Protokollsjustering
Anmälningsärenden:
1. Enhetschefen för Allmän kollektivtrafik har fattat följande beslut:
- Beslut om tidtabellsjusteringar i busstrafiken 2026, 25RS9491-2.
2. Sammanställning över beslut efter utredning av färdtjänstenheten för september 2025, 25RS304-14.
3. Sammanställning över beslut efter utredning av färdtjänstenheten för oktober 2025, 25RS304-16.
Meddelandeärenden:
1. Kritik mot kollektivtrafiknämnden i Region Örebro län för långsam handläggning av ansökningar om färdtjänsttillstånd, 25RS2982-10.
2. Slutlig rapport - Granskning av tillgänglighet i kollektivtrafiken, 25RS10395-1.
3. Synpunkter till kollektivtrafiknämndens presidium angående buss 404, 25RS11120-1).
4. Svar på synpunkter till kollektivtrafiknämndens presidium angående buss 404 från regionråd Nina Höijer (S), 25RS11120-2.
5. Protokollsutdrag regionstyrelsen 2025-11-05 §252 RS Inriktningsbeslut för Central Sweden European Office, (25RS10703-3.
Bilagor
Med utgångspunkt i Verksamhetsplan med budget 2026 för Region Örebro län som regionfullmäktige fastställde 16 juni 2025, § 74, föreligger förslag till verksamhetsplan med budget för kollektivtrafiknämnden 2026.
Kollektivtrafiknämndens verksamhetsplan med budget 2026 utgår från förutsättningar, inriktningar och målsättningar som uttrycks i regionfullmäktiges verksamhetsplan. Kollektivtrafiknämnden har i sin verksamhetsplan med budget konkretiserat målsättningar, inriktningar och styrtal.
Vidare innehåller verksamhetsplanen en internkontrollplan med regionövergripande och områdesspecifika risker och åtgärder.
Bilagor
Enligt uppdrag från kollektivtrafiknämnden och nationella riktlinjer om revidering varje mandatperiod har förslag till nytt regionalt trafikförsörjningsprogram tagits fram. Programmet har varit ute på remiss hos kommuner, grannlän och intresseorganisationer under perioden mars – maj 2025. Efter hantering av inkomna remissvar har nu ett slutgiltigt trafikförsörjningsprogram tagits fram.
De huvudsakliga förändringarna från tidigare trafikförsörjningsprogram är:
- Nytt bredare huvudmål i form av: Kollektivtrafiken ska bidra till positiv samhällsutveckling genom att vara en självklar och växande del i transportsystemet som tar med samhällsutveckling.
- Jämvikt i programmets innehåll är skapad mellan allmän kollektivtrafik och serviceresor
- Detaljnivån mellan trafikslagen är jämställd (tåg, buss, närtrafik)
- Programmet innehåller färre trafikbeskrivningar med utrymme att jobba med en kollektivtrafikplan
Programperioden är 2026-2035 och målen i programmet ämnas där med vara uppfyllda år 2035. Till varje mål finns en uppsättning strategier för såväl allmän kollektivtrafik som serviceresor. Dessa strategier ska prägla arbetet med att sträva mot de uppsatta målen. Alla beslut om trafikplikt måste kunna härledas ur trafikförsörjningsprogrammet.
Bilagor
En utvärdering av befintligt kollektivtrafikutbud till Ånnaboda har genomförts samt ett utvecklingsarbete mellan områdena Kollektivtrafik och Näringsliv vid förvaltningen Regional utveckling. Resultatet visar att det finns ytterligare målpunkter för turism och friluftsliv som bedöms aktuella för allmän linjelagd kollektivtrafik under sommarsäsongen. Målpunkterna är Hampetorp/Vinön och Gustavsviks camping.
Trafiken bedöms kunna genomföras på ett kostnadsneutralt sätt till sommaren 2026.
Bilagor
Utvärdering av kundnytta efter trafikförändringar inom Lindesbergs stadstrafik 2024 visar att elevgrupper som tidigare rest nu slutat göra det och heller inte flyttat över till annan del av systemet. Den visar också att resandet minskat inom alla kundgrupper och att funktionen av linje 31 inte längre är kvar.
Trafikplikten medger möjlighet att omfördela kapacitet från en av stadslinjerna i Lindesberg till turer inom regiontrafiken kring Lindesberg där efterfrågan på resor är större och kan bidra till en ökad attraktivitet för invånare och besökare.
Trafikstart bedöms kunna genomföras på ett kostnadsneutralt sätt till december 2026.
Bilagor
Utifrån beslut av regionfullmäktige (2025-06-16, § 76) har kollektivtrafiknämnden i uppdrag att höja egenavgiften för sjukresor och färdtjänstresor med 5 procent, för vardera åren 2026, 2027 samt 2028. Ett förslag till beslut är framtaget. Enligt förslaget föreslås en höjning om 5 procent för år 2026, 2027 samt 2028. För varje steg i egenavgifterna, avrundat till jämt fem- eller tio-tal. Det ger (i jämförelse med antal resor år 2023 och fördelat på respektive steg) en intäktsökning om cirka 5 procent. Vad gäller högkostnadsskydd för sjukresor har fullmäktige redan beslutat om höjningen i kronor.
Syftet med höjd avgift är att verkställa Region Örebro läns beslut från 2009, där avsikten var att årligen indexhöja egenavgiften. Kostnaden för att utföra resorna har också ökat och för att inte öka skattesubventionen av resorna, behöver egenavgiften höjas.
Med i förslag till beslut finns även förslag på avgift för färdtjänstresa, om bärhjälp på besöksadress har beviljats.
Bilagor
I nuvarande köp- och resevillkor för Närtrafiken står det i kapitel 6 punkt 20 att ”hund, katt och annat mindre husdjur får ej medföras vid resa med Närtrafik. Ledarhundar är dock tillåtna och ska placeras i bagageutrymmet”. I samband med att enheten för serviceresor fortsatt beslutar att i sina villkor för serviceresa tillåta hund och mindre husdjur att medfölja vid service- och färdtjänstresa, avser Länstrafiken följa denna riktlinje i villkoren för resa med Närtrafik. Samma fordonsflotta används till både serviceresor och Närtrafiken vilket föranleder att det finns vinning i att efterlikna serviceresors villkor som avser bagage och exempelvis medföljande hund och mindre husdjur inklusive ledarhund även i Närtrafiken.
Bilagor
Ändring av Länstrafikens resevillkor med avseende allmänna föreskrifter för resan och medtagande av cykel
För att tydliggöra regler för vilken typ av cykel som är möjligt att medta vid resa med buss i linjetrafik, föreslås en ändring i Länstrafikens resevillkor genomföras. Länstrafikens nuvarande villkor godkänner att ta med tvåhjulig konventionell cykel på vissa regionbusslinjer som har ett cykelställ. I befintlig bussflotta är det bara någon enstaka buss som faktiskt har ett cykelställ monterat. Det skapar förvirring för resenärer då det är en utmaning att veta om de faktiskt kommer att resa med en buss som har cykelställ. Utifrån den förvirring som skapas i kapitel 6 punkt 11 angående viss möjlighet att ta med tvåhjulig konventionell cykel föreslås att allt som relateras till tvåhjulig konventionell cykel plockas bort i resevillkoren. Förändring av villkoren föreslås börja gälla i samband med tidtabellskifte för kollektivtrafiken 14 december 2025.
Bilagor
Tillfälliga biljetterbjudanden i samband med aktiviteter 2026 för ökat resande i kollektivtrafiken
Med utgångspunkt i Trafikförsörjningsprogrammet finns en försäljningsstrategi. Den innehåller mål och strategier för hur försäljning ska bidra till att man når de övergripande målen. Kopplat till försäljningsstrategin arbetas en aktivitetsplan fram som ska innehålla tidsatta aktiviteter till prioriterade målgrupper i syfte att öka resandet. Vissa av aktiviteterna innefattar exempelvis erbjudanden till resenärer om att resa med kollektivtrafiken. Sådana aktiviteter kan innebära att resenärer erbjuds biljetterbjudanden som avviker från ordinarie prissättning, såsom kostnadsfri kollektivtrafik under en begränsad tid.
Bilagor
Handlingar publiceras senare.