Möte 2022-12-07
-
1
Sammanträdets öppnande
-
2
Upprop
-
3
Protokollsjustering
-
22RS10815
Från Kammarrätten i Göteborg med beslut om entledigande av nämndeman Kent Hiding från och med 2023-01-01.
22RS11217
Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten Granskning av läkemedelsgenomgångar och läkemedelsberättelser.
Synpunkter på psykiatrivården i Sverige.
22RS9797
Från Länsstyrelsen i Örebro län som utsett Tom Persson (SD) till ny ledamot i regionfullmäktige efter Per Söderlund (SD) i valkrets Örebro läns Norra, från och med den 24 november 2022 till och med den 14 oktober 2026, samt Johan Hedman (SD) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Tom Persson (SD) i valkrets Örebro läns Norra, från och med den 25 november 2022 till och med den 14 oktober 2026.
22RS9774
Från Länsstyrelsen i Örebro län som utsett Gunilla Remnert (V) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Anika Himerfält (V) i valkrets Örebro läns Norra, från och med den 24 november 2022 till och med den 14 oktober 2026.
22RS9717
Från Länsstyrelsen i Örebro län som utsett Aneta Glusniewska (S) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Denis Begic (S) i valkrets Örebro-Lekeberg, från och med den 24 november 2022 till och med den 14 oktober 2026.
22RS21-303, 304, 305, 310, 312, 317, 323, 324
Synpunkter från medborgare.22RS11544
Från Övervakningsnämnden vid Örebro tingsrätt med begäran om att regionfullmäktige ska utse ledamöter och ersättare till nämnden för mandatperioden 2023-2026.22RS11848
Från Lars-Göran Zetterlund (C) med begäran om entledigande från uppdraget som ledamot i Länsgården fastigheter AB styrelse från och med 31 december 2022.Bilagor
-
683kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
759kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
394kb Ladda ner dokument
-
6
Anmälan av motion från Jessica Carlqvist (V) och Kenneth Lantz (V) om att utveckla dynamisk kollektivtrafik
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) och Kenneth Lantz (V) till Region Örebro län 2022-11-08 om att utveckla dynamisk kollektivtrafik.
Motionen har överlämnats till Regional utveckling – trafik och samhällsplanering för stöd i beredningen.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 26 oktober 2022 om SMS-livräddning.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag om busskur på Bistagatan i Örebro har inkommit den 15 november 2022 till Region Örebro län.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regional utveckling, allmän kollektivtrafik för stöd i beredningen.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
9
Anmälan av motion från Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om SMR-reaktor i Örebro län
Anmäls att en motion inkommit till Region Örebro län den 24 november 2022 från Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om SMR-reaktor i Örebro län.
Motionen har överlämnats till Regional utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
-
10
Aktuell regioninformation
-
Regionstyrelsen upptar till behandling förslag till reviderad budget 2023 och plan för 2024-2025.
Regionfullmäktige fattade i juni beslut om budget för 2023 samt plan för 2024-2025. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska verksamhetsplan med budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.
Efter beslutet har de ekonomiska förutsättningarna förändrats, framförallt till följd av ökande inflation. Den ger effekt på regionernas pensionskostnad framförallt för 2023 och 2024. Den reviderade budgeten tar hänsyn till dessa effekter samt ny skatteunderlagsprognos från oktober samt effekter av regeringens höstbudget för 2023.?
De avsnitt som är justerade jämfört med Verksamhetsplan med budget 2023 plan 2024-2025 beslutad i fullmäktige i juni 2022 är, innehållsförteckning, ekonomiavsnittet 10.3 samt avsnitt 11.1 omfattande uppdaterade ekonomiska rapporter.Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
770kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har genomfört en översyn av avgifter för patienter. Utgångspunkten för översynen är att Region Örebro läns avgifter ska följa nationella genomsnitt och att de förändringar som görs ska förenkla för verksamheten.
Ett förslag till avgifter för 2023 har sammanställts. Eftersom Region Örebro läns patientavgifter ligger på eller nära det nationella genomsnittet föreslås att de flesta avgifterna lämnas oförändrade.
De största förändringarna i förslaget är att högkostnadsskyddet för öppenvård under en tolvmånadersperiod höjs från 1 200 kronor till 1 300 kronor, slutenvårdsavgiften per dygn höjs från 110 kronor till 120 kronor, sänkt åldersgräns för avgiftsfri vaccinering mot pneumokockinfektion samt höjda avgifter för intyg efter föreläggande från Transportstyrelsen och vid ansökan om alkolås.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
Folktandvården redovisar ett förslag till ny prislista för allmäntandvård, specialisttandvård och frisktandvård som ska gälla från och med 15 januari 2023. Folktandvårdens prislista fastställs av regionfullmäktige och baseras på självkostnadsberäkningar på åtgärdsnivå. Prislistan innehåller cirka 250 åtgärder och omfattar all tandvård från undersökningar, röntgendiagnostik, sjukdomsbehandling, fyllningar till protetiskt tandvård och implantat. Utgångspunkten är att alla verksamhetsgrenar inom Folktandvården ska bära sina egna kostnader och Folktandvården har för detta ändamål tagit fram en självkostnadsberäkningsmodell som baseras på tidsåtgång och materialförbrukning. Denna modell används vid beräkning av prisnivåer för respektive åtgärd. Subventioner mellan exempelvis barntandvård och vuxentandvård får inte förekomma. Det finns även krav på transparens i bestämmelserna om särredovisning som innebär att varje verksamhetsgren måste kunna redovisa sina egna intäkter och kostnader. Särredovisningen är en del av årsbokslutet för Region Örebro län.
Förslaget till ny prislista för allmäntandvård, specialisttandvård och frisktandvård innebär en genomsnittlig höjning för alla åtgärder på 4,3 procent. Folktandvårdsnämnden ges också mandat att fatta beslut om tillfälliga taxor i samband med kampanjer och liknande.Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Länstrafikens tilläggsavgift för resenärer som inte har ett giltigt färdbevis när de reser med någon av Länstrafikens bussar ligger i dagsläget på 1 000 kronor för samtliga färdbevis och prisgrupper. Detta har gällt sedan 8 januari 2018.
Mellan åren 2018 och 2022 har Länstrafiken utvecklats, fått nya bussar, utvecklat nya koncept, genomfört prishöjningar på biljetter och resekort. Länstrafiken har stått inför stora utmaningar till följd av covid-19 pandemin som utbröt våren 2020, med intäktsbortfall som följd. Tilläggsavgiften har legat konstant på 1 000 kronor.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har sedan hösten 2021 arbetat med en översyn av regelverket för Region Örebro läns sjukresor. Syftet med översynen är att modernisera dagens regelverk och anpassa innehållet med dagens krav och förutsättningar. Förslagen på förändringar i regelverket har varit ute på remiss inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Folktandvården, Rådet för funktionshinderfrågor samt internt inom området Trafik- och samhällsplanering.
Arbetet har lett fram till vissa förslag på förändringar i regelverket.Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
759kb Ladda ner dokument
-
-
Almi Företagspartner Mälardalen AB ägs av Region Örebro län genom Region Örebro läns förvaltnings AB med 24,5 procent. Tidigare har nya ägaranvisningar utkommit varje år där ägarna tydliggjort sina gemensamma intentioner avseende inriktningen av och mål för bolagets verksamhet.
Nu föreslås en långsiktig ägaranvisning som inte behöver ändras varje år. Anvisningen föreslås därför beslutas att gälla till dess att en ny ägaranvisning överlämnas.
En del mindre förändringar i ägaranvisningen föreslås. Ett omarbetat stycke med fokus på samarbete och samverkan inom Almikoncernen har tillkommit. Syftet är att erbjuda hela Almis verksamhet och kompetens för företagens bästa samt agera som ett Almi gentemot regionala intressenter och marknaden.
Referens till målgruppsmodellen har utgått för att omhändertas inom ramen för arbetet med målstrukturen.
Den tidigare skrivningen om att följa den pågående utvecklingen av Corona-utbrottet är ersatt av en mer generell riktlinje om att följa utvecklingen i omvärlden och löpande anpassa verksamheten därefter.
Ett nytt stycke är tillagt för att lyfta det regionala tillväxtarbete och kopplingen till den regionala utvecklingsstrategin. Stycket lyfter också exportsamverkan.
Det finns nu också en tydligare skrivning om att affärsutvecklingsverksamhet som bedrivs inom ramen för projekt och andra uppdrag ska godkännas av samtliga ägare och av bolagets styrelse, som ska säkerställa att uppdragen ligger i linje med ägaranvisningen.
Region Örebro läns anslag till bolaget var 2018-2021 samma,
7 220 840 kronor. Ägarna kom förra året överens om att utöka finansieringen med totalt 1 224 490 kronor. För Region Örebro läns del blev detta en ökning på 300 000 kronor för år 2022. Behovet av en ökad finansiering förklarades främst av Almis ökade kreditstock. Finansieringen för Region Örebro län föreslås inför 2023 vara oförändrad mot 2022, det vill säga 7 520 840 kronor.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
-
Följande medborgarförslag har beslutats
- Kollektivtrafik i Kilsmo, 22RS3665.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
18
Svar på motion från Jessica Carlqvist (V), Jihad Menhem (V) och Maria Odheim Nielsen (V) om att utveckla kompetensen kring ME i Region Örebro län
Jessica Carlqvist (V), Jihad Menhem (V) och Maria Odheim Nielsen (V) har i en motion till Region Örebro län den 8 september 2021 lyft frågan om att utveckla kompetensen kring ME. Myalgisk Encefalomyelit (ME) eller Chronic Fatigue Syndrome (CFS) kallas också kroniskt trötthetssyndrom eller post-viral trötthet. Motionen lämnades över till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. Förslag till beslut är att den första att-satsen i motionen avslås och att de två andra att-satserna förklaras besvarade.
I förslaget till svar framgår att Rådet för medicinsk kunskapsstyrning (RMK) arbetar med frågan regionalt vilket inkluderar såväl rekommendationer som fortbildning. De vetenskapliga underlagen och erfarenheterna från vården är fortfarande otillräckliga och det saknas en samsyn inom vården kring diagnostisering och behandling. Region Örebro län följer forskningen inom området och även hur nuvarande diagnosspecifika och icke-diagnosspecifika mottagningar och flöden i Sverige utvecklas.
Fokus ligger på att säkra ingången till vård genom att höja kompetensen i primärvården och förbättra mottagandet för ett långsiktigt rehabiliterande oavsett om det leder till utomlänskliniker eller förvaltningsinterna lösningar. Diagnosen kan genom en relativt omfattande utredning ställas inom primärvården och under denna process kan distriktsläkaren, för att utesluta andra diagnoser, hämta stöd i specialistvården. Vid behov kan också remiss skickas till en privat utomlänsklinik som utreder ME.
Behovet av att på ett ansvarsfullt sätt hantera det nya flödet av post-covid-patienter har lett till en kunskapshöjning gällande svårdiagnosticerade sjukdomar såsom ME. Detta förväntas också skapa samordningsvinster. I syfte att skapa en ingång för stöd i specialistvården har en multidisciplinär konferens nyligen inrättats där olika medicinska specialiteter gemensamt bedömer remisser med post-covid-frågeställningar. Arbetsformen innebär i sig en kunskapsökning inom området och skulle om den faller väl ut kunna fortsätta utvecklas.
Region Örebro län arbetar alltså kontinuerligt för att säkra och utveckla vårdkedjan vid diagnoserna ME och post-covid inom såväl primär- som specialistvård. En allmän kompetenshöjning blir en följd av detta. Det finns sålunda i nuläget inga planer på att starta en ME-kopplad mottagning eller ett kunskapscentrum i Örebro. Här behöver det arbetas mer med vad som kan bedrivas sjukvårdsregionalt och vad som med fördel kan vara nationella verksamheter.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
-
19
Svar på motion från Jihad Menhem (V), Jessica Carlqvist(V), Maria Odheim Nielsen (V), Kenneth Lantz (V), Margareta Carlsson (V) och Jon Fredriksson (V) om att inrätta en specialiserad mottagning för våldsutsatta kvinnor i Örebro län
Till Region Örebro län (Regionen) har kommit en motion om att inrätta en specialiserad mottagning för våldsutsatta kvinnor inom länet.
I förslaget till svar framgår det att mäns våld mot kvinnor är en prioriterad fråga som omfattar insatser och strategier från nationell nivå ner till regional- och lokal nivå.
Hälso- och sjukvården har ett tydligt ansvar när det gäller att upptäcka och identifiera våldsutsatta patienter samt att ge ett adekvat medicinskt och psykosocialt omhändertagande. För samtliga verksamheter gäller att vid enskilda samtal ställa frågan om våldsutsatthet hos kvinnan. Det finns rutiner, övergripande som verksamhetsspecifika, som återger hur det efterföljande arbetet ska följas och i all denna hantering är dokumentationen avgörande.
Regionen har med det ett arbetssätt som i det vardagliga arbetet innebär en beredskap att reagera och agera vid misstanke om att kvinnan har varit utsatt för våld oavsett var hon vänder sig inom regionen. En specialiserad mottagning för våldsutsatta kvinnor kräver en multiprofessionell kompetens och det finns en risk att vården begränsas genom att endast hänvisa utsatta kvinnor till en specifik mottagning.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
20
Besvarande av motion från Willhelm Sundman med flera, alla (L) om utlokalisering av verksamheter från Örebro stad
Willhelm Sundman med flera föreslår i motion att Region Örebro län ska utreda vilka verksamheter inom Region Örebro län som kan vara möjliga att utlokalisera från Örebro stad till andra tätorter i länet. Till stöd för detta anförs bland annat att utlokalisering skulle stärka den ekonomiska aktiviteten i hela länet, motverka höjda lokalpriser i Örebro samt vara till fördel även för Region Örebro läns egen verksamhet.
Motionärerna tar upp en viktig fråga, som rör förutsättningarna för konsekvenserna av utövandet av Region Örebro läns verksamhet. Det är viktigt att se till flera aspekter när lokaliseringen av en verksamhet diskuteras. Till dessa hör främst hur lokaliseringen påverkar möjligheten att utföra verksamheten på ett bra, ändamålsenligt och ekonomiskt klokt sätt. Ytterligare en aspekt är naturligtvis hur en lokalisering påverkar omvärlden i olika avseenden. Den geografiska placeringen i länet av en verksamhet är en av de saker som spelar roll i sammanhanget.
Det är emellertid inte läge att nu göra en sådan utredning som motionärerna föreslår. Skälet för det är att Region Örebro län nyligen har genomfört två processer med efterföljande politiska beslut, som handlar om placering av såväl IT verksamhet som administrativ verksamhet i allmänhet. I samband med dessa processer har bland annat frågan om geografisk placering funnits med i arbetet.
I det första fallet har det resulterat i uppförandet av ett IT-hus i Örebro, som nyligen tagits i bruk. I detta samlas de IT-verksamheter, som hitintills har var lokaliserade på minst fem olika platser i Örebro. Erforderlig IT-kompetens fortsätter dock att finnas på bland annat Karlskoga och Lindesbergs lasarett.
Vidare beslutade regionfullmäktige i oktober 2021, mot bakgrund av tidigare fattade politiska inriktningsbeslut, att hyresavtal skulle tecknas avseende administrativa lokaler på Klostergatan i Örebro. I dessa lokaler ska politisk ledning, Regionkansliet, Patientnämnden och Regional utveckling samt ledningarna för Folktandvården, Regionservice, hälso- och sjukvården, företagshälsa och tolkförmedling lokaliseras. Därutöver tillkommer även annan administrativ verksamhet från olika förvaltningar. Fullmäktiges, och regionstyrelsens beslut i ärendet, har föregåtts av omfattande utredningsarbete.
När det i framtiden blir aktuellt att hitta nya lokaler åt olika verksamheter, kommer även då det geografiska perspektivet att finnas med. Men det saknas helt skäl att nu bifalla motionen, eftersom det vore att starta om hela den ovan beskrivna processen.Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
559kb Ladda ner dokument
-
-
Ola Karlsson (M) har inkommit med en motion om att Region Örebro län ska säkerställa att regionens finansiella placeringar sker på ett sätt så att inget aktivt uteslutande av företag som tillverkar försvarsmateriel för försvar av frihet och demokrati sker.
Sammanfattningsvis motiveras förslaget med att Rysslands krig i Ukraina visar att det både är hållbart och moraliskt rätt att tillverka försvarsmateriel och vapen som används för att försvara frihet och demokrati. Region Örebro län bör därför avveckla hinder och förbud mot att placera regionens pengar i sådan försvarsindustri och vidare aktivt välja bort förvaltare som inte tillåter sådana placeringar.
Regionstyrelsen instämmer i att varje land har rätt till självförsvar, i enlighet med FN:s stadgar. Rysslands krig i Ukraina har ytterligare fört ljus över vikten av fungerande demokratier.
Region Örebro läns finanspolicy är beslutad av regionfullmäktige 2020-06-17 (19RS9816). Policyn anger att regionen ska undvika placeringar i bolag där en del av omsättningen kommer från produktion av tobak, alkoholvaror, pornografi, kontroversiella vapen och fossila bränslen. Kontroversiella vapen omfattar bland annat kärnvapen, klustervapen och personminor. Finanspolicyn utesluter därmed inte placeringar i bolag inom andra typer av försvarsmateriel och vapen.
Regionen placerar sitt kapital i olika fonder på kapitalmarknaden. Detta innebär en hög grad av diversifiering och därmed minskade finansiella risker. Genom att investera i fonder används förvaltarnas erfarenhet, kompetens samt finansiella- och hållbarhetsmässiga analyser. Det innebär samtidigt att regionens placeringar följer med i marknadsutvecklingen gällande vad som anses vara hållbara placeringar, så länge utvecklingen ryms inom finanspolicyns krav.
I praktiken har exkludering av sektorerna tobak, alkoholvaror, pornografi, vapen och fossila bränslen blivit norm på kapitalmarknaden i Sverige. Det innebär att fondmarknaden grovt kan indelas i en grupp av fonder där samtliga ovan sektorer är exkluderade och en annan grupp där ingen exkludering sker. Ytterst få fonder implementerar endast ett eller ett antal av dessa sektorexkluderingar. Det fondutbudet, åtminstone än så länge, är för begränsat för att erhålla en diversifierad portfölj.
Att uppdra åt en extern förvaltare att sätta upp särskilda fonder utifrån regionens egna hållbarhetskrav är dyrt och inte alltid möjligt mot bakgrund av de volymer regionen förvaltar. Utbudet av fonder som regionen har att tillgå är därför i praktiken styrt av kapitalmarknaden.
Sammantaget utgör nuvarande finanspolicy inget hinder för investeringar i vapen- och försvarsindustrin. De exkluderingar av sektorer som ur ett hållbarhetsperspektiv inte anses etiska eller hållbara har blivit en norm på den svenska kapitalmarknaden. Detta innebär att även om finanspolicyn inte exkluderar vapen- och försvarsindustrin, är möjligheterna ytterst begränsade att investera i denna sektor då den är exkluderad i marknadens utbud. Alla andra alternativ leder till både ökad kostnad och ökad risk.
- Alternativet att regionen själv investerar medel i enskilda bolag skulle medföra betydande kostnadsökningar för administration av denna verksamhet samt betydligt högre risk, t.ex. ökad finansiella och operationella risker.
- Alternativet att uppdra åt en extern förvaltare att sätta upp en eller flera fonder utifrån regionens egna hållbarhetskrav är dyrt och dessutom ytterst tveksamt om det är genomförbart mot bakgrund av de relativt sett små volymer regionen placerar.
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige att motionen förklaras besvarad med hänvisning till
- att nuvarande finanspolicy inte innebär hinder eller förbud mot investeringar i försvarsindustrin.Bilagor
-
23
Allmän frågestund för ledamöterna
-
25
Avslutning