Hoppa över navigering
  1.   1

    Protokollsjustering

  2. Anmälningsärenden:

    1. Sammanställning över beslut efter utredning av Färdtjänstenheten för juli 2025, 25RS304-11.

    2. Sammanställning över beslut efter utredning av Färdtjänstenheten för augusti 2025, 25RS304-13.

    Meddelandeärenden:

    1. Synpunkter till kollektivtrafiknämnden angående reducerat pris för sjukpensionärer, 25RS8534-1.

    2. Svar på synpunkter till kollektivtrafiknämnden angående reducerat pris för sjukpensionärer, 25RS8534-2.

    Bilagor

  3. Det finns nu ett förslag till sammanträdesdatum för kollektivtrafiknämnden 2026.

    Bilagor

  4. Region Värmland har översänt sitt förslag till uppdatering av sitt regionala trafikförsörjningsprogram.

    De främsta justeringarna Region Värmland gjort är att sammanfoga sin tidigare separata Målbild för kollektivtrafiken med trafikförsörjningsprogrammet, de har flyttat fram målåret till 2040 och ökat fokus på ekonomisk och social hållbarhet. Programmet är även komprimerat för att öka läsbarhet och en större del av fakta finns som bilagor.

    Region Örebro län upplever stora likheter i de målsättningar, utmaningar och fokusprocesser som beskrivs i det nya programmet. Det tyder på en samsyn som gynnar utvecklingen av kollektivtrafik över vår gemensamma länsgräns som domineras av trafiken längs E18.

    I ett avseende skiljer sig Region Örebro län och Region Värmlands trafikförsörjningsprogram åt på ett tydligt sätt. Region Värmland har definierat sitt uppdrag till att omfatta arbete för ökat hållbart resande där även gång, cykel och andra hållbara mobilitetsslag ingår. I Region Örebro län är uppdraget avgränsat på ett traditionellt sätt till utbudet av allmän kollektivtrafik även om stor vikt läggs på samverkan och dialog med andra aktörer.

    Region Örebro län upplever Region Värmlands program lättillgängligt och samtidigt tydligt och ser fram emot fortsatta dialoger och samverkan i utvecklingen av kollektivtrafiken och hållbart resande.

    Bilagor

  5. ?Införandet av ett attraktivt och kapacitetsstarkt kollektivtrafiksystem Bus Rapid Transit (BRT) i Örebro påbörjades 2018 med en avsiktsförklaring mellan Region Örebro län och Örebro kommun. Under 2020 beslutade region- och kommunfullmäktige att påbörja implementeringen av BRT etapp 1 (sträckan Brickebacken–Tegnérlunden), samt att ett samverkansavtal undertecknades mellan organisationerna där roller, organisation och resurser fördelades.

    Under 2025 färdigställs etapp 1 av BRT i Örebro och för att fullt ut nå de effekter och mål som identifierats i genomförandeutredningen för BRT krävs en fortsatt utbyggnad av det som i genomförandeutredningen beskrivs som etapp 2. Den 28 augusti 2023 undertecknade Region Örebro län och Örebro kommun en ny avsiktsförklaring med syftet att formalisera ett samarbetsavtal kring det fortsatta införandet av BRT enligt de principer som fastställdes vid projektets början.

    En utvärdering av delsträckorna inom etapp 1 visar att resandemålen är på väg att uppnås. Resandet har ökat i det färdigbyggda stråket och prognos visar en resandeökning på 18 procent för 2025 jämfört med 2023. Bussarnas punktlighet har förbättrats, särskilt under högtrafik, och restiden har minskat med cirka 30 procent, eller 8 minuter, enligt tidtabell mellan Örebro Resecentrum och Brickebacken.

    Målet för det fullständiga BRT-systemet är att öka resandet med 40 procent tre år efter färdigställandet av etapp 2 och att minska restiden med 30 procent från ändhållplats till resecentrum. Utöver förbättrade restider och ökat resande förväntas projektet bidra till minskade luftföroreningar, förbättrad integration och en mer attraktiv stadsmiljö.

    Bilagor

  6. För att förbättra tillgänglighet vid hållplats föreslås en ändring i Länstrafikens resevillkor som innebär att alla bussar ska stanna vid det främsta hållplatsläget. I nuläget behöver buss nummer två inte stanna igen om flera bussar kommer samtidigt till hållplatsen.

    Bilagor

  7. Regionfullmäktige beslutade den 16 juni 2025 att höja kollektivtrafiktaxan med totalt 2,5 procent för 2026 och att ge kollektivtrafiknämnden mandat att fatta beslut om hur höjningen ska fördelas mellan samtliga biljetter och relationer. Höjningen har så långt det är möjligt fördelats jämnt över samtliga biljetter och reserelationer. Förslaget hur prishöjningen fördelas i biljettportföljen presenteras i bilaga prisdokument 2026. Prishöjningen kommer gälla från och med den 20 januari 2026.

    Bilagor

  8. Anmäls att ett ledamotsinitiativ har inkommit till kollektivtrafiknämnden från Fredrik Askhem (L), Greger Persson (SD) och Erik Baecklund (M) den 19 september 2025.

    Initiativtagarna vill med anledning av ett medborgarförslag om behovet av en bussförbindelse mellan Norrbyås och Örebro som föredrogs vid kollektivtrafiknämndens senaste möte, ge förvaltningen i uppdrag att till nästkommande nämnd ta fram kostnadsberäkningar och ett beslutsunderlag för att genomföra ett sex månader långt pilotprojekt med busslinje mellan Örebro och Norrbyås. Därutöver vill initiativtagarna att pilotprojektet ska omfatta en avgång på morgonen in mot Örebro samt en på sen eftermiddag/kväll tillbaka mot Norrbyås, för att sedan kunna bedöma resandeunderlag, fortsatta kostnader och långsiktiga möjligheter.

    Bilagor

  9.   9

    Information - Beredning av kollektivtrafiknämndens verksamhetsplan 2026

  10.   10

    Information - verksamhetsuppföljning allmän kollektivtrafik

  11.   11

    Information - trafikbokslut

  12.   12

    Information - färdtjänstredovisning till nämnden

  13.   13

    Presentationer från sammanträdet

  1. § 60

    Protokollsjustering

  2. Anmälningsärenden:

    1. Sammanställning över beslut efter utredning av Färdtjänstenheten för juli 2025, 25RS304-11.

    2. Sammanställning över beslut efter utredning av Färdtjänstenheten för augusti 2025, 25RS304-13.

    Meddelandeärenden:

    1. Synpunkter till kollektivtrafiknämnden angående reducerat pris för sjukpensionärer, 25RS8534-1.

    2. Svar på synpunkter till kollektivtrafiknämnden angående reducerat pris för sjukpensionärer, 25RS8534-2.

  3. Det finns nu ett förslag till sammanträdesdatum för kollektivtrafiknämnden 2026.

  4. Region Värmland har översänt sitt förslag till uppdatering av sitt regionala trafikförsörjningsprogram.

    De främsta justeringarna Region Värmland gjort är att sammanfoga sin tidigare separata Målbild för kollektivtrafiken med trafikförsörjningsprogrammet, de har flyttat fram målåret till 2040 och ökat fokus på ekonomisk och social hållbarhet. Programmet är även komprimerat för att öka läsbarhet och en större del av fakta finns som bilagor.

    Region Örebro län upplever stora likheter i de målsättningar, utmaningar och fokusprocesser som beskrivs i det nya programmet. Det tyder på en samsyn som gynnar utvecklingen av kollektivtrafik över vår gemensamma länsgräns som domineras av trafiken längs E18.

    I ett avseende skiljer sig Region Örebro län och Region Värmlands trafikförsörjningsprogram åt på ett tydligt sätt. Region Värmland har definierat sitt uppdrag till att omfatta arbete för ökat hållbart resande där även gång, cykel och andra hållbara mobilitetsslag ingår. I Region Örebro län är uppdraget avgränsat på ett traditionellt sätt till utbudet av allmän kollektivtrafik även om stor vikt läggs på samverkan och dialog med andra aktörer.

    Region Örebro län upplever Region Värmlands program lättillgängligt och samtidigt tydligt och ser fram emot fortsatta dialoger och samverkan i utvecklingen av kollektivtrafiken och hållbart resande.

  5. Införandet av ett attraktivt och kapacitetsstarkt kollektivtrafiksystem Bus Rapid Transit (BRT) i Örebro påbörjades 2018 med en avsiktsförklaring mellan Region Örebro län och Örebro kommun. Under 2020 beslutade region- och kommunfullmäktige att påbörja implementeringen av BRT etapp 1 (sträckan Brickebacken–Tegnérlunden), samt att ett samverkansavtal undertecknades mellan organisationerna där roller, organisation och resurser fördelades.

    Under 2025 färdigställs etapp 1 av BRT i Örebro och för att fullt ut nå de effekter och mål som identifierats i genomförandeutredningen för BRT krävs en fortsatt utbyggnad av det som i genomförandeutredningen beskrivs som etapp 2. Den 28 augusti 2023 undertecknade Region Örebro län och Örebro kommun en ny avsiktsförklaring med syftet att formalisera ett samarbetsavtal kring det fortsatta införandet av BRT enligt de principer som fastställdes vid projektets början.

    En utvärdering av delsträckorna inom etapp 1 visar att resandemålen är på väg att uppnås. Resandet har ökat i det färdigbyggda stråket och prognos visar en resandeökning på 18 procent för 2025 jämfört med 2023. Bussarnas punktlighet har förbättrats, särskilt under högtrafik, och restiden har minskat med cirka 30 procent, eller 8 minuter, enligt tidtabell mellan Örebro Resecentrum och Brickebacken.

    Målet för det fullständiga BRT-systemet är att öka resandet med 40 procent tre år efter färdigställandet av etapp 2 och att minska restiden med 30 procent från ändhållplats till resecentrum. Utöver förbättrade restider och ökat resande förväntas projektet bidra till minskade luftföroreningar, förbättrad integration och en mer attraktiv stadsmiljö.

  6. För att förbättra tillgänglighet vid hållplats föreslås en ändring i Länstrafikens resevillkor som innebär att alla bussar ska stanna vid det främsta hållplatsläget. I nuläget behöver buss nummer två inte stanna igen om flera bussar kommer samtidigt till hållplatsen.

  7. Regionfullmäktige beslutade den 16 juni 2025 att höja kollektivtrafiktaxan med totalt 2,5 procent för 2026 och att ge kollektivtrafiknämnden mandat att fatta beslut om hur höjningen ska fördelas mellan samtliga biljetter och relationer. Höjningen har så långt det är möjligt fördelats jämnt över samtliga biljetter och reserelationer. Förslaget hur prishöjningen fördelas i biljettportföljen presenteras i bilaga prisdokument 2026. Prishöjningen kommer gälla från och med den 20 januari 2026.

  8. Anmäls att ett ledamotsinitiativ har inkommit till kollektivtrafiknämnden från Fredrik Askhem (L), Greger Persson (SD) och Erik Baecklund (M) den 19 september 2025.

    Initiativtagarna vill med anledning av ett medborgarförslag om behovet av en bussförbindelse mellan Norrbyås och Örebro som föredrogs vid kollektivtrafiknämndens senaste möte, ge förvaltningen i uppdrag att till nästkommande nämnd ta fram kostnadsberäkningar och ett beslutsunderlag för att genomföra ett sex månader långt pilotprojekt med busslinje mellan Örebro och Norrbyås. Därutöver vill initiativtagarna att pilotprojektet ska omfatta en avgång på morgonen in mot Örebro samt en på sen eftermiddag/kväll tillbaka mot Norrbyås, för att sedan kunna bedöma resandeunderlag, fortsatta kostnader och långsiktiga möjligheter.

  9. § 68

    Information - beredning av kollektivtrafiknämndens verksamhetsplan 2026

  10. § 69

    Information - verksamhetsuppföljning för allmän kollektivtrafik

  11. § 70

    Information - trafikbokslut 2024

  12. § 71

    Information - färdtjänstredovisning

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.