Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Protokollsjustering
1. Anna Stark (M) frågar om Region Örebro län skickar röntgensvar digitalt. Om inte, varför?
2. Elin Jensen (SD) ställer frågor om 1177-direkt:
Finns det några tekniska/digitala problem med att vårdcentralerna själva får välja annat system än 1177-direkt?
Finns det några ekonomiska konsekvenser om de skulle få välja system?
-Finns det några andra argument emot att vårdcentraler skulle få välja?
Kommer man att åtgärda de många problem med 1177-direkt som finns och som exempelvis Capio pekar på i sin utvärdering?
Upphandling avseende datortomografer till verksamhetsområde röntgen och sjukhusfysik, Område specialiserad vård. Upphandlingen avser två datortomografer, en ska placeras på Lindesbergs lasarett och en på Karlskogas lasarett.
I upphandlingen ingår även option för serviceavtal för utrustningarna under den tekniska livslängden samt utbildningsoption.
Beräknat totalt upphandlingsvärde under utrustningens livslängd på 10 år är cirka 28 700 000 kronor, där priset för utrustningar beräknas uppgå till cirka
16 000 000 kronor och serviceavtal till cirka 12 700 000 kronor.
De nya utrustningarna kommer att ersätta befintliga datortomografer på Lindesbergs lasarett och Karlskoga lasarett, verksamhetsområde röntgen och sjukhusfysik. Den nya utrustningen ersätter den gamla som är ålderstigen och har nått sin tekniska livslängd. De nya utrustningarna har förbättrade funktioner och nya undersökningsmöjligheter som ger fördelar för både patient och personal.
Bilagor
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har tillsammans med representanter för Regionkansliet och Regionservice genomfört en översyn av hälso- och sjukvårdens avgifter utifrån hälso- och sjukvårdsnämndens verksamhetsplan för 2024.
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen föreslår att en enhetstaxa införs för samtliga öppenvårdskontakter (260 kronor). De enda undantagen ska enligt förslaget vara att akuta kontakter ska vara dyrare för patienten (390 kronor), och att receptförnyelse och förlängning av intyg om sjukskrivning ska vara billigare (130 kr).
Dessutom lämnar Hälso- och sjukvårdsförvaltningen följande förslag:
* Höja högkostnadsskyddet för öppenvårdsavgifter
* Enbart rabatt på akuta besök efter hänvisning
* Införa uteblivandeavgift för mödrahälsovård och barnhälsovård
* Införa uteblivandeavgift för Mottagning Psykisk Ohälsa och Vuxen-habilitering
* Införa en särskilt hög uteblivandeavgift för dagkirurgi
* Kostnadsfri vaccination mot TBE för barn och ungdomar, 3-18 år
* Höja avgift för vaccination mot kikhosta
* Sänka avgift för vaccination mot HPV
* Höja avgiften för influensavaccinering
* Sänka avgiften när vaccinationer mot covid-19 och influensa ges samtidigt
* Ta bort ett vaccin mot bältros
* Förändra några vaccinationsavgifter på grund av ändrade inköpspriser
* Ändra avgifter för övre extremitetsortoser (finger, hand, handled, arm, axel och armbåge)
* Höja avgifter för kontaktlinser
Bilagor
Sjukvårdsregional cancerplan 2025-2027: Utvecklingsplan för cancervården inom Sjukvårdsregion Mellansverige
Vid bildandet av Regionalt Cancercentrum (RCC) ingick det som en del i arbetet att ta fram en sjukvårdsregional utvecklingsplan för cancerområdet. Sjukvårdsregion Mellansveriges nuvarande cancerplan gäller från 2022 till och med 2024. En ny cancerplan för perioden 2025–2027 är nu framtagen och godkänd av samverkansnämnden 27 september 2024.
Cancerplan 2025–2027 är överskådlig och praktiskt inriktad. Den ska vara lätt att använda på förvaltningsnivå och i verksamheternas ledningsgrupper så att målen i den Nationella cancerstrategin ska kunna uppnås. Planen innehåller de utvecklingsområden som funnits med i föregående cancerplan, men med modifierade och nya aktiviteter.
RCC Mellansverige har koordinerat revideringsarbetet av cancerplanen. Som stöd i revideringen har de sjukvårdsregionala experter och grupper som arbetar inom respektive delområde engagerats. Remissversionen av cancerplanen har skickats ut brett, bland annat till RCC:s sjukvårdsregionala arbets- och vårdprocessgrupper och patient- och närståenderådet. De lokala cancersamordnarna i regionerna ansvarade för spridning till respektive lokalt cancerråd och linjeorganisation. Även Regionala utbildnings- och kompetensförsörjningsrådet (RUR), Regionalt programområde (RPO) levnadsvanor och RPO äldres hälsa, som har delansvar i planen, har besvarat remissutskicket.
Samverkansnämnden (SVN) fastställde förslaget till cancerplan 27 september 2024 och rekommenderar sjukvårdsregionens regioner att godkänna densamma.
Bilagor
Jessica Carlqvist med flera (V) har i en motion till Region Örebro län den 26 mars 2024 lyft frågan om rätt till hemsjukvård för patienter med Myalgisk Encefalomyelit och Chronic Fatigue Syndrome (ME/CFS). Motionärerna påtalar att forskning och läkarerfarenheter har konstaterat att ME är en av världens mest funktionsnedsättande sjukdomar. För patienter med svår ME är det oerhört svårt att besöka vården, det innebär dagar av förberedelser och vila för att det över huvud taget ska vara möjligt. Denna kraftansträngning bidrar sedan till en kraftig försämring som kan pågå under lång tid och i vissa fall bidrar till permanentad försämring. Vänsterpartiet har, i dialog med flera ur denna patientgrupp samt med föräldrar och anhöriga till dessa barn, ungdomar och vuxna fått ett antal förslag på insatser som skulle ha en livsviktig betydelse för deras vardag och minska lidande.
Regionfullmäktige föreslås i motionen besluta
- att det ska ges möjlighet för ME-patienter till läkarbesök i hemmet vid förnyelse av sjukintyg, uppföljning av behandlingar och skriva vårdplaner.
- att ME-patienter ska erbjudas hembesök av sjuksköterska/undersköterska (ex vid provtagning, omläggning av sår och för att dela medicin i dosett.
- att ME-patienter ska erbjudas hembesök av arbetsterapeut vid utprovning och justering av medicinska hjälpmedel såsom exempelvis rullstol eller dylikt, hjälp och expertis om hur patienten kan bevara rörlighet/vara aktiv i den mån som är möjligt, utföra behandlingar mot smärta såsom massage exempelvis, utvärdera patientens fysiska skick för att planera den övergripande vården).
- att ME-patienter ska erbjudas hembesök av kurator för att bland annat lära patienten pacing, en metod som handlar om att hitta rätt aktivitetsnivå för att patienten inte ska överanstränga sig och bli sämre.
- att ME-patienter ska ges möjlighet till digitala tandvårdsbesök och mobil tandvård när så är möjligt utifrån ändamålet med besöket.
Hälso- och sjukvårdsnämnden framför med anledning av motionen följande:
Motionen besvaras efter kontakt med läkare och andra professioner med särskild kompetens inom området och utifrån tillgänglig forskning och erfarenheter av berörda patienter. ME eller CFS, det vill säga kroniskt trötthetssyndrom, är funktionsnedsättande och kan drabba både barn och vuxna. Det symptomkluster som kännetecknas av kronisk trötthet är en mycket heterogen grupp av patienter.
Sjukvården ska erbjuda samtliga svårt drabbade patienter en individualiserad och kvalificerad medicinsk bedömning, vilken därefter ska utmynna i att patienten får lämplig fysisk och mental aktivering för att kunna bevara och återfå funktionsnivå. Risk finns annars för utveckling av sekundär sjuklighet och även kronisk sjukdom.
Rådet för medicinskt kunskapsstöd (RMKS) arbetar med rekommendationer, kompetensutveckling och kunskapsfördjupning baserat på i synnerhet rapporter, översyner och kartläggningar från Socialstyrelsen och Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU). Multidisciplinära konferenser för Komplexa Medicinska Symtom (MDK KMS) består av en grupp överläkare med lämpliga specialiteter och stor gemensam erfarenhet. Till gruppen adjungeras vid behov andra specialistläkare och även andra professioner. MDK KMS har inrättats i syfte att skapa en ingång för stöd i specialistvården. Arbetsformen innebär i sig en kunskapsökning inom området. Avsikten är att framöver vidga detta till utbildningsinsatser som riktas till sjukvårdsprofessionerna, allmänheten och enskilda patienter.
När det gäller motionärernas förslag till beslut gäller följande:
• Vård ges enligt hälso- och sjukvårdslagen och efter behov, det vill säga inte efter diagnos.
• Besök i hemmet ligger inom kommunalt ansvar där kommunens arbetsterapeuter idag gör hembesök för utprovning och för att se behovet på plats.
• När det gäller provtagning och undersökningar görs det ofta bäst på en vård-inrättning. Detta gäller ackrediterad provtagning, EKG (elektrokardiogram) etcetera.
• Sjukvårdens resurser behöver användas relaterat till största möjliga vinster för flest patienter. Härvidlag behöver prioriteringar göras evidensbaserat, transparent och jämlikt. Hembesök är tidsmässigt minst dubbla besöks- och läkartiden och även kurators tid är en begränsad resurs. Det handlar sålunda om betydande omprioriteringar där principen som nämndes ovan är att vård enligt hälso- och sjukvårdslagen ges efter behov och inte efter diagnos.
Region Örebro län arbetar enligt ovan kontinuerligt för att säkra och utveckla vårdkedjan vid komplexa Medicinska Symtom som kroniskt trötthetssyndrom och post-covid inom såväl primär- som specialistvård.
Bilagor
Svar på motion från Jessica Carlqvist med flera (V) om kostnadsfritt TBE-vaccin för barn och ungdomar upp till 19 år
I en motion föreslås att vaccination mot TBE ska erbjudas avgiftsfritt till alla barn och ungdomar upp till 19 års ålder i Örebro län. I förslaget till svar framgår att regionfullmäktige i sin verksamhetsplan för 2025 beslutat att vaccinationen ska vara avgiftsfri. Förslaget till svar är därför att motionen ska anses vara besvarad.
Bilagor
Till regionfullmäktige har kommit en motion om att Region Örebro län ska ta bort dygnsavgiften för de personer som får psykiatrisk tvångsvård eller rättspsykiatrisk vård. I förslaget till svar framgår att Hälso- och sjukvårdslagen ger regionerna möjlighet att ta ut en avgift för den vård som ges till patienterna. Om slutenvårdsavgiften för tvångsvård och rättspsykiatrisk vård skulle upphöra, så skulle de ekonomiska resurserna för verksamheterna minska. Förlaget är därför att motionen ska avslås.
Bilagor
Svar på motion från Sebastian Cehlin (M) och Anna Nordqvist (M) om att öka tillgängligheten och korta köerna genom en vårdgarantienhet
I en motion föreslås flera åtgärder för att med hjälp av en vårdgarantienhet förbättra patienternas tillgänglighet till vård. I förslaget till svar framgår bland annat att tillgängligheten har förbättrats för patienterna i Region Örebro län, och att Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten har fått i uppdrag från regeringen att ta fram en nationell plan för nationell vårdförmedling. Förslaget till svar är därför att motionen ska anses vara besvarad.
Bilagor
Svar på motion från Willhelm Sundman (L) om att narkotikaklassade preparat inte får hamna i de kriminellas händer
I en motion föreslås att Region Örebro län granskar rutinerna för utskrivning och uppföljning av narkotikaklassade preparat för att säkerställa att mediciner inte säljs vidare eller hamnar hos andra än patienten, samt att Region Örebro län implementerar ett fördjupat kunskapsstöd och samarbete med vårdgivare i länet för att styra mot en minskad förskrivning av narkotikaklassade läkemedel.
I förslaget till svar framgår att det finns rutiner och riktlinjer kring all förskrivning av läkemedel, och rutiner för hur förskrivningen följs upp. Det sker även flera insatser för att minska överflödig förskrivning. Eftersom arbetet med att minimera skadlig användning av narkotikaklassade läkemedel är ett kontinuerligt pågående arbete föreslås att motionen ska anses vara besvarad.
Bilagor
Svar på motion från Jessica Carlqvist med flera (V) om att öka brukarinflytandet inom vården med hjälp av Peer supportrar
I en motion föreslås att regionfullmäktige beslutar att utreda vilka ytterligare verksamheter där Peer supporter bör införa, och att Peer supporter införs i enlighet med utredningens resultat. Peer supportrar är personer med egna erfarenheter av psykisk ohälsa eller sjukdom.
I förslaget till svar framgår att Peer supportrar inte är vårdutbildade och därför inte kan ersätta utbildad hälso- och sjukvårdspersonal i behandlingen av patienter. Med tanke på det nuvarande ekonomiska läget är det därför i dagsläget inte aktuellt att utöka Peer support inom psykiatrin. Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår därför att motionen ska avslås.
Bilagor
Hälso- och sjukvårdsnämndens och Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhetsplan med budget 2025
Verksamhetsplanen utgör styrdokument för hälso- och sjukvårdsnämnden samt Hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Verksamhetsplanen är utformad för att leda fram mot Målbild 2030 som beslutades av regionfullmäktige 2019. Verksamhetsplanen syftar till att utveckla verksamheterna för att tillgodose invånarna och samhällets behov på bästa sätt. Verksamhetsplanen innehåller målsättningar, styrtal och uppdrag för hälso- och sjukvårdsnämnden, dess beredningar och Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har tagit fram en utvecklingsplan som beskriver vad som behövs för att klara av uppdraget från hälso- och sjukvårdsnämnden: Att möta befolkningens behov av hälso- och sjukvård på smartast möjliga sätt med de resurser som finns. Utvecklingsplanen beskriver fortsatt arbete med nära vård, psykiatrisk vård, vårdcentraler, habilitering och hjälpmedel samt specialiserad och högspecialiserad vård. I utvecklingsplanen ingår också beskrivningar för hur våra tre sjukhus ska utvecklas. Det ekonomiska läget i regionen är fortsatt ansträngt, vilket innebär att verksamheten även under 2025 behöver arbeta aktivt för att minska kostnader.
Bilagor
Regionens revisorer har granskat regionens målstyrning, och hälso- och sjukvårdsnämnden är ett av de organ som granskats. Revisorernas bedömning är att regionstyrelsen och nämnderna inte helt arbetar ändamålsenligt med sin målstyrning. De lämnar därför sex rekommendationer för att förbättra målstyrningen. Fem av rekommendationerna berör hälso- och sjukvårdsnämnden.
I förslaget till svar framgår bland annat att regionens verksamhetsplaner får en ny struktur inför 2025. Den nya strukturen bedöms förtydliga målstyrningen och bedömningen av måluppfyllelsen.
Bilagor
Anmälningsärenden:
1. Ordföranden i hälso- och sjukvårdsnämnden har beslutat att avbryta upphandlingen av produktions- och resursplaneringssystem, 23RS1075.
2. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat personuppgiftsbiträdesavtal med London School of Hygiene and Tropical Medicine, 24RS958-22.
3. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat avtal med Örebro universitet om forskningsprojekt, 21RS3681-2.
4. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om upphandling av apoteks- och sterilberedningsmodul för att hantera cytostatika, 24RS8664.
5. Tillförordnade hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat personuppgiftsbiträdesavtal med Visiopharm LRI AB, 24RS6599.
6. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat nationellt avtal avseende läkemedel Vyndaqel, 24RS9180.
7. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat personuppgiftsbiträdesavtal gällande medicinsk studie vid enheten för forskningsfinansiering och innovation, huvudman Högskolan Halmstad 24RS3888.
8. Områdeschefen för psykiatrin har beslutat om avgiftsbefrielse/fria läkemedel, 24RS8853, 24RS8855, 24RS9111, 24RS9108, 24RS9105, 24RS9109.
9. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initiering för upphandling av pipetteringsrobot MT 2024-0061, 24RS5105.
10. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat tilldelningsbeslut för upphandling av system för navigerad robotisk ryggkirurgi MT 2023-0029-1, 24RS1819.
11. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initiering av upphandling av ramavtal för förbrukningsmaterial till kontrastinjektorer MT 2024-0076, 24RS8267.
12. Hälso- och sjukvårdsdirektören har beslutat om initiering av upphandling av funktion gällande behandling av åderbråck MT 2024-0047, 24RS2962.
13. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat tilldelningsbeslut för upphandling av utrustning för registrering och inspelning av intrakardiella signaler MT 2022-0120-3, 22RS5459.
14. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt för utrustning för registrering och inspelning av intrakardiella signaler
MT 2022-0120-3, 22RS5458.
15. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt för masspektrometer MT 2023-0058, 23RS2154.
16. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt för förbrukningsmaterial till masspektrometer MT 2023-0058a, 24RS1034.
17. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat upphandlingskontrakt för autoklaver MT 2023-0075, 23RS3605.
18. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat Clinical Trial Agreement mellan Region Örebro län och Universitetssjukhuset i Oslo, 23RS5636-17.
19. Hälso- och sjukvårdsdirektören har tecknat personuppgiftsbiträdesavtal med Uppsala Clinical Research Center för studie STENOTYPE, 24RS958-24.
20. Forsknings- och utbildningsdirektören har tecknat avtal om fakturering av medel i projektet Ung Vulvodyni, 24RS6941-2.
21. Biträdande områdeschefen för forskning och utbildning har tecknat överenskommelse avseende ekonomisk samverkan mellan Nyckelfonden och Område forskning och utbildning, 24RS3001-1.
Meddelandeärenden:
1. Protokoll beredning för somatisk specialistvård och högspecialiserad vård 2024-09-13.
2. Protokoll beredning för psykiatri 2024-09-25.
3. Protokollsutdrag patientnämnd 2024-10-08, §26 Klagomål som avser intyg.
4. Patientnämndens rapport ”Klagomål som avser intyg”.
5. Protokollsutdrag patientnämnd 2024-10-08, §27 Halvårsrapport.
6. Patientnämndens Halvårsrapport 2024.
7. Skrivelse från funktionshinderrådets referensgrupp gällande bassängutredning, 24RS10792.
8. Protokoll beredning för nära vård 2024-10-23.
Bilagor
Anmälan av ledamotsinitiativ från Rolf Östman (V) om att undersöka möjligheten till att erbjuda vård till skadade Gaza-bor
Rolf Östman (V) har lämnat in ett ledamotsinitiativ till hälso- och sjukvårdsnämnden om att ge Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i uppdrag att undersöka vilka möjligheter Region Örebro län har att erbjuda vård till skadade civila från Gaza.
Initiativtagaren vill även att hälso- och sjukvårdsnämnden uppmanar regionstyrelsen att framföra till Sveriges regering att öppna för möjligheten att erbjuda vård till skadade civila från Gaza.
Bilagor
Anmälan av ledamotsinitiativ från Willhelm Sundman (L) om att verksamheten måste justeras utefter fastställd budget
Willhelm Sundman (L) har lämnat inte ett ledamotsinitiativ till hälso- och sjukvårdsnämnden om att samtliga vårdcentraler inom Region Örebro län, som inte kan upprätthålla de föreskrivna kraven enligt Krav- och kvalitetsboken inom sina befintliga budgetramar, till nästkommande nämndsammanträde ska inkomma med en formell begäran om undantag för öppettider och/eller bemanning för att få en budget i balans.
Initiativtagaren föreslår även att hälso- och sjukvårdsnämnden tydliggör för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen att all verksamhetsplanering måste baseras på de ekonomiska förutsättningar som fastställts av regionfullmäktige som fördelats av hälso- och sjukvårdsnämnden och att ofinansierade beslut ej får förekomma.
Bilagor
Information - Ekonomisk rapportering inklusive rapport från arbetet med handlingsplanen
Information - Färdplansuppdrag det akuta kirurgiska patientflödet
Information - Färdplansuppdrag primärvård väster
Information - Färdplansuppdrag bassängverksamheter
Information - Färdplansuppdrag patientbibliotek Universitetssjukhuset Örebro
Information - Tillgänglighet
-Aktuellt omvärldsläge
-Strategisk planering och vårdplatssituation
-Aktuella organisationsfrågor
-Övriga frågor
Besvarande av anmälda frågor
Presentationer och informationsmaterial