Möte 2023-09-27
-
1
Protokollsjustering
-
2
Anmälan av motion från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) om HBTQIa+-personers rätt till god hälsa och sjukvård
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) den 23 augusti 2023 om HBTQIa+-personers rätt till god hälsa och sjukvård.
Motionen har överlämnats till Staben för hållbar utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 12 september 2023.
Medborgarförslaget handlar om att bygga en ny busshållsplats med fri ut/insyn samt belysning längs Ekebygatan mot Sköllersta och gång- och cykelväg längs väg 672.
Medborgarförslaget har överlämnats till förvaltningen Regional utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Ulla Bergström (S) blev entledigad från uppdraget som ersättare i specifikt samverkansråd kultur den 31 augusti 2023. Nu finns förslag på ny ersättare.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
5
Entledigande av Hans Åhnberg från uppdrag som ersättare i Stiftelsen Kungliga Gyttjebad- och Brunnsanstalten Loka, styrelse samt fyllnadsval
Veronica Svensson föreslås som ny ersättare i Stiftelsen Kungliga Gyttjebad- och Brunnsanstalten Loka, styrelse efter Hans Åhnberg.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Uppföljning av regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget 2023 sker vid delårsrapportering per 31 juli och för helår med årsredovisning. I delårsrapporten redovisas utfall och prognos för de mål, strategier, inriktningar samt ambitioner som uttrycks i verksamhetsplanen. Därutöver sker rapportering av händelser av väsentlig betydelse, redovisning av det ekonomiska resultatet och investeringar samt väsentliga personalförhållanden. Rapporten innehåller också en sammanfattande redovisning av nämndernas delårsrapporter samt av Region Örebro läns majoritetsägda bolags direktiv.
Uppföljningen av verksamheten i delårsrapporten påverkas av att pandemin successivt har avtagit och att Region Örebro läns verksamheter därmed återgått till normal verksamhet. Det innebär för vissa verksamheter stora volym- och kostnadsförändringar. Även om verksamheterna successivt återgått till 2019 års nivåer finns dock utmaningar kvar i spåren av pandemin, bland annat med tillgängligheten till hälso- och sjukvården.
Region Örebro läns ekonomi har snabbt försämrats. Prognosen för årets resultat uppgår till -1 030 miljoner kronor och balanskravsresultatet till -1 000 miljoner kronor. Resultatmålet som är 1,25 procent av skatteintäkter och generella bidrag över mandatperioden beräknas inte uppnås i år. Det svaga resultatet innebär även att målet kommer vara mycket svårt att uppnå över mandatperioden. Under året har regionfullmäktige beslutat om verksamhetsplan med budget för 2024. Budgeterat resultat inkluderar skatte- och avgiftshöjningar, som kommer att bidra till ökade intäkter samt också krav på nämnderna att reducera sina kostnader. Givet att dessa åtgärder genomförs finns förutsättningar för att Region Örebro läns ekonomi på sikt kommer att uppnå målsättningen om god ekonomisk hushållning.
Region Örebro län redovisar ett resultat per juli som uppgår till -424 miljoner kronor. I resultatet ingår orealiserade värdeförändringar av finansiella tillgångar. Balanskravsresultatet, som exkluderar dessa orealiserade värdeförändringar, uppgår för perioden till -394 miljoner kronor.
Driftredovisningen visar nämndernas avvikelse mot budget per juli samt prognosen för helåret. Nämnderna redovisar per juli sammantaget en negativ budgetavvikelse med -582 miljoner kronor. Regionstyrelsens finansförvaltning avviker positivt mot budget med 222 miljoner kronor. Den främsta anledningen till det är den positiva utvecklingen på pensionsmedelsportföljen. Nämndernas helårsprognoser över budgetavvikelsen uppgår sammantaget till -953 miljoner kronor.
Investeringar beräknas uppgå till 879 miljoner kronor för helåret 2023.
Antal årsarbetare har ökat med 305 tillsvidareanställda i jämförelse med samma period 2022. Antalet visstidsanställda årsarbetare har minskat med 110 årsarbetare. Sjukfrånvaron har minskat från 7,2 procent perioden januari till juni 2022 till 6,5 procent samma period 2023. Det är korttidssjukfrånvaron som står för minskningen, långtidssjukfrånvaron är i stort sett oförändrad i jämförelse med samma period 2022.
Effektmålen är långsiktiga, en mandatperiod eller längre, och ett kontinuerligt arbete pågår för att uppfylla målen och tillgodose invånarnas och samhällets behov på bästa sätt. Sammantaget är prognosen att nio av tio mål har en god måluppfyllelse eller en mindre, acceptabel avvikelse och att det ekonomiska målet inte bedöms att uppfyllas.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Balanskravsresultatet för perioden uppgår till -324 miljoner kronor, vilket är 813 miljoner kronor lägre jämfört 2022. Resultatförsämringen mellan åren beror främst på inflationen som påverkar det allmänna kostnadsläget och kostnader för pensioner. Nettokostnaden för perioden är 8 078 miljoner kronor (7 085 miljoner kronor föregående år) och ökningen mellan åren
uppgår till 993 miljoner kronor eller 14 procent.
Helårsprognosen för balanskravsresultatet uppgår till -1 000 miljoner kronor.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
-
Arvodena i Scantec AB och Region Örebro Innovation AB behöver justeras.
För Scantec AB föreslås arvoden för ledamöter justeras från fast månadsarvode om 3 procent av referensarvodet till 3 procent av referensarvodet i förrättningsarvode. Förändringen föranleds av en harmonisering till samma nivå som Örebro läns flygplats AB. Bolaget ansvarar för arvodeskostnaderna.
För Region Innovation AB föreslås ordförandearvodet höjas från 5 till 10 procent av referensarvodet som fast månadsarvode samt att arvodet för ledamöter höjs från 2 till 3 procent av referensarvodet som förrättningsarvode. Förändringen är en harmonisering till samma arvodesnivå och struktur för Örebro läns flygplats. Bolaget ansvarar för arvodeskostnaderna. -
Region Örebro Innovation AB (Bolaget) ägs av Region Örebro läns förvaltnings AB, Örebro Rådhus AB och Örebro Universitet Holding AB. Bolagets och dess dotterbolags verksamhet finansieras enligt punkt 9 i aktieägaravtalet genom ett årligt driftsbidrag från Region Örebro län, Örebro kommun och Örebro Universitet Holding AB.
Örebro Universitet Holding AB har informerat om att driftsbidrag ska betalas av Örebro Universitet i stället för av Örebro Universitet Holding AB och att den aktuella punkten i aktieägaravtalet därför behöver ändras. Därutöver bör texten rörande finansiering i ägardirektivet för Inkubera förtydligas. Ändringarna får inga negativa konsekvenser för de andra ägarna eller Bolaget. Det föreslås därför att Region Örebro län ska ingå ett tilläggsavtal till det befintliga aktieägaravtalet enligt framtaget förslag.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
-
År 2022 beslutade årsmötet för Central Sweden ideell förening att genomföra en verksamhetsöversyn. Syftet med översynen var att aktualitetspröva föreningens uppdrag samt att utreda om föreningens styrning och ledning är effektiv samt ändamålsenlig. Målet med översynen var att utgöra underlag för beslut om hur föreningens verksamhet ska bedrivas efter år 2023. Efter genomförd utredning föreslås ändringar i den ideella föreningens stadgar. Förslaget om ändring av stadgar för Central Sweden antas slutgiltigt av föreningens årsmöte.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
547kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
-
En ny regional kulturplan har arbetats fram i dialog med länets kommuner, professionella kulturskapare/kulturliv samt civilsamhället utifrån kulturnämndens framtagna inriktning. Kulturplanen har haft en remissperiod mellan 21 februari till 28 april 2023 efter vilken den har bearbetats i samråd med kulturnämnden samt aktörer berörda av ändringarna. Kulturplanen har beretts i kulturnämnden 7 juni. Planen ska gälla från 1 januari 2024 till och med 31 december 2027.
Bilagor
-
266kb Ladda ner dokument
-
-
I systemet för fritt val av vårdgivare inom tandvård för barn och unga ersätter regionen vårdgivaren varje månad för de barn och unga som vårdgivaren har vårdansvar för. Ersättningen, den så kallade ”barnpengen”, är lika såväl till Folktandvården som till privata vårdgivare.
Den i Region Örebro län föreslagna pris och lönejusteringen för år 2023 är
3,5 procent. Ersättningen för tandvård till barn och unga bör följa denna uppräkning.
”Barnpengen” föreslås därför för år 2024 höjas med 3,5 procent till
1 644 kronor per individ och år.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Inför 2024 har Regionkansliet i samarbete med Folktandvården utarbetat föreliggande förslag till överenskommelse. Överenskommelsen bygger på förra årets överenskommelse.
Överenskommelsen beskriver de särskilda uppdrag Folktandvården har och som ersätts genom Region Örebro län. Omfattningen för varje uppdrag och ersättningen beskrivs i överenskommelsen.
Ersättningen enligt valfrihetssystemet för tandvård för barn och unga samt ersättning för tandvård inom Region Örebro läns särskilda tandvårdsstöd omfattas inte av överenskommelsen.
Forskningsuppdraget för Folktandvården har lagts till i överenskommelsen 2024. Regionens intäkter för specialisttandläkarutbildningen minskar år 2024, ersättningsdelen till Folktandvården är justerad med motsvarande belopp.
Hela ersättningen betalas ut i 12 delar år 2024, detta för att minska administration kring separat redovisning.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
393kb Ladda ner dokument
-
-
SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) rekommenderar regionerna att besluta om fortsatt avgiftsfrihet för vaccination mot covid-19 under andra halvåret av 2023. Bakgrunden till rekommendationen är att fortsätta hålla ihop vaccinationsarbetet och att erbjudandet blir lika i hela landet.
SKR och regeringen har förlängt den överenskommelse som reglerar parternas gemensamma målsättning för vaccinationerna mot covid-19 samt de ekonomiska förutsättningarna för vaccinationsarbetet. Eftersom Folkhälsomyndigheten fortfarande rekommenderar regionerna att tillgängliggöra vaccinet för fler än de grupper som rekommenderas vaccination, finns det risk att regionerna hanterar beslut om kostnadsfrihet olika. SKR rekommenderar därför regionerna att även under andra halvåret 2023 fortsätter att erbjuda alla som bor eller stadigvarande vistas i Sverige avgiftsfri vaccinering mot covid-19 utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendation om vaccinering eller tillgängliggörande av vaccin.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har sedan 2014 ett vårdvalssystem för psykoterapi benämnt förfrågningsunderlag Psykoterapi inom LOV (lag om valfrihetssystem) Örebro län.
En revidering har gjorts av aktuellt förfrågningsunderlag med bilagor gällande uppdraget.
Föreslagna förändringar i förfrågningsunderlaget redovisas i ärendet.
De förändringar som förslås i förfrågningsunderlaget gäller:
2.1 Uppdrag Psykoterapi
Leverantören ska om Hälsovalsenheten så önskar medverka i utvecklingen av behandlingsrutiner, vårdprogram och vårdriktlinjer.
2.2 Uppdrag
Förlängning kan erhållas till max 40 behandlingar. I undantagsfall kan bedömarteamet fatta beslut om maximalt 50 behandlingar, till exempel vid klagomål på tidigare terapeut och så vidare. Syftet är att överbrygga till annan vård. Leverantören får inte under behandlingen parallellt behandla samma patient helt privat.
Om det uppstår behov av ett längre uppehåll i terapin på mer än 4 veckor ska Leverantören/psykoterapeuten ansöka om terapiuppehåll.
2.4 Psykoterapeutens kompetens
Leverantören ska bedriva individualterapi i enlighet med uppdraget och den inriktning/metod/påbyggnadsutbildning som psykoterapeutens legitimation grundar sig på. När det gäller erfarenhet är ett riktmärke att det kliniska arbetet ska ha bedrivits på minst 50 procent.
4. Uppföljning
Punkten föreslås ta bort tillsammans med punkt 4.1 och 4.2 eftersom uppföljning regleras i 3.10.
4.3 Samverkansmöte
Texten flyttas upp till punkt 3.11 med en justering att terapeuten ska regelbundet lämna uppgifter till Hälsovalsenheten om hur tillgänglig man är för nya patienter.
6.9 Handläggning
Beslut om godkännande kommer att skickas ut inom 3 månader efter att komplett ansökan kommit in till Regionen.
8.2.1 Besöksersättning
Ersättningsnivåerna har indexjusterats med 3,5 procent och höjts till 1 069 kronor för ett 45 minuters fysiskt besök och digitalt återbesök samt 1 604 kronor för ett förlängt (90 minuter) fysiskt och digitalt återbesök.
Ett förlängt besök räknas som ett behandlingstillfälle av de totalt beviljade behandlingstillfällena.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Det finns nu ett förslag till regionstyrelsens sammanträdesdatum för år 2024.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Det finns nu ett förslag till tid för och tillkännagivande av regionfullmäktiges sammanträden under år 2024.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
18
Redovisning av regionalt partistöd till politiska partier år 2022 och utbetalning av partistöd för år 2024
Regionfullmäktige har tidigare beslutat om regler för partistöd. Av dessa framgår bland annat att partierna ska redovisa hur de har använt partistödet. Fullmäktige ska endast bedöma redovisningen i viss formell mening, men inte pröva redovisningens innehåll i sak. Om respektive parti har uppfyllt de formella kraven, ska fullmäktige besluta att betala ut partistöd förkommande år. Partierna har nu lämnat in redovisning för 2022, och fullmäktige föreslås besluta att partistöd ska betalas ut för 2023.
Reglerna om redovisning av partistöd bygger på att det i kommunallagen numera anges att fullmäktige ska besluta om att en mottagare av partistöd årligen ska lämna en skriftlig redovisning av hur partistödet har använts för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Respektive parti ska utse en särskild granskare som ska granska om redovisningen ger en rättvis bild av hur mottagaren har använt partistödet. Fullmäktige får sedan besluta att stöd inte ska betalas ut till parti som inte lämnar redovisningen. Fullmäktige ska inte ta ställning i frågan om hur partistödet har använts i sak, utan endast i frågan om redovisning har skett eller inte. Partierna har nu lämnat in redovisningen.
Det bör också nämnas att Miljöpartiet som inte längre är representerat i fullmäktige har rätt till partistöd under 2023. Örebropartiet har inte inkommit med någon redovisning, men det beror på att partiet kom in i fullmäktige under nuvarande mandatperiod. Partiet har därför inte tidigare fått partistöd.
Örebropartiet kommer att ha möjlighet att inför 2024 lämna redovisning hur partiet har använt partistödet för 2023.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
387kb Ladda ner dokument
-
544kb Ladda ner dokument
-
781kb Ladda ner dokument
-
343kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen bör en motion eller ett medborgarförslag besvaras så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes. Om beredningen inte hunnit avslutas inom ett år ska detta, enligt kommunallagen 5 kap. 35 §, anmälas till fullmäktige, som då får avskriva motionen eller medborgarförslaget från vidare handläggning.
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska rapportering ske två gånger per år.
Med anledning av detta redovisas att det för närvarande finns två motioner som inte har besvarats inom ett år.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Örebro län genomfört en uppföljande granskning av löneprocessen. Regionstyrelsen gav sitt svar till grundgranskningen vid sammanträdet i april 2022 (§42 RS).
Syftet med uppföljningen är att ge svar om regionstyrelsen säkerställt en tillfredställande och ändamålsenlig lönehantering och löneutbetalningsprocess med tillräcklig intern kontroll.
Vid uppföljning av granskningen påvisar revisorerna att flertalet av revisorernas rekommendationer är genomförda emedan fyra kvarstår då uppföljningen genomfördes.
I de fyra rekommendationer som finns från revisorerna pågår det arbete, är delvis genomförda eller under genomförande.
Delvis genomförda är process och rutinbeskrivning av löneprocessen, utveckla och systematisera internkontrollarbetet. Säkerställande av rutin för hantering av reseräkningar är under genomförande.
Under utredning är rekommendationen kring elektronisk signering vilken inte ägs till fullo av hanteringen i denna process utan påverkas av införande av andra system för digital signering.
I tidigare svar till revisorerna finns lönehanteringsprocessen och löneutbetalningsprocessen med i regionens internkontrollplan för 2023.
Regionstyrelsen gör bedömningen att arbetet skall kunna ske enligt revisorernas rekommendationer med reservation för möjligheten till elektronisk signering.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
-
Region Värmland har tagit fram ett förslag till Strategisk plan för tågtrafiken, som nu är på remiss. Planen utgör en nulägesbild över hur dagens trafiksystem är uppbyggt, vilka aktörer som är involverade, pågående och kommande arbeten och utredningar samt förslag till strategiska vägval och önskad målbild för persontågtrafiken på längre sikt – med sikte mot år 2040.
Region Örebro län instämmer överlag med inriktningen i planen, med smärre förslag till tydliggöranden, vilka beskrivs i förslaget till yttrande. Den strategiska inriktningen i planen är av betydelse för Örebro län då de båda länen har gemensamma intressen när det gäller hur framtida järnvägsförbindelser bör byggas, samt hur ett framtida storregionala trafiksystem kan utformas.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen har beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att ta fram ett
inriktningsunderlag (LI2023/02737). Syftet med uppdraget är att ge regeringen ett underlag för bedömning av ekonomiska ramar och inriktning för åtgärder i
transportinfrastrukturen perioden 2026–2037. Regeringen avser sedan att i en
proposition till riksdagen lämna förslag till ekonomiska ramar för åtgärder i
transportinfrastrukturen för den nya planperioden.
Trafikverkets inriktningsunderlag ska redovisas 15 januari 2024 och underlaget
remitteras formellt under perioden 15 januari till 15 april 2024. I enlighet med direktivet ska Trafikverket vid genomförande av uppdraget föra dialog med samt hämta in synpunkter från regionerna samt Gotlands kommun.
Dialog förs med regionerna inom ramen för Komexp-samarbetet samt dialog med utsedda representanter för de regionala utvecklingsdirektörerna. Dessutom efterfrågar Trafikverket synpunkter, via denna remiss.
Trafikverket har också i ett förberedande arbete tagit fram ett sammanfattande underlag med regionala inspel utifrån regionernas regionala utvecklingsstrategier, trafikförsörjningsprogram och länsplaner samt tidigare synpunkter och yttranden från regionerna till förra planeringsomgången 2018-2029. Se ”TRV Sammanfattning regionala inspel”. Underlaget ska användas av Trafikverket inom uppdraget.
Trafikverkets utgångspunkt är i huvudsak ”Uppdrag att ta fram inriktningsunderlag 2026-2037” och det är även utgångspunkt för texten under nästa avsnitt.
Inriktningsunderlaget och kommande infraproposition styr senare i processen förutsättningarna för hur regionerna ska ta fram nya länsplaner.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
-
Klimat- och näringslivsdepartementet har remitterat EU kommissionens förslag på revidering av avfallsdirektivet till Region Örebro län. Regionen bedöms främst beröras av de delar som handlar om åtgärder för att förhindra att livsmedelsavfall uppkommer. Region Örebro län är positiv till syftet med förslaget, att förbättra avfallshanteringens sammantagna miljöresultat i linje med avfallshierarkin och genomförandet av principen att förorenaren betalar. Syftet och föreslagna mål är i linje med Region Örebro läns program för hållbar utveckling.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
741kb Ladda ner dokument
-
973kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt samrådshandlingarna är detaljplanens syfte är att förbättra kopplingen mellan Aspholmen och Örnsro, skapa möjlighet till bättre kollektivtrafik och möjliggöra nya färdvägar genom en ny cirkulationsplats vid Södra infartsleden lägga grunden till ett parkstråk genom Aspholmen och förbättra trafiksituationen på Södra vägen genom en ny cirkulationsplats vid Radiatorvägen. Region Örebro län ser positivt på flera delar av förslaget och pekar på vikten av nära dialog mellan organisationerna för att säkerställa en god helhetsverkan, bl.a. för blåljusverksamheter, i detta regionalt betydelsefulla läge.
Bilagor
-
406kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
757kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
845kb Ladda ner dokument
-
-
Bergslagens räddningstjänst är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner: Karlskoga, Kristinehamn, Filipstad, Hällefors, Degerfors och Storfors. Enligt lagen om skydd mot olyckor, ska ett sådant kommunalförbund ha ett handlingsprogram för räddningstjänst som bland annat syftar till att ange mål för verksamheten, risker, förmåga, ledning och resurser. Förbundet har nu givit Region Örebro län möjlighet att yttra sig över förslaget.
Region Örebro län ber att få tacka för inbjudan till samråd. Programmet förefaller väl genomarbetat och innehåller vad ett sådant program ska göra. Region Örebro län har inget annat att anföra avseende programmet, än att tillstyrka att det fastställs.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
26
Besvarande av motion från Jessica Carlqvist (V) och Kenneth Lantz (V) om att åka kollektivtrafik för en tia om dagen i hela Örebro län, Wienmodellen
Jessica Carlqvist (V) och Kenneth Lantz (V) har lämnat in en motion om att åka kollektivtrafik för tio kronor om dagen i hela Örebro län, Wienmodellen.
I motionen yrkar att Region Örebro län utreder hur Wienmodellen kan implementeras i Länstrafikens prisstrategi och vilka effekter och möjligheter Wienmodellen skulle kunna ge.
Wien som marknad jämfört med Region Örebro län skiljer sig åt på många sätt vad gäller infrastruktur och befolkning. Att införa modellen i nuvarande prisstrategi bedöms ge ökat antal resor men på bekostnad av minskade intäkter när priset sänks och risk för ökade kostnader i form av förstärkningstrafik. I nuläget bedöms det därför inte aktuellt att utreda modellen vidare.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
27
Besvarande av motion från Monika Aune (MP) och Mats Gunnarsson (MP) om att ta fram en klimatanpassningsplan för Region Örebro län 2024-2030
Den 3 oktober 2022 inkom Monika Aune (MP) och Mats Gunnarsson (MP) till regionfullmäktige med en motion. I motionen föreslås att fullmäktige beslutar om att Region Örebro län tar fram en klimatanpassningsplan för perioden 2024-2030. Syftet ska vara att säkra att regionen är rustad att möta nuvarande och kommande effekter av klimatförändringen.
Aune och Gunnarsson motionerade även år 2018 om behovet av en klimatanpassningsplan, vilket avslogs av regionfullmäktige. Med anledning av IPCC:s tredje delrapport från mars 2022 anser motionärerna det vara motiverat med ett politiskt omtag i frågan. Motionärerna hänvisar också till en rapport från Nationella expertrådet för klimatanpassning 2022 som konstaterar att ”Åtgärder kan inte skjutas på framtiden. Utan klimatanpassning kan pågående samhällsutveckling leda till ökad sårbarhet i samhället, med stora framtida kostnader”.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
28
Svar på motion från Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om SMR-reaktor i Örebro län
Företrädare för Sverigedemokraterna har inkommit med en motion om SMR-reaktor i Örebro län. I motionen ges en beskrivning av varför vi behöver öka energiproduktionen i Sverige och hur SMR-reaktorer skulle kunna bli en viktig del i energiproduktionen. Vidare beskrivs hur lagförändringar behövs på nationell nivå för att bland annat tillåta anläggning av kärnkraftsreaktorer på fler platser än de idag tre tillåtna och för att tillåta fler antal reaktorer. Motionsskrivarna menar att Tidöavtalet innebär att nödvändig lagstiftning ska utarbetas men att nationell lagreglering inte behöver inväntas för att på regional nivå redan nu lägga fram en positiv inställning för etablering i regionen och påbörja planering.
Motionsskrivarna yrkar därför:
att Region Örebro län, i enlighet med motionens intentioner, undersöker förutsättningarna för en framtida etablering av SMR-reaktor i Örebro län.
Sammanfattning på svar på motionen:
Örebro läns energi- och klimatprogram ska visa vägen i klimatfrågan och bidra till en hållbar utveckling. Energi- och klimatprogrammets vision är ”I Örebro län arbetar vi tillsammans för att minska klimatutsläppen och använda resurser på ett hållbart sätt. Vi har en effektiv energianvändning och den energi som används är förnybar”. Dagens lagstiftning tillåter kärnkraft endast på platser där det idag finns kärnkraft men Regeringen håller på att ta fram förslag på hur lagstiftningen ska ändras för att tillåta kärnkraft på fler platser. Det behövs dock mer än förändrad lagstiftning för att Regioner ska kunna avgöra om en SMR-etablering är av nytta för en region och några saker som behöver beskrivas är bland annat omvärldsrisker, påverkan på näringsliv och inspel från civilförsvarsområden.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
-
En motion från Markus Allard (ÖrP) har inkommit till Region Örebro län den 13 februari 2023. Motionsförslaget till regionfullmäktige är att ”regionen ska sluta köpa konst för pengarna och påbörja en utförsäljning av redan inköpta konstverk”.
Ärendet har remitterats till servicenämnden som föreslår att motionen ska avslås.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
669kb Ladda ner dokument
-
-
30
Besvarande av motion från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) om Region Örebro län - en fristad för kulturarbetare
Motionen föreslår att Region Örebro län ska ansöka om medlemskap i organisationen ICORN för att Örebro län ska blir en fristad och länet ska kunna ta emot fristadskonstnärer. Motiv till förslaget är att Region Örebro län på det sättet är med och försvarar det fria ordet och konstnärers möjlighet att verka fritt.
I Örebro län är redan Örebro kommun en fristad som tar emot fristadskonstnärer inom ICORN. Utifrån detta är bedömningen att Region Örebro län inte ska bli en fristad.
Region Örebro län är genom sitt huvuduppdrag inom kulturen istället med och skapar kulturella mötesplatser som de fristadskonstnärer som kommer till regionen kan vara en del av. Region Örebro län ska också arbeta för att stärka kunskapen om ICORN i länets kommuner samt se över möjligheterna att på olika sätt stödja fristadskonstnärer och kommuner som väljer att vara fristäder.
Förslaget är därför att avslå motionen.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
31
Besvarande av motion från Erik Baecklund (M), Cecilia Askeskär Philipsson (M), Lennart Carlsson (M), Thomas Vuolo (M) och Fredrik Askeskär (L) om att utveckla möjligheten till reklam och annonsering inuti och utanpå vår kollektivtrafik
En motion har kommit in från Erik Baecklund (M), Cecilia Askerskär Philipsson (M), Lennart Carlsson (M), Thomas Vuolo (M) och Fredrik Askhem (L) om att utveckla möjligheten till reklam och annonsering inuti och utanpå vår kollektivtrafik.
I dag bedrivs en verksamhet som i huvudsak överensstämmer med intentionen i motionen. Det finns en väl upparbetad verksamhet inom reklamförsäljning på buss och i väderskydd.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
434kb Ladda ner dokument
-
-
32
Besvarande av motion från Elin Jensen (SD), Patrik Nyström (SD), Tom Persson (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om att göra kulturen mer tillgänglig
Motionen föreslår att Region Örebro län (Regionen) utreder möjligheterna till digital spridning av kulturutbudet som ägs eller är delägt av Region Örebro län, exempelvis Örebro teater, Länsmusiken/Svenska Kammarorkestern med flera, samt att Region Örebro län söker aktivt samarbete med länets kommuner för att öka delaktigheten och utbudet av digital kultur i Örebro län.
Motiveringen är att via biografer och digitala streamingtjänster tillgängliggöra kulturen på landsbygden och för invånare som har svårt att ta sig till kulturinstitutionerna, samt att öka självfinansieringen av den offentligt finansierade kulturen.
Regionen har som uppdrag att främja och tillgängliggöra utbud av kultur i hela länet. Endast en biograf i länet är kommunalägd, resterande är privata eller föreningsdrivna och varken regionen eller respektive kommun kan därför besluta om deras utbud. Kulturinstitutionernas styrelser med verksamhet har ett självbestämmande över vad de ska producera och hur utbudet ska möta publiken utifrån uppdrag, förordnande och regionens kulturplan. Förslaget att producera digitala sändningar kvalitativt och utveckla och administrera en streamingtjänst antas kräva stora resurser och antagandet att detta skulle resultera i ökad självfinansiering bedöms därför som tveksamt.
Förslaget är därför att avslå motionen.Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
446kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regionstyrelsens ordförande har fattat följande beslut:
- svar på remissen Frågor om dagens och framtidens utmaningar på konnektivitetsområdet, 23RS5433.
2. Regiondirektören har fattat följande beslut:
- svar på remissen Detaljplan Frökenborg, Karlskoga kommun, 23RS8606,
- svar på remissen Detaljplan för Växellådan 4, Boglundsängen Örebro kommun, 23RS7131,
- kostnadsminskningar på Regionkansliet, 23RS9619.
3. Finanschefen har fattat följande beslut:
- affärsavslut med Kommuninvest, 23RS1104.
4. Regionservice har överlämnat följande beslut:
- sammanställning av beviljade bisysslor juli, 23RS1342-10.
5. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har överlämnat följande beslut:
- hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat beslut om förlängning om vidaredelegation till tillförordnad områdeschef för forskning och utbildning, 23RS2063,
- hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat beslut om chefsförordnad för tillförordnad områdeschef för forskning och utbildning, 23RS1871,
- tillförordnad verksamhetschef kliniskt forskningscentrum har fattat beslut om chefsförordnande, 23RS8352,
- tillförordnad forsknings- och utbildningschef område forskning och utbildning har fattat beslut om chefsförordnande, 23RS8812.
Meddelandeärenden:
1. Sveriges Kommuner och Regioner har överlämnat:
- cirkulär 23:37, Makronytt, 23RS8825,
- cirkulär 23:36, Planeringsförutsättningar för åren 2023-2026, 23RS8827,
- cirkulär 23:39, Arbetstidsnämnden, 23RS9450.
2. Arbetsmiljöverket har överlämnat:
- inspektionsmeddelande avseende inspektion 2023-04-19 på akutmottagningen, Lindesbergs lasarett, 23RS2651,
- inspektionsmeddelande avseende inspektion 2023-04-20 på allmänpsykiatrin, Lindesbergs lasarett, 23RS2650,
- inspektionsmeddelande avseende inspektion 2023-04-21 på medicinavdelningen, Lindesbergs lasarett, 23RS2652,
- inspektionsmeddelande avseende inspektion 2023-05-03 på akutmottagningen, Karlskoga lasarett, 23RS3778,
- inspektionsmeddelande avseende inspektion 2023-05-24 på förlossningsavdelningen, Universitetssjukhuset Örebro, 23RS4802,
- inspektionsmeddelande avseende inspektion 2023-05-26 på medicinavdelning 83, Universitetssjukhuset Örebro, 23RS4806,
- meddelande om avslutat ärende, distriktstandkliniken, Karlskoga, 23RS3750.
3. Protokoll
- rådet för funktionshinderfrågor 2023-08-28,
- etikrådet 2023-08-31,
- sammanfattande minnesanteckningar från samtal mellan ordförande i regionstyrelse och nämnder.
4. Synpunkter från medborgare, 23RS3-188, 189, 201.
5. Beslut om ersättning till Capio Närsjukvård AB, 23RS7584. -
34
Information - God jämlik och jämställd hälsa
-
35
Information - Uppföljning av regional utvecklingsstrategi, läget i länet 2023
-
36
Information - Regiondirektörens information
-
37
Presentationer och informationsmaterial
-
§ 159
Protokollsjustering
-
§ 160
Anmälan av motion från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) om HBTQIa+-personers rätt till god hälsa och sjukvård
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) den 23 augusti 2023 om HBTQIa+-personers rätt till god hälsa och sjukvård.
Motionen har överlämnats till Staben för hållbar utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 12 september 2023.
Medborgarförslaget handlar om att bygga en ny busshållsplats med fri ut/insyn samt belysning längs Ekebygatan mot Sköllersta och gång- och cykelväg längs väg 672.
Medborgarförslaget har överlämnats till förvaltningen Regional utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Ulla Bergström (S) blev entledigad från uppdraget som ersättare i specifikt samverkansråd kultur den 31 augusti 2023. Nu finns förslag på ny ersättare.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
§ 163
Entledigande av Hans Åhnberg från uppdrag som ersättare i Stiftelsen Kungliga Gyttjebad- och Brunnsanstalten Loka, styrelse samt fyllnadsval
Veronica Svensson föreslås som ny ersättare i Stiftelsen Kungliga Gyttjebad- och Brunnsanstalten Loka, styrelse efter Hans Åhnberg.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Uppföljning av regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget 2023 sker vid delårsrapportering per 31 juli och för helår med årsredovisning. I delårsrapporten redovisas utfall och prognos för de mål, strategier, inriktningar samt ambitioner som uttrycks i verksamhetsplanen. Därutöver sker rapportering av händelser av väsentlig betydelse, redovisning av det ekonomiska resultatet och investeringar samt väsentliga personalförhållanden. Rapporten innehåller också en sammanfattande redovisning av nämndernas delårsrapporter samt av Region Örebro läns majoritetsägda bolags direktiv.
Uppföljningen av verksamheten i delårsrapporten påverkas av att pandemin successivt har avtagit och att Region Örebro läns verksamheter därmed återgått till normal verksamhet. Det innebär för vissa verksamheter stora volym- och kostnadsförändringar. Även om verksamheterna successivt återgått till 2019 års nivåer finns dock utmaningar kvar i spåren av pandemin, bland annat med tillgängligheten till hälso- och sjukvården.
Region Örebro läns ekonomi har snabbt försämrats. Prognosen för årets resultat uppgår till -1 030 miljoner kronor och balanskravsresultatet till -1 000 miljoner kronor. Resultatmålet som är 1,25 procent av skatteintäkter och generella bidrag över mandatperioden beräknas inte uppnås i år. Det svaga resultatet innebär även att målet kommer vara mycket svårt att uppnå över mandatperioden. Under året har regionfullmäktige beslutat om verksamhetsplan med budget för 2024. Budgeterat resultat inkluderar skatte- och avgiftshöjningar, som kommer att bidra till ökade intäkter samt också krav på nämnderna att reducera sina kostnader. Givet att dessa åtgärder genomförs finns förutsättningar för att Region Örebro läns ekonomi på sikt kommer att uppnå målsättningen om god ekonomisk hushållning.
Region Örebro län redovisar ett resultat per juli som uppgår till -424 miljoner kronor. I resultatet ingår orealiserade värdeförändringar av finansiella tillgångar. Balanskravsresultatet, som exkluderar dessa orealiserade värdeförändringar, uppgår för perioden till -394 miljoner kronor.
Driftredovisningen visar nämndernas avvikelse mot budget per juli samt prognosen för helåret. Nämnderna redovisar per juli sammantaget en negativ budgetavvikelse med -582 miljoner kronor. Regionstyrelsens finansförvaltning avviker positivt mot budget med 222 miljoner kronor. Den främsta anledningen till det är den positiva utvecklingen på pensionsmedelsportföljen. Nämndernas helårsprognoser över budgetavvikelsen uppgår sammantaget till -953 miljoner kronor.
Investeringar beräknas uppgå till 879 miljoner kronor för helåret 2023.
Antal årsarbetare har ökat med 305 tillsvidareanställda i jämförelse med samma period 2022. Antalet visstidsanställda årsarbetare har minskat med 110 årsarbetare. Sjukfrånvaron har minskat från 7,2 procent perioden januari till juni 2022 till 6,5 procent samma period 2023. Det är korttidssjukfrånvaron som står för minskningen, långtidssjukfrånvaron är i stort sett oförändrad i jämförelse med samma period 2022.
Effektmålen är långsiktiga, en mandatperiod eller längre, och ett kontinuerligt arbete pågår för att uppfylla målen och tillgodose invånarnas och samhällets behov på bästa sätt. Sammantaget är prognosen att nio av tio mål har en god måluppfyllelse eller en mindre, acceptabel avvikelse och att det ekonomiska målet inte bedöms att uppfyllas.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Balanskravsresultatet för perioden uppgår till -324 miljoner kronor, vilket är 813 miljoner kronor lägre jämfört 2022. Resultatförsämringen mellan åren beror främst på inflationen som påverkar det allmänna kostnadsläget och kostnader för pensioner. Nettokostnaden för perioden är 8 078 miljoner kronor (7 085 miljoner kronor föregående år) och ökningen mellan åren
uppgår till 993 miljoner kronor eller 14 procent.
Helårsprognosen för balanskravsresultatet uppgår till -1 000 miljoner kronor.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
-
Arvodena i Scantec AB och Region Örebro Innovation AB behöver justeras.
För Scantec AB föreslås arvoden för ledamöter justeras från fast månadsarvode om 3 procent av referensarvodet till 3 procent av referensarvodet i förrättningsarvode. Förändringen föranleds av en harmonisering till samma nivå som Örebro läns flygplats AB. Bolaget ansvarar för arvodeskostnaderna.
För Region Innovation AB föreslås ordförandearvodet höjas från 5 till 10 procent av referensarvodet som fast månadsarvode samt att arvodet för ledamöter höjs från 2 till 3 procent av referensarvodet som förrättningsarvode. Förändringen är en harmonisering till samma arvodesnivå och struktur för Örebro läns flygplats. Bolaget ansvarar för arvodeskostnaderna.Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro Innovation AB (Bolaget) ägs av Region Örebro läns förvaltnings AB, Örebro Rådhus AB och Örebro Universitet Holding AB. Bolagets och dess dotterbolags verksamhet finansieras enligt punkt 9 i aktieägaravtalet genom ett årligt driftsbidrag från Region Örebro län, Örebro kommun och Örebro Universitet Holding AB.
Örebro Universitet Holding AB har informerat om att driftsbidrag ska betalas av Örebro Universitet i stället för av Örebro Universitet Holding AB och att den aktuella punkten i aktieägaravtalet därför behöver ändras. Därutöver bör texten rörande finansiering i ägardirektivet för Inkubera förtydligas. Ändringarna får inga negativa konsekvenser för de andra ägarna eller Bolaget. Det föreslås därför att Region Örebro län ska ingå ett tilläggsavtal till det befintliga aktieägaravtalet enligt framtaget förslag.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
-
År 2022 beslutade årsmötet för Central Sweden ideell förening att genomföra en verksamhetsöversyn. Syftet med översynen var att aktualitetspröva föreningens uppdrag samt att utreda om föreningens styrning och ledning är effektiv samt ändamålsenlig. Målet med översynen var att utgöra underlag för beslut om hur föreningens verksamhet ska bedrivas efter år 2023. Efter genomförd utredning föreslås ändringar i den ideella föreningens stadgar. Förslaget om ändring av stadgar för Central Sweden antas slutgiltigt av föreningens årsmöte.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
547kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
-
En ny regional kulturplan har arbetats fram i dialog med länets kommuner, professionella kulturskapare/kulturliv samt civilsamhället utifrån kulturnämndens framtagna inriktning. Kulturplanen har haft en remissperiod mellan 21 februari till 28 april 2023 efter vilken den har bearbetats i samråd med kulturnämnden samt aktörer berörda av ändringarna. Kulturplanen har beretts i kulturnämnden 7 juni. Planen ska gälla från 1 januari 2024 till och med 31 december 2027.
Bilagor
-
266kb Ladda ner dokument
-
-
I systemet för fritt val av vårdgivare inom tandvård för barn och unga ersätter regionen vårdgivaren varje månad för de barn och unga som vårdgivaren har vårdansvar för. Ersättningen, den så kallade ”barnpengen”, är lika såväl till Folktandvården som till privata vårdgivare.
Den i Region Örebro län föreslagna pris och lönejusteringen för år 2023 är
3,5 procent. Ersättningen för tandvård till barn och unga bör följa denna uppräkning.
”Barnpengen” föreslås därför för år 2024 höjas med 3,5 procent till
1 644 kronor per individ och år.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Inför 2024 har Regionkansliet i samarbete med Folktandvården utarbetat föreliggande förslag till överenskommelse. Överenskommelsen bygger på förra årets överenskommelse.
Överenskommelsen beskriver de särskilda uppdrag Folktandvården har och som ersätts genom Region Örebro län. Omfattningen för varje uppdrag och ersättningen beskrivs i överenskommelsen.
Ersättningen enligt valfrihetssystemet för tandvård för barn och unga samt ersättning för tandvård inom Region Örebro läns särskilda tandvårdsstöd omfattas inte av överenskommelsen.
Forskningsuppdraget för Folktandvården har lagts till i överenskommelsen 2024. Regionens intäkter för specialisttandläkarutbildningen minskar år 2024, ersättningsdelen till Folktandvården är justerad med motsvarande belopp.
Hela ersättningen betalas ut i 12 delar år 2024, detta för att minska administration kring separat redovisning.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
393kb Ladda ner dokument
-
-
SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) rekommenderar regionerna att besluta om fortsatt avgiftsfrihet för vaccination mot covid-19 under andra halvåret av 2023. Bakgrunden till rekommendationen är att fortsätta hålla ihop vaccinationsarbetet och att erbjudandet blir lika i hela landet.
SKR och regeringen har förlängt den överenskommelse som reglerar parternas gemensamma målsättning för vaccinationerna mot covid-19 samt de ekonomiska förutsättningarna för vaccinationsarbetet. Eftersom Folkhälsomyndigheten fortfarande rekommenderar regionerna att tillgängliggöra vaccinet för fler än de grupper som rekommenderas vaccination, finns det risk att regionerna hanterar beslut om kostnadsfrihet olika. SKR rekommenderar därför regionerna att även under andra halvåret 2023 fortsätter att erbjuda alla som bor eller stadigvarande vistas i Sverige avgiftsfri vaccinering mot covid-19 utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendation om vaccinering eller tillgängliggörande av vaccin.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har sedan 2014 ett vårdvalssystem för psykoterapi benämnt förfrågningsunderlag Psykoterapi inom LOV (lag om valfrihetssystem) Örebro län.
En revidering har gjorts av aktuellt förfrågningsunderlag med bilagor gällande uppdraget.
Föreslagna förändringar i förfrågningsunderlaget redovisas i ärendet.
De förändringar som förslås i förfrågningsunderlaget gäller:
2.1 Uppdrag Psykoterapi
Leverantören ska om Hälsovalsenheten så önskar medverka i utvecklingen av behandlingsrutiner, vårdprogram och vårdriktlinjer.
2.2 Uppdrag
Förlängning kan erhållas till max 40 behandlingar. I undantagsfall kan bedömarteamet fatta beslut om maximalt 50 behandlingar, till exempel vid klagomål på tidigare terapeut och så vidare. Syftet är att överbrygga till annan vård. Leverantören får inte under behandlingen parallellt behandla samma patient helt privat.
Om det uppstår behov av ett längre uppehåll i terapin på mer än 4 veckor ska Leverantören/psykoterapeuten ansöka om terapiuppehåll.
2.4 Psykoterapeutens kompetens
Leverantören ska bedriva individualterapi i enlighet med uppdraget och den inriktning/metod/påbyggnadsutbildning som psykoterapeutens legitimation grundar sig på. När det gäller erfarenhet är ett riktmärke att det kliniska arbetet ska ha bedrivits på minst 50 procent.
4. Uppföljning
Punkten föreslås ta bort tillsammans med punkt 4.1 och 4.2 eftersom uppföljning regleras i 3.10.
4.3 Samverkansmöte
Texten flyttas upp till punkt 3.11 med en justering att terapeuten ska regelbundet lämna uppgifter till Hälsovalsenheten om hur tillgänglig man är för nya patienter.
6.9 Handläggning
Beslut om godkännande kommer att skickas ut inom 3 månader efter att komplett ansökan kommit in till Regionen.
8.2.1 Besöksersättning
Ersättningsnivåerna har indexjusterats med 3,5 procent och höjts till 1 069 kronor för ett 45 minuters fysiskt besök och digitalt återbesök samt 1 604 kronor för ett förlängt (90 minuter) fysiskt och digitalt återbesök.
Ett förlängt besök räknas som ett behandlingstillfälle av de totalt beviljade behandlingstillfällena.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Det finns nu ett förslag till regionstyrelsens sammanträdesdatum för år 2024.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Det finns nu ett förslag till tid för och tillkännagivande av regionfullmäktiges sammanträden under år 2024.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
§ 176
Redovisning av regionalt partistöd till politiska partier år 2022 och utbetalning av partistöd för år 2024
Regionfullmäktige har tidigare beslutat om regler för partistöd. Av dessa framgår bland annat att partierna ska redovisa hur de har använt partistödet. Fullmäktige ska endast bedöma redovisningen i viss formell mening, men inte pröva redovisningens innehåll i sak. Om respektive parti har uppfyllt de formella kraven, ska fullmäktige besluta att betala ut partistöd för kommande år. Partierna har nu lämnat in redovisning för 2022, och fullmäktige föreslås besluta att partistöd ska betalas ut för 2023.
Reglerna om redovisning av partistöd bygger på att det i kommunallagen numera anges att fullmäktige ska besluta om att en mottagare av partistöd årligen ska lämna en skriftlig redovisning av hur partistödet har använts för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Respektive parti ska utse en särskild granskare som ska granska om redovisningen ger en rättvis bild av hur mottagaren har använt partistödet. Fullmäktige får sedan besluta att stöd inte ska betalas ut till parti som inte lämnar redovisningen. Fullmäktige ska inte ta ställning i frågan om hur partistödet har använts i sak, utan endast i frågan om redovisning har skett eller inte. Partierna har nu lämnat in redovisningen.
Det bör också nämnas att Miljöpartiet som inte längre är representerat i fullmäktige har rätt till partistöd under 2023. Örebropartiet har inte inkommit med någon redovisning, men det beror på att partiet kom in i fullmäktige under nuvarande mandatperiod. Partiet har därför inte tidigare fått partistöd.
Örebropartiet kommer att ha möjlighet att inför 2024 lämna redovisning hur partiet har använt partistödet för 2023.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
387kb Ladda ner dokument
-
544kb Ladda ner dokument
-
781kb Ladda ner dokument
-
343kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen ska en motion eller ett medborgarförslag besvaras så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes. Om beredningen inte hunnit avslutas inom ett år ska detta, enligt kommunallagen 5 kap. 35 §, anmälas till fullmäktige, som då får avskriva motionen eller medborgarförslaget från vidare handläggning.
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska rapportering ske två gånger per år.
Med anledning av detta redovisas att det för närvarande finns två motioner som inte har besvarats inom ett år.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Örebro län genomfört en uppföljande granskning av löneprocessen. Regionstyrelsen gav sitt svar till grundgranskningen vid sammanträdet i april 2022 (§42 RS).
Syftet med uppföljningen är att ge svar om regionstyrelsen säkerställt en tillfredställande och ändamålsenlig lönehantering och löneutbetalningsprocess med tillräcklig intern kontroll.
Vid uppföljning av granskningen påvisar revisorerna att flertalet av revisorernas rekommendationer är genomförda emedan fyra kvarstår då uppföljningen genomfördes.
I de fyra rekommendationer som finns från revisorerna pågår det arbete, är delvis genomförda eller under genomförande.
Delvis genomförda är process och rutinbeskrivning av löneprocessen, utveckla och systematisera internkontrollarbetet. Säkerställande av rutin för hantering av reseräkningar är under genomförande.
Under utredning är rekommendationen kring elektronisk signering vilken inte ägs till fullo av hanteringen i denna process utan påverkas av införande av andra system för digital signering.
I tidigare svar till revisorerna finns lönehanteringsprocessen och löneutbetalningsprocessen med i regionens internkontrollplan för 2023.
Regionstyrelsen gör bedömningen att arbetet skall kunna ske enligt revisorernas rekommendationer med reservation för möjligheten till elektronisk signering.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
-
Region Värmland har tagit fram ett förslag till Strategisk plan för tågtrafiken, som nu är på remiss. Planen utgör en nulägesbild över hur dagens trafiksystem är uppbyggt, vilka aktörer som är involverade, pågående och kommande arbeten och utredningar samt förslag till strategiska vägval och önskad målbild för persontågtrafiken på längre sikt – med sikte mot år 2040.
Region Örebro län instämmer överlag med inriktningen i planen, med smärre förslag till tydliggöranden, vilka beskrivs i förslaget till yttrande. Den strategiska inriktningen i planen är av betydelse för Örebro län då de båda länen har gemensamma intressen när det gäller hur framtida järnvägsförbindelser bör byggas, samt hur ett framtida storregionalt trafiksystem kan utformas.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
-
Klimat- och näringslivsdepartementet har remitterat EU-kommissionens förslag på revidering av avfallsdirektivet till Region Örebro län. Regionen bedöms främst beröras av de delar som handlar om åtgärder för att förhindra att livsmedelsavfall uppkommer. Region Örebro län är positiv till syftet med förslaget, att förbättra avfallshanteringens sammantagna miljöresultat i linje med avfallshierarkin och genomförandet av principen att förorenaren betalar. Syftet och föreslagna mål är i linje med Region Örebro läns program för hållbar utveckling.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
741kb Ladda ner dokument
-
973kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt samrådshandlingarna är detaljplanens syfte är att förbättra kopplingen mellan Aspholmen och Örnsro, skapa möjlighet till bättre kollektivtrafik och möjliggöra nya färdvägar genom en ny cirkulationsplats vid Södra infartsleden och lägga grunden till ett parkstråk genom Aspholmen och förbättra trafiksituationen på Södra vägen genom en ny cirkulationsplats vid Radiatorvägen. Region Örebro län ser positivt på flera delar av förslaget och pekar på vikten av nära dialog mellan organisationerna för att säkerställa en god helhetsverkan, bland annat för blåljusverksamheter, i detta regionalt betydelsefulla läge.
Bilagor
-
406kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
757kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
845kb Ladda ner dokument
-
-
Bergslagens räddningstjänst är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner: Karlskoga, Kristinehamn, Filipstad, Hällefors, Degerfors och Storfors. Enligt lagen om skydd mot olyckor, ska ett sådant kommunalförbund ha ett handlingsprogram för räddningstjänst som bland annat syftar till att ange mål för verksamheten, risker, förmåga, ledning och resurser. Förbundet har nu givit Region Örebro län möjlighet att yttra sig över förslaget.
Region Örebro län ber att få tacka för inbjudan till samråd. Programmet förefaller väl genomarbetat och innehåller vad ett sådant program ska göra. Region Örebro län har inget annat att anföra avseende programmet, än att tillstyrka att det fastställs.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
§ 183
Besvarande av motion från Jessica Carlqvist (V) och Kenneth Lantz (V) om att åka kollektivtrafik för en tia om dagen i hela Örebro län, Wienmodellen
Jessica Carlqvist (V) och Kenneth Lantz (V) har lämnat in en motion om att åka kollektivtrafik för tio kronor om dagen i hela Örebro län, Wienmodellen.
I motionen yrkar motionärerna att Region Örebro län utreder hur Wienmodellen kan implementeras i Länstrafikens prisstrategi och vilka effekter och möjligheter Wienmodellen skulle kunna ge.
Wien som marknad jämfört med Region Örebro län skiljer sig åt på många sätt vad gäller infrastruktur och befolkning. Att införa modellen i nuvarande prisstrategi bedöms ge ökat antal resor men på bekostnad av minskade intäkter när priset sänks och risk för ökade kostnader i form av förstärkningstrafik. I nuläget bedöms det därför inte aktuellt att utreda modellen vidare.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
§ 184
Besvarande av motion från Monika Aune (MP) och Mats Gunnarsson (MP) om att ta fram en klimatanpassningsplan för Region Örebro län 2024-2030
Den 3 oktober 2022 inkom Monika Aune (MP) och Mats Gunnarsson (MP) till regionfullmäktige med en motion. I motionen föreslås att fullmäktige beslutar om att Region Örebro län tar fram en klimatanpassningsplan för perioden 2024-2030. Syftet ska vara att säkra att regionen är rustad att möta nuvarande och kommande effekter av klimatförändringen.
Aune och Gunnarsson motionerade även år 2018 om behovet av en klimatanpassningsplan, vilket avslogs av regionfullmäktige. Med anledning av IPCC:s tredje delrapport från mars 2022 anser motionärerna det vara motiverat med ett politiskt omtag i frågan. Motionärerna hänvisar också till en rapport från Nationella expertrådet för klimatanpassning 2022 som konstaterar att ”Åtgärder kan inte skjutas på framtiden. Utan klimatanpassning kan pågående samhällsutveckling leda till ökad sårbarhet i samhället, med stora framtida kostnader”.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
§ 185
Svar på motion från Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om SMR-reaktor i Örebro län
Företrädare för Sverigedemokraterna har inkommit med en motion om SMR-reaktor i Örebro län. I motionen ges en beskrivning av varför vi behöver öka energiproduktionen i Sverige och hur SMR-reaktorer skulle kunna bli en viktig del i energiproduktionen. Vidare beskrivs hur lagförändringar behövs på nationell nivå för att bland annat tillåta anläggning av kärnkraftsreaktorer på fler platser än de idag tre tillåtna och för att tillåta fler antal reaktorer. Motionärerna menar att Tidöavtalet innebär att nödvändig lagstiftning ska utarbetas men att nationell lagreglering inte behöver inväntas för att på regional nivå redan nu lägga fram en positiv inställning för etablering i regionen och påbörja planering.
Motionärerna yrkar därför:
att Region Örebro län, i enlighet med motionens intentioner, undersöker förutsättningarna för en framtida etablering av SMR-reaktor i Örebro län.
Sammanfattning på svar på motionen:
Örebro läns energi- och klimatprogram ska visa vägen i klimatfrågan och bidra till en hållbar utveckling. Energi- och klimatprogrammets vision är ”I Örebro län arbetar vi tillsammans för att minska klimatutsläppen och använda resurser på ett hållbart sätt. Vi har en effektiv energianvändning och den energi som används är förnybar”. Dagens lagstiftning tillåter kärnkraft endast på platser där det idag finns kärnkraft men regeringen håller på att ta fram förslag på hur lagstiftningen ska ändras för att tillåta kärnkraft på fler platser. Det behövs dock mer än förändrad lagstiftning för att regioner ska kunna avgöra om en SMR-etablering är av nytta för en region och några saker som behöver beskrivas är bland annat omvärldsrisker, påverkan på näringsliv och inspel från civilförsvarsområden.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
-
En motion från Markus Allard (ÖrP) har inkommit till Region Örebro län den 13 februari 2023. Motionsförslaget till regionfullmäktige är att ”regionen ska sluta köpa konst för pengarna och påbörja en utförsäljning av redan inköpta konstverk”.
Ärendet har remitterats till servicenämnden som föreslår att motionen ska avslås.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
669kb Ladda ner dokument
-
-
§ 187
Besvarande av motion från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) om Region Örebro län - en fristad för kulturarbetare
Motionen föreslår att Region Örebro län ska ansöka om medlemskap i organisationen ICORN för att Örebro län ska blir en fristad och länet ska kunna ta emot fristadskonstnärer. Motiv till förslaget är att Region Örebro län på det sättet är med och försvarar det fria ordet och konstnärers möjlighet att verka fritt.
I Örebro län är redan Örebro kommun en fristad som tar emot fristadskonstnärer inom ICORN. Utifrån detta är bedömningen att Region Örebro län inte ska bli en fristad.
Region Örebro län är genom sitt huvuduppdrag inom kulturen istället med och skapar kulturella mötesplatser som de fristadskonstnärer som kommer till regionen kan vara en del av. Region Örebro län ska också arbeta för att stärka kunskapen om ICORN i länets kommuner samt se över möjligheterna att på olika sätt stödja fristadskonstnärer och kommuner som väljer att vara fristäder.
Förslaget är därför att avslå motionen.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
§ 188
Besvarande av motion från Erik Baecklund (M), Cecilia Askeskär Philipsson (M), Lennart Carlsson (M), Thomas Vuolo (M) och Fredrik Askeskär (L) om att utveckla möjligheten till reklam och annonsering inuti och utanpå vår kollektivtrafik
En motion har kommit in från Erik Baecklund (M), Cecilia Askerskär Philipsson (M), Lennart Carlsson (M), Thomas Vuolo (M) och Fredrik Askhem (L) om att utveckla möjligheten till reklam och annonsering inuti och utanpå vår kollektivtrafik.
I dag bedrivs en verksamhet som i huvudsak överensstämmer med intentionen i motionen. Det finns en väl upparbetad verksamhet inom reklamförsäljning på buss och i väderskydd.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
434kb Ladda ner dokument
-
-
§ 189
Besvarande av motion från Elin Jensen (SD), Patrik Nyström (SD), Tom Persson (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om att göra kulturen mer tillgänglig
Motionen föreslår att Region Örebro län (Regionen) utreder möjligheterna till digital spridning av kulturutbudet som ägs eller är delägt av Region Örebro län, exempelvis Örebro teater, Länsmusiken/Svenska Kammarorkestern med flera, samt att Region Örebro län söker aktivt samarbete med länets kommuner för att öka delaktigheten och utbudet av digital kultur i Örebro län.
Motiveringen är att via biografer och digitala streamingtjänster tillgängliggöra kulturen på landsbygden och för invånare som har svårt att ta sig till kulturinstitutionerna, samt att öka självfinansieringen av den offentligt finansierade kulturen.
Regionen har som uppdrag att främja och tillgängliggöra utbud av kultur i hela länet. Endast en biograf i länet är kommunalägd, resterande är privata eller föreningsdrivna och varken regionen eller respektive kommun kan därför besluta om deras utbud. Kulturinstitutionernas styrelser med verksamhet har ett självbestämmande över vad de ska producera och hur utbudet ska möta publiken utifrån uppdrag, förordnande och regionens kulturplan. Förslaget att producera digitala sändningar kvalitativt och utveckla och administrera en streamingtjänst antas kräva stora resurser och antagandet att detta skulle resultera i ökad självfinansiering bedöms därför som tveksamt.
Förslaget är därför att avslå motionen.Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
446kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regionstyrelsens ordförande har fattat följande beslut:
- svar på remissen Frågor om dagens och framtidens utmaningar på konnektivitetsområdet, 23RS5433.
2. Regiondirektören har fattat följande beslut:
- svar på remissen Detaljplan Frökenborg, Karlskoga kommun, 23RS8606,
- svar på remissen Detaljplan för Växellådan 4, Boglundsängen Örebro kommun, 23RS7131,
- kostnadsminskningar på Regionkansliet, 23RS9619,
- ersättning till Capio Närsjukvård AB, 23RS7584.
3. Finanschefen har fattat följande beslut:
- affärsavslut med Kommuninvest, 23RS1104.
4. Regionservice har överlämnat följande beslut:
- sammanställning av beviljade bisysslor juli, 23RS1342-10.
5. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har överlämnat följande beslut:
- hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat beslut om förlängning om vidaredelegation till tillförordnad områdeschef för forskning och utbildning, 23RS2063,
- hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat beslut om chefsförordnad för tillförordnad områdeschef för forskning och utbildning, 23RS1871,
- tillförordnad verksamhetschef kliniskt forskningscentrum har fattat beslut om chefsförordnande, 23RS8352,
- tillförordnad forsknings- och utbildningschef område forskning och utbildning har fattat beslut om chefsförordnande, 23RS8812.
Meddelandeärenden:
1. Sveriges Kommuner och Regioner har överlämnat:
- cirkulär 23:37, Makronytt, 23RS8825,
- cirkulär 23:36, Planeringsförutsättningar för åren 2023-2026, 23RS8827,
- cirkulär 23:39, Arbetstidsnämnden, 23RS9450.
2. Arbetsmiljöverket har överlämnat:
- inspektionsmeddelande avseende inspektion 2023-04-19 på akutmottagningen, Lindesbergs lasarett, 23RS2651,
- inspektionsmeddelande avseende inspektion 2023-04-20 på allmänpsykiatrin, Lindesbergs lasarett, 23RS2650,
- inspektionsmeddelande avseende inspektion 2023-04-21 på medicinavdelningen, Lindesbergs lasarett, 23RS2652,
- inspektionsmeddelande avseende inspektion 2023-05-03 på akutmottagningen, Karlskoga lasarett, 23RS3778,
- inspektionsmeddelande avseende inspektion 2023-05-24 på förlossningsavdelningen, Universitetssjukhuset Örebro, 23RS4802,
- inspektionsmeddelande avseende inspektion 2023-05-26 på medicinavdelning 83, Universitetssjukhuset Örebro, 23RS4806,
- meddelande om avslutat ärende, distriktstandkliniken, Karlskoga, 23RS3750.
3. Protokoll
- rådet för funktionshinderfrågor 2023-08-28,
- etikrådet 2023-08-31,
- sammanfattande minnesanteckningar från samtal mellan ordförande i regionstyrelse och nämnder.
4. Synpunkter från medborgare, 23RS3-188, 189, 201.Bilagor
-
247kb Ladda ner dokument
-
343kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
310kb Ladda ner dokument
-
918kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
§ 191
Synpunkter till Trafikverkets uppdrag om ny inriktningsplanering inför Nationell plan 2026-2037
Regeringen har beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att ta fram ett
inriktningsunderlag (LI2023/02737). Syftet med uppdraget är att ge regeringen ett underlag för bedömning av ekonomiska ramar och inriktning för åtgärder i
transportinfrastrukturen perioden 2026–2037. Regeringen avser sedan att i en
proposition till riksdagen lämna förslag till ekonomiska ramar för åtgärder i
transportinfrastrukturen för den nya planperioden.
Trafikverkets inriktningsunderlag ska redovisas 15 januari 2024 och underlaget
remitteras formellt under perioden 15 januari till 15 april 2024. I enlighet med direktivet ska Trafikverket vid genomförande av uppdraget föra dialog med samt hämta in synpunkter från regionerna samt Gotlands kommun.
Dialog förs med regionerna inom ramen för Komexp-samarbetet samt dialog med utsedda representanter för de regionala utvecklingsdirektörerna. Dessutom efterfrågar Trafikverket synpunkter, via denna remiss.
Trafikverket har också i ett förberedande arbete tagit fram ett sammanfattande underlag med regionala inspel utifrån regionernas regionala utvecklingsstrategier, trafikförsörjningsprogram och länsplaner samt tidigare synpunkter och yttranden från regionerna till förra planeringsomgången 2018-2029. Se ”TRV Sammanfattning regionala inspel”. Underlaget ska användas av Trafikverket inom uppdraget.
Trafikverkets utgångspunkt är i huvudsak ”Uppdrag att ta fram inriktningsunderlag 2026-2037” och det är även utgångspunkt för texten under nästa avsnitt.
Inriktningsunderlaget och kommande infraproposition styr senare i processen förutsättningarna för hur regionerna ska ta fram nya länsplaner.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
-
§ 192
Information - Regiondirektörens information
-
§ 193
Information - Budgetpropositionen år 2024
-
§ 194
Information - God jämlik och jämställd hälsa
-
§ 195
Information - Uppföljning av regional utvecklingsstrategi, läget i länet 2023