Möte 2025-02-28
-
1
Protokollsjustering
-
Anmäls att en motion har inkommit från Willhelm Sundman (L) till Region Örebro län den 31 januari 2025 om att påbörja ett pilotprojekt för fler operationer.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
602kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 22 januari 2025 om att sjuksystrar i hemvården ska anställas av Region Örebro län.
Medborgarförslaget har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
-
Jenny Steen (S) har lämnat in begäran om entledigande från uppdragen som ersättare i regionstyrelsens arbetsutskott, ordförande och ledamot i samverkansrådet för social välfärd samt vård och omsorg, ersättare i samverkansrådet för folkhälsa samt ersättare i samverkansnämnden Sjukvårdsregion Mellansverige .
-
Andreas Svahn (S) har lämnat in begäran om entledigande från politiska uppdrag i Region Örebro län.
-
Fredrik Dahlberg (SD) har begärt entledigande från uppdraget som ledamot i Regionala samverkansrådet.
-
Regionstyrelsens verksamhetsberättelse 2024 är uppföljning av verksamhetsplan 2024. Verksamhetsplanen utgår ifrån förutsättningar, mål, inriktningar och ambitioner som uttrycks i regionfullmäktiges verksamhetsplan. Uppföljning av regionstyrelsens verksamhetsplan 2024 sker per 31 juli med delårsrapportering och för helår med verksamhetsberättelse.
I verksamhetsberättelsen redovisas väsentliga händelser och framtida utmaningar, ekonomiskt resultat inklusive personalekonomi samt produktions- och nyckeltal. I verksamhetsberättelsen ingår redovisning av resultat för effektmål med indikatorer och uppdrag som regionstyrelsen ansvarar för enligt åtagande som finns i regionfullmäktiges verksamhetsplan 2024.
Redovisning sker också för regionstyrelsens och Regionkansliets internkontrollplan samt ISK-bedömning.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
834kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
-
Försäkringskassan beslutade den 7 november 2024 om statlig medelstilldelning för samordningsförbunden för 2025 under förutsättning att statliga medel tilldelas enligt förslaget i budgetpropositionen avseende 2025. Budgetpropositionen beslutades i december. Region Örebro län följer statens beslut och lämnar bidrag med hälften av de statligt beslutade beloppen per samordningsförbund under förutsättning att övriga medlemmar fattar motsvarande beslut.
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Vid tidpunkten för beslut om Region Örebro läns verksamhetsplan med budget för 2025 var inte beloppet för Region Örebro läns statsbidrag för läkemedelsförmånerna känt. Regionfullmäktige delegerade till regionstyrelsen att, när beloppet är känt, fatta beslut om fördelning av ökningen av statsbidraget till berörda nämnder.
En överenskommelse om statens bidrag till regionerna för kostnader för läkemedelsförmånerna år 2025 mellan Sveriges kommuner och regioner (SKR) och regeringen godkändes i december 2024. Överenskommelsen innebär för Region Örebro län ett bidrag om 1 217,3 miljoner kronor, jämfört med 1 152,8 miljoner kronor för 2024. Ökningen är därmed 64,5 miljoner kronor. Ökningen föreslås fördelas till hälso- och sjukvårdsnämnden med 44,5 miljoner kronor och 20 miljoner kronor till Hälsovalsenheten.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
10
Fördelning av statsbidrag enligt överenskommelsen om försörjningsberedskap för medicintekniska produkter och personlig skyddsutrustning
Staten och Sveriges Kommuner och Regioner har ingått en överenskommelse om försörjningsberedskap för medicintekniska produkter och personlig skyddsutrustning (S2024/02033). Regeringen har avsatt 852,5 miljoner kronor för överenskommelsen. Pengarna får användas 2024 och 2025 för ändamålet. Region Örebro läns del av medlen är 24,8 miljoner kronor.
Regionerna ska använda medlen i överenskommelsen till att bygga upp och säkerställa långsiktig förbättrad tillgång till medicintekniska produkter av förbrukningskaraktär och personlig skyddsutrustning som används inom intensivvården och den traumavård som kan leda till intensivvård. Det gäller lagerhållning för samma vård som bedrivs i vardagen. Medel får även användas för kostnader och utgifter som syftar till att stärka försörjningsberedskap för medicintekniska produkter och personlig skyddsutrustning. Avsikten är att produkterna ska omsättningslagras en månad i nära anslutning till där vård bedrivs. Regionerna ska också utarbeta handlingsplaner för att nå en utökad försörjningsberedskap med en lagerhållning av medicintekniska produkter av förbrukningskaraktär och personlig skyddsutrustning. Handlingsplanerna ska vara färdigställda senast december 2025.
För att förbättra möjligheterna att dela information i samband med
bristsituationer av medicintekniska produkter samt underlätta stöd till varandra åtar sig regionerna att påbörja omställningen till en EU-gemensam nomenklatur. Regioner ska i kommande upphandlingar från och med beslutad överenskommelse börja efterfråga att leverantörerna benämner produkterna enligt denna nomenklatur.
För att motverka att bristsituationer uppstår som en följd av utökade inköp eller lagerhållning krävs en samverkan mellan regionerna och mellan regionerna och aktuella aktörer inom försörjningsområdet för medicintekniska produkter och personlig skyddsutrustning.
Region Örebro län har inlett ett regionövergripande projekt som organiseras från servicenämnden. Projektet kommer att kartlägga vilka insatser regionen behöver genomföra för att uppfylla överenskommelsen och därefter kommer åtgärder att genomföras.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
-
Oslo-Stockholm 2.55 AB (Oslo-Sthlm) ägs till lika delar av Region Örebro läns förvaltning AB, Örebro Rådhus AB, Karlstads kommun, Region Värmland, Västerås kommun och Region Västmanland.
I samband med att bolaget bildades fastställdes bolagsordning och ägardirektiv samt ingicks ett aktieägaravtal mellan de dåvarande delägarna. 2018 utökades ägarkretsen och aktieägaravtalet reviderades. Bolagsordningen och ägardirektivet har inte reviderats.
Det finns behov av att uppdatera styrdokumenten dels till följd av synpunkter från revisorerna dels utifrån hur bolaget i praktiken kommit att strukturera sitt arbetssätt. Ändringarna som föreslås är:
• Revisorerna har synpunkter på en formulering i ägardirektivet om att nästa års budget ska läggas fram för bolagsstämman, vilket inte har skett i praktiken. Förslaget till ny formulering är att styrelsen fastställer budget och verksamhetsmål efter dialog med ägarrepresentanter.
• Aktieägaravtalet har en formulering där det årliga driftbidraget begränsas till 1 miljon kronor per delägare, vilket varit oförändrat sedan 2019. Någon uppräkning av driftbidraget har alltså inte skett. Beloppsbegränsningen föreslås tas bort.
• Bolaget har sedan starten Region Örebro län som arkivmyndighet och följer Region Örebro läns arkivreglemente. I aktieägaravtalet ändras så att Region Örebro län skrivs in i stället för Örebro kommun.
• Begreppet Ägarsamråd införs och definieras i aktieägaravtalet. Funktionen har funnits i praktiken och träffar mellan representanter från delägarna och bolaget har genomförts regelbundet.
• Några övriga justeringar i bolagets ändamål, hänvisningar till kommunallagen och vissa ändringar för att underlätta bolagets administration, till exempel att möjliggöra att styrelsemöten och bolagsstämmor hålls digitalt.
Förslagen till revideringar har tagits fram i samråd med samtliga delägare och har behandlats vid ägarmöte. Samtliga delägare behöver fatta beslut om förändringarna.Bilagor
-
12
Finansiering av livssäkrande aktiviteter på tågfordon som Tåg i Bergslagen AB hyr av AB Transitio
Regionerna i Örebro, Västmanland, Gävleborg och Dalarna bedriver gemensamt regional tågtrafik inom sina län genom det gemensamt ägda bolaget Tåg i Bergslagen AB. De regionala kollektivtrafikmyndigheterna inom respektive region har ett åtagande om att garantera trafiken i det storregionala stomnätet vilket kräver att tågen fungerar tillfredsställande och kan trafiksättas enligt plan.
Tåg i Bergslagen AB bedriver verksamhet med 30 tågfordon, varav 23 är av typen Regina. Samtliga tågfordon hyrs in från fordonsägaren AB Transitio som ansvarar för att anskaffa, finansiera och förvalta tågfordon åt sina ägare vilka är 20 svenska regioner.
Reginafordonen tillverkades och levererades under perioden 2001-2004 och har en beräknad livslängd på 30 år. Fordonen beräknas således att vara i trafik till 2031-2034. Under livslängden genomför fordonsägaren ett förbestämt antal så kallade tunga underhållsaktiviteter och upprustningar vilka i det senare fallet främst omfattar inredning och målning.
Utifrån fordonsägaren AB Transitios rekommendation har Tåg i Bergslagen AB:s styrelse fattat beslut om att rekommendera respektive fullmäktige hos de fyra ägarregionerna att fatta beslut om genomförande av livslängdssäkrande aktiviteter. Aktiviteterna syftar till att Reginafordonen återfår en fullgod nivå på tillgänglighet och tillförlitlighet under den tekniska livslängden och omfattar uppgradering av bromssystem, översyn och uppgradering av elektronisk utrustning med mera.
Transition har beräknat den totala investeringen till 158 miljoner kronor, varav hälften behöver lånefinansieras med proprieborgen från ägarna. Respektive ägare borgar för 25 procent av lånebeloppet, vilket innebär 19,75 miljoner kronor var.
Investeringarna kopplat till de livslängdssäkrande aktiviteterna kommer att öka hyreskostnaderna för Tåg i Bergslagen AB och därmed kostnaderna för respektive kollektivtrafikmyndighet. Fram till 2034, då investeringarna beräknas vara avskrivna, uppgår Region Örebro läns hyreskostnader till följd av investeringen till 41 miljoner kronor.
Investeringarna innebär att det i ett senare skede och efter särskilt beslut finns möjlighet att genomföra livslängsförlängande aktiviteter och därmed förlänga livslängden på tågfordonen till 2043. Om detta beslut tas kan avskrivningskostnaderna på de livslängdssäkrande investeringarna fördelas ut på fler år, vilket skulle medföra lägre årliga hyreskostnader.Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med förordningen (2017:583) genomfördes en översyn av RUS våren 2024. Översynen resulterade i ett förslag om en revidering i två steg. Steg 1 omfattar en mindre justering och uppdatering av länets innevarande regionala utvecklingsstrategi under våren 2025 med beslut Regionfullmäktige i oktober 2025.
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Länsstyrelsen i Örebro län, Region Örebro län, Kriminalvården Region Mitt och Polisområde Örebro län är överens om att gemensamt bidra till att implementera Trygga hem i Örebro län. Syftet är att mobilisera samhället mot våld i nära relation genom att öka fokus, erbjuda stöd och vidta åtgärder mot den våldsutövande personen och därmed öka tryggheten för den våldsutsatta. Målet är att våld i nära relation ska minska. Parterna är överens om att fokusera sina gemensamma insatser mot vissa individer. Parterna förbinder sig att ta gemensamt ansvar och avsätta de resurser som implementeringen av metoden kräver utifrån sina olika uppdrag och roller.
Det brottsförebyggande samarbetet och samverkan i övrigt mellan parterna är etablerat sedan lång tid genom bland annat EST (Effektiv Samordning för Trygghet) och GVI (gruppvåldsintervention) Örebro.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län använder i dag ett dokumenthanteringssystem som heter Platina. Systemet består av fyra olika delar: diarieföring, möteshantering, styrande dokument och avvikelsehantering. Det är nu dags och lämpligt att göra ny upphandling av system för de olika delarna. Under upphandlingsarbetet kommer det att behöva övervägas om det är lämpligt att handla upp ett system som täcker alla de olika delarna, eller det är fördelaktigare att handla upp olika delar var för sig. Överväganden ska också avseende bland annat införande och förvaltning av ett kommande system.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Örebro kommunstyrelses hållbarhetsutskott önskar synpunkter på förslag till riktlinjer för laddinfrastruktur för Örebro kommunkoncern. Riktlinjerna ska ersätta nuvarande riktlinjer för laddinfrastruktur som antogs 2017.
Örebro kommun skriver att etablering av laddinfrastruktur är en viktig pusselbit i omställningen bort från fossila drivmedel som orsakar stora klimatutsläpp. Riktlinjerna tydliggör Örebro kommunkoncerns agerande i frågan om nyttjande och etablering av laddinfrastruktur för laddbara fordon.
Förslaget till riktlinjer bygger på att kommunkoncernen primärt etablerar laddinfrastruktur vid sina fastigheter utifrån de lagkrav som finns och utifrån efterfrågan hos hyresgäster och besökare till fastigheterna. Övrig publik laddning etableras av privata aktörer utifrån den efterfrågan som finns.
Riktlinjerna är uppdelade i fyra avsnitt där de tre första fokuserar på elbilsladdning: kommunkoncernens etablering av laddinfrastruktur, laddning till allmänheten, och laddning till kommunala verksamheter. Det sista avsnittet fokuserar på laddning av andra eldrivna fordon, såsom elcyklar.
Region Örebro läns bedömning av det reviderade förslaget till riktlinjer för laddinfrastruktur är att det är välarbetat och omfattande. Det bemöter utmaningar med omställning till allt större elektrifiering av transportsektorn. Det är positivt att riktlinjerna identifierar behovet av sammankopplade och smarta system. Det visar vikten av ett system som kan övervakas och som möjliggör effektivisering.
Dock saknar vi tillräcklig belysning av behovet för laddinfrastruktur för tunga transporter. Tunga fordon är effektkrävande och det kommer vara en del av utmaningen att säkerställa effekt för dessa fordon. Det lyfts fram att Örebro kommun som geografiskt område inte i nuläget har brist på laddinfrastruktur, men det kan förändras snabbt och en plan för tung trafik kan behövas för att möta detta behov framåt. Vid laddstationer för tunga fordon behöver även andra parametrar både tas hänsyn till och framgå tydligt. Det är relevant att tillgängligheten framgår, både vilken höjd och längd på fordon som är möjligt att framföra på platsen samt ledig tillgång till laddning. Detta kan exempelvis kravställas när mark upplåts för etablering av laddinfrastruktur.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
-
17
Svar på Remiss Ds 2024:21 En ny lag om forskningsetiska krav på och etikprövning av forskning som avser människor
Region Örebro län (Regionen) har getts möjlighet att lämna yttrande på en ny lag om forskningsetiska krav på och etikprövning av forskning som avser människor, Ds 2024:21.
Regionen ser ett flertal bekymmer med förslaget på ny lag. Dels kan förslaget leda till jävsproblematik, ökad resursåtgång, kompetensförsörjning och administrativ komplexitet för forskare och forskningshuvudman. Utöver detta finns andra delar i etikprövning av klinisk forskning som behöver belysas ytterligare och utredas djupare.Bilagor
-
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Örebro län genomfört en granskning av ekonomistyrning inom hälso- och sjukvårdsnämndens ansvarsområde. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har säkerställt en ändamålsenlig ekonomistyrning för den verksamhet den ansvarar för. Granskningen syftar även till att bedöma om den interna kontrollen inom granskningsområdena är tillräcklig.
Utifrån genomförd granskning är revisorernas samlade bedömning att regionstyrelsen i allt väsentligt har säkerställt en ändamålsenlig mål- och budgetprocess på regionövergripande nivå. Vidare är den sammanfattande bedömningen att regionstyrelsen i allt väsentligt har säkerställt en tillräcklig intern kontroll.
Följande revisionsfrågor avser regionstyrelsen. Frågorna är kompletterade med revisorernas bedömning.
- Finns det tydliga regler och riktlinjer för den regionövergripande mål- och budgetprocessen? Ja
- Finns ändamålsenliga fördelningsprinciper? (regionövergripande och inom hälso- och sjukvårdsnämnden) Delvis
- Vidtar regionstyrelsen åtgärder utifrån sin uppsiktsplikt vid befarat ekonomiskt underskott? Ja
Regionstyrelsen instämmer i bedömningen att den övergripande verksamhetsplaneprocessen, uppföljningsprocessen samt den intern kontrollen i allt väsentligt fungerar på ett tillfredsställande sätt, men att arbetssätt, tidplaner och detaljeringsgrader alltid bör omprövas och utvärderas.
Efter genomförd granskning har vissa förändringar skett som ytterligare förbättrar och förtydligar processen. Strukturen på verksamhetsplan med budget 2025 (som fullmäktige beslutade om i juni 2024) är omarbetad. Syftet med förändringen var att få ett styrdokument som bättre passar nuvarande politiska organisation och ansvarsstruktur. Utöver den förändringen har verksamhetsplanen kompletterats med en riktlinje för ekonomisk styrning.
Vidare har revisorernas rekommendation ”att nämndernas prognoser ska framgå i de periodrapporter som regionstyrelsen tar del av” åtminstone delvis beaktats i planeringen av uppföljningsprocessen för 2025. Nämnderna kommer per april, juli och oktober att ha nämndsmöten så att nämnden först behandlar dess periodrapport med prognos, varefter prognoserna per nämnd samt en samlad prognos redovisas i periodrapport till regionstyrelsen.
I övrigt kommer regionstyrelsen i kommande utvärderingar av verksamhetsplaneprocessen, uppföljningsprocessen, uppsiktplikten samt internkontrollarbetet beakta revisorernas rekommendationer.
Revisorernas samlade bedömning är att hälso- och sjukvårdsnämnden inte helt har säkerställt en ändamålsenlig ekonomistyrning för den verksamhet den ansvarar för. Vidare är den sammanfattande bedömningen att hälso- och sjukvårdsnämnden inte helt har säkerställt en tillräcklig intern kontroll i ekonomistyrningen inom hälso- och sjukvårdsnämndens ansvarsområde.
Hälso- och sjukvårdsnämnden kommer den 12 februari att behandlat ett svar med anledning av lämnade bedömningar och rekommendationer för de revisionsfrågor som rör nämndens ansvar.
Sammanfattningsvis framför hälso-och sjukvårdsnämnden i förslaget till svar att det ekonomiska läget för förvaltningen förbättrats kraftigt från år 2023 till år 2024 samt att nämnden ställer sig bakom flera av revisorernas rekommendationer, till exempel att fatta beslut om riktlinjer för budgetprocessen, justera delegationsordningen samt fullfölja fullmäktiges reduceringsuppdrag.Bilagor
-
19
Yttrande över revisionsrapporten Granskning av vårdkedjan för barn 0-6 år med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
På uppdrag av regionens revisorer har en granskning genomförts för att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har säkerställt att vårdkedjan för barn 0-6 år med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning är ändamålsenlig och att den interna kontrollen inom området är tillräcklig. Revisorernas bedömning att de politiska organen ”ej har säkerställt att vårdkedjan är ändamålsenlig och att den interna kontrollen inom området är tillräcklig”.
I förslaget till svar kommenteras framför allt de fyra rekommendationer som revisorerna ger. Det framgår bland annat av förslaget till svar att det inletts ett arbete med att se över den nuvarande ansvarsfördelning mellan primärvården, den specialiserade psykiatrin och habiliteringen, och att det tillsammans med länets kommuner även pågår en översyn av ansvarsfördelningen vid diagnossättning av intellektuell funktionsnedsättning innan skolstart.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
344kb Ladda ner dokument
-
455kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regionstyrelsens ordförande har fattat följande beslut:
- svar på samråd för detaljplan för Saxlyckevägen, Karlskoga 25RS785,
- Niklas Tiedermann är tillförordnad regiondirektör under perioden 2025-02-12-13 23RS12259.
2. Regiondirektören har fattat följande beslut:
- ekonomisk restriktivitet för Regionkansliet.
3. Kanslichefen har undertecknat fullmakt för medarbetare vid Visma Amili AB företräda Region Örebro län.
4. Forsknings- och utbildningsdirektören har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS8544, 25RS351, 24RS8195.
5. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat beslut om följande:
- lokalt kollektivavtal om villkor vid arbete del av natt 24RS12842,
- tillsvidareanställningar 24RS12811, 24RS12176, 24RS12885, 24RS13042, 24RS12824, 24RS13013, 24RS13043, 25RS106, 25RS353, 24RS3094, 24RS12242, 25RS167, 24RS10992, 24RS13093, 24RS12811, 24RS2901, 25RS203, 25RS774, 25RS734,
- ekonomisk restriktivitet för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.6. Områdeschefen för specialistvård har fattat följande beslut:
- förlängning av tillförordnad verksamhetschef ANIVA, 24RS10409-4,
- lönetillägg 25RS8,
- tillsvidareanställningar 24RS12578, 24RS12421, 25RS160, 2RS343, 25RS356, 25RS863, 24RS12388.
7. Tillförordnad chef för område nära vård har fattat följande beslut:
- chefsförordnanden för enhetschef vid Varberga vårdcentral samt biträdande verksamhetschef vid Vårdcentraler Örebro väster 25RS149,
- chefsförordnande för enhetschef vid familjerådgivningen 25RS358,
- chefsförordnande biträdande verksamhetschef länsverksamheter 25RS652,
- chefsförordnande tillförordnad verksamhetschef barn- och ungdomshabilitering 25RS660,
- chefsförordnande för enhetschef vid hemrahablitering Primärvård 25RS667,
- chefsförordnande för tillförordnad enhetschef vid Olaus Petri vårdcentral 25RS797,
- disciplinpåföljd 25RS243,
- lönetillägg 24RS12826, 24RS12660, 24RS12904, 25RS341, 25RS342, 25RS8, 24RS13061,
- tillsvidareanställningar 24RS12655, 25RS266, 24RS12382, 24RS12581.
8. Områdeschefen för psykiatri har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS8.9. Förvaltningschefen för Folktandvården har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS8,
- tillsvidareanställning 25RS347,
- ekonomisk restriktivitet för Folktandvården.10. Förvaltningschefen för Regional utveckling har fattat följande beslut:
- ekonomisk restriktivitet för Regional utveckling,
- lönetillägg 25RS8.
11. Områdeschefen för Kollektivtafik har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 24RS12886, 24RS12889.
12. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat följande beslut:
- ekonomisk restriktivitet för Regionservice.Meddelandeärenden:
1. Protokoll
- rådet för funktionshinderfrågor 2024-12-19
- Svealandstrafiken AB 2025-01-20.
2. Ekonomistaben har överlämnat
- finans- och innehavsrapport januari 2025, 25RS452.
3. Utbildningsdepartementet har överlämnat en skrivelse där utbildningsministern framför ett särskilt tack till Region Örebro län för insatserna vid skolskjutningen 4 februari vid Risbergska skolan, 25RS2090. -
21
Information - Regiondirektörens information
-
22
Som ett led i regionstyrelsens uppsiktsplikt bjuds ni härmed in till ett seminarium där regionstyrelsen kommer att inhämta information om bolagens verksamheter och ekonomi