Hoppa över navigering
  1.   1

    Sammanträdets öppnande

  2.   2

    Upprop

  3.   3

    Protokollsjustering

  4. 25RS6868
    Patientnämnden har överlämnat rapporten Klagomål på verksamhetsområde Ögon.

    25RS9416
    Patientnämnden har överlämnat rapporten Klagomål och synpunkter avseende bemötande år 2024.

    25RS5914
    Från Lisa Örneus (KD) med begäran om entledigade från uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.

    25RS8819
    Från Carina Oskarsson (S) med begäran om entledigande från uppdragen som ersättare i regionstyrelsen, ordförande och ledamot i servicenämnden, ledamot i demokratiberedningen, ledamot i regional tillväxtnämnd och ledamot i regionfullmäktige.

    25RS9619
    Från Bo Ammer (SD) med begäran om entledigande från uppdragen som ombudsersättare i Kommuninvest ekonomisk förening, ombudsersättare i Länstrafiken Örebro AB, ledamot i Länsgården fastigheter AB styrelsen och ersättare i kollektivtrafiknämnd.

    25RS10325
    Från Per Mellqvist (C) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i regional tillväxtnämnd.

  5. 25RS9175
    Kristian Berglund (M) har ställt en interpellation till regionstyrelsens ordförande, Jenny Steen (S), om chefer utan underställd personal i Region Örebro län 2024–2025.

    25RS9336
    Erik Baecklund (M) har ställt en interpellation till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande, Behcet Barsom (KD), om fri HPV-vaccination även för pojkar.

    25RS9907
    Sebastian Cehlin (M) har ställt en interpellation till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Behcet Barsom (KD), om ambulanspersonalens arbetsmiljö.

    25RS10295
    Elin Jensen (SD) har ställt en interpellation till regionstyrelsens ordförande, Jenny Steen (S), om varför prioriterar regionen social ingenjörskonst framför att lösa verkliga problem.

    25RS10360
    Willhelm Sundman (L) har ställt en interpellation till regionstyrelsens ordförande, Jenny Steen (S), om vem där i regionpolitiken.

    25RS10359
    Willhelm Sundman (L) har ställt en interpellation till kulturnämndens ordförande, Frank Tholfsson (C), om kultur utan skattecensur.

    25RS10358
    Willhelm Sundman (L) har ställt en interpellation till regionala tillväxtnämndens ordförande, Charlotta Englund (C), om från tillväxt till missväxt.

    25RS10398
    Patrik Nyström (SD) har ställt en interpellation till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande, Behcet Barsom (KD), om hur säkerställs att personal inom hälso- och sjukvården hanterar det svenska språket.

    Bilagor

  6. Anmäls att en motion har inkommit från Anna Nordqvist (M) till Region Örebro län den 7 augusti 2025 om att att införa vårdvalgynekologi inom öppenvården - ge länets kvinnor rätt att välja.

    Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.

    Bilagor

  7. Anmäls att en motion har inkommit till Region Örebro län den 28 augusti 2025 från Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om krafttag för våra unga – Inrätta en ny BUP-enhet i Karlskoga.

    Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.

    Bilagor

  8. Anmäls att en motion har inkommit till Region Örebro län den 1 september 2025 från Sebastian Cehlin (M) om möjlighet att larma ut drönare utrustade med hjärtstartare.

    Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.

    Bilagor

  9. Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 26 maj 2025 om att förkorta väntetider vid hörselvården Karlskoga.

    Medborgarförslaget har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.

    Bilagor

  10. Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 1 september 2025 om att införa avgiftsfri kollektivtrafik för äldre folkbokförda invånare över 65–70 år.

    Medborgarförslaget har överlämnats till Regional utveckling, Allmän kollektivtrafik för stöd i beredningen.

    Bilagor

  11. Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 8 september 2025 om slopade parkeringsavgifter vid Karlskoga lasarett.

    Medborgarförslaget har överlämnats till Regionservice för stöd i beredningen.

    Bilagor

  12. Patientnämnden

  13. Uppföljning av regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget 2025 sker vid delårsrapportering per 31 juli och för helår med årsredovisning. I delårsrapporten redovisas utfall och prognos för de målsättningar, inriktningar och ambitioner som uttrycks i verksamhetsplanen. Därutöver sker rapportering av händelser av väsentlig betydelse, redovisning av det ekonomiska resultatet och investeringar samt väsentliga personalförhållanden. Rapporten innehåller också en sammanfattande redovisning av Region Örebro läns koncernföretag samt av nämndernas delårsrapporter.

    Periodens resultat per juli uppgår till 621 miljoner kronor medan prognosen för årets resultat uppgår till 481 miljoner kronor. Helårsprognosen för balanskravsresultat uppgår till 550 miljoner kronor. Prognostiserat balanskravsresultat kommer att användas för att återställa negativt balanskravsresultat från 2023 på -909 miljoner kronor.

    Verksamheternas helårsprognoser räknas samman till en positiv avvikelse mot budget om 331 miljoner kronor. Större avvikelse mot budget prognostiseras för hälso- och sjukvårdsnämnden -200 miljoner kronor, folktandvårdsnämnden -16 miljoner kronor, servicenämnden +15 miljoner kronor och regionstyrelsen +532 miljoner kronor.

    Den sammantagna bedömningen är att Region Örebro läns ekonomiska resultatutveckling har stabiliserats. Det är viktigt att arbetet med effektiviseringar fortsätter i hela organisationen. Om de ekonomiska handlingsplanerna fortsätter att följas har Region Örebro län förutsättningarna att uppnå önskad ekonomisk ställning enligt fullmäktiges mål.

    Investeringar beräknas uppgå till 886 miljoner kronor för helåret 2025.

    Antalet tillsvidareanställda årsarbetare utifrån avtalad sysselsättningsgrad har ökat med 42,9 årsarbetare i jämförelse med samma period 2024. Antalet årsarbetare exklusive tjänstlediga per juni månad (tillsvidare- och visstidsanställda exklusive tjänstledigheter) har ökat med 49,1 tillsvidareanställda och 59,9 visstidsanställda jämfört med samma period föregående år. Sjukfrånvaron är oförändrad med 6,6 procent perioden januari till juni 2025 jämfört med samma period 2024.

    Målsättningarna är långsiktiga, en mandatperiod eller längre, och ett kontinuerligt arbete pågår för att uppfylla fullmäktiges formulerade målsättningar för året samt på lång sikt. Vid årets slut bedöms två av fullmäktiges målsättningar för 2025 uppfyllas fullt ut medan sju mål delvis uppnås.

    Utifrån regionstyrelsens uppsiktsplikt ska styrelsen se till att nämnderna utför sina uppdrag korrekt och i enlighet med fattade beslut. Regionstyrelsen noterar att samtliga nämnders ekonomiska prognoser inte når upp till fullmäktiges resultatkrav. Vidare framgår av delårsrapporten att samtliga uppdrag och styrtal, och därmed målsättningarna för 2025, inte bedöms uppfyllas full ut.

    Bilagor

  14. Region Örebro läns revisorer har överlämnat revisionsberättelser och årsredovisningar för nedan angivna stiftelser och föreningar avseende år 2024:

    Adolf Lindgrens stiftelse för mindre jordbrukare med flera,
    Adolf Lindgrens stiftelse för studerande och behövande,
    Stiftelsen Frövifors Pappersbruksmuseum,
    Stiftelsen Cesam,
    Stiftelsen Activa i Örebro län,
    Örebro läns museum,
    Stiftelsen Värmlands och Örebro läns Skogsskola,
    Stiftelsen Kungliga Gyttjebad- och brunnsanstalten, Loka,
    Stiftelsen Svenska Skoindustrimuseet i Kumla,
    Stiftelsen Per Eriksson,
    Örebro läns slöjdförening,
    Stiftelsen Nyckelfonden för medicinsk forskning vid Universitetssjukhuset Örebro.

    Revisionsberättelserna och årsredovisningarna finns tillgängliga att läsa på Regionkansliet.

    Bilagor

  15. Det finns nu ett förslag till tid för och tillkännagivande av regionfullmäktiges sammanträden för år 2026.

    Bilagor

  16. Regionfullmäktige har tidigare beslutat om regler för partistöd. Av dessa framgår bland annat att partierna ska redovisa hur de har använt partistödet. Fullmäktige ska endast bedöma redovisningen i viss formell mening, men inte pröva redovisningens innehåll i sak. Om respektive parti har uppfyllt de formella kraven, ska fullmäktige besluta att betala ut partistöd förkommande år. Partierna har nu lämnat in redovisning för 2024, och fullmäktige föreslås besluta att partistöd ska betalas ut för 2026.

    Reglerna om redovisning av partistöd bygger på att det i kommunallagen numera anges att fullmäktige ska besluta om att en mottagare av partistöd årligen ska lämna en skriftlig redovisning av hur partistödet har använts för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Respektive parti ska utse en särskild granskare som ska granska om redovisningen ger en rättvis bild av hur mottagaren har använt partistödet. Fullmäktige får sedan besluta att stöd inte ska betalas ut till parti som inte lämnar redovisningen. Fullmäktige ska inte ta ställning i frågan om hur partistödet har använts i sak, utan endast i frågan om redovisning har skett eller inte. Partierna har nu lämnat in redovisningen.

    Bilagor

  17. Enligt kommunallagen bör en motion eller ett medborgarförslag besvaras så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes. Om beredningen inte hunnit avslutas inom ett år ska detta, enligt kommunallagen 5 kap. 35 §, anmälas till fullmäktige, som då får avskriva motionen eller medborgarförslaget från vidare handläggning.

    Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska rapportering ske två gånger per år.

    Med anledning av detta redovisas att det för närvarande finns 8 motioner och ett medborgarförslag som inte har besvarats inom ett år.

    Bilagor

  18. Kollektivtrafiknämnd
    - Medborgarförslag om handläggningsrutiner vid ansökan om färdtjänst, 25RS1557
    - Medborgarförslag om minskat antal turer istället för att lägga ner busslinje 824, 24RS10896
    - Medborgarförslag om busshållsplatser som bör återinföras i lanna, 24RS9379
    - Medborgarförslag om att utöka antalet turer på linje 600 och 620, 24RS9372,
    - Medborgarförslag om hållplats Dormenkorset, 24RS6691.

    Bilagor

  19. Den 1 januari 2018 bildades ett gemensamt ägt bolag, Svealandstrafiken AB, genom att Region Örebro län köpte 50 procent av aktierna i AB Västerås Lokaltrafik av Region Västmanland. Svealandstrafiken AB bedriver busstrafik i de båda länen, i egen regi och genom upphandlad trafik. Trafikmyndigheterna i Västmanland och Örebro län ger med så kallat tilldelningsbeslut bolaget i uppdrag att driva busstrafik inom geografiska områden i de båda länen.

    Bolaget står nu inför en period med stora investeringbehov. Investeringarna under perioden 2026 till 2032 beräknas uppgå till cirka 2 900 miljoner kronor. Den största delen av investeringarna sker under år 2026, då nya elbussar ska levereras till Citylinjen och övrig stadstrafik i Örebro, samt till regiontrafiken i både Örebro län och Västmanlands län.
    Även under 2029 finns stora investeringsbehov. Då planeras en större förnyelse av fordonsflottan som ursprungligen köptes inför trafikstarten i Region Örebro län 2019.
    Totalt handlar det under perioden om att komplettera eller byta ut ungefär 160 stadsbussar och 180 bussar i den regionala trafiken. Utöver bussarna planeras bland annat investeringar i drivmedelsinfrastruktur och solcellsanläggningar med batterilager på bussdepåerna.

    För att kunna finansiera kommande investeringar och samtidigt säkerställa en god likviditet behöver investeringarna finansieras helt med lån. Endast mindre investeringar i anläggningar/inventarier beräknas kunna ske med egna medel.

    Mot bakgrund av detta har styrelsen i Svealandstrafiken AB i maj 2025 beslutat om att hemställa om en utökning av borgensramen med 1 000 miljoner kronor till totalt 2 200 miljoner kronor, vilket skulle innebär att vardera parts borgenssumma uppgår till 1 100 miljoner kronor.

    Bilagor

  20. Kommunalförbundet Skandionkliniken har tagit fram ett utkast till plan för verksamhet och ekonomi 2026 samt plan för ekonomi 2027-2028 samt ett förslag till budgetram för 2026. Förslaget till budgetram ska behandlas av samtliga medlemsregioner, däribland Region Örebro län, inför att förbundsdirektionen sedan fattar beslut om planen för verksamhet och ekonomi i november.

    Bilagor

  21. Förslag till ny energi- och klimatstrategi för Örebro län, åren 2025–2029 har tagits fram.

    Strategin har skrivits fram i bred dialog med länets aktörer, och i samverkan med Länsstyrelsen i Örebro län. Energi- och klimatstrategin är en plattform för länets kommuner, företag och organisationer. Utifrån strategin kan handlingsplaner och andra insatser i många former sättas i verket. Strategin innehåller gemensamma visioner och målformuleringar inom områdena transport, energi och cirkularitet. Strategins målsättning innebär ökad energieffektivisering, minskad klimatpåverkan och högre andel fossilfri energi i länet.

    Den nya energi- och klimatstrategin ska beredas av regional tillväxtnämnd, regionstyrelse och beslutas av regionfullmäktige under 2025. Strategin beslutas även av ledningen för Länsstyrelsen i Örebro län i en parallell process.

    Bilagor

  22. Kulturplanen ska enligt den statliga förordningen för
    kultursamverkansmodellen genomgå en årlig revidering. Förslag på revidering av kulturplanen inför 2026 togs emot mellan den 19 februari och den 30 april 2025. Information om revideringen fanns på regionens webb samt i Område kultur och ideell sektors nyhetsbrev. Information skickades också till kulturaktörer med uppdrag i kulturplanen och länets kommuner. En skrivelse kom in till förvaltningen från Örebro läns museum, men var mer ett äskande och behandlas på annat sätt. Övriga förslag kommer från förvaltningen Område kultur och ideell sektor utifrån förändringar i verksamhet eller omvärld:

    Nedanstående ändringar föreslås inför 2026:

    •Konstfrämjandet Bergslagen, Riksteatern Örebro län och Konsthantverkarna Örebro är aktörer som har flyttats från föreningsmedel till verksamhetsmedel kultur. Det innebär att de får uppdrag i kulturplanen.
    •Den amatörteaterfrämjande verksamheten hos Örebro läns bildningsförbund behöver inte genomföras av en anställd konsulent på 80 procent varför en smärre textjustering genomförs.
    •En ny främjandeverksamhet har tillförts modellen för att stärka kultur på landsbygden. Det innebär ett nytt uppdrag i kulturplanen under det nya avsnittet: ”Områdesöverskridande kultur.”
    • The non existent Center flyttas till det nya avsnittet ”Områdesöverskridande kultur” eftersom verksamheten bedrivs inom flera kulturområden.
    •De kulturpolitiska prioriteringarna i kulturplanen som styr Område kultur och ideell sektors arbete mot att genomföra de tre övergripande målen behöver uppdateras framförallt utifrån förändringar i omvärlden och inom kulturpolitiken.

    Bilagor

  23. Nuvarande programperiod avseende ”Program för hållbar utveckling 2021–2025” går mot sitt slut. Regionstyrelsen har i verksamhetsplanen för 2025 i uppdrag att revidera Program för hållbar utveckling avseende Region Örebro läns hållbarhetsarbetet för åren 2026–2030.

    Program för hållbar utveckling 2026–2030 ger en samlad beskrivning av hur Region Örebro läns verksamheter ska arbeta för en hållbar utveckling i linje med Agenda 2030, FN:s globala mål för hållbarhet, de svenska miljömålen och folkhälsomålen. Målet är att skapa välfärd och livskvalitet när vi bedriver vår verksamhet, samtidigt som vi säkerställer kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov.

    Programmet för 2026–2030 ska liksom tidigare program samla de tre hållbarhetsaspekterna och verka för en gemensam förståelse för innebörden av hållbar utveckling. Fokus har varit en översyn och utveckling av mål, uppdrag och styrtal för att bättre styra Region Örebro läns arbete mot ökad hållbarhet.

    Bilagor

  24. Regionerna har, ett lagstadgat regionalt utvecklingsansvar. Det lagstadgade regionala utvecklingsansvaret innebär att regionerna har att besluta om en regional utvecklingsstrategi (RUS) för länets utveckling och i samverkan genomföra strategin.

    Örebro läns regionala utvecklingsstrategi uppdaterades i april 2022. I enlighet med förordningen (2017:583) genomfördes en översyn av RUS våren 2024. Översynen resulterade i ett beslut om en revidering i två steg. I detta första steg görs mindre ändringar i nuvarande RUS – Örebro läns regionala utvecklingsstrategi 2022-2030. Förord, indikatorer, omvärldavsnitt samt begrepp och nulägen aktualiseras. Inga förändringar görs vad gäller vision, övergripande mål, effektmål, prioriterade områden eller önskvärda lägen 2030.

    Bilagor

  25. Tåg i Bergslagen AB:s ägare har uppdragit att ta fram ett långsiktigt program för Tåg i Bergslagen AB. Programmet anger en inriktning för trafikens utveckling 2025–2035. I detta ingår ett framtida utbud och behov av tågfordon. Programmet syftar till att ligga till grund för kommande trafikbeställningar och eventuella investeringar i fordonsflottan.

    Förslaget har remitterats i respektive län och dialog har förts på olika nivåer. Det här ärendet innehåller det slutliga programmet.

    Trafikeringsförslaget i programmet innebär inte så stora förändringar för trafiken inom Örebro län. Utöver en reducering av en dubbeltur på Godsstråket genom Bergslagen bedöms nuvarande trafikutbud vara väl anpassat även fram till 2035. Region Örebro län har inget ytterligare att anföra, utan ställer sig bakom förslaget.

    Bilagor

  26. Förvaltningen föreslår att revidera Regler för färdtjänst i Örebro län för att förtydliga och förenkla för resenärer och handläggare i syftet att eliminera överlappningar, förenkla tillämpningen och minska risken för motstridiga tolkningar.
    Regelverket har anpassats till aktuell lagstiftning, rättspraxis, politiska mål och myndighetsansvar, samt kompletterats med tydliga beskrivningar av roller, villkor, avgränsningar och resenärers ansvar.
    Regelverket är framtaget i samarbete med länets kommuner.

    Bilagor

  27. Det har till Region Örebro län inkommit en motion från Willhelm Sundman (L) om att minskad användning av lustgas bland ungdomar bör ses som en prioriterad uppgift för länets hälso- och sjukvård. Det förebyggande arbetet för att minska bruket av lustgas är inte bara en hälsofråga utan också en ekonomisk nödvändighet. I motionen föreslås att Region Örebro län genomför ett arbete för att minska bruket av lustgas i Örebro län och tillhandahåller information om lustgasens faror på vårdcentralerna.

    I förslaget till svar framgår att ett ökat samarbete med kommunerna och Länsstyrelsen är högst rimligt och då utifrån Länsstyrelsens ansvar för det länsgemensamma arbetet med ANDTS; uppdraget till Läkemedelsverket (Giftinformationscentralen), Folkhälsomyndigheten och länsstyrelserna att sprida kunskapen om riskerna med lustgasanvändning; samt den kommande lagen och förordningen om att begränsa försäljningen av lustgas som föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.

    Förvaltningens bedömning är att vårdcentralerna likt andra regionala och kommunala institutioner ska ta ett större ansvar i informerandet om farorna med lustgas men då detta till stor del handlar om ungdomars behov av ökat medvetande bör det ligga en större tyngd på Länsstyrelsen och kommunerna och i synnerhet de aktörer som regelbundet möter den mest utsatta målgruppen, det vill säga barn och ungdomar. Ett brett samarbete med syfte att informera berörda målgrupper om risker kan spridas via skola, polis, socialtjänstens fältassistenter, ungdomsmottagningar, Maria Ungdom med mera som har en mer direkt kontakt.

    Bilagor

  28. Det har inkommit en motion om att utreda möjligheten att sälja namnrättigheter till busshållplatser och linjer. Detta för att hitta alternativa inkomstkällor i syfte att minska belastningen på Region Örebro läns budget. Företagen som köper namnrättigheter skulle ha en geografisk koppling till den aktuella hållplatsen eller linjen för att underlätta för resenärer. Liknande initiativ har genomförts i större städer, exempelvis i London vid OS.

    I förslaget till svar framgår att det finns riktlinjer för hur hållplatser ska namnges. Motionens förslag om att sälja namnrättigheter avviker från denna riktlinje.

    Sammanfattningsvis är förvaltningens bedömning att försäljning av hållplats- och linjenamn skulle skapa merarbete som skulle kosta mer än det ökar intäkterna till Region Örebro läns kollektivtrafikbudget. Bedömningen är också att regelbundna namnändringar skulle kunna medföra negativa konsekvenser för resenärer, detta i form av minskad kontinuitet och igenkänning.

    Bilagor

  29. Erik Baecklund (M) föreslår i en motion att Region Örebro län ska framtidssäkra Beställningscentralens digitala arbetssätt med hjälp av AI. Beställningscentralen hanterar cirka 460?000 samtal årligen och erbjuder idag digital bokning via appen Serviceresan. I verksamhetsplanen för 2025 finns ett uppdrag att undersöka hur AI kan användas inom serviceresor, inklusive möjligheten att införa en bokningsrobot.

    Bilagor

  30. Patrik Nyström (SD), Oscar Lundqvist (SD), Tom Persson (SD) och Jan Murman (SD) har inlämnat en motion om att revidera Region Örebro läns finanspolicy.

    Motionärerna yrkar på att finanspolicyn ska justeras så att den medger placeringar i bolag som verkar inom svensk försvarsindustri, samt att om regionerna Sörmland och Västmanland, det vill säga de regioner som Region Örebro län samverkar med inom finansverksamheten, inte önskar att placera i svensk försvarsindustri så ska policyn medge ett undantag för Region Örebro län.

    Regionstyrelsens svar
    Under de senaste tio åren har Region Örebro län samarbetat med regionerna Sörmland och Västmanland inom finansverksamheten för att uppnå bättre ekonomiska villkor, såsom lägre fondavgifter och bättre bankavtal. En gemensam finanspolicy är en grundpelare för att uppnå dessa fördelar.

    De tre regionernas fullmäktige fastställde i april 2023 nu gällande finanspolicy. Policyn innehåller hållbarhetskrav som undviker investeringar i företag med betydande intäkter (överstigande 5 procent av omsättningen) från tobak, alkohol, pornografi, kontroversiella vapen eller fossila bränslen. Förändringen att exkludera ”kontroversiella vapen” istället för ”vapen” skedde i samband med tidigare revidering av finanspolicyn i juni 2020. Policyn utgår från FN-konventioner som Sverige har undertecknat, vilket innebär att regionen kan investera i försvarsindustri som följer dessa konventioner.

    Finanspolicyn exkluderar investeringar i bolag som producerar kontroversiella vapen men således inte försvarsindustrin i allmänhet.

    Bilagor

  31. Bilagor

  32.   32

    Allmän frågestund för ledamöterna

  33.   33

    Valärenden

  34.   34

    Avslutning

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.