Möte 2024-10-02
-
1
Protokollsjustering
-
2
Information - Verksamhetsuppföljning allmän kollektivtrafik
-
Region Östergötland har översänt sitt förslag till nytt regionalt trafikförsörjningsprogram på remiss. Trafikförsörjningsprogrammet ligger till grund för de trafikpliktsbeslut som kollektivtrafikmyndigheten fattar och det ska finnas stöd för länsöverskridande trafik i samtliga berörda läns trafikförsörjningsprogram och inte föreligga hinder för eventuella kommande beslut om trafikplikt över länsgräns.
Förslaget till yttrande sammanfattas i följande punkter:
Region Örebro län bedömer att det genom förslaget till trafikförsörjnings-program inte föreligger några hinder för att fatta beslut om allmän trafikplikt för framtida trafik över länsgräns.
Region Örebro län saknar en definition av vilken utformning som gör att en hållplats klassas som tillgänglig. Region Örebro län bedömer att en likhet i definition mellan våra län är värdefullt eftersom det då utgör minskad risk för att administrativa gränser ska påverka resenärers resmöjligheter negativt.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
686kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lag (2010:1065) om kollektivtrafik får en regional kollektivtrafikmyndighet, efter överenskommelse med en eller flera andra sådana myndigheter, fatta beslut om allmän trafikplikt inom myndigheternas gemensamma område. Mälardalstrafiks styrelse behandlade vid sammanträde den 2 maj 2024 § 31 och ägarrådet behandlade vid sammanträde den 3 maj 2024 § 07 Överenskommelse avseende behörighet för Region Stockholm att fatta beslut om allmän trafikplikt gällande regional tågtrafik.
Till följd av utveckling sedan dess finns skäl att revidera innehållet för överenskommelsen som behandlades i maj. Bifogat till ärendet finns förslag till överenskommelse, bilaga 67–01.Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
455kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade den 19 juni 2024 att höja kollektivtrafiktaxan med totalt 4 procent för 2025 och att ge kollektivtrafiknämnden mandat att fatta beslut om hur höjningen ska fördelas mellan samtliga biljetter och relationer. Förslaget hur prishöjningen fördelas i biljettportföljen presenteras i bilaga prisdokument 2025. Prishöjningen beräknas gälla från och med den 7 januari 2025.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen förtydligar avsnittet 2.4.4 Sjukresa med serviceresefordon i syftet att förtydliga resor med serviceresefordon.
Samtidigt föreslås att införa en avgift för uteblivna avbokningar om 220 kronor, samma som för uteblivet besök hos vården och som på utebliven avbokning vid färdtjänstresa. Förvaltningen anser att avgiften ska tillämpas för de som inte avbeställer sjukresor 60 minuter innan planerad avfärd. Endast sjukresor som är bokade av själva kunden eller av kundens ombud på kundens begäran ska ligga till grund för avgift.
Syftet med själva lydelsen om avbokning och avgiften är att öka produktiviteten och kundnyttan genom att resor som inte ska bli av avbokas i stället för att fordonet åker till en upphämtning som inte blir av. Avbokningen frigör plats i serviceresefordonen och fordonet kan användas för en annan bokad resa.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
534kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån beslut av regionfullmäktige (2024-06-18) har kollektivtrafiknämnden i uppdrag att höja egenavgiften för sjukresor och färdtjänstresor med 15 procent. Ett förslag till beslut är framtaget. Enligt förslaget föreslås en höjning om 15 procent, för varje steg i egenavgifterna, avrundat till jämt fem- eller tio-tal. Det ger (i jämförelse med antal resor 2023 och fördelat på respektive steg) en intäktsökning om cirka 15 procent. Även högkostnadsskyddet för sjukresor föreslås öka med 15 procent. Det förändrar inte förhållandet i antal resor innan patient/kund når högkostnadsskydd i någon större omfattning.
Syftet med höjd avgift är att verkställa Region Örebro läns beslut från 2009, där avsikten var att årligen indexhöja egenavgiften. Kostnaden för att utföra resorna har också ökat och för att inte öka skattesubventionen av resorna, behöver egenavgiften höjas.Bilagor
-
Förslag redovisas för kollektivtrafiknämndens ordinarie sammanträdesdatum 2025.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Sammanställning serviceresor augusti, 24RS446-11.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
10
Beredning - Kollektivtrafiknämndens verksamhetsplan med budget 2025
-
11
Information - Målformuleringar till trafikförsörjningsprogrammet
-
12
Presentationer från sammanträdet
-
§ 46
Protokollsjustering
-
§ 47
Information - Verksamhetsuppföljning allmän kollektivtrafik
-
Region Östergötland har översänt sitt förslag till nytt regionalt trafikförsörjningsprogram på remiss. Trafikförsörjningsprogrammet ligger till grund för de trafikpliktsbeslut som kollektivtrafikmyndigheten fattar och det ska finnas stöd för länsöverskridande trafik i samtliga berörda läns trafikförsörjningsprogram och inte föreligga hinder för eventuella kommande beslut om trafikplikt över länsgräns.
Förslaget till yttrande sammanfattas i följande punkter:
Region Örebro län bedömer att det genom förslaget till trafikförsörjningsprogram inte föreligger några hinder för att fatta beslut om allmän trafikplikt för framtida trafik över länsgräns.
Region Örebro län saknar en definition av vilken utformning som gör att en hållplats klassas som tillgänglig. Region Örebro län bedömer att en likhet i definition mellan våra län är värdefullt eftersom det då utgör minskad risk för att administrativa gränser ska påverka resenärers resmöjligheter negativt. -
Enligt lag (2010:1065) om kollektivtrafik får en regional kollektivtrafikmyndighet, efter överenskommelse med en eller flera andra sådana myndigheter, fatta beslut om allmän trafikplikt inom myndigheternas gemensamma område. Mälardalstrafiks styrelse behandlade vid sammanträde den 2 maj 2024 § 31 och ägarrådet behandlade vid sammanträde den 3 maj 2024 § 07 Överenskommelse avseende behörighet för Region Stockholm att fatta beslut om allmän trafikplikt gällande regional tågtrafik.
Till följd av utveckling sedan dess finns skäl att revidera innehållet för överenskommelsen som behandlades i maj. Bifogat till ärendet finns förslag till överenskommelse, bilaga 67–01. -
Regionfullmäktige beslutade den 19 juni 2024 att höja kollektivtrafiktaxan med totalt 4 procent för 2025 och att ge kollektivtrafiknämnden mandat att fatta beslut om hur höjningen ska fördelas mellan samtliga biljetter och relationer. Förslaget hur prishöjningen fördelas i biljettportföljen presenteras i bilaga prisdokument 2025. Prishöjningen beräknas gälla från och med den 7 januari 2025.
-
Förvaltningen förtydligar avsnittet 2.4.4 Sjukresa med serviceresefordon i syftet att förtydliga resor med serviceresefordon.
Samtidigt föreslås att införa en avgift för uteblivna avbokningar om 220 kronor, samma som för uteblivet besök hos vården och som på utebliven avbokning vid färdtjänstresa. Förvaltningen anser att avgiften ska tillämpas för de som inte avbeställer sjukresor 60 minuter innan planerad avfärd. Endast sjukresor som är bokade av själva kunden eller av kundens ombud på kundens begäran ska ligga till grund för avgift.
Syftet med själva lydelsen om avbokning och avgiften är att öka produktiviteten och kundnyttan genom att resor som inte ska bli av avbokas i stället för att fordonet åker till en upphämtning som inte blir av. Avbokningen frigör plats i serviceresefordonen och fordonet kan användas för en annan bokad resa. -
Utifrån beslut av regionfullmäktige (2024-06-18) har kollektivtrafiknämnden i uppdrag att höja egenavgiften för sjukresor och färdtjänstresor med 15 procent. Ett förslag till beslut är framtaget. Enligt förslaget föreslås en höjning om 15 procent, för varje steg i egenavgifterna, avrundat till jämt fem- eller tio-tal. Det ger (i jämförelse med antal resor 2023 och fördelat på respektive steg) en intäktsökning om cirka 15 procent. Även högkostnadsskyddet för sjukresor föreslås öka med 15 procent. Det förändrar inte förhållandet i antal resor innan patient/kund når högkostnadsskydd i någon större omfattning.
Syftet med höjd avgift är att verkställa Region Örebro läns beslut från 2009, där avsikten var att årligen indexhöja egenavgiften. Kostnaden för att utföra resorna har också ökat och för att inte öka skattesubventionen av resorna, behöver egenavgiften höjas. -
Förslag redovisas för kollektivtrafiknämndens ordinarie sammanträdesdatum 2025.
-
Anmälningsärenden:
1. Sammanställning serviceresor augusti, 24RS446-11. -
§ 55
Beredning - Kollektivtrafiknämndens verksamhetsplan med budget 2025
-
§ 56
Information - Målformuleringar till trafikförsörjningsprogrammet