Hoppa över navigering
  1.   1

    Protokollsjustering

  2. Anmälningsärenden:

    1. Förvaltningschef för Regional utveckling har fattat följande beslut:
    - Region Örebro län avstår från att lämna yttrande i remiss gällande förslag om utvidgning av naturreservatet Dalbotorpsravinerna Nora kommun då utökningen inte bedöms påverka den regionala verksamheten.

    2. Förvaltningschef för Regional utveckling har fattat följande beslut:
    - Region Örebro län avstår från att lämna yttrande i remiss gällande förslag om bildande av naturreservatet Karåsen i Karlskoga kommun, då utökningen inte bedöms påverka den regionala verksamheten.

    3. Förvaltningschef för Regional utveckling har fattat följande beslut:
    - Region Örebro län avstår från att lämna yttrande i remiss gällande förslag om bildande av naturreservatet Imälvens Dalgång i Karlskoga kommun, då utökningen inte bedöms påverka den regionala verksamheten.

    4. Förvaltningschef för Regional utveckling har fatttat följande beslut:
    - Region Örebro län avstår från att lämna yttrande i remiss gällande förslag om utvidgning av naturreservatet Knuthöjdsmossen i Hällefors kommun, då utökningen inte bedöms påverka den regionala verksamheten.

    5. Förvaltningschef för Regional utveckling har fattat följande beslut:
    - Projektet Regional samverkan för en hållbar skog beviljas regionalt utvecklingsstöd under perioden 2025-08-04—2026-01-31

    6. Förvaltningschef för Regional utveckling har fattat följande beslut:
    - företagsstöd för perioden : 2025-08-01 – 2025-10-08

    7. Förvaltningschef för Regional utveckling har fattat följande beslut:
    Region Sörmland beviljas 15 procent av projektets bokförda kostnader, dock högst 315 000 kronor, för genomförande av projekt Connect2Europe.

    8. Förvaltningschef för Regional utveckling har fattat följande beslut:
    Region Östergötland beviljas 12 procent av projektets bokförda kostnader, dock högst 223 200 kr, för genomförande av projekt Förstudie Försörjningstrygghet och klimatomställning.

    9. Ordförande i regional tillväxtnämnd har fattat följande beslut:
    - Svar på remiss från Degerfors kommun gällande Degerfors kommuns energiplan för 2026.

    Meddelandeärenden:

    1. Minnesanteckningar från politikerforum 2025-10-03.

    2. Månadsbrev från Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation.

    3. Protokollsutdrag regionstyrelsen 2025-11-05, § 252 Inriktningsbeslut för Central Sweden European Office.

    Bilagor

  3.   3

    Information - projekt Railcenter Hallsberg

  4.   4

    Information - Verksamhetsplan för Business Region Örebro

  5. BioDriv Öst AB ansöker om 13 procent av projektets bokförda kostnader, dock högst 2 372 525 kronor för projekt Grönt Näringsliv - Industri och drivmedel i synergi i Östra Mellansverige (ÖMS) under perioden 2026-04-01—2029-09-30.

    Projektet ska stärka näringslivets konkurrenskraft och beredskap genom att öka användningen av fossilfria energislag. Insatser inkluderar kunskapshöjande aktiviteter, stöd vid omställning, främjande av infrastruktur för el, biogas och vätgas samt samverkan mellan aktörer. Projektet ska underlätta för små och medelstora företag att anpassa sig till nya styrmedel och tekniker.

    Bilagor

  6. BioDriv Öst AB ansöker om 13 procent av projektets bokförda kostnader, dock högst 3 902 059 kronor för projekt Drivmedelsomställning med offentlig sektor i Östra Mellansverige under perioden 2026-04-01—2029-09-30.

    Projektet syftar till att stärka näringslivets konkurrenskraft och samhällets krisberedskap genom att på regional nivå underlätta övergången till fossilfria drivmedel, ny fordonsteknik och resilient energiinfrastruktur. Genom expertstöd, samverkan och gemensamma strategier får kommuner och regioner bättre förutsättningar att driva omställningen effektivt och kostnadssmart.

    Bilagor

  7. Förslaget till verksamhetsplan med budget för regional tillväxtnämnd 2026
    bygger på den verksamhetsplan med budget som Regionfullmäktige antog den 17 juni 2025 för Region Örebro län. Handlingsplan för att säkerställa ekonomisk balans för regional tillväxtnämnden som beslutades 2024 fortsätter gälla även under 2026. Uppdaterad handlingsplan finns med som bilaga till verksamhetsplanen med budget.

    Förvaltning regional utveckling fungerar som tjänstepersonstöd till regional
    tillväxtnämnd, kulturnämnd, kollektivtrafiknämnd samt samhällsplanering och infrastruktur under regionstyrelsen.

    Bilagor

  8. Periodrapport för perioden januari till oktober 2025 visar månadsbokslutet på en positiv avvikelse med 3,0 miljoner kronor mot budget. Årsprognosen visar på en positiv avvikelse mot budget med 4,8 miljoner kronor.

    Åtgärdsutfallet: Av de 94 planerade åtgärderna har 78 uppfyllts till och med oktober 2025, vilket visar på att handlingsplanen efterlevs.

    Effekter på personal: Enligt planen skulle antalet årsarbetare minska med 25,4. Fram till april hade 22,9 årsarbetare av dessa minskningar genomförts, och prognosen vid årsskiftet pekar på en förväntad minskning med totalt 24,2 årsarbetare.

    Ekonomiska effekter: Handlingsplanen förväntas generera en helårseffekt på 33,5 miljoner kronor 2026. Prognosen för helåret 2025 visar på utfallet släpar med cirka 1,3 miljoner kronor mot handlingsplanens planerade helårseffekt för 2025.


    I dagsläget är det endast Fellingsbro folkhögskola som visar ett större underskott på 3,3 miljoner kronor för 2026. Vilket gör att det återstår 2,0 miljoner kronor när kvarvarande åtgärder i handlingsplanen för en ekonomi i balans har genomförts. Nämnden behöver därför tillsammans med förvaltningen diskutera hur detta underskott ska hanteras.

    Bilagor

  9. Industrin i Örebro län är mycket viktig för den regionala ekonomin. Industrin står nu inför en stor omställning till exempel inom områdena teknik, hållbarhet och kompetens.

    Teknikcollege är Sveriges samverkansplattform för industrins kompetensförsörjning. Genom en nationell modell med regional anpassning och lokal förankring möjliggörs strukturerad samverkan med fokus på industrins behov. Örebro län certifierades 2006 som första Teknikcollegeregion i Sverige. Sedan dess har arbetet utvecklats till en stabil regional samverkansstruktur där företag, arbetsmarknadens parter, kommuner, region och utbildningsanordnare tillsammans arbetar för att säkra tillgången på STEM-kompetens och industrirelevanta utbildningar i länet. Teknikcollege Örebro län arbetar för att certifiera alla industrirelevanta utbildningar på gymnasie- och yrkeshögskolenivå, stärka intresset för teknikutbildningar och industrins karriärvägar samt säkerställa en effektiv matchning mellan utbildningsutbud och arbetsmarknadens behov.

    Ärendet avser förnyat avtal med ökad finansiering till föreningen Teknikcollege Örebro län för verksamhetsåren 2026-2030 för att stärka Teknikcollege som aktör i det regionala utvecklings- och tillväxtarbetet.

    För att främja och stimulera intresse för teknik och STEM-ämnen hos barn och unga i länet, föreslås även ett särskilt verksamhetsbidrag till Teknikcollege Örebro län under verksamhetsåren 2026-2030.

    Tidigare finansieringsavtal gällde för perioden, 2021-2025. Avtalsperioden är samma som certifieringsperioden för att motsvara Riksföreningen Teknikcollege Sverige (RTS) krav på att kunna påvisa en 5-årig finansieringsplan. Från 2026 söker Teknikcollege även medfinansiering från företag i länet för att kunna erbjuda tjänsten praktiksamordning. Det skulle därmed innebära en tredelad finansiering mellan kommun, region och näringsliv. Från 2026 är IUC Industrihubb huvudman för Teknikcollege.

    Bilagor

  10. Region Örebro län tackar för möjligheten att lämna synpunkter på Jordbruksverkets rapport ”Förhandsbedömning av finansieringsinstrument inom ramen för den gemensamma jordbrukspolitiken” (SJV Utvärderingsrapport 2025:9).
    Regionen ser positivt på regeringens initiativ att utreda alternativa finansieringslösningar som kan stärka jordbrukets konkurrenskraft, lönsamhet och bidrag till livsmedelsförsörjningen. Samtidigt vill regionen betona vikten av att nya finansieringsinstrument utformas med hänsyn till regionala förutsättningar och i nära samverkan med berörda aktörer.

    Region Örebro län ställer sig i huvudsak positiv till att utreda finansieringsinstrument som ett komplement till befintliga stöd inom den gemensamma jordbrukspolitiken, GJP.
    Region Örebro län betonar dock vikten av att dessa utformas med hänsyn till lantbrukets varierande behov, inte ersätter befintliga stödformer, och utvecklas i nära dialog med regionala aktörer.

    Ett väl utformat system av finansieringsinstrument kan bidra till stärkt jordbruksekonomi, förbättrad hållbarhet och ökad livsmedelssäkerhet – men endast om det integreras i en helhet som beaktar de ekonomiska, sociala och regionala dimensionerna av landsbygdsutvecklingen.

    Bilagor

  11. EU-kommissionen har lagt fram ett förslag om en ny programperiod för Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) för åren 2028–2034. Förslaget innebär en kraftig budgetökning till cirka 81,4 miljarder euro, där medlen riktas till energi- och transportinfrastruktur. Särskilt fokus ligger på gränsöverskridande projekt (gäller både energi och transport) och militär rörlighet. Den digitala delen av CEF lyfts ut och blir en del av det nya finanseringsverktyget konkurrensfonden.

    CEF ska fortsatt finansiera utbyggnaden av det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) och energiunionen, med prioritet på att slutföra stomnätet till år 2030 och det utvidgade stomnätet till år 2040. Samtidigt minskar möjligheterna för inhemska projekt utan gränsöverskridande dimension att få CEF-finansiering, då dessa istället hänvisas till nationella och regionala partnerskapsplaner för medfinansiering. Förslaget innebär även att medfinansieringsgraden för vissa projekt kan höjas till 50 procent. För svensk del pekas bland annat projekten Umeå–Luleå–Oulu och Stockholm–Oslo ut av EU-kommissionen som de anser är av gemensamt intresse med en gränsöverskridande dimension.

    Förslaget är nu föremål för förhandlingar mellan EU:s institutioner och medlemsstaterna inför planerad start år 2028.

    Förslaget till svar på remissen välkomnar att budgeten till CEF ökar men lyfter behovet av att även fortsatt avsätta medel till åtgärder i det övergripande nätet, de urbana noderna och anslutningar till till exempel flygplatser som inte är en del av stomnätet. Möjligheten till finansiering via NRPP till infrastruktur är inte principiellt dåligt men medel till investeringar som inte är prioriterade inom CEF måste säkerställas. Vidare välkomnas ökningen av medel till åtgärder för militär mobilitet men behovet av att prioritera åtgärder som bidrar till såväl militära behov understryks. I förslagets bilaga pekas korridoren Stockholm-Oslo ut som en viktig europeisk transportkorridor vilket välkomnas. Förslaget till svar på remissen lyfter också det eventuella behovet att se över den svenska processen för att söka medel från CEF samt att medel som tilldelas från fonden måste tillföras den nationella budgeten för infrastrukturinvesteringar.

    Bilagor

  12.   14

    Information - Kraftsamling barn och unga, Rapport från två pågående projekt från utlysningen 2024 samt information om vilka projekt som blev beviljade bidrag från utlysningen 2025

  13.   16

    Aktuellt från Regional utveckling

  14.   18

    Presentationer vid sammanträdet

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.