Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Protokollsjustering
Anmälan av frågor
Ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län där förslagsställaren vill att Region Örebro län ska ansluta till en SMS-livräddartjänst. Ärendet har remitterats till hälso- och sjukvårdsnämnden som föreslår beslut om att medborgarförslaget anses besvarat. Då det utifrån flera studier i nuläget inte är klarlagt att SMS-livräddning ökar överlevnaden vid hjärtstopp och då det medför stora ekonomiska konsekvenser så avvaktar Region Örebro län ett införande. Ett antal etiska och juridiska frågeställningar har också identifierats som behöver fortsatt genomlysning.
Region Örebro län följer utvecklingen och framkommer fakta som talar för att metoden har effekt kan det leda till en omprövning av nuvarande hållning.
Bilagor
Svar på fem medborgarförslag om korrekturläsning av 1177, självincheckning, E-legitimation, skyltar, 1177 Direkt och chattandet
Det har inkommit fem medborgarförslag till Region Örebro län ifrån samma medborgare. Då de hänger ihop besvaras samtliga fem i detta svar och i den ordning de har registrerats:
1. 1177 behöver korrekturläsas och anpassas till patientnyttan, utifrån hur det ser ut från patienternas ingång till 1177 (24RS10954).
2. Självincheckningen strider mot patientens integritetsskydd, Ansvaret ska ligga centralt, ej på olika vårdcentraler etcetera (24RS10959).
3. E-legitimationens fördelar (24RS10967).
4. Alla skyltar, videoinformation och automater måste kontrolleras av kommunikationsansvariga (24RS10968).
5. 1177 Direkt och chattandet (24RS10969).
Region Örebro län är mycket tacksam för alla förbättringsförslag då det hjälper oss att utvecklas i vårt uppdrag att säkra en jämlik god vård för alla medborgare. Samtliga förslag gäller utmaningar som det arbetas med fortlöpande. Syftet är att i linje med förslagsställarens påpekanden förbättra användbarheten för våra invånare och effektivisera vårdpersonalens administration. När det gäller i synnerhet förslag 4 har det gjorts ändringar som bland annat inspirerats av förslagsställaren.
Bilagor
Tilldelningsbeslut för upphandling av endoskopidiskdesinfektorer och torkskåp för flexibla endoskop, samt utrustningsspecifikt förbrukningsmaterial till Område specialiserad vård
Denna upphandling avser sju endoskopidiskdesinfektorer och sju torkskåp för flexibla endoskop, samt utrustningsspecifikt förbrukningsmaterial för leverans till Område specialiserad vård.
Upphandlingen omfattar även option på ytterligare två endoskopidiskdesinfektorer och sex torkskåp för flexibla endoskop, option för serviceavtal under den tekniska livslängden samt utbildningsoption för medicintekniska ingenjörer.
Bilagor
Region Örebro län ingår tillsammans med Region Sörmland samt Region Värmland i en upphandlingsregion när det gäller upphandling av läkemedel som beställs på rekvisition. Samarbetet är kallat 3-klövern. Samordnare och avtalsförvaltare för den kommande upphandlingen är Region Örebro län.
Kontinuerligt genomförs kompletterande upphandlingar av rekvisitionsläkemedel för 3-klövern. Detta för att kunna anpassa avtalsportföljen efter rådande marknadsläge, leveranssituation, patentutgångar och nya behov. Det är ofta ekonomiskt fördelaktigt att konkurrensutsätta läkemedel regelbundet för att på så sätt få det mest konkurrenskraftiga anbuden.
Det totala värdet för den nu aktuella upphandlingen uppskattas till 300 miljoner för samtliga tre regioner på fyra år. För Region Örebro läns del uppskattas värdet till ungefär 100 miljoner kronor för fyra år.
Bilagor
Svar på remiss Omsättningslagring av vissa läkemedel för en stärkt försörjningsberedskap, rapport från Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig över Socialdepartementets remiss Omsättningslagring av vissa läkemedel för en stärkt försörjnings-beredskap, rapport från Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV).
Regeringen har konstaterat att robustheten i försörjningen av läkemedel och
sjukvårdsmaterial behöver öka så att produkterna finns tillgängliga över tid. Planering för hälso- och sjukvårdens försörjningsberedskap ska ske med
utgångspunkt i den vård som ska bedrivas vid kris och krig. För att säkerställa
försörjningen krävs utökad lagerhållning av läkemedel i Sverige. Sådan
lagerhållning lämpar sig av effektivitetsskäl bäst i den ordinarie logistikkedjan.
Flera andra länder i Europa har redan infört bestämmelser om ökad lagerhållning av viktiga läkemedel. TLV fick i juni 2023 ett regeringsuppdrag att utreda frågor om omsättningslagring av vissa läkemedel i syfte att säkerställa en god försörjningsberedskap. Uppdraget har genomförts i nära samarbete med Läkemedelsverket.
TLV lämnar ett antal förslag:
• I ett första steg föreslås lagerhållningsskyldigheten omfatta tre månaders
normalförbrukning och i ett andra steg efter en utvärdering sex månader.
• Den normalförbrukning som ska lagerhållas beräknas utifrån 12 månaders
historisk försäljning.
• De volymer av läkemedlet som ska lagerhållas fastställs inför varje nytt
kalenderår. De ses över och justeras inför den 1 juli varje år om försäljningen
har ökat eller minskat med minst 25 procent.
• Läkemedelsverket beslutar, med stöd av underlag från TLV, om vilka
läkemedel och volymer respektive företag är skyldigt att lagerhålla.
• Läkemedelsföretagen får ansöka till TLV om ersättning för kostnader för sådan lagerhållning efter avslutat kalenderår. Sådant statligt stöd kan lämnas i form av ersättning för en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse och en stödordning för det bör tas fram. Ersättningen beräknas utifrån företagens
anskaffningskostnad för läkemedlen och kostnaden för lagerhållning. TLV
förslås få meddela föreskrifter om hur ersättningen ska beräknas.
• Parallellhandlade läkemedel och läkemedel som säljs med stöd av licens
undantas från krav på lagerhållning.
Det bedöms inte behövas några särskilda bestämmelser för att hantera att läkemedel som upphandlas av regionerna kan variera i försäljningsvolym. Förslaget medför att Socialstyrelsen, Läkemedelsverket och TLV får nya uppgifter. Kostnaden för lagerhållningen uppgår för staten till 204–245 miljoner kronor per år.
Region Örebro län bedömer förslagen vara rimliga och nödvändiga men framför ett antal synpunkter gällande vikten av att tillgången till läkemedel säkras även under uppstartsperioden; att läkemedel på bästa sätt kan flyttas eller lånas ut mellan olika regioners sjukhus, apotek och övriga berörda inrättningar i händelse av brist eller kris; att lagret kan användas vid en särskild händelse då läkemedelsbrist kan uppstå; att tandvården omfattas av detta arbete för ett omsättningslager för försörjningsberedskap; samt att EU-gemensamma aktiviteter beaktas i detta arbete.
Region Örebro län vill även framföra en oro för kostnadsfrågans påverkan på en redan pressad hälso- och sjukvård. I nästa steg blir det centralt med en stabil upphandlingsprocess då det finns en uppenbar risk för att läkemedelsföretagen inte kommer att nöja sig med ersättningsnivåerna nu när hela Europa rustar upp.
Region Örebro län vill också betona vikten av fortsatt dialog kring implementering, samverkan mellan nivåer, samt tydliga principer för transparens, ansvarsfördelning och hållbarhet.
Bilagor
Det har till Region Örebro län inkommit en motion från Willhelm Sundman (L) om att minskad användning av lustgas bland ungdomar bör ses som en prioriterad uppgift för länets hälso- och sjukvård. Det förebyggande arbetet för att minska bruket av lustgas är inte bara en hälsofråga utan också en ekonomisk nödvändighet. I motionen föreslås att Region Örebro län genomför ett arbete för att minska bruket av lustgas i Örebro län och tillhandahåller information om lustgasens faror på vårdcentralerna.
I förslaget till svar framgår att ett ökat samarbete med kommunerna och Länsstyrelsen är högst rimligt och då utifrån Länsstyrelsens ansvar för det länsgemensamma arbetet med ANDTS; uppdraget till Läkemedelsverket (Giftinformationscentralen), Folkhälsomyndigheten och länsstyrelserna att sprida kunskapen om riskerna med lustgasanvändning; samt den kommande lagen och förordningen om att begränsa försäljningen av lustgas som föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.
Förvaltningens bedömning är att vårdcentralerna likt andra regionala och kommunala institutioner ska ta ett större ansvar i informerandet om farorna med lustgas men då detta till stor del handlar om ungdomars behov av ökat medvetande bör det ligga en större tyngd på Länsstyrelsen och kommunerna och i synnerhet de aktörer som regelbundet möter den mest utsatta målgruppen, det vill säga barn och ungdomar. Ett brett samarbete med syfte att informera berörda målgrupper om risker kan spridas via skola, polis, socialtjänstens fältassistenter, ungdomsmottagningar, Maria Ungdom med mera som har en mer direkt kontakt.
Bilagor
I enlighet med hälso- och sjukvårdsnämndens beslut 11 december 2024 om återremiss återkommer Hälso- och sjukvårdsförvaltningen till nämnden med en beskrivning av och förslag på hur primärvården ska utvecklas i västra länsdelen. I detta förslag till inriktningsbeslut ska tre regiondrivna vårdcentraler i Karlskoga kommun bli två, Karolina vårdcentral och Baggängens vårdcentral kvarstår och uppdrag ges till hälso- och sjukvårdsdirektör att ta fram en detaljerad plan, inklusive tidsplan för fortsatt arbete. Denna rapporteras till hälso- och sjukvårdsnämnden hösten 2025.
Bilagor
Anmälningsärenden:
1. Områdeschefen för psykiatrin har beslutat om avgiftsbefrielse/fria läkemedel, 25RS4149, 25RS4150, 25RS4151, 25RS 4153, 25RS4773, 25RS4774, 25RS4777, 25RS4778, 25RS4155, 25RS4658, 25RS4155, 25RS4775.
2. Områdeschefen för psykiatrin har beslutat om temporär stängning av mottagningen Gryningen 2025-07-07 – 2025-08-04.
3. Områdeschefen för psykiatrin har beslutat om delegering av beslut gällande besöksförbud, 25RS4584.
Meddelandeärenden:
1. Skrivelse från Synskadades riksförbundet i Örebro län, 25RS5267.
2. Protokoll beredning för forskning och utbildning 2025-05-06.
Information - Ekonomisk rapportering inklusive rapport från arbetet med handlingsplanen
-Aktuellt omvärldsläge
-Strategisk planering och vårdplatssituation
-Aktuella organisationsfrågor
-Övriga frågor
Besvarande av anmälda frågor
Presentationer och informationsmaterial