Hoppa över navigering
  • § 115

    Protokollsjustering

  • § 116

    Anmälan av frågor

  • Region Örebro län har genomfört en upphandling av gruppmottagning för fysioterapi motsvarande 10 heltidsverksamma fysioterapeuter i centrala Örebro.

    Vårdavtalet avser en gruppmottagning för fysioterapi i Örebro för motsvarande 10 heltidsverksamma fysioterapeuter och eventuell kringpersonal. Uppdraget omfattar fysioterapi som ingår i primärvårdens uppdrag samt inom specialistområdena neurologi, reumatologi och ortopedi. Uppdraget omfattar också mottagningar såsom Cuff- mottagning där patienter med misstänkt rotatorcuffruptur bedöms, undersöks och behandlas, Unga höfter, Akuta knän och Motions- och idrottskademottagning.

    För uppdraget har det ställts krav på att mottagningen kan erbjuda specialistkompetens inom adekvata områden.
    Ersättningen uppgår till en fast ersättning på 14,9 miljoner kronor per år. Utöver det erhåller leverantören halva patientavgiften för samtliga patienter oavsett om de har frikort eller är betalande.

    Upphandlingsdokumenten annonserades 2024-10-25. Sista anbudsdag var 2024-11-25.
    Tilldelning av avtal sker genom utvärderingsmodellen bästa förhållande mellan pris och kvalitet.

  • Denna upphandling avser ramavtal för köp av personbilsambulanser till verksamhetsområde ambulanssjukvård Region Örebro län, Område specialiserad vård.

    Upphandlingskontraktet kommer att tecknas på två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år, vilket omfattar cirka 24 personbilsambulanser. I upphandlingen ingår även option på serviceavtal under den tekniska livslängden.

    Upphandlingen annonserades 2024-08-20 med förbehållet att nödvändiga politiska beslut fattas.

  • Denna upphandling avser 1 linjäraccelerator för leverans till verksamhetsområde Onkologi, Område specialiserad vård med placering på Universitetssjukhuset Örebro.

    Upphandlingen omfattar även option serviceutbildning, option utbildning för sjukhusfysiker, samt option på underhållsavtal.

  • En utredning har haft i uppdrag från regeringen att föreslå åtgärder för att minska antalet återfall i brott. Bland förslagen finns ett som berör hälso- och sjukvård. Det är förslaget att Kriminalvården ska ges i uppdrag att bedriva hälso- och sjukvård som har effekt på risken att återfalla i brott, i syfte att tillgängliggöra sådan hälso- och sjukvård för fler kriminalvårdsklienter.

    I förslaget till yttrande över utredningen välkomnas uppdraget till Kriminalvården. Det krävs dock enligt Region Örebro läns bedömning i förslaget till yttrande, att ett fortsatt utredningsarbete görs inom flera områden innan slutbetänkandets förslag skulle vara möjligt att genomföra. Det gäller till exempel att definiera vilken hälso- och sjukvård som Kriminalvården ska utföra, och att säkerställa en sömlös vård i samband med frigivning från Kriminalvården.

  • En utredning har haft regeringens uppdrag att lämna förslag som säkerställer ett ändamålsenligt och individanpassat stöd till anhöriga till personer som är långvarigt sjuka, till anhöriga till personer som är kortvarigt allvarligt sjuka och till anhöriga som är barn.

    I förslaget till yttrande över utredningen välkomnas de flesta av utredningens förslag, men inte de ändringar som föreslås i patientsäkerhetslagen och hälso- och sjukvårdslagen. I förslaget till svar framhåller Region Örebro län att det fortsatt bör stå att barns behov ska ”beaktas”. Utredningens förslag är enligt förslaget till yttrande inte lika tydliga, och stämmer inte helt med de formuleringar som finns i Barnkonventionen.

  • § 122

    Besvarande av anmälda frågor

  • § 123

    Information - Hälso- och sjukvårdsdirektören informerar

  • Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har tagit fram en vägledning inom området suicidprevention som stöd till de kommunala räddningstjänstorganisationerna. Vägledningen innehåller ett riktat kunskapsstöd, förtydliganden av ansvarsfrågor och samverkan samt understryker vikten av utbildning. Den innehåller även goda exempel på gemensamma arbetssätt utifrån hur blåljussamverkan vid larm om risk för suicid kan hanteras samt exempel på kommuner som tar ett brett angreppsätt kring det olycksförebyggande arbetet i kommunen, där suicidpreventivt arbete utgör en del. Önskar remissvar från Region Örebro län som är samverkanspart till den kommunala räddningstjänsten.

  • En ny överenskommelse för hälso- och sjukvård i hemmet har tagits fram på initiativ av chefsgruppen för samverkan social välfärd och vård och omsorg och specifika samverkansrådet för social välfärd. Arbetet med ny överenskommelse har genomförts i projektform. Beslutsunderlaget har processats fram genom samverkan mellan huvudmännen och en politisk remiss har genomförts. Den nya överenskommelsen kommer att ersätta nuvarande hemsjukvårdsavtal och ikraftträdda 1 januari 2025. Beslut i hälso- och sjukvårdsnämnden behöver fattas innan 31 december 2024 och sändas till Region Örebro län med diarienummer 24RS9526.

    Det regionala samverkansrådet ställer sig bakom förslaget till ny överenskommelse och rekommenderar parterna att fatta beslut enligt förslaget i ordinarie politiska beslutsprocesser i länets kommuner och i Region Örebro län, se bifogat protokollsutdrag. Överenskommelsen är en överlåtelse av ansvar för hemsjukvård från region till kommun enligt 14 kap. 1 § hälso-och sjukvårdslag (2017:30). Örebro län har den här formen av överenskommelse sedan 1992.

    Överenskommelsen handlar om det delade och enskilda ansvaret för primärvård i hemmet mellan Region Örebro län och Örebro läns kommuner, med fokus på personcentrerad vård och samordnade insatser för att möta individuella behov.

    Överenskommelsen omfattar två delar:
    1. Principer för samverkan och ekonomisk reglering gällande hemsjukvård i ordinärt boende.

    2. Hälso-och sjukvård i hemmet, primärvårdsnivå – kommunal hemsjukvård i ordinärt boende.

  • Samverkansnämnd Sjukvårdsregion Mellansverige beslutade på sammanträde 27 september 2024 att rekommendera sjukvårdsregionens regioner att godkänna tre reviderade bilagor och underavtal till Avtal om samverkan i Sjukvårdsregion Mellansverige från den 1 januari 2021 och tills vidare: 2a Avtal om vård vid universitetssjukhus i sjukvårdsregionen mellan regioner i Sjukvårdsregion Mellansverige 2025-2028 inklusive bilaga 2b Appendix 1 Pris och ersättningsmodell Mellansverige och bilaga 3 Avtal om vård vid sjukhus i sjukvårdsregionen mellan regioner i Sjukvårdsregion Mellansverige 2025-2028.

    Regionernas ambition med vårdavtalets skrivningar är att arbeta i en anda av öppenhet och dialog, med gemensamt ansvarstagande och hög delaktighet. Samverkan konkretiseras i avtalstext och appendix som generellt syftar till att gemensamt utnyttja resurser för regionalvård, det vill säga den hälso- och sjukvård som berör flera regioner i hälso och sjukvårdsregionen.

    Ersättningsmodellen avser vård vid Akademiska sjukhuset och Universitetssjukhuset Örebro. Modellen avser att stärka det som avses ”regiongemensamt” men samtidigt inte förhindra de förändringar och trender mot en lokalt utvecklad sjukvård som naturligt sker inom övriga delar av sjukvården.

  • Ett av uppdragen i verksamhetsplanen för 2024 är att Hälso- och sjukvårdsförvaltningen ska redovisa ett förslag för hur det akuta kirurgiska patientflödet skall omhändertas inom länet. Enligt utvecklingsplanen för den hälso- och sjukvård som Region Örebro län driver i egen regi framgår att det akuta kirurgiska patientflödet ska omhändertas på två sjukhus i länet i stället för på tre sjukhus som det är idag.

    Syftet med förändringen är att använda regionens resurser mer effektivt och på ett sätt som är mer uthålligt över tid, framför allt när det gäller tillgången på läkare. Lindesbergs lasarett är det sjukhus i länet som har minst antal akuta kirurgiska patienter, och därför föreslås förändringen innebära att lasarettet inte längre ska ta emot akuta kirurgiska patienter. Den förstudie som genomförts om förändringen rekommenderar att den sker i tre steg.

  • Bassänger finns i dagsläget på flera platser inom Region Örebro läns verksamheter. Patienter inom specialistvård, primärvård och habilitering tränar i varmt vatten efter remittering från fysioterapeut eller som en del av inneliggande behandling. Som en del av pågående utvecklingsplanearbete inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har bassängverksamheten utretts i syfte att minska kostnaderna, samt för att utröna olika patientgruppers medicinska behov av träning i bassäng samt huruvida träningen behöver ske genom regiondriven verksamhet. I dagsläget uppgår totalkostnaderna för bassängverksamheten till drygt 15 miljoner kronor per år.

    Förstudien föreslår att bassängverksamheten vid USÖ upphör, men att övriga bassängverksamheter fortsätter att drivas. Förslaget innebär att patienter med mindre behov hänvisas till egenvård på kommunala badhus och att patienter med större behov hänvisas till regionens bassänger. De patientföreningar som i dagsläget nyttjar bassängverksamheterna vid USÖ föreslås hänvisas till bassängen i Karlahuset, men bedömningen är att de patientföreningar som idag tränar på USÖ inte kommer att kunna beredas plats på Karlahuset med nuvarande träningsfrekvens.

  • I enlighet med Verksamhetsplan med budget 2024 återkommer Hälso- och sjukvårdsförvaltningen till nämnden med en beskrivning av och förslag på hur primärvården ska utvecklas i västra länsdelen. I detta förslag till inriktningsbeslut ska tre regiondrivna vårdcentraler i Karlskoga kommun bli två: Karolina vårdcentral och Brickegårdens vårdcentral. Ackrediteringen av Baggängens vårdcentral avslutas och Baggängens lokaler lämnas gradvis helt eller delvis senast vid utgången av gällande hyresavtal, det vill säga 30 juni 2027. 

    Förvaltningen åtar sig att till hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 12 februari 2025 redovisa en översiktlig plan för omställningen.

  • Efter att hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp beslutat att verksamheten vid Patientbiblioteket USÖ antingen ska reduceras eller upphöra vid årsskiftet, tillsattes en utredning i syfte att se över risker och konsekvenser med dessa alternativ för barn och unga, särskilt utsatta grupper och nationella minoriteter. Under hösten 2024 förlängdes avtalet med Örebro kommun till den sista mars 2025.

    Utredningen gör bedömningen att det finns behov av ett fortsatt utbud av bibliotekstjänster som tillhandahålls till prioriterade patientgrupper inom hälso- och sjukvården. Samtidigt ser utredningen att Patientbiblioteket USÖ:s nuvarande breda verksamhet inte kan anses höra till hälso- och sjukvårdens uppdrag. Utredningen föreslår därför att hälso- och sjukvårdsledningen ser över möjligheten till ett omvandlat samarbete och avtal med Örebro kommun avseende bibliotekstjänster inom hälso- och sjukvården på USÖ och rättspsykiatrin.

  • I ledamotsinitiativet föreslås att hälso- och sjukvårdsnämnden ska ge förvaltningen i uppdrag att undersöka vilka möjligheter Region Örebro län har att erbjuda vård till skadade civila från Gaza, samt att hälso- och sjukvårdsnämnden ska uppmana regionstyrelsen att framföra till Sveriges regering att öppna för möjligheten att erbjuda vård till skadade civila från Gaza.

    Enligt kommunallagen, 2 kap. 2§, får inte kommuner och regioner ha hand om sådana angelägenheter som enbart staten, andra kommuner, regioner eller någon annan ska ha hand om. Här ingår utrikespolitik, varför detta är en fråga som Region Örebro län inte kan ingripa i. Om regeringen däremot anmodar regionerna att ge vård till skadade civila från Gaza, som ledamotsinitiativet tar upp, så kommer Region Örebro län att medverka.

  • I ledamotsinitiativet föreslås att samtliga vårdcentraler inom Region Örebro län som inte kan upprätthålla de föreskrivna kraven enligt Krav- och kvalitetsboken inom sina befintliga budgetramar till nästkommande nämndsammanträde ska inkomma med en formell begäran om undantag för öppettider och/eller bemanning för att få en budget i balans. I ledamotsinitiativet föreslås även att hälso- och sjukvårdsnämnden tydliggör för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen att all verksamhetsplanering måste baseras på de ekonomiska förutsättningar som fastställts av regionfullmäktige som fördelats av hälso- och sjukvårdsnämnden, samt att ofinansierade beslut ej får förekomma.

    Region Örebro län har redan idag en skyldighet enligt Kommunallagen att upprätta en budget i balans. Om det under året visar sig ske avvikelser från budgeten är det en fråga som hälso- och sjukvårdsnämnden får hantera löpande.
    Hälso- och sjukvårdsförvaltningen känner till och efterlever gällande dokument ”Bestämmelser för politiska organ inom Region Örebro län” samt ”Delegationsordning för hälso- och sjukvårdsnämnden inom Region Örebro län, gäller från och med 2024-06-04”.

  • Anmälningsärenden:

    1. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt för genomlysningsutrustning för användning vid avancerad endoskopi
    MT 2023-0003, 22RS10741.

    2. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt för röntgenutrustning för angiografiundersökningar MT 2021-0089, 22RS9766.

    3. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt för system för navigerad robotisk ryggkirurgi MT 2023-0029-1, 24RS1821.

    4. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt för förbrukning för system för navigerad robotisk ryggkirurgi MT 2023-0029-1A, 24RS1822.

    5. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat tilldelningsbeslut för autoinjektor för radiofarmaka till PET/CT undersökningar MT 2023-0001-2-1, 24RS4559.

    6. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat initieringsbeslut upphandling av förbrukningsmaterial till volympumpar MT 2024-0082, 24RS9786.

    7. Biträdande områdeschefen för forskning och utbildning har fattat tilldelningsbeslut upphandling av UHPLC MS/MS för analys av tekniska arbetsmiljöprover MT 2023-0084, 23RS4759.

    8. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat avtal med Janssen-Cilag AB avseende läkemedel Imbruvica, 22RS9937.

    9. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat avtal med AstraZeneca AB avseende läkemedel Calquence, 23RS6397.

    10. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat avtal med BeiGene Sweden AB avseende läkemedel Brukinsa, 23RS6394.

    11. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat tilläggsavtal med Karolinska universitetssjukhuset avseende HPV vaccination, 22RS8349.

    12. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat avtal med Örebro kommun om biblioteksverksamhet på Universitetssjukhuset Örebro, 2025-01-01 - 2025-03-31, 23RS13118.

    13. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat initieringsbeslut om upphandling av CCTV, hjälpmedel för förstorning av text och bild, 24RS10824.

    14. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om uppsägning av avtal med Örebro kommun avseende ersättning för sjuksköterskeinsatser på korttidsboende för barn och ungdom, 24RS10872.

    15. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat avtal med Region Västmanland avseende ST-tandläkartjänstgöring i orofacial medicin, 24RS10207.

    16. Områdeschefen för specialiserad vård har tecknat avtal och uppdragsbeskrivning gällande sjukvårdsregional representant i Nationella vårdprogramgrupp, 24RS9916.

    17. Områdeschefen för psykiatrin har beslutat om avgiftsbefrielse/fria läkemedel, 24RS10057, 24RS10049, 24RS10050, 24RS10052, 24RS10051.

    Meddelandeärenden:

    1. Protokoll beredning för psykiatri 2024-11-06.

    2. Protokoll beredning för somatisk specialistvård och högspecialiserad vård 2024-11-05.

    3. Brev från etikrådet gällande etisk analys av bassängverksamheten, 24RS12368.

    4. Bilaga till brev från etikrådet - Etisk analys av bassängverksamheten, 24RS12368.

  • § 134

    Information - Nytt hållbarhetsprogram för 2026-2030

  • Budgetarbetet för 2024 har i hög grad präglats av arbete med handlingsplaner och åtgärder för att långsiktigt minska kostnaderna och anpassa verksamheten till tilldelad budgetram. Resultatet för perioden uppgår till minus 392,8 miljoner kronor.

    Nämnden har i juli erhållit en tillfällig budgetförstärkning för 2024 med 184 miljoner kronor samtidigt som verksamheterna prognostiserar ett nästan lika stort underskott, varav cirka 100 miljoner kronor beror på ännu ej verkställda åtgärder i handlingsplaner.

    Den totala prognosen förväntas ge ett underskott med minus 450,0 miljoner kronor (att jämföra med minus 400 miljoner kronor i delår) och beror främst på försämrade prognoser inom områdena. Införandet av Cosmic har lett till produktionsstörningar samt utebliven fakturering för oktober månad. Hälso- och sjukvårdsnämnden noterar dock att det finns osäkerheter kring det prognosticerade underskottets storlek. Nämnden kommer därför att följa detta noga under 2025.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.