Möte 2025-02-26
-
1
Sammanträdets öppnande
-
2
Upprop
-
3
Protokollsjustering
-
24RS12040
Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten Granskning av vårdkedjan för barn 0-6 år med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF).
24RS12792
Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten Granskning av upphandling med fokus på att förebygga välfärdsbrott.
24RS12795
Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten Granskning av finansprocessen.
25RS1074
Patientnämnden har överlämnat rapporten Stödpersonsverksamheten.
25RS1082
Patientnämnden har överlämnat Verksamhetsplan med budget 2025 patientnämnden och Patientnämndens kansli.
24RS12234
Länsstyrelsen har beslutat att utse Johan Stolpen (V) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Camilla Larsson (V) i valkrets norra.24RS12590
Från Stefan Stark (M) med begäran om entledigande från uppdragen som ersättare i gemensam nämnd för företagshälsovård samt tolk- och översättarservice samt från uppdraget som ersättare i övervakningsnämnden i Örebro.24RS12591
Från Conny Ärlerud (M) med begäran om entledigande från uppdraget som ledamot i beredning för psykiatri.25RS839
Från Faisa Maxamed (V) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i gemensam nämnd för företagshälsovård samt tolk- och översättarservice.
25RS1925
Från Fredrik Dahlberg (SD) med begäran om entledigande från uppdragen som ledamot i regionfullmäktige, ledamot i regional tillväxtnämnd, ledamot i kollektivtrafiknämnd, ledamot i Mälardalsrådet och ersättare i Hopajola.
25RS1944
Från Jenny Steen (S) med begäran om entledigande från uppdraget som vice ordförande och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.
25RS2020
Från Rebecca Voss (S) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i gemensam nämnd för företagshälsovård samt tolk- och översättarservice från Rebecca Voss (S).
25RS2022
Från Joakim Carlsson (S) med begäran om entledigande från uppdraget som ledamot och vice ordförande i regional tillväxtnämnd.
25RS2030
Från Andreas Svahn (S) med begäran om entledigande från uppdragen som regionråd, ordförande och ledamot i regionstyrelsen, ledamot i Varuförsörjningsnämnden, ledamot i Mälardalsrådets ting, ledamot i fullmäktige för Svenskt ambulansflyg, ombudsersättare till Svensk kollektivtrafik, ombud till Regionernas Ömsesidiga Försäkringsbolag (LÖF), ombud till LFF Service AB (Läkemedelsförsäkringen), ombud till Svealandstrafiken AB, ombud till Mälardalstrafik AB, ombud till Transitio AB och ombud till Capio Läkargruppen AB.
25RS2067
Från Johan Svanberg (KD) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i kulturnämnden.
25RS2068
Från Inga-Lill Roswall (KD) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i folktandvårdsnämnden.
25RS2207
Från Peter Reinholdsson (SD) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i kollektivtrafiknämnden.
25RS2209
Från Ebba Leandersson (SD) med begäran om entledigade från uppdraget som ersättare i regional tillväxtnämnd.
25RS2212
Från Theres Andersson (S) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i regionstyrelsen.
25RS2289
Från Habib Brini (SD) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i Mälardalsrådet -
25RS1726
Birgitta Malmberg (L) har ställt en interpellation till regionstyrelsens ordförande, Andreas Svahn (S), om varför Region Örebro läns webbtjänster inte är tillgängliga för alla. -
6
Anmälan av motion från Mats Einestam (L) om att kartlägga användningen av narkotika i länet genom vattenprover
En motion har inkommit den 9 december 2024 från Mats Einestam (L) om att kartlägga användningen av narkotika i länet genom vattenprover.
Motionen har överlämnats till Regionkansliet – staben Hållbar utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
665kb Ladda ner dokument
-
-
7
Anmälan om motion från Erik Baecklund (M) om att konkretisera Regionens digitala arbetssätt inom Beställningscentralen serviceresor
Anmäls att en motion har inkommit från Erik Baecklund (M) till Region Örebro län den 8 januari 2025 om att konkretisera Region Örebro läns digitala arbetssätt inom Beställningscentralen serviceresor.
Motionen har överlämnats till Regional utveckling, kollektivtrafik för stöd i beredningen.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att en motion har inkommit från Erik Baecklund (M) till Region Örebro län den 8 januari 2025 om att säkerställa en god och utvecklande arbetsmiljö.
Motionen har överlämnats till Regionkansliet – staben för HR för stöd i beredningen.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag inkommit den 17 oktober 2024 om cykelväg mellan Kumla och Hallsberg.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regional utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag inkommit den 17 oktober 2024 om cykelväg mellan Kumla och Örebro.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regional utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Attestreglemente för Region Örebro län, 18RS3779, § 10 Attestförteckning, ska varje nämnd årligen upprätta en aktuell förteckning med uppgift om utsedda attestanter samt dess ersättare. Förteckningen benämns här attestliggare.
Attestliggare för regionfullmäktiges egna verksamheter består av två delar,
- signaturlista som visar vilka personer som har behörighet att attestera pappersunderlag, listan är samma för regionstyrelsen som för regionfullmäktige,
- attestförteckning som anger ansvarsenhet, typ av attesträtt samt högsta belopp som en person kan attestera vid ett enskilt tillfälle enligt regelverket i ekonomisystemet.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
632kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument
-
-
På uppdrag av regionstyrelsen genomfördes under 2024 en översyn av Krav- och kvalitetsboken för Hälsoval Örebro län, som är Region Örebro läns vårdval inom primärvård. Översynen föreslog att den ekonomiska ersättningsmodellen ändras, att barnhälsovård och mödrahälsovård blir tilläggsuppdrag samt att kravet minskas på hur många timmar som mindre vårdcentraler behöver vara öppna.
Förändringarna förutsätter att regionfullmäktige ändrar de huvudsakliga villkoren för Hälsoval Örebro län. Översynen lämnade därför ett förslag på nytt beslut om huvudsakliga villkor, som skulle göra ovanstående förslag möjliga att införa.
När förslaget om nytt beslut om huvudsakliga villkor behandlades av regionfullmäktige 2024-12-09 beslutades att ärendet med stöd av kommunallagens regler om minoritetsåterremiss, skulle återremitteras till regionstyrelsen för komplettering enligt bilaga § 161:1. Kompletteringen redovisas i detta PM under rubriken Ärendebeskrivning. Förslaget till nytt beslut om huvudsakliga villkor kvarstår oförändrat.Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
881kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
13
Aktuell regioninformation
-
Systematiskt och kontinuerligt brandskyddsarbete ska enligt lagen om skydd mot olyckor (2003:778) bedrivas inom Region Örebro läns verksamheter. En brandhändelse inom Region Örebro läns verksamheter kan få katastrofala konsekvenser för bland andra patienter, medarbetare och besökare. Brandsäkerheten relaterar till såväl arbetsmiljö, patientsäkerhet, produktionssäkerhet som hållbarhet.
Policyn är ett grundläggande styrdokument som redovisar definition av brandskydd samt tre grundläggande principer för brandskyddsarbetet inom Region Örebro läns verksamheter. Principerna ska vägleda hur verksamheterna ska tillämpa ett systematiskt, likriktat och sammanhållet brandsäkerhetsarbete med syfte att identifiera och förebygga brandrisker, minska sannolikheten för brandhändelser samt minimera konsekvenserna vid en eventuell brandhändelse.
Fullmäktige föreslås fastställa policyn samt att uppdra till regionstyrelsen att fastställa de ytterligare, och regionövergripande styrdokument, som behövs i brandskyddshänseende.
För det fall fullmäktige ger styrelsen det uppdraget föreslås styrelsen till regiondirektören delegera rätten att fastställa de regionövergripande styrdokument som inte lämpligen kräver politisk behandling. Sådana beslut ska kunna delegeras i enlighet med kommunallagens regler.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Scantec AB ombildades år 2015 genom att Kumla kommun och Region Örebro län, via Region Örebro läns förvaltnings AB, förvärvade 50 procent vardera av aktierna.
Under den nuvarande ägarstrukturen har Scantec AB fram till innevarande år redovisat resultat runt nollstrecket utan extra tillskott från ägarna. Under innevarande år har dock bolaget inte kunnat bära sina kostnader, och de ekonomiska förutsättningarna för de kommande åren bedöms som mycket besvärliga. Detta beror huvudsakligen på att bolagets intäkter har minskat, bland annat till följd av Kumla kommuns reducerade köp av tjänster inom yrkesvux.
Bolaget har lån i kreditinstitut om 19,5 miljoner kronor, för vilka ägarna har gått i borgen.
Verksamhetens karaktär, förekomsten av privata alternativ samt det faktum att ägarna från hösten 2024 och framåt endast köper en marginell andel (cirka 5-6 procent av bolagets omsättning) innebär att motivet att bibehålla ett inflytande i bolaget har minskat avsevärt. Av samma skäl saknas det motiv för ytterligare aktieägartillskott.
Enligt den upprättade bolagsvärderingen visar bolagets framtida resultat och kassaflöden negativa siffror. Detta innebär att den nuvarande verksamheten inte har något värde. Därför bedöms det som mycket osäkert att marknaden kan erbjuda villkor som inte kräver någon form av subvention. En sådan process tar tid, under vilken ägarna sannolikt måste subventionera verksamheten. Med tanke på de mycket osäkra ekonomiska förutsättningarna för en marknadsaktör att driva verksamheten utan subventioner inom överskådlig framtid, är inte heller detta alternativ aktuellt att gå vidare med.
Givet att ovanstående alternativ inte är aktuella föreslås att verksamheten avvecklas. En avveckling av verksamheten innebär att marken kan användas för andra ändamål. Till exempel skulle fastigheten kunna exploateras för industriändamål. En sådan utveckling förutsätter dock ytterligare utredningar och beslut. Bland annat måste bolaget ombildas och förutsättningarna för Kumla kommun att förvärva regionens andel i bolaget utredas.
Nuvarande styrelse föreslås ersättas med en mindre operativ styrelse med uppdraget att avveckla verksamheten.Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Kollektivtrafiknämnd
- närtrafikhållplats i Svartå och Hasselfors, 24RS6690
- uthyrning av specialfordon, 24RS7278
- behålla kollektivtrafik utanför tätort, 24RS8712.Bilagor
-
17
Besvarande av motion från Elin Jensen (SD), med flera från samma parti om att se över arbetet med att förhindra välfärdsbrottslighet
Elin Jensen (SD) med flera från samma parti yrkar i motion att Region Örebro län ska se över hur regionen arbetar emot den ökande välfärdsbrottsligheten idag och att strukturera upp hur man ska arbeta framgent, att ta lärdom av hur andra kommuner och regioner arbetar för att stoppa välfärdsbrottsligheten och ansluta regionen till Sveriges Kommuner och Regioners nätverk, välfärdsbrottslighet för regioner, att ta fram en plan över vilka påföljder regionen ska ha när man upptäcker brottslighet, att medvetandegöra alla som jobbar eller har uppdrag inom regionen på vad välfärdsbrottslighet är samt att man jobbar aktivt med kulturen inom verksamheterna, där den stora betydelsen av arbetet emot välfärdsbrottslighet lyfts.
Att motverka och komma tillrätta med så kallad välfärdsbrottslighet och de allvarliga konsekvenser den medför, är mycket viktigt för Region Örebro län. Därför fastslog regionfullmäktige i budgetbeslutet i somras att regionstyrelsen och nämnderna har i uppdrag att förebygga och motverka välfärdsbrottlighet.
Detta motiverades på följande sätt.
Välfärdsbrott handlar om att offentliga utbetalningar inom välfärdssystemet betalas ut på felaktiga grunder. Det kan också handla om aktörer som inte följer de avtal som de ingått med kommun, region eller stat eller andra oegentligheter och brott så som bedrägerier. Det kan också vara brottslighet i syfte att skaffa sig fördelar genom påverkan av hur en myndighet utför sin verksamhet. Välfärdsbrottsligheten har olika följder, såsom påverkan på förtroendet för demokratin. Den kan också ha ekonomiska följder och följder i form av kvalitetsbrister inom verksamheten.
Mot bakgrund av detta ska motionen anses vara besvarad.Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
Enkel fråga från Malin von Wachenfeldt (V) om klagomålshanteringen inom obstetrik och gynekologi.pdf104kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
22kb Ladda ner dokument
-
-
19
Allmän frågestund för ledamöterna
-
20
Valärenden
-
21
Avslutning