Protokollsjustering
Det finns nu ett förslag om justering av regionstyrelsens arbetsutskotts sammanträdesdatum i oktober, november och december 2026.
Region Örebro län beslutade i mars 2025 att införa ett vårdvalssystem inom tandreglering för barn och unga.
En revidering har gjorts av aktuellt förfrågningsunderlag med bilagor.
Möjligheten till signering på papper tagits bort då avtalet signeras digitalt, se 4.18 Signering.
Texten under 7.4.7 har justerats.
Ersättningen har räknats upp, se 8.3 Tabell ersättning.
Bilagor
Region Örebro län har sedan 2014 ett vårdvalssystem för psykoterapi benämnt förfrågningsunderlag Psykoterapi inom LOV (lag om valfrihetssystem) Örebro län.
En revidering har gjorts av aktuellt förfrågningsunderlag med bilagor gällande uppdraget. Föreslagna förändringar i förfrågningsunderlaget och bilagor redovisas i ärendet.
För blanketten ansökan om godkännande av psykoterapi i Region Örebro län så har vi lagt till att en underskrift i slutet av dokumentet är en sanningsförsäkran att leverantören inte befinner sig i någon av de omständigheter som framgår av (LOV 2008:962) 7 kap 1 §.
De förändringar som förslås i förfrågningsunderlaget gäller:
Mindre textjusteringar under punkt 2.2 Uppdrag och 6.1Allmänt.
3.10 Uppföljning av verksamheten
Texten uppdateras gällande fördjupad uppföljning av verksamheten.
7.2.1 Besöksersättning
Ersättningsnivåerna har indexjusterats med 3,1 procent och höjts till 1 111 kronor för ett 45 minuters fysiskt besök/digitalt återbesök samt 1 667 kronor för ett förlängt (90 minuter) fysiskt och digitalt återbesök.
7.5 Kvittning
Ny punkt om att Region Örebro län har rätt att kvitta fordran på leverantören.
9.2 Förfrågningsunderlag
Nytt tillägg om att båda parter förbinder sig att följa vid var tid gällande villkor i förfrågningsunderlag med bilagor. Samtliga krav och villkor i förfrågningsunderlaget gäller även bipraktik.
Bilagor
Region Örebro läns Förvaltning AB (RÖLFAB) bildades 2007 för att minska risktagande, effektivisera verksamheten, förbättra ekonomin och stärka ägarstyrning genom samordning av bolagen i koncernen.
Med tiden har yttre förutsättningar, som till exempel skatteregler och krav på administrativ styrning, förändrats vilket minskat de ekonomiska fördelarna med koncernbildningen samt ökat omfattningen av administrationen av koncernen.
Målet med uppdraget är att utreda och redovisa effekter av avveckling av RÖLFAB. Utredningen har fokuserat på följande aspekter:
• Överlåtelse av aktier
• Förändrade juridiska-, skattemässiga- och andra ekonomiska effekter vid överlåtelse av aktier
• Administrativa effekter
• Möjlighet till utdelning kvarstår
• Bolagsstyrning
• Beslutsordning för en avveckling
Utvärderingen visar att det idag saknas förutsättningar för bolaget att bidra till minskat risktagande, effektivare verksamhet, förbättrad ekonomi och stärkt ägarstyrning.
Regelverket för ränteavdrag har förändrats sedan 2007. Restriktioner för ränteavdrag på interna koncernlån har minskat de skattemässiga fördelarna som var en av förutsättningarna vid RÖLFAB:s bildande.
Striktare regler för internprissättning. Internprissättning kräver nu marknadsmässig prissättning med vinstmarginal, även för tjänster inom den kommunala kompetensen.
Ökade krav på rapportering och uppföljning både i regionen och inom koncernen innebär i vissa fall dubbla rapporteringar, beslut och uppföljningar. Bland dem kan nämnas koncernsammanställning av räkenskaperna, som sker både i regionen och för koncernen. Uppsiktsplikten över dotterbolagen gäller för både regionstyrelsen och RÖLFABS styrelse, vilket innebär att exempelvis årsredovisningar, bolagsstyrningsrapporter och vissa beslut behöver behandlas i både RÖLFABS styrelse och vidare i regionens politiska beslutsprocess.
För att minska de administrativa insatserna inom regionen föreslås därför att RÖLFAB tillgångar säljs till regionen varefter bolaget likvideras. Samma förfarande gäller Länstrafiken Örebro AB. Bolagets innehav av aktier i intressebolag överförs till regionen, varefter bolaget likvideras. Därtill föreslås att det vilande bolaget Landstingsbolaget i Örebro län likvideras.
Bilagor
Regeringen har avsatt 87 miljoner kronor till regionerna för kostnader de kommer att ha för att ansluta till den nationella katalogen över vårdgivare och utförare av socialtjänst. För Region Örebro läns del uppgår statsbidraget till 3,1 miljoner kronor. Då statsbidraget inte kräver någon återrapportering redovisas det som generellt bidrag för 2025. För kostnader som uppstår i arbetet med anslutning till nationella katalogen under 2025 och 2026 ersätts berörda verksamheter med upp till 3,1 miljoner kronor ur regionstyrelsens planeringsreserv
Bilagor
Fördelning av statsbidrag för uppdraget att utveckla arbetet med flexibla övergångar mellan barn- och ungdomspsykiatrin och vuxenpsykiatrin
Regeringen har beslutat om ett statsbidrag till regioner i syfte att genomföra fortsatta insatser för att utveckla arbetet med nationella utvecklingsteam, detta med fokus på att stötta regionerna i arbetet med att underlätta flexibla övergångar mellan barn- och ungdomspsykiatrin och vuxenpsykiatrin. Bidraget utlystes i oktober 2025. Statsbidraget som ska fördelas efter rekvisition omfattar totalt 48 miljoner kronor. Statsbidraget fördelas till samtliga regioner. De sex regioner som under 2025 deltar som pilot i det nationella utvecklingsteamets stöd Kvalitetsarbete i psykiatrin Sverige (KvIPS) och därigenom bidrar till det nationella utvecklingsteamets arbete har tilldelats ett högre belopp. Region Örebro län har tilldelats det lägre beloppet, 2 miljoner kronor. Bidraget föreslås fördelas till hälso- och sjukvårdsnämnden då aktiviteter kopplat till uppdraget genomförs inom område psykiatri.
Bilagor
Meddelandeärenden:
1. Finansrapport oktober 2025, 25RS452-28.
2. Innehavsrapport 251031, 25RS452-29.
Information - ekonomirapport SKR
Information - periodrapport oktober