Möte 2024-09-26
-
1
Protokollsjustering
-
Anmäls att en motion har inkommit från Patrik Nyström (SD) med flera till Region Örebro län 2024-09-04 om att rekrytera en ekonomisk controller.
Motionen har överlämnats till Regionkansliet – staben för ekonomi för stöd i beredningen. -
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län 2024-09-04 om kollektivtrafik utanför tätort i Region Örebro län.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Allmän kollektivtrafik.
Ett medborgarförslag har inkommit med följande förslag:
”Några av avgångarna för buss 800 mellan Odensbacken och Örebro trafikerar den sträcka som nu trafikeras av buss 824. Till och från ändhållplatsen vid Norrbyås kyrka skulle bussen kunna köra över Resta och ha ytterligare några hållplatser till mellan Odensbacken och Örebro.
Några av avgångarna för buss 807 mellan Pålsboda och Örebro trafikerar den sträcka som nu trafikeras av buss 824. Till och från Pålsboda skulle en sådan tur kunna köra vägen mellan Almbro och Norrbyås och där återskapa de hållplatser som till för ett litet antal år sedan trafikerades.”
I det fullständiga medorgarförslaget motiveras även varför förslagen bör genomföras. -
Länsstyrelsen i Örebro län bjuder in Region Örebro län att nominera en ledamot som politisk företrädare i Örebro läns förvaltningsdelegation. Carl-Johan Wase (M) har begärt entledigande från sin plats och Länsstyrelsen behöver utse en ny ledamot i hans ställe.
-
Läkemedelskommittén föreslår att Marjut Alfalk, medicinskt ansvarig sjuksköterska i Örebro ersätter Cecilia Lundberg från och med september 2024.
-
Förslag på ny ledamot till Nyckelfondens styrelse.
-
Nuvarande revisor har avslutat sitt uppdrag som revisor för de samförvaltade donationsstiftelserna, därför behöver en ny revisor utses. Regionstyrelsen har möjlighet att avropa revisionstjänster för de samförvaltade donationsstiftelserna via det avtal som fullmäktiges revisorer har handlat upp med PWC. PWC har förklarat sig villigt att åta sig uppdraget, med Andreas Claésson som ansvarig revisor, för närvarande.
-
Uppföljningen i regionstyrelsens delårsrapport per 31 juli 2024 utgår från regionstyrelsens verksamhetsplan för 2024 vilken i sin tur utgår från förutsättningar, mål, inriktningar och ambitioner och uttrycks i Region Örebro läns verksamhetsplan med budget 2024.
Regionstyrelsens verksamhetsplan innehåller effektmål och strategier enligt regionfullmäktiges åtagande till regionstyrelsen, som i detta sammanhang är nämnd, samt internkontrollplan. Regionstyrelsen har också egna mål och uppdrag som följs upp i delårsrapporten.
Uppföljning sker också av ekonomin med prognos, personalekonomi samt produktions- och nyckeltal. -
Uppföljning av regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget 2024 sker vid delårsrapportering per 31 juli och för helår med årsredovisning. I delårsrapporten redovisas utfall och prognos för de mål, strategier, inriktningar samt ambitioner som uttrycks i verksamhetsplanen. Därutöver sker rapportering av händelser av väsentlig betydelse, redovisning av det ekonomiska resultatet och investeringar samt väsentliga personalförhållanden. Rapporten innehåller också en sammanfattande redovisning av Region Örebro läns koncernföretag samt av nämndernas delårsrapporter.
Periodens resultat per juli uppgår till 312 miljoner kronor medan prognosen för årets resultat uppgår till -2 miljoner kronor. Helårsprognosen för balanskravsresultat uppgår till -400 miljoner kronor. Prognosen är uppjusterad jämfört med vårens prognoser till följd av tillfällig utökning av sektorsbidraget samt tydlig effekt av vidtagna åtgärder för att nå ekonomisk balans. Även om viss resultatförbättring kan konstateras är kostnadsökningstakten för hög för att nå balans.
Regionens resultatutjämningsreserv (RUR) uppgår i bokslutet 2023 till 427 miljoner kronor. Prognosen för balanskravsresultatet 2024, -400 miljoner kronor, täcks genom att ianspråkta 400 miljoner från resultatutjämnings-reserven. Slutligt beslut om att använda resultatutjämningsreserven tas i samband med att årsredovisningen för 2024 fastställs av fullmäktige.
Verksamheternas helårsprognoser räknas samman till en negativ avvikelse mot budget om -460 miljoner kronor, varav hälso- och sjukvårdsnämnden prognostiserar -400 miljoner kronor, kollektivtrafiknämnden
-52 miljoner kronor, servicenämnden -33 miljoner kronor och folktandvårdsnämnden -13 miljoner kronor i avvikelse mot budget 2024.
Region Örebro läns ekonomi försämrades snabbt under förra året och balanskravsresultatet uppgick 2023 till -909 miljoner kronor. Mot bakgrund av det ekonomiska läget fattade regionfullmäktige beslut om ett antal åtgärder när verksamhetsplan med budget 2024 beslutades i juni 2023. Åtgärderna omfattade beslut om skatte- och avgiftshöjningar samt krav på nämnderna att genomföra kostnadsreduceringar. Åtgärderna fördelades till nämnderna som under hösten 2023 beslutade om egna handlingsplaner. Arbete pågår för att genomföra handlingsplanerna. Uppföljning av nämndernas åtgärdsplaner redovisar positiva ekonomiska effekter per juli motsvarande 255 miljoner kronor, medan helårseffekterna bedöms till 448 miljoner kronor. Den ekonomiska situationen ställer stora krav på verksamheterna samtidigt som det finns en ökad medvetenhet om vilka möjligheter det finns att effektivisera.
Den sammantagna bedömningen är att regionens resultatutveckling fortsatt är mycket ansträngd, trots att de ekonomiska förutsättningarna för 2025 har förbättrats något. Stora utmaningar kvarstår. Den ekonomiska utvecklingen är fortsatt i stort beroende av att de åtgärder om kostnadsreduceringar som fullmäktige gett nämnderna i uppdrag att vidta genomförs och fortsätter över tid.
Investeringar beräknas uppgå till 927 miljoner kronor för helåret 2024.
Antalet tillsvidareanställda årsarbetare utifrån avtalad sysselsättningsgrad har minskat med 118 årsarbetare i jämförelse med samma period 2023. Antalet årsarbetare exklusive tjänstlediga per juni månad (tillsvidare- och visstidsanställda exklusive tjänstledigheter) har minskat med 73,2 tillsvidareanställda och 223,8 visstidsanställda jämfört med samma period föregående år. Sjukfrånvaron har ökat från 6,5 procent perioden januari till juni 2023 till 6,6 procent samma period 2024. Ökningen avser långtidssjukfrånvaron som ökat med 0,3 procentenheter.
Effektmålen är långsiktiga, en mandatperiod eller längre, och ett kontinuerligt arbete pågår för att uppfylla målen och tillgodose invånarnas och samhällets behov på bästa sätt. Sammantaget är prognosen att nio av tio mål har en god måluppfyllelse eller en mindre, acceptabel avvikelse och att det ekonomiska målet inte bedöms att uppfyllas. -
Balanskravsresultatet per augusti 2024 uppgår till -2 miljoner kronor i jämförelse med -324 miljoner kronor föregående år.
Nettokostnaden för perioden är 8,3 miljarder kronor och ökningen mellan åren uppgår till 263 miljoner kronor eller 3,3 procent.
Helårsprognosen för balanskravsresultatet uppgår till -400 miljoner kronor. Prognosen är uppjusterad jämfört med vårens prognoser till följd av en tillfällig utökning av sektorsbidraget samt tydlig effekt av vidtagna åtgärder för att nå ekonomisk balans. -
Ekonomidirektör Lennart Frommegård, finanschef Caroline Klefbom samt redovisningschef Maja Ekholm föreslås att tills vidare bemyndigas, två i förening, att teckna finansiella avtal och genomföra finansiella affärstransaktioner i enlighet med finanspolicy och riktlinje för finansförvaltningen för Region Örebro län.
Regionfullmäktige fastställer årligen, i samband med verksamhetsplan med budget, limit för nyupplåning och total ram för upplåning. Vidare beslutar regionstyrelsen om upplåning inom av regionfullmäktige beslutade ramar. Inom regionfullmäktiges beslutade ramar om nyupplåning föreslås, att tills vidare delegera rätten att, två i förening, fatta beslut om att genomföra upplåning för Region Örebro, till ekonomidirektör Lennart Frommegård, finanschef Caroline Klefbom samt redovisningschef Maja Ekholm.
För befintliga lån, föreslås att tills vidare delegera rätten att, två i förening, fatta beslut om att refinansiera och konvertera dessa, till ekonomidirektör Lennart Frommegård, finanschef Caroline Klefbom samt redovisningschef Maja Ekholm. -
Det är en stor förändring som görs när hälso- och sjukvården ska införa ett nytt journalsystem och kräver mycket utöver det ordinarie uppdraget.
I samband med Cosmicinförandet behöver vårdcentralerna avsätta resurser för arbete med implementering. Det arbetet intensifieras under våren 2024 och pågår fram till driftstart i september 2024 samt under de första månaderna i det nya journalsystemet. Det handlar om att avsätta tid för utbildningsinsatser för all personal, genomgång och beställning av nya behörigheter, se över rutiner, genomgång av väntelistor, migrering av journaluppgifter med mera.
Införandet påverkar vårdcentralernas möjlighet att utföra uppdraget enligt Krav- och kvalitetsboken och därmed påverkas den ersättning som vårdcentralerna erhåller för telefontillgängligheten och besöksersättningarna. Övrig Hälso- och sjukvård får ersättning via rambudget och påverkar inte ekonomiskt på samma sätt.
Telefontillgängligheten: Påverkas främst av all utbildningstid som medarbetarna behöver avsätta. Regionen ställer ju krav på att alla medarbetare ska genomgå ett antal timmars webbutbildning samt tid för klassrumsutbildning inför Cosmicinförandet. Även annat förberedelsearbete som pågår inför Cosmic påverkar vårdcentralens möjlighet till en hög telefontillgänglighet.
Besöksersättningar: Vårdcentralerna kommer att behöva göra mycket manuell migrering både inför starten och också i samband med varje ny patient som kommer på besök efter starten. Besöken kommer därmed att ta längre tid och vårdproduktionen förväntas att sjunka. Redan nu har besöken påverkats med anledning av den utbildningstid som medarbetarna avsätter och det övriga förberedelsearbete som pågår inför Cosmic.
För att införandet av Cosmic inte ska påverka vårdcentralernas ekonomi i allt för stor utsträckning föreslås att ersättning för telefontillgängligheten och besöksersättning för månaderna maj samt september till december 2024 hanteras på följande sätt:
• Sänka målvärdet för telefontillgänglighet med 10%-enheter, så att full ersättning erhålls vid 80% och halv ersättning vid 70%.
• Besöksersättning erhålls för samma antal besök som 2023 års månad om vårdcentralen inte uppnår högre besöksstatistik under nuvarande års månad. -
I syfte att kunna verkställa alla dimensioner av regionfullmäktiges beslut i juni 2024 att avbryta arbetet med att genomföra ”Färdplansuppdrag Samarbetsområden, utbud och utbudspunkter inom primärvård med fokus på vårdcentraler norra länsdelen” behöver verksamheterna vid Freja vårdcentral, Lindesbergs vårdcentral och Storå vårdcentral samordnas under perioden den 1 september 2024 till och med den 31 januari 2025.
-
Region Örebro län har utifrån lag om valfrihetssystem (LOV) beslutat att Hälsovalet ger leverantörer av primärvård som uppfyller regionens krav på vårdcentraler, rätt att etablera sig fritt inom länet enligt Lagen om valfrihetssystem (2008:962). Rätt till etablering sker efter en utvärderingsprocess för godkännande. Basuppdraget och ersättningssystemet för vårdcentralerna är lika för alla vårdcentraler oavsett om de drivs i privat eller offentlig regi. Ersättningen till vårdcentralerna följer invånarens val av vårdcentral.
Medikus Sverige AB (organisationsnummer 559430-0526) har den 2024-08-12 inkommit med ansökan om godkännande att få bedriva vårdverksamhet vid Storå vårdcentral, Lindesbergs kommun, enligt Hälsoval Örebro län Krav- och kvalitetsbok. -
Region Örebro län har utifrån lag om valfrihetssystem (LOV) beslutat att Hälsovalet ger leverantörer av primärvård som uppfyller regionens krav på vårdcentraler, rätt att etablera sig fritt inom länet enligt Lagen om valfrihetssystem (2008:962). Rätt till etablering sker efter en utvärderingsprocess för godkännande. Basuppdraget och ersättningssystemet för vårdcentralerna är lika för alla vårdcentraler oavsett om de drivs i privat eller offentlig regi. Ersättningen till vårdcentralerna följer invånarens val av vårdcentral.
Nya Freja vårdcentral AB har den 2024-09-11 inkommit med ansökan om godkännande att få bedriva vårdverksamhet i Frövi, Lindesbergs kommun, enligt Hälsoval Örebro län Krav- och kvalitetsbok. -
Region Örebro län har utifrån lag om valfrihetssystem (LOV) beslutat att från och med 2014 ge en specificerad målgrupp inom den psykiatriska specialistvården möjlighet att fritt välja mellan regionanställda och privata psykoterapeuter som efter godkännande utifrån ställda krav erhållit kontrakt med Region Örebro län om att bedriva psykoterapi inom ramen för LOV. Alla vårdgivare som uppfyller ställda kriterier i förfrågningsunderlaget har rätt att bedriva psykoterapi i länet med ersättning från Region Örebro län. Förfrågningsunderlaget avser tilldelning av kontrakt enlig lag (2008:962) om valfrihetssystem.
Emma Haag, Integrativa Psykologenheten (organisationsnummer 800730-9308) har ansökt om att få bedriva psykoterapi inom LOV Örebro län. Verksamhetsansvarig och den som ska utföra psykoterapin inom uppdraget är -
Enligt 17§ bibliotekslagen (2013:801) ska regioner anta planer för sina verksamheter inom biblioteksområdet. För Region Örebro läns del handlar det om sjukhusbibliotek, folkhögskolebibliotek och den regionala biblioteksverksamhet som beskrivs enligt 11§. Under 2024 har ett arbete påbörjats med en ny biblioteksplan för Region Örebro län. På grund av eventuella förändringar inom patientbiblioteket och det medicinska biblioteket Universitetssjukhuset Örebro (USÖ) under hösten 2024 – våren 2025 föreslås nuvarande biblioteksplan förlängas till och med 2025.
Region Örebro län är huvudman för de medicinska biblioteken och patientbiblioteken på Karlskoga och Lindesbergs lasarett. Region Örebro län och Örebro universitet har ett gemensamt medicinskt bibliotek kopplat till USÖ. Patientbiblioteket på USÖ drivs på entreprenad av Örebro kommun. Det finns även skolbibliotek på Region Örebro läns folkhögskolor i Fellingsbro och Kävesta. Den regionala biblioteksverksamheten, inom regional utveckling genom Område kultur och ideell sektor, ingår också i biblioteksverksamheterna med Region Örebro län som huvudman.
I biblioteksplanen beskrivs utmaningar och mål för Region Örebro läns biblioteksverksamheter. Gemensamma mål är kopplade till begrepp som kvalitet, tillgänglighet och samarbete.
Under 2024 har ett arbete påbörjats med en ny biblioteksplan för Region Örebro län. På grund av att det pågår en utredning om eventuella förändringar inom patientbiblioteket samt att ett nytt uppdrag ska utformas mellan Örebro universitetsbibliotek och Region Örebro län vad gäller det medicinska biblioteket USÖ föreslås nuvarande biblioteksplan förlängas till och med 2025. -
Kulturplanen ska enligt den statliga förordningen för
kultursamverkansmodellen genomgå en årlig revidering. Förslag på revidering av kulturplanen inför 2025 togs emot mellan den 19 februari och den 30 april 2024. Information om revideringen fanns på Region Örebro läns webbplats samt i Område kultur och ideell sektors nyhetsbrev. Information skickades också till kulturaktörer med uppdrag i kulturplanen och länets kommuner. Sammanlagt finns sex förslag på ändringar inför 2025 som berör:
1) Regional biblioteksverksamhet
2) Dans
3) Loka Brunns kurortsmuseum
4) Örebro kommun
5) Sverok
6) Förordet
Ändringar föreslås göras vad gäller regional biblioteksverksamhet, professionell dans, Loka Brunns kurortsmuseum och Förordet. -
Det finns nu ett förslag till regionstyrelsens sammanträdesdatum för år 2025.
-
Det finns nu ett förslag till tid för och tillkännagivande av regionfullmäktiges sammanträden för år 2025.
-
Sverige bygger upp totalförsvaret för att uppnå en samordnad nationell förmåga och en förmåga att verka tillsammans med allierade nationer inom NATO. Sveriges 21 regioner ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner såväl i fredstid som vid höjd beredskap och krig.
Regionernas ansvar inom totalförsvaret kräver samverkan med andra regioner, kommuner, privata aktörer samt med statliga myndigheter. Idag saknas gemensamma strukturer för totalförsvarsplaneringen mellan regionerna, vilket resulterar i en fragmenterad planering som är svår att överblicka. Gemensamma strukturer, gemensam planering och gemensamt ansvarstagande är avgörande för att på ett effektivt och ändamålsenligt sätt kunna bygga nationell förmåga inför svåra påfrestningar. Samverkan och samarbete mellan regionerna behöver därför utvecklas så att regionernas del i totalförsvaret säkerställs. En ökad samverkan mellan regionerna underlättar också den statliga planeringen och förmågan att möta NATO:s krav inom ramen för Sveriges medlemskap.
Mot denna bakgrund inrättas en gemensam kanslifunktion för samordning och planering av regionernas verksamhet vid höjd beredskap och krig. Funktionen benämns Nationell samordning planering och ledning (NSPL). Kansliet behöver vara en del av en myndighet då det finns särskilda formella krav för dess arbetsuppgifter. Kansliet kommer att tillhöra Region Uppsala som har erbjudit sig att vara värd för verksamheten.
Regionernas deltagande i NSPL baseras på respektive regionstyrelses ansvar och beslutsmandat. För det fortsatta arbetet behöver därför samtliga regioner ta ställning till deltagande i det regiongemensamma arbetet NSPL, för samordning och planering under höjd beredskap och krig. Ledningen ligger fortsatt kvar i respektive regionstyrelse, men regionen deltar i gemensam nationell samordning och planering. Kansliets roll är att stödja regionernas ledning för att stärka den samlade ledningsförmågan. -
På uppdrag av kommunalförbundets direktion har förbundsmedlemmarna fått ett förslag till reviderad förbundsordning för beslut i fullmäktige.
Medlemsregionerna fastställde nyligen en ny förbundsordning med ett nytt namn på kommunalförbundet och flera andra större förändringar. Det förslaget skickades till medlemsregionernas fullmäktige i september 2023. Det nu aktuella förslaget till förbundsordning är ett nytt ärende. Kommunalförbundet har sett över flera av förbundets centrala styrdokument.
Ändringarna i huvuddrag:
§8, ersättningar har anpassats till gällande praxis sedan 2011, med tillägget att ersättning föreslås utgå till vice ordförande, samt att språket i förbundsordningen har genomgående moderniserats.
Förslaget innehåller ytterligare förändringar och förtydliganden som bedöms vara av enklare slag. -
Justitieombudsmannen har begärt yttrande från regionstyrelsen i Region Örebro län (nedan även Regionen) avseende klagomål som framförts av en person, här kallad SL, mot Folktandvården i Region Örebro län i ärende om utlämnande av allmänna handlingar. Yttrande ska innehålla redogörelse för Regionens handläggning samt för relevant lagstiftning och en redovisning av Regionens bedömning av det som har kommit fram.
I förslag till svar framgår bland att Region Örebro län har inte hanterat SL:s begäran om att ta del av allmänna handlingar på det sätt som den rättsliga regleringen föreskriver. Det kan dock konstateras att de efterfrågade handlingarna inte finns hos Region Örebro län. SL borde därför skyndsamt efter att han gjort sin begäran, fått besked om att handlingarna inte kan lämnas ut, då de inte finns hos Regionen. Han borde också ha fått beskedet att han kan få ett överklagbart beslut om detta. (Det kan tilläggas att man inom Folktandvården numera har fattat ett sådant beslut, vilket har skickats till SL.)
Regionen har vidtagit, och avser att vidta ytterligare åtgärder i form av bland annat utbildning och informationsinsatser, för att säkerställa att handläggningen av sådana frågor som är aktuella i ärendet, framöver sker i enlighet med den rättsliga regleringen. -
Region Stockholm har tagit fram förslag till ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen. Region Örebro län har ombetts att inkomma med synpunkter och svarar utifrån rollen som regionalt utvecklingsansvarig, kollektivtrafikmyndighet och länsplaneupprättare i Örebro län.
Förslaget till utvecklingsplan innehåller vision, övergripande mål, mål och prioriteringar som ska möta de fem utmaningar som identifierats för Stockholmsregionen. Sammantaget är så väl utmaningar, vision, mål och prioriteringar väl avvägda och i mångt och mycket liknar de Region Örebro läns Regionala utvecklingsstrategi. -
Bolaget Vätternvatten AB planerar att bygga ledningar för dricksvattenförsörjning från Vättern till Håkamo vattenverk i Hallsbergs kommun. Projektet genomför nu samråd inför framtagande av tillståndsansökan och miljökonsekvensbeskrivning för projektet. Samrådshandlingen bedöms redogöra på ett bra sätt för vilka geografiska områden, intressen och miljöaspekter som kommer påverkas av projektet. Det vore dock önskvärt att i miljökonsekvensbeskrivningen också göra en analys av projektets hållbarhet i ljuset av ett förändrat klimat.
-
I en motion föreslår Anna Nordqvist (M) regionfullmäktige besluta om att Region Örebro län ska erbjuda hästunderstödda insatser som behandlings-, habiliterings-, och rehabiliteringsmetod, att Region Örebro län samverkar med länets kommuner och lokala häst- och ridverksamheter för att erbjuda HUT, HUA eller HUP till barn och unga med dåligt mående och som är eller riskerar att bli hemmasittande, samt att Region Örebro län tillsammans med Örebro universitet främjar mer forskning på området gällande hästunderstödda insatsers verkan på fysisk och psykisk hälsa.
Barn- och ungdomshabiliteringen inom Region Örebro län bedriver ridbehandling för barn och ungdomar med rörelsenedsättning, vilket sker i samverkan med civilsamhället genom Örebro fältrittklubb och Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar. Vad gäller hälsofrämjande arbete har civilsamhället i samverkan med Region Örebro län bland annat tagit fram en aktivitetskatalog med förslag på olika fysiska aktiviteter i länet. Det pågår även en statlig satsning på fysisk aktivitet genom FaR-metoden, där Region Örebro län har valt att satsa på barn och unga, äldre samt personer med psykisk ohälsa. En del av satsningen gällande målgruppen barn och unga handlar om att elevhälsan ska ges ytterligare ett verktyg för att främja fysisk aktivitet.
Vad gäller regionens forskningsanslag finns inga riktade medel för området, däremot är det möjligt att söka de medel som fördelas i konkurrens oavsett forskningsinriktning. -
En motion har inkommit från Sebastian Cehlin (M) och Eric Viduss (M) till Region Örebro län 2023-11-30 om upplåtelse av platser för food trucks vid länets sjukhus.
För att ha möjlighet att upplåta platser för food trucks finns det ett behov av att beakta nuvarande parkeringslösningar och hur dessa kommer att förändras sett över tid. Då antalet platser varierar under året, och framför allt minskar under vintermånaderna samt i samband med större fastighetsprojekt finns det skäl till viss försiktighet med tillståndgivande för vintermånaderna. Ett alternativ kan vara att placera food trucks på Region Örebro läns mark som finns i anslutning till sjukhusen.
Uppställandet av food trucks bör vara förenat med tillståndsansökan och en kontroll av företaget. Även Regionen Örebro läns kostpolicy samt livsmedelsstrategi kan användas som underlag för kravställningen på aktörerna.
Food trucks förväntas ha en viss påverkan på befintliga måltidsverksamheter och livsmedelsservice på sjukhusen. På plussidan finns mer konkurrens och större valmöjligheter för patienterna, på minussidan att befintliga verksamheter konkurreras ut eller att verksamheterna slår ut varandra. En eventuell uppställning bör därmed föregås av dialog med befintliga verksamheter. -
En motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman(V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) till Region Örebro län 2024-01-30 om uppföljning av upphandlade avtal.
Det finns idag ett robust regelverk som har en stor inverkan på hur Region Örebro län genomför sina inköp. Det innebär lagkrav på att kontrollera och utesluta anbudsgivare som är dömda för såväl grov brottslighet som olika välfärdsbrott.
Region Örebro län arbetar även med egna verktyg för att säkerställa att avtalade leverantörer upprätthåller sina skatte- och arbetsrättsliga förpliktelser. Arbetet sker i förebyggande i form av en risk klassificering av kommande upphandlingar, viteskrav och tillämpningen av en gemensam uppförandekod och eskaleringstrappa, vilken har sitt ursprung i ledningsnätverket för regionernas upphandling. Arbetet sker också genom uppföljning och kontroll av kontrakterade leverantörer, vanligen genom stickprovskontroller där man går igenom statistikfiler och fakturor för att upptäcka avvikelser. Besök på plats hos leverantörerna sker i princip uteslutande i gemensamma samarbetsformer som exempelvis Nationella kansliet.
En god avtalsuppföljning kan vara både effektiv och kostnadsbesparande. Det kräver dock att arbetet prioriteras i form av att rätt resurser och kompetens tillsätts. Därtill inväntas utfallet av en statlig utredning om att införa en samordnad registerkontroll genom Bolagsverket, vilket förutom att spara in resurser även skulle kunna öka möjligheten att upptäcka oegentligheter. -
Erik Baecklund (M) med flera har lämnat in en motion till Regionfullmäktige om framtidens kommunikationstrafik, där man menar att neddragningar i linjetrafiken begränsar landsbygdens resmöjligheter. Samtidigt finns det en motsägelse i detta med Moderaternas eget budgetförslag som skulle innebära ännu större besparingar. De menar vidare att anropsstyrd närtrafik är dyr och ohållbar och föreslår en utredning för ett mer sammanhållet och resenärsfokuserat system.
Närtrafiken, som startade 2022, har visat ökad popularitet och förbättrad kostnadseffektivitet. I regionens strategiska dokument, Regional utvecklingsstrategi, är inriktningen att bilen är det viktigaste färdmedlet på landsbygden. Närtrafikens syfte är att ge boende på landsbygden möjlighet att göra serviceärenden.
En pågående utredning belyser olika dynamiska modeller och alternativa lösningar, inklusive samåkning och synliggörande av lediga platser i skolbussar. Region Örebro län är positiv till kommunalt tillköp för högre utbud inom Närtrafiken.
Med anledning av pågående utredningar och möjligheter för tillköp anses motionen besvarad. -
Willhelm Sundman har inkommit med ett ledamotsinitiativ till styrelsen i vilket han berör frågor om utbildningar anordnade av företaget Kalymnos Kurser AB, och som Region Örebro län har låtit anställda delta i.
Regionstyrelsen ber att får svara på initiativet på följande sätt.
Region Örebro län har bekostat kurser för läkare under ST-utbildning till allmänspecialister som har genomförts i företagets Kalymnos Kurser AB regi.
ST läkarna är verksamma i länet vid vårdcentraler i Region Örebro läns regi, liksom vid vårdcentraler i privat regi. ST-läkarna och deras utbildning är kopplad till Hälsovalsenheten vid Regionkansliet. Utbildningstjänster, till vilka ST-anställningar räknas, är undantagna från anställningsstoppet, och Region Örebro län har en strävan att öka antalet ST-tjänster inom allmänmedicin bland annat för att klara en läkare per 1 100 listade patienter och för att minska inhyrningen av hyrläkare.
För perioden 15 september 2023, då regiondirektören fattade beslut om att inga utlandsresor ska ske utan extern finansiering, fram till nu har 13 deltagare fått aktuell utbildning. Kostnaden för kursen uppgår till 22 000 kr/deltagare; därutöver tillkommer reskostnader (flyg och tåg) uppgående till cirka 6300 kronor per deltagare. Vid jämförelse med några andra regioner så är en alternativ kostnad 17 500 kr till 25 000 kr per deltagare, med tillkommande reskostnader. Vissa regioner håller kursen i egen regi, andra som internat i Sverige eller i Danmark och någon ytterligare region på Kalymnos.
Kurserna är verksamhetskritiska, och ingår i den utbildning ST-läkare har rätt till. Kurserna har emellertid genomförts utomlands, vilket inte följer regiondirektörens beslut från den 15 september 2023 om att inga utlandsresor ska ske utan extern finansiering. Motsvarande utbildning borde i stället ha givits på annat sätt.
Inför 2025 planerar Region Örebro län utbildningen tillsammans med Region Värmland att hållas i Sverige. -
Anmälningsärenden:
1. Kanslichefen har fattat följande beslut:
- avslag på begäran om att få ta del av uppgifter ur allmänna handlingar, 24RS8499.
2. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat följande beslut:
- avtal tillförordnad områdeschef nära vård, 24RS1791,
- lönetillägg 24RS7652,
- tillsvidareanställningar 24RS7529, 24RS7353, 24RS7210, 24RS6864, 24RS8272, 24RS8296, 24RS8297.
3. Områdeschefen för nära vård har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS7652, 24RS6708, 24RS6718, 24RS6822, 24RS6999, 24RS6048, 24RS604, 24RS6793, 24RS7538, 24RS7652, 24RS7907, 24RS7939,
24RS7953,
- tillsvidareanställningar 24RS7644, 24RS8016.4. Områdeschefen för somatisk specialistvård har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS7652,
- tillsvidareanställningar 24RS6801, 24RS7078, 24RS6425, 24RS7825, 24RS7831, 24RS7322, 24RS6152, 24RS8428.5. Områdeschefen för psykiatri har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS7652,
- tillsvidareanställningar 24RS6141, 24RS7839.6. Förvaltningschefen för Folktandvården har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS7652,
- tillsvidareanställning 24RS8373.7. Forsknings- och utbildningschefen har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS153, 24RS7652.8. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS8374,
- tillsvidareanställningar 24RS7745, 24RS7951, 24RS7951.
9. Tillförordnad förvaltningschef för Regionservice har fattat följande beslut:
- avstängning enligt 10 § AB, mom. 3 24RS7588.
10. Finanschefen och redovisningschefen har fattat följande beslut:
- upplåning 24RS3296.
Meddelandeärenden:
1. Niklas Lundgren är tillförordnad förvaltningschef Regional utveckling under Petter Arneback-Hjulströms ledighet 2024-09-05 - 2024-09-08.
2. Malin Sandberg är tillförordnad förvaltningschef Företagshälsa och tolkförmedling under Caroline Balkstedts ledighet 2024-09-12 - 2024-09-17.3. Protokoll
- specifika samverkansrådet för skola, utbildning och kompetensförsörjning 2024-08-30,
- Örebro Länsteater AB 2024-06-12.
4. Arbetsmiljöverket har överlämnat
- föreläggande med vite, Karla vårdcentral 23RS10286
- föreläggande med vite, Baggängens vårdcentral 23RS11367
5. Ekonomistaben har överlämnat:
- finansrapport, innehavsrapport augusti 2024, 24RS1555.
6. Fremia har överlämnat:
- skrivelse om förutsättningarna för idéburna verksamheter och civilsamhället, 24RS6335.
7. Förvaltningsrätten i Karlstad har överlämnat:
- dom i mål 3381-24, laglighetsprövning. -
32
Regiondirektörens information