Hoppa över navigering
  1.   1

    Protokollsjustering

  2. Elin Jensen (SD) ställer följande frågor:

    1. Angående det som hände i Nordanstig med mordet på ambulanspersonalen, visst har vi så i vår region att ambulans inte åker ut till våldsamma personer direkt utan att man inväntar polis? 

    Visst har vi flaggning av dessa våldsamma personer?

    2. Hur ser det ut med våldsamma personer inom psykiatrivården, släpps de ut om de har uttalat att de ska skada andra eller sig själv, vilket jag förstod att denne förövare gjort?

    Han hade ju även varit våldsam mot ambulanspersonal några dagar tidigare utan att de som åkte dit denna gång visste om det.

    Frågor kvar att besvara från 2025-09-03:

    3. Anna Nordqvist (M) önskar återrapportering om hur arbetet pågår gällande två Moderata motioner som antogs av regionfullmäktige 13 februari 2023. Motion ”Kvinnors smärtproblematik ska tas på allvar – Endometrios” samt ”Inför en särskild mottagning inom Region Örebro län för sexualbrottsutsatta”. 

    Hur har arbetet fortskridit?

    Hur ser tidsplanen ut för verkställande?

    4. Anna Stark (M) frågar om det finns en operationsrobot vid Lindesbergs lasarett. 

     

  3. Nu gällande avtal går ut 2026-11-30 och ny upphandling behöver initieras. Upphandlingen gäller proteskomponenter och råmaterial som ingår i ortopedtekniks grunduppdrag för produktion av hjälpmedel. Kostnaden för upphandlingen uppskattas till 55 miljoner kronor under en 4-årsperiod.

    Bilagor

  4. Denna upphandling avser 1 stycke operationsrobot för höft- och knäproteskirurgi samt tillhörande förbrukningsmaterial för leverans till verksamhetsområde ortopedi och handkirurgi, Område specialiserad vård med placering på Lindesbergs lasarett.

    I upphandlingen ingår även option på underhållsavtal under X år.

    Upphandlingen annonserades 2025-07-31 med förbehållet att nödvändiga politiska beslut fattas.

    Bilagor

  5. Det har kommit in ett medborgarförslag som föreslår att sjuksystrar i hemsjukvården ska anställas av Regionen. I förslag till svar redogörs för att det i Örebro län är kommunerna som ansvarar för all hemsjukvård upp till sjuksköterskenivå, medan Region Örebro län (Regionen) ansvarar för läkarinsatserna. Samma ansvarsfördelning mellan kommun och region finns i nästan hela Sverige, undantaget Stockholms län. Sedan 1 januari 2025 finns en ny överenskommelse mellan Regionen och länets kommuner för hälso- och sjukvård i hemmet. Målet är ett gott samarbete mellan Regionen och länets kommuner, där fokus ska ligga på personcentrerad vård och samordnade insatser, oavsett utförare.

    Bilagor

  6. Den parlamentariskt tillsatta Vårdansvarskommittén har haft i uppdrag att ta fram beslutsunderlag som möjliggör ett stegvis och långsiktigt införande av ett helt eller delvis statligt huvudmannaskap för hälso- och sjukvården. Kommittén bedömer att en huvudmannaskapsförändring kan innebära både risker och möjligheter, och bedömer att det inte går att dra någon entydig slutsats med säkra orsakssamband utifrån de underlag som sammanställs eller utifrån tidigare erfarenheter.

    Istället för att föreslå en förändring av huvudmannaskapet pekar kommittén ut sex område där den statliga styrningen bör stärkas: kompetensförsörjning, läkemedel, vaccinationer, screening, rättspsykiatrisk vård samt luftburen ambulanssjukvård och luftburna sjuktransporter. Kommittén gör också bedömningen att det sätt som staten utövar sin styrning generellt behöver stärkas och förbättras.

    I förslaget till yttrande ställer sig Region Örebro län bakom kommitténs slutsatser och förslag.

    Bilagor

  7. En statlig utredning har haft i uppdrag att föreslå förändringar kring specialistkompetenser, specialistutbildningar samt vidareutbildning och fortbildning inom hälso- och sjukvården och tandvården. Utredningen föreslår bland annat att medicinska fotterapeuter bör få en skyddad yrkestitel, men ser inte tillräckliga behov för att föreslå några nya legitimationsyrken inom vården.

    När det gäller läkarnas specialiseringstjänstgöring bedömer utredningen att det behöver göras en översyn av Socialstyrelsens föreskrifter. Utredningen föreslår även att specialiseringstjänstgöring införs när det gäller logopeder och psykologer. För att förbättra vidareutbildningen av vårdprofessioner med yrkesexamen föreslås en särskild satsning – Vårdprofessionslyftet – som bland annat ska innebära att en myndighet får i uppdrag att köpa relevanta kurser och utbildningar från lärosäten.

    I förslaget till yttrande över utredningen ställer sig Region Örebro län generellt positiv till de flesta av utredningens förslag. Regionen varnar dock för att en ökad reglering kan leda till ökad administration, och framhåller att utredningens bild av att arbetsgivarna i allt för stor utsträckning nedprioriterar kompetensutveckling, inte är riktig.

    Bilagor

  8. Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig över remissen ”Nationella riktlinjer bäckenbottendysfunktion - prioriteringsstöd för dig som beslutar om resurser i hälso- och sjukvården”.

    Regionen Örebro län är positiva till att bäckenbottendysfunktion uppmärksammas och att det skapas bättre förutsättningar för personal att dels öka sin kunskap om området, dels ges bättre förutsättningar att kunna prata mer öppet om symtom från bäckenbotten och underliv.

    Region Örebro län anser dock att det finns flera utmaningar som det behöver jobbas med och skickar med flera synpunkter.

    Fram för allt anser Region Örebro län det anmärkningsvärt att riktlinjerna för bäckenbottendysfunktion inte innehåller någon analys av, eller litteratursökning kring, hälsoekonomiska konsekvenser, vare sig avseende kostnadseffektivitet, resursförbrukning eller undanträngningseffekter.

    Bilagor

  9. Inom samarbetet under samverkansnämnden för Sjukvårdsregion Mellansverige finns ett antal gemensamt finansierade verksamheter. Aktuellt beslut avser den rekommendation till de ingående regionerna som Samverkansnämnden tog beslut om vid sammanträde 4 juni 2025. Samverkansnämnden har rekommenderat regionerna att budget 2026 för de gemensamt finansierade verksamheterna samverkansnämndens verksamhet, Regionalt cancercentrum inklusive Regionalt biobankscentrum, HTA-enhet, Centrum för sällsynta diagnoser, Hornhinnebanken, Arbets- och miljömedicin Örebro, samt Arbets- och miljömedicin Uppsala, utgörs av budget 2025 uppräknat med 2,5 procent.

    Bilagor

  10. Sjukvårdsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har kommit med en justering i rekommendationen om enhetlighet i regionernas erbjudande om offentligt finansierad assisterad befruktning.

    Sjukvårdsdelegationen har vid sitt sammanträde den 10 april 2025 fattat beslut om att rekommendera regionerna att besluta om den reviderade rekommendationen, att SKR informerar regionerna om föreliggande beslut och
    att regionerna inte behöver inkomma med beslut om rekommendationen då
    det endast handlar om en teknisk justering.

    Bakgrund till ändringsbehovet är en ändring av Socialstyrelsens föreskrifter SOSFS 2009:30 som trädde i kraft den 1 oktober 2024. Embryo- och dubbeldonation inom ett samkönat par har tidigare ansetts som tredjepartsdonation, men faller nu under samma regelverk som all annan inomparsbehandling. Skillnaden är att det ställs högre krav på en tredjepartsdonator än på en partner i en parrelation.

    Region Örebro län konstaterar att ändringen i rekommendationen är av ren teknisk karaktär och inte innebär några förändringar för regionen, varken gällande behandlingsutbud eller finansiering.

    Bilagor

  11. För att återöppna förlossningsverksamheten i Karlskoga krävs att Region Örebro län långsiktigt och hållbart kan upprätthålla och säkerställa en patientsäker förlossningsvård samt en patientsäker vård av det akut sjuka nyfödda barnet. I lägesrapporten listas de personella förutsättningar som anges i hälso- och sjukvårdsdirektörens handlingsplan för återöppnande av förlossningsverksamheten i Karlskoga.

    Bilagor

  12. Det finns nu ett förslag på sammanträdesdatum för hälso- och sjukvårdsnämden 2026.

    Bilagor

  13. Anmälningsärenden:

    1. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initering för upphandling av sekvenseringsutrustning MT 2025-0019, 25RS790.

    2. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initiering för upphandling av blodbestrålningsapparat MT 2025-0029, 25RS1619.

    3. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initering för upphandling av sekvenseringsutrustning MT 2023-0127, 24RS5223.

    4. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initiering för upphandling av vibrationskontrollerad transient elastografi MT 2025-0044, 25RS3128.

    5. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initiering för upphandling av glasskanner MT 2025-0072, 25RS6517.

    6. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt avseende infusionaggregat till volympump MT 2024-0082-1, 25RS5901.

    7. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt avseende endoskopidiskdesinfektorer och torkskåp för flexibel endoskopiMT 2024-0080-1, 25RS6869.

    8. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt avseende förbrukning till endoskopidiskdesinfektorer och torkskåp för flexibel endoskopi
    MT 2024-0080-1a, 25RS7032.

    9. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om beställning avseende patientövervakning MT 2023-0054-c, 23RS1889.

    10. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt avseende ramavtal för lågtemperaturfrysar MT 2024-0081, 25RS6799.

    11. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om beställning avseende glasskanner MT 2025-0072, 25RS6517.

    12. Hälso- och sjukvårdsdirektören har undertecknat direktupphandlingsformulär avseende glasskanner MT 2025-0072, 25RS6517.

    13. Områdeschefen för specialiserad vård har tecknat upphandlingskontrakt avseende vibrationskontrollerad transient elastografi MT 2025-0044, 25RS3128.

    14. Forsknings- och utbildningsdirektören har undertecknat Clinical Trial Agreement (IMPORTANT), 23RS12343-19.

    15. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat samarbetsavtal i forskningsstudie, 25RS567-4.

    16. Forsknings- och utbildningsdirektören har undertecknat uppdragsbrev avseende granskning och rapportering av bidragsprojekt, 25RS8431-1.

    17. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat avtal om klinisk studie (SWE-SWITCH), 25RS5827-7.

    18. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat samarbetsavtal kring personuppgiftshanteringen i samband med forskning (Safewards), 20RS8114-10.

    19. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat avtal och överenskommelse avseende verksamhetsförlagd utbildning i Region Dalarna för studerande på läkarprogrammet vid Örebro universitet, 25RS8791-1.

    20. Hälso- och sjukvårdsdirektören har undertecknat sata processing agreement, 23RS5636-36.

    21. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat avtal avseende klinisk prövning, 24RS958-41.

    22. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat samarbetsavtal om gemensamt personuppgiftsansvar, 23RS10112-23.

    23. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat att avslå begäran om utlämnande av allmän handling, 25RS7649-5.

    24. Områdeschefen för psykiatrin har beslutat om avgiftsbefrielse/fria läkemedel, 25RS8722, 25RS8723, 25RS8724, 25RS7457, 25RS8720, 25RS8721.

    Meddelandeärenden:

    1. Protokoll beredning för nära vård 2025-08-28.

    2. Patientnämndens rapport Klagomål och synpunkter som avser
    bemötande 2024.

    3. Skrivelse från Synskadades riksförbund Örebro län, 25RS9562.

    Bilagor

  14.   14

    Information - Lägesrapport färdplansuppdraget Det akuta kirurgiska patientflödet.

  15.   15

    Information - Ekonomisk rapportering inklusive rapport från arbetet med handlingsplanen

  16.   16

    Beredning - Hälso- och sjukvårdsnämndens och Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhetsplan med budget 2026

  17. -Aktuellt omvärldsläge
    -Strategisk planering och vårdplatssituation
    -Aktuella organisationsfrågor
    -Övriga frågor

  18.   18

    Besvarande av anmälda frågor

  19.   19

    Presentation och informationsmaterial

  1. § 91

    Protokollsjustering

  2. § 92

    Anmälan av frågor

  3. Nu gällande avtal går ut 2026-11-30 och ny upphandling behöver initieras. Upphandlingen gäller proteskomponenter och råmaterial som ingår i ortopedtekniks grunduppdrag för produktion av hjälpmedel. Kostnaden för upphandlingen uppskattas till 55 miljoner kronor under en 4-årsperiod.

  4. Denna upphandling avser 1 stycke operationsrobot för höft- och knäproteskirurgi samt tillhörande förbrukningsmaterial för leverans till verksamhetsområde ortopedi och handkirurgi, Område specialiserad vård med placering på Lindesbergs lasarett.

    I upphandlingen ingår även option på underhållsavtal under 7 år.

    Upphandlingen annonserades 2025-07-31 med förbehållet att nödvändiga politiska beslut fattas.

  5. Det har kommit in ett medborgarförslag som föreslår att sjuksystrar i hemsjukvården ska anställas av Regionen. I förslag till svar redogörs för att det i Örebro län är kommunerna som ansvarar för all hemsjukvård upp till sjuksköterskenivå, medan Region Örebro län (Regionen) ansvarar för läkarinsatserna. Samma ansvarsfördelning mellan kommun och region finns i nästan hela Sverige, undantaget Stockholms län. Sedan 1 januari 2025 finns en ny överenskommelse mellan Regionen och länets kommuner för hälso- och sjukvård i hemmet. Målet är ett gott samarbete mellan Regionen och länets kommuner, där fokus ska ligga på personcentrerad vård och samordnade insatser, oavsett utförare.

  6. Den parlamentariskt tillsatta Vårdansvarskommittén har haft i uppdrag att ta fram beslutsunderlag som möjliggör ett stegvis och långsiktigt införande av ett helt eller delvis statligt huvudmannaskap för hälso- och sjukvården. Kommittén bedömer att en huvudmannaskapsförändring kan innebära både risker och möjligheter, och bedömer att det inte går att dra någon entydig slutsats med säkra orsakssamband utifrån de underlag som sammanställs eller utifrån tidigare erfarenheter.

    Istället för att föreslå en förändring av huvudmannaskapet pekar kommittén ut sex område där den statliga styrningen bör stärkas: kompetensförsörjning, läkemedel, vaccinationer, screening, rättspsykiatrisk vård samt luftburen ambulanssjukvård och luftburna sjuktransporter. Kommittén gör också bedömningen att det sätt som staten utövar sin styrning generellt behöver stärkas och förbättras.

    I förslaget till yttrande ställer sig Region Örebro län bakom kommitténs slutsatser och förslag.

  7. En statlig utredning har haft i uppdrag att föreslå förändringar kring specialistkompetenser, specialistutbildningar samt vidareutbildning och fortbildning inom hälso- och sjukvården och tandvården. Utredningen föreslår bland annat att medicinska fotterapeuter bör få en skyddad yrkestitel, men ser inte tillräckliga behov för att föreslå några nya legitimationsyrken inom vården.

    När det gäller läkarnas specialiseringstjänstgöring bedömer utredningen att det behöver göras en översyn av Socialstyrelsens föreskrifter. Utredningen föreslår även att specialiseringstjänstgöring införs när det gäller logopeder och psykologer. För att förbättra vidareutbildningen av vårdprofessioner med yrkesexamen föreslås en särskild satsning – Vårdprofessionslyftet – som bland annat ska innebära att en myndighet får i uppdrag att köpa relevanta kurser och utbildningar från lärosäten.

    I förslaget till yttrande över utredningen ställer sig Region Örebro län generellt positiv till de flesta av utredningens förslag. Regionen varnar dock för att en ökad reglering kan leda till ökad administration, och framhåller att utredningens bild av att arbetsgivarna i allt för stor utsträckning nedprioriterar kompetensutveckling, inte är riktig.

  8. Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig över remissen ”Nationella riktlinjer bäckenbottendysfunktion - prioriteringsstöd för dig som beslutar om resurser i hälso- och sjukvården”.

    Regionen Örebro län är positiva till att bäckenbottendysfunktion uppmärksammas och att det skapas bättre förutsättningar för personal att dels öka sin kunskap om området, dels ges bättre förutsättningar att kunna prata mer öppet om symtom från bäckenbotten och underliv.

    Region Örebro län anser dock att det finns flera utmaningar som det behöver jobbas med och skickar med flera synpunkter.

    Fram för allt anser Region Örebro län det anmärkningsvärt att riktlinjerna för bäckenbottendysfunktion inte innehåller någon analys av, eller litteratursökning kring, hälsoekonomiska konsekvenser, vare sig avseende kostnadseffektivitet, resursförbrukning eller undanträngningseffekter.

  9. Inom samarbetet under samverkansnämnden för Sjukvårdsregion Mellansverige finns ett antal gemensamt finansierade verksamheter. Aktuellt beslut avser den rekommendation till de ingående regionerna som Samverkansnämnden tog beslut om vid sammanträde 4 juni 2025. Samverkansnämnden har rekommenderat regionerna att budget 2026 för de gemensamt finansierade verksamheterna samverkansnämndens verksamhet, Regionalt cancercentrum inklusive Regionalt biobankscentrum, HTA-enhet, Centrum för sällsynta diagnoser, Hornhinnebanken, Arbets- och miljömedicin Örebro, samt Arbets- och miljömedicin Uppsala, utgörs av budget 2025 uppräknat med 2,5 procent.

  10. Sjukvårdsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har kommit med en justering i rekommendationen om enhetlighet i regionernas erbjudande om offentligt finansierad assisterad befruktning.

    Sjukvårdsdelegationen har vid sitt sammanträde den 10 april 2025 fattat beslut om att rekommendera regionerna att besluta om den reviderade rekommendationen, att SKR informerar regionerna om föreliggande beslut och
    att regionerna inte behöver inkomma med beslut om rekommendationen då
    det endast handlar om en teknisk justering.

    Bakgrund till ändringsbehovet är en ändring av Socialstyrelsens föreskrifter SOSFS 2009:30 som trädde i kraft den 1 oktober 2024. Embryo- och dubbeldonation inom ett samkönat par har tidigare ansetts som tredjepartsdonation, men faller nu under samma regelverk som all annan inomparsbehandling. Skillnaden är att det ställs högre krav på en tredjepartsdonator än på en partner i en parrelation.

    Region Örebro län konstaterar att ändringen i rekommendationen är av ren teknisk karaktär och inte innebär några förändringar för regionen, varken gällande behandlingsutbud eller finansiering.

  11. Det finns nu ett förslag på sammanträdesdatum för hälso- och sjukvårdsnämden 2026.

  12. Anmälningsärenden:

    1. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initering för upphandling av sekvenseringsutrustning MT 2025-0019, 25RS790.

    2. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initiering för upphandling av blodbestrålningsapparat MT 2025-0029, 25RS1619.

    3. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initering för upphandling av sekvenseringsutrustning MT 2023-0127, 24RS5223.

    4. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initiering för upphandling av vibrationskontrollerad transient elastografi MT 2025-0044, 25RS3128.

    5. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initiering för upphandling av glasskanner MT 2025-0072, 25RS6517.

    6. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt avseende infusionaggregat till volympump MT 2024-0082-1, 25RS5901.

    7. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt avseende endoskopidiskdesinfektorer och torkskåp för flexibel endoskopiMT 2024-0080-1, 25RS6869.

    8. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt avseende förbrukning till endoskopidiskdesinfektorer och torkskåp för flexibel endoskopi
    MT 2024-0080-1a, 25RS7032.

    9. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om beställning avseende patientövervakning MT 2023-0054-c, 23RS1889.

    10. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt avseende ramavtal för lågtemperaturfrysar MT 2024-0081, 25RS6799.

    11. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om beställning avseende glasskanner MT 2025-0072, 25RS6517.

    12. Hälso- och sjukvårdsdirektören har undertecknat direktupphandlingsformulär avseende glasskanner MT 2025-0072, 25RS6517.

    13. Områdeschefen för specialiserad vård har tecknat upphandlingskontrakt avseende vibrationskontrollerad transient elastografi MT 2025-0044, 25RS3128.

    14. Forsknings- och utbildningsdirektören har undertecknat Clinical Trial Agreement (IMPORTANT), 23RS12343-19.

    15. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat samarbetsavtal i forskningsstudie, 25RS567-4.

    16. Forsknings- och utbildningsdirektören har undertecknat uppdragsbrev avseende granskning och rapportering av bidragsprojekt, 25RS8431-1.

    17. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat avtal om klinisk studie (SWE-SWITCH), 25RS5827-7.

    18. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat samarbetsavtal kring personuppgiftshanteringen i samband med forskning (Safewards), 20RS8114-10.

    19. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat avtal och överenskommelse avseende verksamhetsförlagd utbildning i Region Dalarna för studerande på läkarprogrammet vid Örebro universitet, 25RS8791-1.

    20. Hälso- och sjukvårdsdirektören har undertecknat sata processing agreement, 23RS5636-36.

    21. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat avtal avseende klinisk prövning, 24RS958-41.

    22. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat samarbetsavtal om gemensamt personuppgiftsansvar, 23RS10112-23.

    23. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat att avslå begäran om utlämnande av allmän handling, 25RS7649-5.

    24. Områdeschefen för psykiatrin har beslutat om avgiftsbefrielse/fria läkemedel, 25RS8722, 25RS8723, 25RS8724, 25RS7457, 25RS8720, 25RS8721.

    Meddelandeärenden:

    1. Protokoll beredning för nära vård 2025-08-28.

    2. Patientnämndens rapport Klagomål och synpunkter som avser
    bemötande 2024.

    3. Skrivelse från Synskadades riksförbund Örebro län, 25RS9562.

  13. För att återöppna förlossningsverksamheten i Karlskoga krävs att Region Örebro län långsiktigt och hållbart kan upprätthålla och säkerställa en patientsäker förlossningsvård samt en patientsäker vård av det akut sjuka nyfödda barnet. I lägesrapporten listas de personella förutsättningar som anges i hälso- och sjukvårdsdirektörens handlingsplan för återöppnande av förlossningsverksamheten i Karlskoga.

  14. § 104

    Information - Lägesrapport färdplansuppdraget Det akuta kirurgiska patientflödet

  15. § 105

    Information - Ekonomisk rapportering inklusive rapport från arbetet med handlingsplanen

  16. § 106

    Information - Hälso- och sjukvårdsnämndens och Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhetsplan med budget 2026

  17. § 107

    Information - Hälso- och sjukvårdsdirektören informerar

  18. § 108

    Besvarande av anmälda frågor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.