Hoppa över navigering

Möte 2022-02-17

Samhällsbyggnadsnämnd
  • § 12

    Val av justerare

  • Det har inkommit ett medborgarförslag om att låta regionbussarna passera citykärnan på kvällstid (efter kl.18) och stanna till vid ett par lämpliga platser. Anledningen till förslaget är att medborgare vill kunna besöka nöjeslivet i Örebro city, men anser att det är otryggt att gå från Stortorget till Örebro Central, södra station och Konserthuset och vara där på kvällstid. Region Örebro län anser att lösningen inte ligger i mer yttäckande körvägar av regionbussar, utan i att jobba med trygghetsåtgärder i centrala Örebro på kort och lång sikt i samarbete med Örebro kommun. Detta är ett pågående arbete där medborgarförslaget kommer att beaktas.

  • Region Östergötland har genomfört en trafikutredning för relationer i och kring Motala. En relation som ingår i utredningen är den som ansluter till region Örebro läns linje 750 i Nydalen.
    Region Örebro län konstaterar att redovisning av arbetspendling och uppskattad efterfrågan på resor i relationen stämmer överens med analys som gjordes i Örebro län inom en större trafikutredning inför T22. Vi har en gemensam syn på potentialen för busstrafik i stråket över länsgräns och förståelse för den slutsats Region Östergötland kommit till gällande nedläggning av trafik till Nydalen.

  • Region Västmanland har i uppdrag som regionalt utvecklingsansvarig och länsplaneupprättare att ta fram ny länsplan för regional transportinfrastruktur för åren 2022-2033. Planförslaget är ute på remiss fram till den 28 januari 2022.

    Åtgärder gynnar Örebro län både direkt och indirekt. Bedömningen är att förslaget bidrar till bättre och effektivare person- och godstransporter med positiv inverkan på miljö, hälsa, barn, jämlikhet och jämställdhet.

  • Region Östergötland har i uppdrag som regionalt utvecklingsansvarig och länsplaneupprättare att ta fram ny länsplan för regional transportinfrastruktur för åren 2022-2033. Planförslaget är ute på remiss fram till den 28 februari 2022.

    Åtgärder gynnar Örebro län både direkt och indirekt. Bedömningen är att förslaget bidrar till bättre och effektivare person- och godstransporter med positiv inverkan på miljö, hälsa, barn, jämlikhet och jämställdhet.

  • Region Värmland har i uppdrag som regionalt utvecklingsansvarig och länsplaneupprättare att ta fram ny länsplan för regional transportinfrastruktur för åren 2022-2033. Planförslaget är ute på remiss fram till den 1 mars 2022.

    Åtgärder gynnar Örebro län både direkt och indirekt. Bedömningen är att förslaget bidrar till bättre och effektivare person- och godstransporter med en mer positiv inverkan på miljö, hälsa, barn, jämlikhet och jämställdhet än tidigare plan.

    Planförslaget Region Värmland tagit fram innehåller medel till infrastrukturåtgärder för 1 091 miljoner kronor fördelat över 12 år. Medlen fördelas till åtgärder på statligt, kommunalt och enskilt vägnät, samfinansiering av åtgärder på Karlstad C och Fryksdalsbanan samt driftbidrag till Karlstad Airport. Merparten av planens medel finansierar större vägåtgärder på väg 61 och 62.

  • Region Dalarna har i uppdrag som regionalt utvecklingsansvarig och länsplaneupprättare att ta fram ny länsplan för regional transportinfrastruktur för åren 2022-2033. Planförslaget är ute på remiss fram till den 1 februari 2022.

    Åtgärder gynnar Örebro län indirekt. Bedömningen är att förslaget bidrar till bättre och effektivare person- och godstransporter med positiv inverkan på miljö, hälsa, barn, jämlikhet och jämställdhet.

  • Örebro kommun vill upprätta en detaljplan som medger flygplatsanknutna verksamheter vid Örebro flygplats. Region Örebro län är i sak positiv till detta men efterfrågar en analys av vad planförslaget har för potentiell inverkan på genomförbarhet av järnvägsförbindelsen Örebro- Kristinehamn (Nobelbanan) med avseende på de många alternativ som är tänkbara för denna. Region Örebro län erinrar om regelverk för investeringar på statlig transportinfrastruktur.

  • Örebro kommun vill genom planändring möjliggöra högre bebyggelse för kontorsändamål. Cykeltrafiken underlättas och byggnader av kulturhistoriskt värde skyddas. Region Örebro län är positiv till förslaget som bl.a. stärker den framtida nyttan med Bus Rapid Transit (BRT). Region Örebro län önskar att planen utformas på ett sätt som underlättar installation av solcellsanläggningar för att den nya bebyggelsen ska kunna bidra till uppfyllnad av energi- och klimatmålen i den regionala utvecklingsstrategin (RUS).

  • Detaljplaneförslaget ska underlätta bostadsbebyggelse, stärka kollektivtrafiken, reservera ytor för dagvattenhantering samt tillskapa en ny parkmiljö vid nuvarande Barkvägen. Region Örebro län anser att förslaget stärker nyttorna med Bus Rapid Transit (BRT) och föreslår en smärre justering i planförslaget för att minska eller eliminera oönskade trafikeffekter. Region Örebro betraktar planen som ett värdefullt steg för att uppnå gemensamma mål om hållbara persontransporter i Örebro stad och i hela länet.

  • Bifogat redovisas förslag till verksamhetsberättelse samhällsbyggnadsnämnden 2021. Förslaget till verksamhetsberättelse är framtagen av tjänstepersonorganisationen och är en återrapportering för helåret avseende måluppfyllelse utifrån beslutad verksamhetsplan med budget 2021.

  • Fredrik Eliasson informerar om roadmap för kollektivtrafiken gällande år 2022-2028.  Roadmapen visar den planerade utvecklingen av kollektivtrafiken fram till 2028. Blande de planerade utvecklingspunkterna finns signalprio för stadsbussar, informationsskärmar på samtliga regionbussar samt realtidsvisning av ankomsttid på samtliga bussar. 

  • Sandra Lee, Fredrik Eliasson och Sofia Runestav informerar om resultatet från kollektivtrafikbarometern. 
    Marknadsandelen sjönk för kollektivtrafiken sedan förra rapporten. Det är kopplat till de restriktioner och förmaningar att inte åka kollektivt under pandemin. 
    Nöjdheten bland resenärerna sjönk under 2021. Nationellt sett så är Örebro på den undere  halvan av övriga regioner vad gäller nöjdhet som helhet och sett till senaste resan. 

  • Mats Åhlgren informerar om Ambaro. Ambaro är ett mätsystem för att undersöka nöjdhetsgraden bland resenärer. Fem stycken resenärer per dag får ett samtal efter avsutat resa för att undersöka nöjdheten med senaste resan. Sett till riket som helhet ligger Örebro runt medelsnittet. Nöjdheten har ökat under pandemin och det kan kopplas till att resor har skett med enbart chafför och en resenär och inte som i vanliga fall där samåkning används. 

  • Patrik Ståhl informerar om lägesbeskrivning för ÖMS (Östra Mellan Sverige) 2050. Regioner som ingår i ÖMS-samarbetet är Stockholm, Uppsala, Gävleborg, Västmanland, Örebro, Södermanland och Östergötland. Även Mälardalsrådet ingår i samarbetet. 

    Genom en tät samverkan kan regionerna inom ÖMS-samarbetet dra nytta av varandras styrkor och därigenom kunna utvecklas optimalt.

    Regionerna i östra Mellansverige publicerade 2018 sin gemensamma strategi under namnet ÖMS 2050.

    Den strategiska inriktningen i ÖMS 2050 innebär att:

    Integrera arbets-, utbildnings- och bostadsmarknaderna.

    Verka för en koncentrerad, tät och sammanhållen bebyggelse i de bästa kollektivtrafiklägena.

    Länka samman de regionala huvudorterna genom tvärförbindelser

    Stärka ÖMS internationella kopplingar och förbindelser med andra storstadsregioner som Helsingfors, Oslo och Öresund.

    Säkra en resurseffektiv och hållbar godsförsörjning.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.