Möte 2024-12-09
-
1
Sammanträdets öppnande
-
2
Upprop
-
3
Protokollsjustering
-
24RS6530
Länsstyrelsen i Örebro län har beslutat att utse Jette Runge Bergström (S) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Caroline Åkesson (S) i valkrets Örebro-Lekeberg.
24RS7389
Länsstyrelsen i Örebro län har beslutat att utse Ulf Gunnar Södersten (M) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Carl-Johan Wase (M) i valkrets Örebro-Lekeberg.
24RS8805
Länsstyrelsen i Örebro län har beslutat om att utse Dick Johansson (V) till ny ledamot i regionfullmäktige efter Katja Ollila (V) och Camilla Larsson (V) till ny ersättare efter Dick Johansson (V) i valkrets Norra.
24RS9855
Länsstyrelsen i Örebro län har beslutat att ut Peter Ekström (V) till ny ledamot i regionfullmäktige efter Jessica Carlqvist (V) och Anders Alexandersson (V) till ny ersättare efter Peter Ekström (V) i valkrets Örebro-Lekeberg.
24RS11042
Från Henrik Johansson (L) med begäran om entledigande från uppdraget som ledamot i servicenämnden.
24RS11222
Från Fredrik Askhem (L) med begäran om entledigande från uppdraget som ledamot i demokratiberedningen.
24RS441-189
Synpunkter från medborgare.
24RS12327
Från Anneli Bramvehl (M) med begäran om entledigande från uppdraget som ledamot i beredning för forskning och utbildning
24RS12234
Från Camilla Andersson Larsson (V) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i regionfullmäktige
24RS12124
Från Förvaltningsrätten i Karlstad med beslut om entledigande av nämndeman Elin Terenius -
24RS12152
Anna Stark (M) har ställt en interpellation till regionstyrelsens ordförande, Andreas Svahn (S), angående kompetensförsörjning.
24RS12366
Jan Murman (SD) har ställt en interpellation till folktandvårdsnämndens ordförande, Kristine Andersson (S), angående frisktandvårdsavtal.
24RS12204
Malin von Wachenfeldt (V) har ställt en fråga till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande, Behcet Barsom (KD), angående klagomålshantering inom obstetrik och gynekologi.Bilagor
-
6
Anmälan av motion från Sebastian Cehlin (M), Anna Nordqvist (M) och Willhelm Sundman (L) om ny ambulansstation i Kopparberg
Anmäls att en motion har inkommit från Sebastian Cehlin (M), Anna Nordqvist (M) och Willhelm Sundman (L) den 9 september 2024 om ny ambulansstation i Kopparberg.
Motionen överlämnas till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
7
Anmälan av motion från Erik Baecklund (M), Fredrik Askhem (L) och Greger Persson (SD) om att återinföra tretimmars biljett under lågtrafik - En smart lösning för miljö och ekonomi
Anmäls att en motion har inkommit från Erik Baecklund (M), Fredrik Askhem (L) och Greger Persson (SD) om att återinföra tretimmars biljett under lågtrafik - en smart lösning för miljö och ekonomi.
Motionen har överlämnats till Regional utveckling, område kollektivtrafik, för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att en motion har inkommit från Willhelm Sundman (L) till Region Örebro län den 23 september 2024 om att det inte finns något lustigt med lustgas.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
563kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att en motion har inkommit från Fredrik Askhem (L) till Region Örebro län den 4 november 2025 om att låta företag bidra till en stabil kollektivtrafik.
Motionen har överlämnats till Regional utveckling, allmän kollektivtrafik för stöd i beredningen.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
-
10
Anmälan av motion från Willhelm Sundman (L) om att inleda samarbete med Örebro universitet kring helkroppsdonationer
Anmäls att en motion har inkommit till Region Örebro län den 11 november 2024 från Willhelm Sundman (L) om att kirurger måste få erfarenhet.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Område forskning och utbildning för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
566kb Ladda ner dokument
-
-
11
Anmälan av medborgarförslag om att utöka avgångar och avgångstider för Länstrafikens busslinjer 600 och 620
Anmäls att en motion har inkommit till Region Örebro län 2024-09-23 om att utöka avgångar och avgångstider för Länstrafikens busslinjer 600 och 620.
Förslagsställaren föreslår att Länstrafiken bör ompröva sina neddragningar och i stället utöka antalet avgångar och avgångstider för busslinje 600 och 620, som går till och från Lanna.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regional utveckling, Allmän kollektivtrafik för stöd i beredningen.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
434kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län 2024-09-23 om busshållplatser som bör återinföras snarast.
Förslagsställaren föreslår att busshållplatser som tagits bort i Lanna ska återinföras.
Medborgarförslaget har överlämnats till Allmän kollektivtrafik för beredning.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
464kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag inkommit den 15 oktober 2024 om att Region Örebro län ansluter sig till appen Sms-livräddare.
Medborgarförslaget har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 30 oktober om att minska antalet bussturer i stället för att lägga ner busslinjer.
Medborgarförslaget handlar om att man vill undvika en fullständig nedläggning av busslinje 824 genom att minska antalet turer per dag, begränsa busstrafiken till att endast köra under skolterminerna, behålla busslinje 824 för att fortsatt möjliggöra kollektivtrafik på sträckan samt att anpassa storleken på fordon efter de behov som finns.
Medborgarförslaget har överlämnats till förvaltningen Regional utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 31 oktober om att 1177 behöver korrekturläsas och anpassas till patientnyttan, utifrån patienternas ingång till 1177.
Medborgarförslaget tar upp problem med otydligheter i utformning och information, vilket gör att vårdpersonal inte får de uppgifter de behöver och patienter saknar information eller har svårt att hitta den.
Medborgarförslaget har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 30 oktober 2024 om att digitalisera medborgarförslag.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regionkansliet för stöd i beredningen.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 30 oktober 2024 om att självincheckningen strider mot patientens integritetsskydd.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 30 oktober 2024 om e-legitimationens fördelar.
Medborgarförslaget har överlämnats för till Regionservice för stöd i beredningen.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
19
Anmälan av medborgarförslag om att skyltar, videoinformation och automater måste kontrolleras av kommunikationsansvariga
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 30 oktober 2024 om att skyltar, videoinformation och automater måste kontrolleras av kommunikationsansvariga.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 30 oktober 2024 om 1177 Direkt och chattandet.
Medborgarförslaget har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro Innovation AB (Bolaget) ägs av Region Örebro läns förvaltnings AB, Örebro Rådhus AB och Örebro Universitet Holding AB. Bolagets verksamhet ska enligt gällande aktieägaravtal och ägardirektiv finansieras huvudsakligen genom ett årligt driftsbidrag från Region Örebro län, Örebro kommun och Örebro Universitet. Universitetet önskar att finansieringsmodellen ändras så att Region Örebro län, Örebro kommun och Örebro Universitet Holding AB i stället köper tjänster från Bolaget enligt separata uppdragsavtal med Bolaget, eftersom universitetet är förhindrat att utge bidrag till delägda bolag. Det bedöms inte finnas några hinder mot detta men ett antal ändringar behöver göras i styrdokumenten för att genomföra förändringen och ett förslag till tilläggsavtal nr. 2 till befintligt aktieägaravtal har tagits fram.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
919kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
22
Aktuell regioninformation
-
23
Utdelning av kulturpris och kulturstipendier år 2024
-
På uppdrag av regionstyrelsen har en översyn gjorts av Krav- och kvalitets-boken för Hälsoval Örebro län som är Region Örebro läns vårdval inom primärvård. Översynen föreslår att den ekonomiska ersättningsmodellen ändras, att barnhälsovård och mödrahälsovård blir tilläggsuppdrag samt att kravet minskas på hur många timmar som mindre vårdcentraler behöver vara öppna.
Förändringarna förutsätter att regionfullmäktige ändrar de huvudsakliga villkoren för Hälsoval Örebro län. Översynen lämnar därför ett förslag på nytt beslut om huvudsakliga villkor, som skulle göra ovanstående förslag möjliga att införa.Bilagor
-
244kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
881kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Almi ska, som ett komplement till den privata marknaden, medverka till att utveckla och finansiera små- och medelstora företag. Syftet med Almis verksamhet är att stärka näringslivets utveckling och verka för en hållbar tillväxt i hela Sverige. Almi har två affärsområden där affärsområdet Företagspartner omfattar lån och affärsutveckling och affärsområdet Almi Invest omfattar riskkapital. Det här beslutet omfattar endast affärsområdet Företagspartner och således avgränsat till de dotterbolag som ägs av regionerna tillsammans med Almi AB.
Med ett tufft makroekonomiskt klimat, ökade regulatoriska krav och stigande ekonomisk brottslighet står alla aktörer inom finansmarknaden inför stora utmaningar. Almi har utöver detta utmaningar inom områden såsom regelefterlevnad, samordning, effektivitet och en svår ekonomisk situation givet negativt rörelseresultat. För att säkerställa att Almi även fortsättningsvis kan bibehålla sin viktiga roll i att stödja små- och medelstora företag i hela landet behöver dessa utmaningar omhändertas.
Koncernen Almi har cirka 570 anställda fördelat på en organisatorisk struktur med 27 dotterbolag varav 16 dotterbolag avser affärsområdet Företagspartner. Koncernens hela struktur med så många aktiebolag kostar årligen cirka 100 miljoner kronor. År 2023 redovisade koncernen ett rörelseresultat på minus på cirka 340 miljoner kronor. Stor del av resultatet är hänförligt det aktuella omvärldsläget som påverkar kreditförluster och värdeförändringar i portföljbolag negativt. Resultatet är även hänförligt arbetet med att möta de ökade kraven på regelefterlevnad som kräver investeringar i teknik, personal och processer, vilket ger ytterligare kostnadsökning samtidigt som anslagen förblivit oförändrade.
Utmaningarna att ha god regelefterlevnad är betydande, särskilt med införandet av nya regelverk från EU (Europeiska Unionen) som IFRS (Internationel Financial Reporting Standards) och CSRD (Corporate sustainability reporting directive) och från Finansinspektionen då Almi är ett finansiellt institut. Almi förväntar sig fortsatt ökade regulatoriska krav och behöver därmed kontinuerligt arbeta med att möta regelkraven och leverera god regelefterlevnad för att undvika påföljder som kan skada bolagets ekonomi och anseende.
Dagens struktur ger en oproportionerligt stor ledningsstruktur vilken försvårar enhetlighet och samordning inom organisationen, vilket i sin tur leder till ineffektivitet och bristande styrning. För att möta dessa utmaningar föreslås en omstrukturering av affärsområdet Företagspartner där den regionala förankringen och närvaron består men med färre aktiebolag.
Almi har tidigare gjort sammanslagningar av dotterbolag därav har affärsområdet Företagspartner 16 dotterbolag och inte 21 likt antal regioner i Sverige. Det har resulterat i effektivare resursanvändning och ökad samordning parallellt med att kundupplevelsen förbättrats, tillgängligheten för företag i olika regioner har ökat och affärskraften inom Almi har stärkts.
Syftet med den nya strukturen är att få en mer ändamålsenlig koncernstruktur som kan stärka den regionala affärsverksamheten och generera mer nytta till små- och medelstora företag över tid. Ny struktur kommer ge möjligheter att i högre grad tillgängliggöra Almis kompetens i större geografier och på så sätt skapa goda förutsättningar för både Almi som bolag och våra kunders långsiktiga framgång.
Mot bakgrund av ovanstående föreslås affärsområdet Företagspartner gå från 16 dotterbolag till 8 dotterbolag, vilket skulle spegla EU:s NUTS 2 områden. Omstruktureringen beräknas över tid frigöra kostnader på cirka 24 miljoner kronor samt ge bättre förutsättningar att möta ökade regulatoriska krav. Den nya ägarfördelningen mellan regionerna sker proportionerligt i relation till hur mycket driftanslag respektive region går in med. Varje regional ägare ska beredas plats i styrelserna, där regionen utser sin representant.
Förändringen innebär en effektivare styrning av bolagets interna processer samt en förändrad ägar- och styrelsesammansättning. De nya sammangående bolagen kommer regleras av Ägaranvisning, Bolagsordning samt Samverkansavtal, se bifogat underlag. Här framhålls vikten av att Almi fortsatt har stark regional närvaro där Almi kan anpassa verksamheten efter respektive läns olikheter, behov och förutsättningar. Almi kan ha en aktiv roll som part i projekt i samarbete med regionerna och ska även kunna följas upp på regionala nyckeltal inom respektive län.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen förtydligar avsnittet 2.4.4 Sjukresa med serviceresefordon i syftet att förtydliga resor med serviceresefordon.
Samtidigt föreslås att införa en avgift för uteblivna avbokningar om 220 kronor, samma som vid utebliven avbokning vid färdtjänstresa. Förvaltningen anser att avgiften ska tillämpas för de som inte avbeställer sjukresor 60 minuter innan planerad avfärd. Endast sjukresor som är bokade av själva kunden eller av kundens ombud på kundens begäran ska ligga till grund för avgift.
Syftet med själva lydelsen om avbokning och avgiften är att öka produktiviteten och kundnyttan genom att resor som inte ska bli av avbokas i stället för att fordonet åker till en upphämtning som inte blir av. Avbokningen frigör plats i serviceresefordonen och fordonet kan användas för en annan bokad resa.Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
534kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktiges sammanträde den 9 april 2025 flyttas till den 8 april 2025.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
28
Besvarande av motion från Sebastian Cehlin (M) och Anna Nordqvist (M) om att öka tillgängligheten och korta köerna genom en vårdgarantienhet
I en motion föreslås flera åtgärder för att med hjälp av en vårdgarantienhet förbättra patienternas tillgänglighet till vård. I förslaget till svar framgår bland annat att tillgängligheten har förbättrats för patienterna i Region Örebro län, och att Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten har fått i uppdrag från regeringen att ta fram en nationell plan för nationell vårdförmedling. Förslaget till svar är därför att motionen ska anses vara besvarad.
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
-
29
Besvarande av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om avgiftsfri tvångsvård i Region Örebro län
Till regionfullmäktige har kommit en motion om att Region Örebro län ska ta bort dygnsavgiften för de personer som får psykiatrisk tvångsvård eller rätts-psykiatrisk vård. I förslaget till svar framgår att Hälso- och sjukvårdslagen ger regionerna möjlighet att ta ut en avgift för den vård som ges till patienterna. Om slutenvårdsavgiften för tvångsvård och rättspsykiatrisk vård skulle upphöra, så skulle de ekonomiska resurserna för verksamheterna minska. Förlaget är därför att motionen ska avslås.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
30
Besvarande av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om att öka brukarinflytandet inom vården med hjälp av Peer supportrar
I en motion föreslås att regionfullmäktige beslutar att utreda vilka ytterligare verksamheter där Peer supporter bör införa, och att Peer supporter införs i enlighet med utredningens resultat. Peer supportrar är personer med egna erfarenheter av psykisk ohälsa eller sjukdom.
I förslaget till svar framgår att Peer supportrar inte är vårdutbildade och därför inte kan ersätta utbildad hälso- och sjukvårdspersonal i behandlingen av patienter. Med tanke på det nuvarande ekonomiska läget är det därför i dagsläget inte aktuellt att utöka Peer support inom psykiatrin. Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår därför att motionen ska avslås.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
31
Besvarande av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om kostnadsfritt TBE-vaccin för barn och ungdomar upp till 19 år
I en motion föreslås att vaccination mot TBE ska erbjudas avgiftsfritt till alla barn och ungdomar upp till 19 års ålder i Örebro län. I förslaget till svar framgår att regionfullmäktige i sin verksamhetsplan för 2025 beslutat att vaccinationen ska vara avgiftsfri. Förslaget till svar är därför att motionen ska anses vara besvarad.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
32
Besvarande av motion från Willhelm Sundman (L) om att narkotikaklassade preparat inte får hamna i de kriminellas händer
I en motion föreslås att Region Örebro län granskar rutinerna för utskrivning och uppföljning av narkotikaklassade preparat för att säkerställa att mediciner inte säljs vidare eller hamnar hos andra än patienten, samt att Region Örebro län implementerar ett fördjupat kunskapsstöd och samarbete med vårdgivare i länet för att styra mot en minskad förskrivning av narkotikaklassade läkemedel.
I förslaget till svar framgår att det finns rutiner och riktlinjer kring all förskrivning av läkemedel, och rutiner för hur förskrivningen följs upp. Det sker även flera insatser för att minska överflödig förskrivning. Eftersom arbetet med att minimera skadlig användning av narkotikaklassade läkemedel är ett kontinuerligt pågående arbete föreslås att motionen ska anses vara besvarad.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
580kb Ladda ner dokument
-
-
33
Besvarande av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om rätt till hemsjukvård för ME-patienter
Jessica Carlqvist med flera (V) har i en motion till Region Örebro län den 26 mars 2024 lyft frågan om rätt till hemsjukvård för patienter med Myalgisk Encefalomyelit och Chronic Fatigue Syndrome (ME/CFS). Motionärerna påtalar att forskning och läkarerfarenheter har konstaterat att ME är en av världens mest funktionsnedsättande sjukdomar. För patienter med svår ME är det oerhört svårt att besöka vården, det innebär dagar av förberedelser och vila för att det över huvud taget ska vara möjligt. Denna kraftansträngning bidrar sedan till en kraftig försämring som kan pågå under lång tid och i vissa fall bidrar till permanentad försämring. Vänsterpartiet har, i dialog med flera ur denna patientgrupp samt med föräldrar och anhöriga till dessa barn, ungdomar och vuxna fått ett antal förslag på insatser som skulle ha en livsviktig betydelse för deras vardag och minska lidande.
Regionfullmäktige föreslås i motionen besluta
- att det ska ges möjlighet för ME-patienter till läkarbesök i hemmet vid förnyelse av sjukintyg, uppföljning av behandlingar och skriva vårdplaner.
- att ME-patienter ska erbjudas hembesök av sjuksköterska/undersköterska (ex vid provtagning, omläggning av sår och för att dela medicin i dosett.
- att ME-patienter ska erbjudas hembesök av arbetsterapeut vid utprovning och justering av medicinska hjälpmedel såsom exempelvis rullstol eller dylikt, hjälp och expertis om hur patienten kan bevara rörlighet/vara aktiv i den mån som är möjligt, utföra behandlingar mot smärta såsom massage exempelvis, utvärdera patientens fysiska skick för att planera den övergripande vården).
- att ME-patienter ska erbjudas hembesök av kurator för att bland annat lära patienten pacing, en metod som handlar om att hitta rätt aktivitetsnivå för att patienten inte ska överanstränga sig och bli sämre.
- att ME-patienter ska ges möjlighet till digitala tandvårdsbesök och mobil tandvård när så är möjligt utifrån ändamålet med besöket.
Hälso- och sjukvårdsnämnden framför med anledning av motionen följande:
Motionen besvaras efter kontakt med läkare och andra professioner med särskild kompetens inom området och utifrån tillgänglig forskning och erfarenheter av berörda patienter. ME eller CFS, det vill säga kroniskt trötthetssyndrom, är funktionsnedsättande och kan drabba både barn och vuxna. Det symptomkluster som kännetecknas av kronisk trötthet är en mycket heterogen grupp av patienter.
Sjukvården ska erbjuda samtliga svårt drabbade patienter en individualiserad och kvalificerad medicinsk bedömning, vilken därefter ska utmynna i att patienten får lämplig fysisk och mental aktivering för att kunna bevara och återfå funktionsnivå. Risk finns annars för utveckling av sekundär sjuklighet och även kronisk sjukdom.
Rådet för medicinskt kunskapsstöd (RMKS) arbetar med rekommendationer, kompetensutveckling och kunskapsfördjupning baserat på i synnerhet rapporter, översyner och kartläggningar från Socialstyrelsen och Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU). Multidisciplinära konferenser för Komplexa Medicinska Symtom (MDK KMS) består av en grupp överläkare med lämpliga specialiteter och stor gemensam erfarenhet. Till gruppen adjungeras vid behov andra specialistläkare och även andra professioner. MDK KMS har inrättats i syfte att skapa en ingång för stöd i specialistvården. Arbetsformen innebär i sig en kunskapsökning inom området. Avsikten är att framöver vidga detta till utbildningsinsatser som riktas till sjukvårdsprofessionerna, allmänheten och enskilda patienter.
När det gäller motionärernas förslag till beslut gäller följande:
• Vård ges enligt hälso- och sjukvårdslagen och efter behov, det vill säga inte efter diagnos.
• Besök i hemmet ligger inom kommunalt ansvar där kommunens arbetsterapeuter idag gör hembesök för utprovning och för att se behovet på plats.
• När det gäller provtagning och undersökningar görs det ofta bäst på en vård-inrättning. Detta gäller ackrediterad provtagning, EKG (elektrokardiogram) etcetera.
• Sjukvårdens resurser behöver användas relaterat till största möjliga vinster för flest patienter. Härvidlag behöver prioriteringar göras evidensbaserat, transparent och jämlikt. Hembesök är tidsmässigt minst dubbla besöks- och läkartiden och även kurators tid är en begränsad resurs. Det handlar sålunda om betydande omprioriteringar där principen som nämndes ovan är att vård enligt hälso- och sjukvårdslagen ges efter behov och inte efter diagnos.
Region Örebro län arbetar enligt ovan kontinuerligt för att säkra och utveckla vårdkedjan vid komplexa Medicinska Symtom som kroniskt trötthetssyndrom och post-covid inom såväl primär- som specialistvård.Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
35
Allmän frågestund för ledamöterna
-
37
Avslutning