Protokollsjustering
Fråga kvar att besvara från 2025-11-19
Johan Stolpen (V) ställer följande fråga:
Det har kommit information om att föreningen Kommunikation för alla har anmält Region Örebro län till Inspektionen för vård och omsorg respektive Läkemedelsverket. De skriver att Region Örebro län erbjuder icke CE-märkta konsumentprodukter som elektroniska hjälpmedel i medicinskt och kompensatoriskt syfte i strid med Medical Device Regulation. De menar att en konsekvens blir att patientskadelagen då inte gäller. De menar också att Region Örebro läns instruktion till förskrivaren är att endast erbjuda hjälpen om mottagaren av hjälpmedlet aktivt avsäger sig sig rätt till patientskadeersättning. Anmälaren menar att detta leder till ojämlikhet och rättsosäkerhet för målgruppen.
Förhåller det sig på det här sättet?
Vid upphandling av läkemedel på rekvisition ingår Region Örebro län tillsammans med Region Sörmland och Region Värmland i en upphandlingsregion, som benämns 3-klövern. Samordnare och avtalsförvaltare för denna upphandling är Region Örebro län.
Upphandlingen omfattar läkemedel på rekvisition som administreras av sjukvårdspersonal inom Regionen, Regionens förvaltningar, bolag och stiftelser samt hos kommuner och hos privata vårdgivare med vilka Regionen har avtal med samt betalningsansvar för.
Det totala värdet för ingående produkter i denna upphandling under aktuell avtalsperiod inklusive option beräknas uppgå till cirka 520 miljoner kronor baserat på totalen av Regionernas tidigare års inköpsvolymer.
Avtalstiden är 2026-04-01 – 2027-03-31 med förlängningsoption på 1+1+1 år, det vill säga 36 månaders möjlighet till förlängning.
Bilagor
Denna upphandling avser ramavtal för funktionen blodgasanalys till Region Örebro län. Regionen betalar ett fast pris per prov, och i det innefattas alla kostnader för utrustning, förbrukningsmaterial och service.
Upphandlingskontraktet kommer att tecknas på ett år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år. Under avtalsperioden beräknas cirka 140 000 blodgasanalyser utföras årligen.
Bilagor
Medborgaren önskar höja avgifterna inom vården på följande sätt: operationer utan narkos ska kosta 500 kronor, operationer med narkos ska kosta 3000 kronor och proteser ska kosta 3000 kronor.
Regeringen tar årliga beslut över vad maxbeloppet får vara inom vården. Det nuvarande maxbeloppet för operationer med narkos är idag under 3000 kronor vilket gör det förslaget olagligt.
Operationer utan narkos räknas som ett läkarbesök. Region Örebro län vill göra det så enkelt som möjligt för patienten och vill därför att alla läkarbesök ska kosta lika mycket.
Proteser ingår i en operation och ska därför inte ha en separat kostnad.
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår därför att medborgarförslaget avslås enligt förslaget till svar.
Bilagor
På uppdrag av regionens revisorer har en granskning genomförts för att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden utövar en ändamålsenlig styrning och ledning samt intern kontroll över vårdkedjan graviditet, förlossning och tiden efter, så att en tillgänglig och patientsäker vård kan erbjudas invånarna. Revisorernas samlade bedömning är att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte helt utövat en ändamålsenlig styrning och intern kontroll över vårdkedjan.
I förslaget till yttrande kommenteras framför allt revisorerna rekommendationer. Där framgår bland annat att hälso- och sjukvårdsnämnden och regionstyrelsen bedömer att den samverkan som finns mellan de verksamheter som ingår i vårdkedjan är tillräcklig. Vidare framgår av förslaget till yttrande att den pågående jämförelsen mellan nationella riktlinjer och nuvarande arbetssätt behöver avslutas innan en bedömning kan göras av i vilken utsträckning en fortsatt uppföljning behöver göras, och hur den i så fall ska genomföras.
Bilagor
Svar på motion från Patrik Nyström med flera (alla SD) om krafttag för våra unga – inrätta en ny BUP-enhet i Karlskoga
Till Region Örebro län har kommit en motion från Patrik Nyström med flera (alla SD) med förslag om att ge hälso- och sjukvårdsnämnden i uppdrag att inrätta en ny BUP-enhet i Karlskoga och skyndsamt utreda möjligheterna att även öppna en BUP-enhet i Lindesberg.
I förslaget till svar redogörs för att flera aktörer arbetar mot psykisk ohälsa bland barn och unga och att flera av hälso- och sjukvårdens verksamheter är delaktiga i arbetet. När det gäller den specialiserade barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) är den samlad till Örebro, bland annat för att göra den likvärdig i hela länet, och att för att underlätta kompetensförsörjning.
Enligt förslaget till svar skulle de förslag som framförs i motionen riskera att bidra till att de resurser som finns inte används så effektivt som möjligt. Det skulle i så fall leda till mindre hjälp till de som behöver den. Därför föreslås att motionen avslås.
Bilagor
I en motion från Wilhelm Sundman (L) föreslås att Region Örebro län (Regionen) påbörjar ett pilotprojekt för att öka regionens intäkter genom att alternativa vårdgivare ges möjlighet att nyttja regionens överkapacitet inom opererande verksamhet. Regionen bedömer att det i nuläget saknas praktiska och ekonomiska förutsättningar för uthyrning av operationssalar. Eventuella vinster är små och osäkra, medan komplexitet och ansvar är betydande.
Bilagor
Svar på remiss - Nationella riktlinjer 2025, Klimakteriebesvär – Prioriteringsstöd till dig som beslutar om resurser i hälso- och sjukvården
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig över remissen ”Nationella riktlinjer 2025, Klimakteriebesvär – Prioriteringsstöd till dig som beslutar om resurser i hälso- och sjukvården”.
Region Örebro län anser det vara en väl genomarbetad sammanställning och riktlinje och anser att det är bra att säkerställa kunskapsnivån och visa på vikten av att personal i primärvården behöver en ökad kunskap och kompetens gällande dessa frågor. Region Örebro län delar uppfattningen att vården inom området just nu är ojämlik.
Region Örebro län skickar också med ett antal synpunkter.
Bilagor
Samverkansnämnden fattade 26 september 2025 beslut om att rekommendera sjukvårdsregionens regioner att besluta och implementera förslagen sjukvårdsregional nivåstrukturering av viss vård vid prostatacancer, njurcancer och blåscancer.
Urologin behandlar tre av de tio vanligaste cancersjukdomarna i Sverige: prostata-, njur- och blåscancer. Med en ökande och åldrande befolkning är det av vikt att högklassig urologisk vård kan fås i hela regionen. Behov finns av centralisering, samarbete och kvalitetsuppföljning för bästa resultat för våra patienter.
Beslut om nivåstrukturering av gynekologisk och urologisk cancer fattades av
samverkansnämnden den 29 september 2015, se §16 i bilaga 1. Beslutet har dock aldrig implementerats i sin helhet, samtidigt som utvecklingen inom vården gått framåt. Därför finns nu ett behov av ett förnyat beslut om sjukvårdsregional nivåstrukturering.
Peniscancer är nationellt nivåstrukturerat inom systemet för nationell
högspecialiserad vård och utförs av Region Örebro län som är tillståndsinnehavare.
Utifrån den medicinska utvecklingen som skett inom området föreslår verksamhetschefsgrupp Urologi att nivåstruktureringar görs för prostatacancer, njurcancer, njursparande kirurgi och blåscancer.
Se utförlig ärendebeskrivning med de fyra nivåstruktureringsförslagen i bilagan.
Bilagor
Samverkansnämnden fattade 26 september 2025 beslut om att rekommendera sjukvårdsregionens regioner att från och med 1 januari 2026 utöka tjänsteutrymmet för sjukvårdsregionalt donationsansvarig sjuksköterska till 70 procent vilket innebär en ökning av budget för det sjukvårdsregionala donationsarbetet med totalt 245 000 kronor, (35 000 kr per region), att kostnaden hanteras inom ramen för Samverkansnämndens verksamhet under 2026, och att budget för 2027 hanteras i ordinarie budgetprocess för de gemensamt finansierade verksamheterna.
Arbetet inom donationsverksamhet utvecklas fortlöpande nationellt och inom våra sjukvårdsregioner. 2023 beslutades om en utökning av tjänsteutrymme för sjukvårdsregionalt donationsansvarig läkare (rDAL) och sköterska (rDAS) inom Sjukvårdsregion Mellansverige.
Komplexiteten inom donationsverksamhetens två områden, organ och vävnad föranledde att tjänsten för rDAL delades på två personer inom den tilldelade tjänsteutrymmet med en fördelning 30 procent för organ och 20 procent för vävnad. Det finns vid tiden för denna tjänsteskrivelse en nationell handlingsplan kring donationsverksamhet på remiss hos regionerna. I denna förslås en rad
förbättringsområden för att utveckla verksamheten mot de nationellt uppsatta målen.
Utifrån dagens förutsättningar och med den uppdelning som gjorts av rDALs tjänsteutrymme är önskemålet att samma uppdelning sker även för rDAS. I samband med detta föreslås även att tjänsteutrymmet utökas med 20 procent för att då fördelas 50 procent för organ och 20 procent för vävnad.
Den ansvariga sjuksköterskans roll och ansvar för bland annat den administrativa delen kring dessa uppdrag bedöms som mer tidskrävande, bland annat utifrån de åtgärder som handlingsplanen föreslår.
Se utförlig ärendebeskrivning i bilagan.
Bilagor
Samverkansnämnden fattade 26 september 2025 beslut om att rekommendera sjukvårdsregionens regioner att ansluta sig till den Nationella donationslinjen, vilket också medför behov av beslut om finansieringen.
Organdonationer sker endast på intensivvårdsavdelningar (IVA) och är där en uttalad sällanhändelse. Under 2024 utgjorde aktuella organdonatorer 0,6 procent av intensivvårdens vårdtillfällen. Eftersom donationsfall är sällanhändelser är en bred kompetens, kunskap och erfarenhet inom området svårt att upprätthålla, även bland IVA-bakjourer. Frågor om organdonation måste kunna hanteras dygnet runt vilket ställer stora krav på Sveriges 80-tal intensivvårdsavdelningar. För läkare som driver donationsprocesser kan det vara utmanande känslomässigt, etiskt, medicinskt och inte minst juridiskt.
En nationell beredskapslinje för donationsfrågor innebär en professionalisering av donationsverksamheten och stödet blir tillgängligt över hela landet och kvalitetssäkrar donationsprocesserna.
Beräknad beredskapsbemanning för Sjukvårdsregion Mellansverige uppgår till 10 veckor per år. Kostnaden för en veckas beredskap, inklusive helg blir ca 42 000 kronor inklusive sociala avgifter, vilket ger en total kostnad per år på cirka 420 000 kronor.
Se utförlig ärendebeskrivning i bilagan.
Bilagor
Anmälningsärenden:
1. Områdeschefen för psykiatrin har beslutat om avgiftsbefrielse/fria läkemedel, 25RS11124, 25RS11101, 25RS11122, 25RS11102.
2. Områdeschefen för psykiatrin har beslutat om stängning av ett avdelningsrum på tillnyktringsenheten 2025-10-24 – 2025-10-25, 25RS6710-3.
3. Områdeschefen för psykiatrin har beslutat om delegering av beslutsfattande om besöksinskränkningar, 25RS10707.
4. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat avtal om klinisk prövning avseende medicinsk studie, 25RS9640-1.
5. Utbildningschefen på Område forskning och utbildning har tecknat avtal avseende specialistkompetenskurser för läkare under specialisttjänstgöring område A och B, 25RS10758-1, 25RS10759-1.
6. Forsknings- och utbildningschefen för tecknat avtal avseende klinisk studie, 25RS10899-1.
7. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat personuppgiftsbiträdesavtal avseende klinisk studie, 25RS10899-2.
8. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat samarbetsavtal avseende medicinsk studie, 25RS7934-3.
9. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initiering av upphandlingsuppdrag, förbrukningsmaterial till kompressionspumpar
MT 2025-0096, 25RS10018.
10. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initiering av upphandlingsuppdrag, ramavtal för smärtpumpar
MT 2024-0096, 25RS563.
11. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initiering av upphandlingsuppdrag, In-vivo dosimetri MT 2022-0146, 24RS877.
12. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt för sekvenseringsutrustning MT 2025-0019, 25RS9952.
13. Områdeschefen för specialiserad vård har beslutat om organisationsförändring, 25RS1945-3.
Meddelandeärenden:
1. Protokoll beredning för somatisk specialistvård och högspecialiserad vård 2025-11-04.
2. Protokoll beredning för psykiatri 2025-11-06.
Information - Socialstyrelsens utvärdering av sjukvårdens hantering av masskjutning på Campus Risbergska
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade 11 juni 2025 om att godkänna Hälso- och sjukvårdsförvaltningens förslag att nuvarande tre regiondrivna vårdcentraler i Karlskoga kommun blir två, att Karolina vårdcentral och Baggängens vårdcentral kvarstår, samt att uppdrag ges till hälso- och sjukvårdsdirektör att ta fram en detaljerad plan, inklusive tidsplan för fortsatt arbete.
Planen, här kallad genomförandeplan, innehåller alla huvudsakliga aktiviteter och aktörer samt en tidplan för genomförandet. Den bygger på rapporten Färdplansuppdrag utveckling av primärvården i västra länsdelen.
Bilagor
Information - Handlingsplan 1/1100
Information - Ekonomisk rapportering inklusive rapport från arbetet med handlingsplanen
Besvarande av anmälda frågor
-Aktuellt omvärldsläge
-Strategisk planering och vårdplatssituation
-Aktuella organisationsfrågor
-Övriga frågor
Presentationer och informationsmaterial