Möte 2022-10-06
-
1
Protokollsjustering
-
Biljettkontrollverksamhetens (BKV) syfte är att säkerställa intäkter för Region Örebro län genom att vara synliga i kollektivtrafiken samt att utfärda tilläggsavgift för de resenärer som reser utan giltigt färdbevis. I slutet av 2024 kommer Örebro att få ett nytt stadslinjenät och lansera det nya BRT-systemet. Mot bakgrund av detta finns behovet att utöka BKV för att säkerställa intäkter och höja betalningsmoralen. En utökning behöver ske för att täcka ett ökat resenärsflöde i Örebro tätort utan att negligera övrig regiontrafik.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Längbro församling har inkommit med en skrivelse, där de i huvudsak har synpunkter på att nuvarande linje 7 kommer att tas bort i och med det nya linjenätet i Örebro. Därmed påverkas också tillgängligheten till Längbro församling. Samhällsbyggnadsnämnden har beslutat om trafikplikt för stadsbusstrafiken, varvid svaret tar sin utgångpunkt i trafikpliktsbeslutet.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Det sker en kontinuerlig kostnadsutveckling av produktionen för kollektivtrafiken. En betydande del av kostnaderna täcks av biljettintäkter. I förslaget ska kollektivtrafikens taxa höjas med 4,5 procent som träder i kraft den 9 januari 2023.
I förslaget ska också möjlighet ges att erbjuda tillfälliga taxor i samband med kampanjer och liknande.
Höjningen är ett led i att anpassa priserna till den kostnads- och indexutveckling som sker inom kollektivtrafiken, vilket motsvarar en taxeökning om 4,5 procent. Höjningen beräknas träda i kraft från och med den 9 januari 2023.
Samhällsbyggnadsnämnden ges mandat att fatta beslut om tillfälliga taxor och marknadsföringsinsatser. Det gör att resenärer exempelvis kan erbjudas en anpassad taxa eller biljettprodukter i syfte att börja resa med kollektivtrafiken men också att få befintliga resenärer att resa mer över tid.
Regionfullmäktige beslutade den 20 juni 2022 om att höja kollektivtrafiktaxan med 4,5 procent och ger nu samhällsbyggnadsnämnden mandat att besluta om hur prishöjningen ska fördelas mellan biljetter och relationer.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
490kb Ladda ner dokument
-
-
Nuvarande avtal om Serviceresor löper ut 2025-06-30. Beslut bör fattas om att påbörja upphandlingsprocessen inför ny avtalsperiod. Kravställningen sker i samarbete med länets kommuner.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
-
22RS3704, Detaljplan på granskning, Mosås 1:218 m fl, Örebro kommun, Att avstå att svara på remissen.
22RS6275, Detaljplan på granskning, Bussangöring Soltunet, Nora kommun, Att avstå att svara på remissen.
21RS593, Detaljplan på granskning, Spoven 1, Karlskoga kommun Att avstå att svara på remissen.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
7
Information om Närtrafiken
-
8
Information om tågreduceringar
-
9
Presentationer
-
§ 61
Protokollsjustering
-
Biljettkontrollverksamhetens (BKV) syfte är att säkerställa intäkter för Region Örebro län genom att vara synliga i kollektivtrafiken samt att utfärda tilläggsavgift för de resenärer som reser utan giltigt färdbevis. I slutet av 2024 kommer Örebro att få ett nytt stadslinjenät och lansera det nya BRT-systemet. Mot bakgrund av detta finns behovet att utöka BKV för att säkerställa intäkter och höja betalningsmoralen. En utökning behöver ske för att täcka ett ökat resenärsflöde i Örebro tätort utan att negligera övrig regiontrafik.
-
Längbro församling har inkommit med en skrivelse, där de i huvudsak har synpunkter på att nuvarande linje 7 kommer att tas bort i och med det nya linjenätet i Örebro. Därmed påverkas också tillgängligheten till Längbro församling. Samhällsbyggnadsnämnden har beslutat om trafikplikt för stadsbusstrafiken, varvid svaret tar sin utgångpunkt i trafikpliktsbeslutet.
-
Det sker en kontinuerlig kostnadsutveckling av produktionen för kollektivtrafiken. En betydande del av kostnaderna täcks av biljettintäkter. I förslaget ska kollektivtrafikens taxa höjas med 4,5 procent som träder i kraft den 9 januari 2023.
I förslaget ska också möjlighet ges att erbjuda tillfälliga taxor i samband med kampanjer och liknande.
Höjningen är ett led i att anpassa priserna till den kostnads- och indexutveckling som sker inom kollektivtrafiken, vilket motsvarar en taxeökning om 4,5 procent. Höjningen beräknas träda i kraft från och med den 9 januari 2023.
Samhällsbyggnadsnämnden ges mandat att fatta beslut om tillfälliga taxor och marknadsföringsinsatser. Det gör att resenärer exempelvis kan erbjudas en anpassad taxa eller biljettprodukter i syfte att börja resa med kollektivtrafiken men också att få befintliga resenärer att resa mer över tid.
Regionfullmäktige beslutade den 20 juni 2022 om att höja kollektivtrafiktaxan med 4,5 procent och ger nu samhällsbyggnadsnämnden mandat att besluta om hur prishöjningen ska fördelas mellan biljetter och relationer. -
Nuvarande avtal om Serviceresor löper ut 2025-06-30. Beslut bör fattas om att påbörja upphandlingsprocessen inför ny avtalsperiod. Kravställningen sker i samarbete med länets kommuner.
-
22RS3704, Detaljplan på granskning, Mosås 1:218 m fl, Örebro kommun, Att avstå att svara på remissen.
22RS6275, Detaljplan på granskning, Bussangöring Soltunet, Nora kommun, Att avstå att svara på remissen.
21RS593, Detaljplan på granskning, Spoven 1, Karlskoga kommun Att avstå att svara på remissen. -
§ 67
Information om Närtrafiken
-
§ 68
Information om tågreduceringar