Protokollsjustering
Anmälningsärenden:
1. Sammanställning över beslut efter utredning av Färdtjänstenheten för juni 2025, 25RS304-10.
Bilagor
Förslagsställaren har inkommit med önskemål om att förlänga den linjelagda kollektivtrafiken sydväst om Mullhyttan längs väg 204. Syftet skulle vara att underlätta för de som tidigare reste med linjerna 526 och 527 som körde mellan kommunerna Laxå, Degerfors och Lekeberg men som lagts ner.
Region Örebro län har efter tidigare utredning kunnat konstatera att det är relativt få som gör resor (oavsett transportmedel) via väg 204 och 511 i relationer över kommungränserna mellan Laxå, Degerfors och Lekeberg. Analys av SCBs data om var invånare bor och jobbar visar att de flesta resor görs inom hemkommunen och alltså inte över kommungränsen. Dessa resmönster förklarade delvis det låga resandet på linjerna 526 och 527 som också bidrog till linjernas nedläggning.
Med bakgrund av detta bedömer Region Örebro län att det inte är motiverat att förlänga linje 630 till Dormenkorset utan hänvisar till möjligheten att ansluta till busstrafiken i Mullhyttan i stället. Mellan Mullhyttan och Fjugesta/Örebro har Region Örebro län ambitionen att erbjuda så tät trafik som möjligt för att en övergång till kollektivtrafik ska upplevas attraktiv. Både för de som tar sig till/från hållplats med eget fordon och för barn, unga och andra som blir skjutsade fram till hållplats eller upphämtade på hemvägen.
Tillsammans med Lekebergs kommun och Trafikverket jobbar Region Örebro län för att iordningställa bra hållplatser och pendlarparkeringar på strategiska platser längs busslinjernas körvägar.
Bilagor
Förslagsställaren har inkommit med förslag om att utöka antalet turer på linjerna 600 (Fjugesta – Örebro) och 620 (Lanna -Örebro). Förslaget innehåller beskrivning av hur efterfrågan på resor från Lanna ökar i takt med att barnen i de familjer som flyttat in under åren nu växt upp och att de boende nu är mer rörliga till jobb och aktiviteter. Förslagsställaren gör en koppling mellan minskade parkeringsmöjligheter i centrala Örebro och att kollektivtrafiken framstår mer och mer attraktiv och att det därför är ett bra tillfälle att utöka resmöjligheter med buss.
Resmöjligheterna med linje 620 mellan Lanna och Örebro utökades med fyra turer i vardera riktningen i december 2022. Det är nu 16 turer om dagen i stället för 12. Syftet var både att underlätta för resor till/från Lanna och även mellan Bista/Pilängen/Berglunda och centrala Örebro.
I december 2024 minskades antalet turer på linje 600 med sju turer, från 35 till 29 avgångar per vardag. Linjen hade en avgång var 10-15:e minut tidigare men det var inte alltid så många resenärer som valde bussen vid alla dessa avgångar och bedömningen gjordes att en viss utglesning var motiverad.
Region Örebro län instämmer i att en kollektivtrafik med täta avgångar skapar flexibilitet och attraktivitet och gör det sannolikt att fler väljer bussen framför bilen som transportsätt. Det är en fin balansgång mellan att tillhandahålla så mycket trafik som möjligt utan att köra för mycket så att det går tomma bussar som hade gjort bättre nytta på någon annan linje i länet. Region Örebro län utreder och justerar därför utbudet löpnade för att säkerställa att så mycket och så bra trafik som möjligt tillhandahålls.
Bilagor
Förslagsställaren har inkommit med förslag om att återinföra hållplats Lanna samt att avståndet mellan hållplatserna jämnas ut. Förslagsställaren framför vidare att det är trafikosäkert att, som gångare och cyklist, ta sig mellan trafikplatsen vid E18 och Lanna centrum. Slutligen framförs ett önskemål om att kunna resa med kollektivtrafiken från Lanna motorvägshållplats i riktning mot Karlskoga.
Vägen mellan trafikplatsen och Lanna centrum har ett smalt så kallat vägområde med murar, utfarter och höjdskillnader som gör det lite extra knepigt att få till lösningar som invånare och Region Örebro län som ansvarig för regional väginfrastruktur och kollektivtrafikmyndighet hade önskat.
Region Örebro län samarbetar med Lekebergs kommun och Trafikverket för att göra det bästa möjliga för att förbättra såväl gång- och cykelmöjligheter som tillgängligheten till kollektivtrafik. Begränsningarna har bland annat resulterat i att det är lite längre mellan vissa hållplatser och närmare mellan andra.
Hållplatsen vid Lanna badgruva används olika beroende på säsong men prioriterades för ombyggnation eftersom den används av väldigt många när den väl används och resenärerna är i stor utsträckning barn och unga.
Gällande önskemålet om möjligheten att kliva på linje 500 vid Lanna motorvägshållplats för resa till Karlskoga så finns den möjligheten idag. Det är i riktning mot Örebro som linjen inte angör för påstigande eftersom både linje 600 och 620 finns som resealternativ i den riktningen.
Bilagor
Förslagsställaren har inkommit med förslag om att:
1. Minska antalet turer genom att ta bort fyra turer per dag.
2. Begränsa busstrafiken till att endast köra under skolterminerna, med uppehåll under sommaren och julveckor.
3. Behålla busslinje 824 för att undvika större samhällspåverkan och fortsatt möjliggöra kollektivtrafik på sträckan, om än med färre turer.
4. Anpassa storleken på fordon efter de behov som finns och därmed sänka kostnaderna.
De alternativ till nedläggning av linjetrafiken som framförs fanns med i utredning och diskussioner inför beslutet om hur besparingarna skulle genomföras. För att åstadkomma utpekad nivå av besparingar krävdes dock att trafiken utförs med färre fordon totalt sett.
Det är under morgon och eftermiddag som flest invånare efterfrågar resor och alla länets kollektivtrafikfordon är ute och kör. Det innebär i sin tur att en reducering av antalet turer under resten av dagen inte skulle medföra den besparing som en nedläggning av linjen gör. Inte heller åtgärder som färre trafikeringsdagar och ett mindre fordon har tyvärr den effekt på kostnaderna som krävts.
Resandet på linje 824 var högre än på vissa andra linje som lagts ner som en del av besparingarna men tyvärr inte tillräckligt välanvänd för att kunna prioritera för fortsatt trafikering.
Vi beklagar att kollektivtrafikutbudet minskar till och från områdena Stortorp och Norrbyås som en följd av detta.
Bilagor
Ett medborgarförslag har lämnats in där det föreslås att Färdtjänstenheten beslutar om längre tillstånd för vissa kunder tex. äldre personer samt att bemanningen utökas för att kunna ha en handläggningstid om 4–6 veckor.
Bilagor
Svar på motion från Erik Baecklund (M) om att konkretisera Region Örebro läns digitala arbetssätt inom Beställningscentralen Serviceresor
Erik Baecklund (M) föreslår i en motion att Region Örebro län ska framtidssäkra Beställningscentralens digitala arbetssätt med hjälp av AI. Beställningscentralen hanterar cirka 460?000 samtal årligen och erbjuder idag digital bokning via appen Serviceresan. I verksamhetsplanen för 2025 finns ett uppdrag att undersöka hur AI kan användas inom serviceresor, inklusive möjligheten att införa en bokningsrobot.
Bilagor
Det har inkommit en motion om att utreda möjligheten att sälja namnrättigheter till busshållplatser och linjer. Detta för att hitta alternativa inkomstkällor i syfte att minska belastningen på Region Örebro läns budget. Företagen som köper namnrättigheter skulle ha en geografisk koppling till den aktuella hållplatsen eller linjen för att underlätta för resenärer. Liknande initiativ har genomförts i större städer, exempelvis i London vid OS.
I förslaget till svar framgår att det finns riktlinjer för hur hållplatser ska namnges. Motionens förslag om att sälja namnrättigheter avviker från denna riktlinje.
Sammanfattningsvis är förvaltningens bedömning att försäljning av hållplats- och linjenamn skulle skapa merarbete som skulle kosta mer än det ökar intäkterna till Region Örebro läns kollektivtrafikbudget. Bedömningen är också att regelbundna namnändringar skulle kunna medföra negativa konsekvenser för resenärer, detta i form av minskad kontinuitet och igenkänning.
Bilagor
Region Örebro län välkomnar strategins långsiktiga inriktning och ambition att stärka samverkan över länsgränser. I remissvaret lyfts särskilt behovet av att betrakta digital infrastruktur som en strategisk komponent, att fokusera på funktionell tillgänglighet snarare än fler tågavgångar, samt att Nobelbanan bör lyftas fram även i ett tidigare tidsperspektiv. Regionen efterlyser också ökad transparens i planeringsunderlaget och att gemensamt utveckla trafiken.
Bilagor
Örebro kommun har för avsikt att göra ett tillköp av flextrafik i Örebro stad. I egenskap av regional kollektivtrafikmyndighet ligger ansvaret på att utföra trafiken på Region Örebro län. Enkelt beskrivet innebär flextrafik mindre bussar som körs enligt resenärernas beställningar, eller som fasta linjer och tidtabell. Region Örebro län har inget avtal med något trafikföretag som skulle kunna utföra detta trafik, varvid en upphandling behöver ske.
Bilagor
Förvaltningen föreslår att revidera Regler för färdtjänst i Örebro län för att förtydliga och förenkla för resenärer och handläggare i syftet att eliminera överlappningar, förenkla tillämpningen och minska risken för motstridiga tolkningar.
Regelverket har anpassats till aktuell lagstiftning, rättspraxis, politiska mål och myndighetsansvar, samt kompletterats med tydliga beskrivningar av roller, villkor, avgränsningar och resenärers ansvar.
Regelverket är framtaget i samarbete med länets kommuner.
Bilagor
Tåg i Bergslagens ägare har uppdragit att ta fram ett långsiktigt program för Tåg i Bergslagen. Programmet anger en inriktning för trafikens utveckling 2025–2035. I detta ingår ett framtida utbud och behov av tågfordon. Programmet syftar till att ligga till grund för kommande trafikbeställningar och eventuella investeringar i fordonsflottan.
Förslaget har remitterats i respektive län och dialog har förts på olika nivåer. Det här ärendet innehåller det slutliga programmet.
Bilagor
I bifogat material finner kollektivtrafiknämnden delårsrapport 2025 som omfattar perioden januari till och med juli.
Materialet innehåller uppföljning av både verksamhet och ekonomi kopplat till nämndens ansvar. Vidare innehåller materialet även en uppföljning av attraktiv arbetsgivare samt internkontrollplan. Verksamhetsuppföljningen har skett på nivåerna målsättningar, mål, uppdrag samt styrtal.
Bilagor
Information - Målsättningar, styrtal och uppdrag från Region Örebro läns VP för 2026 till kollektivtrafiknämnden
Information - pendlarparkeringar
Information - trafikförsörjningsprogrammet
Presentationer från sammanträdet
Protokollsjustering
Anmälan av frågor
Anmälningsärenden:
1. Sammanställning över beslut efter utredning av färdtjänstenheten för juni 2025, 25RS304-10.
Förslagsställaren har inkommit med önskemål om att förlänga den linjelagda kollektivtrafiken sydväst om Mullhyttan längs väg 204. Syftet skulle vara att underlätta för de som tidigare reste med linjerna 526 och 527 som körde mellan kommunerna Laxå, Degerfors och Lekeberg men som lagts ner.
Region Örebro län har efter tidigare utredning kunnat konstatera att det är relativt få som gör resor (oavsett transportmedel) via väg 204 och 511 i relationer över kommungränserna mellan Laxå, Degerfors och Lekeberg. Analys av SCBs data om var invånare bor och jobbar visar att de flesta resor görs inom hemkommunen och alltså inte över kommungränsen. Dessa resmönster förklarade delvis det låga resandet på linjerna 526 och 527 som också bidrog till linjernas nedläggning.
Med bakgrund av detta bedömer Region Örebro län att det inte är motiverat att förlänga linje 630 till Dormenkorset utan hänvisar till möjligheten att ansluta till busstrafiken i Mullhyttan i stället. Mellan Mullhyttan och Fjugesta/Örebro har Region Örebro län ambitionen att erbjuda så tät trafik som möjligt för att en övergång till kollektivtrafik ska upplevas attraktiv. Både för de som tar sig till/från hållplats med eget fordon och för barn, unga och andra som blir skjutsade fram till hållplats eller upphämtade på hemvägen.
Tillsammans med Lekebergs kommun och Trafikverket jobbar Region Örebro län för att iordningställa bra hållplatser och pendlarparkeringar på strategiska platser längs busslinjernas körvägar.
Förslagsställaren har inkommit med förslag om att utöka antalet turer på linjerna 600 (Fjugesta – Örebro) och 620 (Lanna -Örebro). Förslaget innehåller beskrivning av hur efterfrågan på resor från Lanna ökar i takt med att barnen i de familjer som flyttat in under åren nu växt upp och att de boende nu är mer rörliga till jobb och aktiviteter. Förslagsställaren gör en koppling mellan minskade parkeringsmöjligheter i centrala Örebro och att kollektivtrafiken framstår mer och mer attraktiv och att det därför är ett bra tillfälle att utöka resmöjligheter med buss.
Resmöjligheterna med linje 620 mellan Lanna och Örebro utökades med fyra turer i vardera riktningen i december 2022. Det är nu 16 turer om dagen i stället för 12. Syftet var både att underlätta för resor till/från Lanna och även mellan Bista/Pilängen/Berglunda och centrala Örebro.
I december 2024 minskades antalet turer på linje 600 med sju turer, från 35 till 29 avgångar per vardag. Linjen hade en avgång var 10-15:e minut tidigare men det var inte alltid så många resenärer som valde bussen vid alla dessa avgångar och bedömningen gjordes att en viss utglesning var motiverad.
Region Örebro län instämmer i att en kollektivtrafik med täta avgångar skapar flexibilitet och attraktivitet och gör det sannolikt att fler väljer bussen framför bilen som transportsätt. Det är en fin balansgång mellan att tillhandahålla så mycket trafik som möjligt utan att köra för mycket så att det går tomma bussar som hade gjort bättre nytta på någon annan linje i länet. Region Örebro län utreder och justerar därför utbudet löpnade för att säkerställa att så mycket och så bra trafik som möjligt tillhandahålls.
Förslagsställaren har inkommit med förslag om att återinföra hållplats Lanna samt att avståndet mellan hållplatserna jämnas ut. Förslagsställaren framför vidare att det är trafikosäkert att, som gångare och cyklist, ta sig mellan trafikplatsen vid E18 och Lanna centrum. Slutligen framförs ett önskemål om att kunna resa med kollektivtrafiken från Lanna motorvägshållplats i riktning mot Karlskoga.
Vägen mellan trafikplatsen och Lanna centrum har ett smalt så kallat vägområde med murar, utfarter och höjdskillnader som gör det lite extra knepigt att få till lösningar som invånare och Region Örebro län som ansvarig för regional väginfrastruktur och kollektivtrafikmyndighet hade önskat.
Region Örebro län samarbetar med Lekebergs kommun och Trafikverket för att göra det bästa möjliga för att förbättra såväl gång- och cykelmöjligheter som tillgängligheten till kollektivtrafik. Begränsningarna har bland annat resulterat i att det är lite längre mellan vissa hållplatser och närmare mellan andra.
Hållplatsen vid Lanna badgruva används olika beroende på säsong men prioriterades för ombyggnation eftersom den används av väldigt många när den väl används och resenärerna är i stor utsträckning barn och unga.
Gällande önskemålet om möjligheten att kliva på linje 500 vid Lanna motorvägshållplats för resa till Karlskoga så finns den möjligheten idag. Det är i riktning mot Örebro som linjen inte angör för påstigande eftersom både linje 600 och 620 finns som resealternativ i den riktningen.
Förslagsställaren har inkommit med förslag om att:
1. Minska antalet turer genom att ta bort fyra turer per dag.
2. Begränsa busstrafiken till att endast köra under skolterminerna, med uppehåll under sommaren och julveckor.
3. Behålla busslinje 824 för att undvika större samhällspåverkan och fortsatt möjliggöra kollektivtrafik på sträckan, om än med färre turer.
4. Anpassa storleken på fordon efter de behov som finns och därmed sänka kostnaderna.
De alternativ till nedläggning av linjetrafiken som framförs fanns med i utredning och diskussioner inför beslutet om hur besparingarna skulle genomföras. För att åstadkomma utpekad nivå av besparingar krävdes dock att trafiken utförs med färre fordon totalt sett.
Det är under morgon och eftermiddag som flest invånare efterfrågar resor och alla länets kollektivtrafikfordon är ute och kör. Det innebär i sin tur att en reducering av antalet turer under resten av dagen inte skulle medföra den besparing som en nedläggning av linjen gör. Inte heller åtgärder som färre trafikeringsdagar och ett mindre fordon har tyvärr den effekt på kostnaderna som krävts.
Resandet på linje 824 var högre än på vissa andra linjer som lagts ner som en del av besparingarna men tyvärr inte tillräckligt välanvänd för att kunna prioriteras för fortsatt trafikering.
Vi beklagar att kollektivtrafikutbudet minskar till och från områdena Stortorp och Norrbyås som en följd av detta.
Ett medborgarförslag har lämnats in där det föreslås att Färdtjänstenheten beslutar om längre tillstånd för vissa kunder till exempel. äldre personer samt att bemanningen utökas för att kunna ha en handläggningstid om 4–6 veckor.
Erik Baecklund (M) föreslår i en motion att Region Örebro län ska framtidssäkra Beställningscentralens digitala arbetssätt med hjälp av AI. Beställningscentralen hanterar cirka 460000 samtal årligen och erbjuder idag digital bokning via appen Serviceresan. I verksamhetsplanen för 2025 finns ett uppdrag att undersöka hur AI kan användas inom serviceresor, inklusive möjligheten att införa en bokningsrobot.
Svar på motion från Fredrik Askhem (L) om att låta företag bidra till en stabil kollektivtrafik
Det har inkommit en motion om att utreda möjligheten att sälja namnrättigheter till busshållplatser och linjer. Detta för att hitta alternativa inkomstkällor i syfte att minska belastningen på Region Örebro läns budget. Företagen som köper namnrättigheter skulle ha en geografisk koppling till den aktuella hållplatsen eller linjen för att underlätta för resenärer. Liknande initiativ har genomförts i större städer, exempelvis i London vid OS.
I förslaget till svar framgår att det finns riktlinjer för hur hållplatser ska namnges. Motionens förslag om att sälja namnrättigheter avviker från denna riktlinje.
Sammanfattningsvis är förvaltningens bedömning att försäljning av hållplats- och linjenamn skulle skapa merarbete som skulle kosta mer än det ökar intäkterna till Region Örebro läns kollektivtrafikbudget. Bedömningen är också att regelbundna namnändringar skulle kunna medföra negativa konsekvenser för resenärer, detta i form av minskad kontinuitet och igenkänning.
Region Örebro län välkomnar strategins långsiktiga inriktning och ambition att stärka samverkan över länsgränser. I remissvaret lyfts särskilt behovet av att betrakta digital infrastruktur som en strategisk komponent, att fokusera på funktionell tillgänglighet snarare än fler tågavgångar, samt att Nobelbanan bör lyftas fram även i ett tidigare tidsperspektiv. Regionen efterlyser också ökad transparens i planeringsunderlaget och att gemensamt utveckla trafiken.
Örebro kommun har för avsikt att göra ett tillköp av flextrafik i Örebro stad. I egenskap av regional kollektivtrafikmyndighet ligger ansvaret på att utföra trafiken på Region Örebro län. Enkelt beskrivet innebär flextrafik mindre bussar som körs enligt resenärernas beställningar, eller som fasta linjer och tidtabell. Region Örebro län har inget avtal med något trafikföretag som skulle kunna utföra detta trafik, varvid en upphandling behöver ske.
Förvaltningen föreslår att revidera Regler för färdtjänst i Örebro län för att förtydliga och förenkla för resenärer och handläggare i syftet att eliminera överlappningar, förenkla tillämpningen och minska risken för motstridiga tolkningar.
Regelverket har anpassats till aktuell lagstiftning, rättspraxis, politiska mål och myndighetsansvar, samt kompletterats med tydliga beskrivningar av roller, villkor, avgränsningar och resenärers ansvar.
Regelverket är framtaget i samarbete med länets kommuner.
Tåg i Bergslagens ägare har uppdragit att ta fram ett långsiktigt program för Tåg i Bergslagen. Programmet anger en inriktning för trafikens utveckling 2025–2035. I detta ingår ett framtida utbud och behov av tågfordon. Programmet syftar till att ligga till grund för kommande trafikbeställningar och eventuella investeringar i fordonsflottan.
Förslaget har remitterats i respektive län och dialog har förts på olika nivåer. Det här ärendet innehåller det slutliga programmet.
I bifogat material finner kollektivtrafiknämnden delårsrapport 2025 som omfattar perioden januari till och med juli.
Materialet innehåller uppföljning av både verksamhet och ekonomi kopplat till nämndens ansvar. Vidare innehåller materialet även en uppföljning av attraktiv arbetsgivare samt internkontrollplan. Verksamhetsuppföljningen har skett på nivåerna målsättningar, mål, uppdrag samt styrtal.
Information - målsättningar, styrtal och uppdrag från Region Örebro läns verksamhetsplan med budget för 2026 till kollektivtrafiknämnden
Information - pendlarparkeringar
Svar på anmälda frågor
Information - trafikförsörjningsprogrammet