Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Protokollsjustering
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 24 april 2025 om förbättring av förlossningen.
Medborgarförslaget har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 24 april 2025 om bättre folktandvård.
Medborgarförslaget har överlämnats till Folktandvården för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 24 april 2025 om att göra sköterske-yrket mer attraktivt genom ett skatteavdrag.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regionkansliet, Staben HR för stöd i beredningen.
Bilagor
Region Örebro län har bjudits in att, tillsammans med övriga regioner i programområdet, gemensamt föreslå personer till ordförandeposten samt till vice ordförandeposten för det nya partnerskapet i NUTS2-regionen för resterande del av genomförandet av programperioden 2021-2027.
Bilagor
Periodens balanskravsresultat uppgår till 266 miljoner kronor, i jämförelse med -247 miljoner kronor föregående år.
Nettokostnaden för perioden är 4,1 miljarder kronor vilket är en minskning med 245 miljoner kronor eller 5,6 procent jämfört med föregående år. Per april 2024 var ökningstakten 4,5 procent och skillnaden mellan åren beror främst på lägre pensionskostnader.
Helårsprognosen för balanskravsresultatet uppgår till 550 miljoner kronor. Prognostiserat balanskravsresultat kommer att användas för att återställa negativt balanskravsresultat från 2023 på -909 miljoner kronor.
Bilagor
Regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget är Region Örebro läns övergripande styrdokument. Det syftar till att utveckla Region Örebro läns verksamheter för att tillgodose invånarnas och samhällets behov på bästa sätt. I verksamhetsplanen anges mål, inriktningar och ambitioner samt hur verksamheter och investeringar ska finansieras.
Grundförutsättningen för ekonomistyrningen i Region Örebro län är att nämnderna har en ekonomi i balans för samtliga år. En tidig prognos för Region Örebro län för år 2025 visar på ett positivt balanskravsresultat på 550 miljoner kronor, vilket är cirka 400 miljoner kronor bättre än budget. Osäkerhet på de finansiella marknaderna har dock haft en negativ påverka på pensionsmedelsportföljens marknadsvärde, viket innebär att årets resultat riskerar att bli lägre. Per april 2025 uppgår prognosen för årets resultat till cirka +200 miljoner kronor.
Beslutet att fastställa verksamhetsplan med budget 2026 innebär bland annat följande för år 2026, att:
• Skattesatsen för Region Örebro län är 12,30 kronor.
• Budgeterat årets resultat uppgår till 869 miljoner kronor.
• Respektive nämnd har ett ansvar att bedriva verksamhet inom ekonomisk ram utifrån driftbudgeten. Det innebär att samtliga nämnder ska fortsätta arbetet med åtgärder enligt tidigare beslutade handlingsplaner eller fatta nya beslut om åtgärder i det fall den ekonomiska utvecklingen i en nämnd förutsätter det för att nämndens ska ha balans i ekonomin 2026.
• Respektive nämnd får i uppdrag att genomföra avgiftshöjningar som det framgår i detta dokument.
• Högkostnadsskyddet för öppenvård ska vara oförändrat.
• Regionstyrelsen har i uppdrag att fördela anslag motsvarande ökningen av statsbidraget för förmånsläkemedel till berörd nämnd när beloppet är känt.
• Regionstyrelsen delegeras ansvaret att, när villkor och andra förutsättningar för ett nytt eller justerat statsbidrag är känt, tilldela berörd nämnd ekonomiskt ansvar för statsbidraget eller utökad ram.
• Regionstyrelsen disponerar en planeringsreserv på 50 miljoner kronor, en omställningsreserv för demografiska utmaningar på 100 miljoner kronor samt en reserv för robusthetshöjande åtgärder på 50 miljoner kronor.
• Ramar för nämndernas investeringar uppgår till 815 miljoner kronor.
• Investeringar i finansiell leasing budgeteras till 210 miljoner kronor.
• Upplåningsramen, inklusive lån för externt uthyrda investeringar, uppgår till
3 687 miljoner kronor.
• Checkräkningskrediten uppgår till 1 miljard kronor.
• Nya placeringar i Region Örebro läns pensionsmedelsportfölj uppgår till
200 miljoner kronor.
• Kreditlimiter och borgensavgifter för ägda bolag fastställs som det framgår i detta dokument.
• Målsättningar med styrtal fastställs som det framgår i detta dokument.
• Uppdrag till regionstyrelsen och nämnderna fastställs som det framgår i detta dokument.
• Riktlinjen för god ekonomisk hushållning, resultatreserv och ekonomisk styrning fastställs som det framgår i detta dokument.
Bilagor
Det sker en kontinuerlig kostnadsutveckling av produktionen för kollektivtrafiken. En del av kostnaderna täcks av biljettintäkter. I förslaget ska kollektivtrafikens taxa höjas med totalt 2,5 procent som träder i kraft den 8 januari 2026.
Kollektivtrafiknämnden föreslås få mandat att fatta beslut om hur höjningen ska fördelas mellan samtliga biljetter och relationer. I förslaget ska också möjlighet ges att erbjuda tillfälliga taxor i samband med kampanjer och aktiviteter.
En ändring föreslås för studenter 20+ om att få tilläggsavgiften reducerad till 250 kronor om resenär vid lämnande av synpunkt på tilläggsavgift bifogar giltigt studentlegitimation med studentresesymbol.
Bilagor
Innan den generella ökningen av avgifter gjordes med 10 procent 2024 samt höjning om 15 procent för 2025 hade Region Örebro län inte höjt egenavgiften för sjukresor och färdtjänstresor sedan 2009. Vid beslutet om höjning av egenavgifterna 2009 bestämdes att avgiften skulle indexeras varje år. Detta har inte gjorts. En årlig indexökning av egenavgiften hade medfört en 47,6 procent högre egenavgift 2026 än 2009.
Förslaget är en höjning om 5 procent för 2026, 2027 och 2028, i syfte att börja harmonisera prisdifferensen på egenavgift inom Serviceresor. Med höjningen om 5 procent blir egenavgiften år 2026 30 procent högre än 2009. Tanken är att egenavgifterna höjs 5 procent på sjukresor och färdtjänstresor samt att högkostnadsskyddet för sjukresor höjs med 5 procent respektive år 2026, 2027 och 2028.
Bilagor
Mälardalstrafiks regionaltågstrafik med Mälartåg binder ihop regioner, städer och människor och främjar en livskraftig Stockholm-Mälardalsregion som fortsätter växa och utvecklas.
Under 2024 reste över 12 miljoner med Mälartåg till jobb och studier, till nära och kära. För att fortsätta tillhandahålla en tillfredsställande och tillförlitlig regionaltågstrafik även i framtiden behöver fordonstillgången hos Mälardalstrafik säkras. Sedan 2016 har trafikutbudet i hela systemet fördubblats, räknat i tågkilometer, på linjerna som Mälartåg trafikerar i dag.
Detta till gagn för våra invånare, näringslivet i vår region och samhället i stort. Men för att fortsätta kunna erbjuda en attraktiv och stabil regionaltågstrafik i framtiden behövs fler tåg.
För att fortsätta tillhandahålla en robust, stabil och attraktiv regionaltågstrafik också i framtiden måste det tillföras ytterligare fordon till verksamheten. Om det inte görs finns en risk för en reducerad trafikomfattning jämfört med nuvarande trafikutbud. Fordonen behövs för en bättre redundans och reservkapacitet både i den vardagliga driften men också för att säkra upp trafiken när äldre fordon tas ur trafik för tunga underhållsåtgärder som tar längre tid.
På styrelsemötet den 17 januari 2025 tog Mälardalstrafiks styrelse ett beslut om att gå vidare med förslaget att anskaffa 13 fordon av modellen Dosto ER1 till Mälardalstrafiks verksamhet. Dosto ER1 är en fyrvagnars elektrisk dubbeldäckad motorvagn, utvecklad av Stadler Rail för den svenska regionaltrafiken.
Vid ett extra inkallat ägarråd som genomfördes den 12 februari 2025 beslutade ägarrådet att godkänna styrelsens beslut.
Bilagor
Transitio genomförde under åren 2002 och 2003 leasingtransaktioner med amerikanska banker som investerare avseende spårfordon. Fullmäktige i Region Örebro län samt fullmäktige i övriga uppdragsgivande regioner beslutade i början av 2000-talet om aktuell finansieringslösning samt ställde säkerhet i form av borgen för avtalens fullgörande.
Intäkter och kostnader kopplade till transaktionerna debiteras löpande till hyrestagarna av fordonen som omfattas av avtalen. En av hyrestagarna är Tåg i Bergslagen.
Avtalstiden uppgår till cirka 28 år och innebär att de löper ut inom några få år. Marknadsförutsättningar såsom räntenivåer och valutakurser innebär att det i slutet av avtalstiden kan uppkomma gynnsamma förutsättningar och ett intresse från marknaden som innebär att avtalen kan avslutas i förväg.
I händelse av ett sådant intresse från marknadsaktör, behöver Transitio mandat att relativt snabbt agera på uppdrag av regionerna. Detta eftersom räntenivåer, valutakurser eller andra förutsättningar snabbt kan förändras.
Transitio ges därför ett mandat att i förväg avsluta leasingtransaktioner under förutsättning att det kan ske utan ökade kostnader eller behov av utökade säkerheter för berörda regioner.
Bilagor
Scantec AB ägs gemensamt av Kumla kommun och Region Örebro län, via Region Örebro läns förvaltnings AB (RÖLFAB). Ägarandelen är 50 procent vardera.
Ägarna har beslutat att verksamheten i bolaget ska avvecklas (Region Örebro län, regionfullmäktige 2025-02-26, §14). En ny styrelse har tillsatts för att verkställa beslutet. Bolaget har lån om 19,5 mkr som ägarna har gått i borgen för, varav hälften är Region Örebro läns åtagande.
Bolagets styrelse har inkommit med en begäran om att ägarna vidtar åtgärder för att bolagets externa låneskuld kan amorteras i syfte att minskar framtida kostnader för bolaget. Bolaget har i nuläget inte förutsättningar att göra det med egen likviditet.
Åtgärder för att lösa lånen sker i olika steg.
I steg ett tillskjuter ägarna 9 750 000 kr i likvida medel vardera till Scantec AB. Likviden är avsedd för att Scantec AB ska kunna reglera aktuell låneskuld till Kommuninvest om totalt 19 500 000 kr. För att hantera kapitaliseringen utställer respektive ägare (RÖLFAB och Kumla kommun) varsin lånerevers om 9 750 000 kr till Scantec AB. Genom reverserna uppstår en skuld från Scantec AB till ägarna om 19 500 000 kr.
I steg två beslutar bolagsstämman i Scantec AB, på förslag från bolagets styrelse, att en riktad nyemission om 1000 aktier per delägare ska ske till ett pris om 9 750 000 kr i syfte att hantera skulden. Scantec AB:s aktiekapital efter emission uppgår till 5 950 000 kr och antal aktier uppgår till 59 500.
I ett sista steg beslutar RÖLFAB att teckna 1000 aktier i Scantec AB:s nyemission. Aktievärdet på dessa aktier uppgår sammantaget till 9 750 000 kr. De nytecknade aktierna kvittar den fordran som uppstår i samband med att RÖLFAB lämnar likvidtillskott till Scantec AB (steg 1).
Efter genomförd emission makuleras reverserna, låneskulden hos Kommuninvest är reglerad och skuldförhållandet mellan Scantec AB och ägarna har upphört.
Genom att genomföra kapitalisering kan Scantec AB lösa befintliga lån mot Kommuninvest. Därtill stärks bolagets egna kapital, vilket innebär att bolaget kommer ur kontrollbalansräkningssituation.
Bilagor
Kommunalförbundet Skandionkliniken har tagit fram en årsredovisning för 2024 för behandling av samtliga medlemsregioner, däribland Region Örebro län.
Kommunalförbundet Skandionkliniken behandlar tumörer med protonstrålning vid Skandionkliniken i Uppsala. I samma fastighet finns även Hotel von Kraemer som erbjuder patienter och anhöriga boende i samband med behandlingen. 230 svenska patienter startade sin behandling 2024, en minskning med 83 jämfört med 2023. 14 utländska patienter startade sin behandling under 2024, en minskning med 10 jämfört med 2023. Sju kliniska studier pågår. 75 av 244 (31 procent) patienter inkluderades i en vetenskaplig studie. KAS fortsätter tills vidare att driva Hotel von Kraemer i egen regi. Tvisten med den förra entreprenören fortgår. Antalet behandlingsfraktioner blev 5 997 (9 266 året innan).
Det ekonomiska resultatet för 2024 var totalt ett överskott på 1,8 miljoner kronor (året innan 27 miljoner kronor) vilket innebar en negativ budgetavvikelse på 4 miljoner kronor. Resultatet fördelade sig på Skandionkliniken 1,6 miljoner kronor och Hotel von Kraemer 0,2 miljoner kronor. Överskottet används för att återställa det egna kapitalet, vilket då blir -34 miljoner kronor. Målsättningen är fortsatt att återställa det egna kapitalet senast 2027.
Bilagor
Samordningsförbunden i Lekeberg och Örebro, Sydnärke, Karlskoga/Degerfors och Norra Örebro län SOFINT har inkommit med årsredovisningar och revisionsberättelser för 2024. Förbundens ändamål är att svara för en finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet mellan Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, regionorganisationen och kommun. I enlighet med förbundsordningen ska styrelserna årligen till förbundsmedlemmarna i samband med bokslutet redovisa verksamheternas resultat. Respektive förbundsmedlem ska pröva frågan om ansvarsfrihet för förbundens styrelser för det gångna året.
Bilagor
Fördelning av statsbidrag för att höja driftsäkerheten i hälso- och sjukvårdens fastigheter, faktiska åtgärder 2025
Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att dela ut statsbidrag för faktiska åtgärder 2025 i syfte att höja driftssäkerheten på hälso- och sjukvårdens fastigheter. Region Örebro län kan rekvirera 7,2 miljoner kronor för sådana åtgärder.
Bidraget finansierar åtgärder som regionerna får vidta inom ramen för investeringsprogrammet Sjukvårdens säkerhet i kris och krig (SSIK). Målet med investeringsprogrammet är i ett första steg att åstadkomma robusta sjukhusfastigheter med god driftsäkerhet under höjd beredskap. Bidraget är i första hand tänkt att finansiera åtgärder i fastigheter där det bedrivs sluten vård, men kan även användas till verksamheter där det bedrivs övrig hälso- och sjukvård.
Ett antal projekt pågår i syfte att höja driftssäkerheten på Region Örebro läns hälso- och sjukvårdsfastigheter, till exempel nödstopp ventilation vid förorenad luft samt elförsörjning, båda vid Universitetssjukhuset Örebro.
Bilagor
Fördelning av statsbidrag till regionerna för att stärka och utveckla primärvårdens arbete med psykisk ohälsa
Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att betala ut 496 miljoner kronor till regionerna för att stärka och utveckla primärvårdens arbete med psykisk ohälsa. För Region Örebro läns del innebär det 14,5 miljoner kronor. Statsbidraget föreslås fördelas till Hälsovalsenheten, som lyder under regionstyrelsen, för att koordinera åtgärder som är i linje med Socialstyrelsens målbild. Inledningsvis planeras utbildningsinsatser för att lyfta kunskapsnivån kring psykisk ohälsa vilka ska erbjudas medarbetare på samtliga vårdcentraler i länet. Därtill ska medel fördelas utifrån antal listade för att respektive vårdcentral ska kunna göra förstärkningar av lämpliga resurser som krävs i arbetet med psykisk ohälsa. Användningen av statsbidraget ska återrapporteras till Hälsovalsenheten som sedan ska göra en återrapportering från regionen till Socialstyrelsen efter årets slut.
Bilagor
Förslag till ny energi- och klimatstrategi för Örebro län, åren 2025–2029 har tagits fram.
Strategin har skrivits fram i bred dialog med länets aktörer, och i samverkan med Länsstyrelsen i Örebro län. Energi- och klimatstrategin är en plattform för länets kommuner, företag och organisationer. Utifrån strategin kan handlingsplaner och andra insatser i många former sättas i verket. Strategin innehåller gemensamma visioner och målformuleringar inom områdena transport, energi och cirkularitet. Strategins målsättning innebär ökad energieffektivisering, minskad klimatpåverkan och högre andel fossilfri energi i länet.
Den nya energi- och klimatstrategin ska beslutas av regionala tillväxtnämnden, regionstyrelsen och regionfullmäktige under 2025. Strategin beslutas även av ledningen för Länsstyrelsen i Örebro län i en parallell process.
Bilagor
Region Örebro län ska utifrån bibliotekslagen (2013:801) anta en biblioteksplan för sin verksamhet på biblioteksområdet enligt 17 §. Planen beskriver bibliotekens verksamhet och innehåller målbilder för 2026 – 2028.
En ny biblioteksplan för Region Örebro län har tagits fram i dialog med regionens biblioteksverksamheter. Biblioteksplanen har haft en remissperiod från den 15 april till den 10 juni 2024, därefter har planen bearbetats i samråd med berörda biblioteksverksamheter. Efter remissperioden pausades processen tillfälligt på grund av förändringar inom Patientbiblioteket USÖ. Regionstyrelsen beslutade att förlänga nuvarande biblioteksplan att gälla till och med 2025.
Den nya biblioteksplanen avses gälla från den 1 januari 2026 till och med den 31 december 2028.
Bilagor
Finansiering av dokumentation gällande massmordet på Risbergska skolan, Örebro, Örebro läns museum
Örebro läns museum har till regionstyrelsen inkommit med ansökan om medel till arbete för att dokumentera olika aspekter på massmordet vid Risbergska skolan den 4 februari 2025.
Örebro läns museum avser att genom projektet bidra till den långsiktiga dokumentationen av vad som händer med människor och i samhället efter detta dåd. Länsmuseet vill fortsätta dokumentera hur de berörda reagerade och agerade i samband med dådet, men framför allt hur de påverkats efteråt, under det första året.
För att ge museet möjlighet att arbeta med ovanstående insats ansöker museet om extra finansiering med 350 000 kronor, varav 175 000 kronor 2025 och
175 000 kronor 2026.
Region Örebro län finansierar genom den så kallade samverkansmodellen bland annat verksamhet vid Örebro läns museum. Inom den finansieringen beslutar sedan museet hur medlen ska användas i verksamheten. Museet har nu ansökt om extra bidrag. Ett bifall till ansökan får anses vara motiverat mot bakgrund den exceptionella händelsens karaktär, och att museet genom sitt arbete på ett värdefullt sätt kan antas bidra till övergripande mål om sammanhållning i länet genom dokumentation av ett viktigt skede i utvecklingen.
Bilagor
Regeringen har inrättat en effektivitetsdelegation för hälso- och sjukvården med uppdrag att fördela 250 miljoner kronor per år i statsbidrag till regionerna för insatser för att höja effektiviteten i hälso- och sjukvården under perioden 2025–2030. Statsbidraget fördelas utifrån ansökningar där regionerna enskilt eller i samverkan beskriver hur de vill använda medlen och förväntade resultat i form av effektiviseringar inom hälso- och sjukvården och dess administration .
Regionerna har gemensamt identifierat två områden där samarbete mellan samtliga 21 regioner bedöms ge betydande effektivitetsvinster. För dessa områden vill regionerna göra gemensamma ansökningar om statsbidrag. Det första området handlar om att hjälpas åt att lösa ut hinder för AI-tillämpningar som förväntas ge betydande kvalitets- och effektivitetsvinster. Genom att samarbeta kring att lösa ut hinder för AI-tillämpningar inom exempelvis data, juridik, nytto- och riskanalyser och kompetensutveckling uppstår samverkansvinster när nödvändiga underlag tas fram 1 gång i stället för 21 gånger. Dessutom kan tiden till implementering kortas och effektivitetsvinster (exempelvis genom minskad administration) uppnås i potentiellt alla regioner. Regionerna samarbetar redan kring området men statsbidrag innebär en möjlighet att förstärka och accelerera det gemensamma arbetet. Det andra området handlar om att utveckla en gemensam process och plattform för att möjliggöra skalning och spridning av lyckade lösningar, både tekniska och organisatoriska. Stora effektivitetsvinster kommer uppstå med ett nationellt ekosystem som möjliggör spridning och skalning av validerade och värdeskapande lösningar.
För regioner som deltar innebär det ett ansvar att, utifrån sina respektive förutsättningar, bidra med resurser till det gemensamma arbetet och dokumentera vilka effekter det gemensamma arbetet medför i regionen. Den tid som avsätts för det gemensamma arbetet kommer att kompenseras genom sökta medel.
Bilagor
Samverkansavtal om nationell samordning och planering av hälso- och sjukvård inför höjd beredskap och krig (NSPL)
Sveriges regioner ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner, såväl i fredstid som vid höjd beredskap och krig. Regionernas ansvar inom totalförsvaret kräver samverkan med andra regioner, kommuner, privata aktörer och statliga myndigheter. För att undvika en splittrad planering av totalförsvaret krävs gemensamma strukturer, gemensam planering och gemensamt ansvarstagande. Samverkan och samarbete mellan regionerna har utvecklats i syfte att säkerställa regionernas del i ett robust totalförsvar. En ökad samverkan mellan regionerna underlättar också den statliga planeringen och förmågan att möta NATO:s krav inom ramen för Sveriges medlemskap. Hälso- och sjukvården har en central plats i totalförsvaret. En fungerande sjukvård i fred är en förutsättning för en fungerande sjukvård i krig.
Den regiongemensamma beredningsfunktionen:
Med beaktande av det finns ett behov av att samverka i syfte att bidra till nå ett robust totalförsvar beslutade har samtliga 21 regioner 2025 beslutat att delta i nationell samordning och planering av hälso- och sjukvård inför och under höjd beredskap och krig (NSPL). Av besluten framgår att det arbete som krävs för att realisera detta kommer att samordnas och utvecklas i en gemensam beredningsfunktion. Funktionen benämns Nationell samordning planering (NSPL). Kansliets roll är att stödja regionerna för att stärka den samlade ledningsförmågan under höjd beredskap och vid krig. Regionerna deltar i gemensam nationell samordning och planering, men ledningen av de verksamheter som behövs under höjd beredskap och krig ligger fortsatt kvar hos respektive regionstyrelse. Beslutsfattande åligger respektive region.
Region Uppsala kommer att vara att vara värd för den regiongemensamma beredningsfunktionen. Region Uppsala kommer att ansvara för att information som beredningsfunktionen NSPL hanterar behandlas på ett säkert sätt utifrån gällande lagar och regler, att säker kommunikation upprätthålls och att verksamheten bedrivs i säkra lokaler. Vidare ansvarar Region Uppsala för att beredningsfunktionens personal vid behov genomgår säkerhetsprövning.
Samverkan genom avtal:
Kommunallagen ger regioner möjlighet att samverka via kommunalförbund, gemensam nämnd och samverkansavtal. En kommunalrättslig samverkan genom avtal bedöms kunna ge den flexibilitet som krävs för att alla regioner, med dess individuella förutsättningar, ska kunna bidra i arbetet med att uppnå en ledningsförmåga under höjd beredskap och vid krig.
Av avtalet framgår bland annat:
•avtalets parter,
• vilka uppgifter och tjänster som avtalet omfattar,
• avtalstiden
• ordning för lösandet av tvister mellan parterna,
• ekonomiska villkor och former för redovisning med mera, samt
• villkoren för avtalets upphörande.
Bilagor
För att kunna ackreditera Universitetssjukhuset i Örebro som ett så kallat Comprehensive Cancer Centre (CCC), vilket hälso- och sjukvårdsförvaltningen anser vara angeläget, krävs medlemskap i en organisation som heter OECI. OECI-:s (Organisationen för europeiska cancerinstitut) uppdrag är att sammanföra EU:s cancerforsknings- och vårdinstitutioner för att skapa en kritisk massa av expertis och kompetens i syfte att bygga och upprätthålla en konsensus om de bästa modellerna för onkologi, modeller och lösningar för att förbättra livskvaliteten för patienterna i EU.
Det är regionstyrelsen som i enlighet med vad regionfullmäktige har bestämt, fattar beslut om medlemskap i organisationer.
Mot bakgrund av vad som sägs ovan föreslås regionstyrelsen fatta beslut om ansökan om medlemskap i OECI.
Bilagor
Riksavtalet för utomlänsvård är en överenskommelse mellan Sveriges
regioner som innehåller bestämmelser om vad som gäller när en person får
vård, såväl fysisk som via distanskontakt utanför sin hemregion eller av
vårdgivare som kontrakterats av annan region. Styrelsen för Sveriges kommuner och regioner (SKR) har godkänt ett nytt riksavtal som ska gälla från 1 september 2025 och rekommenderar landets regioner att godkänna och tillämpa det nya riksavtalet.
Bilagor
Bedrivande av vårdverksamhet vid Eyra Vårdcentral inom Hälsoval Örebro län enligt lag om valfrihetssystem (LOV)
Region Örebro län har utifrån lag om valfrihetssystem (LOV) beslutat att Hälsovalet ger leverantörer av primärvård som uppfyller regionens krav på vårdcentraler, rätt att etablera sig fritt inom länet enligt Lagen om valfrihetssystem (2008:962). Rätt till etablering sker efter en utvärderingsprocess för godkännande. Basuppdraget och ersättningssystemet för vårdcentralerna är lika för alla vårdcentraler oavsett om de drivs i privat eller offentlig regi. Ersättningen till vårdcentralerna följer invånarens val av vårdcentral.
Eyra vårdcentral AB (organisationsnummer 559505-5038)) har inkommit med ansökan om godkännande att få bedriva vårdverksamhet vid Eyra vårdcentral enligt Hälsoval Örebro län Krav- och kvalitetsbok.
Ansökan med samtliga handlingar har granskats utifrån kraven i Hälsoval Örebro län, Krav- och kvalitetsbok. Bedömningen är att Eyra vårdcentral AB uppfyller kraven för att bedriva vårdverksamhet vid Eyra vårdcentral.
Bilagor
Region Örebro län har utifrån lag om valfrihetssystem (LOV) beslutat att från och med 2014 ge en specificerad målgrupp inom den psykiatriska specialistvården möjlighet att fritt välja mellan regionanställda och privata psykoterapeuter som efter godkännande utifrån ställda krav erhållit kontrakt med Region Örebro län om att bedriva psykoterapi inom ramen för LOV. Alla vårdgivare som uppfyller ställda kriterier i förfrågningsunderlaget har rätt att bedriva psykoterapi i länet med ersättning från Region Örebro län. Förfrågningsunderlaget avser tilldelning av kontrakt enlig lag (2008:962) om valfrihetssystem.
Eva Handfast (610929-6621) har ansökt om att få bedriva psykoterapi inom LOV Örebro län. Verksamhetsansvarig och den som ska utföra psykoterapin inom uppdraget är en och samma person. Leverantören är legitimerad psykoterapeut och bedriver psykoterapeutisk behandling med psykodynamisk och affektfokuserad ansats. Eva Handfast arbetar för närvarande inom allmänpsykiatriska kliniken i Hallsberg och har varit godkänd och bedrivit LOV psykoterapi sedan 2021 på heltid inom ramen för sin anställning. Eva Handfast har fått ändrade arbetsuppgifter inom sin anställning och kunde inte fortsätta bedriva LOV psykoterapi därifrån. Nu söker Eva Handfast godkännande som privat psykoterapeut. Psykoterapin kommer att bedrivas på Norensbergsgatan 32 i Örebro. Mottagningen kommer att ta emot patienter fredagar kl. 8.00-17:00.
Bilagor
Tjänsteköp av hiv-test från Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter (RFSL Örebro)
Sedan år 2016 har det varit möjligt att göra hivtest med snabbsvar i RFSL:s lokaler i Örebro. Sedan hösten 2019 finns även möjlighet att göra snabbtest av syfilis. Mottagningen stöds av medel från Folkhälsomyndigheten och Region Örebro län. Region Örebro län ser ett behov av att RFSL fortsatt ska kunna genomföra hiv-test med snabbsvar. Region Örebro län anslår 142 800 kronor för tjänsteköp av RFSL Örebro för verksamhetens mottagning för hivtest med snabbsvar, vilket är samma summa som år 2023 och 2024.
Bilagor
Region Örebro län har sökt och beviljats medel i Tillväxtverkets utlysning ”Strategisk planering i det regionala utvecklingsarbetet – förberedande steg”, som är ett erbjudande för regionerna till en kapacitetshöjning i sitt arbete med samhällsplanering. Utlysningens syfte är att formulera framtida behov och ambitioner kring regionala planeringsprocesser. Under våren 2025 har en undersökande studie genomförts där representanter från Region Örebro län, Länsstyrelsen i Örebro län och länets samtliga kommuner har intervjuats. Intervjuresultatet har gett information om hur Region Örebro län bedriver planeringsarbete och uppfattas som planeringsaktör idag, samt vilka behov Region Örebro län skulle kunna fylla och utveckla. Utifrån det samlade resultatet och nulägesbilden har en föreslagen viljeinriktning formulerats som inspiration för Region Örebro läns fortsatta arbete inom strategisk rumslig planering. Resultatet från den undersökande studien presenteras i rapporten ”Strategisk rumslig planering, Region Örebro län – beskrivning av nuläge och viljeinriktning”.
Bilagor
Regeringen har uppdragit Trafikverket och länsplaneupprättarna att ta fram Nationell plan och länsplaner för perioden 2026-2037.
Länsplanen för Örebro län har fått en ökad budget jämfört med nuvarande plan, från 1161 miljoner kronor till 1489 miljoner kronor. Planförslaget inrymmer infrastrukturåtgärder på statligt vägnät och medel till medfinansiering av åtgärder på kommunalt och enskilt vägnät samt samfinansiering av åtgärder på nationell infrastruktur.
Till länsplanen hör bilagor som beskriver styrande mål och strategier, ett uppdaterat nuläge utifrån flera olika perspektiv, bl a trafiksäkerhet, och en strategisk hållbarhetsbedömning som Trivector tagit fram. I hållbarhetsbedömningen ryms en lagstadgad miljöbedömning och en social konsekvensbedömning.
Planförslaget har tagits fram i samverkan med kommuner, Trafikverket, Länsstyrelsen i Örebro län och näringslivsaktörer i länet.
Bilagor
Samrådsyttrande över detaljplan för del av fastigheten Mikael 2:96 m.fl. (Vivallaparken), Örebro kommun
Örebro kommun har tagit fram ett förslag till detaljplan som bland annat syftar till att möjliggöra utveckling av Vivallaparken och tillskapa en bussgata genom Vivalla, samt utöka befintlig skolgård. Vivalla är byggt som ett trafikseparerat område omgivet av en ringled och instickande säckgator från ringleden till stadsdelens bostadskvarter. Centralt i bostadsområdet finns en långsmal park i nordsydlig riktning där biltrafik är otillåten genom parken mellan bostadskvarteren i stadsdelens östra och västra delar.
Befintlig kollektivtrafik angör Vivalla centrum via Poesigatan där den vänder tillbaka mot Vivallaringen för att fortsätta norrut mot Lundby. Planförslaget syftar till att möjliggöra en ny sträckning för buss som passerar och rundar Vivalla centrum i söder, för att sedan fortsätta norrut genom den västra delen av parken i samma sträckning som den befintliga gång- och cykelvägen för att sedan ansluta till Vivallaringen i norr för fortsättning mot Lundby. Ett nytt hållplatsläge planeras i västra delen av parken mellan Vivallabadet och fastigheten Långseleån 7 där Örebrobostäder planerar för ett nytt allaktivitetshus och torgyta.
Den nya sträckningen blir en del av Citylinjen som byggs ut i Örebro och som syftar till att effektivisera kollektivtrafiken. Vivalla blir därmed en länk i ett större system vilket skapar bättre förutsättningar för en attraktiv och tillgänglig kollektivtrafik till och från området.
Bilagor
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig gällande förslag på ny energipark i Nora kommun. Området för planförslaget består idag av skog där det bedrivs modernt jordbruk samt är område för rekreation och jakt.
I samrådshandlingarna framgår att företaget avser ansökan om tillstånd för max 11 vindkraftverk med en totalhöjd om maximalt 300 meter, solceller omfattandet maximalt 50 hektar yta, batterilagring, transformatorer och annan erforderlig utrusning. Kombinationen av energislag medför positiva effekter och ligger i linje med Region Örebro läns mål kring energi och klimat i den regionala utvecklingsstrategin.
I närliggande geografi för energiparken finns idag byggda vindparker, tillståndsgivna och områden under tillståndsprocess. Etableringarna kommer med stor sannolikhet att bidra till kumulativa effekter i form av ändrad landskapsbild och ökad buller- och skuggspridning.
Bilagor
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig i samrådet av förslag till ny översiktsplan för Lekebergs kommun.
Planförslagets rumsliga utveckling utgår från en tydlig strategi om att skapa en stark och hållbar struktur genom att samordna bebyggelse och kommunikationer i starka stråk. Planens strukturbild prioriterar utveckling i orter utmed tre huvudstråk för att stärka förutsättningarna till hållbara transporter. Med genomtänkta länkar mellan starka stråk, samt strategiskt placerade bytespunkter och en plan för ett ambitiöst cykelnät, förstärks tillgången till hållbara transporter även i mindre bebyggelsekoncentrationer utanför de starka stråken. Strukturbilden visar en stomme för hållbar bebyggelseutveckling och infrastrukturplanering. Hållbarhetsperspektiven är genomgående högt prioriterade och inarbetade i planen.
Sammantaget bedömer Region Örebro län att planförslaget har goda förutsättningar att bidra till den regionala utvecklingsstrategins prioriterade områden med bäring på fysisk planering.
Bilagor
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig i avgräningssamrådet om solpark Hallsberg-Viby, Hallsbergs kommun, där Rabbaldshede Kraft utreder möjligheten att etablera en solpark, lokaliserad mellan Vretsorp och Östansjö.
Projektområdet är cirka 32 hektar och är i huvudsak lokaliserat på produktiv jordbruksmark. Solparken planeras ha en effekt på 27 MWp och en beräknad årlig produktion på 28 GWh/år. Det finns en nätstation med 130 kV-ledning som ligger strax söder om projektområdet, dit anläggningen är tänkt att ansluta.
Region Örebro län har som mål att öka andelen förnybar energi.
Bilagor
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig i samråd inför ansökan om tillstånd enligt miljöbalken avseende Morskoga vindkraftpark i Lindesbergs kommun, som genomförs av Sweco på uppdrag av Landinfra Alpha 1 AB.
Företaget undersöker möjligheterna att inom området utveckla en vindkraftpark och batterilagring. Samrådet genomförs innan upprättande av miljökonsekvensbeskrivning (MKB) och tillståndsansökan. Samrådets syfte är att informera myndigheter, enskilda och allmänhet om det planerade projektet och att på ett övergripande plan redogöra för de miljöeffekter som planerad verksamhet bedöms kunna ge upphov till, medan kommande miljökonsekvensbeskrivning utreder miljöeffekterna vidare.
Utredningsområdet är 14,25 kvadratkilometer stort och beläget nordost om orten Lindesberg och söder om byn Morskoga. Projektområdet utgörs främst av produktiv skogsmark och ett flertal sjöar och vattendrag. Hela projektområdet ligger i en värdetrakt för våtmark och området innefattar kända naturvärden såsom skogliga nyckelbiotoper samt ett område utpekat för naturvårdsprogram av Länsstyrelsen Örebro. I omkringliggande landskap finns flera områden av riksintresse och skyddade områden, dock återfinns inga sådana områden inom projektområdet. Efter detta samråd kommer en miljökonsekvensbeskrivning tas fram för att beskriva vindkraftparkens påverkan på miljön. Utifrån den information som finns att tillgå i detta skede av projektet gör företaget bedömningen att de väsentliga miljöeffekterna från den planerade vindkraftparken vid Morskoga innefattar påverkan på landskapsbild och natur- och vattenmiljö.
Som mest planeras vindkraftparken omfatta 20 vindkraftverk med en maximal höjd om 300 meter. Beräknad effekt per verk är cirka 10 megawatt och produktion cirka 32 gigawattimmar/år. Inom projektområdet planeras även för ett energilager som lokaliseras i närheten av det ställverk där det interna elnätet knyts ihop för att anslutas till regionnätet. Anslutning till överliggande nät planeras i en separat process tillsammans med Vattenfall Eldistribution AB.
Bilagor
Regeringen beslutade den 8 juni 2023 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att se över och lämna förslag på hur tillståndsprövningen enligt miljöbalken kan förenklas och förkortas genom att göra prövningen mer flexibel, effektiv och förutsebar (dir. 2023:78).
Syftet med uppdraget har varit att säkra näringslivets konkurrenskraft, öka investeringsviljan och främja en effektiv industriell klimatomställning, vilket bidrar till att klimat- och miljömålen nås.
Utredningen föreslår en ny samordnad miljöprövnings- och tillståndsprövningsprocess där regelverk och roller tydliggörs men också anpassas bättre till gällande EU-regelverk. Bland annat föreslås att miljöprövning och tillståndsprövning görs i olika spår. Det föreslås också inrättande av en ny myndighet som ansvarar för dessa processer.
Bedömningen är att det är positivt att lagstiftningen samlas på ett ställe i Miljöbalken och i högre grad överensstämmer med EU-lagstiftningen. Dock kommer utredningens förslag för en klar majoritet kommer innebära en process som är mer oförutsägbar, då det endast är ett fåtal verksamheter som i utgångsläget kommer omfattas av miljötillståndsspåret. Resterande kommer omfattas av granskningsspåret med som innebär en större oförutsägbarhet. Bedömningen är även att miljöskyddet riskerar att försvagas när så få miljöpåverkande verksamheter från början kommer omfattas av miljötillståndsspåret.
När det gäller de organisatoriska förslagen instämmer Region Örebro län med behovet av en tydligare process för miljö- och tillståndsbedömningar. Förslaget är att inte ta ställning till vilket förslag som är bäst men uppmana regeringen att välja det alternativ som tar kortast tid att genomföra och har störst potential att bidra till ett effektivt införande av en samordnad miljöbedömnings- och tillståndsprövningsprocess.
Bilagor
Remissvar - delbetänkandet ”Utmönstring av permanent uppehållstillstånd och vissa anpassningar till miniminivån enligt EU:s migrations- och asylpakt” (SOU 2025:31)
Regeringen beslutade den 2 oktober 2023 att ge en särskild utredare i uppdrag att göra en översyn av det svenska regelverket för beviljande av asyl och förfarandet för prövningen av en asylansökan och lämna förslag till författningsändringar och andra åtgärder som syftar till att så långt det är rättsligt möjligt begränsa bland annat asylsökandes rättigheter genom att anpassa regelverket till miniminivån enligt EU-rätten (dir. 2023:137). I det uppdraget ingår att ta ställning till hur möjligheten att beviljas permanent uppehållstillstånd ska utmönstras för vissa utlänningar. Utredningen ska också utreda under vilka förutsättningar permanenta uppehållstillstånd som har beviljats vissa utlänningar ska kunna ändras. Som särskild utredare förordnades tillförordnad rådman (numera rådman) Josephine Boswell. Den 21 november 2024 beslutade regeringen om tilläggsdirektiv för utredningen som innebar en ändring av uppdraget om att anpassa det svenska regelverket till EU:s rättsliga miniminivå. I stället för uppdraget som ingick i de ursprungliga direktiven ska utredningen utreda de frågor i asylprocedurförordningen och asyl- och migrationshanteringsförordningen som har anknytning till det ursprungliga uppdraget och där det finns ett utrymme för medlemsstaterna att välja om regler ska tillämpas eller inte. Det gäller frågor om rätten till rättslig rådgivning, rättsligt bistånd och biträde samt om uppenbart ogrundade ansökningar och avvisning av asylansökan. Utredningen ska fortfarande ta ställning till hur möjligheten att beviljas permanent uppehållstillstånd ska utmönstras för vissa utlänningar (dir. 2024:115). Uppdragen ovan redovisas i detta delbetänkande. Utredaren ska härutöver fullfölja uppdraget om att utreda under vilka
förutsättningar permanenta uppehållstillstånd som har beviljats vissa
utlänningar ska kunna ändras. Det uppdraget ska redovisas senast
den 2 oktober 2025.
Region Örebro län brukar yttra sig endast över remisser som direkt rör dess verksamhet.
Det aktuella delbetänkandet innehåller inte förslag eller slutsatser som direkt rör Region Örebro läns verksamheter. Det föreslås därför att Region Örebro län inte yttrar sig i sak över remissen.
Bilagor
Remissvar - Slutbetänkande av utredningen ”Frihet från våld, förtryck och utnyttjande - En jämställdhetspolitisk strategi mot våld och en stärkt styrning av centrala myndigheter”
Region Örebro län har lämnat följande sammanfattande synpunkter:
Region Örebro län delar utredningens övergripande slutsats om att arbetet mot våld behöver gå från tidsbegränsade tillfälliga uppdrag till ett hållbart långsiktigt arbete med förstärkta grunduppdrag och ett tydligt utpekat ansvar för centrala myndigheter och aktörer, som gemensamt bidrar till ett samordnat arbete.
Region Örebro län delar även utredningens slutsats om att myndigheter, för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck samt utnyttjande i prostitution och människohandel behöver ges förutsättningar att bedriva detta arbete.
Endast genom långsiktighet kan nödvändig kunskap och hållbara arbetsmetoder mot våld utvecklas och implementeras.
Bilagor
Svar på revisionsrapporten Granskning av hantering och förskrivning av läkemedel i hälso- och sjukvården
På uppdrag av regionens revisorer har en granskning genomförts för att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har säkerställt en ändamålsenlig hantering och förskrivning av läkemedel med tillräcklig intern kontroll. Revisorernas samlade bedömning är att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte helt har säkerställt en ändamålsenlig hantering och förskrivning av läkemedel med tillräcklig intern kontroll.
I förslaget till svar kommenteras framför allt de fyra rekommendationer som revisorerna ger. Det framgår bland annat att Region Örebro läns hantering av lagerhantering med hjälp av farmaceuter visar goda resultat och att inga regioner i landet använder heltäckande tekniska systemlösningar för motsvarande lagerhantering. Det framgår även att det nuvarande systemstödet för uppföljning kommer att utvecklas och förbättras inom ramen för det långsiktiga utvecklingsarbete som genomförs med all utdata efter införandet av vårdinformationssystemet Cosmic i höstas.
Bilagor
Besvarande av motion från Ola Karlsson (M) om att ge vårdens medarbetare bättre förutsättningar att göra ett bra jobb
Till Region Örebro län har kommit en motion från Ola Karlsson (M) med ett förslag om att regionfullmäktige beslutar att genomföra ett genomgripande arbete för att ge vårdens medarbetare bättre förutsättningar och verktyg för att kunna göra ett bättre arbete, i enlighet med motionens intentioner.
I förslaget till svar redogörs för varför hälso- och sjukvårdens effektivitet inte kan mätas på samma sätt som produktiviteten inom andra verksamheter. Dessutom beskrivs det byte av vårdinformationssystem som gjordes under hösten 2024 och den utvecklingsplan som bland annat beskriver hur effektiviteten inom länets hälso- och sjukvård ska kunna öka.
Bilagor
Besvarande av motion från Sebastian Cehlin (M), Anna Nordkvist (M) och Wilhelm Sundman (L) om ny ambulansstation i Kopparberg
I en motion till regionfullmäktige föreslår Sebastian Cehlin (M), Anna Nordkvist (M) och Wilhelm Sundman (L) att Region Örebro län snarast utreder nya lokaler för ambulansstationen i Kopparberg och att Region Örebro län söker ersättning från hyresvärden för den oacceptabla levnadsmiljön.
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen är medveten om lokal- och arbetsmiljöfrågan vid ambulansstationen i Kopparberg och de problem som motionärerna tar upp gällande avloppet är åtgärdade. I hälso- och sjukvårdsnämndens och Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhetsplan med budget 2025 ges ett uppdrag till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen om ambulansverksamheten som handlar om att skapa nya arbetssätt tillsammans med vårdcentral och kommun i syfte att skapa en mer tillgänglig vård i områden långt från sjukhus. Med anledning av uppdraget pågår nu ett aktivt arbete i Hälso- och sjukvårdsförvaltningen med att se över ambulansverksamheten – och det är inte aktuellt att göra förändringar avseende lokaler innan översynen är klar.
Bilagor
Anmälningsärenden:
1. Regiondirektören har fattat följande beslut:
- firmateckning i vissa fall, 2RS2382.
2. Forsknings- och utbildningschefen har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS3885,
- tillsvidareanställning 25RS1073.
3. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning 25RS3651, 25RS3431, 25RS3729, 25RS3777, 25RS3363, 25RS3571, 25RS3257, 25RS3726, 25RS3866, 25RS817, 24RS5066, 24RS7355, 24RS8035, 24RS8040, 24RS8051, 24RS8053, 24RS8054, 24RS8056, 24RS8057, 24RS8061, 24RS8086, 24RS8090, 24RS8092, 24RS8095, 24RS8096, 24RS8098, 24RS8103, 24RS8104, 24RS8105, 24RS8109, 24RS8193, 24RS8197, 24RS8343, 24RS8346, 24RS8419, 25RS1365, 25RS2522, 25RS3200, 25RS3554, 25RS3639, 25RS3649, 25RS368,25RS3776, 23RS12923, 24RS10834, 24RS2438, 24RS2712, 24RS2739, 24RS3943, 24RS3950, 24RS3962, 24RS7546, 24RS7547, 25RS1, 70, 25RS1105, 25RS1197, 25RS1366, 25RS1398, 25RS1400, 25RS1403, 25RS1461, 25RS1554, 25RS1592, 25RS1595, 25RS1597, 25RS1810, 25RS1811, 25RS2122, 25RS218, 25RS450, 25RS462, 25RS767, 25RS777, 25RS830, 25RS846, 25RS8, 5, 25RS884, 25RS904, 25RS3889, 25RS4430, 25RS3791, 25RS4616, 25RS4621.
4. Områdeschefen för specialiserad vård har fattat följande beslut:
- förstärkt ersättning för kökortningsinsats av kataraktoperationer 25RS4055,
- lönetillägg 25RS3885,
- tillsvidareanställningar 23RS13349, 24RS11003, 24RS6368, 24RS6674, 24RS800, 25RS1120, 25RS1125, 25RS1232, 25RS1233, 25RS1251, 25RS1431, 25RS1596, 25RS1689, 25RS1694, 25RS1792, 25RS1937, 25RS1985, 25RS484, 25RS576, 25RS3925, 25RS2747, 25RS3871, 25RS4511, 25RS4577.
5. Verksamhetschef vid verksamhetsområde fysioterapi Universitetssjukhuset Örebro har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 25RS1397, 25R766.
6. Områdeschefen för nära vård har fattat följande beslut:
- chefsförordnande för biträdande vårdcentralschef Olaus Petri vårdcentral 25RS2516,
- lönetillägg vid Kopparbergs och Hällefors vårdcentraler för sjuksköterskor, distriktssköterskor, barnmorskor och fysioterapeuter 25RS2519,
- chefsförordnande för tillförordnad biträdande vårdcentralschef Lindesbergs vårdcentral 25RS2976,
- chefsförordnande för tillförordnad biträdande vårdcentralschef Askersunds vårdcentral 25RS2964
- chefsförordnande för biträdande vårdcentralschef Lindesbergs vårdcentral 25RS3590,
- avstängning AB § 10 mom. 2 25RS4350,
- lönetillägg 25RS3885,
- tillsvidareanställningar 25RS2750, 25RS3424, 25RS3959, 25RS1229, 25RS1951, 25RS4029.
7. Verksamhetschef för vårdcentraler Örebro väster har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS2429,
8. Verksamhetschef för vårdcentraler Örebro öster har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS4213,
9. Områdeschefen för psykiatri har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS3885,
- tillsvidareanställningar 24RS2869, 25RS3996,
- avstängning enligt AB § 10 mom 2 och 3, 25RS4547, 25RS4549, 25RS4550.
10. Verksamhetschefen för allmänpsykiatrin har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS7296.
11. Verksamhetschef på sjukhusverksamhet gemensamt Karlskoga lasarett har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning 24RS10989.
12. Förvaltningschefen för Folktandvården har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 25RS4138, 25RS4237, 25RS4521.
13. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat följande beslut:
- chefsförordnanden 25RS4-1-5,
- bisysslor 25RS3-3,5,
- skriftlig varning, disciplinåtgärd enligt 11 § AB 25RS3149,
- avstängning AB §§ 10 mom. 4 25RS3903,
- lönetillägg 25RS3885,
- tillsvidareanställningar 25RS3830, 25RS4073, 25RS4194, 25RS4579.
14. Förvaltningschefen för Regional utveckling har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS3885,
- tillsvidareanställningar 25RS1113, 25RS2116, 25RS4703.
15. Regionjurist har fattat beslut om avslag på begäran om utlämnande av allmän handling, 25RS5583.
16. Kanslichefen har fattat följande beslut:
- rättegångsfullmakt att företräda Region Örebro län i mål avseende fordran för avgift i folktandvården,
- rättegångsfullmakt att företräda Region Örebro län i mål avseende fordran för patientavgift i hälso- och sjukvården.
17. Regionstyrelsens ordförande har fattat undertecknat en avsiktsförklaring avseende etablering av polisutbildning vid Örebro universitet, 25RS5831.
Meddelandeärenden:
1. Förvaltningsrätten i Karlstad har överlämnat dom i mål nummer1359-24 gällande laglighetsprövning enligt kommunallagen, 24RS3571.
2. Protokoll
- Länsmusiken i Örebro AB 2024-02-23,
- Länsmusiken i Örebro AB 2024-04-11,
- Länsmusiken i Örebro AB 2024-05-28,
- Länsmusiken i Örebro AB 2024-09-27,
- Länsteatern i Örebro län AB 2025-02-20,
- Länsteatern i Örebro AB 2025-04-29,
- Pensionärsrådet 2025-03-26,
- rådet för funktionshinderfrågor 2025-04-15,
- minnesanteckningar från ägarmöte i Region Örebro Innovation AB 2025-04-07,
- minnesanteckningar från ägarmöte i Oslo-Stockholm 2.55 AB 2025-04-10,
3. Sveriges Kommuner och Regioner har överlämnat
- cirkulär 25:04 Huvudöverenskommelse HÖK 25 med OFR:s förbundsområdet Hälso- och sjukvård 25RS4725-1,
- cirkulär 25:07 Huvudöverenskommelse HÖK 25 med OFR:s förbundsområde Allmän Kommunal Verksamhet, 25RS4735-1,
- cirkulär 25:08 Huvudöverenskommelse HÖK 25 med Kommunal 25RS4732-1,
- cirkulär 25:09 Ändringar och tillägg i Huvudöverenskommelse HÖK T med AkademikerAllianden 25RS4718-1,
- cirkulär 25:10 Allmänna bestämmelser (AB) 25RS4714-1,
- cirkulär 25:11 Överenskommelse om Lön och anställningsvillkor för personlig assistent och anhörigvårdare 25RS4794-1,
- cirkulär 25:12 Bestämmelser för arbetstagare i arbetsmarknadspolitiska insatser - BEA 25 25RS4782-1,
- cirkulär 25:20 Aktuell ekonomi, 2025 års ekonomiska vårproposition samt vårändringsbudget för 2025 25RS4603-1,
- cirkulär 25:24 Överenskommelse om införande av partiell nedtrappningsförmån för seniora arbetstagare i AKAP-KR 25RS4727-1,
- cirkulär 25:26 Överenskommelse om att BAl 20 och BUII 20 upphör att gälla 25RS4963-1,
- cirkulär 25:23 Överenskommelse om lön och villkor för arbetstagare i kompetenshöjande anställningar - BEKO 25RS4964-1,
- cirkulär 25:05 Huvudöverenskommelse HÖK 25 med OFR:s förbundsområdet Lärare 25RS5495,
- cirkulär 25:15 Tekniksprånget 25RS5269.
4. Tillförordnade förvaltningschefer:
- Malin Sandberg är tillförordnad förvaltningschef Företagshälsan & Tolkförmedlingen under perioderna 2025-07-14--2025-07-27, 2025-08-26--2025-08-31, 25RS5182-9--10,
- Johan Mejman för tillförordnad förvaltningschef Folktandvården under perioderna 2025-05-23--2025-05-25, 2025-07-30--2025-07-13, 25RS5182-4--5,
- Sabina Winhammar är tillförordnad förvaltningschef Folktandvården under perioden 2025-07-21--2025-07-27, 25RS5182-6,
- Anna Westin är tillförordnad förvaltningschef Folktandvården under perioden 2025-07-28--2025-08-03, 25RS5182-7,
- Mia Fredell är tillförordnad förvaltningschef Folktandvården under perioden 2025-08-04--2025-08-06, 25RS5182-8.
5. Ekonomistaben har överlämnat:
- finansrapport och innehavsrapport april 2025, 25RS452.
6. Synskadades Riksförbund Örebro län har överlämnat skrivelse, 25RS5267.
Information - Regiondirektörens information
Information - Inriktning Central Sweden verksamhet 2026-2027