Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Protokollsjustering
Anmälan av motion från Erik Baecklund (M) med fler om att återinföra tretimmars biljett under lågtrafik - En smart lösning för miljö och ekonomi
Anmäls att en motion har inkommit från Erik Baecklund (M), Fredrik Askhem (L) och Greger Persson (SD) om att återinföra tretimmars biljett under lågtrafik - en smart lösning för miljö och ekonomi.
Motionen har överlämnats till Regional utveckling, område kollektivtrafik, för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmäls att en motion har inkommit från Fredrik Askhem (L) till Region Örebro län den 4 november 2025 om att låta företag bidra till en stabil kollektivtrafik.
Motionen har överlämnats till Regional utveckling, allmän kollektivtrafik för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmäls att en motion har inkommit till Region Örebro län den 11 november 2024 från Willhelm Sundman (L) om att kirurger måste få erfarenhet.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Område forskning och utbildning för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmäls att ett medborgarförslag inkommit den 15 oktober 2024 om att Region Örebro län ansluter sig till appen Sms-livräddare.
Medborgarförslaget har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 30 oktober om att minska antalet bussturer istället för att lägga ner busslinjer.
Medborgarförslaget handlar om att man vill undvika en fullständig nedläggning av busslinje 824 genom att minska antalet turer per dag, begränsa busstrafiken till att endast köra under skolterminerna, behålla busslinje 824 för att fortsatt möjliggöra kollektivtrafik på sträckan samt att anpassa storleken på fordon efter de behov som finns.
Medborgarförslaget har överlämnats till förvaltningen Regional utveckling för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 31 oktober om att 1177 behöver korrekturläsas och anpassas till patientnyttan, utifrån patienternas ingång till 1177.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Medborgarförslaget tar upp problemet med otydligheter i utformning och information, vilket gör att vårdpersonal inte får de uppgifter de behöver och patienter saknar information eller har svårt att hitta den.
Bilagor
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 30 oktober 2024 om att digitalisera medborgarförslag.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Regionkansliet.
Bilagor
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 30 oktober 2024 om att självincheckningen strider mot patientens integritetsskydd.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Bilagor
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 30 oktober 2024 om e-legitimationens fördelar.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Regionservice.
Bilagor
Anmälan av medborgarförslag om att skyltar, videoinformation och automater måste kontrolleras av kommunikationsansvariga
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 30 oktober 2024 om att skyltar, videoinformation och automater måste kontrolleras av kommunikationsansvariga.
Medborgarförslaget har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 30 oktober 2024 om 1177 Direkt och chattandet.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Bilagor
Regionfullmäktiges sammanträde den 9 april 2025 flyttas till den 8 april 2025.
Bilagor
Balanskravsresultatet för perioden uppgår till -83 miljoner kronor, i jämförelse med -707 miljoner kronor föregående år.
Nettokostnaden för perioden är 10,6 miljarder kronor och ökningen mellan åren uppgår till 297 miljoner kronor eller 2,9 procent. Motsvarande period föregående år hade en nettokostnadstakt på 13,7 procent. 2023 års nettokostnadsutveckling präglades av höga inflationsdrivna kostnadsökningar i kombination med lägre intäkter i form av riktade statsbidrag för covid-19.
Helårsprognosen för balanskravsresultatet uppgår till -400 miljoner kronor.
Bilagor
Verksamhetsplanen innehåller övergripande målsättningar som är viktiga för att styra mot Region Örebro läns vision. Målsättningarna har konkretiserats genom styrtal och uppdrag, både egna och fördelade från regionfullmäktige. Verksamhetsplanen innehåller de ekonomiska förutsättningarna och budget för regionstyrelsens verksamheter. Verksamhetsplanen innehåller också internkontrollplan med risker och åtgärder.
Bilagor
På uppdrag av regionstyrelsen har en översyn gjorts av Krav- och kvalitetsboken för Hälsoval Örebro län som är Region Örebro läns vårdval inom primärvård. Översynen föreslår att den ekonomiska ersättningsmodellen ändras, att barnhälsovård och mödrahälsovård blir tilläggsuppdrag samt att kravet minskas på hur många timmar som mindre vårdcentraler behöver vara öppna.
Förändringarna förutsätter att regionfullmäktige ändrar de huvudsakliga villkoren för Hälsoval Örebro län. Översynen lämnar därför ett förslag på nytt beslut om huvudsakliga villkor, som skulle göra ovanstående förslag möjliga att införa.
Bilagor
Region Örebro län har mot bakgrund av lag (2008:962) om valfrihetssystem (LOV) beslutat att ge leverantörer av primärvård som uppfyller Region Örebro läns krav på vårdcentraler såsom de framgår av den så kallade Krav- och kvalitetsboken, rätt att etablera sig inom länet. Basuppdraget och ersättningssystemet för vårdcentralerna är lika för alla vårdcentraler oavsett om de drivs i privat eller offentlig regi.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har i Lindesbergs kommun drivit Lindesbergs vårdcentral, Storå vårdcentral och Freja vårdcentral. I april 2024 beslutade hälso- och sjukvårdsnämnden, som en del i ”Färdplansuppdrag Samarbetsområden, utbud och utbudspunkter inom primärvård med fokus på norra länsdelen” att ansöka till regionstyrelsen om att dessa i stället skulle bli en vårdcentral med fyra mottagningar. Regionstyrelsen godkände ansökan i maj. I samband med beslut om budget och verksamhetsplan i juni 2025 beslutade regionfullmäktige att avbryta arbetet med att genomföra färdplansuppdraget, samt gav i uppdrag att utreda möjligheten att driva Storå vårdcentral genom en privat aktör.
Regionstyrelsen har därefter i september i fattat beslut om att ackreditera annan leverantör som en leverantör av primärvård för Storå vårdcentral och Konradsson & Bäck Primärvård AB som leverantör av primärvård för Freja vårdcentral. Hälso- och sjukvårdsnämnden har därefter beslutat föreslå regionstyrelsen att nämndens ackreditering för Storå och Freja vårdcentraler ska avslutas.
Den leverantör som omfattas av regionstyrelsens ackreditering för vårdcentral i Storå i beslutet i september 2024 har sedan meddelat att den inte avser att öppna vårdcentral i Storå.
Konradsson & Bäck Primärvård AB har därefter inkommit med ansökan om godkännande att få bedriva vårdverksamhet även i Storå, Lindesbergs kommun, enligt Hälsoval Örebro läns Krav- och kvalitetsbok. Ansökan med bilagor har granskats utifrån gällande krav. Bedömningen är att Konradsson & Bäck Primärvård AB uppfyller kraven för att bedriva vårdverksamhet i Storå, Lindesbergs kommun, från och med våren 2025.
Mot bakgrund av ovanstående föreslås att regionstyrelsen fattar följande beslut:
att avsluta ackreditering för vårdcentralsverksamhet i Storå för leverantör som beslutats av regionstyrelsen i september 2024 i ärende med diarienummer 24RS7984,
att godkänna ansökan från Konradsson & Bäck Primärvård AB om att från och med våren 2025 bedriva vårdverksamhet i Storå, Lindesbergs kommun, enligt lag om valfrihetssystem, LOV, i enlighet med Hälsoval Örebro läns Krav- och kvalitetsbok
att avsluta hälso- och sjukvårdsnämndens ackreditering för vårdcentralsverksamhet vid Freja vårdcentral,
att avsluta hälso- och sjukvårdsnämndens ackrediteringen för Storå vårdcentral från det att leverantör som nämns ovan påbörjar vårdcentralsverksamhet i Storå samt
att ge regiondirektören i uppdrag att teckna erforderliga avtal med anledning av ovanstående.
Region Örebro län har sedan 2014 ett vårdvalssystem för psykoterapi benämnt förfrågningsunderlag Psykoterapi inom LOV (lag om valfrihetssystem) Örebro län.
En revidering har gjorts av aktuellt förfrågningsunderlag med bilagor gällande uppdraget.
Föreslagna förändringar i förfrågningsunderlaget redovisas i ärendet.
De förändringar som förslås i förfrågningsunderlaget gäller:
1.4 Upplysningar
Ändrade kontaktuppgifter. Faxnummer tas bort.
2.2 Uppdrag
Texten kompletteras då terapin kan ske via ett fysiskt möte eller ett digitalt videomöte.
3.17 katastrofmedicinsk beredskap och planering
Leverantören ansvarar för att följa Socialstyrelsens riktlinjer och allmänna råd inom området samt att följa Region Örebro läns regionala katastrofmedicinska plan och den regionala epidemi/pandemi-beredskapsplanen vid egen katastrofmedicinsk planering i samverkan med Region Örebro läns beredskapsorganisation.
Leverantören är skyldig att vid katastrof-, kris- och epidemiläge samt vid höjd beredskap följa Region Örebro län direktiv. Leverantören är också skyldig om Regionen så önskar att delta i Region Örebro läns organiserade utbildnings-, tränings- och övningsverksamhet i samverkan med andra leverantörer, akutsjukhus och kommuner i sådan omfattning att Leverantören har förmåga att bedriva fortsatt verksamhet i kritiska lägen samt medverka i eller noga följa ledningsorganisationen.
7.2.1 Besöksersättning
Ersättningsnivåerna har indexjusterats med 0,8 procent och höjts till 1.078 kronor för ett 45 minuters fysiskt besök/digitalt återbesök samt 1.617 kronor för ett förlängt (90 minuter) fysiskt och digitalt återbesök.
8.1 Rapportering
Mindre textjustering. Leverantören ska registrera patientavgifter i regionens system för efrikort.
9.12.1 Rapportering
Mindre textjustering. Redovisning av utförd behandling sker genom elektronisk registrering i Regionens system för utbetalning.
9.14.15 Information och marknadsföring
Uppdaterad bilaga 2 om Informations och marknadsföring.
9.14.18 Signering
Rubriken ändras till Signering och texten justeras så att det är möjligt att använda antingen elektroniskt undertecknande eller pappersformat för egenhändigt undertecknande vid signering av avtalen.
Bilagor
Bilagor
Almi ska, som ett komplement till den privata marknaden, medverka till att utveckla och finansiera små- och medelstora företag. Syftet med Almis verksamhet är att stärka näringslivets utveckling och verka för en hållbar tillväxt i hela Sverige. Almi har två affärsområden där affärsområdet Företagspartner omfattar lån och affärsutveckling och affärsområdet Almi Invest omfattar riskkapital. Det här beslutet omfattar endast affärsområdet Företagspartner och således avgränsat till de dotterbolag som ägs av regionerna tillsammans med Almi AB.
Med ett tufft makroekonomiskt klimat, ökade regulatoriska krav och stigande ekonomisk brottslighet står alla aktörer inom finansmarknaden inför stora utmaningar. Almi har utöver detta utmaningar inom områden såsom regelefterlevnad, samordning, effektivitet och en svår ekonomisk situation givet negativt rörelseresultat. För att säkerställa att Almi även fortsättningsvis kan bibehålla sin viktiga roll i att stödja små- och medelstora företag i hela landet behöver dessa utmaningar omhändertas.
Koncernen Almi har ca 570 anställda fördelat på en organisatorisk struktur med 27 dotterbolag varav 16 dotterbolag avser affärsområdet Företagspartner. Koncernens hela struktur med så många aktiebolag kostar årligen ca 100 miljoner kronor. År 2023 redovisade koncernen ett rörelseresultat på minus på ca 340 miljoner kronor. Stor del av resultatet är hänförligt det aktuella omvärldsläget som påverkar kreditförluster och värdeförändringar i portföljbolag negativt. Resultatet är även hänförligt arbetet med att möta de ökade kraven på regelefterlevnad som kräver investeringar i teknik, personal och processer, vilket ger ytterligare kostnadsökning samtidigt som anslagen förblivit oförändrade.
Utmaningarna att ha god regelefterlevnad är betydande, särskilt med införandet av nya regelverk från EU (Europeiska Unionen) som IFRS (Internationel Financial Reporting Standards) och CSRD (Corporate sustainability reporting directive) och från Finansinspektionen då Almi är ett finansiellt institut. Almi förväntar sig fortsatt ökade regulatoriska krav och behöver därmed kontinuerligt arbeta med att möta regelkraven och leverera god regelefterlevnad för att undvika påföljder som kan skada bolagets ekonomi och anseende.
Dagens struktur ger en oproportionerligt stor ledningsstruktur vilken försvårar enhetlighet och samordning inom organisationen, vilket i sin tur leder till ineffektivitet och bristande styrning. För att möta dessa utmaningar föreslås en omstrukturering av affärsområdet Företagspartner där den regionala förankringen och närvaron består men med färre aktiebolag.
Almi har tidigare gjort sammanslagningar av dotterbolag därav har affärsområdet Företagspartner 16 dotterbolag och inte 21 likt antal regioner i Sverige. Det har resulterat i effektivare resursanvändning och ökad samordning parallellt med att kundupplevelsen förbättrats, tillgängligheten för företag i olika regioner har ökat och affärskraften inom Almi har stärkts.
Syftet med den nya strukturen är att få en mer ändamålsenlig koncernstruktur som kan stärka den regionala affärsverksamheten och generera mer nytta till små- och medelstora företag över tid. Ny struktur kommer ge möjligheter att i högre grad tillgängliggöra Almis kompetens i större geografier och på så sätt skapa goda förutsättningar för både Almi som bolag och våra kunders långsiktiga framgång.
Mot bakgrund av ovanstående föreslås affärsområdet Företagspartner gå från 16 dotterbolag till 8 dotterbolag, vilket skulle spegla EU:s NUTS 2 områden. Omstruktureringen beräknas över tid frigöra kostnader på ca 24 miljoner kronor samt ge bättre förutsättningar att möta ökade regulatoriska krav. Den nya ägarfördelningen mellan regionerna sker proportionerligt i relation till hur mycket driftanslag respektive region går in med. Varje regional ägare ska beredas plats i styrelserna, där regionen utser sin representant.
Förändringen innebär en effektivare styrning av bolagets interna processer samt en förändrad ägar- och styrelsesammansättning. De nya sammangående bolagen kommer regleras av Ägaranvisning, Bolagsordning samt Samverkansavtal, se bifogat underlag. Här framhålls vikten av att Almi fortsatt har stark regional närvaro där Almi kan anpassa verksamheten efter respektive läns olikheter, behov och förutsättningar. Almi kan ha en aktiv roll som part i projekt i samarbete med regionerna och ska även kunna följas upp på regionala nyckeltal inom respektive län.
Bilagor
Sjukvårdsregionala forskningsrådet finansieras gemensamt inom Sjukvårdsregion Mellansverige. Ett förslag på avtal har tagits fram och Samverkansnämnd Sjukvårdsregion Mellansverige har vid sitt möte 30 maj 2024 beslutat rekommendera regionerna att godkänna förslag till avtal.
Sjukvårdsregionala forskningsrådet (RFR) finansieras gemensamt inom Sjukvårdsregion Mellansverige. RFR utlyser bland annat forskningsmedel inom sjukvårdsregionen. Inom RFRs uppdrag finns också den regionala noden för samordning av kliniska studier
Bilagor
Region Örebro läns interna medel för forskning fördelas i konkurrens och fördelningen görs, efter en ansökningsprocess, av regionens forskningskommitté. Utöver detta fördelar forskningskommittén också medel från regionens donationsstiftelser.
Regelverket för forskningskommittén och sökande fastställer sammansättningen av ledamöter i forskningskommittén samt de kriterier som krävs för att vara behörig att ta del av regionens forskningsanslag. Regelverket är giltigt i tre år och samma tidsperiod gäller för val av kommitténs ledamöter.
Bilagor
Rekommendation om regiongemensam hantering inför beslut om nationellt vaccinationsprogram mot vattkoppor för barn
Vaccination mot vattkoppor kostar i Region Örebro län 570 kronor. Folkhälsomyndigheten har föreslagit regeringen att inkludera vaccination mot vattkoppor i nationella vaccinationsprogrammet, vilket i praktiken skulle innebära att den blir kostnadsfri. För att säkerställa en sammanhållen hantering, i väntan på beslut från regeringen, rekommenderar SKR regionerna att avvakta ett eventuellt införande av vaccination. Syftet med rekommendationen är en jämlik och ordnad introduktion samt en säkerställd finansiering.
Bilagor
Mot bakgrund av beslut i regionfullmäktige i juni 2024, har översyn avseende avgifter inom hälso- och sjukvården genomförts. Hälso- och sjukvårdsnämnden har för sin del fattat beslut under november 2024. Nu har regionstyrelsen att ta ställning i frågan om avgifter inom vårdvalssystemet.
Förslaget innebär enhetstaxa införs för samtliga öppenvårdskontakter (260 kronor). De enda undantagen ska enligt förslaget vara att akuta kontakter ska vara dyrare för patienten (390 kronor), och att receptförnyelse och förlängning av intyg om sjukskrivning ska vara billigare (130 kronor).
Dessutom lämnas bland annat följande förslag:
* Höja högkostnadsskyddet för öppenvårdsavgifter
* Enbart rabatt på akuta besök efter hänvisning
* Införa uteblivandeavgift för mödrahälsovård och barnhälsovård
* Införa uteblivandeavgift för Mottagning Psykisk Ohälsa
* Kostnadsfri vaccination mot TBE för barn och ungdomar, 3-18 år
* Höja avgift för vaccination mot kikhosta
* Sänka avgift för vaccination mot HPV
* Höja avgiften för influensavaccinering
* Sänka avgiften när vaccinationer mot covid-19 och influensa ges samtidigt
* Ta bort ett vaccin mot bältros
* Förändra några vaccinationsavgifter på grund av ändrade inköpspriser
* Höja avgifter för kontaktlinser
Bilagor
Fördelningsgruppen har tillsammans med funktionshinderkonsulenten tagit fram ett förslag till fördelning av föreningsbidrag samt projektstöd till länets funktionshinderföreningar för år 2025. Enligt förslaget kommer ett flertal av föreningar att få en mindre höjning av bidraget.
Summan att fördela år 2025 är 2 804 000 kronor. Detta är en ökning med 2,4 % från förra året. Medel till de höjda bidragen kommer från höjda anslag.
Förslaget innebär att 21 föreningar får en höjning medan 18 föreningar får samma bidraget som förra året. Inga föreningar förslås få en minskning av bidraget.
Bilagor
Förvaltningen förtydligar avsnittet 2.4.4 Sjukresa med serviceresefordon i syftet att förtydliga resor med serviceresefordon.
Samtidigt föreslås att införa en avgift för uteblivna avbokningar om 220 kronor, samma som vid utebliven avbokning vid färdtjänstresa. Förvaltningen anser att avgiften ska tillämpas för de som inte avbeställer sjukresor 60 minuter innan planerad avfärd. Endast sjukresor som är bokade av själva kunden eller av kundens ombud på kundens begäran ska ligga till grund för avgift.
Syftet med själva lydelsen om avbokning och avgiften är att öka produktiviteten och kundnyttan genom att resor som inte ska bli av avbokas i stället för att fordonet åker till en upphämtning som inte blir av. Avbokningen frigör plats i serviceresefordonen och fordonet kan användas för en annan bokad resa.
Ärendet återremitterades till förvaltningen av regionstyrelsen den 22 oktober för ytterligare beredning.
Bilagor
För att åstadkomma en restid under tre timmar i stråket Oslo-Sthlm krävs en ny järnvägslänk mellan Örebro och Kristinehamn, den så kallade Nobelbanan. Nästa steg för att komma vidare i planeringsprocessen för Nobelbanan är att utföra en lokaliseringsutredning och miljökonsekvensbeskrivning. Medfinansiering av sådan lokaliseringsutredning görs via länsplanen om ett belopp upp till 10,8 miljoner kronor fördelat på åren 2024 - 2026 får ske via länsplanen för transportinfrastruktur. Beloppet motsvarar Region Örebro läns andel av Oslo-Sthlm 2.55.
Bilagor
I utredningen sägs att dess uppdrag har varit att kartlägga och analysera statens former för samverkan och dialog med kommuner och regioner. En uppgift har varit att bedöma om nuvarande former är lämpliga och tillräckliga eller om det finns behov av nya former för samverkan såväl i normala tider som vid fredstida kriser.
Utredningen har också haft i uppdrag att analysera och ta ställning till om kommunallagens reglering av fullmäktige- och nämndsammanträden är ändamålsenligt utformad för att möjliggöra att såväl distansdeltagande som digitala sammanträden kan genomföras på ett demokratiskt, rättssäkert och praktiskt sätt.
Till utredningen har företrädare för SKR fogat ett särskilt yttrande, och därefter har SKR fattat beslut om yttrande över remissen. Region Örebro län ställer sig bakom SKR:s yttrande. Det innebär att Region Örebro län tillstyrker förslag om reglerad samverkan mellan kommun/regionsektorn och staten, liksom att Regionen tillstyrker förslaget om utökade möjligheter till distansmöten i fullmäktige, styrelse och nämnder. Det innebär emellertid också att Region Örebro län, främst med hänvisning till det kommunala självstyret ställer sig kritisk till det som utredningen i stora delar kallas samverkan mellan stat och kommuner/regioner, men som likaväl skulle kunna beskrivas som statlig styrning av kommunsektorn. Region Örebro län hänvisar till det särskilda yttrandet för sitt svar på remissen.
Bilagor
Svar på avgränsning av miljökonsekvensbeskrivning för regional transportplan för Värmlands län 2026-2037
Enligt Miljöbedömningsförordningen ska framtagandet av en plan inte medföra en betydande miljöpåverkan. Vid upprättande av länstransportsplan av Region Värmland genomförs parallellt en miljökonsekvensbeskrivning (MKB).
Remissen innefattar MKB:ns avgränsning.
Bilagor
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig på samrådsförslag till ny översiktsplan för Laxå kommun. Förslaget till ny översiktsplan är framtagen enligt Boverkets ÖP-modell, viket gör strategier för bebyggelseutveckling och infrastruktur tydliga, överblickbara och lättillgängliga. Byggnation föreslås koncentreras till kommunens två största orter samt i anslutning till starka kommunikationsstråk och platser med service, kollektivtrafik och infrastruktur. Gods- och persontrafikstråken mellan Stockholm och Göteborg, norrut mot Örebro och Dalarna, lyfts fram som viktiga, likväl som väg 205 och väg 50. Kommunens strategier och föreslagen utvecklingsinriktning för bebyggelse och kommunikationer samspelar, med några undantag, väl med den Regionala utvecklingsstrategins prioriterade områden.
Bilagor
Besvarande av motion från Sebastian Cehlin (M) och Anna Nordqvist (M) om att öka tillgängligheten och korta köerna genom en vårdgarantienhet
I en motion föreslås flera åtgärder för att med hjälp av en vårdgarantienhet förbättra patienternas tillgänglighet till vård. I förslaget till svar framgår bland annat att tillgängligheten har förbättrats för patienterna i Region Örebro län, och att Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten har fått i uppdrag från regeringen att ta fram en nationell plan för nationell vårdförmedling. Förslaget till svar är därför att motionen ska anses vara besvarad.
Bilagor
Besvarande av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om avgiftsfri tvångsvård i Region Örebro län
Till regionfullmäktige har kommit en motion om att Region Örebro län ska ta bort dygnsavgiften för de personer som får psykiatrisk tvångsvård eller rättspsykiatrisk vård. I förslaget till svar framgår att Hälso- och sjukvårdslagen ger regionerna möjlighet att ta ut en avgift för den vård som ges till patienterna. Om slutenvårdsavgiften för tvångsvård och rättspsykiatrisk vård skulle upphöra, så skulle de ekonomiska resurserna för verksamheterna minska. Förlaget är därför att motionen ska avslås.
Bilagor
Besvarande av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om att öka brukarinflytandet inom vården med hjälp av Peer supportrar
I en motion föreslås att regionfullmäktige beslutar att utreda vilka ytterligare verksamheter där Peer supporter bör införa, och att Peer supporter införs i enlighet med utredningens resultat. Peer supportrar är personer med egna erfarenheter av psykisk ohälsa eller sjukdom.
I förslaget till svar framgår att Peer supportrar inte är vårdutbildade och därför inte kan ersätta utbildad hälso- och sjukvårdspersonal i behandlingen av patienter. Med tanke på det nuvarande ekonomiska läget är det därför i dagsläget inte aktuellt att utöka Peer support inom psykiatrin. Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår därför att motionen ska avslås.
Bilagor
Besvarande av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om kostnadsfritt TBE-vaccin för barn och ungdomar upp till 19 år
I en motion föreslås att vaccination mot TBE ska erbjudas avgiftsfritt till alla barn och ungdomar upp till 19 års ålder i Örebro län. I förslaget till svar framgår att regionfullmäktige i sin verksamhetsplan för 2025 beslutat att vaccinationen ska vara avgiftsfri. Förslaget till svar är därför att motionen ska anses vara besvarad.
Bilagor
Besvarande av motion från Willhelm Sundman (L) om att narkotikaklassade preparat inte får hamna i de kriminellas händer
I en motion föreslås att Region Örebro län granskar rutinerna för utskrivning och uppföljning av narkotikaklassade preparat för att säkerställa att mediciner inte säljs vidare eller hamnar hos andra än patienten, samt att Region Örebro län implementerar ett fördjupat kunskapsstöd och samarbete med vårdgivare i länet för att styra mot en minskad förskrivning av narkotikaklassade läkemedel.
I förslaget till svar framgår att det finns rutiner och riktlinjer kring all förskrivning av läkemedel, och rutiner för hur förskrivningen följs upp. Det sker även flera insatser för att minska överflödig förskrivning. Eftersom arbetet med att minimera skadlig användning av narkotikaklassade läkemedel är ett kontinuerligt pågående arbete föreslås att motionen ska anses vara besvarad.
Bilagor
Besvarande av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om rätt till hemsjukvård för ME-patienter
Jessica Carlqvist med flera (V) har i en motion till Region Örebro län den 26 mars 2024 lyft frågan om rätt till hemsjukvård för patienter med Myalgisk Encefalomyelit och Chronic Fatigue Syndrome (ME/CFS). Motionärerna påtalar att forskning och läkarerfarenheter har konstaterat att ME är en av världens mest funktionsnedsättande sjukdomar. För patienter med svår ME är det oerhört svårt att besöka vården, det innebär dagar av förberedelser och vila för att det över huvud taget ska vara möjligt. Denna kraftansträngning bidrar sedan till en kraftig försämring som kan pågå under lång tid och i vissa fall bidrar till permanentad försämring. Vänsterpartiet har, i dialog med flera ur denna patientgrupp samt med föräldrar och anhöriga till dessa barn, ungdomar och vuxna fått ett antal förslag på insatser som skulle ha en livsviktig betydelse för deras vardag och minska lidande.
Regionfullmäktige föreslås i motionen besluta
- att det ska ges möjlighet för ME-patienter till läkarbesök i hemmet vid förnyelse av sjukintyg, uppföljning av behandlingar och skriva vårdplaner.
- att ME-patienter ska erbjudas hembesök av sjuksköterska/undersköterska (ex vid provtagning, omläggning av sår och för att dela medicin i dosett.
- att ME-patienter ska erbjudas hembesök av arbetsterapeut vid utprovning och justering av medicinska hjälpmedel såsom exempelvis rullstol eller dylikt, hjälp och expertis om hur patienten kan bevara rörlighet/vara aktiv i den mån som är möjligt, utföra behandlingar mot smärta såsom massage exempelvis, utvärdera patientens fysiska skick för att planera den övergripande vården).
- att ME-patienter ska erbjudas hembesök av kurator för att bland annat lära patienten pacing, en metod som handlar om att hitta rätt aktivitetsnivå för att patienten inte ska överanstränga sig och bli sämre.
- att ME-patienter ska ges möjlighet till digitala tandvårdsbesök och mobil tandvård när så är möjligt utifrån ändamålet med besöket.
Hälso- och sjukvårdsnämnden framför med anledning av motionen följande:
Motionen besvaras efter kontakt med läkare och andra professioner med särskild kompetens inom området och utifrån tillgänglig forskning och erfarenheter av berörda patienter. ME eller CFS, det vill säga kroniskt trötthetssyndrom, är funktionsnedsättande och kan drabba både barn och vuxna. Det symptomkluster som kännetecknas av kronisk trötthet är en mycket heterogen grupp av patienter.
Sjukvården ska erbjuda samtliga svårt drabbade patienter en individualiserad och kvalificerad medicinsk bedömning, vilken därefter ska utmynna i att patienten får lämplig fysisk och mental aktivering för att kunna bevara och återfå funktionsnivå. Risk finns annars för utveckling av sekundär sjuklighet och även kronisk sjukdom.
Rådet för medicinskt kunskapsstöd (RMKS) arbetar med rekommendationer, kompetensutveckling och kunskapsfördjupning baserat på i synnerhet rapporter, översyner och kartläggningar från Socialstyrelsen och Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU). Multidisciplinära konferenser för Komplexa Medicinska Symtom (MDK KMS) består av en grupp överläkare med lämpliga specialiteter och stor gemensam erfarenhet. Till gruppen adjungeras vid behov andra specialistläkare och även andra professioner. MDK KMS har inrättats i syfte att skapa en ingång för stöd i specialistvården. Arbetsformen innebär i sig en kunskapsökning inom området. Avsikten är att framöver vidga detta till utbildningsinsatser som riktas till sjukvårdsprofessionerna, allmänheten och enskilda patienter.
När det gäller motionärernas förslag till beslut gäller följande:
• Vård ges enligt hälso- och sjukvårdslagen och efter behov, det vill säga inte efter diagnos.
• Besök i hemmet ligger inom kommunalt ansvar där kommunens arbetsterapeuter idag gör hembesök för utprovning och för att se behovet på plats.
• När det gäller provtagning och undersökningar görs det ofta bäst på en vård-inrättning. Detta gäller ackrediterad provtagning, EKG (elektrokardiogram) etcetera.
• Sjukvårdens resurser behöver användas relaterat till största möjliga vinster för flest patienter. Härvidlag behöver prioriteringar göras evidensbaserat, transparent och jämlikt. Hembesök är tidsmässigt minst dubbla besöks- och läkartiden och även kurators tid är en begränsad resurs. Det handlar sålunda om betydande omprioriteringar där principen som nämndes ovan är att vård enligt hälso- och sjukvårdslagen ges efter behov och inte efter diagnos.
Region Örebro län arbetar enligt ovan kontinuerligt för att säkra och utveckla vårdkedjan vid komplexa Medicinska Symtom som kroniskt trötthetssyndrom och post-covid inom såväl primär- som specialistvård.
Bilagor
Anmälningsärenden:
1. Regionstyrelsens ordförande har fattat följande beslut:
- svar på remiss, detaljplan för Mariedal 1.1 (panncentralen) i Lindesberg, 24RS9357,
- svar på remiss, ändring av detaljplan kv. Aspen med flera i Karlskoga, 24RS9769,
- svar på remiss, detaljplan för Längbro 2:85 (Björklunda med flera) i Örebro, 24RS9581,
- svar på remiss , granskning av detaljplan för del av fastigheten Hyvlaren 2 i Örebro, 24RS9949,
- svar på remiss, detaljplan för Växellådan 4, Boglundsängen i Örebro kommun, 24RS10079,
- svar på remiss, granskning av detaljplan för kv. Inspektören i Karlskoga, 24RS10591.
- utsett Maria Åkesson som tillförordnad regiondirektör för perioden 2024-10-10, 24RS12259-6,
- utsett Maria Åkesson som tillförordnad regiondirektör för perioden 2024-10-23, 24RS12259-7.
2. Regiondirektören har fattat följande beslut:
- överenskommelse avseende signalskyddschefsansvar med Länsstyrelsen Örebro län, 24RS434,
3. Kanslichefen har fattat följande beslut:
- godkännande av offert från Postnord Strålfors för produktion av brevförsändelser, 24RS10000,
- rättegångsfullmakt för ärenden som rör tilläggsavgifter i kollektivtrafiken,
- rättegångsfullmakt för Region Sörmland att företräda Region Örebro län vid överprövningsmål avseende upphandling av andningshjälpmedel, 24RS1072.
4. Forsknings- och utbildningsdirektören har fattat följande beslut:
- finansieringsintyg för doktorand, 24RS151-13--14.
5. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat följande beslut:
- förlängd satsning på höjd ersättning för arbete på obekväm arbetstid till och med 2024-12-31, 21RS3657-13,
- tillsvidareanställningar 24RS8999, 24RS9070, 24RS9341, 24RS9506, 24RS9551, 24RS9649, 24RS9548, 24RS8107, 24RS8250, 24RS10062, 24RS9796, 24RS10194, 24RS9573,
24RS8345, 24RS10487, 24RS9776, 24RS10586, 24RS10429, 24RS10541, 23RS3934, 24RS10568, 24RS2508, 24RS733, 24RS8653.
6. Områdeschefen för psykiatri har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS9631.
7. Områdeschefen för specialiserad vård har fattat följande beslut:
- lönetillägg vid tillfällig placering på ambulansstationen i Hällefors, 24RS10287,
- ersättning i samband med arbete utanför ordinarie arbetstid, 24RS10289,
- beredskapsersättning för traumabakjour, 24RS10289,
- chefsförordnande för tillförordnad verksamhetschef vid VO Anestesi- och intensivvård för perioden 2024-10-17 - 2025-04-30, 24RS10409,
- chefsförordnande för verksamhetschef vid VO Röntgen och sjukhusfysik för perioden 2024-10-01 - 2028-09-30, 24RS10818,
-tillsvidareanställningar 24RS9318, 24RS9064, 24RS9502, 24RS9738, 24RS10230, 24RS7335, 24RS9958, 24RS10246, 24RS10569, 24RS10637, 23RS11430, 24RS10491, 24RS6486.
- lönetillägg 24RS9631, 24RS10092, 24RS6756.
8. Tillförordnad områdeschef för område nära vård har fattat följande beslut:
- lönetillägg för sjuksköterskor och distriktssköterskor vid Askersunds vårdcentral avtalsperioden 2024-11-01 - 2025-04-30, 24RS10324,
- avstängning enligt AB § 10, 24RS10727,
- tillsvidareanställningar 24RS9854, 24RS9208,
- lönetillägg 24RS9789, 24RS9481, 24RS9628, 24RS9753, 24RS10060, 24RS9586, 24RS9588, 24RS9590, 24RS9591, 24RS9594, 24RS10725, 24RS10726, 24RS10722.
9. Verksamhetschefen för vårdcentralerna norra länsdelen har fattat följande beslut:
- chefsförordnande för tillförordnad biträdande enhetschef/vårdcentralchef vid Hällefors vårdcentral för perioden 2024-11-01 - 2025-08-31, 24RS10371.
10. Stabschef på Verksamhets- och ledningsstöd Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS9631.
11. Folktandvårdsdirektören har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS9631.
12. Regional utvecklingsdirektör har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 24RS10113, 24RS9795.
13. Områdeschefen för Kollektivtrafik har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning 24RS10121.
14. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat följande beslut:
- lönetillägg 24RS10543, 24RS9631.
Meddelandeärenden:
1. Sveriges Kommuner och Regioner har överlämnat:
- cirkulär 24:46, värdesäkring av ersättning som betalas till lärare, skolledare och syofunktionär som inte har fått försäkringsskydd enligt AGS-KL, 24RS11301.
2. JO Riksdagens ombudsmän har överlämnat:
- beslut, kritik mot Region Örebro län för långsam handläggning av en begäran om utlämnande av allmänna handlingar, 24RS8205.
3. Protokoll
- Pensionärsrådet 2024-09-12,
- Svealandstrafiken AB 2024-09-24
- Rådet för funktionshinderfrågor 2024-10-14.
4. Niklas Tiedermann är tillförordnad förvaltningschef för Företagshälsa och Tolkförmedling under Caroline Balkstedts ledighet 2024-11-08 - 2024-11-10.
5. Markus Liljenroth är tillförordnad förvaltningschef för Regionservice under Mehmed Hasanbegovics ledighet 2024-11-18 - 2024-11-20.
6. Finansrapport och innehavsrapport oktober 2024, 24RS1555.
1. Energi- och klimatstrategi, Therese Hjelseth, Irina Hallor
2. Länsplan, Alva Lundqvist