Möte 2024-02-09
-
1
Protokolljustering
-
Målet för den regionala utvecklingspolitiken är utvecklingskraft med stärkt lokal och regional konkurrenskraft för en hållbar utveckling i alla delar av landet. Den regionala utvecklingspolitiken ska möta och ta tillvara potentialen i dessa olika förutsättningar. Politiken ska främja en hållbar ekonomisk, social och miljömässig regional utveckling där de tre dimensionerna är integrerade och ömsesidigt beroende av varandra.
Under anslag 1:1 ingår stöd till projektverksamhet och regionalt företagsstöd och stöd till kommersiell service. Anslaget är en finansieringskälla bland många andra för att bidra till måluppfyllelse i RUS. Exempel på andra finansieringskällor är regionalfond, socialfond, interregionala program samt olika sektorsprogram inom EU. Därutöver finns också nationell finansiering att söka från olika myndigheter såsom Energimyndigheten, Skolverket, Vinnova och Tillväxtverket.
Regionstyrelsen fattar beslut om riktlinjer för finansiering från det statliga anslaget 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder. Utöver riktlinjer beslutar regional tillväxtnämnd om Inriktningsbeslut för finansiering från det statliga anslaget 1:1 Regionala tillväxtåtgärder. Syftet med inriktningsbeslutet är att ange vilka insatser som är särskilt viktiga att prioritera under kommande år samt eventuella prioritetshöjande kriterier och en indikativ fördelning mellan företagsstöd och projekt.
Utvärdering och analys, tillsammans med aktuell omvärldsbevakning, ska ligga till grund för hur kommande års 1:1-medel bör användas. RUS-uppföljningen visar på ett antal områden som det behöver kraftsamlas kring för att kunna uppnå RUS:ens mål om en hållbar utveckling. En kartläggning och analys av Regional utvecklings hela projektportfölj görs i syfte att identifiera vilka gap som finns avseende finansiering. (Riktlinje för finansiering från det statliga anslaget 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder).Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Stiftelsen Activa arbetar med frågor som är betydelsefulla för den regionala utvecklingen när det gäller personer med funktionsnedsättningar och deras tillgång till arbetsmarknaden. Inom Activa finns lång erfarenhet, engagemang och metoder för inkludering av personer med funktionsnedsättning och psykisk ohälsa på arbetsmarknaden. Activa nämns bland annat som en aktör i handlingsplanen för kompetensförsörjning och spelar en viktig roll i att bryta hinder på arbetsmarknaden och underlättar för arbetsgivare.
Stiftelsen finns och verkar i Örebro län sedan 1989 och startades av Örebro läns landsting och Örebro kommun. Sedan dess har stiftelsen haft ett årligt regionalt stöd. Stiftelsen har en stabil verksamhet och avtal med kommuner.
Stiftelsen Activa ansöker om 8 010 000 kronor för år 2024, det vill saga samma belopp som organisationen beviljades för 2023. Mot bakgrund av Regional tillväxtnämnds effektiviseringar inför 2024 är förslaget att bevilja 6 808 500 kronor för år 2024, vilket innebär en effektivisering med 15 procent.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Nora kommun ansöker om 50 procent av projektets bokförda kostnader, dock högst 1 493 796 kronor för projekt Breddning av Bergslagen Cycling under perioden 2024-03-01—2027-02-28.
Bergslagen Cycling har vuxit fram till att bli ett av landets främsta cykelområden. Fokus har legat på MTB och leder på stig och skogsväg. Tack vare strategiska satsningar och ett långsiktigt arbete i samverkan mellan länets kommuner, föreningar och Region Örebro län finns nu en stabil plattform för cykelutveckling i länet.
Projektet ska använda samverkansplattformen och varumärket för att nå nya målgrupper, göra mer nytta och bidra i än högre utsträckning till ett Örebro län som är attraktivt för både besökare och invånare.Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet ska stärka samverkan mellan regionen och samverkande parter i länet när det gäller digitalisering. Detta för att skapa ännu större framdrift i digitaliseringsfrågorna i länet och möta de utmaningar välfärden står inför. Då regionen är den som samordnar det länsgemensamma digitaliseringsarbetet behöver även regionens digitala mognad och förmåga stärkas. Målet ska uppnås med hjälp av olika aktiviteter inom den länsgemensamma digitaliseringsstrategin och regionens interna program för digitalisering.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet ska bidra till att öka tillgången till effektiv, säker och robust elektronisk kommunikation (bredband) i länet, åstadkomma en välutvecklad digital infrastruktur för att stödja framtida transportslag, inklusive drönarsatsningar och 5G samt att förbättra samarbetet och dialogen mellan aktörer i regionen för att främja bredbandsutbyggnad och digital infrastruktur.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet avser finansiering av vissa resurser för att utveckla en organisering för att uppfylla det regionala utvecklingsuppdraget så att det regionala utvecklingsarbetet i länet bidrar effektivt till att nå målen i RUS, en hållbar regional utveckling. För att nå måluppfyllelse av RUS krävs gemensamma kraftsamlingar och gränsöverskridande insatser mellan privata, offentliga och civila aktörer på lokal, regional, nationell och internationell nivå.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet ska långsiktigt bidra till ökad tillväxt av besöksnäringen genom kunskapshöjande och nätverkande företagsinsatser samt en starkare samordning mellan offentliga aktörer, stödfrämjare och näringslivet. Projektet ska också bidra till en stärkt kompetensförsörjning genom en välfungerande samverkan mellan skolanordnare och arbetsgivare inom besöksnäringen i länet.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Diskussioner om EU:s framtida Sammanhållningspolitik pågår i flera nätverk och arenor där Region Örebro län deltar. Östra Mellansverige (härefter benämnt ÖMS) har utarbetat ett gemensamt positionsdokument, förankrat i samtliga program- och beredningsgrupper inom Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Europeiska socialfonden (ESF+), ÖMS ledningsgrupp och ÖMS politiska styrgrupp, samt är i beredning för att ställa sig bakom i samtliga fem län i Östra Mellansverige
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Regionerna och Gotlands kommun ska följa upp, utvärdera och årligen redovisa insatser och resultat av det regionala utvecklingsarbetet till regeringen.
Region Örebro län får varje år ett villkorsbeslut där regeringen anger vilka återrapporteringskrav som gäller. Ärendet avser Region Örebro läns redovisning av det regionala utvecklingsarbetet för 2023. Bifall till redovisningen föreslås.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
-
En nämnd/styrelse får uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot, ersättare eller en anställd att besluta på nämndens/styrelsens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Sådana uppdrag brukar samlas i en delegationsordning.
Mot bakgrund av att regionfullmäktige har justerat delar i sin delegationsordning, behöver regionala tillväxtnämndens delegationsordning revideras.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Bifogat redovisas förslag till verksamhetsberättelse 2023 för regional tillväxtnämnd. Förslaget till verksamhetsberättelse är framtagen av tjänstepersonsorganisationen och är en återrapportering för helåret avseende måluppfyllelse utifrån beslutad verksamhetsplan med budget 2023.
Nämndens resultat är i likhet med tidigare år ett överskott. Utfallet per 2023-12-31 är 9,0 miljoner kronor bättre än budget. Motsvarande överskott för 2022 var 12,6 miljoner kronor.
Måluppfyllelsen är generellt god, och ligger på samma nivå som 2022.Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
13
Aktuell information om ekonomin
-
Anmälningsärenden:
Inga anmälningsärenden till detta sammanträde.
Meddelandeärenden:
Ordföranden informerar från politikerforum i december 2023.
Företagsstöd redovisas i egen tabell på sida två.Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Sammanträdet 2024-12-12 ställs in. Ett sammanträde tillkommer 2024-11-15.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
16
Presentationer vid sammanträdet
-
§ 1
Protokolljustering
-
Målet för den regionala utvecklingspolitiken är utvecklingskraft med stärkt lokal och regional konkurrenskraft för en hållbar utveckling i alla delar av landet. Den regionala utvecklingspolitiken ska möta och ta tillvara potentialen i dessa olika förutsättningar. Politiken ska främja en hållbar ekonomisk, social och miljömässig regional utveckling där de tre dimensionerna är integrerade och ömsesidigt beroende av varandra.
Under anslag 1:1 ingår stöd till projektverksamhet och regionalt företagsstöd och stöd till kommersiell service. Anslaget är en finansieringskälla bland många andra för att bidra till måluppfyllelse i RUS. Exempel på andra finansieringskällor är regionalfond, socialfond, interregionala program samt olika sektorsprogram inom EU. Därutöver finns också nationell finansiering att söka från olika myndigheter såsom Energimyndigheten, Skolverket, Vinnova och Tillväxtverket.
Regionstyrelsen fattar beslut om riktlinjer för finansiering från det statliga anslaget 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder. Utöver riktlinjer beslutar regional tillväxtnämnd om Inriktningsbeslut för finansiering från det statliga anslaget 1:1 Regionala tillväxtåtgärder. Syftet med inriktningsbeslutet är att ange vilka insatser som är särskilt viktiga att prioritera under kommande år samt eventuella prioritetshöjande kriterier och en indikativ fördelning mellan företagsstöd och projekt.
Utvärdering och analys, tillsammans med aktuell omvärldsbevakning, ska ligga till grund för hur kommande års 1:1-medel bör användas. RUS-uppföljningen visar på ett antal områden som det behöver kraftsamlas kring för att kunna uppnå RUS:ens mål om en hållbar utveckling. En kartläggning och analys av Regional utvecklings hela projektportfölj görs i syfte att identifiera vilka gap som finns avseende finansiering. (Riktlinje för finansiering från det statliga anslaget 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder). -
Nora kommun ansöker om 50 procent av projektets bokförda kostnader, dock högst 1 493 796 kronor för projekt Breddning av Bergslagen Cycling under perioden 2024-03-01—2027-02-28.
Bergslagen Cycling har vuxit fram till att bli ett av landets främsta cykelområden. Fokus har legat på MTB och leder på stig och skogsväg. Tack vare strategiska satsningar och ett långsiktigt arbete i samverkan mellan länets kommuner, föreningar och Region Örebro län finns nu en stabil plattform för cykelutveckling i länet.
Projektet ska använda samverkansplattformen och varumärket för att nå nya målgrupper, göra mer nytta och bidra i än högre utsträckning till ett Örebro län som är attraktivt för både besökare och invånare. -
Projektet ska stärka samverkan mellan regionen och samverkande parter i länet när det gäller digitalisering. Detta för att skapa ännu större framdrift i digitaliseringsfrågorna i länet och möta de utmaningar välfärden står inför. Då regionen är den som samordnar det länsgemensamma digitaliseringsarbetet behöver även regionens digitala mognad och förmåga stärkas. Målet ska uppnås med hjälp av olika aktiviteter inom den länsgemensamma digitaliseringsstrategin och regionens interna program för digitalisering.
-
Projektet ska bidra till att öka tillgången till effektiv, säker och robust elektronisk kommunikation (bredband) i länet, åstadkomma en välutvecklad digital infrastruktur för att stödja framtida transportslag, inklusive drönarsatsningar och 5G samt att förbättra samarbetet och dialogen mellan aktörer i regionen för att främja bredbandsutbyggnad och digital infrastruktur.
-
Projektet avser finansiering av vissa resurser för att utveckla en organisering för att uppfylla det regionala utvecklingsuppdraget så att det regionala utvecklingsarbetet i länet bidrar effektivt till att nå målen i RUS, en hållbar regional utveckling. För att nå måluppfyllelse av RUS krävs gemensamma kraftsamlingar och gränsöverskridande insatser mellan privata, offentliga och civila aktörer på lokal, regional, nationell och internationell nivå.
-
Projektet ska långsiktigt bidra till ökad tillväxt av besöksnäringen genom kunskapshöjande och nätverkande företagsinsatser samt en starkare samordning mellan offentliga aktörer, stödfrämjare och näringslivet. Projektet ska också bidra till en stärkt kompetensförsörjning genom en välfungerande samverkan mellan skolanordnare och arbetsgivare inom besöksnäringen i länet.
-
Stiftelsen Activa arbetar med frågor som är betydelsefulla för den regionala utvecklingen när det gäller personer med funktionsnedsättningar och deras tillgång till arbetsmarknaden. Inom Activa finns lång erfarenhet, engagemang och metoder för inkludering av personer med funktionsnedsättning och psykisk ohälsa på arbetsmarknaden. Activa nämns bland annat som en aktör i handlingsplanen för kompetensförsörjning och spelar en viktig roll i att bryta hinder på arbetsmarknaden och underlättar för arbetsgivare.
Stiftelsen finns och verkar i Örebro län sedan 1989 och startades av Örebro läns landsting och Örebro kommun. Sedan dess har stiftelsen haft ett årligt regionalt stöd. Stiftelsen har en stabil verksamhet och avtal med kommuner.
Stiftelsen Activa ansöker om 8 010 000 kronor för år 2024, det vill saga samma belopp som organisationen beviljades för 2023. Mot bakgrund av Regional tillväxtnämnds effektiviseringar inför 2024 är förslaget att bevilja 6 808 500 kronor för år 2024, vilket innebär en effektivisering med 15 procent. -
Diskussioner om EU:s framtida Sammanhållningspolitik pågår i flera nätverk och arenor där Region Örebro län deltar. Östra Mellansverige (härefter benämnt ÖMS) har utarbetat ett gemensamt positionsdokument, förankrat i samtliga program- och beredningsgrupper inom Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Europeiska socialfonden (ESF+), ÖMS ledningsgrupp och ÖMS politiska styrgrupp, samt är i beredning för att ställa sig bakom i samtliga fem län i Östra Mellansverige
-
Regionerna och Gotlands kommun ska följa upp, utvärdera och årligen redovisa insatser och resultat av det regionala utvecklingsarbetet till regeringen.
Region Örebro län får varje år ett villkorsbeslut där regeringen anger vilka återrapporteringskrav som gäller. Ärendet avser Region Örebro läns redovisning av det regionala utvecklingsarbetet för 2023. Bifall till redovisningen föreslås. -
En nämnd/styrelse får uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot, ersättare eller en anställd att besluta på nämndens/styrelsens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Sådana uppdrag brukar samlas i en delegationsordning.
Mot bakgrund av att regionfullmäktige har justerat delar i sin delegationsordning, behöver regionala tillväxtnämndens delegationsordning revideras. -
Bifogat redovisas förslag till verksamhetsberättelse 2023 för regional tillväxtnämnd. Förslaget till verksamhetsberättelse är framtagen av tjänstepersonsorganisationen och är en återrapportering för helåret avseende måluppfyllelse utifrån beslutad verksamhetsplan med budget 2023.
Nämndens resultat är i likhet med tidigare år ett överskott. Utfallet per 2023-12-31 är 9,0 miljoner kronor bättre än budget. Motsvarande överskott för 2022 var 12,6 miljoner kronor.
Måluppfyllelsen är generellt god, och ligger på samma nivå som 2022. -
§ 13
Aktuell information om ekonomin
-
Anmälningsärenden:
Inga anmälningsärenden till detta sammanträde.
Meddelandeärenden:
Ordföranden informerar från politikerforum i december 2023.
Företagsstöd redovisas i egen tabell på sida två. -
Sammanträdet 2024-12-12 ställs in. Ett sammanträde tillkommer 2024-11-15.