Hoppa över navigering
  • § 43

    Protokolljustering

  • § 44

    Prorektor informerar

  • Åtgärdsutfallet: Av de 95 planerade åtgärderna har 46 redan uppfyllts fram till april 2024, vilket visar på att handlingsplanen efterlevs.

    Effekter på personal: Enligt planen skulle antalet årsarbetare (åa) minska med 25,4. Fram till april hade 13,5 åa av dessa minskningar genomförts, och prognosen vid årsskiftet pekar på en förväntad minskning med totalt 21,4 åa.

    Ekonomiska effekter: Handlingsplanen förväntas generera en helårseffekt på 33,5 miljoner kronor 2026. Fram till april 2024 hade planen redan resulterat i en ackumulerad effekt på 8,1 miljoner kronor, vilket indikerar att de ekonomiska effekterna följer handlingsplanen.

    Sammanfattningsvis visar prognosen i april 2024 att handlingsplanen följer planen för att uppnå en ekonomi i balans för 2026. Prognosen för helåret 2024 visar på utfallet släpar med cirka 0,6 mot handlingsplanens planerade helårseffekt för 2024. Trots detta görs bedömningen att inga ytterligare åtgärder krävs för att uppfylla planens intentioner om en ekonomi i balans senast 2026.

    Se bilaga för fördjupad beskrivning av uppföljning av handlingsplan.

  • § 46

    Periodrapport

  • I yrkesvuxutredningens betänkande Växla yrke som vuxen – en reformerad vuxenutbildning och en ny yrkesskola för vuxna (SOU 2024:16) lämnar delegationen ett antal förslag till åtgärder som syftar till att göra kommunal vuxenutbildning mer effektiv och anpassad efter de behov som finns, både på arbetsmarknaden och hos individer.

    I betänkandet föreslås bland annat:
    - En ny yrkesskola för vuxna.
    - Förändringar gällande ansökan och antagning i komvux.
    - Ett mer långsiktigt och flexibelt statsbidrag för yrkesutbildning inom komvux.
    - En reformerad lärlingsutbildning för vuxna
    - Bättre förutsättningar att snabbt möta nya stora utbildningsbehov
    - Ökade möjligheter till stöd för studier i komvux.
    - Insatser för att underlätta studier för elever med funktionsnedsättning.
    - Insatser för att underlätta övergångar till arbetsmarknaden för elever inom anpassad utbildning.
    - Förändringar gällande prövning inom gymnasieskola och komvux.

    Region Örebro läns remissvar fokuserar främst på de delar som handlar om den regionala rollen i utformandet och upprätthållandet av regionala strukturer för kompetensförsörjning.
    Region Örebro län ställer sig bakom remissförslaget med reservation för kapitel 3 rörande En ny yrkesskola för vuxna.

  • Region Örebro län ansöker om 28 procent av projektets bokförda kostnader, dock högst 800 609 kronor för projekt Kraftsamling barn och unga under perioden 24-08-01 – 26-08-01.

    Projekt Kraftsamling barn och unga är ett initiativ baserat på regionala utvecklingsstrategins uppföljning, vilken identifierar behovet av förstärkta insatser inom området barn och unga. Uppföljningen visar på att det finns utmaningar bland annat kring måluppfyllelsen i skolan och barn och ungas psykiska hälsa. För att arbeta med dessa frågor behövs tidiga, främjande och förebyggande insatser. Det är inte bara samhällsekonomiskt kostnadseffektivt utan kan även förbättrar livskvaliteten för barn och unga i länet.

    Idag görs olika insatser av olika aktörer, men det saknas ett samlat grepp som kan förbättra samarbetet, koppla ihop aktörer, utforska nya arbetsmetoder och främja ett gemensamt lärande. 

    Kraftsamlingen barn och unga är avsedd att fungera som en plattform som underlättar, stödjer och kopplar samman olika verksamheters för att förbättra villkoren för barn och unga. Genom att starta upp ett antal pilotprojekt kommer arbetet i kraftsamlingen också innebär en möjlighet för verksamheter att testa nya arbetssätt. Syftet är att stärka det lokala agerandet och främja ett gemensamt lärande mellan olika aktörer med det långsiktiga målet att stärka kompetensförsörjningen och länets konkurrenskraft då fler barn och unga kommer klara sin skolgång. Men också förbättra barn och ungas mående för att på så sätt långsiktigt kunna minska trycket inom hälso och sjukvården.

  • § 49

    Information: Besöksnäringen i Örebro län

  • § 50

    Information: Kompetensförsörjning

  • Anmälningsärenden:

    24RS3732-3, EU for REAL Region Sörmland

    Företagsstöd redovisas på sida två i PM:et.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.