Hoppa över navigering
  1.   1

    Sammanträdets öppnande

  2.   2

    Upprop

  3.   3

    Protokollsjustering

  4. 25RS10395
    Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten Granskning av tillgänglighet i kollektivtrafiken.

    25RS10625
    Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten Graviditet, förlossning och tiden efter.

    25RS12265
    Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten Granskning av tillgänglighet i primärvården.

    25RS11389
    Patientnämnden har överlämnat Halvårsrapport 2025 klagomål och synpunkter på vården.

    25RS12183
    Från Carina Dickens Nilsson (KD) med begäran om entledigande från uppdragen som ledamot i kollektivtrafiknämnd och ersättare i styrelsen för Länstrafiken Örebro AB.

    25RS8819
    Från Länsstyrelsen i Örebro län som utsett Birgitta Hultin (S) till ny ledamot i regionfullmäktige efter Carina Oskarsson (S) i valkrets Örebro-Lekeberg, från och med den 21 november 2025 till och med den 14 oktober 2026, samt Henrik Hagel (S) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Birgitta Hultin (S) i valkrets Örebro-Lekeberg, från och med den 21 november 2025 till och med den 14 oktober 2026.

    25RS5914
    Från Länsstyrelsen i Örebro län som utsett Rose-Marie Wilnerzon Thörn (KD) till ny ersättare i regionfullmäktige efter Lisa Örneus (KD) i valkrets Örebro-Lekeberg, Örebro läns Södra & Örebro läns Norra, från och med den 21 november 2025 till och med den 14 oktober 2026.

    25RS12308
    Från Maria Landh (KD) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i gemensam nämnd för företagshälsovård samt tolk- och översättarservice.

     25RS12325
    Från Håkan Bergström (S) med begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i regional tillväxtnämnd.

    25RS12290
    Från Ebba von Schéele (M) med begäran om entledigande från uppdraget som ledamot i beredning för nära vård.

  5.   5

    Anmälan av interpellationer och frågor

  6. Anmäls att en motion har inkommit från Sebastian Cehlin (M) till Region Örebro län den 3 oktober 2025 om uppdaterad resepolicy som innehåller samtliga transportslag.

    Motionen har överlämnats till Regionkansliet - staben för HR för stöd i beredningen.

    Bilagor

  7. Anmäls att en motion har inkommit från Anna Stark (M) till Region Örebro län den 7 oktober 2025 om klimakterierådgivning.

    Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.

    Bilagor

  8.   8

    Aktuell regioninformation

  9.   9

    Utdelning av kulturpris och kulturstipendium 2025

  10. I den verksamhetsplan för 2026 som regionfullmäktige beslutade om i juni framgår följande när det gäller de patientavgifter inom hälso- och sjukvården som hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar om:
    * Patientavgifter som ingår i högkostnadsskyddet ska inte höjas.
    * Övriga patientavgifter ska höjas med 3,1 procent.

    När det gäller avgifter lämnade Samverkansnämnden för Sjukvårdsregion Mellansverige i juni följande rekommendationer:

    * Att patientavgift inte ska tas ut när organbevarande behandling inleds.
    * Att ändra avgifterna för intyg.

    Inför 2026 har en översyn gjort av hälso- och sjukvårdens patientavgifter där ovanstående beslut har beaktats. Förutom de förändringar som följer av besluten föreslås att vaccinationer mot HPV avgiftsbefrias för alla till och med 26 år och övriga som regionen rekommenderar att vaccinera sig.

    Bilagor

  11. Regionerna i Örebro, Västmanland, Gävleborg och Dalarna bedriver gemensamt regional tågtrafik inom sina län genom det gemensamt ägda bolaget Tåg i Bergslagen AB. De regionala kollektivtrafikmyndigheterna inom respektive region har ett åtagande om att garantera trafiken i det storregionala stomnätet vilket kräver att tågen fungerar tillfredsställande och kan trafiksättas enligt plan.

    Tåg i Bergslagen AB bedriver verksamhet med 30 tågfordon, varav 23 är av typen Regina. Samtliga tågfordon hyrs in från fordonsägaren AB Transitio som ansvarar för att anskaffa, finansiera och förvalta tågfordon åt sina ägare vilka är 20 svenska regioner.

    Reginafordonen tillverkades och levererades under perioden 2001-2004 och har en beräknad livslängd på 30 år. Fordonen beräknas således att vara i trafik till 2031-2034. Under livslängden genomför fordonsägaren ett förbestämt antal så kallade tunga underhållsaktiviteter och upprustningar vilka i det senare fallet främst omfattar inredning och målning.

    Utifrån fordonsägaren AB Transitios rekommendation har Tåg i Bergslagen AB:s styrelse fattat beslut om att rekommendera respektive fullmäktige hos de fyra ägarregionerna att fatta beslut om genomförande av livslängdssäkrande aktiviteter. Aktiviteterna syftar till att Reginafordonen återfår en fullgod nivå på tillgänglighet och tillförlitlighet under den tekniska livslängden och omfattar uppgradering av bromssystem, översyn och uppgradering av elektronisk utrustning med mera.

    Transition har beräknat den totala investeringen till 158 miljoner kronor, varav hälften behöver lånefinansieras med proprieborgen från ägarna. Respektive ägare borgar för 25 procent av lånebeloppet, vilket innebär 19,75 miljoner kronor var.

    Investeringarna kopplat till de livslängdssäkrande aktiviteterna kommer att öka hyreskostnaderna för Tåg i Bergslagen AB och därmed kostnaderna för respektive kollektivtrafikmyndighet. Fram till 2034, då investeringarna beräknas vara avskrivna, uppgår Region Örebro läns hyreskostnader till följd av investeringen till 41 miljoner kronor.

    Investeringarna innebär att det i ett senare skede och efter särskilt beslut finns möjlighet att genomföra livslängsförlängande aktiviteter och därmed förlänga livslängden på tågfordonen till 2043. Om detta beslut tas kan avskrivningskostnaderna på de livslängdssäkrande investeringarna fördelas ut på fler år, vilket skulle medföra lägre årliga hyreskostnader.

    Bilagor

  12. Förslag till ny energi- och klimatstrategi för Örebro län, åren 2025–2029 har tagits fram.

    Strategin har skrivits fram i bred dialog med länets aktörer, och i samverkan med Länsstyrelsen i Örebro län. Energi- och klimatstrategin är en plattform för länets kommuner, företag och organisationer. Utifrån strategin kan handlingsplaner och andra insatser i många former sättas i verket. Strategin innehåller gemensamma visioner och målformuleringar inom områdena transport, energi och cirkularitet. Strategins målsättning innebär ökad energieffektivisering, minskad klimatpåverkan och högre andel fossilfri energi i länet.

    Den nya energi- och klimatstrategin ska beredas av regional tillväxtnämnd, regionstyrelse och beslutas av regionfullmäktige under 2025. Strategin beslutas även av ledningen för Länsstyrelsen i Örebro län i en parallell process.

    Ärendet återremitterades av regionfullmäktige den 14 oktober 2025, med stöd av kommunallagens regler om minoritetsåterremiss

    Bilagor

  13. Nuvarande programperiod avseende ”Program för hållbar utveckling 2021–2025” går mot sitt slut. Regionstyrelsen har i verksamhetsplanen för 2025 i uppdrag att revidera Program för hållbar utveckling avseende Region Örebro läns hållbarhetsarbetet för åren 2026–2030.

    Program för hållbar utveckling 2026–2030 ger en samlad beskrivning av hur Region Örebro läns verksamheter ska arbeta för en hållbar utveckling i linje med Agenda 2030, FN:s globala mål för hållbarhet, de svenska miljömålen och folkhälsomålen. Målet är att skapa välfärd och livskvalitet när vi bedriver vår verksamhet, samtidigt som vi säkerställer kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov.

    Programmet för 2026–2030 ska liksom tidigare program samla de tre hållbarhetsaspekterna och verka för en gemensam förståelse för innebörden av hållbar utveckling. Fokus har varit en översyn och utveckling av mål, uppdrag och styrtal för att bättre styra Region Örebro läns arbete mot ökad hållbarhet.

    Ärendet återremitterades av regionfullmäktige den 14 oktober 2025, med stöd av kommunallagens regler om minoritetsåterremiss.

    Bilagor

  14. Enligt uppdrag från kollektivtrafiknämnden och nationella riktlinjer om revidering varje mandatperiod har förslag till nytt regionalt trafikförsörjningsprogram tagits fram. Programmet har varit ute på remiss hos kommuner, grannlän och intresseorganisationer under perioden mars – maj 2025. Efter hantering av inkomna remissvar har nu ett slutgiltigt trafikförsörjningsprogram tagits fram.

    De huvudsakliga förändringarna från tidigare trafikförsörjningsprogram är:
    - Nytt bredare huvudmål i form av: Kollektivtrafiken ska bidra till positiv samhällsutveckling genom att vara en självklar och växande del i transportsystemet som tar med samhällsutveckling.

    - Jämvikt i programmets innehåll är skapad mellan allmän kollektivtrafik och serviceresor

    - Detaljnivån mellan trafikslagen är jämställd (tåg, buss, närtrafik)

    - Programmet innehåller färre trafikbeskrivningar med utrymme att jobba med en kollektivtrafikplan

    Programperioden är 2026-2035 och målen i programmet ämnas där med vara uppfyllda år 2035. Till varje mål finns en uppsättning strategier för såväl allmän kollektivtrafik som serviceresor. Dessa strategier ska prägla arbetet med att sträva mot de uppsatta målen. Alla beslut om trafikplikt måste kunna härledas ur trafikförsörjningsprogrammet.

    Bilagor

  15. Hälso- och sjukvårdsnämnd
    - sjuksystrar i hemsjukvården ska anställas av Region Örebro län, 25RS837.

    Bilagor

  16. Jessica Carlqvist (V), med flera från samma parti, föreslår i motionen att referensarvodet för regionråden snarast ska sänkas från 90 procent av riksdagsledamotsarvodet till 70 procent. Förslaget motiveras huvudsakligen med att det är ett sätt att under rådande omständigheter spara pengar, samt att föregå med gott exempel.

    Regionfullmäktige fattar vanligtvis beslut om revidering av arvodesbestämmelserna under år då allmänna val hålls, och beslutet fattas före valet. Detta beslut är en del av en större helhet som även ofta omfattar revidering av bestämmelser för politiska organ, och andra förutsättningar för den politiska verksamheten i Region Örebro län. Att nu bryta ut en del, och behandla den separat, medför att grundläggande förutsättningar förändras, utan att det sker i samband med arbete med helheten. Motionen ska därför avslås.

    Bilagor

  17. En motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) med flera om att bra arbetsskor inte ska vara en klassfråga, det borde ingå i arbetsklädseln.

    Regionfullmäktige har beslutat om att avsätta 5 miljoner kronor till arbetsskor i verksamhetsplan och budget 2023.

    På grund av hinder och problem i upphandlingsprocessen har införandet av arbetsskor fördröjts men idag har Region Örebro län tillgång till ett ramavtal avseende yrkesskor som även innefattar arbetsskor.

    I början av november 2025 inleds det första steget, som omfattar lokalvårdsverksamheten, till att all personal som bär arbetskläder ska förses med arbetsskor. I steg två kommer, med stöd av vunna erfarenheter, succesivt resten av berörda medarbetare som bär arbetskläder tillhandahållas skor.

    Bilagor

  18. Jessica Carlqvist (V), Malin von Wachenfeldt (V), Marie Krantz (V), Katja Ollila (V), Rolf Östman (V) och Margareta Carlsson (V) har lämnat en motion om Regional bojkott av israeliska produkter. Motionsförslaget till Regionfullmäktige rubriceras ”att Region Örebro län tills vidare inte köper in israeliska varor”

    Förvaltningsrätten i Göteborg slog nyligen fast (mål nr 6956-24) att det inte är en kommunal angelägenhet att besluta om bojkott av varor, ett sådant utrikespolitiskt beslut ska fattas av regeringen och faller därmed utanför den kommunala kompetensen.

    För det fall det skulle beslutas om sanktioner på EU-nivå eller på nationell nivå har Region Örebro län skyldighet att följa dessa.

    Mot bakgrund av ovanstående föreslår servicenämnden att regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige att motionen ska anses besvarad.

    Bilagor

  19. Erik Baecklund (M) föreslår i en motion att Region Örebro län ska framtidssäkra Beställningscentralens digitala arbetssätt med hjälp av AI. Beställningscentralen hanterar cirka 460?000 samtal årligen och erbjuder idag digital bokning via appen Serviceresan. I verksamhetsplanen för 2025 finns ett uppdrag att undersöka hur AI kan användas inom serviceresor, inklusive möjligheten att införa en bokningsrobot.

    Ärendet återremittades av regionfullmäktige den 14 oktober 2025, med stöd av kommunallagens regler om minoritetsåterremiss.

    Bilagor

  20. Erik Bæcklund (M) har lämnat in en motion om att säkerställa en god och utvecklande arbetsmiljö med förslag om att skapa en anonymiserad exitstrategi. Region Örebro län har idag en strukturerad avslutsprocess. Den består av en anonymiserad avslutsenkät där medarbetaren anonymt kan framföra synpunkter samt ett personligt avslutssamtal, vars syfte först och främst är att bidra till ett bra avslut. Det stämmer att flera vårdcentraler i länet har mer än 10 procent externa avgångar under ett år. I många fall finns naturliga förklaringar som rör organisationsförändringar. Andra av dessa arbetsplatser har på olika andra sätt fångats upp, till exempel i verksamhetsuppföljning, i årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet och i samband med medarbetarenkäten.
    Att följa upp och arbeta med förbättring och utveckling genom avslutsprocessen är ett arbetsgivaransvar som bäst hanteras inom organisationen nära kopplat till strategiskt ledningsarbete. En visselblåsartjänst handlar om att anställda ska kunna anmäla allvarliga oegentligheter och missförhållanden som är i strid med gällande lagstiftning och allvarliga avsteg från regionens styrande dokument.

    Bilagor

  21. Klimakteriet kan vara en stor omställning i livet och påverkar många kvinnors välbefinnande. Generellt finns det en stor okunskap om vad som händer i kroppen kring klimakteriet och hur det påverkar kvinnors välbefinnande. Att själv ha kunskap om denna process kan hjälpa när det kommer till att upprätthålla en god hälsa och hantera de förändringar klimakteriet innebär.

    Som sjukvårdshuvudman är det extra viktigt att Region Örebro län som arbetsgivare låter verksamheterna som är experter inom hälso- och sjukvård, få stå för information, vägledning och behandling. Det gäller även för klimakteriet och klimakteriebesvär.

    Som arbetsgivare visar regionen på olika sätt omtanke om medarbetaren, såväl i klimakteriet som i andra faser av livet.
    • Regionen som arbetsgivare tillgängliggör information och kunskap om klimakteriet genom e-utbildningen Kunskap om klimakteriet.
    • Chefers uppgift är att agera tidigt när en medarbetare visar signaler på ohälsa. Det första steget i regionens arbetsanpassnings- och rehabiliteringsprocess är ett så kallat hälsosamtal. Att genomföra ett hälsosamtal handlar om omtanke om medarbetaren. Ett hälsosamtal kan genomföras av olika anledningar, till exempel ohälsa på grund av klimakteriebesvär, och handlar om att förebygga ohälsa, ge stöd och förhindra längre sjukskrivning. För detta finns rutiner och systemstöd.
    • Regionen erbjuder sjukvårdsförmån till medarbetare, till exempel för att söka vård för klimakteriebesvär.

    Bilagor

  22. Bilagor

  23.   23

    Valärenden

  24.   24

    Avslutning

  1. § 143

    Anmälan av interpellationer och frågor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.