Hoppa över navigering
  • § 9

    Protokollsjustering

  • § 10

    Anmälan om frågor

  • § 11

    Anmälnings- och meddelandeärenden

  • § 12

    Information: Aktuellt från verksamheten

  • § 13

    Information: Ekonomi och rapport från arbetet med handlingsplan för ekonomi i balans

  • Regionstyrelsen har gett folktandvårdsnämnden i uppdrag att upprätta och genomföra en ekonomisk handlingsplan för en ekonomi i balans 2022. I denna finns förslag på åtgärder för att uppnå detta.

    Folktandvårdens resultat i periodrapporteringen per 30 november 2021 är ett underskott på 16,2 miljoner kronor och en årsprognos är lagd som visar ett underskott på 18 miljoner kronor vid årets slut. De ekonomiska konsekvenserna för Folktandvården av pågående pandemi har varit betydande under 2020-2021.

    Inom ramen för de åtgärder som finns i den ekonomiska handlingsplanen 2022 pågår ett arbete med syfte att öka intäkter och minska kostnadsmassan. Nya och effektivare processer och arbetsflöden bedöms kunna leda till ökad produktivitet.

  • Varje år träffas en överenskommelse mellan regionstyrelsen och folktandvårdsnämnden om Folktandvårdens särskilda uppdrag som Region Örebro län helt eller delvis finansierar. I överenskommelsen regleras uppdragens omfattning och finansiering. Överenskommelsen följs upp efter verksamhetsåret, genom att Folktandvården lämnar en årsrapport med en beskrivning hur uppdragen utförts.

    Tandvårdsenhetens sammanfattande bedömning är att överenskommelsens uppdrag har genomförts på ett adekvat sätt med ett gott resultat, även om vissa brister har konstaterats.

  • Enligt patientsäkerhetslagen ska vårdgivaren varje år upprätta en patientsäkerhetsberättelse. Syftet med patientsäkerhetsberättelsen är att öppet och tydligt redovisa strategier, mål och resultat av arbetet med att förbättra patientsäkerheten. Patientsäkerhetsberättelsen ska vara färdig senast 1 mars varje år, finnas tillgänglig för den som vill ta del av del av den och ingå i vårdgivarens ledningssystem för patientsäkerhet. Region Örebro läns patientsäkerhetsberättelse följer från och med i år strukturen för den nationella handlingsplanen för ökad patientsäkerhet. Inom Folktandvården ansvarar en cheftandläkare för patientsäkerhetsarbetet och deltar i hälso- och sjukvårdens chefläkararbete.

    I Patientsäkerhetsberättelsen 2021 redovisas Region Örebro läns arbete med avvikelser och klagomål som utvärderas kontinuerligt av cheftandläkaren och presenteras några gånger per år till all personal genom krönikor på intranätet. En mer ingående redovisning och analys görs årligen med alla chefer och cheftandläkaren är också med i Vårdrådet som beslutar om ändring av arbetssätt och riktlinjer bland annat med utgångspunkt i vad som framkommer från avvikelser och klagomål.

    De vanligaste orsakerna till avvikelser är fördröjd diagnostik/fördröjd behandling samt förväxlingar. Kontinuerligt arbete med att justera arbetssätt och rutiner för att reducera dessa orsaker till avvikelser sker. Klagomålen som kommer in via 1177 eller Patientnämnden handlar oftast om bemötande/information/omhändertagande.

    Folktandvården bedriver ett aktivt arbetsmiljöarbete och har under året drivit en process ”Sunt arbetsliv” där kommunikation och öppen dialog på arbetsplatsen är en central del och en förutsättning för att driva patientsäkerhetsarbetet.

    I patientsäkerhetsberättelsen beskrivs det arbete som gjorts det gångna året som i mycket präglats av coronapandemin. I det omställningsarbete som behövde göras för att kunna möta vårdbehoven utifrån covid har patientsäkerhet, och vid sidan av den arbetsmiljön, varit ledstjärnor.

  • Bifogat redovisas förslag till verksamhetsberättelse 2021 för folktandvårdsnämnden. Förslaget till verksamhetsberättelse är framtagen av tjänstemannaorganisationen och är en återrapportering för helåret avseende måluppfyllelse utifrån beslutad verksamhetsplan med budget 2021.

  • § 18

    Information och diskussion: Tillgänglighetsfrågan

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.