Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Bedrivande av verksamhet inom tandreglering för barn och unga i Örebro län hos Specialisten i Tandreglering, enligt lag om valfrihetssystem (LOV)
Region Örebro län har beslutat att ge leverantörer av tandreglering, som uppfyller regionens krav i förfrågningsunderlaget, rätt att bedriva tandreglering enligt Lagen om valfrihetssystem (2008:962). Avtal skrivs efter en utvärderingsprocess för godkännande. Uppdraget och ersättningssystemet för leverantörerna är lika, oavsett privat eller offentlig regi. Ersättningen följer invånarens val av utförare.
SH Tandreglering AB (organisationsnummer 559426-0605) har inkommit med ansökan om godkännande att få bedriva tandreglering enligt förfrågningsunderlag, Tandreglering för barn och unga inom LOV (lag om valfrihetssystem).
Ansökan med samtliga handlingar har granskats utifrån kraven i förfrågningsunderlag, Tandreglering för barn och unga inom LOV (lag om valfrihetssystem). Bedömningen är att SH Tandreglering AB uppfyller kraven.
Bilagor
Bedrivande av verksamhet inom tandreglering för barn och unga i Örebro län hos Folktandvården Region Örebro län, enligt lag om valfrihetssystem (LOV)
Region Örebro län har beslutat att ge leverantörer av tandreglering, som uppfyller regionens krav i förfrågningsunderlaget, rätt att bedriva tandreglering enligt Lagen om valfrihetssystem (2008:962). Avtal skrivs efter en utvärderingsprocess för godkännande. Uppdraget och ersättningssystemet för leverantörerna är lika, oavsett privat eller offentlig regi. Ersättningen följer invånarens val av utförare.
Folktandvården Region Örebro län (organisationsnummer 232100-0164) har inkommit med ansökan om godkännande att få bedriva tandreglering enligt förfrågningsunderlag, Tandreglering för barn och unga inom LOV (lag om valfrihetssystem).
Ansökan med samtliga handlingar har granskats utifrån kraven i förfrågningsunderlag, Tandreglering för barn och unga inom LOV (lag om valfrihetssystem). Bedömningen är att Folktandvården Region Örebro län uppfyller kraven.
Bilagor
Bedrivande av verksamhet inom tandreglering för barn och unga i Örebro län hos Aqua Dental, enligt lag om valfrihetssystem (LOV)
Region Örebro län har beslutat att ge leverantörer av tandreglering, som uppfyller regionens krav i förfrågningsunderlaget, rätt att bedriva tandreglering enligt Lagen om valfrihetssystem (2008:962). Avtal skrivs efter en utvärderingsprocess för godkännande. Uppdraget och ersättningssystemet för leverantörerna är lika, oavsett privat eller offentlig regi. Ersättningen följer invånarens val av utförare.
Aqua Dental MD AB (organisationsnummer 559030-5909) har inkommit med ansökan om godkännande att få bedriva tandreglering enligt förfrågningsunderlag, Tandreglering för barn och unga inom LOV (lag om valfrihetssystem).
Ansökan med samtliga handlingar har granskats utifrån kraven i förfrågningsunderlag, Tandreglering för barn och unga inom LOV (lag om valfrihetssystem). Bedömningen är att Aqua Dental MD AB uppfyller kraven.
Bilagor
Region Örebro län har utifrån lag om valfrihetssystem (LOV) beslutat att från och med 2014 ge en specificerad målgrupp inom den psykiatriska specialistvården möjlighet att fritt välja mellan regionanställda och privata psykoterapeuter som efter godkännande utifrån ställda krav erhållit kontrakt med Region Örebro län om att bedriva psykoterapi inom ramen för LOV. Alla vårdgivare som uppfyller ställda kriterier i förfrågningsunderlaget har rätt att bedriva psykoterapi i länet med ersättning från Region Örebro län. Förfrågningsunderlaget avser tilldelning av kontrakt enlig lag (2008:962) om valfrihetssystem.
Psykolog Maria Klimkowicz AB (organisationsnummer 556947-7333) har ansökt om att få bedriva psykoterapi inom LOV Örebro län. Verksamhetsansvarig och den som ska utföra psykoterapin inom uppdraget är
en och samma person. Leverantören är psykolog och legitimerad psykoterapeut och arbetar med integrativ psykoterapi.
Mottagningen finns i Örebro på Fabriksgatan 54 B och Maria Klimkowicz kommer att ta emot patienter måndag-fredag kl. 08.00-18.00
Bilagor
Region Örebro län har rätt att ta del av sammanlagt 79,5 miljoner kronor i statsbidrag för arbetet med omställning till God och nära vård 2025. Statsbidraget styrs sedan 1 januari enligt en förordning som reglerar uppdraget. Kommuner och regioner rekvirerar från och återrapporterar statsbidragen till Socialstyrelsen. Inom Region Örebro län pågår arbetet med omställningen till en patientnära vård i såväl primärvården som den somatiska vården.
Bidraget föreslås fördelas mellan primärvården (via Hälsovalsenheten) och den somatiska vården (inom hälso- och sjukvårsnämnden). De privata vårdcentralerna föreslås ta del av bidraget proportionerligt utifrån antal listade. Sammanlagt innebär detta att de privata vårdcentralerna tar del av 8 miljoner kronor och den regiondrivna vården 71,5 miljoner kronor.
Bilagor
Fördelning av statsbidrag för att stärka den specialiserade psykiatriska vården för barn och unga respektive vuxna 2025
Regeringen har beslutat att betala ut 500 miljoner kronor till regionerna under 2025 för att stärka den specialiserade psykiatriska vården för barn och unga respektive vuxna. Region Örebro läns andel uppgår till 15,2 miljoner kronor. Statsbidraget föreslås fördelas till hälso- och sjukvårdsnämnden för genomförande av insatser inom satsningen.
Bilagor
Region Örebro län förvaltar 49 donationsstiftelser i en samförvaltning. Stiftelsernas kapital förvaltas gemensamt via fondplaceringar hos SEB. Stiftelsen för Alvar Petersons donation innehar inget fondkapital utan äger fastigheter. Regionstyrelsen beslutade 2025-01-29 (24RS10995) att se över samtliga stiftelser och utreda vilka stiftelser som ska ingå i samförvaltningen.
Alvar Peterson förordnande i testamente den 6 januari 1968 om en donation till Örebro läns landsting, bilaga 1. Donationen skulle komma Radioterapin och avdelning nr 26 vid Regionsjukhuset i Örebro till godo. I donationen ingick dels skogsfastigheter med byggnader och lösöre, dels kontanter och värdepapper. Den 24 augusti 1973 medgav Kammarkollegiet att regionen avyttrade lösöret för att möjliggöra en uthyrning av fastigheten, bilaga 2. Enligt beslutets villkor skulle köpeskillingen fonderas och avkastningen därav användas på sätt testator föreskrivit i sitt testamente.
De fastigheter som ingick i donationen ingår i regionens redovisning som även innehar lagfarten för fastigheterna. Samtidigt upprättas en särskild redovisning för Stiftelsen för Alvar Petersons donation, bilaga 3. I stiftelsens redovisning ingår intäkter och kostnader hänförliga till fastigheterna.
Det har inte fullt ut kunnat utrönas vilka överväganden som legat till grund för uppdelningen mellan en stiftelse som tillgodoser det ändamål testator föreskrivit om å ena sidan och regionen som innehavare av fastigheterna å andra sidan. Det finns inget i testamentet som antyder att donationen på något sätt skulle delas.
Mot bakgrund av den ordning som råder idag väcks frågan om Alvar Petersons donation utgör en stiftelse eller en donation med villkor. Testamentet saknar skrivningar om att en fond eller stiftelse ska bildas. Dock pekar testator ut viss egendom som ska förvaltas och vars avkastning ska tjäna angivet ändamål. Det talar i sig för att testamentets skrivningar avseende donationen ska anses utgöra ett stiftelseförordnande.
Av stiftelsens redovisning framgår att fastigheten inte förmår att ge någon löpande avkastning till ändamålet. Kostnaderna för förvaltningen överstiger intäkterna. Vid händelse av avverkning av skog kommer intäkter att genereras men detta är inget som kan ske löpande. 2022 upprättades en kontrollbalansräkning för stiftelsen på grund av den ansträngda ekonomin (23RS3879), bilaga 4.
Mot bakgrund av att fastigheterna inte ger tillräcklig avkastning för att täcka löpande kostnader samt tillgodose ändamålet behöver dessa säljas och placeras i andra tillgångar. Fastigheten är värderad till 57 miljoner kronor, bilaga 5. Av värderingen framgår att fastigheten har ett stort värde som skulle kunna tillgodose ändamålet om placering kunde ske i annan egendom.
Mot bakgrund av ovan angivna förhållanden föreslås att Region Örebro fattar beslut om att ansöka om tillstånd till att upphäva de föreskrifter som testator meddelat som hindrar försäljning av den fasta egendom som anges i testamentet. På grund av de oklarheter som råder kring om donationens villkor lyder under permutationslagen eller stiftelselagen fattas beslutet för att täcka bägge situationerna.
Region Örebro län har avtal med SEB kring Stiftelsetjänst där möjlighet att erhålla juriststöd finns. Det föreslås att ge SEB:s jurist Joel Amram rätt att företräda stiftelsen samt Region Örebro län i detta ärende samt att justera ansökan.
Bilagor
Region Örebro län förvaltar 49 donationsstiftelser i en samförvaltning. Flertalet av dessa stiftelser har ett mindre kapital och har inte haft möjlighet att främja sitt ändamål senaste åren. Regionstyrelsen beslutade 2025-01-29 (24RS10995) att se över samtliga stiftelser och i de fall det är aktuellt bereda förslag för att ansöka om tillstånd att förbruka stiftelsens tillgångar. Den genomförda översynen av stiftelserna har resulterat i att nedan stiftelser föreslås ansöka om tillstånd att förbruka tillgångarna för ändamålet:
Stiftelsen för Samfond 3 (875001-5904)
Stiftelsen för Samfond 5 (875001-6092)
Stiftelsen för makarna Ekmans forskningsfond, Särfond 3 (875001-9864)
Stiftelsen för Emma och Ruth Carlströms sjukfond, Särfond 7C (802480-7730)
Stiftelsen för Särfond 25 (802480-7847)
Stiftelsen för makarna Fredrik och Signe Ericssons fond, Särfond 30
(802480-7920)
Stiftelsen för Amalia (Malin) Adolfina Gustavssons och Ester Maria Gustavssons samt Anna Viktoria (Tora) Gustavssons Minnesfond, Särfond 34 (875002-3700)
Stiftelsen Ingeborg Hulda Margareta Erikssons Minnesfond, Särfond 40 (875002-7651)
Stiftelsen för Samfond 4 (875001-5912)
Stiftelsen för Samfond 7 (875001-6076)
Kvarvarande medel i respektive stiftelse ska ges till ett ändamål som är i linje med den avslutade stiftelse.
Region Örebro län har avtal med SEB för Stiftelsetjänst där möjlighet att erhålla juriststöd finns. Det föreslås att ge SEB:s jurist Joel Amram rätt att företräda stiftelsen samt Region Örebro län i dessa ärenden samt att justera ansökan.
Bilagor
Löneöversynen är integrerad i Region Örebro läns verksamhetsplanerings- och budgetprocess. Ramarna för årlig löneöversyn utgörs av ekonomiska förutsättningar, verksamhets, kompetensförsörjnings- och omvärldsanalyser samt lönekartläggning. Centrala huvudöverenskommelser (HÖK) med löneavtal ska följas.
Den 31 mars 2025 löpte fem av sex centrala huvudöverenskommelser med löneavtal ut och avtalsförhandlingar har genomförts mellan SKR (Sveriges kommuner och regioner) och fackliga organisationer. Under april tecknades nya avtal med Kommunal, fackförbunden inom AKV (OFR´s förhandlingsområde allmän kommunal verksamhet, Vision, Akademikerförbundet SSR, Ledarna och Scen och Film) samt med Vårdförbundet.
Den 13 maj tecknades ny huvudöverenskommelse genom medling med Sveriges Lärare och den 12 juni tecknades ny huvudöverenskommelse med Sveriges Läkarförbund – också det efter medling. Avtalen gäller från 1 april.
Enligt beslut i regionstyrelsens arbetsutskott 2025-04-16, § 39, 25RS2899 ska regionövergripande löneöversyn genomföras utifrån i löneavtalen angiven nivå om 3,4 procent. Inom Hälso- och sjukvården får ett utrymme om 3,5 procent användas för strukturella åtgärder riktat mot vissa patientnära yrkesgrupper.
Bilagor