Hoppa över navigering
  1.   1

    Sammanträdets öppnande

  2.   2

    Upprop

  3.   3

    Protokollsjustering

  4. 22RS7270
    Patientnämnden har överlämnat rapporten Klagomål på vården som rör barn 2021.

    22RS7271
    Patientnämnden har överlämnat rapporten Klagomål på patientjournal.

    22RS8902
    Patientnämnden har överlämnat rapporten Klagomål på tillgänglighet och väntetider.

    22RS8936
    Från Karin Sundin (S) med begäran om entledigande från uppdrag som ledamot i Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling, ordförande och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden, ledamot i regionstyrelsen, ersättare i Region Örebro läns förvaltnings AB samt regionråd.

    22RS8951
    Från Oskar Svärd (M) med begäran om entledigande från uppdragen som ersättare i Länsteatern Örebro AB ombud, ledamot i Tåg i Bergslagen AB styrelse, ledamot Oslo-Stockholm 2.55 AB, ledamot i Mälardalstrafik AB styrelse, 2:e vice ordförande och ledamot i samhällsbyggnadsnämnden, 2:e vice ordförande och ledamot i Länstrafiken AB styrelse samt ersättare i regionstyrelsen. 

    22RS8948
    Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten Granskning av pensionshantering och utbetalning.

    22RS9030
    Från Förvaltningsrätten i Karlstad med beslut om att entlediga Anna Maria Hedin (KD) från uppdraget som nämndeman från och med 2022-09-19 samt begäran om att utse ny nämndeman.

    22RS21-188, 190, 191, 192, 193, 227, 261, 269, 270, 271, 272, 272
    Skrivelser från medborgare.

    22RS9365
    Från Peter Rogan (SD) med begäran om entledigande från uppdrag som ersättare i regionfullmäktige.

    22RS9421
    Från Anders Andersson (S) med begäran om entledigande från uppdrag som ersättare i regionfullmäktige.

    22RS9447
    Från Ronnie Erhard (M) med begäran om entledigande från uppdrag som ersättare i samhällsbyggnadsnämnden.

    22RS9455
    Från Pär-Ove Lindqvist (M) med begäran om entledigande från uppdrag som ersättare i Länstrafiken Örebro AB.

    Bilagor

  5. 22RS6675
    Bo Ammer (SD) har ställt en interpellation till samhällsbyggnadsnämndens ordförande, Nina Höijer (S), om avgiftskontroller i kollektivtrafiken. 

    22RS7787
    Mats Gunnarsson (M) har ställt en interpellation till samhällsbyggnadsnämndens ordförande, Nina Höijer (S), om varför regionen inte vill lyssna på de äldre. 

    Bilagor

  6. Anmäls att en motion inkommit från Sebastian Cehlin (M) och Katarina Tolgfors (M) till Region Örebro län den 22 juni 2022 om att införa en särskild mottagning inom Region Örebro län för sexualbrottsutsatta.

    Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.

    Bilagor

  7. Anmäls att en motion har inkommit från Mats Gunnarsson (MP), Monika Aune (MP) och Andreas Tranderyd (MP) om förbättrad synlighet av Region Örebro läns demokratiska mötesplats och funktion.

    Motionen har överlämnats till Regionkansliet, staben för administration, juridik och säkerhet för stöd i beredningen.

    Bilagor

  8. Anmäls att en motion inkommit till Region Örebro län från Anna Nordqvist (M) om kvinnors smärtproblematik ska tas på allvar – endometrios.

    Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.

    Bilagor

  9.   9

    Aktuell regioninformation

  10. Uppföljning av regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget 2022 sker vid delårsrapportering per 31 juli och för helår med årsredovisning. I delårsrapporten redovisas utfall och prognos för de mål, strategier, inriktningar samt ambitioner som uttrycks i verksamhetsplanen. Därutöver sker rapportering av händelser av väsentlig betydelse, redovisning av det ekonomiska resultatet och investeringar samt väsentliga personalförhållanden. Rapporten innehåller också en sammanfattande redovisning av nämndernas delårsrapporter samt av Region Örebro läns majoritetsägda bolags direktiv.

    Pandemin med coronaviruset och sjukdomen covid-19 har fortsatt haft påverkan för så väl individer som för verksamhet och ekonomi både i Region Örebro län och i samhället nationellt och globalt. Samtidigt har Region Örebro läns verksamheter successivt kunnat återgå till mer av ordinarie verksamhet. Med anledning av situationen i Ukraina, med väpnad konflikt från Ryssland, beslutade regiondirektören att aktivera Regional ledning i februari. Regional ledning avslutades sedan i maj.

    Region Örebro län redovisar ett resultat per juli som uppgår till -116 miljoner kronor. I resultatet ingår orealiserade värdeförändringar av finansiella tillgångar. Balanskravsresultatet, som exkluderar dessa orealiserade värdeförändringar, uppgår för perioden till 317 miljoner kronor.

    Helårsprognosen för balanskravsresultatet uppgår till 325 miljoner kronor. Prognosen innebär ett resultat som är 125 miljoner kronor högre än budgeterat.

    Driftredovisningen visar nämndernas avvikelse mot budget per juli samt prognosen för helåret. Nämnderna redovisar per juli sammantaget en negativ budgetavvikelse med -33 miljoner kronor. Regionstyrelsens finansförvaltning redovisar en större negativ avvikelse mot budget, -302 miljoner kronor. Orsaken till det den negativa avvikelsen beror framför allt på den höga kostnaden för orealiserade kursförluster, -431 miljoner kronor.

    Nämndernas prognoser över budgetavvikelsen uppgår sammantaget till -249 miljoner kronor.

    Investeringar beräknas uppgå till 943 miljoner kronor för helåret 2022.

    Antal årsarbetare har ökat med 187 tillsvidareanställda i jämförelse med samma period 2021. Sjukfrånvaron har ökat från 6,4 procent perioden januari till juni 2021 till 7,2 procent samma period 2022. Det är korttidssjukfrånvaron som står för ökningen, långtidssjukfrånvaron är oförändrad i jämförelse med samma period 2021.

    Även under 2022 påverkar pandemin i viss mån måluppfyllelsen negativt för flera effektmål och status på flera av indikatorerna. Visst utvecklingsarbete och vissa uppdrag har fått stå tillbaka med anledning av pandemin. Prognosen över arbetet i nämnder och verksamheter för att uppfylla regionfullmäktiges mål och strategier pekar trots detta på en positiv utveckling. Sammantaget är prognosen att samtliga 10 mål har en god måluppfyllelse eller en mindre, acceptabel avvikelse.

    Bilagor

  11. Regionfullmäktige har tidigare beslutat om regler för partistöd. Av dessa framgår bland annat att partierna ska redovisa hur de har använt partistödet. Fullmäktige ska endast bedöma redovisningen i viss formell mening, men inte pröva redovisningens innehåll i sak. Om respektive parti har uppfyllt de formella kraven, ska fullmäktige besluta att betala ut partistöd för kommande år. Partierna har nu lämna in redovisning för 2021, och fullmäktige föreslås besluta att partistöd ska betalas ut för 2023.

    Reglerna om redovisning av partistöd bygger på att det i kommunallagen numera anges att fullmäktige ska besluta om att en mottagare av partistöd årligen ska lämna en skriftlig redovisning av hur partistödet har använts för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Respektive parti ska utse en särskild granskare som ska granska om redovisningen ger en rättvis bild av hur mottagaren har använt partistödet. Fullmäktige får sedan besluta att stöd inte ska betalas ut till parti som inte lämnar redovisningen. Fullmäktige ska inte ta ställning i frågan om hur partistödet har använts i sak, utan endast i frågan om redovisning har skett eller inte. Partierna i fullmäktige i Region Örebro län har nu lämnat in redovisningen.

    Bilagor

  12. Regeringen har uppdragit Trafikverket och länsplaneupprättarna att ta fram Nationell plan och länsplaner för perioden 2022-2033. Detta uppdrag upprepas var fjärde år för att aktualisera planerna. Riksdagen har beslutat om budget.

    Samhällsbyggnadsnämnden tog beslut i mars om att länsplanen skulle beslutas i regionstyrelsen. Där beslutades fördelningen av tilldelade medel och innehåll i planen definitivt. Därefter skickades Region Örebro läns länsplan till regeringen för bedömning. I juni tog regeringen beslut om innehåll och fördelning av medel i Nationell plan för transportinfrastruktur, där länsplanerna ingår som en del av den nationella planens budget.

    Länsplanen för Örebro län har fått en ökad budget jämfört med länsplan för åren 2018-2029 i reella tal, men kostnadsfördyringar i infrastrukturobjekt och inflation har gjort att länsplanen för 2022-2033 kommer att räcka till färre åtgärder än tidigare.

    Planförslaget inrymmer transportinfrastrukturåtgärder på statligt vägnät och medel till medfinansiering av åtgärder på kommunalt och enskilt vägnät samt samfinansiering av åtgärder på nationell infrastruktur.

    Till länsplanen hör bilagor som beskriver styrande mål och strategier, ett uppdaterat nuläge utifrån flera olika perspektiv, bland annat trafiksäkerhet, och en strategisk hållbarhetsbedömning som Trivector tagit fram. I hållbarhetsbedömningen ryms en lagstadgad miljöbedömning och en social konsekvensbedömning.

    Länsplanen har remitterats mellan oktober 2021 och januari 2022. Länets kommuner (förutom Degerfors), Trafikverket, Länsstyrelsen i Örebro län, Handelskammaren Mälardalen, Svealandstrafiken samt ett antal angränsande regioner, grannkommuner och kommunalförbund i andra län lämnade svar.

    Observera att regionfullmäktige inte kan ändra innehållet eller fördelningen av medel i länsplanen eftersom regeringen redan tagit beslut om Nationell plan. Redaktionella ändringar kan göras.

    Bilagor

  13. Örebro läns regionala kulturplan är en plan för utvecklingen av länets kultur och en handlingsplan till den regionala utvecklingsstrategin. Den är också en viktig del av kultursamverkansmodellen och ligger till grund för fördelningen av statliga och regionala kulturmedel. Kulturplanen ska enligt den statliga förordningen för kultursamverkansmodellen genomgå en årlig revidering.

    Förslag på revidering av kulturplanen inför 2023 togs emot mellan 1 mars och 16 maj 2022. Information om revideringen fanns på regionens webb samt i Område kultur och ideell sektors nyhetsbrev. Informationen skickades också till länets kommuner och aktörer med uppdrag i kulturplanen

    Sammanlagt inkom tre förslag gällande:
    1) uppdrag/utvecklingsmål för Konst på hög
    2) The non existent Centers uppdrag
    3) beskrivningen av Örebro läns hembygdsförbund i kulturplanen

    Punkt 1 och 2 föreslås revideras medan punkt 3 är synpunkter som föreslås tas med in i det pågåendet arbetet med ny kulturplan som börjar gälla 2024.

    Bilagor

  14. Det finns nu ett förslag till tid för och tillkännagivande av regionfullmäktiges sammanträden under år 2023.

    Bilagor

  15. Enligt kommunallagen får fullmäktige i vissa fall överlåta till styrelse eller nämnd att besluta i ett ärende som har väckts genom medborgarförslag. Fullmäktige ska i dessa fall informeras om de beslut som fattats av styrelsen eller nämnden med anledning av förslagen.

    Regionstyrelsen
    - Rehabiliteringsplan för hälso- och sjukvårdens personal, 21RS4127.

    Samhällsbyggnadsnämnd
    - Förändring av hur reseersättning hanteras inom regionen vid svåra sjukdomar, 21RS12135.
    - Särskilt busskort för folkhögskolor, 20RS1445.

    Servicenämnd
    - Låt transport- och logistikenheten sköta patienttransporterna inom Universitetssjukhuset Örebro, 21RS9456

    Bilagor

  16. Enligt kommunallagen bör en motion eller ett medborgarförslag besvaras så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes. Om beredning inte hunnit avslutas inom ett år ska detta, enligt kommunallagen 5 kap. 35, anmälas till fullmäktige, som då får avskriva motionen eller medborgarförslaget från vidare handläggning.

    Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska rapportering ske två gånger per år.

    Med anledning av detta redovisas att det för närvarande finns fyra motioner som inte besvarats inom ett år.

    Vidare redovisas att det finns ett medborgarförslag som inte har besvarats inom ett år.

    Bilagor

  17. Mats Gunnarsson (MP), Monika Aune (MP) och Fredrik Persson (MP) har lämnat in en om motion om att utveckla tillgång till reservat, leder och nationalparker.

    Förvaltningen Regional utveckling arbetar idag till del med de punkter som motionen tar upp. Arbetet sker dels genom egen personal och genom avtal med skötselföreningar och länets kommuner.

    Bilagor

  18. Miljöpartiet har inlämnat en motion där de föreslår regionfullmäktige besluta
    att ge regionledningen i uppdrag att skyndsamt förbättra Region Örebro läns kommunikation för finsktalande på hemsidorna och i andra kanaler,
    att finsktalande ska ha möjlighet att få information av finsktalande personal via 1177 samt att skriftlig information ska göras tillgänglig på vårdcentraler och sjukhus i de kommuner som ingår i finsktalande förvaltningsområde.

    För hälso- och sjukvårdsinformation är 1177.se navet i kommunikationen. Det är alla regioners gemensamma webbplats med råd om vård som administreras av en nationell redaktion i samarbete med webbredaktörer och innehållsgranskare i hela landet. På 1177.se finns grundläggande information på finska om bland annat covid-19, regler och rättigheter, tänder och egenvårdsråd. Det är också på 1177.se som Region Örebro län vill arbeta vidare med att ta fram mer finskspråkigt innehåll gemensamt med övriga regioner.

    I våra övriga kanaler fungerar Region Örebro läns riktlinje för översättning vägledande för vad som ska översättas. Enligt den har finska en särställning då Region Örebro län är finskt förvaltningsområde, och översättning till finska ska alltid särskilt beaktas vid översättning. Finska är också listat bland de språk som ska prioriteras vid översättning.

    Samrådsgruppen för Sverige Finska föreningar i Örebro län har diskuterat hur information/kommunikation till finsktalande kan förbättras inom Region Örebro län. 1177 upplevs som en bra informationskanal men man önskar att ännu mer information översätts till finska.

    Samrådsgruppen men framförallt föreningarna i länet tar initiativ till olika aktiviteter som bidrar till att samhällsinformation och annan information kommer ut på finska. Ett exempel som Samrådsgruppen tillsammans med kommunerna genomfört under våren 2022 är en föreläsningsserie på finska kring hälso- och sjukvårdsfrågor.

    Den sammanvägda bedömningen är att samordning kring översättning även fortsättningsvis bör ske gemensamt med övriga regioner inom 1177-samarbetet.

    Erbjuda möjlighet att få information på finska av finsktalande personal via 1177 är inte en fråga som Region Örebro län själva kan lösa utan måste lösas nationellt eller att många regioner samverkar.

    Bilagor

  19.   20

    Allmän frågestund för ledamöterna

  20.   22

    Avslutning

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.