Möte 2025-05-21
-
1
Protokollsjustering
-
Anmälningsärenden:
1. Förvaltningschefen för regional utveckling har fattat följande beslut:
Beslut om krigsorganisation för Regional utveckling i Region Örebro län, 25RS3573-1.
2. Sammanställning över beslut efter utredning av Färdtjänstenheten för april 2025, 25RS304-5.
Meddelanden:
1. Protokollsutdrag regionfullmäktige 2025-04-08 §38 RF Anmälan av medborgarförslag om handläggningsrutiner vid ansökan om färdtjänst, 25RS1557-6.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Det sker en kontinuerlig kostnadsutveckling av produktionen för kollektivtrafiken. En del av kostnaderna täcks av biljettintäkter. I förslaget ska kollektivtrafikens taxa höjas med totalt 2,5 procent som träder i kraft den 8 januari 2026.
Kollektivtrafiknämnden föreslås få mandat att fatta beslut om hur höjningen ska fördelas mellan samtliga biljetter och relationer. I förslaget ska också möjlighet ges att erbjuda tillfälliga taxor i samband med kampanjer och aktiviteter.
En ändring föreslås för studenter 20+ om att få tilläggsavgiften reducerad till 250 kronor om resenär vid lämnande av synpunkt på tilläggsavgift bifogar giltigt studentlegitimation med studentresesymbol.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
JO har begärt ett remissvar gällande handläggningstiderna i ansökningar om Färdtjänsttillstånd där de vill att aktuella balanser, orsaker till uppkomna balanser, ärendekategorier, rimlig handläggningstid och åtgärder besvaras.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Innan den generella ökningen av avgifter gjordes med 10 procent 2024 samt höjning om 15 procent för 2025 hade Region Örebro län inte höjt egenavgiften för sjukresor och färdtjänstresor sedan 2009. Vid beslutet om höjning av egenavgifterna 2009 bestämdes att avgiften skulle indexeras varje år. Detta har inte gjorts. En årlig indexökning av egenavgiften hade medfört en 47,6 procent högre egenavgift 2026 än 2009.
Förslaget är en höjning om 5 procent för 2026, 2027 och 2028, i syfte att börja harmonisera prisdifferensen på egenavgift inom Serviceresor. Med höjningen om 5 procent blir egenavgiften år 2026 30 procent högre än 2009. Tanken är att egenavgifterna höjs 5 procent på sjukresor och färdtjänstresor samt att högkostnadsskyddet för sjukresor höjs med 5% respektive år 2026, 2027 och 2028.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
541kb Ladda ner dokument
-
-
Mälardalstrafiks regionaltågstrafik med Mälartåg binder ihop regioner, städer och människor och främjar en livskraftig Stockholm-Mälardalsregion som fortsätter växa och utvecklas.
Under 2024 reste över 12 miljoner med Mälartåg till jobb och studier, till nära och kära. För att fortsätta tillhandahålla en tillfredsställande och tillförlitlig regionaltågstrafik även i framtiden behöver fordonstillgången hos Mälardalstrafik säkras. Sedan 2016 har trafikutbudet i hela systemet fördubblats, räknat i tågkilometer, på linjerna som Mälartåg trafikerar i dag.
Detta till gagn för våra invånare, näringslivet i vår region och samhället i stort. Men för att fortsätta kunna erbjuda en attraktiv och stabil regionaltågstrafik i framtiden behövs fler tåg.
För att fortsätta tillhandahålla en robust, stabil och attraktiv regionaltågstrafik också i framtiden måste det tillföras ytterligare fordon till verksamheten. Om det inte görs finns en risk för en reducerad trafikomfattning jämfört med nuvarande trafikutbud. Fordonen behövs för en bättre redundans och reservkapacitet både i den vardagliga driften men också för att säkra upp trafiken när äldre fordon tas ur trafik för tunga underhållsåtgärder som tar längre tid.
På styrelsemötet den 17 januari 2025 tog Mälardalstrafiks styrelse ett beslut om att gå vidare med förslaget att anskaffa 13 fordon av modellen Dosto ER1 till Mälardalstrafiks verksamhet. Dosto ER1 är en fyrvagnars elektrisk dubbeldäckad motorvagn, utvecklad av Stadler Rail för den svenska regionaltrafiken.
Vid ett extra inkallat ägarråd som genomfördes den 12 februari 2025 beslutade ägarrådet att godkänna styrelsens beslut.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
804kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
Periodrapport för perioden januari till april 2025 visar månadsbokslutet på en negativ avvikelse med -3,1 miljoner kronor mot periodiserad budget. Årsprognosen visar på negativt nollresultat med -2,7 miljoner kronor mot budget.
Åtgärdsutfallet: Av de sju grupperade åtgärderna har en uppfyllts i sin helhet till och med april 2025.
I uppföljning av handlingsplanen för april 2025 har en ackumulerad effekt på 23,7 miljoner kronor uppnåtts, vilket motsvarar 40 procent av handlingsplanens totala värde. För helåret 2025 förväntas handlingsplanen generera en effekt på 28,5 miljoner kronor eller 49 procent av handlingsplanens totala värde. Effekterna av handlingsplanen har förskjutits något tidsmässigt, men förväntas nå full effekt år 2027 och då överträffa handlingsplanens totala värde med 3,6 miljoner kronor.
Ytterligare krav på åtgärder bör därför invänta att trafikreduceringarna ger beräkningsbara effekter samt avvakta hur redan fattade beslut ska finansieras som idag faller ut som kostnad i långtidsprognosen.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
760kb Ladda ner dokument
-
-
Tåg i Bergslagens ägare har uppdragit att ta fram ett långsiktigt program för Tåg i Bergslagen. Programmet anger en inriktning för trafikens utveckling 2025–2035. I detta ingår ett framtida utbud och behov av tågfordon. Programmet syftar till att ligga till grund för kommande trafikbeställningar och eventuella investeringar i fordonsflottan.
Förslaget är nu på remiss i respektive län. Eventuella synpunkter kommer att beaktas, varvid ett slutligt program kommer föreligga för beslut hösten 2025. Region Örebro län har inget ytterligare att anföra, utan ställer sig bakom förslaget.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
879kb Ladda ner dokument
-
-
9
Information - verksamhetsuppföljning allmän kollektivtrafik
-
10
Information - utvärdering nyrt stadslinjenät i Örebro
-
11
Presentationer från sammanträdet
-
§ 27
Protokollsjustering
-
Anmälningsärenden:
1. Förvaltningschefen för regional utveckling har fattat följande beslut:
Beslut om krigsorganisation för Regional utveckling i Region Örebro län, 25RS3573-1.
2. Sammanställning över beslut efter utredning av Färdtjänstenheten för april 2025, 25RS304-5.
Meddelandeärenden:
1. Protokollsutdrag regionfullmäktige 2025-04-08 §38 RF Anmälan av medborgarförslag om handläggningsrutiner vid ansökan om färdtjänst, 25RS1557-6.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Det sker en kontinuerlig kostnadsutveckling av produktionen för kollektivtrafiken. En del av kostnaderna täcks av biljettintäkter. I förslaget ska kollektivtrafikens taxa höjas med totalt 2,5 procent som träder i kraft den 8 januari 2026.
Kollektivtrafiknämnden föreslås få mandat att fatta beslut om hur höjningen ska fördelas mellan samtliga biljetter och relationer. I förslaget ska också möjlighet ges att erbjuda tillfälliga taxor i samband med kampanjer och aktiviteter.
En ändring föreslås för studenter 20+ om att få tilläggsavgiften reducerad till 250 kronor om resenär vid lämnande av synpunkt på tilläggsavgift bifogar giltigt studentlegitimation med studentresesymbol.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Justitieombudsmannen (JO) har begärt ett remissvar gällande handläggningstiderna i ansökningar om färdtjänsttillstånd där de vill att aktuella balanser, orsaker till uppkomna balanser, ärendekategorier, rimlig handläggningstid och åtgärder besvaras.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Innan den generella ökningen av avgifter gjordes med 10 procent 2024 samt höjning om 15 procent för 2025 hade Region Örebro län inte höjt egenavgiften för sjukresor och färdtjänstresor sedan 2009. Vid beslutet om höjning av egenavgifterna 2009 bestämdes att avgiften skulle indexeras varje år. Detta har inte gjorts. En årlig indexökning av egenavgiften hade medfört en 47,6 procent högre egenavgift 2026 än 2009.
Förslaget är en höjning om 5 procent för 2026, 2027 och 2028, i syfte att börja harmonisera prisdifferensen på egenavgift inom Serviceresor. Med höjningen om 5 procent blir egenavgiften år 2026 30 procent högre än 2009. Tanken är att egenavgifterna höjs 5 procent på sjukresor och färdtjänstresor samt att högkostnadsskyddet för sjukresor höjs med 5 procent respektive år 2026, 2027 och 2028.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
541kb Ladda ner dokument
-
-
Mälardalstrafiks regionaltågstrafik med Mälartåg binder ihop regioner, städer och människor och främjar en livskraftig Stockholm-Mälardalsregion som fortsätter växa och utvecklas.
Under 2024 reste över 12 miljoner med Mälartåg till jobb och studier, till nära och kära. För att fortsätta tillhandahålla en tillfredsställande och tillförlitlig regionaltågstrafik även i framtiden behöver fordonstillgången hos Mälardalstrafik säkras. Sedan 2016 har trafikutbudet i hela systemet fördubblats, räknat i tågkilometer, på linjerna som Mälartåg trafikerar i dag.
Detta till gagn för våra invånare, näringslivet i vår region och samhället i stort. Men för att fortsätta kunna erbjuda en attraktiv och stabil regionaltågstrafik i framtiden behövs fler tåg.
För att fortsätta tillhandahålla en robust, stabil och attraktiv regionaltågstrafik också i framtiden måste det tillföras ytterligare fordon till verksamheten. Om det inte görs finns en risk för en reducerad trafikomfattning jämfört med nuvarande trafikutbud. Fordonen behövs för en bättre redundans och reservkapacitet både i den vardagliga driften men också för att säkra upp trafiken när äldre fordon tas ur trafik för tunga underhållsåtgärder som tar längre tid.
På styrelsemötet den 17 januari 2025 tog Mälardalstrafiks styrelse ett beslut om att gå vidare med förslaget att anskaffa 13 fordon av modellen Dosto ER1 till Mälardalstrafiks verksamhet. Dosto ER1 är en fyrvagnars elektrisk dubbeldäckad motorvagn, utvecklad av Stadler Rail för den svenska regionaltrafiken.
Vid ett extrainkallat ägarråd som genomfördes den 12 februari 2025 beslutade ägarrådet att godkänna styrelsens beslut.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
804kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
Periodrapport för perioden januari till april 2025 visar månadsbokslutet på en negativ avvikelse med -3,1 miljoner kronor mot periodiserad budget. Årsprognosen visar på negativt nollresultat med -2,7 miljoner kronor mot budget.
Åtgärdsutfallet: Av de sju grupperade åtgärderna har en uppfyllts i sin helhet till och med april 2025.
I uppföljning av handlingsplanen för april 2025 har en ackumulerad effekt på 23,7 miljoner kronor uppnåtts, vilket motsvarar 40 procent av handlingsplanens totala värde. För helåret 2025 förväntas handlingsplanen generera en effekt på 28,5 miljoner kronor eller 49 procent av handlingsplanens totala värde. Effekterna av handlingsplanen har förskjutits något tidsmässigt, men förväntas nå full effekt år 2027 och då överträffa handlingsplanens totala värde med 3,6 miljoner kronor.
Ytterligare krav på åtgärder bör därför invänta att trafikreduceringarna ger beräkningsbara effekter samt avvakta hur redan fattade beslut ska finansieras som idag faller ut som kostnad i långtidsprognosen.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
760kb Ladda ner dokument
-
-
Tåg i Bergslagens ägare har uppdragit att ta fram ett långsiktigt program för Tåg i Bergslagen. Programmet anger en inriktning för trafikens utveckling 2025–2035. I detta ingår ett framtida utbud och behov av tågfordon. Programmet syftar till att ligga till grund för kommande trafikbeställningar och eventuella investeringar i fordonsflottan.
Förslaget är nu på remiss i respektive län. Eventuella synpunkter kommer att beaktas, varvid ett slutligt program kommer föreligga för beslut hösten 2025. Region Örebro län har inget ytterligare att anföra, utan ställer sig bakom förslaget.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
879kb Ladda ner dokument
-
-
§ 35
Information - verksamhetsuppföljning allmän kollektivtrafik
-
§ 36
Information - utvärdering nytt stadslinjenät i Örebro