Möte 2024-06-18
-
2
Upprop
-
3
Protokollsjustering
-
24RS3927
Från Anders Ramnerup (SD) med begäran om entledigande från uppdragen som ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden och ledamot i gemensam nämnd för företagshälsovård samt tolk- och översättarservice.
24RS2514
Från Länsstyrelsen i Örebro län som utsett Arne Augustsson (C) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Torbjörn Ahlin (C) från och med den 10 april 2024 till och med den 14 oktober 2026.
24RS2756
Från Länsstyrelsen i Örebro län som utsett Inger Högström-Westerling (M) till ny ledamot i regionfullmäktige efter Peter Strömberg (M) i valkrets Örebro-Lekeberg, från och med den 22 april 2024 till och med den 14 oktober 2026, samt Carl-Johan Wase (M) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Inger Högström-Westerling (M) i valkrets Örebro-Lekeberg, från och med den 22 april 2024 till och med den 14 oktober 2026.
24RS3403
Från Länsstyrelsen i Örebro län som utsett Jon Fredriksson (V) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Anna Lilja (V) i valkrets Örebro läns Västra, från och med den 22 april 2024 till och med den 14 oktober 2026.
24RS4561
Från Synskadades Riksförbund Örebro län skrivelse angående egenavgifter för färdtjänst och en stjälpande hand för personer med funktionsnedsättning.
24RS4634
Från Marie Krantz (V) med begäran om entledigande från uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.
24RS4749
Från Malin von Wachenfeldt (V) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden.
24RS2514
Från Arne Augustsson (C) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
24RS441-84, 91, 110, 111, 123, 137, 138
Synpunkter från medborgare.
24RS5501
Från Jon Fredriksson (V) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
24RS5801
Patientnämnden har överlämnat rapporten Helårsanalys primärvård 2023 års ärenden.
24RS5805
Patientnämnden har överlämnat rapporten Klagomål och synpunkter som avser kvinnosjukvård.
24RS5888
Från Susanne Swanston Kurtson (C) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i servicenämnden.
24RS6057
Från Anneli Svingdal (SD) med begäran om entledigande från uppdragen som ledamot i beredning för nära vård och ersättare i servicenämnden.
24RS6060
Från Jessica Carlqvist (V) med begäran om entledigande från uppdragen som regionråd från och med den 1 september, ledamot i demokratiberedningen, ledamot i regionstyrelsen och ersättare i Mälardalsrådet. -
24RS4799
Sebastian Cehlin (M) har ställt en interpellation till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Behcet Barsom (KD) om allvarliga brister i primärvårdens arbete mot våld i nära relationer.
24RS4897
Erik Baecklund (M) har ställt en interpellation till kollektivtrafiknämndens ordförande Nina Höijer (S) om indexerad höjning av egenavgifter för sjukresor och färdtjänst.Bilagor
-
645kb Ladda ner dokument
-
479kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) med flera om Rätt till hemsjukvård för ME-patienter till Region Örebro län 2024-03-27.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
7
Anmälan om motion från Anna Nordqvist (M) om att länsklinikernas organisation ska utvärderas och beslutas om senast år 2025
Anmäls att en motion har inkommit från Anna Nordqvist (M) till Region Örebro län den 9 april 2024 om att länsklinikernas organisation ska utvärderas och beslutas om senast 2025.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
8
Anmälan av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om regional bojkott av israeliska produkter
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) med flera till Region Örebro län den 12 april 2024 om regional bojkott av israeliska produkter.
Motionen har överlämnats till Regionservice för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
9
Anmälan av motion från Sebastian Cehlin (M) och Inger Högström-Westerling (M) om att möjliggöra finansiering av kulturprojekt genom crowdfunding
Anmäls att en motion har inkommit från Sebastian Cehlin (M) och Inger Högström-Westerling (M) om att möjliggöra finansiering av kulturprojekt genom crowdfunding.
Motionen har lämnats över till Kultur och ideell sektor för stöd i beredningen.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
-
10
Anmälan av medborgarförslag om direktbeställning till Hjälpmedelscentralen via beställningsportal
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 6 maj 2024 om direktbeställning till Hjälpmedelscentralen via beställningsportal.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
442kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) med fler till Region Örebro län den 28 maj 2024 om att minska skillnaderna i tandhälsa.
Motionen har överlämnats till Folktandvården för stöd i beredningen.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
12
Anmälan av motion från Ola Karlsson (M) om att ge vårdens medarbetare bättre förutsättningar att göra ett bra jobb
Anmäls att en motion har inkommit från Ola Karlsson (M) till Region Örebro län den 31 maj 2024 om att ge vårdens medarbetare bättre förutsättningar att göra ett bra jobb.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
390kb Ladda ner dokument
-
-
13
Aktuell regioninformation
-
Regiondirektören överlämnar årsredovisning 2023 för Region Örebro län för regionfullmäktiges behandling av Region Örebro läns samlade årsredovisning.
Årets resultat 2023 uppgår till -839 miljoner kronor. I årets resultat ingår orealiserade värdeförändringar av finansiella tillgångar. Exkluderas dessa erhålls balanskravsresultatet, vilket för 2023 uppgår till -909 miljoner kronor.
Synnerliga skäl anförs för att återställa balanskravsresultatet på -909 miljoner kronor under en längre tidsperiod än de tre år som kommunallagens balanskravsregler anger. Mot bakgrund av de senaste årens soliditetsförbättringar, beslutade åtgärder i verksamhetsplan med budget för 2024 samt ekonomiska förutsättningar för budgetåret 2025 och kommande planperiod, har region en finansiell ställning och utveckling som innebär goda möjligheter att uppfylla fullmäktiges tidigare satta mål, att ha en positiv soliditet senast 2030.
Tidigare beslutade investeringar om 939 miljoner kronor, vilka inte har verkställts vid utgången av 2023 föreslås föras över till 2024 års investeringsbudget.
I fastställda regler för ansvar och befogenheter framgår att under- och överskott ska balanseras mellan åren för hälso- och sjukvården Hälsoval, Folktandvården och gemensamma nämnden för företagshälsa och tolkförmedling.
Årsredovisningen beskriver hur verksamheten har utförts i förhållande till de effektmål och strategier som finns i verksamhetsplanen med budget 2023.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
13kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
550kb Ladda ner dokument
-
395kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
556kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
324kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen upptar till behandling förslag till verksamhetsplan med budget 2025 och planering 2026–2027.
Regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget är Region Örebro läns övergripande styrdokument. Det syftar till att utveckla Region Örebro läns verksamheter för att tillgodose invånarnas och samhällets behov på bästa sätt. I verksamhetsplanen anges mål, inriktningar och ambitioner samt hur verksamheter och investeringar ska finansieras.
År 2023 var ett mycket tufft år ekonomiskt för regionsektorn och förutsättningarna för år 2024 är ytterligare ökade kostnader för pensioner till följd av det höga inflationsläget. För att dämpa effekterna av det temporärt höga kostnadsläget för pensioner har regeringen beslutat om att tillskjuta bidrag till hälso- och sjukvården. Statsbidragen är ettåriga och inga förlängningar har aviserats. Sammantaget kommer presenterade förutsättningar medföra betydligt bättre ekonomiska förutsättningar från år 2025 och framåt.
Grundförutsättningen för ekonomistyrningen i Region Örebro län är att nämnderna har en ekonomi i balans för samtliga år. En tidig prognos för Region Örebro läns balanskravsresultat år 2024 visar ett underskott på 600 miljoner kronor, vilket är 590 miljoner kronor sämre än budget. Underskott uppstår trots att redan beslutade åtgärder vidtas och ger ekonomisk effekt samt att regeringen beslutar om utökat statsbidrag. Arbetet med handlingsplaner pågår. Åtgärderna får ekonomisk effekt både år 2024 och år 2025. Givet att de i verksamhetsplanen budgeterade åtgärderna vidtas finns fortsatt förutsättningar att uppfylla den långsiktiga målsättningen att ha en positiv soliditet år 2030.
Beslutet att fastställa verksamhetsplan med budget 2025 innebär bland annat följande för år 2025, att:
• Skattesatsen för Region Örebro län är 12,30 kronor.
• Budgeterat årets resultat uppgår till 206 miljoner kronor.
• Respektive nämnd har ett ansvar att bedriva verksamhet inom ekonomisk ram utifrån driftbudgeten. Det innebär att samtliga nämnder ska fortsätta arbetet med åtgärder enligt beslutade handlingsplaner i nämndernas verksamhetsplaner med budget 2024. Åtgärderna för att nå ekonomisk balans som faller ut år 2025 uppgår till cirka 150 miljoner kronor och år 2026 till 15 miljoner kronor.
• Regionstyrelsen har i uppdrag att fördela anslag motsvarande ökningen av statsbidraget för läkemedel till berörd nämnd när beloppet är känt.
• Regionstyrelsen delegeras ansvaret att, när villkor och andra förutsättningar för ett nytt eller justerat statsbidrag är känt, tilldela berörd nämnd ekonomiskt ansvar för statsbidraget (bland annat ansöka och disponera statsbidraget) eller utökad ram.
• Regionstyrelsen disponerar en planeringsreserv på 50 miljoner kronor.
• Investeringsnivån uppgår till 763 miljoner kronor.
• Upplåningsramen, inklusive lån för externt uthyrda investeringar, uppgår till
3 664 miljoner kronor.
• Checkräkningskrediten uppgår till 1 miljard kronor.
• Nya placeringar i Region Örebro läns pensionsmedelsportfölj uppgår till
200 miljoner kronor
• Kreditlimiter och borgensavgifter för ägda bolag fastställs enligt föreslagna nivåer.
• Riktlinjen för god ekonomisk hushållning och resultatreserv fastställs.
• Målsättningar med styrtal fastställs som det framgår i detta dokument.
• Uppdrag till regionstyrelsen och nämnderna fastställs som det framgår i detta dokument.
• Bilaga: Riktlinjer för ekonomisk styrning, fastställs.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
1012kb Ladda ner dokument
-
642kb Ladda ner dokument
-
748kb Ladda ner dokument
-
-
Det sker en kontinuerlig kostnadsutveckling av produktionen för kollektivtrafiken. En del av kostnaderna täcks av biljettintäkter. I förslaget ska kollektivtrafikens taxa höjas med 4 procent av biljettintäkterna som träder i kraft den 7 januari 2025.
Kollektivtrafiknämnden föreslås få mandat att fatta beslut om hur höjningen ska fördelas mellan samtliga biljetter och relationer. I förslaget ska också möjlighet ges att erbjuda tillfälliga taxor i samband med kampanjer och aktiviteter.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Innan den generella ökningen av avgifter gjordes med 10 procent år 2024 hade Region Örebro län inte höjt egenavgiften för sjukresor och färdtjänstresor sedan 2009. Vid beslutet om höjningen av egenavgifterna år 2009 bestämdes att avgiften skulle indexeras varje år. Detta har inte gjorts. En årlig indexökning av egenavgiften hade medfört en 29,6 procent högre egenavgift år 2025 än 2024.
Förslaget är en höjning om 15 procent för år 2025, i syfte att börja harmonisera prisdifferensen på egenavgift inom Serviceresor. Tanken är att egenavgifterna höjs 15 procent på sjukresor och färdtjänstresor och att högkostnadsskyddet för sjukresor höjs för att harmonisera med prisökningen. Detta skulle kunna innebära en ökad intäkt för sjukresor på upp mot 1,3 miljoner kronor beroende på hur prisjusteringen görs.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
18
Ändring av Regler för färdtjänst i Örebro län avseende uteblivna avbokningar – införande av avgift
Förvaltningen föreslår att ändra lydelsen i ”Regler för färdtjänst i Örebro län” gällande sista meningen i avsnittet om avbeställning. Den föreslagna ändringen är från ”Den som vid upprepade tillfällen inte avbeställer resor kan bli ersättningsskyldig för dessa.” till ”Den som inte avbeställt sin resa minst 60 minuter före planerad avfärd blir ersättningsskyldig för resan enligt beslutad avgift.” Samtidigt föreslås att införa en avgift för uteblivna avbokningar om 220 kronor, samma som för uteblivet besök hos vården. Förvaltningen anser att avgiften ska tillämpas för de som inte avbeställer färdtjänstresor 60 minuter innan planerad avfärd. Endast färdtjänstresor som är bokade av själva kunden eller av kundens ombud på kundens begäran ska ligga till grund för avgift.
Syftet med avgiften är att öka produktiviteten och kundnyttan genom att resor som inte ska bli av avbokas i stället för att fordonet åker till en upphämtning som inte blir av. Avbokningen frigör plats i serviceresefordonen och fordonet kan användas för en annan bokad resa.Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
I början av 2000-talet gjordes den första större anskaffning av nya fordon till Transitio. Det var Reginafordon på uppdrag av bland annat regionerna runt Mälardalen, Bergslagen och Värmland. Fordonen leasefinansierades genom ett antal leasekontrakt med Handelsbanken Finans allt eftersom de levererades.
Aktuella leasekontrakt har löpt på under snart 20 år inklusive en första förlängningsperiod om fyra år. Till årsskiftet 2024/2025 är det dags för en sista möjlig förlängningsperiod på åtta år. I samband med detta har Handelsbanken meddelat att de önskar avsluta leasefinansieringarna och ej acceptera den sista förlängningsperioden.
Berörda borgensmän för dessa kontrakt är Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Västmanland samt Region Örebro län, tillika ägare av Tåg i Bergslagen AB (TiB).
För Transito och hyrestagarna innebär den sista leaseperioden mindre förmånliga villkor vad gäller räntemarginal och amorteringsprofil varför det även ur detta perspektiv är aktuellt att refinansiera fordonen på annat sätt.
Samtliga borgensmän till berörda fordon/leasefinansieringar är medlemmar i Kommuninvest varför refinansiering kan genomföras från Kommuninvest. För Region Örebro län berörs en andel om 25 procent av tre stycken Reginafordon vilka hyrs från AB Transitio av Tåg i Bergslagen AB. Totalt för Region Örebro län är det aktuellt att refinansiera 17 297 000 kronor.
Fordonens avskrivningstid kommer att justeras utifrån Transitios avskrivningsprinciper när Transitio tar över ägandet av fordonen vilket medför en ökning av hyran för de tre fordonen om totalt 400 000 kronor per år. För Region Örebro län som svarar för 25 procent av kostnaden innebär det en hyresökning om totalt 100 000 kronor.
Refinansieringen förslås ske med upplåning med propieborgen från ägarna som säkerhet. Skulden under nuvarande solidarisk borgen, utställd för ursprunglig svensk leasefinansiering, kommer att minska med ett belopp motsvarande ny enskild proprieborgen för regionen. Refinansieringen medför därför ingen ökad borgenssumma.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling (KAS) har tagit fram en årsredovisning för 2023 för behandling av samtliga medlemsregioner, däribland Region Örebro län.
KAS behandlar tumörer med protonstrålning vid Skandionkliniken i Uppsala. I samma fastighet finns även Hotel von Kraemer som erbjuder patienter och anhöriga boende i samband med behandlingen. 313 svenska patienter startade sin behandling 2023, en ökning med 10,6 procent jämfört med 283 svenska patienter 2022. 24 utländska patienter startade sin behandling under 2023, en minskning med 10 jämfört med 2022. Sju kliniska studier pågår. 81 av 337 (24 procent) patienter inkluderades i en vetenskaplig studie. KAS fortsätter tills vidare att driva Hotel von Kraemer i egen regi. Tvisten med den förra entreprenören fortgår. Antalet behandlingsfraktioner blev 9 266 (8 304 året innan).
Det ekonomiska resultatet för 2023 var totalt ett överskott på 27 miljoner kronor (året innan 29 miljoner kronor) vilket innebar en positiv budget-avvikelse på 26 miljoner kronor. Resultatet fördelade sig på Skandionkliniken 24,5 miljoner kronor och Hotel von Kraemer 2,2 miljoner kronor. Överskottet används för att återställa det egna kapitalet, vilket då blir -36 miljoner kronor. Målsättningen är fortsatt att återställa det egna kapitalet senast 2027.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
485kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling (KAS) har tagit fram en en verksamhetsplan med budgetram för 2025 samt plan för ekonomi 2026-2027 för behandling av samtliga medlemsregioner, däribland Region Örebro län.
KAS bildades år 2006. KAS bytte i februari 2024 namn till Kommunalförbundet Skandionkliniken. Statistiska Centralbyrån ska fastställa namnändringen, vilket ännu inte har slutförts. Kommunalförbundet driver Skandionkliniken och Hotel von Kraemer i Uppsala. Skandionkliniken behandlar tumörer med protonstrålning i Uppsala. Verksamheten startade i augusti 2015. Hotel von Kraemer erbjuder patienter och anhöriga boende i samband med behandlingen. Det har även en restaurang och konferenslokaler. Verksamheten startade 2014. Medlemmar i Skandionkliniken är de regioner som har universitetssjukhus: Region Skåne, Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västerbotten, Region Örebro län, Region Östergötland samt Västra Götalandsregionen.
För 2025 finns följande målsättningar:
• Protonbehandla med nationellt jämlik tillgänglighet.
• Öka kunskaperna om protonstrålning och dess effekter.
• Erbjuda patienterna boende under behandlingen vid Skandionkliniken.
Den ekonomiska målsättningen är fortsatt att återställa det egna kapitalet senast 2027. Budgeterat överskott för 2025 är 3 miljoner kronor, vilket skulle innebära en prognos på -26 miljoner kronor i eget kapital vid utgången av 2025.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
551kb Ladda ner dokument
-
-
Samordningsförbunden i Lekeberg och Örebro, Sydnärke, Karlskoga/Degerfors och Norra Örebro län SOFINT har inkommit med årsredovisningar och revisionsberättelser för 2023. Förbundens ändamål är att svara för en finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet mellan Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, regionorganisationen och kommun. I enlighet med förbundsordningen ska styrelserna årligen till förbundsmedlemmarna i samband med bokslutet redovisa verksamheternas resultat. Respektive förbundsmedlem ska pröva frågan om ansvarsfrihet för förbundens styrelser för det gångna året.
Bilagor
-
23
Besvarande av motion från Erik Baecklund (M) med flera om kollektivt resande i samband med evenemang i länet
En motion har inkommit från Erik Baecklund (M), Cecilia Askeskär Philipsson (M), Thomas Vuolo (M) och Lennart Carlsson (M) om kollektivt resande i samband med evenemang i länet. De föreslår att kollektivtrafiknämnden ska få i uppdrag att utreda en särskild evenemangsbiljett i kollektivtrafiken. Denna skulle kunna kopplas till specifika evenemang, och gynna såväl näringslivet som kollektivtrafiken.
I förslaget till svar anförs att det kan finnas situationer där Länstrafiken kan skapa fördelar genom att ingå samarbeten med externa partners. Ett exempel kan vara att ge resenärer möjlighet att enkelt resa kollektivt till evenemang inom besöksnäring, fritid och sport. I dagens biljettsystem som Länstrafiken nu förfogar över finns det dessvärre inget tekniskt stöd för att koppla biljetter till olika typer av evenemang. En sådan funktion kommer dock att finnas i det nya biljettsystemet som lanseras i samband med nya appen, som är planerad att lanseras efter sommaren.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
384kb Ladda ner dokument
-
-
24
Besvarande av motion från Sebastian Cehlin (M), Anna Nordqvist (M), Elin Jensen (SD) och Patrik Nyström (SD) om att använda den konstsamling som redan finns
En motion har inkommit från Sebastian Cehlin (M), Anna Nordqvist (M), Elin Jensen (SD) och Patrik Nyström (SD) om att använda den konstsamling som redan finns. I motionen anges följande yrkanden:
• att konstutsmyckning i offentliga lokaler i första hand ska göras med sådan
konst som Regionen redan har i sin ägo,
• att mot bakgrund av Regionens ansträngda ekonomiska läge, pausa nyinköp
av konst fram till dess att Region Örebro län har en ekonomi i balans, samt
• att när Regionen har en ekonomi i balans avsätts maximalt 0,25 procent av
byggkostnader till konstnärlig gestaltning i offentliga miljöer.
Konsten i Region Örebro län kan delas in i byggnadsanknuten konst och lös konst.
Vad gäller byggnadsanknuten konst så är den skapad för att fungera i en särskild miljö och ses som fast egendom, den utgör således en del av fastigheten. Byggnadsanknuten konst är en del av fastighetsinvesteringarna
och ingår i verksamhetens hyreskostnader och utgår ifrån beslutad ”enprocentsregel”.
Regionservice Område fastigheter har uppdraget att bevaka och verkställa ”enprocentsregeln” vid om-, till- och nybyggnationer. I detta arbete har en praxis utarbetats att tillämpa regeln vid byggprojekt som har en beräknad totalbudget överstigande fem miljoner kronor. Under åren 2018 – 2022 har
0,51 procent av tilldelad investeringsbudget nyttjats för byggnadsanknuten konst.
Lös konst finansieras genom budget som årligen prövas av servicenämnden. För år 2023 uppgick summan till två miljoner kronor. Region Örebro län har inköpsstopp sedan september 2023 vilket även innefattar lös konst.
Konstsamlingen i Region Örebro län består sammanlagt av 18 229 konstverk varav 3 649 är lagerställda (enligt regionens konstregister).
Målet med den lösa konsten är att den placeras ut och fördelas efter behov och tillgång på konstverk. Vid utplaceringen måste val av material och motiv anpassas efter verksamheternas specifika behov.
Av de lagerställda konstverken är 2 860 inköpta under 1900-talet och är företrädesvis svårplacerad konst. Det medför att vid hängningar av lös konst i verksamheter sker en noggrann selektering av vilken konst som kan användas. Nyare konstverk placeras i de byggprojekt som blir färdigställda. I omgjorda eller nybyggda lokaler med fräscha ytskikt och inredning kan äldre konst dra ner intrycket. I vissa fall kan det därför så småningom bli så att väggarna får stå tomma i stället för att lagerställd svårplacerad konst används.
Mot bakgrund av ovanstående föreslås att motionen ska vara besvarad avseende de första två yrkandena, det vill säga att konstutsmyckning i offentliga lokaler i första hand ska göras med sådan konst som Regionen redan har i sin ägo och att mot bakgrund av Regionens ansträngda ekonomiska läge pausa nyinköp av konst fram tills det att Region Örebro län har en ekonomi i balans, samt att avslå yrkandet om att när Region Örebro län har en ekonomi i balans avsätts maximalt 0,25 procent av byggkostnader till konstnärlig gestaltning i offentliga miljöer.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
786kb Ladda ner dokument
-
-
Greger Persson (SD), Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) har inkommit med en motion där de föreslår att man ska tillfälligt pausa användningen av biodiesel i form av HVO inom den busstrafik som drivs inom Länstrafiken.
De skäl som anges för detta är dels att det skulle innebära en mindre kostnad om bussarna tilläts köra på fossil diesel. Dels att man kan ifrågasätta de klimatnyttor som normalt anförs för HVO visavi fossil diesel.
I det föreliggande förslaget till yttrande förordas att busstrafiken fortsatt drivs med HVO. I grunden finns ett Energi- och klimatprogram som antagits inom Region Örebro län. Programmet anger att de fordon som körs inom Region Örebro läns verksamhet ska nyttja fossilfria drivmedel. Den minskade reduktionsplikten har också inneburit ett kraftigt prisfall för HVO, vilket gör att kostnaderna minskar. HVO innebär också mer 70 procent större klimatnytta i förhållande till fossil diesel. Region Örebro län anser därmed att det inte finns skäl att i nuläget pausa användningen av HVO.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
645kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
479kb Ladda ner dokument
-
-
27
Allmän frågestund för ledamöterna
-
29
Avslutning
-
§ 71
Sammanträdets öppnande
-
§ 72
Upprop
-
§ 73
Protokollsjustering
-
24RS3927
Från Anders Ramnerup (SD) med begäran om entledigande från uppdragen som ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden och ledamot i gemensam nämnd för företagshälsovård samt tolk- och översättarservice.
24RS2514
Från Länsstyrelsen i Örebro län som utsett Arne Augustsson (C) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Torbjörn Ahlin (C) från och med den 10 april 2024 till och med den 14 oktober 2026.
24RS2756
Från Länsstyrelsen i Örebro län som utsett Inger Högström-Westerling (M) till ny ledamot i regionfullmäktige efter Peter Strömberg (M) i valkrets Örebro-Lekeberg, från och med den 22 april 2024 till och med den 14 oktober 2026, samt Carl-Johan Wase (M) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Inger Högström-Westerling (M) i valkrets Örebro-Lekeberg, från och med den 22 april 2024 till och med den 14 oktober 2026.
24RS3403
Från Länsstyrelsen i Örebro län som utsett Jon Fredriksson (V) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Anna Lilja (V) i valkrets Örebro läns Västra, från och med den 22 april 2024 till och med den 14 oktober 2026.
24RS4561
Från Synskadades Riksförbund Örebro län skrivelse angående egenavgifter för färdtjänst och en stjälpande hand för personer med funktionsnedsättning.
24RS4634
Från Marie Krantz (V) med begäran om entledigande från uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.
24RS4749
Från Malin von Wachenfeldt (V) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden.
24RS2514
Från Arne Augustsson (C) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
24RS441-84, 91, 110, 111, 123, 137, 138
Synpunkter från medborgare.
24RS5501
Från Jon Fredriksson (V) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
24RS5801
Patientnämnden har överlämnat rapporten Helårsanalys primärvård 2023 års ärenden.
24RS5805
Patientnämnden har överlämnat rapporten Klagomål och synpunkter som avser kvinnosjukvård.
24RS5888
Från Susanne Swanston Kurtson (C) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i servicenämnden.
24RS6057
Från Anneli Svingdal (SD) med begäran om entledigande från uppdragen som ledamot i beredning för nära vård och ersättare i servicenämnden.
24RS6060
Från Jessica Carlqvist (V) med begäran om entledigande från uppdragen som regionråd från och med den 1 september, ledamot i demokratiberedningen, ledamot i regionstyrelsen och ersättare i Mälardalsrådet.Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
870kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
820kb Ladda ner dokument
-
397kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
464kb Ladda ner dokument
-
-
24RS4799
Sebastian Cehlin (M) har ställt en interpellation till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Behcet Barsom (KD) om allvarliga brister i primärvårdens arbete mot våld i nära relationer, bilaga § 75:1.
24RS4897
Erik Baecklund (M) har ställt en interpellation till kollektivtrafiknämndens ordförande Nina Höijer (S) om indexerad höjning av egenavgifter för sjukresor och färdtjänst, bilaga § 75:2.Bilagor
-
645kb Ladda ner dokument
-
479kb Ladda ner dokument
-
-
§ 76
Anmälan av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om rätt till hemsjukvård för ME-patienter
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) med flera om Rätt till hemsjukvård för ME-patienter till Region Örebro län 2024-03-27.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
§ 77
Anmälan om motion från Anna Nordqvist (M) om att länsklinikernas organisation ska utvärderas och beslutas om senast år 2025
Anmäls att en motion har inkommit från Anna Nordqvist (M) till Region Örebro län den 9 april 2024 om att länsklinikernas organisation ska utvärderas och beslutas om senast 2025.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
§ 78
Anmälan av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om regional bojkott av israeliska produkter
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) med flera till Region Örebro län den 12 april 2024 om regional bojkott av israeliska produkter.
Motionen har överlämnats till Regionservice för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
§ 79
Anmälan av motion från Sebastian Cehlin (M) och Inger Högström-Westerling (M) om att möjliggöra finansiering av kulturprojekt genom crowdfunding
Anmäls att en motion har inkommit från Sebastian Cehlin (M) och Inger Högström-Westerling (M) om att möjliggöra finansiering av kulturprojekt genom crowdfunding.
Motionen har lämnats över till Kultur och ideell sektor för stöd i beredningen.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
-
§ 80
Anmälan av medborgarförslag om direktbeställning till Hjälpmedelscentralen via beställningsportal
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 6 maj 2024 om direktbeställning till Hjälpmedelscentralen via beställningsportal.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
442kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) med fler till Region Örebro län den 28 maj 2024 om att minska skillnaderna i tandhälsa.
Motionen har överlämnats till Folktandvården för stöd i beredningen.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
§ 82
Anmälan av motion från Ola Karlsson (M) om att ge vårdens medarbetare bättre förutsättningar att göra ett bra jobb
Anmäls att en motion har inkommit från Ola Karlsson (M) till Region Örebro län den 31 maj 2024 om att ge vårdens medarbetare bättre förutsättningar att göra ett bra jobb.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
390kb Ladda ner dokument
-
-
§ 83
Aktuell regioninformation
-
Regiondirektören överlämnar årsredovisning 2023 för Region Örebro län för regionfullmäktiges behandling av Region Örebro läns samlade årsredovisning.
Årets resultat 2023 uppgår till -839 miljoner kronor. I årets resultat ingår orealiserade värdeförändringar av finansiella tillgångar. Exkluderas dessa erhålls balanskravsresultatet, vilket för 2023 uppgår till -909 miljoner kronor.
Synnerliga skäl anförs för att återställa balanskravsresultatet på -909 miljoner kronor under en längre tidsperiod än de tre år som kommunallagens balanskravsregler anger. Mot bakgrund av de senaste årens soliditetsförbättringar, beslutade åtgärder i verksamhetsplan med budget för 2024 samt ekonomiska förutsättningar för budgetåret 2025 och kommande planperiod, har region en finansiell ställning och utveckling som innebär goda möjligheter att uppfylla fullmäktiges tidigare satta mål, att ha en positiv soliditet senast 2030.
Tidigare beslutade investeringar om 939 miljoner kronor, vilka inte har verkställts vid utgången av 2023 föreslås föras över till 2024 års investeringsbudget.
I fastställda regler för ansvar och befogenheter framgår att under- och överskott ska balanseras mellan åren för hälso- och sjukvården Hälsoval, Folktandvården och gemensamma nämnden för företagshälsovård samt tolk- och översättarservice.
Årsredovisningen beskriver hur verksamheten har utförts i förhållande till de effektmål och strategier som finns i verksamhetsplan med budget 2023.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
13kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
550kb Ladda ner dokument
-
395kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
556kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
324kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen upptar till behandling förslag till verksamhetsplan med budget 2025 och planering 2026–2027.
Regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget är Region Örebro läns övergripande styrdokument. Den syftar till att utveckla Region Örebro läns verksamheter för att tillgodose invånarnas och samhällets behov på bästa sätt. I verksamhetsplanen anges mål, inriktningar och ambitioner samt hur verksamheter och investeringar ska finansieras.
År 2023 var ett mycket tufft år ekonomiskt för regionsektorn och förutsättningarna för år 2024 är ytterligare ökade kostnader för pensioner till följd av det höga inflationsläget. För att dämpa effekterna av det temporärt höga kostnadsläget för pensioner har regeringen beslutat om att tillskjuta bidrag till hälso- och sjukvården. Statsbidragen är ettåriga och inga förlängningar har aviserats. Sammantaget kommer presenterade förutsättningar medföra betydligt bättre ekonomiska förutsättningar från år 2025 och framåt.
Grundförutsättningen för ekonomistyrningen i Region Örebro län är att nämnderna har en ekonomi i balans för samtliga år. En tidig prognos för Region Örebro läns balanskravsresultat år 2024 visar ett underskott på 600 miljoner kronor, vilket är 590 miljoner kronor sämre än budget. Underskott uppstår trots att redan beslutade åtgärder vidtas och ger ekonomisk effekt samt att regeringen beslutar om utökat statsbidrag. Arbetet med handlingsplaner för en ekonomi i balans pågår. Åtgärderna får ekonomisk effekt både år 2024 och år 2025. Givet att de i verksamhetsplanen budgeterade åtgärderna vidtas finns fortsatt förutsättningar att uppfylla den långsiktiga målsättningen att ha en positiv soliditet år 2030.
Beslutet att fastställa verksamhetsplan med budget 2025 innebär bland annat för år 2025, att:
• Skattesatsen för Region Örebro län är 12,30 kronor.
• Budgeterat årets resultat uppgår till 206 miljoner kronor.
• Respektive nämnd har ett ansvar att bedriva verksamhet inom ekonomisk ram utifrån driftbudgeten. Det innebär att samtliga nämnder ska fortsätta arbetet med åtgärder enligt beslutade handlingsplaner i nämndernas verksamhetsplaner med budget 2024. Åtgärderna för att nå ekonomisk balans som faller ut år 2025 uppgår till cirka 150 miljoner kronor och år 2026 till 15 miljoner kronor.
• Regionstyrelsen har i uppdrag att fördela anslag motsvarande ökningen av statsbidraget för läkemedel till berörd nämnd när beloppet är känt.
• Regionstyrelsen delegeras ansvaret att, när villkor och andra förutsättningar för ett nytt eller justerat statsbidrag är känt, tilldela berörd nämnd ekonomiskt ansvar för statsbidraget (bland annat att ansöka och disponera statsbidraget) eller utökad ram.
• Regionstyrelsen disponerar en planeringsreserv på 50 miljoner kronor.
• Investeringsnivån uppgår till 763 miljoner kronor.
• Upplåningsramen, inklusive lån för externt uthyrda investeringar, uppgår till
3 664 miljoner kronor.
• Checkräkningskrediten uppgår till 1 miljard kronor.
• Nya placeringar i Region Örebro läns pensionsmedelsportfölj uppgår till
200 miljoner kronor
• Kreditlimiter och borgensavgifter för ägda bolag fastställs enligt föreslagna nivåer.
• Riktlinjen för god ekonomisk hushållning och resultatreserv fastställs.
• Målsättningar med styrtal fastställs som det framgår i detta dokument.
• Uppdrag till regionstyrelsen och nämnderna fastställs som det framgår i detta dokument.
• Bilaga: Riktlinjer för ekonomisk styrning, fastställs.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
1012kb Ladda ner dokument
-
642kb Ladda ner dokument
-
-
Det sker en kontinuerlig kostnadsutveckling av produktionen för kollektivtrafiken. En del av kostnaderna täcks av biljettintäkter. I förslaget ska kollektivtrafikens taxa höjas med 4 procent av biljettintäkterna som träder i kraft den 7 januari 2025.
Kollektivtrafiknämnden föreslås få mandat att fatta beslut om hur höjningen ska fördelas mellan samtliga biljetter och relationer. I förslaget ska också möjlighet ges att erbjuda tillfälliga taxor i samband med kampanjer och aktiviteter.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Innan den generella ökningen av avgifter gjordes med 10 procent år 2024 hade Region Örebro län inte höjt egenavgiften för sjukresor och färdtjänstresor sedan 2009. Vid beslutet om höjningen av egenavgifterna år 2009 bestämdes att avgiften skulle indexeras varje år. Detta har inte gjorts. En årlig indexökning av egenavgiften hade medfört en 29,6 procent högre egenavgift år 2025 än 2024.
Förslaget är en höjning om 15 procent för år 2025, i syfte att börja harmonisera prisdifferensen på egenavgift inom Serviceresor. Tanken är att egenavgifterna höjs 15 procent på sjukresor och färdtjänstresor och att högkostnadsskyddet för sjukresor höjs för att harmonisera med prisökningen. Detta skulle kunna innebära en ökad intäkt för sjukresor på upp mot 1,3 miljoner kronor beroende på hur prisjusteringen görs.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
§ 88
Ändring av Regler för färdtjänst i Örebro län avseende uteblivna avbokningar – införande av avgift
Förvaltningen föreslår att ändra lydelsen i ”Regler för färdtjänst i Örebro län” gällande sista meningen i avsnittet om avbeställning. Den föreslagna ändringen är från ”Den som vid upprepade tillfällen inte avbeställer resor kan bli ersättningsskyldig för dessa.” till ”Den som inte avbeställt sin resa minst 60 minuter före planerad avfärd blir ersättningsskyldig för resan enligt beslutad avgift.” Samtidigt föreslås att införa en avgift för uteblivna avbokningar om 220 kronor, samma som för uteblivet besök hos vården. Förvaltningen anser att avgiften ska tillämpas för de som inte avbeställer färdtjänstresor 60 minuter innan planerad avfärd. Endast färdtjänstresor som är bokade av själva kunden eller av kundens ombud på kundens begäran ska ligga till grund för avgift.
Syftet med avgiften är att öka produktiviteten och kundnyttan genom att resor som inte ska bli av avbokas i stället för att fordonet åker till en upphämtning som inte blir av. Avbokningen frigör plats i serviceresefordonen och fordonet kan användas för en annan bokad resa.Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
I början av 2000-talet gjordes den första större anskaffning av nya fordon till Transitio. Det var Reginafordon på uppdrag av bland annat regionerna runt Mälardalen, Bergslagen och Värmland. Fordonen leasefinansierades genom ett antal leasekontrakt med Handelsbanken Finans allt eftersom de levererades.
Aktuella leasekontrakt har löpt på under snart 20 år inklusive en första förlängningsperiod om fyra år. Till årsskiftet 2024/2025 är det dags för en sista möjlig förlängningsperiod på åtta år. I samband med detta har Handelsbanken meddelat att de önskar avsluta leasefinansieringarna och ej acceptera den sista förlängningsperioden.
Berörda borgensmän för dessa kontrakt är Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Västmanland samt Region Örebro län, tillika ägare av Tåg i Bergslagen AB (TiB).
För Transito och hyrestagarna innebär den sista leaseperioden mindre förmånliga villkor vad gäller räntemarginal och amorteringsprofil varför det även ur detta perspektiv är aktuellt att refinansiera fordonen på annat sätt.
Samtliga borgensmän till berörda fordon/leasefinansieringar är medlemmar i Kommuninvest varför refinansiering kan genomföras från Kommuninvest. För Region Örebro län berörs en andel om 25 procent av tre stycken Reginafordon vilka hyrs från AB Transitio av Tåg i Bergslagen AB. Totalt för Region Örebro län är det aktuellt att refinansiera 17 297 000 kronor.
Fordonens avskrivningstid kommer att justeras utifrån Transitios avskrivningsprinciper när Transitio tar över ägandet av fordonen vilket medför en ökning av hyran för de tre fordonen om totalt 400 000 kronor per år. För Region Örebro län som svarar för 25 procent av kostnaden innebär det en hyresökning om totalt 100 000 kronor.
Refinansieringen förslås ske med upplåning med propieborgen från ägarna som säkerhet. Skulden under nuvarande solidarisk borgen, utställd för ursprunglig svensk leasefinansiering, kommer att minska med ett belopp motsvarande ny enskild proprieborgen för regionen. Refinansieringen medför därför ingen ökad borgenssumma.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling (KAS) har tagit fram en årsredovisning för 2023 för behandling av samtliga medlemsregioner, däribland Region Örebro län.
KAS behandlar tumörer med protonstrålning vid Skandionkliniken i Uppsala. I samma fastighet finns även Hotel von Kraemer som erbjuder patienter och anhöriga boende i samband med behandlingen. 313 svenska patienter startade sin behandling 2023, en ökning med 10,6 procent jämfört med 283 svenska patienter 2022. 24 utländska patienter startade sin behandling under 2023, en minskning med 10 jämfört med 2022. Sju kliniska studier pågår. 81 av 337 (24 procent) patienter inkluderades i en vetenskaplig studie. KAS fortsätter tills vidare att driva Hotel von Kraemer i egen regi. Tvisten med den förra entreprenören fortgår. Antalet behandlingsfraktioner blev 9 266 (8 304 året innan).
Det ekonomiska resultatet för 2023 var totalt ett överskott på 27 miljoner kronor (året innan 29 miljoner kronor) vilket innebar en positiv budget-avvikelse på 26 miljoner kronor. Resultatet fördelade sig på Skandionkliniken 24,5 miljoner kronor och Hotel von Kraemer 2,2 miljoner kronor. Överskottet används för att återställa det egna kapitalet, vilket då blir -36 miljoner kronor. Målsättningen är fortsatt att återställa det egna kapitalet senast 2027.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
485kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling (KAS) har tagit fram en verksamhetsplan med budgetram för 2025 samt plan för ekonomi 2026-2027 för behandling av samtliga medlemsregioner, däribland Region Örebro län.
KAS bildades år 2006. KAS bytte i februari 2024 namn till Kommunalförbundet Skandionkliniken. Statistiska Centralbyrån ska fastställa namnändringen, vilket ännu inte har slutförts. Kommunalförbundet driver Skandionkliniken och Hotel von Kraemer i Uppsala. Skandionkliniken behandlar tumörer med protonstrålning i Uppsala. Verksamheten startade i augusti 2015. Hotel von Kraemer erbjuder patienter och anhöriga boende i samband med behandlingen. Det har även en restaurang och konferenslokaler. Verksamheten startade 2014. Medlemmar i Skandionkliniken är de regioner som har universitetssjukhus: Region Skåne, Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västerbotten, Region Örebro län, Region Östergötland samt Västra Götalandsregionen.
För 2025 finns följande målsättningar:
• Protonbehandla med nationellt jämlik tillgänglighet.
• Öka kunskaperna om protonstrålning och dess effekter.
• Erbjuda patienterna boende under behandlingen vid Skandionkliniken.
Den ekonomiska målsättningen är fortsatt att återställa det egna kapitalet senast 2027. Budgeterat överskott för 2025 är 3 miljoner kronor, vilket skulle innebära en prognos på -26 miljoner kronor i eget kapital vid utgången av 2025.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
551kb Ladda ner dokument
-
-
Samordningsförbunden i Lekeberg och Örebro, Sydnärke, Karlskoga/Degerfors och Norra Örebro län SOFINT har inkommit med årsredovisningar och revisionsberättelser för 2023. Förbundens ändamål är att svara för en finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet mellan Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, regionorganisationen och kommun. I enlighet med förbundsordningen ska styrelserna årligen till förbundsmedlemmarna i samband med bokslutet redovisa verksamheternas resultat. Respektive förbundsmedlem ska pröva frågan om ansvarsfrihet för förbundens styrelser för det gångna året.
Bilagor
-
§ 93
Besvarande av motion från Erik Baecklund (M) med flera om kollektivt resande i samband med evenemang i länet
En motion har inkommit från Erik Baecklund (M), Cecilia Askeskär Philipsson (M), Thomas Vuolo (M) och Lennart Carlsson (M) om kollektivt resande i samband med evenemang i länet. De föreslår att kollektivtrafiknämnden ska få i uppdrag att utreda en särskild evenemangsbiljett i kollektivtrafiken. Denna skulle kunna kopplas till specifika evenemang, och gynna såväl näringslivet som kollektivtrafiken.
I förslaget till svar anförs att det kan finnas situationer där Länstrafiken kan skapa fördelar genom att ingå samarbeten med externa partners. Ett exempel kan vara att ge resenärer möjlighet att enkelt resa kollektivt till evenemang inom besöksnäring, fritid och sport. I dagens biljettsystem som Länstrafiken nu förfogar över finns det dessvärre inget tekniskt stöd för att koppla biljetter till olika typer av evenemang. En sådan funktion kommer dock att finnas i det nya biljettsystemet som lanseras i samband med nya appen, som är planerad att lanseras efter sommaren.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
384kb Ladda ner dokument
-
-
§ 94
Besvarande av motion från Sebastian Cehlin (M), Anna Nordqvist (M), Elin Jensen (SD) och Patrik Nyström (SD) om att använda den konstsamling som redan finns
En motion har inkommit från Sebastian Cehlin (M), Anna Nordqvist (M), Elin Jensen (SD) och Patrik Nyström (SD) om att använda den konstsamling som redan finns. I motionen anges följande yrkanden:
• att konstutsmyckning i offentliga lokaler i första hand ska göras med sådan
konst som Regionen redan har i sin ägo,
• att mot bakgrund av Regionens ansträngda ekonomiska läge, pausa nyinköp
av konst fram till dess att Region Örebro län har en ekonomi i balans, samt
• att när Regionen har en ekonomi i balans avsätts maximalt 0,25 procent av
byggkostnader till konstnärlig gestaltning i offentliga miljöer.
Konsten i Region Örebro län kan delas in i byggnadsanknuten konst och lös konst.
Vad gäller byggnadsanknuten konst så är den skapad för att fungera i en särskild miljö och ses som fast egendom, den utgör således en del av fastigheten. Byggnadsanknuten konst är en del av fastighetsinvesteringarna
och ingår i verksamhetens hyreskostnader och utgår ifrån beslutad ”enprocentsregel”.
Regionservice Område fastigheter har uppdraget att bevaka och verkställa ”enprocentsregeln” vid om-, till- och nybyggnationer. I detta arbete har en praxis utarbetats att tillämpa regeln vid byggprojekt som har en beräknad totalbudget överstigande fem miljoner kronor. Under åren 2018 – 2022 har
0,51 procent av tilldelad investeringsbudget nyttjats för byggnadsanknuten konst.
Lös konst finansieras genom budget som årligen prövas av servicenämnden. För år 2023 uppgick summan till två miljoner kronor. Region Örebro län har inköpsstopp sedan september 2023 vilket även innefattar lös konst.
Konstsamlingen i Region Örebro län består sammanlagt av 18 229 konstverk varav 3 649 är lagerställda (enligt regionens konstregister).
Målet med den lösa konsten är att den placeras ut och fördelas efter behov och tillgång på konstverk. Vid utplaceringen måste val av material och motiv anpassas efter verksamheternas specifika behov.
Av de lagerställda konstverken är 2 860 inköpta under 1900-talet och är företrädesvis svårplacerad konst. Det medför att vid hängningar av lös konst i verksamheter sker en noggrann selektering av vilken konst som kan användas. Nyare konstverk placeras i de byggprojekt som blir färdigställda. I omgjorda eller nybyggda lokaler med fräscha ytskikt och inredning kan äldre konst dra ner intrycket. I vissa fall kan det därför så småningom bli så att väggarna får stå tomma i stället för att lagerställd svårplacerad konst används.
Mot bakgrund av ovanstående föreslås att motionen ska vara besvarad avseende de första två yrkandena, det vill säga att konstutsmyckning i offentliga lokaler i första hand ska göras med sådan konst som Regionen redan har i sin ägo och att mot bakgrund av Regionens ansträngda ekonomiska läge pausa nyinköp av konst fram tills det att Region Örebro län har en ekonomi i balans, samt att avslå yrkandet om att när Region Örebro län har en ekonomi i balans avsätts maximalt 0,25 procent av byggkostnader till konstnärlig gestaltning i offentliga miljöer.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
786kb Ladda ner dokument
-
-
Greger Persson (SD), Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) har inkommit med en motion där de föreslår att man ska tillfälligt pausa användningen av biodiesel i form av HVO inom den busstrafik som drivs inom Länstrafiken.
De skäl som anges för detta är dels att det skulle innebära en mindre kostnad om bussarna tilläts köra på fossil diesel. Dels att man kan ifrågasätta de klimatnyttor som normalt anförs för HVO visavi fossil diesel.
I det föreliggande förslaget till yttrande förordas att busstrafiken fortsatt drivs med HVO. I grunden finns ett Energi- och klimatprogram som antagits inom Region Örebro län. Programmet anger att de fordon som körs inom Region Örebro läns verksamhet ska nyttja fossilfria drivmedel. Den minskade reduktionsplikten har också inneburit ett kraftigt prisfall för HVO, vilket gör att kostnaderna minskar. HVO innebär också mer 70 procent större klimatnytta i förhållande till fossil diesel. Region Örebro län anser därmed att det inte finns skäl att i nuläget pausa användningen av HVO.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
§ 96
Besvarande av interpellation från Jessica Carlqvist (V) angående upphandlingen av serviceresor
-
§ 97
Besvarande av interpellation från Sebastian Cehlin (M) om allvarliga brister i primärvårdens arbete mot våld i nära relationer
-
§ 98
Besvarande av interpellation från Erik Baecklund (M) om indexerad höjning av egenavgifterna för sjukresor och färdtjänstresor
-
§ 99
Allmän frågestund för ledamöterna
-
§ 101
Avslutning