, hur stor kostnaden skulle bli är dock okänt.

    Bedömningen är att åtgärden bör hanteras i arbetet med ny regional cykelplan, som remitteras under åren 2022. Efter att utbyggnadstakt prioriterats kan kostnader synas närmare tillsammans med Trafikverket.

  • År 2016 beslutades nuvarande cykelstrategi med tillhörande utbyggnadsplan. År 2022 aktualiseras cykelstrategin och blir en cykelplan som lättare kan användas av Trafikverket när de ska genomföra länsplan för regional transportinfrastruktur. Även kommunerna ska kunna använda planen i sin planering.

    Cykelplanen har fått en aktualiserad prioritering som har sin grund i nuvarande cykelstrategi. Barns skolvägar, vägar till/från kollektivtrafik och att bygga saknade länkar/uppgradera befintliga cykelvägar är prioritet.

    Kommunerna ska i remissen få ta ställning till två finansieringsalternativ för byggande av cykelvägar på statligt vägnät. Ett alternativ har redan avfärdats.

  • Trafikverket har på uppdrag av regeringen gjort en utredning och översyn av beredskapsflygplatser i Sverige som levererats i två delar. Utredningen har berört samhällsviktigt flyg, totalförsvar och operativt funktionsansvar.

    2020 presenterades en lista över tio befintliga beredskapsflygplatser och förslag på ytterligare nio stycken sådana, däribland Örebro flygplats. Den 5 augusti 2021 rapporterades en delrapport som föreslår ytterligare tre flygplatser. Anledningen är att Trafikverket bedömer att behovet för samhällsviktigt flyg och totalförsvar inte kan tillgodoses endast med dagens tio permanenta beredskapsflygplatser.

    Det presenteras olika förslag på hur finansieringen av dessa beredskapsflygplatser ska gå till framöver, något remissinstanserna bör ta ställning till. Alternativen för finansiering är flera och kan innebära ett nytt system för beredskapsflygplatser. Trafikverket har identifierat följande alternativ:
    • Utveckla dagens system
    • Att ålägga flygplatser att hålla beredskap genom lagstiftning
    • Bidrag för beredskap genom en ny stödordning
    o Stödordning via undantagsregelverk
    o Stödordning som anmäls
    o Stödordning grundad på icke-ekonomisk verksamhet
    • Ersättning för beredskap via statsbidrags- eller länsplaneförordningarna

    I utredningen har Trafikverket tagit med totalförsvarsaspekter för att klarlägga behovet och kommit fram till att staten behöver ha rådighet över fler flygplatser i landet och att det krävs mer information och utredningar för att i ett annat uppdrag syna det närmare.

    Det operativa funktionsansvaret (drift och kommunikation) vid beredskapsflygplatser har också utretts. Behovet av en myndighet med samlat uppdrag saknas och Trafikverket ber regeringen att peka ut en ansvarig.

    Bedömningen är positiv till att se över dagens system och att utveckla lagstiftningen för beredskap. Örebro flygplats bör delta i framtida utredningar för att kunna påverka utformningen av systemet för beredskapsflygplatser eftersom de nu är utpekade som en sådan. De flesta metoder Trafikverket föreslår för finansiering är bra, däremot bör inte länsplaneförordningen vara ett alternativ för beredskapsbidrag till flygplatser.

    Gällande totalförsvar gör trafikverket rätt i att rekommendera vidare utredning.

    Gällande operativt funktionsansvar bedöms det samlade ansvaret i första hand ligga hos en myndighet för det finns tydliga risker med att upphandla funktionen.

  • Regeringen har uppdragit Trafikverket och länsplaneupprättarna att ta fram Nationell plan och länsplaner för perioden 2022-2033. Detta uppdrag upprepas var fjärde år för att aktualisera planerna.

    Länsplanen för Örebro län har fått en ökad budget jämfört med nuvarande länsplan. Planförslaget inrymmer infrastrukturåtgärder på statligt vägnät som är föreslagna i åtgärdsvalsstudier och medel till medfinansiering av åtgärder på kommunalt och enskilt vägnät samt samfinansiering av åtgärder på nationell infrastruktur. Planen har tagits fram med hjälp av kommuner, Trafikverket, Länsstyrelsen i Örebro län, näringsliv och Svealandstrafiken.

    Till länsplanen hör bilagor som beskriver styrande mål och strategier, ett uppdaterat nuläge utifrån flera olika perspektiv, bl a trafiksäkerhet, och en strategisk hållbarhetsbedömning som Trivector tagit fram. I hållbarhetsbedömningen ryms en lagstadgad miljöbedömning och en social konsekvensbedömning.

    Planförslaget remitterades mellan 11 oktober 2021 och 21 januari 2022. I stora drag har remissförslaget fått positiv respons och inriktningen och kärnan i planen är bibehållen efter remissen. Remissen föranleder endast mindre förändringar som gör att beslutsversionen skiljer sig något från remissversionen gällande satsningar (objekt).

  • Kollektivtrafikmyndigheten i Dalarna har översänt sitt förslag till nytt regionalt trafikförsörjningsprogram på remiss.
    Region Örebro län konstaterar att vi har landat i samma övergripande mål för utvecklingen av trafiken och att detta är gynnsamt för dialog och kommande beslut om trafikplikt för trafik över länsgräns.

  • I augusti år 2022 tillsätts tre nya landsbygdslinjer i Örebro län. Trafiktillägget tar sin utgångspunkt de trafikreduceringar som implementerades vid tidtabellskiftet i december 2021.

    Tre landsbygdlinjer går tillbaka i bruk, Hjortkvarn – Pålsboda, Kumla – Åbytorp samt Lindesberg – Kopparberg.

    Trafikstart sker i augusti 2022.

  • Anmälningsärenden:
    Delegationsrapport Samhällsbyggnadsnämnden januari 2022
    Delegationsrapport Samhällsbyggnadsnämnden februari 2022
    Sammanställning färdtjänstbeslut vecka 1-9

    Meddelandeärenden:
    §12 RS Tidsplan för verksamhetsplan med budget 2023 och uppföljning 2022

  • § 36

    Information BRT

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.