Hoppa över navigering
  •   1

    Protokollsjustering

  •   2

    Delegationsbeslut - 2025

  • Under perioden 1 januari 2024 till och med den 31 december 2024 registrerade Patientnämndens kansli totalt 1 598 stycken klagomålsärenden. De klagomål som hade med förlossning att göra var 28 stycken. Det är dessa 28 ärenden som utgör underlaget till föreliggande analys. Klagomålen i underlaget riktas framför allt mot förlossningsvården inom Område specialiserad vård och då verksamhetsområde obstetrik och gynekologi. I fyra av ärendena riktas klagomål även mot fyra olika vårdcentraler.

    Ett av de vanligaste klagomålen handlar om brister vad gäller delaktighet. Patienter beskriver att de inte blir lyssnade till och att deras oro inte tas på allvar. Patienter beskriver i sina klagomål också sådant som att undersökningar varit smärtsamma och att de gjorts mot patientens uttryckliga vilja. Det
    framkommer vidare sådant som att patienten drabbats av depression, otrygghet och oro i fortsatta vårdkontakter.

    Av underlaget framkommer klagomål på att det tagit lång tid innan de förlossningsskador patienten drabbats av, blivit diagnosticerade. Klagomålen visar på att det gjordes en felaktig bedömning av patientens besvär efter förlossningen och att detta ledde till en fördröjning av korrekt diagnos. Det blev då också en fördröjning av korrekt behandling. Det framkommer att det kan ta flera år innan man själv har bearbetat det som hände i samband med förlossningen och innan man känner sig redo att ställa frågor och föra fram sitt klagomål.

    Bilagor

  •   4

    Information - inbjudna gäster med anledning av helrårsanalys


  • Patientnämnden har sammanställt inkomna klagomål 2024 som avser verksamhetsområde Ögon. Resuméer och vårdens svar har utgjort grunden för denna rapport.

    Bilagor

  •   6

    Information - inbjuden gäst med anledning av rapport om klagomål avseende VO ögon

Det finns inga sammanträden att visa än

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.