Hoppa över navigering
  1.   1

    Protokollsjustering

  2. Livsmedel, mat och måltider har stor inverkan på människors hälsa, miljö och den ekonomiska utvecklingen. Genom medvetna val i upphandling, inköp, beställningar, tillagning och menyer kan våra verksamheter styra mot en ökad hållbarhet.

    Syftet med riktlinjerna är att konkretisera intentionerna i kostpolicyn för Region Örebro län och på en övergripande nivå ange hur arbetet ska styra mot en ökad hållbarhet. Riktlinjerna avser att ge stöd och vägledning i arbetet för;
    - att främja hälsa hos patienter, personal och deltagare på folkhögskolor,
    - ge stöd för en minskad klimat- och miljöpåverkan samt
    - främja en god ekonomisk hushållning.

    Alla som på något sätt hanterar livsmedel i Region Örebro län omfattas av riktlinjerna.

    Uppdrag i verksamhetsplanen för servicenämnden år 2022, om vägledande principer för hållbar upphandling av livsmedel, har inkluderats i arbetet med framtagandet av kostriktlinjerna. Förslag på vägledande principer för hållbar upphandling av livsmedel finns inom rubriken upphandling och inköp.

    Bilagor

  3. En nämnd eller styrelse får uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot, ersättare eller en anställd att besluta på nämndens eller styrelsens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Sådana uppdrag brukar samlas i en delegationsordning.

    Regionfullmäktige beslutade i juni 2018 om en ny politisk organisation, med delvis förändrat politiskt ansvar för olika områden. Med hänsyn till detta beslutade servicenämnden den 29 januari 2019, § 3 om nämndens delegationsordning.

    Gällande delegationsordning kompletteras med nya avsnitt,

    3.6 Avskrivning av fordran – delegationen avser förvaltningschefens rätt att avskriva fordran till ett belopp upp till 200 000 kronor samt förvaltningschefens möjlighet att vidaredelegera beslutanderätten.
    3.7 Nedsättning av avgift i enskilt fall – delegationen avser förvaltningschefens rätt att besluta om nedsättning av avgift upp till 50 000 kronor samt förvaltningschefens möjlighet att vidaredelegera beslutanderätten.

    Bilagor

  4. Anmälningsärenden:
    22RS2532, Direktköpsavtal avseende system och tjänster för visning på digitala informationstjänster
    21RS11701-6, Avtal mellan Region Örebro län och Procurator Sverige AB, Profilservice Nordic AB, Shoemed AB, SIKA FOOTWEAR A/S och Swedol AB avseende yrkesskor via Addas ramavtal
    22RS3666, Multifunktionsskrivare – anbudsområde 2 service av befintliga skrivare
    22RS3689, Tvätteritjänster och inköp av textilier

    Bilagor

  5.   6

    Presentationer

  1. § 38

    Protokollsjustering

  2. Livsmedel, mat och måltider har stor inverkan på människors hälsa, miljö och den ekonomiska utvecklingen. Genom medvetna val i upphandling, inköp, beställningar, tillagning och menyer kan våra verksamheter styra mot en ökad hållbarhet.

    Syftet med riktlinjerna är att konkretisera intentionerna i kostpolicyn för Region Örebro län och på en övergripande nivå ange hur arbetet ska styra mot en ökad hållbarhet. Riktlinjerna avser att ge stöd och vägledning i arbetet för;
    - att främja hälsa hos patienter, personal och deltagare på folkhögskolor,
    - ge stöd för en minskad klimat- och miljöpåverkan samt
    - främja en god ekonomisk hushållning.

    Alla som på något sätt hanterar livsmedel i Region Örebro län omfattas av riktlinjerna.

    Uppdrag i verksamhetsplanen för servicenämnden år 2022, om vägledande principer för hållbar upphandling av livsmedel, har inkluderats i arbetet med framtagandet av kostriktlinjerna. Förslag på vägledande principer för hållbar upphandling av livsmedel finns inom rubriken upphandling och inköp.

  3. En nämnd eller styrelse får uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot, ersättare eller en anställd att besluta på nämndens eller styrelsens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Sådana uppdrag brukar samlas i en delegationsordning.

    Regionfullmäktige beslutade i juni 2018 om en ny politisk organisation, med delvis förändrat politiskt ansvar för olika områden. Med hänsyn till detta beslutade servicenämnden den 29 januari 2019, § 3 om nämndens delegationsordning.

    Gällande delegationsordning kompletteras med nya avsnitt,

    3.6 Avskrivning av fordran – delegationen avser förvaltningschefens rätt att avskriva fordran till ett belopp upp till 200 000 kronor samt förvaltningschefens möjlighet att vidaredelegera beslutanderätten.
    3.7 Nedsättning av avgift i enskilt fall – delegationen avser förvaltningschefens rätt att besluta om nedsättning av avgift upp till 50 000 kronor samt förvaltningschefens möjlighet att vidaredelegera beslutanderätten.

  4. Anmälningsärenden:
    22RS2532, Direktköpsavtal avseende system och tjänster för visning på digitala informationstjänster
    21RS11701-6, Avtal mellan Region Örebro län och Procurator Sverige AB, Profilservice Nordic AB, Shoemed AB, SIKA FOOTWEAR A/S och Swedol AB avseende yrkesskor via Addas ramavtal
    22RS3666, Multifunktionsskrivare – anbudsområde 2 service av befintliga skrivare
    22RS3689, Tvätteritjänster och inköp av textilier

  5. § 42

    Hållbarhetsredovisning 2021 – uppföljning av Program Hållbar utveckling

  6. § 43

    Återkoppling från servicenämndens seminarium den 25 april 

  7. § 44

    Förvaltningschefens information

  8. § 45

    Studiebesök fastigheter

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.