Möte 2025-01-29
-
1
Protokollsjustering
-
2
Anmälan av motion från Mats Einestam (L) om att kartlägga användningen av narkotika i länet genom vattenprover
En motion har inkommit den 9 december 2024 från Mats Einestam (L) om att kartlägga användningen av narkotika i länet genom vattenprover.
Motionen har överlämnats till Regionkansliet – staben Hållbar utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
665kb Ladda ner dokument
-
-
3
Anmälan om motion från Erik Baecklund (M) om att konkretisera Regionens digitala arbetssätt inom Beställningscentralen serviceresor
Anmäls att en motion har inkommit från Erik Baecklund (M) till Region Örebro län den 8 januari 2025 om att konkretisera Region Örebro läns digitala arbetssätt inom Beställningscentralen serviceresor.
Motionen har överlämnats till Regional utveckling, kollektivtrafik för stöd i beredningen.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att en motion har inkommit från Erik Baecklund (M) till Region Örebro län den 8 januari 2025 om att säkerställa en god och utvecklande arbetsmiljö.
Motionen har överlämnats till Regionkansliet – staben för HR för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Scantec AB ombildades år 2015 genom att Kumla kommun och Region Örebro län, via Region Örebro läns förvaltnings AB, förvärvade 50 procent vardera av aktierna.
Under den nuvarande ägarstrukturen har Scantec AB fram till innevarande år redovisat resultat runt nollstrecket utan extra tillskott från ägarna. Under innevarande år har dock bolaget inte kunnat bära sina kostnader, och de ekonomiska förutsättningarna för de kommande åren bedöms som mycket besvärliga. Detta beror huvudsakligen på att bolagets intäkter har minskat, bland annat till följd av Kumla kommuns reducerade köp av tjänster inom yrkesvux.
Bolaget har lån i kreditinstitut om 19,5 miljoner kronor, för vilka ägarna har gått i borgen.
Verksamhetens karaktär, förekomsten av privata alternativ samt det faktum att ägarna från hösten 2024 och framåt endast köper en marginell andel (cirka 5-6 procent av bolagets omsättning) innebär att motivet att bibehålla ett inflytande i bolaget har minskat avsevärt. Av samma skäl saknas det motiv för ytterligare aktieägartillskott.
Enligt den upprättade bolagsvärderingen visar bolagets framtida resultat och kassaflöden negativa siffror. Detta innebär att den nuvarande verksamheten inte har något värde. Därför bedöms det som mycket osäkert att marknaden kan erbjuda villkor som inte kräver någon form av subvention. En sådan process tar tid, under vilken ägarna sannolikt måste subventionera verksamheten. Med tanke på de mycket osäkra ekonomiska förutsättningarna för en marknadsaktör att driva verksamheten utan subventioner inom överskådlig framtid, är inte heller detta alternativ aktuellt att gå vidare med.
Givet att ovanstående alternativ inte är aktuella föreslås att verksamheten avvecklas. En avveckling av verksamheten innebär att marken kan användas för andra ändamål. Till exempel skulle fastigheten kunna exploateras för industriändamål. En sådan utveckling förutsätter dock ytterligare utredningar och beslut. Bland annat måste bolaget ombildas och förutsättningarna för Kumla kommun att förvärva regionens andel i bolaget utredas.
Nuvarande styrelse föreslås ersättas med en mindre operativ styrelse med uppdraget att avveckla verksamheten.Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag tidsplan verksamhetsplan med budget 2026 och uppföljning 2025.
Tidsplanen för verksamhetsplan med budget 2026 ska skapa förutsättningar för en tydlig och transparent process för att ta fram verksamhetsplan med budget för kommande verksamhetsår. Arbetet ska starta med ett omvärldsseminarium i samband med regionstyrelsens sammanträde i slutet av mars. Det utgör en del i underlaget till förutsättningar för verksamhetsplan med budget som det ska informeras om i regionstyrelsen i slutet av mars. Förutsättningarna ska kompletteras enligt regeringens vårproposition och ny skatteunderlagsprognos i början av maj. Efter politisk beredning under perioden mars till juni ska beredning av Region Örebro läns verksamhetsplan med budget ske vid regionstyrelsens sammanträde i början av juni och beslut ska fattas på regionfullmäktiges sammanträde i juni.
Nämndernas verksamhetsplaner ska beslutas i november. Nämndernas verksamhetsplaner ska presenteras vid regionstyrelsens seminarium i november och december för att säkerställa regionstyrelsens uppsiktsplikt.
Tidsplanen innehåller också beskrivning av uppföljning av verksamhetsplan med budget under år 2025. Det avser uppföljning av helår 2024 och uppföljning i form av periodrapporter, delårsrapport och uppföljning av helår avseende år 2025.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro läns samförvaltade donationsstiftelser består av 49 olika stiftelser. Storleken på stiftelsernas tillgångar varierar. Det förvaltade kapitalet är placerat hos Nordea med ett marknadsvärde på cirka 250 miljoner kronor. Från fonderna har det årligen kommit utdelningar till stiftelserna.
I några av de mindre stiftelserna har utdelningarna från det placerade kapitalet inte varit tillräckligt höga för att täcka de kostnader som stiftelsen belastas med. Det har lett till att det fria egna kapitalet har minskat, och i vissa fall blivit negativt, vilket innebär att det inte finns några medel att dela ut till stiftelsens ändamål. Det finns ett antal stiftelser som inte har delat ut några medel under de senaste fem åren. Stiftelsens styrelse kan, om vissa förutsättningar är uppfyllda, besluta om att ansöka om att förbruka stiftelsens kapital. Utifrån gällande regelverk föreslås att en översyn av samtliga stiftelser genomförs och i de fall det är aktuellt bereda förslag för avslut av stiftelsens tillgångar.
Det finns tre stiftelser i regionen som av olika skäl särskiljer sig från övriga stiftelser inom samförvaltningen. Stiftelsen Makarna Börje och Ann-Marie Carlssons fond, Stiftelsen Gynekologisk forskning samt Stiftelsen för Alvar Pettersons donation. Förutsättningen för dessa att ingå i samförvaltningen föreslås utredas.
Förvaltningen av donationsmedel regleras i Region Örebro läns finanspolicy och riktlinje. För att förtydliga skrivning gällande valutarisk i riktlinjen som regionstyrelsen beslutar om föreslås att göra ett tillägg att valutarisken är avgränsad till utländska aktier och, i förekommande fall, alternativa placeringar.
Den löpande redovisningen, upprättande av årsredovisning och övrig administration sköts för närvarande internt inom regionen. Flertalet banker erbjuder en stiftelsetjänst som innebär att banken sköter all administration, bland annat i form av löpande bokföring, utbetalning till mottagare, upprättande av årsredovisningar, stöd kring juridiska frågor och hjälp vid likvidering och avslut av stiftelser. De kan även vara behjälpliga med ansöknings- och bidragshanteringen. Kapitalförvaltningen för donationsstiftelserna samlas också i banken. Det föreslås att regionen upphandlar Stiftelsetjänst och tecknar avtal med extern leverantör.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
8
Klassificering av driftsstöd till Örebro Läns Flygplats AB enligt allmänna gruppundantaget GBER för år 2025
Örebro Läns Flygplats AB (”ÖLF”) är ett delägt bolag där Region Örebro län äger 44,95 procent (genom Region Örebro läns förvaltnings AB), Örebro Rådhus AB 44,95 procent, Kumla kommun 5,05 procent och Karlskoga kommun 5,05 procent.
ÖLF erhåller driftbidrag på sammanlagt 38 miljoner kronor för 2025, varav Örebro kommuns och Region Örebro läns andel är 18 miljoner kronor vardera, medan Karlskoga och Kumla kommuners andel är 1 miljoner kronor vardera.
EU-kommissionen har från och med 1 januari 2018 beslutat att inkludera driftsstöd för flygplatser i den allmänna gruppundantagsförordningen för statligt stöd (”GBER”), som medger att flygplatser som har färre än 200 000 passagerare per år kan ges stöd som täcker flygplatsens rörelseförluster. ÖLF hade 80 592 passagerare under 2023.
Regionkansliet gör bedömningen att de tillämpliga villkoren i GBER är uppfyllda och att GBER därför ska åberopas som rättslig grund för det driftsbidrag som utbetalas under 2025.Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Attestreglemente för Region Örebro län, 18RS3779, § 10 Attestförteckning, ska varje nämnd årligen upprätta en aktuell förteckning med uppgift om utsedda attestanter samt dess ersättare. Förteckningen benämns här attestliggare.
Attestliggaren består av två delar,
- signaturlista som visar vilka personer som har behörighet att attestera pappersunderlag, listan är samma för regionstyrelsen som för regionfullmäktige,
- attestförteckning som anger ansvarsenhet, typ av attesträtt samt högsta belopp som en person kan attestera vid ett enskilt tillfälle enligt regelverket i ekonomisystemet.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
632kb Ladda ner dokument
-
460kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Attestreglemente för Region Örebro län, 18RS3779, § 10 Attestförteckning, ska varje nämnd årligen upprätta en aktuell förteckning med uppgift om utsedda attestanter samt dess ersättare. Förteckningen benämns här attestliggare.
Attestliggare för regionfullmäktiges egna verksamheter består av två delar,
- signaturlista som visar vilka personer som har behörighet att attestera pappersunderlag, listan är samma för regionstyrelsen som för regionfullmäktige,
- attestförteckning som anger ansvarsenhet, typ av attesträtt samt högsta belopp som en person kan attestera vid ett enskilt tillfälle enligt regelverket i ekonomisystemet.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
632kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har mot bakgrund av lag (2008:962) om valfrihetssystem (LOV) beslutat att ge leverantörer av primärvård som uppfyller Region Örebro läns krav på vårdcentraler såsom de framgår av den så kallade Krav- och kvalitetsboken, rätt att etablera sig inom länet. Basuppdraget och ersättningssystemet för vårdcentralerna är lika för alla vårdcentraler oavsett om de drivs i privat eller offentlig regi.
Regionstyrelsen har tidigare fattat beslut om att godkänna Konradsson & Bäck Primärvård AB som leverantör av primärvård vid Storå och Freja vårdcentraler i Lindesbergs kommun.
Av Krav- och kvalitetsboken framgår att leverantör till Region Örebro län ska anmäla väsentlig förändring av ägarförhållanden. Region Örebro län har sedan att till leverantören lämna besked om i frågan om fortsatt giltighet av ackreditering och kontrakt.
Mia Konradsson och den andre bolagsmannen har nu inkommit med besked om förändrade ägarförhållanden i Konradsson & Bäck Primärvård AB innebärande att Mia Konradsson inträder som ensam ägare av bolaget.
Region Örebro län anser inte att de ändrade ägarförhållandena ska medföra annat än att ackreditering och kontrakt ska gälla även fortsättningsvis.
Mia Konradsson har även inkommit med besked om att det av henne helägda ägda bolaget Primärvård i Storå AB med organisationsnummer 559513-7935, kommer att vara det bolag som ska driva vårdcentralsverksamhet i Storå.
Inte heller i detta fall anser Region Örebro län att de ändrade förhållandena ska medföra annat än att ackreditering för vårdverksamhet i Storå ska gälla även fortsättningsvis, men nu för Primärvård i Storå AB.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
På uppdrag av regionstyrelsen genomfördes under 2024 en översyn av Krav- och kvalitetsboken för Hälsoval Örebro län, som är Region Örebro läns vårdval inom primärvård. Översynen föreslog att den ekonomiska ersättningsmodellen ändras, att barnhälsovård och mödrahälsovård blir tilläggsuppdrag samt att kravet minskas på hur många timmar som mindre vårdcentraler behöver vara öppna.
Förändringarna förutsätter att regionfullmäktige ändrar de huvudsakliga villkoren för Hälsoval Örebro län. Översynen lämnade därför ett förslag på nytt beslut om huvudsakliga villkor, som skulle göra ovanstående förslag möjliga att införa.
När förslaget om nytt beslut om huvudsakliga villkor behandlades av regionfullmäktige 2024-12-09 beslutades att ärendet med stöd av kommunallagens regler om minoritetsåterremiss, skulle återremitteras till regionstyrelsen för komplettering enligt bilaga § 161:1. Kompletteringen redovisas i detta PM under rubriken Ärendebeskrivning. Förslaget till nytt beslut om huvudsakliga villkor kvarstår oförändrat.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
881kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Kopplat till Program för hållbar utveckling 2021–2025 finns en indikator som kräver att en långsiktig strategi för cirkulär ekonomi ska vara på plats år 2025. För att uppfylla detta krav har ett förslag till strategi för övergång till en cirkulär ekonomi tagits fram för Region Örebro län. Strategin syftar till att minska Region Örebro läns klimat- och miljöavtryck samt skapa mer robusta regionala verksamheter som klarar framtida påfrestningar. Ytterligare ett syfte är att bidra till en normförskjutning i samhället som gynnar en omställning till ett cirkulärt samhälle. EU:s handlingsplan för den cirkulära ekonomin och Sveriges nationella strategi för cirkulär ekonomi har varit utgångspunkter vid utformningen av förslaget.
För att underlätta implementeringen bör mål kopplade till strategins fokusområden integreras i Region Örebro läns Program för hållbar utveckling. Genom att använda programmets arbetssätt för att planera, genomföra och följa upp arbetet säkerställs att strategin för cirkulär omställning blir en integrerad del av regionens övergripande verksamhetsmål.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
-
Lagen om försäkringsmedicinska utredningar (2018:744) innebär att regionerna ska tillhandahålla försäkringsmedicinska utredningar på begäran av Försäkringskassan. Utredningen är en del i bedömningen om en person får ersättning eller andra förmåner enligt socialförsäkringsbalken. Region Örebro län ska nu upphandla nytt avtal om utförare av dessa utredningar. I det avtal som gäller för perioden 2022-2026 har Region Örebro län avtal med följande leverantörer: Bergslagen arbetsmiljö AB, Mottagningen Bergmästaren AB och PBM Sweden AB. Samtliga har mottagningar i Örebro.
Det nya avtalet ska gälla från 2026-01-01. Längsta avtalstid som är möjlig bedöms vara fyra år. Utförarna av utredningarna fakturerar regionen som i sin tur fakturerar Försäkringskassan och får tillbaka pengarna därifrån. Försäkringskassan ersätter också regionen för kostnaden med att administrera fakturor med mera. För år 2024 beräknas den siffran blir 950 000 kronor. Avtalet kommer därmed inte att medföra någon kostnad för regionen. Försäkringskassans prognos för år 2025 för Region Örebro län innebär 209 ärenden och en uppskattad kostnad på 6 773 174 kronor. Det finns ingen prognos för år 2026 eller framåt men Försäkringskassan har inte gett några signaler om att kommer att bli någon stor ändring i antal ärenden de kommande åren. Med en avtalstid på fyra år och med ungefär samma antal ärenden som år 2025 kommer blir värdet på avtalet blir ungefär 25 miljoner kronor.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
406kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har utifrån lag om valfrihetssystem (LOV) beslutat att från och med 2014 ge en specificerad målgrupp inom den psykiatriska specialistvården möjlighet att fritt välja mellan regionanställda och privata psykoterapeuter som efter godkännande utifrån ställda krav erhållit kontrakt med Region Örebro län om att bedriva psykoterapi inom ramen för LOV. Alla vårdgivare som uppfyller ställda kriterier i förfrågningsunderlaget har rätt att bedriva psykoterapi i länet med ersättning från Region Örebro län. Förfrågningsunderlaget avser tilldelning av kontrakt enlig lag (2008:962) om valfrihetssystem.
Chrissie Smith Psykologi AB – Örebropsykologerna (organisationsnummer 559491-9598) har ansökt om att få bedriva psykoterapi inom LOV Örebro län. Verksamhetsansvarig och den som ska utföra psykoterapin inom uppdraget är
en och samma person. Leverantören är psykolog och legitimerad psykoterapeut med KBT inriktning. Chrissie Smith arbetar idag heltid som psykolog inom Regionen på Barn- och ungdomshabiliteringen. Chrissie Smith bedriver också psykoterapeutisk behandling med KBT inriktning på sitt företag som hon startade i juli 2024 där hon tillsammans med ytterligare en person driver mottagningen Örebropsykologerna. De har varsitt aktiebolag, men samarbetar under namnet Örebropsykologerna. Chrissie Smith bedriver sitt företag som en bisyssla. Mottagningen finns i Örebro på Drottninggatan 15 och Chrissie Smith kommer att ta emot patienter måndag-fredag kl. 17-21.00 och lördagar klockan 08.00 – 16.00.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro läns AI-strategi syftar till att möta samhällsutmaningar som ökade välfärdsbehov, personalbrist och begränsade resurser genom att fokusera på ansvarsfull och strategisk användning av AI. Strategin bygger på visionen "Tillsammans skapar vi ett bättre liv" och omfattar alla verksamheter inom regionen, med fokus på praktiska och vardagsnära AI-tillämpningar. Genom sju strategiska insatsområden strävar regionen efter att förbättra invånarnas upplevelse, effektivisera vård och kollektivtrafik, samt stärka kompetensutveckling, forskning och hållbarhet. En nyckel är att skapa en kvalitetssäkrad datainfrastruktur och teknisk plattform som möjliggör AI-stödda beslut.
För att lyckas bygger strategin på en kvalitetssäkrad datainfrastruktur och teknisk plattform, samtidigt som juridiska, etiska och informationssäkerhetsfrågor prioriteras. Regionens ambition är att genom samarbete med andra regioner, akademi och näringsliv skapa en kultur av lärande och innovation. Genom utbildningsinsatser, strategiska partnerskap och konkreta handlingsplaner ska regionen säkra invånarnas förtroende och maximera nyttan av AI. Strategin är ett långsiktigt verktyg för att utveckla resurseffektiva verksamheter, stärka regionens attraktionskraft och möta framtidens välfärdsutmaningar.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
436kb Ladda ner dokument
-
-
17
Region Örebro läns svar på remiss - Tiotandvård - ett förstärkt högkostnadsskydd för tandvård (SOU 2024:70).
Region Örebro län har erbjudits möjlighet att svara på Socialdepartementets remiss Tiotandvård - ett förstärkt högkostnadsskydd för tandvård (SOU 2024:70).
Region Örebro län är i stort positivt till förslagen i remissen om att äldre personer får en ekonomisk lättnad då de idag, ofta av kostnadsskäl, avstår tandvård i högre utsträckning än andra vuxna. Region Örebro län är även positivt till förlängning av perioden för ATB (allmänt tandvårdsbidrag) och till en höjning och förlängning av STB (särskilt tandvårdsbidrag).
Region Örebro län har dock flera synpunkter gällande uppdragen och anser framför allt att förebyggande tandvård och undersökningar bör ingå och att referenspriset måste motsvara faktiska kostnaden. Region Örebro län är också kritiskt till förslaget om särregler för bland annat asylsökande.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
-
I en utredning föreslås förändringar av regelverket för hälsodataregister. Bland annat föreslås en utökad insamling av uppgifter från öppenvården.
I förslaget till yttrande välkomnas utredningens förslag. När det gäller väntetider framhålls i förslaget till yttrande att rapporteringen behöver omfatta både den faktiska väntetiden för opererade patienter, och väntetiderna för de som fortfarande väntar på operation.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
19
Granskningsyttrande på förslag till detaljplan för Bikupan 18 m.fl. (Karlsängskolan), Nora kommun
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig i granskningen av detaljplanen för Bikupan 18 m.fl. (Karlsängskolan). I samrådet av detaljplanen framförde Region Örebro län bland annat att planen saknade beskrivning av hur hämtning och lämning ska ske vid skolan, samt hur specialtransporter för elever med särskilda behov ska lösas. I planens granskningshandlingar har vissa förtydliganden skett, men informationen är otillräcklig för att bedöma om behoven för skolskjuts och serviceresor kan säkerställas när det gäller kapacitet, framkomlighet och trafiksäkerhet vid den planerade skolan. Det är angeläget att Region Örebro läns planerare av skolskjuts och serviceresor får möjlighet till mer information om hur kapacitet längs med Parkgatan är planerad och vilka möjligheter planen lämnar utrymme för i kommande skede för att säkerställa behoven av skolskjuts och serviceresor.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
44mb Ladda ner dokument
-
36mb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
519kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig i samrådet av detaljplan för Högåsen 2:7, Botorp 1, Karlskoga kommun. Syftet med planen är att möjliggöra för ny verksamhetsmark i direkt anslutning till befintligt industriområde.
För att göra arbetspendling med hållbara transporter attraktivt är det viktigt att gång och cykel ges gena vägar och att hållplatser för kollektivtrafik finns inom rimligt gångavstånd. Region Örebro län bedömer att detaljplanen skulle ge bättre möjligheter till attraktiva hållbara transporter om bland annat cykelvägen skulle följa en tillkommande bilväg genom verksamhetsområdet som ansluter till nya verksamheters entréer.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
571kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig i samrådet av detaljplan för Varberga 10, Örebro kommun. Planförslaget bedöms ligga i linje med ambitionen att förtäta samt lokalisera viktiga servicefunktioner i kollektivtrafiksnära lägen och därmed öka resandeunderlaget. Området ligger i direkt anslutning till hållplats Varberga torg längs Citylinjen. Planen stämmer överens med den planerade byggnation av nya vårdlokaler i Varberga centrum, där Region Örebro län har ambitioner att bedriva verksamhet för vård- och familjecentralen. Eftersom planen berör stadsdelens centrum finns farhågan att det kan påverka ambulansens framfart till delar av stadsdelen under byggnadsskedet.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
615kb Ladda ner dokument
-
24mb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig samrådet av detaljplan för Attersta 7:8, Örebro kommun. Planen ska möjliggöra för industri med miljöstörande verksamheter och omgivningspåverkan, samt verksamhetsändamål med mindre störande verksamheter. Detaljplanen innebär att det befintliga verksamhetsområdet vid Atle utökas även på östra sidan om Norrköpingsvägen. Eftersom verksamhetsområdet delas av en större väg är det svårt att skapa en busslinje genom området som både är gen, snabb och kan konkurrera med bilen. Region Örebro län bedömer att en attraktiv kollektivtrafik skulle ha bäst förutsättningar att arrangeras om området hölls samman på en sida om Norrköpingsvägen och där området planerades med en genomfartsväg som möjliggör gen körväg genom området, samtidigt som avståndet för resenärer blir kort mellan arbetsplatser och hållplatser. Region Örebro län önskar även fortsättningsvis vara delaktiga i planeringen av området. Region Örebro län vill även framföra att det vore önskvärt att förutsättningarna för att cykla till och från verksamhetsområdet förbättras för att öka möjligheterna till hållbar arbetspendling.
Bilagor
-
348kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
479kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
665kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig i samrådet av detaljplan för fastigheten Slussen 1 m.fl, Örebro kommun. Planen möjliggör utbyggnation av vård- och utbildningslokaler i anslutning till Universitetssjukhuset.
Region Örebro län ställer sig positiv till planförslaget då det möjliggör nödvändig utbyggnation av lokaler för vård och vårdutbildning. Inriktningen överensstämmer med regionens fastighetsutvecklingsplan.
Planområdet ligger i direkt anslutning till hållplats för kollektivtrafik. Ett genomförande av detaljplanen skapar ytterligare underlag för kollektivtrafiken. Region Örebro län vill påtala vikten av att ambulanstransporter behöver kunna ta sig fram obehindrat under byggtiden.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
312kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
599kb Ladda ner dokument
-
-
24
Samrådsyttrande på detaljplan för del av fastigheten Olaus Petri 3:233 m.fl. (CV-området), Örebro kommun
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig i samrådet av detaljplan för del av fastigheten Olaus Petri 3:233 m.fl. (CV-området), Örebro kommun. Region Örebro län ställer sig positiv till en denna tidiga etapp av CV-områdets omvandling, från ett centralt industriområde till en levande stadsdel med såväl bostäder som arbetsplatser, handel och servicefunktioner. Det är viktigt att planområdet redan från början får bra anslutningar till sin omgivning för att bli en integrerad del av staden. Trots att det fågelvägen är nära till busshållplats finns risk att det faktiska gångavståndet blir långt. Om det inte kan skapas en permanent gångväg mellan planområdet och hållplatsen i nuläget är det viktigt att det skapas en bra tillfällig gångväg innan inflyttning, för att direkt möjliggöra goda resvanor för de som flyttar in i området.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
511kb Ladda ner dokument
-
453kb Ladda ner dokument
-
793kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
28mb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig i granskningen av detaljplanen för del av Mariedal 1:1 i Frövi, Lindesbergs kommun. Syftet med planen är att möjliggöra byggnation av en ny panncentral. Region Örebro län bedömer att de synpunkter som framfördes i samrådet har beaktats i och med att ett utfartsförbud har lagts in i plankartan för att undvika konflikt med eventuell överfart av en GC-väg på Norra Bangatan.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
346kb Ladda ner dokument
-
-
Örebro kommun har tagit fram ett förslag till detaljplan på fastigheten Sandåker 1:1 i Stora Mellösa. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för cirka 100 nya bostäder i form av småhus, parhus och radhus i en av kommunens prioriterade tätorter på landsbygden. Region Örebro län anser att lokaliseringen för exploateringen innebär ett relativt långt gångavstånd, ca 1,5–2 km, till tätorten och befintlig kollektivtrafik, skola, förskola och handel. Det finns därmed risk ett bilberoende byggs in i strukturen. Region Örebro län ser positivt på ambitionen med att möjliggöra för en variation av bostadstyper som kan komplettera befintligt bostadsbestånd i tätorten, samt på den planerade gång- och cykelvägen som ska knyta samman bostadsområdet med Stora Mellösa.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
638kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Transportstyrelsen har på uppdrag av regeringen analyserat hur användandet av drönare kan vidareutvecklas i Sverige. Detta genom att stärka drönarbranschen samt att främja säker och hållbar användning av drönare.
Uppdraget har genomförts genom en utredning baserat på dialog och samråd, insamling av kunskap från litteratur, forskningsrapporter och artiklar samt en enkät för att samla information från ett bredare urval av aktörer.
Transportstyrelsen ger förslag på ett antal åtgärder som skulle behöva genomföras för att utveckla användandet av drönare. Förslagen innefattar bland annat översyn av relevanta lagar, förordningar och föreskrifter, att en nationell ambition bör tas fram, upprättande av en nationell samverkansplattform, generell kunskapshöjning hos myndigheter och kommuner, förenklade tillståndsprocesser etcetera.
Förslag till remissvar har avgränsats till att främst titta på de förslag utredningen presenterar utifrån regionens ansvar och uppdrag inom regional utveckling, infrastrukturplanering och bredbandssamordning. Sammanfattningsvis bedöms utredningens förslag som välavvägda men i ett flertal fall behövs fortsatta utredningar och tydliggöranden bland annat av regionernas roll och finansiering av offentliga aktörers åtaganden inom drönarområdet.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
-
Örebro kommun anpassar sin parkeringsnorm för att prioritera hållbara färdmedel och minska behovet av bilparkering. Plan- och bygglagen (PBL) ger kommunen möjlighet att ställa krav på parkerings-, lastnings- och lossningsytor. Normen utgår från kommunens Trafikstrategi, vilken bygger på översiktsplanen och programmet för hållbar utveckling. Olika områden i kommunen delas in i typområden med varierande parkeringsbehov baserat på bland annat bebyggelsetäthet, närhet till kollektivtrafik och avstånd till viktiga målpunkter. Syftet är att undvika överdimensionerade parkeringsytor och främja mer hållbara transportsätt.
I takt med att Örebro kommun växer och utvecklas behöver parkeringsnormen anpassas med större fokus på hållbara och mer flexibla parkeringslösningar. Nya planer och exploateringar måste främja hållbara färdmedel framför den privatägda bilen och utan att parkeringsytor överdimensioneras.
Plan- och bygglagen (PBL) är direkt påverkande för kommunens parkeringsnorm. I PBL:s 4:e kapitel, som handlar om reglering med detaljplan och områdesbestämmelser, finns ett avsnitt om parkering som säger att kommunen får bestämma de krav i fråga om att anordna utrymme för parkering, lastning och lossning som behövs för tomten. Mobilitetsnormen har sin utgångspunkt i Örebro kommuns Trafikstrategi som i sin tur är grundad i kommunens översiktsplan och program för hållbar utveckling.
Parkeringsnormen innefattar en definition av olika typområden i Örebro kommun. Beroende på bland annat tät bebyggelse, avstånd till målpunkter och närhet till kollektivtrafik delas områden in i typområden där parkeringstalen varierar. Detta för att hantera antalet bilar i områden.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har tagit fram en Cykelplan, Lekebergs kommun samt en Handlingsplan för utbyggnad av gång- och cykelvägar. Cykelplanen är det långsiktiga och strategiska dokumentet som lyfter varför utveckling av cykelinfrastruktur är viktig. Handlingsplanen ska möjliggöra målbilderna i cykelplanen, genom att prioritera ordningen för byggnation av gång- och cykelvägar.
Den inriktning och mål som förslaget till Cykelplan för Lekeberg kommun har harmoniserar väl med den regionala cykelstrategin och dess prioriteringar såsom säkra skolvägar, arbetspendling med cykel, koppling till kollektivtrafiken och trafiksäkerhet.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
541kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regionstyrelsens ordförande har fattat följande beslut:
- svar på remiss - granskningsyttrande detaljplan för Draken - Flygfältets industriområde i Karlskoga kommun 24RS9405,
- utse Maria Åkesson till tillförordnad regiondirektör under Rickard Simonssons ledighet under perioden
2. Arbetsgivaren har undertecknat lokalt kollektivavtal om jourbefrielse kvällar, helger och nätter för gravida läkare 24RS12842.3. Regiondirektören har fattat följande beslut:
- förordnande som HR-direktör för Region Örebro län för tiden 2025-04-01 - 2027-05-31,
- svar på remiss - detaljplan för Sländan 4, Karlskoga 24RS11476-6,
- avtal avseende överlåtelse av inventarier och material vid Freja vårdcentral 24RS11393,
- disponering av pott för oförutsedda investeringar till anskaffande av lungfunktionsutrustning 24RS12942.
4. Förvaltningschefen för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har fattat följande beslut:
- förlängning av chefsförordnande som biträdande områdeschef för område nära vård för perioden 2025-01-01 - 2025-12-31 24RS12235,
- förlängning av chefsförordnande för kommunikationschef vid Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för perioden 2025-01-01 - 2028-12-31 24RS12740,
- tillsvidareanställningar 24RS10327, 24RS12223, 24RS12119, 24RS11723, 24RS11808, 24RS11228, 24RS12068, 24RS12084, 24RS11000, 24RS11162, 24RS11924, 24RS11947, 24RS12435, 24RS1891, 24RS1898.
5. Områdeschefen för område specialistsjukvård har fattat följande beslut:
- veckoarbetstid vid tjänstgöring som regionsjuksköterska på larmcentral 24RS12264,
- chefsavtal - tillförordnad verksamhetschef Område specialiserad vård, verksamhetsområde Lindesbergs lasarett för perioden 2025-01-01 - 2025-08-31 24RS2632-3,
- lönetillägg 24RS12228, 24RS12230, 24RS12123,
- tillsvidareanställningar 24RS11293, 24RS12034, 24RS12035, 24RS11454, 24RS738, 24RS11847, 24RS12372, 24RS12365, 24RS12430, 24RS12619, 24RS12370.
6. Tillförordnad områdeschef för område nära vård har fattat följande beslut:
- avstängning enligt AB10 mom. 2 under perioden 2024-10-09 - 2024-11-08 24RS10727,
- chefsförordnande biträdande vårdcentralchef vid Lillåns vårdcentral för perioden 2024-11-28 - 2024-12-31 24RS11991,
- chefsförordnande för ställföreträdande vårdcentralchef vid Tybble vårdcentral för perioden 2025-02-06 - 2029-01-31 24RS12165,
- chefsförordnande för ställföreträdande vårdcentralchef vid Tybble vårdcentral för perioden 2025-03-01 - 2029-02-28 24RS12166,
- lönetillägg 24RS12123, 24RS12664, 24RS12536,
- tillsvidareanställningar 24RS11648, 24RS12243, 24RS12244.7. Områdeschefen för område psykiatri har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS12123.
8. Forsknings- och utbildningschefen har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS12123.
9. Chefen för forskning och utbildning har fattat följande beslut:
- chefsförordnande Camtö 24RS12617,
- finansieringsintyg doktorander 24RS151-16--19.
10. Chefen för Verksamhets- och ledningsstöd Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS12123.
11. Chefen för Folktandvården har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS12123.
12. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat följande beslut:
- sammanställd lista över bisysslor 24RS35-13, 15,
- avstängning med lön 24RS10861,
- chefsförordnande 24RS36-21--26, 28,
- skriftlig varning 24RS11358,
- skriftlig varning 24RS12140,
- avstängning med lön 24RS12135,
-lönetillägg 24RS12537, 24RS12545, 24RS12548, 24RS12553, 24RS12554, 24RS12556, 24RS12557, 24RS12560,
- tillsvidareanställningar 24RS11865.
Förvaltningschefen för Regional utveckling har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS12123.
Områdeschefen för Kollektivtrafik har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning 24S12462.
Meddelandeärenden:
1. Malin Sandberg är tillförordnad förvaltningschef för Företagshälsa och Tolkförmedling under Caroline Balkstedts ledighet 2024-12-06 - 2024-12-08.
2. Malin Sandberg är tillförordnad förvaltningschef för Företagshälsa och Tolkförmedling under Caroline Balkstedts ledighet 2024-12-20 - 2024-12-29.
3. Johan Mejman är tillförordnad förvaltningschef för Folktandvården under perioden 2024-12-20 - 2024-12-27.
4. Therese Hjelseth är tillförordnad förvaltningschef för Regional utveckling under Petter Arneback-Hjulströms ledighet 2025-01-02 - 2025-01-03
5. Jonas Claesson är tillförordnad regiondirektör under Rickard Simonssons ledighet 2024-12-27 - 2025-01-29.
6. Sveriges Kommuner och Regioner och överlämnat:
- Cirkulär 24:52 Ändring i § 22 Bestämmelser för arbetstagare som omfattas av BEA 24RS12981,
- Cirkulär 25:01 Information om ny skyldighet för arbetsgivaren att lämna uppgifter om frånvaro på grund av vård av barn 25RS297,
- Överenskommelse - en personcentrerad, tillgänglig och jämlik mödrahälsovård och förlossningsvård samt förstärkta insatser för kvinnors hälsa och inriktning för vård och behandling av sällsynta hälsotillstånd 2025 25RS67,
- Donationsfrämjande samverkan med Rättsmedicinalverket - förslag på fortsatt solidarisk finansiering,
- Försörjningsberedskap för läkemedel 2025 - Ändringsöverenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner 25RS63,
7. Karlskoga kommun har överlämnat följande skrivelse:
- uppmaning att ompröva beslutet om nedläggning av Baggängens vårdcentral 24RS12915.
8. Protokoll
- pensionärsrådet 2024-10-25,
- rådet för funktionshinderfrågor 2024-12-05
- Svealandstrafiken AB 2024-11-26.
9. Skrivelse från lekmannarevisorerna i Svealandstrafiken AB 24RS11928.
10. Finansrapport och innehavsrapport november och december 2024, 24RS1555. -
31
Information - Länstransportplan 2026-2037
-
32
Information - Preliminärt bokslut 2024
-
33
Information - regiondirektörens information