Möte 2024-08-27
-
1
Protokollsjustering
-
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) till Region Örebro län den 4 juni 2024 om Fontänhus.
Motionen har överlämnats till Regional utveckling - Kultur och ideell sektor för stöd i beredningen.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
3
Anmälan av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om mottagning alternativt ett specialiserat team för våldsutsatta i Örebro län
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) till Region Örebro län den 4 juni 2024 angående mottagning alternativt ett specialiserat team för våldsutsatta i Örebro län.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
4
Anmälan av motion från Jessica Carlqvist (V) med fler angående minskad förskrivning av antidepressiva läkemedel och främjande av andra behandlingsmetoder
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V) och Margareta Carlsson (V) till Region Örebro län den 4 juni 2024 angående minskad förskrivning av antidepressiva läkemedel och främjande av andra behandlingsmetoder.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) med flera till Region Örebro län den 14 juni 2024 om att ge HBTQia+ personer inflytande.
Motionen har överlämnats till Regionkansliet - staben för hållbar utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 26 juni 2024 om närtrafikhållplats i Svartå och Hasselfors.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Område trafik och samhällsplanering, enheten för kollektivtrafik.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
593kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 26 juni 2024 om hållplats Dormenkorset.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Område trafik och samhällsplanering, enheten för kollektivtrafik.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
330kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit den 12 juli 2024 till Region Örebro län.
Förslagsställaren föreslår att Region Örebro län ska tillhandahålla specialfordon, för uthyrning via färdtjänsten eller Centrum för hjälpmedel, till de som är beroende av att transportera sig med specialfordon.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regional utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
9
Entledigande av Jessica Carlqvist (V) i regionstyrelsens planerings- och organisationskommittén samt kompletteringsval
Jessica Carlqvist (V) har lämnat in begäran om entledigande från uppdraget som ledamot i regionstyrelsens planerings- och organisationskommitté.
Finns nu ett förslag att utse ny ledamot.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
464kb Ladda ner dokument
-
-
Länsstyrelsen i Örebro län bjuder in Region Örebro län att nominera en ledamot som politisk företrädare i Örebro läns förvaltningsdelegation. Carl-Johan Wase (M) har begärt entledigande från sin plats och Länsstyrelsen behöver utse en ny ledamot i hans ställe.
Bilagor
-
561kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen bör en motion eller ett medborgarförslag besvaras så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes. Om beredningen inte hunnit avslutas inom ett år ska detta, enligt kommunallagen 5 kap. 35 §, anmälas till fullmäktige, som då får avskriva motionen eller medborgarförslaget från vidare handläggning.
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska rapportering ske två gånger per år.
Med anledning av detta redovisas att det för närvarande finns en motion som inte har besvarats inom ett år. Motionen planeras att behandlas vid fullmäktiges sammanträde den 10 oktober 2024.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
12
Redovisning av regionalt partistöd till politiska partier år 2023 och utbetalning av partistöd för år 2025
Regionfullmäktige har tidigare beslutat om regler för partistöd. Av dessa framgår bland annat att partierna ska redovisa hur de har använt partistödet. Fullmäktige ska endast bedöma redovisningen i viss formell mening, men inte pröva redovisningens innehåll i sak. Om respektive parti har uppfyllt de formella kraven, ska fullmäktige besluta att betala ut partistöd förkommande år. Partierna har nu lämnat in redovisning för 2023, och fullmäktige föreslås besluta att partistöd ska betalas ut för 2025.
Reglerna om redovisning av partistöd bygger på att det i kommunallagen numera anges att fullmäktige ska besluta om att en mottagare av partistöd årligen ska lämna en skriftlig redovisning av hur partistödet har använts för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Respektive parti ska utse en särskild granskare som ska granska om redovisningen ger en rättvis bild av hur mottagaren har använt partistödet. Fullmäktige får sedan besluta att stöd inte ska betalas ut till parti som inte lämnar redovisningen. Fullmäktige ska inte ta ställning i frågan om hur partistödet har använts i sak, utan endast i frågan om redovisning har skett eller inte. Partierna har nu lämnat in redovisningen.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
453kb Ladda ner dokument
-
374kb Ladda ner dokument
-
354kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
789kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
-
Inom ramen för den regionala utvecklingsstrategins uppföljning har behovet av förstärkta insatser inom området barn och unga identifierats. Regional utvecklingsförvaltning har formulerat en projektplan som beskriver insatser med målet att fler unga ska klara sin skolgång.
Projektet beräknas pågå under tre år med en total budget på 2,9 miljoner kronor. Regional tillväxtnämnd har den 12 juni beslutat att projektet kan finansieras med regionala 1:1-medel motsvarande 0,8 miljoner kronor.
I samband med bildandet av Region Örebro län 2015 upphörde Regionförbundet Örebro. Landstingsfullmäktige beslutade 2014 att kvarvarande eget kapital i regionförbundet skulle överföras till regionen och "öronmärkas" för regionalt utvecklingsarbete. I juni 2024 uppgår detta kapital till 4,0 miljoner kronor. Projektets kvarvarande finansieringsbehov föreslås ske genom att 2,1 miljoner ianspråktas från detta öronmärkta kapital.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
14
Statsbidrag i syfte att utföra fördjupade kartläggningar av skyddade utrymmen avsedda för hälso- och sjukvården
Socialstyrelsen fördelar 2024 ett statsbidrag i syfte att utföra fördjupade kartläggningar av skyddade utrymmen avsedda för hälso- och sjukvården. De fördjupade kartläggningarna ska bland annat ge en bild av underhållsbehovet för skyddade utrymmen avsedda för hälso- och sjukvården. Region Örebro län genomför under året en sådan kartläggning varför det finns möjlighet att söka statsbidrag för kostnader förknippade med det arbetet.
Aktuell kartläggning är en del i det pågående investeringsprogrammet SSIK – sjukvårdens säkerhet i kris och krig där kartläggning och analys av driftsäkerheten på regionens tre sjukhus pågår sedan 2023.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna i Region Örebro län har överlämnat revisionsrapporten Granskning av omställning till nära vård. Revisorernas samlade bedömning är att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte helt har säkerställt att planeringen för omställningen till nära vård styrs och följs upp på ett ändamålsenligt vis, och lämnar därför två rekommendationer.
I förslaget till svar över revisionsrapporten beskrivs att rapporten belyser viktiga frågeställningar och sammanfattar nuläget. Det står också att rapporten beskriver flera utmaningar som hälso- och sjukvårdsnämnden och regionstyrelsen behöver arbeta vidare med.
När det gäller den första rekommendationen, som handlar om att säkerställa långsiktig finansiering av omställningen till nära vård, står det i svaret att omställningen med tanke på den samlade ekonomiska situationen behöver ske genom en omfördelning av befintliga resurser. När det gäller den andra rekommendationen, som handlar om att följa arbetet med indikatorer för att säkerställa att de mäter rörelsen till en god och nära vård, står det i svaret att det är en utmaning för hela regionsverige att hitta relevanta indikatorer.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
-
Statskontoret har skrivit en rapport om koncentration av viss länsstyrelseverksamhet. I rapporten föreslås att ett antal redan koncentrerade verksamheter*, ska koncentreras från 7 till 6 länsstyrelser samt att ytterligare ett antal verksamheter** ska koncentreras från 21 till 6 länsstyrelser. Ändringarna ska medföra att länsstyrelserna i Norrbottens, Skåne,
Stockholms, Västra Götalands, Örebro och Östergötlands län ansvarar
för dessa verksamheter.
Region Örebro län berörs inte i någon större omfattning av konsekvenserna av det som föreslås, men det kan nämnas att Region Örebro läns erfarenheter av tidigare koncentration av stiftelseärenden, är positiva. Mot bakgrund av detta, och då förslagen generellt stärker länet, stället sig Region Örebro län positiv till förslagen.
*De redan koncentrerade verksamheterna är medborgarskapsärenden, överförmyndare, begravningsfrågor, pantlåneverksamhet, bilskrotningsfonden, sjunket gods, deponerade medel, allmänna arvsfonden, häradsallmänningar, bevakningsföretag, bitillsyn och stiftelser.
**De ytterligare verksamheterna är godkännande av skyddsvakter, deponering av hyra och arrende enligt jordabalken, auktorisering av skrotare, avveckling av stadgad åborätt [ålderdomlig juridisk term avseende rätten att leva på och bruka annans mark och landgille [betalningen för åborätten] samt vissa individärenden.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
351kb Ladda ner dokument
-
-
17
Ds 2024:10, Stärkt skydd för vissa förtroendevalda och en tydligare intern kontroll i kommuner och regioner, remiss
I Ds 2024:120 föreslås en skyldighet för kommuner och regioner att förebygga att en kommunal- och regionråd med flera, utsätts för ohälsa eller olycksfall till följd av hot och våld. Den nya skyldigheten motsvarar det ansvar som kommuner och regioner har för sina arbetstagare enligt 3 kap. 2 § första stycket och 3 § första stycket andra meningen arbetsmiljölagen (1977:1160), i fråga om hot och våld. Förslaget syftar till att stärka skyddet mot hot och våld för kommunal- och regionråd med flera.
Promemorian innehåller även ett förslag om att den interna
kontrollen i kommuner och regioner ska förebygga fel och
oegentligheter i verksamheten. Syftet med förslaget är att
kommuner och regioner i större omfattning ska förebygga, upptäcka
och åtgärda fel och oegentligheter i verksamheten.
Region Örebro län anser det vara mycket viktigt att de förtroendevalda kan utföra sina uppdrag under betryggande omständigheter. Regionerna ansvarar redan idag för att råden (och andra förtroendevalda) kan utföra sitt uppdrag på ett tryggt sätt inom ramen för den verksamhet som regionerna ansvarar för. Genom förslaget utökas emellertid ansvaret till att omfatta även sådan verksamhet som råden deltar i utanför regionerna kontroll. Detta kan medföra problem, då regionerna naturligtvis inte, såsom avseende anställda, kan bestämma på vilket sätt en förtroendevald närmare ska utföra sitt uppdrag. Denna problematik borde ha behandlats djupare i utredningen. Det går därför inte att i nuläget tillstyrka den föreslagna förändringen, även om det naturligtvis är angeläget att de förtroendevaldas möjlighet att tryggt utföra sina uppdrag stärks på olika sätt.
Region Örebro län anser även att arbetet med att förebygga, upptäcka
och åtgärda fel och oegentligheter i verksamheten är av mycket stor vikt, och i det närmaste självklart, varför förslaget i detta avseende tillstyrks.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
399kb Ladda ner dokument
-
454kb Ladda ner dokument
-
-
18
Svar på remiss avseende kamerabevakning i offentlig verksamhet - lättnader och utökade möjligheter
Region Örebro län, regionen, har fått möjlighet att lämna synpunkter på SOU 2024:27 om kamerabevakning i offentlig verksamhet – lättnader och utökade möjligheter.
Föreslagna förändringar i nuvarande kamerabevakningslag kommer att innebära viktiga lättnader och till viss del utökade möjligheter till kamerabevakning. Det är förslag som regionen välkomnar. Detta mot bakgrund av att den befintliga lagen och hanteringen är komplicerad, inte upplevs som ändamålsenlig utifrån dagens behov och sist men inte minst är det idag administrativt betungande och mycket tidskrävande att ansöka om och få beviljat ett tillstånd att kamerabevaka viss plats.
Den nuvarande lagen är således problematisk ur flera perspektiv. Idag måste bland annat myndigheter ha tillstånd för bevakning av ”plats ditt allmänheten har tillträde”. Kameror får inte heller sättas upp i förebyggande syfte utan brott måste ha begåtts på platsen vilket också har varit problematiskt.
Utifrån förslaget så kommer den personliga integriteten beaktas och noggranna avvägningar ska ske innan en kamerabevakning blir aktuell. En ordentlig dokumentation ska ske av bland annat intresseavvägningen, analyser och en registerförteckning ska upprättas. Kamerabevakningen ska också ske öppet och den enskilde ska få information om att kamerabevakning sker. Vidare kan sanktionsavgifter bli aktuellt om inte regelverket följs.
Det nya förslaget kommer att bidra till att säkerheten för både patienter och personal kommer att kunna bli ännu bättre med dessa lättnader och utökade möjligheter. Regionens samhällsviktiga tjänst kommer att kunna bli ytterligare robustare och trygghetsskapandeBilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har tagit del av regeringens utredning för att stärka en långsiktig styrning av arbetet mot könsrelaterat våld och hedersrelaterat våld och förtryck. Utredningens slutsats är att de utmaningar som finns för att uppnå det sjätte delmålet bäst möts genom ett samlat och integrerat delmål mot våld och föreslår ett nytt inkluderande delmål: Mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck samt utnyttjande i prostitution och människohandel ska upphöra. Alla, oavsett kön, ska genom hela livet ha samma rätt och möjlighet till kroppslig och psykisk integritet.
Region Örebro län instämmer i att hedersrelaterat våld och förtryck behöver bekämpas med kraft, men också i att det finns begränsad kunskap om flera våldsformer och därmed ett behov av att tydligare adressera och inkludera flera våldsformer.
Region Örebro län ser inga negativa konsekvenser för regionens verksamheter med en mer inkluderande målformulering. Som utredningen påtalar utgår arbetet redan idag från en vidare definition för att svara mot regionernas uppdrag som vårdgivare och för att möta olika patientgrupper utsatta för våld. En bredare och mer inkluderande skrivning befäster detta.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
-
Det nationella nätverket Healthy Cities Sverige har tagit fram ett förslag på en ny fördelningsmodell för medlemsavgifter som är tänkt att börja gälla från och med år 2025. Förslaget har skickats ut till nätverkets medlemmar på remiss för synpunkter. Remissvaren ska ha inkommit till styrelsen i Healthy Cities Sverige senast 1 september 2024.
Den nuvarande fördelningsmodellen baseras på invånarantal i kommuner, differentierad i tre steg, samt en fast summa för regioner med en årlig indexuppräkning baserat på Sveriges Kommuner och Regioners PKV-index. Styrelsen har genomfört en översyn av nuvarande fördelningsmodell och lämnat förslag på en ny fördelningsmodell som är ytterligare differentierad utifrån invånarantal i elva steg. För regioner ökar den fasta avgiften från 60 300 kronor till 70 000 kronor år 2025 med därefter årlig indexuppräkning.Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
450kb Ladda ner dokument
-
673kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har tillsammans med Region Sörmland, Region Västmanland, Region Östergötland, Region Stockholm och Region Gotland tagit fram En Bättre Sits Storregional Systemanalys 2024, en utvecklingsstrategi för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Systemanalysen uttrycker länens samlade behov av infrastrukturinvesteringar, gemensamma prioriteringar inför framtagande av nationell plan 2026-2037 och ett antal egna åtaganden kopplat till utveckling av det storregionala transportsystemet.
Systemanalys 2024 utgör ett underlag till framtagande av nationella och regionala planer för utveckling av transportsystemet och bedöms ligga i linje med Region Örebro läns prioriteringar.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Örebro kommun har tagit fram en förstudie om biosfärinitiativ Hjälmarlandskapet. Ett biosfärområde är ett geografiskt avgränsat modellområde där nya metoder utvecklas utifrån lokala initiativ och genom lokal samverkan. Ett biosfärområde fungerar som en samverkansmodell där det är möjligt att samla en bedd av myndigheter, näringslivsaktörer och civilsamhälle för att tillsammans identifiera gemensamma hållbarhetsproblem och lösningar. Ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet är lika viktiga aspekter i modellen. Alla organisationer som deltagit i framtagande av förstudien erbjuds nu att inkomma med synpunkter på förstudien.
Förstudien har identifierat sex möjliga fokusområden med ett flertal möjliga insatser inom dessa. De fokusområden som identifierats är Mark- och vattenanvändning, Ekosystem och biologisk mångfald, Lärande och kunskapsbyggnad, Livsmedelsförsörjning, Landsbygdsutveckling och Besöksnäring och friluftsliv.
Initiativet bedöms kunna fungera som en effektiv drivkraft för hållbar regional utveckling i landskapen runt Hjälmaren. I dagsläget är det dock svårt att bedöma exakt hur Region Örebro län kan medverka och/eller bidra till samarbetet. Detta bör avgöras från insats till insats genom fortsatt dialog med Örebro kommun och övriga parter i samarbetet.Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
-
Region Gävleborg har tagit fram en ny strategi med syftet att vägleda länets långsiktiga och gemensamma arbete med att säkra god och hållbar tillgänglighet, genom rumslig närhet, digital tillgänglighet och fysisk mobilitet för invånare, besökare och näringsliv i Gävleborg.
Strategin lyfter många perspektiv som för Gävleborgs län är interna och därav finns väldigt lite att yttra sig om för Region Örebro län. Det som går att yttra sig om är frågor om infrastruktur som Region Gävleborg och Region Örebro län redan samarbetar med eller påverkas av, till exempel Godsstråket genom Bergslagen och TEN-T förordningen.
Frågorna som lyfts i strategin är precis samma som förvaltningen brottas med att samordna internt på Region Örebro län. Region Gävleborgs arbete kan därför ses på som inspiration av hur man kan arbeta med rumslig närhet, digital tillgänglighet och fysisk mobilitet.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikverket har gjort en översyn på riksintressen för kommunikationer och har föreslagit flertalet justeringar av de kriterium som styr vad Trafikverket anser vara riksintressen.
Trafikverkets förslag till förändringar är lätta att överblicka men det är svårt att se vilka direkta konsekvenser det kan ge i framtida bedömningar av riksintressen och på sikt i den konkreta samhällsplaneringen som utförs av regioner och kommuner i samverkan med staten och andra aktörer.
Vissa formuleringar gör att kriterierna öppnar för kvalitativa men sakliga bedömningar, vilket är väldigt bra eftersom tidigare kriterier haft alltför kvantitativa bedömningsgrunder. Andra formuleringar öppnar däremot upp för godtycklighet där tillgången på lokal information kan bli avgörande för bedömningar vilket är negativt i det här fallet. Därtill är det otydligt i vissa formuleringar vad Trafikverket bedömer är ”nationellt” eller ”mycket”, något som kan behöva preciseras ytterligare utan att behöva vara kvantitativt formulerat.Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
681kb Ladda ner dokument
-
683kb Ladda ner dokument
-
724kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
25
Svar på remiss om förslag om nedläggning av spår och växlar vid driftplats Laxå, bandel 511 i Laxå kommun, Örebro län
Trafikverket har inkommit med förslag om nedläggning av spår och växlar vid driftplats Laxå. Förslaget är en del av projektet Laxå bangårdsombyggnad vars genomförande kommer att innebära högre trafiksäkerhet på Laxå station, bättre arbetsmiljö för lokförare och högre hastighet för tågen. Högre hastighet ökar kapaciteten på Västra stambanan vilket ger kortare restider. Förslaget bedöms ligga i linje med Region Örebro läns önskan om att utveckla järnvägen genom Laxå samt Laxå bangård och station.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
719kb Ladda ner dokument
-
663kb Ladda ner dokument
-
-
26
Besvarande av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om solceller på regionens alla byggnader och skärpta energimål
Den 18 december 2023 inkom Vänsterpartiet med en motion till regionfullmäktige. I motionen föreslås att fullmäktige beslutar om skärpta energimål.
Servicenämnden håller med motionärerna om att frågeställningar kring energi är viktiga och att det är något som Region Örebro län behöver arbeta kontinuerligt med.
Ett arbete med framtagande/revidering av program för Hållbar utveckling för perioden efter 2025 kommer att påbörjas under 2024. I samband med detta arbete kommer en genomgång av samtliga mål och indikatorer göras för att se över om ambitionsnivån ska höjas, om indikatorer ska formuleras om eller om de helt ska tas bort. Nya indikatorer kan komma att läggas till så att målen och indikatorerna blir relevanta och rimliga och med lämpliga ambitionsnivåer för nästkommande period. Erfarenheter från Region Örebro läns installation av solelanläggningar och arbete med energieffektivisering kommer därmed att beaktas. Revideringen av programmet sker inom det ordinarie arbetet och därtill tillhörande politiska ärendeprocess.Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
27
Besvarande av motion från Elin Jenson (SD), med flera från samma parti, om sammankomster i egna lokaler
Elin Jenson (SD), med flera från samma parti yrkar i motion att möten, utbildningar och konferenser i Region Örebro läns regi i första hand ska hållas i egna lokaler som inte belastar Regionens skattebetalare ytterligare samt att digitala möten ska prioriteras för att reducera kostnaderna. Förslaget motiveras huvudsakligen med att det skulle spara skattepengar.
Region Örebro län håller redan idag flertalet av sina möten och sammankomster i egna lokaler. I stor utsträckning sker möten också i digital form på olika sätt. Det viktiga är att använda lokaler som passar för det typ av möte som ska hållas, och att det kan göras till så låg ekonomisk kostnad som möjligt. Sedan en tid tillbaka förekommer möten i externa lokaler i mycket sparsam omfattning, och då alltid efter noggranna överväganden av den sort som nämnts. Det är mycket viktigt att denna restriktivitet fortsätter att råda. Med detta får motionen anses vara besvarad.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
417kb Ladda ner dokument
-
-
28
Besvarande av motion från Elin Jensen (SD), med flera från samma parti om att se över arbetet med att förhindra välfärdsbrottslighet
Elin Jensen (SD) med flera från samma parti yrkar i motion att Region Örebro län ska se över hur regionen arbetar emot den ökande välfärdsbrottsligheten idag och att strukturera upp hur man ska arbeta framgent, att ta lärdom av hur andra kommuner och regioner arbetar för att stoppa välfärdsbrottsligheten och ansluta regionen till Sveriges Kommuner och Regioners nätverk, välfärdsbrottslighet för regioner, att ta fram en plan över vilka påföljder regionen ska ha när man upptäcker brottslighet, att medvetandegöra alla som jobbar eller har uppdrag inom regionen på vad välfärdsbrottslighet är samt att man jobbar aktivt med kulturen inom verksamheterna, där den stora betydelsen av arbetet emot välfärdsbrottslighet lyfts.
Att motverka och komma tillrätta med så kallad välfärdsbrottslighet och de allvarliga konsekvenser den medför, är mycket viktigt för Region Örebro län. Därför fastslog regionfullmäktige i budgetbeslutet i somras att regionstyrelsen och nämnderna har i uppdrag att förebygga och motverka välfärdsbrottlighet.
Detta motiverades på följande sätt.
Välfärdsbrott handlar om att offentliga utbetalningar inom välfärdssystemet betalas ut på felaktiga grunder. Det kan också handla om aktörer som inte följer de avtal som de ingått med kommun, region eller stat eller andra oegentligheter och brott så som bedrägerier. Det kan också vara brottslighet i syfte att skaffa sig fördelar genom påverkan av hur en myndighet utför sin verksamhet. Välfärdsbrottsligheten har olika följder, såsom påverkan på förtroendet för demokratin. Den kan också ha ekonomiska följder och följder i form av kvalitetsbrister inom verksamheten.
Mot bakgrund av detta ska motionen anses vara besvarad.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
29
Anmälan av ledamotsinitiativ från Willhelm Sundman (L) om granskning av verksamhetskritiska utbildningar
Willhelm Sundman har lämnat in ett ledamotsinitiativ till regionstyrelsen gällande granskningar av verksamhetskritiska utbildningar. Ledamotsinitiativet tar upp att det enligt uppgift förekommer att anställda under utbildning genomför kurser på den grekiska ön Kalymnos. Med anledning av detta föreslås att regionstyrelsen ska begära in motivering från ansvarig beställare samt underlag från förvaltningen gällande fakturor kopplade till Kalymnos Kurser AB. Detta för att säkerställa att resorna och kurserna genomförs i enlighet med beslutet om ekonomiska åtgärder gällande utbildningar, konferenser och resor.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regiondirektören har fattat följande beslut:
- inte besvara samråd om trafikplatsnamn Sannahed 24RS4804,
- förordnande som tandvårdsdirektör/förvaltningschef för Folktandvården Region Örebro län, 24RS5764,
- inte svara på remiss om detaljplan Labradoren 1, Berga gård, Örebro kommun 24RS5096,
- inte svara på remiss om detaljplan Alfred Nobels torg 17RS2481,
- initiering av upphandling av systemstöd för digitala vårdmöten.2. Kanslichefen har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning 24RS6156.3. Forsknings- och utbildningsdirektören har fattat följande beslut:
- Finansieringsintyg för doktorand 24RS151-6—9,
- lönetillägg 24RS5748.4. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat följande beslut:
- bemanningsplaner HS 2024, 24RS6504,
- avslagsbeslut avseende begäran om utlämnande av allmän handling 23RS9655,
- tillsvidareanställningar 24RS4428, 24RS3911, 24RS4310, 24RS4662, 24RS3759, 24RS3898, 24RS4954, 24RS4283, 24RS6035, 24RS6578, 24RS5842, 24RS6260, 24RS6861, 24RS6923, 24RS6791, 24RS6992, 24RS6446, 24RS6473, 24RS6015, 24RS6591, 24RS7093, 24RS7357, 24RS6354, 24RS3632, 24RS5355, 24RS5565, 24RS5428, 24RS5690, 24RS5525, 24RS5788, 24RS4306, 24RS5770, 24RS5689, 24RS5844, 24RS4450, 24RS6166, 24RS5851, 24RS6423,
- lönetillägg 24RS5748, 24RS6819, 24RS4624.5. Tillförordnad områdeschef för nära vård har fattat följande beslut:
- chefsförordnande för biträdande verksamhetschef, vårdcentraler södra länsdelen, beslut fattat av verksamhetschef södra länsdelen 24RS4802-1,
- tjänsteförrättande enhetschef Barn- och ungdomsenheten Nära vård, Länsuppdrag, beslut fattat av verksamhetschef södra länsdelen 23RS4803-1,
- disciplinpåföljd 24RS2991,
- tjänsteförrättande enhetschef Familjerådgivningen, Länsuppdrag, beslut fattat av verksamhetschef södra länsdelen 24RS5426-1,
- tjänsteförrättande enhetschef Barn- och ungdomsenheten Nära vård, beslut fattat av verksamhetschef södra länsdelen 24RS5432-1,
- chefsförordnande för vårdcentralchef, Askersunds vårdcentral södra länsdelen, beslut fattat av verksamhetschef södra länsdelen 24RS5435-1,
- chefsförordnande för vårdcentralchef, Varberga vårdcentral Örebro västra länsdelen, beslut fattat av verksamhetschef Örebro västra länsdelen 24RS5437-1,
- tillsvidareanställningar 24RS4019, 24RS4249, 24RS4437, 24RS4249, 24RS1780, 24RS4269, 24RS6241, 24RS6827, 24RS7012, 24RS7002, 24RS6828, 24RS5850, 24RS6420, 24RS6169,
- lönetillägg 24RS5748, 24RS5353, 24RS5354, 24RS5748, 24RS5609, 24RS6709, 24RS6025, 24RS6819, 24RS6822, 24RS4446, 24RS4624, 24RS4805, 24RS5345, 24RS5347, 24RS5352.6. Områdeschefen för specialiserad vård har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 24RS4255, 24RS4257, 24RS4277, 24RS5169, 24RS6121, 24RS6046, 24RS6124, 24RS6131, 24RS6244, 24RS6843, 24RS5863, 24RS6125, 24RS6040, 24RS6353, 24RS6472, 24RS7031, 24RS7092, 24RS6066, 24RS6078, 24RS6717, 24RS6909, 24RS6120, 24RS7316, 24RS6203, 24RS6847, 24RS7189, 24RS6106, 24RS6069,
- lönetillägg 24RS4624, 24RS5748, 24RS5179, 24RS5599, 24RS5607, 24RS5320, 24RS5610, 24RS5614, 24RS5833, 24RS3292, 24RS5611, 24RS6134, 24RS6135, 24RS5981, 24RS5862, 24RS5961, 24RS6239, 24RS6067, 24RS6167, 24RS5583, 24RS6819, 24RS4624.7. Områdeschefen för psykiatri har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 24RS6161, 24RS6503, 24RS6657, 24RS6237,
- lönetillägg 24RS5748, 24RS4624, 24RS5029.8. Enhetschef för anestesiavdelning 1 Universitetssjukhuset har fattat följande beslut
- tillsvidareanställning 24RS7479.9. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat följande beslut:
- bisysslor maj 2024 24RS35-7—8,
- chefsförordnanden maj 2024, 36-9—13,
- avstängning enligt 10 § AB, 24RS5314,
- tillsvidareanställningar 24RS4684, 24RS4852, 24RS4855, 24RS5034, 24RS5249, 24RS5262, 24RS5335, 24RS5487, 24RS5524, 24RS5737, 24RS5879, 24RS6184, 24RS6238, 24RS6348, 24RS6488, 24RS6582, 24RS6592, 24RS6598, 24RS6600, 24RS6605, 24RS6746,
- lönetillägg 24RS5748, 24RS6819, 24RS4624.10. Förvaltningschef Folktandvården har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 24RS4632, 24RS4638, 24RS7455, 24RS5103, 24RS5746,
- lönetillägg 24RS6819, 24RS4624.11. Förvaltningschefen för Regional utveckling har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 24RS4070, 24RS4694, 24RS4886, 24RS6154, 24RS5843, 24RS5083,
- lönetillägg 24RS4624.
12. Områdeschefen för Utbildning och arbetsmarknad Regional utveckling har fattat beslut om tillsvidareanställning 24RS145.
13. Utvecklingsledare Analys och Strategi Regionalutveckling har fattat beslut om tillsvidareanställningar 24RS4070, 24RS5083.
14. Områdeschefen för Kollektivtrafik Regional utveckling har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 23RS11013, 23RS11015, 23RS11105, 23RS12068, 23RS13335, 24RS5452, 24RS6079, 24RS6077.15. Enhetschefen för Samhällsplanering och infrastruktur Regional utveckling har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 24RS6171, 24RS6172.16. Områdeschefen för Samhällsplanering och infrastruktur Regional utveckling har fattat beslut om tillsvidareanställningar 24RS6171, 24RS6172.
17. Områdeschefen för Näringslivsutveckling Regional utveckling har fattat beslut om tillsvidareanställningar 24RS5843.
18. Områdeschefen för Energi och klimat Regional utveckling har fattat beslut om tillsvidareanställningar 24RS3614, 24RS9683.
19. Rektor Fellingsbro folkhögskola har fattat beslut om tillsvidareanställning 24RS5266.
20. Förvaltningschefen för Företagshälsa och tolkförmedling har fattat följande beslut:
- tillförordnade av områdeschef för Tolk- och översättarservice, Företagshälsa och tolkförmedling för tiden 2024-08-26 – 2025-08-25, 24RS7823.Meddelandeärenden:
21. Länsstyrelsen i Örebro län har överlämnat:
- 18FS 2024:5, Föreskrifter om tillfällig begränsning av vattenområde utanför Näsets badplats (västra) mellan den 14-16 juni 2024, Karlskoga kommun,
- 18FS 2024:6, Beslut om föreskrifter och allmänna råd om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism i Dalarnas, Gävleborgs, Hallands, Värmlands, Västra Götaland och Örebro län,
- 18FS 2024:7, Föreskrifter om tillfälligt förbud mot fartyg i Lilla Lindesjön med avrinningsområde, Stora Lindesjön och Stora Lindesjöns avrinningsområde till riksväg 68 i Bottenån den 23 augusti 2024 mellan 15:30-24:00,
- 18FS 2024:8, Tillkännagivande av Länsstyrelsen i Västra Götalands läns (Vattenmyndigheten för Västerhavets vattendistrikts) föreskrifter om ändring i Länsstyrelsen i Västra Götalands läns (Vattenmyndigheten för Västerhavets vattendistrikts) föreskrifter (14FS 2021:43) om kvalitetskrav för vattenförekomster i Västerhavets vattendistrikt.22. Sveriges kommuner och regioner har överlämnat:
- Cirkulär 24:33, Arbetsförmedlingens beslut om vidareplacering vid subventionerade anställningar 24RS6280,
- Cirkulär 24:02, Huvudöverenskommelse HÖK 24 med OFRs förbundsområde Hälso- och sjukvård 24RS6868.23. Protokoll
- Etikrådet, 2024-04-30, 2024-06-13,
- Länsgården Fastigheter AB, 2024-05-30,
- Gåsen Fastigheter AB 2024-05-30,
- Pensionärsrådet 2024-05-22,
- Rådet för funktionshinderfrågor, 2024-06-14,
- Specifika samverkansrådet för skola, utbildning och kompetensförsörjning, 2024-04-14,
-? Svealandstrafiken AB, 2024-05-28,
- Svealandstrafiken AB, 2024-05-28, årsstämma Svealandstrafiken AB, 2024-05-27,
- Tåg i Bergslagen AB, 2024-05-17, konstituerande,
- Tåg i Bergslagen, 2024-05-17,
- Tåg i Bergslagen, 2024-05-17, årsstämma.24. Niklas Tiedermann är tillförordnad regiondirektör under Rickard Simonssons ledighet 3-5 juni 2024.
25. Maria Åkesson är tillförordnad regiondirektör under Rickard Simonssons ledighet 8 – 14 juli 2024.
26. Jonas Claesson är tillförordnad regiondirektör under Rickard Simonssons ledighet 17 juli – 4 augusti 2024.
27. Ekonomistaben har överlämnat:
- Finansrapport maj, juni, juli 2024, 24RS1555.
- Innehavsrapport maj, juni, juli 2024, 24RS1555.
- Compliancerapport - Örebro Q1 2024, 24RS1555. -
31
Regiondirektörens information
-
32
Information - Periodrapport juli 2024