Möte 2025-03-28
-
1
Protokollsjustering
-
Anmäls att en motion har inkommit från Ola Karlsson (M) till Region Örebro län den 18 februari 2025 om att ge material och hjälp till Ukraina.
Motionen har överlämnats till Regionkansliet – Staben för Administration, juridik och säkerhet för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 7 februari 2025 om handläggningstid för ansökan om färdtjänst, samt att sökande som har ett medicinskt bestående problem eller av ålderdom får ett positivt beslut inte ska behöva förnya sin ansökan efter ett år.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag inkommit till Region Örebro län den 6 februari 2025 om att införa seniormottagningar och närvård genom samverkan.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 13 februari 2025 om att höja avgiften inom sjukvården.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Läkemedelskommittén föreslår att Emiliyan Stoykoski, distriktsläkare, medicinskt ledningsuppdrag (MLU) och vårdcentralchef för Askersund vårdcentral ersätter Martin Larsson.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Förslagsställaren föreslår en ny cykelväg mellan Kumla och Hallsberg längst med Samzeligatan. Detta för att boende på västra sidan av Kumla enklare skulle kunna cykelpendla till Hallsberg.
Hösten 2024 invigdes i enlighet med den regionala cykelplanen en ny cykelväg längs Sannahedsvägen vilket möjliggör en god cykelkoppling mellan Kumla och Hallsberg.
I dagsläget finns inga planer på att lägga ytterligare medel på en parallellgående cykelväg mellan Hallsberg och Kumla. Den nybyggda sträckan längs Sannahedsvägen bedöms i nuläget uppfylla våra målsättningar i regionen vad gäller cykelinfrastruktur och cykelpendling.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Förslagsställaren föreslår en ny cykelväg mellan Kumla och Örebro längst väg 690. Detta för ökad cykelpendling mellan orterna även på vintern.
Väg 690 mellan Kumla och Örebro är en statlig väg. Detta innebär att Region Örebro län ansvarar för att beställa cykelvägar längs den här typen av vägar, medan Trafikverket sedan bygger dem. Finansiering för sådana projekt sker genom Länstransportplanen, där den Regionala cykelplanen ingår som bilaga.
I den Regionala cykelplanen finns en planerad utredning för en cykelväg längs väg 690 (Kumlavägen/Mosåsvägen). Arbetet är i dagsläget prioriterat att genomföras under perioden 2026–2037. Även om det kan kännas avlägset är det ett viktigt steg i processen att vi redan nu planerar och avsätter resurser för en framtida utbyggnad av cykelinfrastrukturen mellan Kumla och Örebro.Bilagor
-
Periodens balanskravsresultat uppgår till 201 miljoner kronor i jämförelse med -174 miljoner kronor föregående år.
Nettokostnaden uppgår till 2,1 miljarder kronor vilket jämfört med föregående år är en minskning om 96 miljoner kronor eller -4,4 procent. Motsvarande period 2024 hade en nettokostnadsökningstakt på 6,4 procent och skillnaden mellan åren beror främst på lägre pensionskostnader.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
-
Befintlig bolagsordning och ägardirektiv beslutades i samband med att Region Örebro län gick in som ägare i det som blev Svealandstrafiken AB. En översyn av bolagsordning och ägardirektiv bör ske regelbundet.
Med anledning av bolagets stora investeringsbehov, omvärldsförändringar med mera har ägarrådet initierat en översyn av dokumenten.
Mindre uppdateringar föreslås i båda dokumenten men framför allt har de ekonomiska målen setts över och kompletterats med ett effektivitetsmål.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Tåg i Bergslagen AB ägs gemensamt av Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Västmanland och Region Örebro län. I december 2023 beslutades på ägarmöte att se över bolagets styrdokument och en arbetsgrupp utsågs för att ta fram förslag på förändringar. Arbetsgruppen har under arbetets gång också resonerat med kollegor inom ekonomi, juridik och kollektivtrafikmyndighet samt med bolagets verkställande direktör. Vidare har en jämförelse mot Mälardalstrafikens, nyligen uppdaterade, styrdokument gjorts samt synpunkter hämtats in från bolagets styrelse.
Modernisering och förenkling av språket samt redaktionella ändringar har gjorts i samtliga styrdokument. I huvudsak omfattar justeringarna aktieägaravtalet, med exempelvis förtydligande om ansvarsfördelning, nytt avsnitt om arvoden och ersättningar samt omarbetning kring avtalstid, förlängning och utträde. I bolagsordningen har förtydligande kring att utse revisionsfirma gjorts samt justering av gräns för strategiska investeringar. I ägardirektivet är bolagets rullande plan ändrad till fyra år.Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Av regionfullmäktiges beslutade policy för bolag direkt eller indirekt ägda av Region Örebro län framgår att bolagen årligen ska upprätta en särskild rapport om bolagsstyrningsfrågor. Bolagsstyrningsrapporter har inkommit från Svealandstrafiken AB, Tåg i Bergslagen AB och Region Örebro läns förvaltnings AB. Region Örebro läns förvaltnings AB har i sin tur hämtat in uppgifter från sina ägda bolag och rapporterar därmed hela koncernen. De bolag som rapporterat inom koncernen är Länsgården Fastigheter AB, Länsteatern i Örebro AB, Länstrafiken Örebro AB, Scantec AB, Örebro läns flygplats AB, Almi Företagspartner Mälardalen AB, Region Örebro Innovation AB samt Inkubera AB.
Efter granskning av inkomna rapporter görs bedömningen att samtliga bolags verksamheter har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Inga avvikelser från ägardirektiv eller andra styrdokument har noterats.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
383kb Ladda ner dokument
-
656kb Ladda ner dokument
-
985kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
478kb Ladda ner dokument
-
368kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
984kb Ladda ner dokument
-
350kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro läns hel- och delägda bolag har överlämnat årsredovisningar för 2024 innehållande verksamhetsberättelser, ekonomisk redovisning och förslag till disposition av vinster respektive förluster. Enligt gällande bolagspolicy ska regionstyrelsen utarbeta förslag till instruktioner till de stämmoombud, som utsetts till respektive bolagsstämma, som anger hur ombuden ska rösta. Om instruktionerna gäller ärenden av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt ska dessa utfärdas av regionfullmäktige. Övriga instruktioner kan utfärdas av regionstyrelsen på delegation från regionfullmäktige.
Årsredovisning för Inera AB kommer att fastställas av bolagets styrelse den 13 mars, AB Transitio kommer att fastställa sin årsredovisning på styrelsemöte den 20 mars och Tåg i Bergslagen AB kommer fastställa sin årsredovisning på styrelsemöte den 27 mars. Följden blir att dessa årsredovisningar inte hinner behandlas av regionfullmäktige 8 april med föregående beredning av regionstyrelsen i mars. För att årsredovisningarna ska godkännas före bolagens årsstämmor och regionens stämmoombud ska få instruktioner kopplade till dessa, delegerar regionfullmäktige till regionstyrelsen att fatta beslut om detta vid sitt möte den 29 april.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
541kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
949kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
I budgetpropositionen för 2025 (höstbudgeten) tillfördes regionerna ett sektorsbidrag på 2 miljarder kronor med syftet att stärka möjligheterna för hälso- och sjukvården att bedriva en god och patientsäker hälso- och
sjukvård. Region Örebro läns andel av statsbidraget år 2025 uppgår till 60 miljoner kronor. För år 2024 lämnades motsvarande bidrag med totalt 9 miljarder kronor men sektorsbidraget för 2025 var inte aviserat då budgeten för Region Örebro län beslutades.
Sektorsbidraget klassas som ett generellt statsbidrag. Därför föreslås en budgetjustering där intäkten från generella statsbidrag ökas med 60,3 miljoner kronor. En överföring till hälso- och sjukvården sker genom ökning av budgetramen för hälso- och sjukvårdsnämnden med 57,9 miljoner kronor och regionstyrelsen med 2,4 miljoner kronor för vidare utbetalning till de privata vårdcentralerna i Örebro län.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Regiondirektören överlämnar årsredovisning 2024 för Region Örebro län för regionfullmäktiges behandling av Region Örebro läns samlade årsredovisning.
Årets resultat uppgår till 79 miljoner kronor. Resultat efter balanskravsjusteringar uppgår till -280 miljoner kronor. Det negativa resultatet täcks genom att ianspråkta 280 miljoner kronor ur resultatutjämningsreserven (RUR). Efter detta uppgår kvarvarande saldot i RUR till 147 miljoner kronor.
Tidigare beslutade investeringar om 875 miljoner kronor, vilka inte har verkställts vid utgången av 2024, föreslås föras över till 2025 års investeringsbudget.
I fastställda regler för ansvar och befogenheter framgår att under- och överskott ska balanseras mellan åren för hälso- och sjukvården hälsoval, Folktandvården och gemensamma nämnden för företagshälsa och tolkförmedling.
Årsredovisningen beskriver hur verksamheten har utförts i förhållande till de effektmål och strategier som finns i verksamhetsplanen med budget 2024. Det finns tio effektmål, nio mål bedöms att vara uppfyllda, varav fyra mål fullt ut. Fem mål har en mindre, acceptabel avvikelse från målnivån. Större negativ avvikelse från målnivån avser effektmålet att Region Örebro län har en långsiktig stark och hållbar ekonomi samt uppnår en verksamhetsmässig och finansiell god hushållning. Det målet har inte uppfyllts. Redovisningen av strategier inom perspektivet process visar att ett gott arbete pågår.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
13kb Ladda ner dokument
-
-
Antalet listade har ökat i länet med 367 personer under 2024 vilket är en fortsatt mindre ökning jämfört med tidigare år.
Telefontillgängligheten har försämrats jämfört med föregående år, och antalet besvarade telefonsamtal har minskat. Telefontillgängligheten för primärvården som helhet har varit 71%. Stor variation av tillgängligheten mellan vårdcentralerna. Övriga indikatorer inom den målrelaterade ersättningen visar också på försämrat resultat jämfört med föregående år.
Under året har förberedelser och utbildningsinsatser genomförts inför byte av nytt vårdinformationssystem till Cosmic som infördes i september 2024. Vårdcentralerna har påverkats av Cosmic-införandet både före och efter systembytet. Rutiner och arbetssätt har behövt förändras och i många delar upplever medarbetarna att systemet inte är anpassat till primärvården vilket innebär mer tidskrävande administration samt att systemet varit trögt/långsamt, vilket också påverkar möjligheten att jobba snabbt och effektivt. Flertalet vårdcentraler beskriver att de hamnat efter i arbetet med anledning av Cosmic-införandet och att väntelistor för kroniska patienter har ökat.
I september 2024 startade Pratikertjänst Backa vårdcentral (privat drift) i Karlskoga. Backa vårdcentral har under hösten successivt ökat sin listning.
Under året har ett antal ansökningar LOV-Hälsoval inkommit om att få bedriva vårdcentralsverksamhet. I maj 2024 godkändes ansökan för Mitt i Stan Örebro. Under hösten inkom ansökningar för Storå och Frövi, Lindesbergs kommun. Båda ansökningarna godkändes av regionstyrelsen. Den leverantör som omfattades av regionstyrelsens ackreditering för vårdcentral i Storå meddelade i november att den önskade dra tillbaka sin ansökan. Ny ansökan för Storå vårdcentral inkom i november och godkändes.
Vårdval Hälsovals ekonomiska resultat för 2024 visar ett överskott på 35 miljoner kronor. Vårdcentralerna har haft svårt att nå upp till målen på grund av resursbrist i form av personal samt produktionsbortfall i samband med införandet av nytt vårdinformationssystem.
Det ekonomiska resultatet för de regiondrivna vårdcentralerna visar på underskott för 21 av 24 vårdcentraler.
Medicinska resultat inom området diabetes typ 2 håller fortfarande en hög kvalitet. Arbete pågår via kunskapsstyrningen och särskilda nätverk finns för diabetes- och astma/KOL-sjuksköterskorna för att utveckla området. Fortsatt stöd till vårdcentralerna även i flera processer såsom sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen, vårdsamordning och kvalitetssäkring av laboratorierna.
Bemanningssituationen och kompetensförsörjning är fortsatt ett problem vid flera vårdcentraler framför allt avseende specialister i allmänmedicin men även inom andra yrkesgrupper. Problemet är allra störst i norra, västra och södra länsdelarna. Bristen på allmänspecialister har medfört att hyrläkare anlitats.
Under året blev 8 ST-läkare färdiga specialister i allmänmedicin varav alla åtta stannat kvar i regionen. Antal ST-läkare som påbörjat sin utbildning under 2024 var 12 och vid årets slut fanns 78 ST-läkare i allmänmedicin.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Hälsovalsenheten överlämnar årsrapport för 2024, Psykoterapi inom LOV Örebro län.
Vid årsskiftet 2024/2025 fanns det 33 utförare anslutna till LOV-systemet i Örebro län. Sex offentliganställda och 27 privata utförare. En privat leverantör har sex underleverantörer. Tre privata utförare har anslutit sig under året. Två privata utförare och en offentliganställd har slutat. Merparten av utförarna arbetar deltid i systemet.
Under 2024 så genomfördes 6151 besök. Den totala produktionen var marginellt lägre under 2024 jämfört med 2023 och sjönk med ca 0,5 procent. Den totala produktionen har dock legat ganska stabilt under 3 år kring 6000 besök. De regionanställda terapeuterna stod för en större del av besöken 2024 jämfört med föregående år.
248 remisser har skickats till LOV-psykoterapi under året, vilket är en marginell minskning jämfört med 2023 då det skickades 249 remisser. Totalt godkändes 205 remisser under året. En del av minskningen av godkända remisser kan förklaras av att det har skickats många ofullständiga remisser.
Under 2024 beslutades att alla som innehar LOV-avtal med Region Örebro län skall vara tillgängliga för att delta i åtgärder vid krig eller andra kriser i samhället på samma villkor som personer som är anställda i Regionen.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Hållbarhetsredovisningen för Region Örebro län 2024 är en uppföljning av mål och indikatorer i Program för hållbar utveckling 2021–2025 som också omfattar hur verksamheter i organisationen bidrar till att nå målen. Program för hållbar utveckling är ett sätt för Region Örebro län att svara upp mot FN:s globala mål, de nationella miljömålen och folkhälsomålen samt regionala och interna styrdokument.
Till detta beslutsunderlag biläggs rapporten ”Hållbarhetsredovisning 2024, Region Örebro län”. Rapporten är en uppföljning av hur verksamheterna i Region Örebro län tagit sig an målen i ”Program för hållbar utveckling 2021–2025” under verksamhetsåret 2024. Av de 49 indikatorerna är 16 indikatorer uppnådda, 24 indikatorer delvis uppnådda och 9 indikatorer inte uppnådda.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
407kb Ladda ner dokument
-
-
Varje år träffas en överenskommelse mellan regionstyrelsen och folktandvårdsnämnden om folktandvårdens särskilda uppdrag som Region Örebro län finansierar. I överenskommelsen beskrivs uppdragen och ersättningen för varje uppdrag.
Överenskommelsen följs upp efter verksamhetsåret, genom att folktandvården lämnar en årsrapport med en beskrivning hur uppdragen utförts.
Tandvårdsenhetens sammanfattande bedömning är att överenskommelsens uppdrag har genomförts på ett adekvat sätt med ett godtagbart resultat, även om vissa brister har konstaterats.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
I december 2024 fattade regionstyrelsen ett inriktningsbeslut om att initiera en process av ett valfrihetssystem för uppdraget tandreglering. Folktandvården har under lång tid rapporterat om en kösituation på flera år för tandregleringsbehandling för barn och unga.
En förankrad diskussion har förts med Folktandvården kring införande av ett vårdval.
Bedömningen är att det finns goda möjligheter för Region Örebro län att konkurrensutsätta vården och införa en modell enligt valfrihetssystem för tandreglering.
Flera angränsande regioner har redan infört vårdval inom tandreglering.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
353kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
21
Justering av Överenskommelse mellan regionstyrelsen och folktandvårdsnämnden 2025, efter beslut om införande av vårdval tandreglering
I samband med att regionstyrelsen den 28 mars beslutar att införa vårdval inom tandreglering för barn och unga justeras tidigare beslutad överenskommelse mellan regionstyrelsen och folktandvårdsnämnden.
Införandet av vårdval tandreglering innebär att Folktandvårdens uppdrag, uppföljning och ersättning för specialisttandvård tandreglering förändras. Detta beskrivs i den justerade överenskommelsen.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har sedan 2011 avtal med CGI om HR-systemet Heroma. Avtalsperioden för regionens HR-system (Heroma) löper ut 2026-12-31.
Till avtalet finns en option om fem år som inte avses användas fullt ut.
Utveckling av systemstöd inom detta område och hantering av digitala verktyg inom området har utvecklats betydligt och tillgodoses inte idag till fullo i den leverans som regionen har.
Heroma är styrande system (Master) för hantering av uppgifter inom lön. I Heroma registreras anställningar, scheman, saldon med mera som ger underlag för lön och andra ersättningar. I Heroma finns därutöver funktioner för schema, LAS-hantering, rekryterings- och anställningsprocess, rehabilitering,
medarbetarsamtal, pension, resor-och utlägg samt löneöversyn. Externa system som kompletterar Heroma hanterar ersättningar till förtroendevalda, komplexa scheman, personalakter, utbildningsguider, utbildningsportal samt utdata.
Upphandlingen av HR-system för lönehantering är komplex då många avtal, regelverk och villkor ska sättas upp samt kopplas mot system för HSA-katalog, ekonomi, bank, övriga myndigheter med flera.
Upphandlingsarbetet kommer att utformas så att de olika funktioner Heroma idag hanterar kan tillgodoses från olika leverantörers system. Målsättningen med upphandlingen är att få ett sammansatt kvalitativt systemstöd där integration mellan olika system, användarvänlighet och kompabilitet är vägledande för värdering av anbud.
Kostnad för HR-systemet Heroma uppgår idag till 6 780 000 kronor/år.
Marknadsmässig avtalsperiod inklusive optioner är 16 år. Grundavtal 8 år + option om ytterligare 8 år.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
23
Svar på ledamotsinitiativ från Karin Mäki-Kala (L) om avtalet med Epassi om friskvårdsadministration
Karin Mäki-Kala har i ledamotsinitiativ föreslagit att regionstyrelsen ska besluta att regiondirektören ska utreda en omedelbar hävning av avtal med Epassi [ePassi Min friskvård AB] om friskvårdsadministration samt att regionstyrelsen ska besluta om upphandling av ny aktör för friskvårdsadministration.
Förslaget lämnas mot bakgrund av vad som framkommit i media om att friskvårdsbidrag inom ramen för Epassis hantering, har använts för betalning på så kallade thaimassagesalonger där det förekommit misstankar och domar kopplade till sexköp, och att Epassi därmed har brutit mot avtalet med Region Örebro län vilket ger Region Örebro län rätt att häva avtalet.
Regionstyrelsen gör följande bedömning.
Som en del i arbetet med att främja hälsa och friskvård ger Region Örebro län, nedan även regionen, ger sina medarbetare ett årligt friskvårdsbidrag. Regionen är mycket mån om att detta bidrag ska användas för det det är avsett att användas till, och motsätter sig varje typ av felaktig användning. Det finns skatteregler för hur friskvårdsbidrag ska hanteras för att bidraget ska vara skattefritt. Detta styrs av regler i skattelagstiftningen och i Skatteverkets tillämpning av reglerna. Friskvårdsbidraget får naturligtvis heller inte användas i strid mot andra regler i lagstiftningen.
Regionen har liksom många andra organisationer upphandlat administrationen av friskvårdsbidraget, och avtalat med Epassi att sköta detta. I avtalet finns tydliga krav om att upphandlad administration av friskvårdsbidraget ska ske i enlighet med de regler som gäller på området. Av medias nationella granskning framgår att friskvårdsbidrag som Epassi hanterar åt många kommuner och regioner i Sverige, har använts hos leverantörer som har figurerat i samband med misstankar och domar kring sexköp. Inga uppgifter har nått Regionen om att enskilda medarbetare i Region Örebro län har koppling till dessa misstankar eller domar. Det som framgår av uppgifter i media är dock att Epassi inte har varit tillräckligt bra på att se till att friskvårdsbidraget inte kan användas för sådant som det inte är avsett att användas för, och som är olagligt.
Vidare kan styrelsen konstatera att avtalet med Epassi om administration av friskvårdsbidraget löper ut vid årsskiftet, och att ny upphandling redan har initierats. Att nu försöka häva avtalet med Epassi skulle leda till ökad administration och stora kostnader för Regionen dels i arbetet med hävningen, dels i hanteringen av friskvårdsbidraget under den återstående avtalstiden, med omfattande manuell hantering och kontroll.
Regionstyrelsen vill också nämna att Regionen har tydlig information till sina medarbetare om att bidraget är avsett att användas till motion och friskvård, och inget annat.
Slutligen; Regionen har förlitat sig på att Epassi och dess leverantörer, i enlighet med avtalet, följer Skatteverkets regler kompletterat med att Regionen har följt upp avtalet. Det har ställts krav och gjorts avstämningar kring hur kontroller görs som Epassi tydligt kunnat beskriva. Regionen gör också egna scanningar av användningen, och har utifrån det skickat ett antal frågor till Epassi avseende hur leverantörerna har levererat inom skattefri förmån. Epassi har återkopplat att man extra granskat och kontrollerat dessa leverantörer och hanterat felaktigheter.
Behov av omfattande kontroller torde medföra konsekvenser i pågående upphandling.
Med detta kan initiativet förklaras vara besvarat.Bilagor
-
491kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Hel- och deltidspolitiker har rätt till omställningsstöd enligt OPF-KR vid minst 1 års sammanhängande uppdragstid i Region Örebro län vid avgången och under förutsättning att den förtroendevalde ej uppnått den ålder som anges i 32 a § LAS vid avgången. Omställningsstödets omfattning beror på den tid personen i fråga har innehaft kvalificerande uppdrag.
I tidigare beslut om tillämpning av pensions- och omställningsbestämmelser har kvalifikationstid från tidigare politiska uppdrag i kommun i Örebro län tillgodoräknats kvalifikationstiden för villkoret.
Andreas Svahn har nu inkommit med ansökan om omställningsstöd. Han har även uppgivit att han har fått nytt förtroendeuppdrag i annan kommunal organisation men att detta inte uppgår till motsvarande 40 % anställning av en heltidstjänst.
Regionstyrelsen gör bedömningen att Andreas Svahn har rätt till omställningsstöd enligt OPF-KR 25 och att hans nya uppdrag inte påverkar den bedömningen.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen bör en motion eller ett medborgarförslag besvaras så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes. Om beredningen inte hunnit avslutas inom ett år ska detta, enligt kommunallagen 5 kap. 35 §, anmälas till fullmäktige, som då får avskriva motionen eller medborgarförslaget från vidare handläggning.
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska rapportering ske två gånger per år.
Med anledning av detta redovisas att det för närvarande finns 13 motioner som inte har besvarats inom ett år.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Region Östergötland har gjort en översyn av sin regionala utvecklingsstrategi (RUS) och bedömt att strategin i allt väsentligt fortsatt är giltig men att det finns skäl att i vissa delar göra justeringar. Region Östergötland har under 2024 därför reviderat sin utvecklingsstrategi utifrån ett antal fokusområden. Förslaget har skickats ut på remiss och Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig om förslaget.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
857kb Ladda ner dokument
-
-
Samrådsunderlaget för Projekt Nobelbanan utforskar en planerad järnvägsförbindelse mellan Kristinehamn och Örebro för att förbättra transportlänkar och korta ner restider i regionen. Projektet, som drivs i samarbete mellan Oslo-Stockholm 2.55 AB och Trafikverket och delvis finansieras av Region Örebro län, inkluderar miljöbedömningar och åtgärder för att hantera eventuella miljöeffekter. Nobelbanan är viktig för Region Örebro län, och de intressen organisationen har att tillgodose. Det är därför tillfredställande att projektet på detta sätt fortsätter framåt.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
28
Svar på samråd om planerad avveckling av Statens servicecenters servicekontor i Lindesbergs kommun
Region Örebro län har fått ta del av Statens servicecenters konsekvensanalys rörande planerad avveckling av servicekontorsverksamheten i Lindesbergs kommun. Region Örebro län finner att presenterad konsekvensanalys för den planerade nedläggningen i Lindesberg måste fördjupas och att resonemangen utifrån det territoriella perspektivet måste utvecklas i analysen.
Statens servicecenter har fått minskade anslag och behöver avveckla lokala servicekontor. Region Örebro län har fått en konsekvensanalys rörande planerad avveckling av servicekontorsverksamhet i Lindesbergs kommun på samråd.
Idag finns fem lokala servicekontor i länet; ett i Lindesberg, två i Örebro, ett i Askersund samt ett i Karlskoga.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
29
Besvarande av motion från Patrik Nyström (SD), Sebastian Cehlin (M), Fredrik Dahlberg (SD) och Anna Ragén (M) om huvudmannaskapet för Kävesta och Fellingsbro folkhögskolor
Patrik Nyström (SD), Sebastian Cehlin (M), Fredrik Dahlberg (SD) och Anna Ragén (M) har lämnat en motion om att utreda huvudmannaskapet för Kävesta och Fellingsbro folkhögskolor. Syftet med utredningen skulle vara att finna andra huvudmän som kan bedriva verksamheterna på folkhögskolorna. Om utredningen kommer fram till att det skulle vara fördelaktigt utifrån Region Örebro läns ekonomi och utifrån folkhögskolornas framtida utveckling så är förslaget i motionen att regionstyrelsen ska fatta nödvändiga beslut för att tillse att andra huvudmän kan bedriva verksamheten på de två folkhögskolorna.
Region Örebro län (Regionen) är huvudman för Kävesta och Fellingsbro folkhögskolor. Folkhögskolornas verksamhet bedrivs så att de tydligt bidrar till att uppfylla målen i den regionala utvecklingsplanen och nämndernas olika handlingsplaner. Genom verksamhetens olika inriktningar erbjuds en bredd av utbildningar gentemot länets invånare. 50 procent av skolornas utbud är allmän kurs som riktar sig till personer som inte klarat behörighet till grundskola eller gymnasieskola.
Skolornas profiler är kultur, musik, konst och dans samt funktionsvariationer och språk. Tolkutbildningen på Fellingsbro folkhögskola är en av få som finns i landet.
Genom att frånsäga sig huvudmannaskapet kommer Region Örebro län mista sin påverkan över folkhögskolornas verksamhet vad gäller inriktning, innehåll och kvalitet.
Regionbidraget för 2024, det vill säga den del som Region Örebro län finansierar verksamheten med, uppgår till totalt 52 miljoner kronor. Skolorna betalar hyror till Regionen på totalt cirka 19 miljoner kronor. Om en annan huvudman vill driva folkhögskolorna på samma geografiska plats skulle kanske lokalerna hyras ut. Om de inte hyrs ligger kostnaden på 19 miljoner kronor för lokaler kvar på Regionens budget. Om folkhögskolorna skulle bedrivas av annan huvudman får Regionen inte del av de intäkter som mobilitetsstöden genererar, vilket är ungefär 1,7 miljoner kronor men i stället skulle Regionen få betala inomlänsersättning för dem på uppskattningsvis 4,3 miljoner kronor.
Mot bakgrund av ovanstående ska motionen avslås.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
-
30
Besvarande av motion från Anna Nordqvist (M) om att länsklinikernas organisation ska utvärderas och beslutas om senast 2025
Till Region Örebro län har kommit en motion från Anna Nordqvist (M) med förslag om en extern och oberoende utredning av befintlig länsklinik-organisation. Motionären vill att resultatet av utredningen redovisas senast år 2025 i både hälso- och sjukvårdsnämnden och i regionfullmäktige, och att beslut om länsverksamheterna sker första halvåret år 2026.
I förslaget till svar redogörs för den utvärdering av den regiondrivna hälso- och sjukvårdens organisation som gjordes under 2019. Av förslaget till svar framgår också det är svårt att visa vilken betydelse som vårdens organisering har när hälso- och sjukvårdens resultat ska jämföras över tid, eftersom resultatet beror på en rad faktorer. Sammanfattningsvis föreslås att motionen avslås.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
31
Besvarande av motion från Sebastian Cehlin (M) och Inger Högström-Westerling (M) om att möjliggöra finansiering av kulturprojekt genom crowdfunding
En motion har inkommit från Sebastian Cehlin (M) och Inger Högström-Westerling (M) om att möjliggöra finansiering av kulturprojekt genom crowdfunding. Motionen föreslår att en stödform inrättas där enskilda föreningar och aktörer i fall där de kan samla ihop en summa själv ska kunna få ett stöd från Region Örebro län som matchar den insamlade summan upp till ett angivet maxtak.
Crowdfunding innebär att en ofta större grupp människor hjälper till att finansiera ett projekt eller utvecklingsarbete genom att bidra med mindre summor. Inom EU och Sverige finns idag nätverk och plattformar för organisationer och individer som intresserar sig och verkar för den här typen av finansieringslösningar. Metoden har prövats av offentliga verksamheter tidigare, bland annat i Västmanland där erfarenheten är att söktrycket varit lågt och att de beviljade projekten haft en lokal prägel. Crowdfundingprojekt har också genomförts, bland annat på kulturområdet, i både Örebro län och i Sverige i stort. Samtidigt finns redan idag möjlighet att söka offentligt stöd för projekt och aktiviteter på kulturområdet från kommuner, stiftelser, statliga myndigheter och även Region Örebro län erbjuder stöd genom bland annat
internationella stipendium och främjandestöd på flertalet kulturområden.
Utifrån redan befintliga möjligheter att genomföra crowdfunding, erfarenheterna från Västmanland och redan befintliga stödformer hos Region Örebro län och andra aktörer bedöms potentialen med införandet av en ny stödform på detta område som liten och effekterna på kulturlivet bedöms som mycket små. Motionen föreslås därför avslås.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
-
32
Besvarande av motion från Erik Baecklund (M), Fredrik Askhem (L) och Greger Persson (SD) om att återinföra tretimmars biljett under lågtrafik – en smart lösning för miljö och ekonomi
Erik Baecklund (M), Fredrik Askhem (L) och Greger Persson (SD) föreslår i en motion att återinföra en billigare tretimmarsbiljett under lågtrafik för pensionärer i hela Region Örebro län samt att ta fram förslag på hur en sådan biljett bäst kan integreras i Region Örebro läns biljettstruktur. Detta mot bakgrund av en tid där kollektivtrafiknämnden försöker balansera ekonomin genom ökad kostnadseffektivitet och samtidigt utveckla verksamheten mot mer hållbarhet så borde fler sätt finnas att fylla bussarna. Ett införande av billigare bussbiljetter vid lågtrafik är inte bara en ekonomisk åtgärd, utan även ett steg mot en mer hållbar och inkluderande transportlösning. Under 2025 kommer en översyn av produkter och priser att göras. Detta i syfte att förenkla och anpassa biljettprodukter efter målgruppernas behov för att behålla resenärer men också få fler att resa med kollektivtrafiken. Förslaget i denna motion kommer att beaktas i denna utredning.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion föreslås att Region Örebro län inleder ett samarbete med Örebro universitet kring helkroppsdonationer för att låta läkare under utbildning, kirurger och andra specialistläkare träna på olika, nya och avancerade ingrepp.
I förslaget till svar framgår att regionen samverkar med lärosätet kring läkarutbildningen enligt ALF-avtalet. Vid lärosätet används sedan länge avancerade digitala hjälpmedel för aktuella undervisningsmoment.
Det framgår också av svar på motionen att operativ träning bedrivs enligt gällande regelverk och rutiner inom regionen. Motionen anses därmed vara besvarad.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
566kb Ladda ner dokument
-
-
34
Svar på motion från Mats Einestam (L) om att kartlägga användningen av narkotika i länet genom vattenprover
Den 9 december 2024 inkom Mats Einestam (L) till regionfullmäktige med en motion. I motionen föreslås att Region Örebro län får i uppdrag att:
• Utreda möjligheten till kontinuerliga vattenprover för att kartlägga bruket av narkotika och dopingpreparat i länet.
• Utreda om det finns möjlighet för regionen att samarbeta med kommuner för att kartlägga bruket av narkotika och dopingpreparat i länet.
Länsstyrelsen i Örebro län, tillsammans med länets kommuner, har redan ett etablerat samarbete för att analysera vattenprover för att kartlägga bruket av narkotika och dopingpreparat i länet och Region Örebro län har tillgång till informationen via Länsstyrelsen i Örebro län.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
665kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regionstyrelsens ordförande har fattat följande beslut:
- rättegångsfullmakt med mera 25RS2719.
2. Regiondirektören har fattat följande beslut:
- att inte besvara remiss över detaljplan för fastigheten Östra Via 2:39 med flera (Vintrosa) Örebro kommun 25RS918,
- Regionkansliets i Region Örebro län krigsorganisation 25RS2583,
- firmateckning i vissa falla 25RS2382,
- att inte besvara remiss från Laxå kommun över upphävande av generalplan för Centrala Tiveden 25RS2063,
- att inte besvara remiss från Askersunds kommun över upphävande av generalplan för Centrala Tiveden 25RS2066.3. Tillförordnad regiondirektör har fattat följande beslut:
- att inte besvara remiss över detaljplan för fastigheterna Tankbilen 3 och Ånsta 20:134 24RS11315.
4. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat följande beslut:
- handlingsplan område psykiatri för säkrad bemanning och kompetensförsörjning av sjuksköterskor 25RS1485,
- chefsförordnande för tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör 25RS2026,
- lönetillägg 25RS1319,
tillsvidareanställningar 25RS777, 25RS884, 25RS218, 25RS865, 25RS1398, 25RS846, 25RS1197, 25RS766, 25RS904, 24RS10989, 25RS450, 25RS767, 25RS1366, 25RS1461, 25RS1554, 25RS1810, 25RS1811, 25RS462, 24RS2739, 24RS3943, 24RS3950, 24RS3962, 24RS7546, 24RS7547, 25RS1105, 25RS2122, 25RS1070, 25RS1595, 25RS1592, 25RS1597, 25RS830, 23RS12923, 23RS13349, 24RS10834, 24RS2438, 24RS2712, 25RS1400, 25RS1403.
5. Områdeschefen för psykiatri har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS1319,
- tillsvidareanställning 24RS2869.
6. Områdeschefen för specialiserad vård har fattat följande beslut:
- ersättning utöver avtal för extrapass på akutmottagningen i Lindesberg 25RS1720,
- ersättning vid primärjouruppdrag för opererande akutmottagningen Karlskoga 25RS2344,
- lönetillägg 25RS1319, 25RS1949, 24RS6402, 24RS6416, 24RS6575,
tillsvidareanställningar 25RS1120, 25RS576, 25RS1125, 25RS1397, 25RS1251, 24RS11003, 25RS484, 25RS1431, 25RS1232, 25RS1233, 25RS1792, 25RS1596, 25RS1689, 25RS1694, 24RS6368, 24RS6674, 24RS800, 25RS1937, 25RS1985.
7. Områdeschefen för nära vård har fattat följande beslut:
- lönesatsning allmänmedicin 25RS2432,
-lönetillägg 25RS1319, 25RS1256, 25RS1260, 25RS747, 25RS1471, 25RS1757, 25RS1253, 25RS1747, 25RS2247, 25RS1795, 25RS1703,
- tillsvidareanställningar 25RS1186, 25RS1229, 25RS1951,
- lönesatsning inom allmänmedicin 25R2432.8. Verksamhetschef för Vårdcentralerna Örebro väster har fattat följande beslut:
- chefsförordnande för biträdande enhetschef vid Karla vårdcentral 25RS1380,
- chefsförordnande för biträdande vårdcentralchef vid Lillåns vårdcentral 25RS1383,
- chefsförordnande för vårdcentralchef vid Karla vårdcentral 25RS2208.
9. Verksamhetschef Vårdcentraler väster har fattat följande beslut:
- chefsförordnande för tillförordnad. biträdande vårdcentralchef vid Baggängens vårdcentral 25RS1999,
- chefsförodnande för tillförordnad biträdande vårdcentralchef vid Brickegårdens vårdcentral 25RS1043,
- chefsförordnande för tillförordnad biträdande vårdcentralchef vid Brickegårdens vårdcentral 25RS1085,
- chefsförordnande för tillförordnad vårdcentralchef vid Pilgårdens vårdcentral 25RS2149.
10. Verksamhetschef Länsuppdrag har fattat följande beslut:
- förlängt förordnande enhetschef Psykologmottagningen, Mödra- och barnhälsovård 25RS2169.
11. Forsknings- och utbildningsdirektören har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning 25R1073.
12. Verksamhetschefen för kliniskt forskningscentrum har fattat följande beslut:
- tillförordnat förordnande som enhetschef vid kliniskt forskningslaboratorium 25RS1684.
13. Verksamhetschefen för Läkemedelscentrum har fattat följande beslut:
- förordnande som enhetschef vid sjukhusapoteket 24RS11812.
14. Verksamhetschefen för utbildningscentrum har fattat följande beslut:
- chefsförordnande läkarchef-AT/BT vid utbildningscentrum 25RS2534.15. Stabschef på Verksamhets- och ledningsstöd i Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS1319.
16. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat följande beslut:
- bisysslor 25RS3-1,2,
- avstängning enligt 10 § AB, mom 4 25RS920.
17. Förvaltningschefen för Företagshälsa och tolkförmedling har fattat följande beslut:
- vidaredelegation inom förvaltningen Företagshälsa och tolkförmedling 25RS2133.
18. Chefen för specialisttandvård har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS1319
19. Förvaltningschefen för Regional utveckling har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS1319,
- tillsvidareanställningar 25RS1113, 25RS2116.
Meddelandeärenden:
1. Martin Gunnarsson är tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör under Jonas Claessons semester 2025-02-22--2025-03-09.
2. Protokoll
- Rådet för funktionshinderfrågor 2025-02-17
- Tåg i Bergslagen AB 2025-02-20
- Svealandstrafiken AB 2025-02-25
- Specifikt samverkansråd för skola, utbildning och kompetensförsörjning 2025-03-13.
3. Region Örebro län har givit en gåva till cancerfonden till minne av Gunilla Fredriksson.
4. Irländska Ambassaden har överlämnat kondoleanser i samband med skolskjutningen vid Campus Risbergska 25RS2989.
5. Niklas Tiedermann är tillförordnad regiondirektör under Rickard Simonssons semester 2025-03-14.
6. Arbetsmiljöverket har överlämnat beslut om avslutat ärende avseende Karla vårdcentral 23RS10286.
7. Redovisning av ägda bolags ägaraktiviteter år 2024.
8. Ekonomistaben har överlämnat
- finans- och innehavsrapport februari 2025 25RS452. -
- Förutsättningar för verksamhetsplan med budget 2026 och plan 2027-2028
-
37
Information - Länstransportplan 2026-2037