Möte 2025-02-13
-
1
Protokollsjustering
-
2
Anmälan av frågor
-
Anmälningsärenden:
1. Folktandvårdsdirektören har fattat beslut om arbetsordning för Folktandvården, Region Örebro län, 25RS283
2. Folktandvårdsdirektören har fattat beslut om vidaredelegationer inom Folktandvården, Region Örebro län, 25RS284
3. Folktandvårdsdirektören har fattat beslut om förvaltningsövergripande åtgärder för kostnadskontroll inom Folktandvården, 25RS1242
Meddelandebeslut:
1. Protokollsutdrag ersättning för allmäntandvård barn och unga 2025, 24RS11188
2.Protokollsutdrag inriktningsbeslut om vårdval tandreglering, 24RS11345
- Inriktningsbeslut vårdval tandreglering Region Örebro län
3.Protokollsutdrag överenskommelse mellan regionstyrelsen och folktandvårdsnämnden, 24RS10986
- Överenskommelse mellan regionstyrelsen och folktandvårdsnämnden-
128kb Ladda ner dokument
-
-
4
Information: Aktuellt från verksamheten
-
5
Information: Region Örebro läns svar på remiss om tiotandvård - ett förstärkt högkostnadsskydd för tandvård (SOU 2024:70)
-
Regionstyrelsen har gett folktandvårdsnämnden i uppdrag att upprätta och genomföra en ekonomisk handlingsplan för en ekonomi i balans 2025. I denna finns förslag på åtgärder för att uppnå detta.
Folktandvårdens resultat i periodrapporten per 30 november 2024 är ett underskott på 26,0 miljoner kronor och den årsprognos för 2024 som rapporterades i samband med periodrapporten för november är på minus 30 miljoner kronor. De viktigaste orsakerna till det ekonomiska underskottet för 2024 är att nivån på de sociala avgifterna höjdes med ytterligare 20 procent inför 2024 till följd av de ökade kostnaderna för värdesäkring av utbetalade pensioner. En annan viktig orsak till det ekonomiska underskottet är införandet av nytt tandvårdssystem och bildsystem inom Folktandvården. Tid som har lagts ned på förberedelser, utbildning och anpassningar har sammantaget inneburit ett inkomstbortfall på 16 miljoner kronor under perioden september-december 2024.
Budgetförutsättningarna inför 2025 ser något ljusare ut för Folktandvårdens del. Kostnaderna för arbetsgivaravgifter kommer att minska med cirka 30 miljoner under 2025 jämfört med 2024. Åtgärderna i prislistan för vuxentandvård kommer att räknas upp med i genomsnitt 2,6 procent from 15 januari 2025.
Trots förbättrade förutsättningar behövs ytterligare åtgärder för att förbättra det ekonomiska resultatet för Folktandvården under 2025. Det är då fråga om åtgärder som ska leda till ökade intäkter i vuxentandvården och det handlar om ett antal kostnadsreducerande åtgärder. -
Enligt Attestreglemente för Region Örebro län ska varje nämnd årligen upprätta en aktuell förteckning med uppgift om utsedda attestanter samt dess ersättare. Folktandvårdsnämndens förteckning, som här benämns attestförteckning, består av två delar,
- signaturlista som visar vilka personer som har behörighet att attestera pappersunderlag, samt
- attestförteckning som anger ansvarsenhet, typ av attesträtt samt högsta belopp som en person kan attestera.Bilagor
-
Bifogat redovisas förslag till verksamhetsberättelse 2024 för folktandvårdsnämnden. Förslaget till verksamhetsberättelse är framtagen av tjänstemannaorganisationen och är en återrapportering för helåret avseende måluppfyllelse utifrån beslutad verksamhetsplan med budget 2024.
Folktandvårdsnämndens verksamhetsberättelse 2024 utgår från verksamhetsplanens förutsättningar, mål, inriktningar och ambitioner som uttrycks i regionfullmäktiges verksamhetsplan. Folktandvårdsnämnden ska utifrån regionfullmäktiges effektmål med indikatorer och strategier konkretisera vad som ska åstadkommas för att uppnå effektmålen och svara mot strategierna. Folktandvårdsnämndens verksamhetsplan innehåller effektmål med indikatorer, nämndmål med indikatorer samt uppdrag från folktandvårdsnämnden. Verksamhetsplanen innehåller också internkontrollplan med regionövergripande och nämndspecifika risker och åtgärder.
Nämnden har inte arbetsgivaransvar utan det ligger på regionstyrelsen. Nämnden är emellertid angelägen att bidra till arbetet inom attraktiv arbetsgivare och kompetensförsörjning och förvaltningschefen ska samverka med regiondirektören inom detta område. -
9
Fördjupning/fokus: Aktivitetsplan 2025 för folktandvårdsnämnden
-
10
Svar på anmälda frågor
-
11
Presentationer från sammanträdet
-
§ 1
Protokollsjustering
-
§ 2
Anmälan av frågor
-
Anmälningsärenden:
1. Folktandvårdsdirektören har fattat beslut om arbetsordning för Folktandvården, Region Örebro län, 25RS283.
2. Folktandvårdsdirektören har fattat beslut om vidaredelegationer inom Folktandvården, Region Örebro län, 25RS284.
3. Folktandvårdsdirektören har fattat beslut om förvaltningsövergripande åtgärder för kostnadskontroll inom Folktandvården, 25RS1242.
Meddelandeärenden:
1. Protokollsutdrag ersättning för allmäntandvård barn och unga 2025, 24RS11188.
2. Protokollsutdrag inriktningsbeslut om vårdval tandreglering, 24RS11345.
- Inriktningsbeslut vårdval tandreglering Region Örebro län.
3. Protokollsutdrag överenskommelse mellan regionstyrelsen och folktandvårdsnämnden, 24RS10986.
- Överenskommelse mellan regionstyrelsen och folktandvårdsnämnden. -
§ 4
Information: Aktuellt från verksamheten
-
§ 5
Information: Region Örebro läns svar på remiss om tiotandvård - ett förstärkt högkostnadsskydd för tandvård (SOU 2024:70)
-
Regionstyrelsen har gett folktandvårdsnämnden i uppdrag att upprätta och genomföra en ekonomisk handlingsplan för en ekonomi i balans 2025. I denna finns förslag på åtgärder för att uppnå detta.
Folktandvårdens resultat i periodrapporten per 30 november 2024 är ett underskott på 26,0 miljoner kronor och den årsprognos för 2024 som rapporterades i samband med periodrapporten för november är på minus 30 miljoner kronor. De viktigaste orsakerna till det ekonomiska underskottet för 2024 är att nivån på de sociala avgifterna höjdes med ytterligare 20 procent inför 2024 till följd av de ökade kostnaderna för värdesäkring av utbetalade pensioner. En annan viktig orsak till det ekonomiska underskottet är införandet av nytt tandvårdssystem och bildsystem inom Folktandvården. Tid som har lagts ned på förberedelser, utbildning och anpassningar har sammantaget inneburit ett inkomstbortfall på 16 miljoner kronor under perioden september-december 2024.
Budgetförutsättningarna inför 2025 ser något ljusare ut för Folktandvårdens del. Kostnaderna för arbetsgivaravgifter kommer att minska med cirka 30 miljoner under 2025 jämfört med 2024. Åtgärderna i prislistan för vuxentandvård kommer att räknas upp med i genomsnitt 2,6 procent from 15 januari 2025.
Trots förbättrade förutsättningar behövs ytterligare åtgärder för att förbättra det ekonomiska resultatet för Folktandvården under 2025. Det är då fråga om åtgärder som ska leda till ökade intäkter i vuxentandvården och det handlar om ett antal kostnadsreducerande åtgärder. -
Enligt Attestreglemente för Region Örebro län ska varje nämnd årligen upprätta en aktuell förteckning med uppgift om utsedda attestanter samt dess ersättare. Folktandvårdsnämndens förteckning, som här benämns attestförteckning, består av två delar,
- signaturlista som visar vilka personer som har behörighet att attestera pappersunderlag, samt
- attestförteckning som anger ansvarsenhet, typ av attesträtt samt högsta belopp som en person kan attestera. -
Bifogat redovisas förslag till verksamhetsberättelse 2024 för folktandvårdsnämnden. Förslaget till verksamhetsberättelse är framtagen av tjänstemannaorganisationen och är en återrapportering för helåret avseende måluppfyllelse utifrån beslutad verksamhetsplan med budget 2024.
Folktandvårdsnämndens verksamhetsberättelse 2024 utgår från verksamhetsplanens förutsättningar, mål, inriktningar och ambitioner som uttrycks i regionfullmäktiges verksamhetsplan. Folktandvårdsnämnden ska utifrån regionfullmäktiges effektmål med indikatorer och strategier konkretisera vad som ska åstadkommas för att uppnå effektmålen och svara mot strategierna. Folktandvårdsnämndens verksamhetsplan innehåller effektmål med indikatorer, nämndmål med indikatorer samt uppdrag från folktandvårdsnämnden. Verksamhetsplanen innehåller också internkontrollplan med regionövergripande och nämndspecifika risker och åtgärder.
Nämnden har inte arbetsgivaransvar utan det ligger på regionstyrelsen. Nämnden är emellertid angelägen att bidra till arbetet inom attraktiv arbetsgivare och kompetensförsörjning och förvaltningschefen ska samverka med regiondirektören inom detta område. -
§ 9
Fördjupning/fokus: Aktivitetsplan 2025 för folktandvårdsnämnden
-
§ 10
Svar på anmälda frågor