Hoppa över navigering
  1.   1

    Protokollsjustering

  2. Anmälningsärenden:

    1. Ordförande i regional tillväxtnämnd har fattat följande beslut:
    - svar på remiss från Folkbildningsrådet om förslag till ny fördelningsmodell för förstärkningsbidrag och bidrag för språkligt stöd, 25RS4386-2.

    2. Områdeschefen för Näringslivsutveckling har fattat följande beslut:
    - företagsstöd för perioden 2025-03-12 – 2025-03-31.

    Meddelandeärenden:

    1. Medskick från Region Örebro län till årsstämma 2025 i för Almi Företagspartner Mälardalen AB, RS24RS8239-16.

  3.   3

    Information: AI.ALL

  4. Boverket har tagit fram tre rapporter om genomförandet av
    direktivet om byggnaders energiprestanda (rapporterna 2025:3,
    2025:6 och 2025:8). Klimat- och näringsdepartementet önskar nu ett remissvar på de tre föreslagna rapporterna. Region Örebro Län har i underlaget Remissvar - Tre rapporter från Boverket om genomförande av direktivet om byggnaders energiprestanda, besvarat remissen.

    Region Örebro läns bedömning är att Boverkets förslag på ändringar på lag- och förordningsnivå är väl genomarbetade, i syfte att implementera direktivet om byggnaders energiprestanda i svensk lagstiftning.

    Implementeringen bedöms viktigt för att påskynda arbetet i Örebro län för ett byggnadsbestånd med nollutsläpp senast 2050 och att stötta länets invånare och aktörer i sitt arbete för minskade utsläpp och ökad energieffektivitet.

    Region Örebro län ser det positivt att rapporten tar upp att en konsekvens kan bli ökade investeringskostnader, men också i vissa fall minskade driftkostnader. Investeringar och lönsamhet i energirenoveringar är en central fråga för fastighetsägare, och kan inte nog belysas.

    I artikel 18 i direktivet om byggnaders energiprestanda lyfts att medlems-staterna ska säkerställa att faciliteter för tekniskt stöd är tillgängliga på deras territorium genom att inrätta minst en gemensam kontaktpunkt per 80 000 invånare. Här bedömer Region Örebro län att de regionala energikontoren kan fylla den funktionen. Artikeln 18 nämns inte i de tre rapporterna, men Region Örebro län vill belysa energikontorens regionala roll i detta arbete.

    Bilagor

  5. Periodrapport för perioden januari till april 2025 visar månadsbokslutet på en positiv avvikelse med 1,8 miljoner kronor mot budget. Årsprognosen visar på ett nollresultat mot budget.

    Åtgärdsutfallet: Av de 94 planerade åtgärderna har 77 uppfyllts till och med april 2025, vilket visar på att handlingsplanen efterlevs.

    Effekter på personal: Enligt planen skulle antalet årsarbetare (åa) minska med 25,4. Fram till april hade 24,0 åa av dessa minskningar genomförts, och prognosen vid årsskiftet pekar på en förväntad minskning med totalt 25,2 åa.

    Ekonomiska effekter: Handlingsplanen förväntas generera en helårseffekt på 33,5 miljoner kronor 2026. Prognosen för helåret 2025 visar på utfallet släpar med cirka 2,0 miljoner kronor mot handlingsplanens planerade helårseffekt för 2025.

    I dagsläget är det endast Fellingsbro folkhögskola som visar ett större underskott och som i prognosen uppvisar ett långsiktigt underskott på cirka på 2,4 miljoner kronor när kvarvarande åtgärder i handlingsplanen för en ekonomi i balans har genomförts. Nämnden behöver därför tillsammans med förvaltningen diskutera hur detta underskott ska hanteras.

    Bilagor

  6. I utvecklingen och förtydligandet av rollen som regionalt utvecklingsansvarig, inom område Näringslivsutveckling, finns ett behov av att förtydliga strategin för hur bredd och spets ska stärka varandra och bidra till ökad konkurrenskraft i hela länet.

    Bilagor

  7. Techföretagen i Örebro län växer snabbt och har utryckt ett tydligt behov (från både små och stora bolag) av ökad synlighet, starkare nätverk och bättre förutsättningar för gemensamt lärande, utveckling och kompetensförsörjning. Örebro Län Tech är ett initiativ för att möta dessa behov.
    Bakom initiativet står Region Örebro Innovation, Örebro kommun, Inkubera och Business Region Örebro. Tillsammans vill vi skapa ett kraftfull och inkluderande tech-kluster som stärker samverkan, driver tillväxt och gör Örebro län attraktivt för investeringar, etableringar och kompetens inom tech. Den långsiktiga ambitionen är att göra Örebro län till en ledande techregion i Sverige.

    Bilagor

  8. Förslag till ny energi- och klimatstrategi för Örebro län, åren 2025–2029 har tagits fram.

    Strategin har skrivits fram i bred dialog med länets aktörer, och i samverkan med Länsstyrelsen i Örebro län. Energi- och klimatstrategin är en plattform för länets kommuner, företag och organisationer. Utifrån strategin kan handlingsplaner och andra insatser i många former sättas i verket. Strategin innehåller gemensamma visioner och målformuleringar inom områdena transport, energi och cirkularitet. Strategins målsättning innebär ökad energieffektivisering, minskad klimatpåverkan och högre andel fossilfri energi i länet.

    Den nya energi- och klimatstrategin ska beslutas av Regionala tillväxtnämnden, Regionstyrelsen och Regionfullmäktige under 2025. Strategin beslutas även av ledningen för Länsstyrelsen i Örebro län i en parallell process.

    Bilagor

  9. Regional tillväxtnämnd fördelar uppdrag som rapportör för nämndens ansvarsområden mellan ledamöterna. 

  10. Regional tillväxtnämnd utser två representanter från nämnden som ska delta på mötet Stråket Värmland - Örebro.

  11.   11

    Information: Byggnadslyftet i Östra Mellansverige

  12.   12

    Information: Aktuellt från Bryssel

  13.   13

    Information: Projektet Yrkeshögskolesamverkan i Örebro län

  14.   14

    Information: Verksamhetsplan - 2026

  15. Ärendet avser redovisning av Kävesta folkhögskolas verksamhetsberättelse med bokslut för 2024.

    Kävesta folkhögskola har med utgångspunkt från Folkbildningsrådets direktiv och uppdraget från Region Örebro län genomfört 2024 års verksamhet.
    Verksamhetsberättelsen beskriver hur Kävesta folkhögskola har arbetat för att uppnå syften, mål och uppdrag.

    Bilagor

  16. Ärendet avser redovisning av Fellingsbro folkhögskolas verksamhetsberättelse med bokslut för 2024.

    Fellingsbro folkhögskola har med utgångspunkt från Folkbildningsrådets direktiv och uppdraget från Region Örebro län genomfört 2024 års verksamhet. Verksamhetsberättelsen beskriver hur Fellingsbro folkhögskola har arbetat för att uppnå syften, mål och uppdrag.

    Bilagor

  17.   17

    Information - Aktuellt från regional utveckling

  18.   18

    Presentationer vid sammanträdet

  1. § 45

    Protokollsjustering

  2. Anmälningsärenden:

    1. Ordförande i regional tillväxtnämnd har fattat följande beslut:
    - Svar på remiss från Folkbildningsrådet om förslag till ny fördelningsmodell för förstärkningsbidrag och bidrag för språkligt stöd, 25RS4386-2.

    2. Områdeschefen för Näringslivsutveckling har fattat följande beslut:
    - Företagsstöd för perioden 2025-03-12 – 2025-03-31.

    Meddelandeärenden:

    1. Medskick från Region Örebro län till årsstämma 2025 i för Almi Företagspartner Mälardalen AB, RS24RS8239-16.

  3. § 47

    Information - Projektet AI.ALL

  4. Boverket har tagit fram tre rapporter om genomförandet av
    direktivet om byggnaders energiprestanda (rapporterna 2025:3,
    2025:6 och 2025:8). Klimat- och näringsdepartementet önskar nu ett remissvar på de tre föreslagna rapporterna. Region Örebro Län har i underlaget Remissvar - Tre rapporter från Boverket om genomförande av direktivet om byggnaders energiprestanda, besvarat remissen.

    Region Örebro läns bedömning är att Boverkets förslag på ändringar på lag- och förordningsnivå är väl genomarbetade, i syfte att implementera direktivet om byggnaders energiprestanda i svensk lagstiftning.

    Implementeringen bedöms viktigt för att påskynda arbetet i Örebro län för ett byggnadsbestånd med nollutsläpp senast 2050 och att stötta länets invånare och aktörer i sitt arbete för minskade utsläpp och ökad energieffektivitet.

    Region Örebro län ser det positivt att rapporten tar upp att en konsekvens kan bli ökade investeringskostnader, men också i vissa fall minskade driftkostnader. Investeringar och lönsamhet i energirenoveringar är en central fråga för fastighetsägare, och kan inte nog belysas.

    I artikel 18 i direktivet om byggnaders energiprestanda lyfts att medlemsstaterna ska säkerställa att faciliteter för tekniskt stöd är tillgängliga på deras territorium genom att inrätta minst en gemensam kontaktpunkt per 80 000 invånare. Här bedömer Region Örebro län att de regionala energikontoren kan fylla den funktionen. Artikeln 18 nämns inte i de tre rapporterna, men Region Örebro län vill belysa energikontorens regionala roll i detta arbete.

    Bilagor

  5. Periodrapport för perioden januari till april 2025 visar månadsbokslutet på en positiv avvikelse med 1,8 miljoner kronor mot budget. Årsprognosen visar på ett nollresultat mot budget.

    Åtgärdsutfallet: Av de 94 planerade åtgärderna har 77 uppfyllts till och med april 2025, vilket visar på att handlingsplanen efterlevs.

    Effekter på personal: Enligt planen skulle antalet årsarbetare (åa) minska med 25,4. Fram till april hade 24,0 åa av dessa minskningar genomförts, och prognosen vid årsskiftet pekar på en förväntad minskning med totalt 25,2 åa.

    Ekonomiska effekter: Handlingsplanen förväntas generera en helårseffekt på 33,5 miljoner kronor 2026. Prognosen för helåret 2025 visar på utfallet släpar med cirka 2,0 miljoner kronor mot handlingsplanens planerade helårseffekt för 2025.

    I dagsläget är det endast Fellingsbro folkhögskola som visar ett större underskott och som i prognosen uppvisar ett långsiktigt underskott på cirka på 2,4 miljoner kronor när kvarvarande åtgärder i handlingsplanen för en ekonomi i balans har genomförts. Nämnden behöver därför tillsammans med förvaltningen diskutera hur detta underskott ska hanteras.

    Bilagor

  6. I utvecklingen och förtydligandet av rollen som regionalt utvecklingsansvarig, inom Område Näringslivsutveckling, finns ett behov av att förtydliga strategin för hur bredd och spets ska stärka varandra och bidra till ökad konkurrenskraft i hela länet.

    Bilagor

  7. Techföretagen i Örebro län växer snabbt och har utryckt ett tydligt behov (från både små och stora bolag) av ökad synlighet, starkare nätverk och bättre förutsättningar för gemensamt lärande, utveckling och kompetensförsörjning. Örebro Län Tech är ett initiativ för att möta dessa behov.
    Bakom initiativet står Region Örebro Innovation, Örebro kommun, Inkubera och Business Region Örebro. Tillsammans vill vi skapa ett kraftfull och inkluderande tech-kluster som stärker samverkan, driver tillväxt och gör Örebro län attraktivt för investeringar, etableringar och kompetens inom tech. Den långsiktiga ambitionen är att göra Örebro län till en ledande techregion i Sverige.

    Bilagor

  8. Förslag till ny energi- och klimatstrategi för Örebro län, åren 2025–2029 har tagits fram.

    Strategin har skrivits fram i bred dialog med länets aktörer och i samverkan med Länsstyrelsen i Örebro län. Energi- och klimatstrategin är en plattform för länets kommuner, företag och organisationer. Utifrån strategin kan handlingsplaner och andra insatser i många former sättas i verket. Strategin innehåller gemensamma visioner och målformuleringar inom områdena transport, energi och cirkularitet. Strategins målsättning innebär ökad energieffektivisering, minskad klimatpåverkan och högre andel fossilfri energi i länet.

    Den nya energi- och klimatstrategin ska beslutas av regionala tillväxtnämnden, regionstyrelsen och regionfullmäktige under 2025. Strategin beslutas även av ledningen för Länsstyrelsen i Örebro län i en parallell process.

    Bilagor

  9. Regional tillväxtnämnd fördelar uppdrag som rapportör för nämndens ansvarsområden mellan ledamöterna. 

  10. Regional tillväxtnämnd utser två representanter från nämnden som ska delta på mötet Stråket Värmland - Örebro.

  11. § 55

    Information - Aktuellt från Bryssel

  12. § 56

    Information - Projektet Byggnadslyftet i Östra Mellansverige

  13. § 57

    Information - Projektet Yrkeshögskolesamverkan i Örebro län

  14. Ärendet avser redovisning av Kävesta folkhögskolas verksamhetsberättelse med bokslut för 2024.

    Kävesta folkhögskola har med utgångspunkt från Folkbildningsrådets direktiv och uppdraget från Region Örebro län genomfört 2024 års verksamhet.
    Verksamhetsberättelsen beskriver hur Kävesta folkhögskola har arbetat för att uppnå syften, mål och uppdrag.

    Bilagor

  15. Ärendet avser redovisning av Fellingsbro folkhögskolas verksamhetsberättelse med bokslut för 2024.

    Fellingsbro folkhögskola har med utgångspunkt från Folkbildningsrådets direktiv och uppdraget från Region Örebro län genomfört 2024 års verksamhet. Verksamhetsberättelsen beskriver hur Fellingsbro folkhögskola har arbetat för att uppnå syften, mål och uppdrag.

    Bilagor

  16. § 60

    Information - Verksamhetsplan 2026

  17. § 61

    Information - Aktuellt från regional utveckling

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.