Hoppa över navigering
  1.   1

    Protokollsjustering

  2. Anmäls att en motion har inkommit från Elin Jensen (SD), Patrik Nyström (SD) och Oscar Lundqvist (SD) till Region Örebro län 2024-01-11 om sammankomster i egna lokaler.

    Motionen har överlämnats till Regionkansliet – Staben för administration, juridik och säkerhet för stöd i beredningen.

    Bilagor

  3. Anmäls att en motion har inkommit från Elin Jensen (SD), Patrik Nyström (SD) och Gunilla Fredriksson (SD) till Region Örebro län den 22 januari 2024 om att se över regionens arbete med att förhindra välfärdsbrottslighet.

    Motionen har överlämnats till Regionkansliet – Staben för administration, juridik och säkerhet för stöd i beredningen.

    Bilagor

  4. Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) den 29 januari 2024 om att öka brukarinflytandet inom vården med hjälp av Peer supportrar.

    Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.

    Bilagor

  5. Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) till Region Örebro län den 30 januari 2024 – Inga upphandlingar utan uppföljningar.

    Motionen har överlämnats till Regionservice för stöd i beredningen.

    Bilagor

  6. Anmäls att en motion inkommit från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) den 30 januari 2024 om att bra arbetsskor inte ska vara en klassfråga, det borde ingå i arbetsklädseln.

    Motionen har överlämnats till Regionkansliet, Staben HR för stöd i beredningen.

    Bilagor

  7. Anmäls att en motion har inkommit från Elin Jensen (SD), Patrik Nyström (SD), Jan Murman (SD) och Habib Brini (SD) till Region Örebro län den 31 januari 2024 om att ändra Folktandvårdens prioriteringsordning.

    Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.

    Bilagor

  8. Läkemedelskommittén förslår att Arshad Mohsin, distriktsläkare vid Karolina vårdcentral Karlskoga ersätter Jens Lindqvist.

    Bilagor

  9. Regionstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 30 januari 2024 att ge regiondirektören i uppdrag att till regionstyrelsens sammanträde 28 februari 2024 redovisa förslag på hur regionstyrelsen genom sin uppsiktsplikt ska lämna uppdrag till folktandvårdsnämnden om hur den på både kort och lång sikt ska arbeta med förbättrad internkontroll samt hur och när dessa uppdrag ska redovisas till styrelsen.

    Regionstyrelsen tar mycket allvarligt på vad som framkommit avseende hanteringen inom folktandvården av efterlevnaden av de regler som i olika avseenden gäller på området. Det är viktigt att genom ett målinriktat, kraftfullt och långsiktigt arbete, återställa såväl invånarnas, de förtroendevaldas som medarbetarnas förtroende för verksamheten. Det krävs därför att ett antal åtgärder genomförs, både på kort och längre sikt, och att arbetet med detta påbörjas snarast möjligt.

    De flesta av dessa åtgärder avser arbete inom folktandvårdsnämnden och dess förvaltning, medan annat avser arbete inom styrelsen och dess förvaltning eftersom styrelsen har uppdraget som arbetsgivare.


    Regiondirektören har nu i tjänsteskrivelse av den 20 februari 2024 lämnat sådana förslag.

    Bilagor

  10. Regionstyrelsens verksamhetsberättelse 2023 är uppföljning av verksamhetsplan 2023. Verksamhetsplanen utgår ifrån förutsättningar, mål, inriktningar och ambitioner som uttrycks i regionfullmäktiges verksamhetsplan. Uppföljning av regionstyrelsens verksamhetsplan 2023 sker per 31 juli med delårsrapportering och för helår med verksamhetsberättelse.

    I verksamhetsberättelsen redovisas väsentliga händelser och framtida utmaningar, ekonomiskt resultat inklusive personalekonomi samt produktions- och nyckeltal. I verksamhetsberättelsen ingår redovisning av resultat för effektmål med indikatorer och uppdrag som regionstyrelsen ansvarar för enligt åtagande som finns i regionfullmäktiges verksamhetsplan 2023.

    Redovisning sker också för regionstyrelsens och regionkansliets internkontrollplan samt ISK-bedömning.

    Bilagor

  11. Vid tidpunkten för beslut om Region Örebro läns verksamhetsplan med budget för 2024 var inte beloppet för Region Örebro läns statsbidrag för läkemedelsförmånerna känt. Regionfullmäktige delegerade till regionstyrelsen att, när beloppet är känt, fatta beslut om fördelning av ökningen av statsbidraget till berörda nämnder.

    En överenskommelse om statens bidrag till regionerna för kostnader för läkemedelsförmånerna med mera år 2024 mellan Sveriges kommuner och regioner (SKR) och regeringen godkändes den 20 december 2023. Överenskommelsen innebär för Region Örebro län ett bidrag om 1 152,8 miljoner kronor, jämfört med 1 065,2 miljoner kronor för 2023. Ökningen är därmed 87,6 miljoner kronor. Statsbidrag från 2024 är ett nettobidrag, vilket innebär att den del av återbäringarna på läkemedelsinköpen som regionerna ska betala tillbaka till staten redan är avräknad från statsbidraget. I budgeten för 2023 beräknades 19,2 miljoner kronor i återbetalning av återbäringar.

    Sammantaget innebär detta en möjlig ökning av läkemedelsbudgeten med 106,8 miljoner kronor, vilka föreslås fördelas till hälso- och sjukvårdsnämnden med 71,6 miljoner kronor och 35,2 miljoner kronor till Hälsovalsenheten.

    Bilagor

  12. Försäkringskassan beslutade 10 november 2023 om statlig medelstilldelning för samordningsförbunden för 2024 under förutsättning att statliga medel tilldelas enligt förslaget i budgetpropositionen avseende 2024. Budgetpropositionen beslutades i december. Region Örebro län följer statens beslut och lämnar bidrag med hälften av de statligt beslutade beloppen per samordningsförbund under förutsättning att övriga medlemmar fattar motsvarande beslut. Bidragens storlek följer det inriktningsbesked om minskade bidrag, som Region Örebro län lämnade till samordningsförbunden i Örebro län i augusti 2023.

    Bilagor

  13. Region Örebro län har beretts möjlighet att svara på remissen Utredningen

    Utredningen föreslår att det bör införas en ny extraordinär smittskyddsåtgärd i smittskyddslagen som innebär en möjlighet att utan samtycke flytta den som bär på, eller kan antas ha varit utsatt för smitta, av en samhällsfarlig sjukdom och som bor i vissa boendeformer enlig SoL eller LSS. Flytten ska utföras till en viss byggnad eller en avgränsad del av en byggnad inom en sådan boende-form. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden eller del av byggnaden samt förbud att ta emot besök där.

    Region Örebro län anser att författningsförslaget om flyttning bör formuleras skarpare avseende i vilken situation en flytt kan aktualiseras och vilka åtgärder som i så fall ska vara uttömda innan ett sådant beslut fattas. I de fall det är möjligt att isolera personen i det egna boendet bör i stället den åtgärden vidtas. Region Örebro län ifrågasätter att ett beslut om flyttning per automatik ska innebära besöksförbud. En individuell prövning bör alltid göras.

    Utredning förslår att det ska vara smittskyddsläkaren som beslutar om flyttning som extraordinär smittskyddsåtgärd. Region Örebro län menar att smittskydds-läkaren under en pandemi bör arbeta mer övergripande i stället för att under jourtid fatta enskilda operativa beslut. En patientansvarig läkare vid ett boende (eller jourhavande distriktsläkare under jourtid) är den som sannolikt har bäst möjlighet att göra en medicinsk bedömning av personen och situationen inom den aktuella boendeformen. Det bör övervägas om ett tillfälligt beslut om flyttning utan samtycke skulle kunna fattas av en sådan läkare. Med ett underlag av god kvalitet som inkluderar medicinsk bedömning kan sedan det tillfälliga beslutet underställas smittskyddsläkare eller biträdande smittskydds-läkare som fastställer eller upphäver beslutet.

    Bilagor

  14. Region Östergötland har remitterat granskningsversionen av rumslig strategi för Östergötland. Region Östergötland har bemött Region Örebro läns synpunkter på ett tillfredsställande sätt varför inga ytterligare kommentarer är motiverat att framföra.

    Nu har granskningsversionen med samrådsredogörelse kommit till Region Örebro län för eventuella synpunkter. Förslaget till strukturbilder har inte i någon väsentlig mån omarbetats och det föreligger inget behov av upprepning eller att framföra några nya synpunkter på förslaget.

    Bilagor

  15. Vingåkers kommun har tagit fram ett förslag till översiktsplan för kommunen i enlighet med bestämmelserna i Plan- och bygglagen (PBL). Vingåker gränsar till Örebro kommun. Region Örebro län bedömer inte att det föreligger några intressemotsättningar mellan den regionala utvecklingsstrategin och Vingåkers kommuns utvecklingsplaner såsom uttryckta i samrådsförslaget. Region Örebro län ber att få tacka för möjligheten att lämna synpunkter på förslaget.

    Bilagor

  16. Örebro kommun har tagit fram ett förslag till trafikstrategi för Örebro kommun. Trafikstrategin tar sin utgångspunkt i kommunens översiktsplan och program för hållbar utveckling. Förslaget ska ersätta flera befintliga program och handlingsplaner, till exempel kommunens Trafikprogram.

    Strategin preciserar de mål som finns i kommunens program för
    hållbar utveckling samt översiktsplanens strategier och ställningstaganden. Den
    lyfter fram prioriterade insatsområden som ska utgöra underlag till kommunens
    årliga Övergripande strategier och budget samt verksamhetsplanering för nämnder och bolag. Strategin ska kompletteras med specifika
    handlingsplaner i vissa frågor.

    Strategin består av tre kapitel, mål för Örebro kommun, övergripande strategisk planering och prioriterade insatsområde i fortsatt arbete.

    Trafikstrategins övergripande mål är att ”andelen resor till fots, med cykel
    och kollektivtrafik ska öka. I Örebro tätort ska antalet bilresor minska”. Kommunens mål ligger i linje med det beskrivna önskvärda läge 2023 för transporter och infrastruktur som finns i Regionala utvecklingsstrategin för Örebro län 2033 (RUS). Likaså finns det flera av de kompletterande mål som kommunen tagit fram som ligger i linje med mål och visioner som finns representerade i regionala handlingsplaner och styrdokument. Kommunens mål bör därför uppmuntras av regionen.
    På vissa plan skulle indikatorerna kunna ändras eller kompletteras för att ännu mer synka med regionala mål/visioner. Flera av målen/indikatorerna är direkt kopplade till åtgärder som kommunen själva inte har rådighet över och om de bättre synkar med regionens mål underlättar det i det fortsatta samverkansarbetet i dessa frågor.

    Gällande kapitlet om övergripande strategisk planering lyfter kommunen vikten av god tillgänglighet vilket också är viktigt i Region Örebro läns regionala utvecklingsstrategi. Hur man väljer att arbeta för tillgänglighet kan dock leda till negativa konsekvenser som går emot och försvåra måluppfyllelsen av både regionala och kommunala mål kopplat till minskade resor och fysisk aktivitet.
    Region Örebro län lyfter därför att det är viktigt att kommunen planerar för tillgänglighet utifrån alla dess dimensioner för att det inte ska bli kontraproduktivt.

    I det avslutande kapitlet beskriver kommunen vilka deras prioriterade insatsområden är. Flera av insatserna kan kopplas till regionens arbete, exempelvis till kollektivtrafik och utveckling av gång- och cykelvägar. Regionen ställer sig positiv till det som kommunen prioriterar, men kan med fördel ge förslag på ett bredare perspektiv och andra insatser som kommunen kan inkludera som skulle gynna utvecklingen i ett regionalt perspektiv.

    Bilagor

  17. Trafikverket önskar att få göra en innehållsförändring av projektet väg 51, Kvarntorp-Almbro. De föreslår att korsningen riksväg 51 och väg 675/676 görs om till en cirkulationsplats för ökad trafiksäkerhet.

    Åtgärden skulle innebära en ökad totalkostnad för projektet med 11 miljoner kronor.

    Region Örebro län önskar att projektet samtidigt som de bygger en cirkulationsplats också bygger ett nytt hållplatsläge. Detta för en ökad tillgänglighet för boende i Almbro med regionens kollektivtrafik.

    Bilagor

  18. I en motion föreslås bland annat att öppnandet av förlossningen i Karlskoga ska skyndas på och att rapporter kring detta ska redovisas löpande inom hälso- och sjukvårdsnämnden. I förslaget till svar framgår att Region Örebro län enligt verksamhetsplanen ska bedriva förlossningsverksamhet i bland annat Karlskoga. Enligt förslaget till svar är det hälso- och sjukvårdsnämndens uppdrag att säkerställa att de delar av verksamhetsplanen som berör hälso- och sjukvården blir verkställda.

    Det framgår i förslaget till svar att all vård ska bedrivas på ett patientsäkert sätt, och att hälso- och sjukvårdsnämnden fastställt en plan för ett skyndsamt återöppnande i enlighet med kravet på patientsäkerhet.

    Bilagor

  19. I en motion föreslås bland annat att en återöppning av förlossningen i Karlskoga ska ske senast 2024 eller när personal har rekryterats. I förslaget till svar framgår att Region Örebro län enligt verksamhetsplanen ska bedriva förlossningsverksamhet i bland annat Karlskoga. Enligt förslaget till svar är det hälso- och sjukvårdsnämndens uppdrag att säkerställa att de delar av verksamhetsplanen som berör hälso- och sjukvården blir verkställda.

    Det framgår i förslaget till svar att all vård ska bedrivas på ett patientsäkert sätt, och att hälso- och sjukvårdsnämnden fastställt en plan för ett skyndsamt återöppnande i enlighet med kravet på patientsäkerhet.

    Bilagor

  20. Anmälningsärenden:

    Regionstyrelsens ordförande har undertecknat dokumentet "Handslag för ett fördjupat samarbete om hållbar utveckling och tillväxt i Värmlands och Örebro län, med fokus på stråket Karlstad-Örebro",
    - röstinstruktion till stämmoombud i Tåg i Bergslagen AB, 24RS746,
    - begäran om utträde som medlem i Scandria Alliance, 23RS10221.

    Regiondirektören har fattat följande beslut:
    - att inte besvara granskningsremiss för Tallkotten 1, Brickebacken, Örebro kommun, 24RS423,
    - personuppgiftsbiträdesavtal för digital kommunikation, 24RS1314,
    - att inte besvara remissen Förslag till områden av riksintresse för totalförsvarets anläggningar, den civila delen, 24RS1019,
    - personuppgiftsbiträdesavtal för gemensamt personuppgiftsansvar Teams 2023-2024, 24RS1650,
    - initiering av upphandling av leverantör för annonsering för olika syften (rekrytering, samhällsannonsering), digitala, sociala samt print, 24RS58,
    - initiering av upphandling av kommunikationstjänster inom kommunikationsområdet kommunikation/reklam/PR/film/grafisk produktion etcetera, 24RS59.

    Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat följande beslut:
    - lönetillägg under pågående avtalsperiod, 24RS798,
    - tillsvidareanställningar, 24RS603, 24RS614, 24RS801.

    Forsknings- och utbildningsdirektören har fattat följande beslut:
    - finansieringsintyg för forskarstudenter, 23RS7753-26, 27.

    Verksamhetschefen för Läkemedelscentrum har fattat följande beslut:
    - anställningsavtal chefsförordnande enhetschefer, 24RS823, 24RS827.

    Områdeschefen för specialiserad vård har fattat följande beslut:
    - lönetillägg under pågående avtalsperiod, 24RS1007,
    - tillsvidareanställningar, 23RS13105, 23RS13102, 23RS12113, 23RS12517, 24RS635, 24RS957, 24RS503.

    Områdeschefen för nära vård har fattat följande beslut:
    - löneändring under pågående anställning, 24RS65,
    - lönetillägg, 24RS150, 24RS825, 23RS304, 24RS144, 23RS3791, 24RS150, 23RS2732,
    - avgiftsbefrielse, 24RS802, 24RS804,
    - tillsvidareanställningar, 24RS216, 24RS220, 24RS547.

    Tjänsteförrättande områdeschef för nära vård har fattat följande beslut:
    - löneändring under pågående anställning, 24RS144.

    Områdeschefen för psykiatri har fattat följande beslut:
    - tillsvidareanställningar, 23RS12963, 23RS12961, 23RS12928.

    Förvaltningschefen för Folktandvården har fattat följande beslut:
    - tillsvidareanställningar, 24RS496, 24RS717.

    Förvaltningschefen för Regionservice har fattat följande beslut:
    - skriftlig varning, disciplinåtgärd enligt 11 § AB, 24RS402.
    - chefsförordnande för Regionservice januari 2024, 24RS36-2, 3,
    - sammanställning över beslut om bisysslor för Regionservice, 24RS35,
    - tillsvidareanställningar, 24RS406, 24RS506, 24RS607, 24RS736, 24RS798, 24RS791.

    Områdeschefen för Infrastruktur och samhällsplanering har fattat följande beslut:
    - tillsvidareanställning, 23RS13335.

    Regionjurist har fattat beslut om förbehåll vid utlämnande av allmän handling, 24RS1522.

    Meddelandeärenden:
    1. Finansrapport januari 2024, 24RS1555.

    2. Kommunalförbundet avancerad strålbehandling (KAS) Skandionkliniken har överlämnat verksamhetsplan och ekonomi för 2024 samt plan för ekonomi 2025-2026 inklusive budget, 24RS400.

    3. Protokoll
    - Gåsen Fastigheter AB, 2023-12-13
    - Länsgården Fastigheter AB, 2023-12-13
    - Pensionärsrådet 2023-12-12.

  21.   24

    Information - Regiondirektörens information

  22.   25

    Information - Utbildning krisledningsnämnd

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.