Möte 2024-06-10
-
1
Protokollsjustering
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 6 maj 2024 om direktbeställning till Hjälpmedelscentralen via beställningsportal.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
442kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) med fler till Region Örebro län den 28 maj 2024 om att minska skillnaderna i tandhälsa.
Motionen har överlämnats till Folktandvården för stöd i beredningen.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
4
Anmälan av motion från Ola Karlsson (M) om att ge vårdens medarbetare bättre förutsättningar att göra ett bra jobb
Anmäls att en motion har inkommit från Ola Karlsson (M) till Region Örebro län den 31 maj 2024 om att ge vårdens medarbetare bättre förutsättningar att göra ett bra jobb.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
390kb Ladda ner dokument
-
-
I regionstyrelsens delegationsordning delegeras till regiondirektören att fatta beslut om anställning av smittskyddsläkare. Detta är en kvarvarande rest av hur ansvarsområdena tidigare har varit fördelade inom Region Örebro län. Det är hälso- och sjukvårdsnämnden som enligt smittskyddslagen ansvarar för sådan anställning. Därför ska såväl regionstyrelsens som hälso- och sjukvårdsnämndens delegationsordningar ändras i enlighet med detta.
I regionstyrelsens delegationsordning finns det under avsnittet om personalfrågor flera ställen där beslutanderätt delegeras till regiondirektör och förvaltningschef och i något fall även rektor ”var för sig”. Avsikten med denna skrivning har varit att delegaterna ska ges rätt att fatta beslut inom sina respektive ansvarsområden. Skrivningen kan emellertid missuppfattas, varför den bör ändras och i stället uttrycka att delegaterna ges beslutanderätt i de aktuella frågorna ”inom sina respektive ansvarsområden”.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
6
Informationsärende: Hälso- och sjukvårdsnämndens yttrande till regionfullmäktige över anmärkning som framställs av revisorerna
Fullmäktiges revisorer har framfört anmärkning mot hälso- och sjukvårdsnämnden i sin revisionsberättelse avseende årsredovisning för 2023 för Region Örebro län. Nämnden har efter uppmaning från fullmäktiges presidium yttrat sig över anmärkningen inför fullmäktiges behandling av frågan. Yttrandet utgör del av fullmäktiges beslutsunderlaget i ärendet om årsredovisning med ansvarsutkrävande, men ska inte beredas av styrelsen.
Regionstyrelsen informeras på detta sätt om nämndens yttrande till regionfullmäktige.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
324kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling (KAS) har tagit fram en en verksamhetsplan med budgetram för 2025 samt plan för ekonomi 2026-2027 för behandling av samtliga medlemsregioner, däribland Region Örebro län.
KAS bildades år 2006. KAS bytte i februari 2024 namn till Kommunalförbundet Skandionkliniken. Statistiska Centralbyrån ska fastställa namnändringen, vilket ännu inte har slutförts. Kommunalförbundet driver Skandionkliniken och Hotel von Kraemer i Uppsala. Skandionkliniken behandlar tumörer med protonstrålning i Uppsala. Verksamheten startade i augusti 2015. Hotel von Kraemer erbjuder patienter och anhöriga boende i samband med behandlingen. Det har även en restaurang och konferenslokaler. Verksamheten startade 2014. Medlemmar i Skandionkliniken är de regioner som har universitetssjukhus: Region Skåne, Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västerbotten, Region Örebro län, Region Östergötland samt Västra Götalandsregionen.
För 2025 finns följande målsättningar:
• Protonbehandla med nationellt jämlik tillgänglighet.
• Öka kunskaperna om protonstrålning och dess effekter.
• Erbjuda patienterna boende under behandlingen vid Skandionkliniken.
Den ekonomiska målsättningen är fortsatt att återställa det egna kapitalet senast 2027. Budgeterat överskott för 2025 är 3 miljoner kronor, vilket skulle innebära en prognos på -26 miljoner kronor i eget kapital vid utgången av 2025.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
551kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen upptar till behandling förslag till verksamhetsplan med budget 2025 och planering 2026–2027.
Regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget är Region Örebro läns övergripande styrdokument. Det syftar till att utveckla Region Örebro läns verksamheter för att tillgodose invånarnas och samhällets behov på bästa sätt. I verksamhetsplanen anges mål, inriktningar och ambitioner samt hur verksamheter och investeringar ska finansieras.
År 2023 var ett mycket tufft år ekonomiskt för regionsektorn och förutsättningarna för år 2024 är ytterligare ökade kostnader för pensioner till följd av det höga inflationsläget. För att dämpa effekterna av det temporärt höga kostnadsläget för pensioner har regeringen beslutat om att tillskjuta bidrag till hälso- och sjukvården. Statsbidragen är ettåriga och inga förlängningar har aviserats. Sammantaget kommer presenterade förutsättningar medföra betydligt bättre ekonomiska förutsättningar från år 2025 och framåt.
Grundförutsättningen för ekonomistyrningen i Region Örebro län är att nämnderna har en ekonomi i balans för samtliga år. En tidig prognos för Region Örebro läns balanskravsresultat år 2024 visar ett underskott på 600 miljoner kronor, vilket är 590 miljoner kronor sämre än budget. Underskott uppstår trots att redan beslutade åtgärder vidtas och ger ekonomisk effekt samt att regeringen beslutar om utökat statsbidrag. Arbetet med handlingsplaner pågår. Åtgärderna får ekonomisk effekt både år 2024 och år 2025. Givet att de i verksamhetsplanen budgeterade åtgärderna vidtas finns fortsatt förutsättningar att uppfylla den långsiktiga målsättningen att ha en positiv soliditet år 2030.
Beslutet att fastställa verksamhetsplan med budget 2025 innebär bland annat följande för år 2025, att:
• Skattesatsen för Region Örebro län är 12,30 kronor.
• Budgeterat årets resultat uppgår till 206 miljoner kronor.
• Respektive nämnd har ett ansvar att bedriva verksamhet inom ekonomisk ram utifrån driftbudgeten. Det innebär att samtliga nämnder ska fortsätta arbetet med åtgärder enligt beslutade handlingsplaner i nämndernas verksamhetsplaner med budget 2024. Åtgärderna för att nå ekonomisk balans som faller ut år 2025 uppgår till cirka 150 miljoner kronor och år 2026 till 15 miljoner kronor.
• Regionstyrelsen har i uppdrag att fördela anslag motsvarande ökningen av statsbidraget för läkemedel till berörd nämnd när beloppet är känt.
• Regionstyrelsen delegeras ansvaret att, när villkor och andra förutsättningar för ett nytt eller justerat statsbidrag är känt, tilldela berörd nämnd ekonomiskt ansvar för statsbidraget (bland annat ansöka och disponera statsbidraget) eller utökad ram.
• Regionstyrelsen disponerar en planeringsreserv på 50 miljoner kronor.
• Investeringsnivån uppgår till 763 miljoner kronor.
• Upplåningsramen, inklusive lån för externt uthyrda investeringar, uppgår till
3 664 miljoner kronor.
• Checkräkningskrediten uppgår till 1 miljard kronor.
• Nya placeringar i Region Örebro läns pensionsmedelsportfölj uppgår till
200 miljoner kronor
• Kreditlimiter och borgensavgifter för ägda bolag fastställs enligt föreslagna nivåer.
• Riktlinjen för god ekonomisk hushållning och resultatreserv fastställs.
• Målsättningar med styrtal fastställs som det framgår i detta dokument.
• Uppdrag till regionstyrelsen och nämnderna fastställs som det framgår i detta dokument.
• Bilaga: Riktlinjer för ekonomisk styrning, fastställs.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
642kb Ladda ner dokument
-
-
Det sker en kontinuerlig kostnadsutveckling av produktionen för kollektivtrafiken. En del av kostnaderna täcks av biljettintäkter. I förslaget ska kollektivtrafikens taxa höjas med 4 procent av biljettintäkterna som träder i kraft den 7 januari 2025.
Kollektivtrafiknämnden föreslås få mandat att fatta beslut om hur höjningen ska fördelas mellan samtliga biljetter och relationer. I förslaget ska också möjlighet ges att erbjuda tillfälliga taxor i samband med kampanjer och aktiviteter.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
10
Ändring av Regler för färdtjänst i Örebro län avseende uteblivna avbokningar – införande av avgift
Förvaltningen föreslår att ändra lydelsen i ”Regler för färdtjänst i Örebro län” gällande sista meningen i avsnittet om avbeställning. Den föreslagna ändringen är från ”Den som vid upprepade tillfällen inte avbeställer resor kan bli ersättningsskyldig för dessa.” till ”Den som inte avbeställt sin resa minst 60 minuter före planerad avfärd blir ersättningsskyldig för resan enligt beslutad avgift.” Samtidigt föreslås att införa en avgift för uteblivna avbokningar om 220 kronor, samma som för uteblivet besök hos vården. Förvaltningen anser att avgiften ska tillämpas för de som inte avbeställer färdtjänstresor 60 minuter innan planerad avfärd. Endast färdtjänstresor som är bokade av själva kunden eller av kundens ombud på kundens begäran ska ligga till grund för avgift.
Syftet med avgiften är att öka produktiviteten och kundnyttan genom att resor som inte ska bli av avbokas i stället för att fordonet åker till en upphämtning som inte blir av. Avbokningen frigör plats i serviceresefordonen och fordonet kan användas för en annan bokad resa.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Innan den generella ökningen av avgifter gjordes med 10 procent år 2024 hade Region Örebro län inte höjt egenavgiften för sjukresor och färdtjänstresor sedan 2009. Vid beslutet om höjningen av egenavgifterna år 2009 bestämdes att avgiften skulle indexeras varje år. Detta har inte gjorts. En årlig indexökning av egenavgiften hade medfört en 29,6 procent högre egenavgift år 2025 än 2024.
Förslaget är en höjning om 15 procent för år 2025, i syfte att börja harmonisera prisdifferensen på egenavgift inom Serviceresor. Tanken är att egenavgifterna höjs 15 procent på sjukresor och färdtjänstresor och att högkostnadsskyddet för sjukresor höjs för att harmonisera med prisökningen. Detta skulle kunna innebära en ökad intäkt för sjukresor på upp mot 1,3 miljoner kronor beroende på hur prisjusteringen görs.Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
För att åstadkomma en restid under tre timmar i stråket Oslo-Sthlm krävs en ny järnvägslänk mellan Örebro och Kristinehamn, den så kallade Nobelbanan. Nästa steg för att komma vidare i planeringsprocessen för Nobelbanan är att utföra en lokaliseringsutredning och miljökonsekvensbeskrivning. Stråket är inkluderat i den nya TEN-T-förordningen (transeuropeiska nätverk, tåg) som pekar ut viktiga europeiska transportkorridorer. Därmed är det möjligt att söka CEF-finansiering för sådan utredning vilket också gjorts av bolaget Oslo-Stockholm 2.55 AB. Finansiering kan fås med upp till 50 procent av kostnaden. Beslut om ansökan väntas komma i juni 2024 och lokaliseringsutredningen planeras att startas i augusti 2024. För att säkra medfinansiering av utredningen föreslås Region Örebro län tillsammans med övriga ägare i Oslo-Stockholm 2.55 AB besluta om förskottering. Förskottering av om ett belopp upp till 10,8 miljoner kronor fördelat på åren 2024 - 2026 får ske via länsplanen för transportinfrastruktur. Från beloppet ska eventuell CEF finansiering avräknas. Beloppet motsvarar Region Örebro läns andel av Oslo-Sthlm 2.55.
CEF = Connecting Europe Facility eller Fonden för ett sammanlänkat Europa.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Segersjö Fältrittklubb har ansökt om ett arrangörsbidrag till Segersjödagarna med Internationell Fälttävlan och Svenskt Mästerskap i fälttävlan 23 - 25 augusti 2024. Ansökan omfattar stöd i form av ambulans på plats samt därutöver 50 000 kronor i bidrag.
I ansökan uppges att cirka 20 000 personer beräknas besöka evenemanget, vilket även omfattar en mässa om mat, fiske och jakt.
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Örebro län anser att ambulans bör finnas på plats under evenemanget.
Region Örebro län ansvarar för flera samhällsviktiga verksamheter. Till dessa räknas hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, infrastruktur, kultur, näringslivsutveckling och flera andra områden som är viktiga för länets utveckling. Region Örebro län har, liksom andra organisationer som ansvarar för samhällsviktig verksamhet, att noga pröva hur dess resurser ska fördelas. Inkomna ansökningar om stöd till evenemang av den sort som nu är aktuellt måste därför prövas mycket noga, och det finns ingen automatik i att stöd beviljas. Men även vid en sådan prövning, och särskilt mot bakgrund av hälso- och sjukvårdsförvaltningen bedömning, framstår evenemanget som något som Region Örebro län har anledning att stödja. Därför föreslås ett stöd i form av att ambulans finns på plats utan kostnad för fältrittklubben. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen ska avgöra på vilket sätt närvaron av ambulans ska ordnas. Däremot avslås begäran om stöd i form av pengar.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har på uppdrag efter beslut i regionfullmäktige (§158/23) reviderat riktlinjerna kring alkohol vid representation i Region Örebro län. Riktlinjerna kring alkohol vid representation har sin grund i att all representation är alkoholfri och gäller när regionen står som värd. Undantag kan medges när externt deltagande och extern finansiering finns och beslutas då av regionfullmäktiges ordförande, regionstyrelsens ordförande och regiondirektör. Undantag anmäls till regionstyrelsen personalutskott.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Örebro län genomfört en granskning av personal- och kompetensförsörjning. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen säkerställer ett ändamålsenligt arbete med personal- och kompetensförsörjning.
Utifrån genomförd granskning är revisorernas samlade bedömning att regionstyrelsen inte helt har säkerställt att arbetet med personal- och kompetensförsörjning bedrivs på ett ändamålsenligt sätt.
Rekommendationerna från revisorerna är:
• Att säkerställa att ansvarsfördelningen avseende personal- och
kompetensförsörjningen är tydliggjord inom hela organisationen.
• Att säkerställa att stödet från HR är tillräckligt för cheferna. Detta kan
med fördel ske genom ett samtal om förväntan mellan förvaltning och
HR för att hamna på rätt nivå. Exempelvis såsom det arbetssätt som
påbörjats av enhetschef och HR-strateg inom Hälso- och
sjukvårdsförvaltningen.
• Tillse att samtliga förvaltningar har upprättade
kompetensförsörjningsplaner samt att dessa fastställs av respektive
nämnd.
• Att stärka arbetet med Region Örebro läns arbetsgivarvarumärke.
• Att tillse att rutiner tas fram för att sammanställa och analysera
information från avslutningssamtalet som ett redskap för att utveckla
regionens Arbetsgivarvarumärke.
Regionstyrelsen ansvarar för övergripande arbetsgivarfrågor och bedriver ett aktivt arbete kring kompetensförsörjning. Ett personalutskott har också inrättats under året för att specifikt hantera arbetsgivarfrågorna. En del av det övergripande arbetet för regionen utgår ifrån det av fullmäktiges budget och verksamhetsplan för 2024 angivna strategiska utvecklingsområdena för kompetensförsörjning. De är framtagna efter analys och dialog med representanter och ledningar från verksamhet och fackliga företrädare kring kompetensförsörjningsbehovet både på kort och lång sikt som grund. Arbetet bedrivs gemensamt regionövergripande för varje område som sedan implementeras och anpassas utifrån respektive nämnds ansvarsområde Kompetensförsörjningen har en stark påverkan på verksamhetens möjlighet att fullfölja sitt uppdrag och det är en naturlig del i nämndernas verksamhetsplaner.
Regionstyrelsen kommer att beakta synpunkterna i revisionsrapporten i utvecklingen av arbetet kring personal- och kompetensförsörjning.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
986kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
16
Remissvar Promemoria U2024/01035 Hållbar och högkvalitativ läkarutbildning och klinisk forskning – förslag till ett reviderat ALF-avtal
Region Örebro län (regionen) är remissinstans för ovan angiven promemoria från Utbildningsdepartementet. Regionen är också avtalsslutande part i det nationella ALF- avtalet med Utbildningsdepartementet. Regionen synpunkter är därvid inte bindande i en kommande förhandling.
Regionen är positiv till flertalet förslag i utredningen och ser med tillfredsställelse att utredningen föreslår en normaliserad ersättning avseende utbildningsuppdraget till Region Örebro län från 2026.
Regionen instämmer också i utredningens position att ALF-avtalets positionering i det övergripande forskningsfinansiella systemet är att säkerställa en bredd på den kliniska forskningen inom hälso- och sjukvården som säkerställer forskningsförankring av såväl regionens utbildningsuppdrag inom ALF-avtalet som den kontinuerliga utvecklingen av evidensbaserad hälso- och sjukvård där forskningen ska vara av god kvalitet och möjliggöra rekrytering av framtida spetsforskare.
Regionen lyfter därför att fördelningen av forskningsmedel inom ALF-avtalet i första hand bör relateras till respektive utbildningsuppdrag, givet en god forskningskvalitet.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
SR Energy utreder möjligheten för vindkraft vid Grimsten i Laxå, Lekeberg och Hallsbergs kommuner, Örebro län. Vindparken föreslås bestå av upp till 22 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 270 meter. Vindparken är belägen
cirka 6 km nordost om Laxå och cirka 6 km väst om Vretstorp. En ansökan om tillstånd enligt miljöbalken kommer att tas fram och planeras att lämnas till Miljöprövningsdelegationen vid Länsstyrelsen vintern 2024–2025.
På uppdrag av SR Energy har Sweco hand om processen avseende ansökan om
tillstånd för Vindpark Grimsten. I tillståndsprocessen ingår att genomföra ett samråd och i detta syfte har den här inbjudan skickats till Region Örebro län.
Den ökade elektrifieringen i vårt samhälle i kombination med nya typer av energikrävande verksamheter ställer krav på ökad elkapacitet i elsystemet. Elsystemet behöver utökas med olika typer av fossilfri el där vindkraft är en viktig del. Därför är Region Örebro län positiva till etableringen av denna vindkraftpark.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
De utmaningsområden som Västmanlands regionala utvecklingsstrategi adresserar är; Bo och leva i hela länet, Förutsättningar för god hälsa i hela länet, Arbetsmarknad och kompetensförsörjning, Miljö och klimat och Samhällets skydd och beredskap.
Strategins vision om Ett livskraftigt Västmanland uppnås genom arbete inom de tre målområdena: Välmående, Tillgängligt och Nyskapande Västmanland.
Inom varje målområde finns tre insatsområden. För att konkretisera utvecklingsarbetet avser Region Västmanland att använda
handslag/överenskommelser med länets kommuner och nyckelaktörer.
Region Västmanland har arbetat fram ett förslag till regional utvecklingsstrategi (RUS). ”Vår strategi för ett livskraftigt Västmanland, Regional utvecklingsstrategi 2030 - med utblick mot 2050”, har sänts till Region Örebro län på remiss.
Region Örebro län har granskat remissförslaget utifrån områden som berör Örebro län och där samverkan sker med Västmanlands län.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Finansdepartementet har översänt betänkandet En ny organisation för förvaltning av EU-medel SOU nr 22:2024 på remiss. Region Örebro län (RÖL) har tillsammans med Östergötlands län och Central Sweden ingått i en arbetsgrupp som på uppdrag av de regionala utvecklingsdirektörerna i ÖMS arbetat fram ett gemensamt remissvar. Arbetsgruppen kan genom en nära dialog med SKR konstatera att det i första hand finns tre viktiga delar i utredningen att bemöta utifrån det regionala utvecklingsansvaret:
7.6 Förslag om förvaltningen av regional- och socialfonderna
7.6.4 Antalet program inom Eruf bör minska
7.8 Förslag avseende systemet med regionala strukturfondspartnerskap
RÖL delar uppfattningen att det finns ett värde i att se över den samlade förvaltningen av EU-medel i Sverige. I ovanstående förslag ser vi dock en betydande centraliseringstrend som riskerar att reducera det regionala inflytandet över fonderna. RÖL betonar i remissvaret vikten av att behålla antalet Eruf-program och regionernas inflytande över såväl programmering som insatser. Parallellt förordar RÖL att utredningen undersöker huruvida partnerskapens funktion och roller kan ligga till grund för valet av organisatorisk form.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
329kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regiondirektören har beslutat följande:
- att inte besvara granskningsremiss detaljplan för Norra Östervik - Udden Karlskoga kommun, 22RS4887,
- att inte besvara remiss Förslag till ändrade havsplaner för Bottniska viken, Östersjön och Västerhavet, 24RS5123,
- att inte besvara remiss Ändring av områdesbestämmelser, Nobelverken Karlskoga kommun, 24RS4747.
Meddelandeärenden:
1. Protokoll
- Scantec AB 2024-03-05, 2024-05-16,
- Länsmusiken i Örebro AB 2024-02-23, 2024-04-11.
2. Synpunkter från medborgare, 24RS441-90, 94, 95, 96, 97, 107, 111.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
417kb Ladda ner dokument
-
400kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
-
21
Information - periodrapport maj 2024
-
22
Information - Regiondirektörens information
-
§ 129
Protokollsjustering
-
§ 130
Anmälan av medborgarförslag om direktbeställning till Hjälpmedelscentralen via beställningsportal
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 6 maj 2024 om direktbeställning till Hjälpmedelscentralen via beställningsportal.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
442kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) med fler till Region Örebro län den 28 maj 2024 om att minska skillnaderna i tandhälsa.
Motionen har överlämnats till Folktandvården för stöd i beredningen.Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
§ 132
Anmälan av motion från Ola Karlsson (M) om att ge vårdens medarbetare bättre förutsättningar att göra ett bra jobb
Anmäls att en motion har inkommit från Ola Karlsson (M) till Region Örebro län den 31 maj 2024 om att ge vårdens medarbetare bättre förutsättningar att göra ett bra jobb.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
390kb Ladda ner dokument
-
-
I regionstyrelsens delegationsordning delegeras till regiondirektören att fatta beslut om anställning av smittskyddsläkare. Detta är en kvarvarande rest av hur ansvarsområdena tidigare har varit fördelade inom Region Örebro län. Det är hälso- och sjukvårdsnämnden som enligt smittskyddslagen ansvarar för sådan anställning. Därför ska såväl regionstyrelsens som hälso- och sjukvårdsnämndens delegationsordningar ändras i enlighet med detta.
I regionstyrelsens delegationsordning finns det under avsnittet om personalfrågor flera ställen där beslutanderätt delegeras till regiondirektör och förvaltningschef och i något fall även rektor ”var för sig”. Avsikten med denna skrivning har varit att delegaterna ska ges rätt att fatta beslut inom sina respektive ansvarsområden. Skrivningen kan emellertid missuppfattas, varför den bör ändras och i stället uttrycka att delegaterna ges beslutanderätt i de aktuella frågorna ”inom sina respektive ansvarsområden”.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
§ 134
Informationsärende: Hälso- och sjukvårdsnämndens yttrande till regionfullmäktige över anmärkning som framställs av revisorerna
Fullmäktiges revisorer har framfört anmärkning mot hälso- och sjukvårdsnämnden i sin revisionsberättelse avseende årsredovisning för 2023 för Region Örebro län. Nämnden har efter uppmaning från fullmäktiges presidium yttrat sig över anmärkningen inför fullmäktiges behandling av frågan. Yttrandet utgör del av fullmäktiges beslutsunderlaget i ärendet om årsredovisning med ansvarsutkrävande, men ska inte beredas av styrelsen.
Regionstyrelsen informeras på detta sätt om nämndens yttrande till regionfullmäktige.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling (KAS) har tagit fram en verksamhetsplan med budgetram för 2025 samt plan för ekonomi 2026-2027 för behandling av samtliga medlemsregioner, däribland Region Örebro län.
KAS bildades år 2006. KAS bytte i februari 2024 namn till Kommunalförbundet Skandionkliniken. Statistiska Centralbyrån ska fastställa namnändringen, vilket ännu inte har slutförts. Kommunalförbundet driver Skandionkliniken och Hotel von Kraemer i Uppsala. Skandionkliniken behandlar tumörer med protonstrålning i Uppsala. Verksamheten startade i augusti 2015. Hotel von Kraemer erbjuder patienter och anhöriga boende i samband med behandlingen. De har även en restaurang och konferenslokaler. Verksamheten startade 2014. Medlemmar i Skandionkliniken är de regioner som har universitetssjukhus: Region Skåne, Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västerbotten, Region Örebro län, Region Östergötland samt Västra Götalandsregionen.
För 2025 finns följande målsättningar:
• Protonbehandla med nationellt jämlik tillgänglighet.
• Öka kunskaperna om protonstrålning och dess effekter.
• Erbjuda patienterna boende under behandlingen vid Skandionkliniken.
Den ekonomiska målsättningen är fortsatt att återställa det egna kapitalet senast 2027. Budgeterat överskott för 2025 är 3 miljoner kronor, vilket skulle innebära en prognos på -26 miljoner kronor i eget kapital vid utgången av 2025.Bilagor
-
551kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen upptar till behandling förslag till verksamhetsplan med budget 2025 och planering 2026–2027.
Regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget är Region Örebro läns övergripande styrdokument. Det syftar till att utveckla Region Örebro läns verksamheter för att tillgodose invånarnas och samhällets behov på bästa sätt. I verksamhetsplanen anges mål, inriktningar och ambitioner samt hur verksamheter och investeringar ska finansieras.
År 2023 var ett mycket tufft år ekonomiskt för regionsektorn och förutsättningarna för år 2024 är ytterligare ökade kostnader för pensioner till följd av det höga inflationsläget. För att dämpa effekterna av det temporärt höga kostnadsläget för pensioner har regeringen beslutat om att tillskjuta bidrag till hälso- och sjukvården. Statsbidragen är ettåriga och inga förlängningar har aviserats. Sammantaget kommer presenterade förutsättningar medföra betydligt bättre ekonomiska förutsättningar från år 2025 och framåt.
Grundförutsättningen för ekonomistyrningen i Region Örebro län är att nämnderna har en ekonomi i balans för samtliga år. En tidig prognos för Region Örebro läns balanskravsresultat år 2024 visar ett underskott på 600 miljoner kronor, vilket är 590 miljoner kronor sämre än budget. Underskott uppstår trots att redan beslutade åtgärder vidtas och ger ekonomisk effekt samt att regeringen beslutar om utökat statsbidrag. Arbetet med handlingsplaner pågår. Åtgärderna får ekonomisk effekt både år 2024 och år 2025. Givet att de i verksamhetsplanen budgeterade åtgärderna vidtas finns fortsatt förutsättningar att uppfylla den långsiktiga målsättningen att ha en positiv soliditet år 2030.
Beslutet att fastställa verksamhetsplan med budget 2025 innebär bland annat följande för år 2025, att:
• Skattesatsen för Region Örebro län är 12,30 kronor.
• Budgeterat årets resultat uppgår till 206 miljoner kronor.
• Respektive nämnd har ett ansvar att bedriva verksamhet inom ekonomisk ram utifrån driftbudgeten. Det innebär att samtliga nämnder ska fortsätta arbetet med åtgärder enligt beslutade handlingsplaner i nämndernas verksamhetsplaner med budget 2024. Åtgärderna för att nå ekonomisk balans som faller ut år 2025 uppgår till cirka 150 miljoner kronor och år 2026 till 15 miljoner kronor.
• Regionstyrelsen har i uppdrag att fördela anslag motsvarande ökningen av statsbidraget för läkemedel till berörd nämnd när beloppet är känt.
• Regionstyrelsen delegeras ansvaret att, när villkor och andra förutsättningar för ett nytt eller justerat statsbidrag är känt, tilldela berörd nämnd ekonomiskt ansvar för statsbidraget (bland annat ansöka och disponera statsbidraget) eller utökad ram.
• Regionstyrelsen disponerar en planeringsreserv på 50 miljoner kronor.
• Investeringsnivån uppgår till 763 miljoner kronor.
• Upplåningsramen, inklusive lån för externt uthyrda investeringar, uppgår till
3 664 miljoner kronor.
• Checkräkningskrediten uppgår till 1 miljard kronor.
• Nya placeringar i Region Örebro läns pensionsmedelsportfölj uppgår till
200 miljoner kronor
• Kreditlimiter och borgensavgifter för ägda bolag fastställs enligt föreslagna nivåer.
• Riktlinjen för god ekonomisk hushållning och resultatreserv fastställs.
• Målsättningar med styrtal fastställs som det framgår i detta dokument.
• Uppdrag till regionstyrelsen och nämnderna fastställs som det framgår i detta dokument.
• Bilaga: Riktlinjer för ekonomisk styrning, fastställs.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Det sker en kontinuerlig kostnadsutveckling av produktionen för kollektivtrafiken. En del av kostnaderna täcks av biljettintäkter. I förslaget ska kollektivtrafikens taxa höjas med 4 procent av biljettintäkterna som träder i kraft den 7 januari 2025.
Kollektivtrafiknämnden föreslås få mandat att fatta beslut om hur höjningen ska fördelas mellan samtliga biljetter och relationer. I förslaget ska också möjlighet ges att erbjuda tillfälliga taxor i samband med kampanjer och aktiviteter.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
§ 138
Ändring av Regler för färdtjänst i Örebro län avseende uteblivna avbokningar – införande av avgift
Förvaltningen föreslår att ändra lydelsen i ”Regler för färdtjänst i Örebro län” gällande sista meningen i avsnittet om avbeställning. Den föreslagna ändringen är från ”Den som vid upprepade tillfällen inte avbeställer resor kan bli ersättningsskyldig för dessa.” till ”Den som inte avbeställt sin resa minst 60 minuter före planerad avfärd blir ersättningsskyldig för resan enligt beslutad avgift.” Samtidigt föreslås att införa en avgift för uteblivna avbokningar om 220 kronor, samma som för uteblivet besök hos vården. Förvaltningen anser att avgiften ska tillämpas för de som inte avbeställer färdtjänstresor 60 minuter innan planerad avfärd. Endast färdtjänstresor som är bokade av själva kunden eller av kundens ombud på kundens begäran ska ligga till grund för avgift.
Syftet med avgiften är att öka produktiviteten och kundnyttan genom att resor som inte ska bli av avbokas i stället för att fordonet åker till en upphämtning som inte blir av. Avbokningen frigör plats i serviceresefordonen och fordonet kan användas för en annan bokad resa.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Innan den generella ökningen av avgifter gjordes med 10 procent år 2024 hade Region Örebro län inte höjt egenavgiften för sjukresor och färdtjänstresor sedan 2009. Vid beslutet om höjningen av egenavgifterna år 2009 bestämdes att avgiften skulle indexeras varje år. Detta har inte gjorts. En årlig indexökning av egenavgiften hade medfört en 29,6 procent högre egenavgift år 2025 än 2024.
Förslaget är en höjning om 15 procent för år 2025, i syfte att börja harmonisera prisdifferensen på egenavgift inom Serviceresor. Tanken är att egenavgifterna höjs 15 procent på sjukresor och färdtjänstresor och att högkostnadsskyddet för sjukresor höjs för att harmonisera med prisökningen. Detta skulle kunna innebära en ökad intäkt för sjukresor på upp mot 1,3 miljoner kronor beroende på hur prisjusteringen görs.Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
För att åstadkomma en restid under tre timmar i stråket Oslo-Sthlm krävs en ny järnvägslänk mellan Örebro och Kristinehamn, den så kallade Nobelbanan. Nästa steg för att komma vidare i planeringsprocessen för Nobelbanan är att utföra en lokaliseringsutredning och miljökonsekvensbeskrivning. Stråket är inkluderat i den nya TEN-T-förordningen (transeuropeiska nätverk, tåg) som pekar ut viktiga europeiska transportkorridorer. Därmed är det möjligt att söka CEF-finansiering för sådan utredning vilket också gjorts av bolaget Oslo-Stockholm 2.55 AB. Finansiering kan fås med upp till 50 procent av kostnaden. Beslut om ansökan väntas komma i juni 2024 och lokaliseringsutredningen planeras att startas i augusti 2024. För att säkra medfinansiering av utredningen föreslås Region Örebro län tillsammans med övriga ägare i Oslo-Stockholm 2.55 AB besluta om förskottering. Förskottering av om ett belopp upp till 10,8 miljoner kronor fördelat på åren 2024 - 2026 får ske via länsplanen för transportinfrastruktur. Från beloppet ska eventuell CEF finansiering avräknas. Beloppet motsvarar Region Örebro läns andel av Oslo-Sthlm 2.55.
CEF = Connecting Europe Facility eller Fonden för ett sammanlänkat Europa.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Segersjö Fältrittklubb har ansökt om ett arrangörsbidrag till Segersjödagarna med Internationell Fälttävlan och Svenskt Mästerskap i fälttävlan 23 - 25 augusti 2024. Ansökan omfattar stöd i form av ambulans på plats samt därutöver 50 000 kronor i bidrag.
I ansökan uppges att cirka 20 000 personer beräknas besöka evenemanget, vilket även omfattar en mässa om mat, fiske och jakt.
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Örebro län anser att ambulans bör finnas på plats under evenemanget.
Region Örebro län ansvarar för flera samhällsviktiga verksamheter. Till dessa räknas hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, infrastruktur, kultur, näringslivsutveckling och flera andra områden som är viktiga för länets utveckling. Region Örebro län har, liksom andra organisationer som ansvarar för samhällsviktig verksamhet, att noga pröva hur dess resurser ska fördelas. Inkomna ansökningar om stöd till evenemang av den sort som nu är aktuellt måste därför prövas mycket noga, och det finns ingen automatik i att stöd beviljas. Men även vid en sådan prövning, och särskilt mot bakgrund av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen bedömning, framstår evenemanget som något som Region Örebro län har anledning att stödja. Därför föreslås ett stöd i form av att ambulans finns på plats utan kostnad för fältrittklubben. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen ska avgöra på vilket sätt närvaron av ambulans ska ordnas. Däremot avslås begäran om stöd i form av pengar.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har på uppdrag efter beslut i regionfullmäktige (§158/23) reviderat riktlinjerna kring alkohol vid representation i Region Örebro län. Riktlinjerna kring alkohol vid representation har sin grund i att all representation är alkoholfri och gäller när regionen står som värd. Undantag kan medges när externt deltagande och extern finansiering finns och beslutas antingen av regionfullmäktiges ordförande, regionstyrelsens ordförande och regiondirektör. Undantag anmäls till regionstyrelsen personalutskott.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Örebro län genomfört en granskning av personal- och kompetensförsörjning. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen säkerställer ett ändamålsenligt arbete med personal- och kompetensförsörjning.
Utifrån genomförd granskning är revisorernas samlade bedömning att regionstyrelsen inte helt har säkerställt att arbetet med personal- och kompetensförsörjning bedrivs på ett ändamålsenligt sätt.
Rekommendationerna från revisorerna är:
• Att säkerställa att ansvarsfördelningen avseende personal- och
kompetensförsörjningen är tydliggjord inom hela organisationen.
• Att säkerställa att stödet från HR är tillräckligt för cheferna. Detta kan
med fördel ske genom ett samtal om förväntan mellan förvaltning och
HR för att hamna på rätt nivå. Exempelvis såsom det arbetssätt som
påbörjats av enhetschef och HR-strateg inom Hälso- och
sjukvårdsförvaltningen.
• Tillse att samtliga förvaltningar har upprättade
kompetensförsörjningsplaner samt att dessa fastställs av respektive
nämnd.
• Att stärka arbetet med Region Örebro läns arbetsgivarvarumärke.
• Att tillse att rutiner tas fram för att sammanställa och analysera
information från avslutningssamtalet som ett redskap för att utveckla
regionens Arbetsgivarvarumärke.
Regionstyrelsen ansvarar för övergripande arbetsgivarfrågor och bedriver ett aktivt arbete kring kompetensförsörjning. Ett personalutskott har också inrättats under året för att specifikt hantera arbetsgivarfrågorna. En del av det övergripande arbetet för regionen utgår ifrån det av fullmäktiges budget och verksamhetsplan för 2024 angivna strategiska utvecklingsområdena för kompetensförsörjning. De är framtagna efter analys och dialog med representanter och ledningar från verksamhet och fackliga företrädare kring kompetensförsörjningsbehovet både på kort och lång sikt som grund. Arbetet bedrivs gemensamt regionövergripande för varje område som sedan implementeras och anpassas utifrån respektive nämnds ansvarsområde Kompetensförsörjningen har en stark påverkan på verksamhetens möjlighet att fullfölja sitt uppdrag och det är en naturlig del i nämndernas verksamhetsplaner.
Regionstyrelsen kommer att beakta synpunkterna i revisionsrapporten i utvecklingen av arbetet kring personal- och kompetensförsörjning.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
986kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
§ 144
Svar på remiss - Promemoria U2024/01035 Hållbar och högkvalitativ läkarutbildning och klinisk forskning – förslag till ett reviderat ALF-avtal
Region Örebro län (regionen) är remissinstans för ovan angiven promemoria från Utbildningsdepartementet. Regionen är också avtalsslutande part i det nationella ALF- avtalet med Utbildningsdepartementet. Regionen synpunkter är därvid inte bindande i en kommande förhandling.
Regionen är positiv till flertalet förslag i utredningen och ser med tillfredsställelse att utredningen föreslår en normaliserad ersättning avseende utbildningsuppdraget till Region Örebro län från 2026.
Regionen instämmer också i utredningens position att ALF-avtalets positionering i det övergripande forskningsfinansiella systemet är att säkerställa en bredd på den kliniska forskningen inom hälso- och sjukvården som säkerställer forskningsförankring av såväl regionens utbildningsuppdrag inom ALF-avtalet som den kontinuerliga utvecklingen av evidensbaserad hälso- och sjukvård där forskningen ska vara av god kvalitet och möjliggöra rekrytering av framtida spetsforskare.
Regionen lyfter därför att fördelningen av forskningsmedel inom ALF-avtalet i första hand bör relateras till respektive utbildningsuppdrag, givet en god forskningskvalitet.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
SR Energy utreder möjligheten för vindkraft vid Grimsten i Laxå, Lekeberg och Hallsbergs kommuner, Örebro län. Vindparken föreslås bestå av upp till 22 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 270 meter. Vindparken är belägen cirka 6 kilometer nordost om Laxå och cirka 6 kilometer väst om Vretstorp. En ansökan om tillstånd enligt miljöbalken kommer att tas fram och planeras att lämnas till Miljöprövningsdelegationen vid Länsstyrelsen vintern 2024–2025.
På uppdrag av SR Energy har Sweco hand om processen avseende ansökan om
tillstånd för Vindpark Grimsten. I tillståndsprocessen ingår att genomföra ett samråd och i detta syfte har den här inbjudan skickats till Region Örebro län.
Den ökade elektrifieringen i vårt samhälle i kombination med nya typer av energikrävande verksamheter ställer krav på ökad elkapacitet i elsystemet. Elsystemet behöver utökas med olika typer av fossilfri el där vindkraft är en viktig del. Därför är Region Örebro län positiva till etableringen av denna vindkraftpark.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
De utmaningsområden som Västmanlands regionala utvecklingsstrategi adresserar är; Bo och leva i hela länet, Förutsättningar för god hälsa i hela länet, Arbetsmarknad och kompetensförsörjning, Miljö och klimat och Samhällets skydd och beredskap.
Strategins vision om Ett livskraftigt Västmanland uppnås genom arbete inom de tre målområdena: Välmående, Tillgängligt och Nyskapande Västmanland.
Inom varje målområde finns tre insatsområden. För att konkretisera utvecklingsarbetet avser Region Västmanland att använda
handslag/överenskommelser med länets kommuner och nyckelaktörer.
Region Västmanland har arbetat fram ett förslag till regional utvecklingsstrategi (RUS). ”Vår strategi för ett livskraftigt Västmanland, Regional utvecklingsstrategi 2030 - med utblick mot 2050”, har sänts till Region Örebro län på remiss.
Region Örebro län har granskat remissförslaget utifrån områden som berör Örebro län och där samverkan sker med Västmanlands län.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regiondirektören har beslutat följande:
- att inte besvara granskningsremiss detaljplan för Norra Östervik - Udden Karlskoga kommun, 22RS4887,
- att inte besvara remiss Förslag till ändrade havsplaner för Bottniska viken, Östersjön och Västerhavet, 24RS5123,
- att inte besvara remiss Ändring av områdesbestämmelser, Nobelverken Karlskoga kommun, 24RS4747.
Meddelandeärenden:
1. Protokoll
- Scantec AB 2024-03-05, 2024-05-16,
- Länsmusiken i Örebro AB 2024-02-23, 2024-04-11.
2. Synpunkter från medborgare, 24RS441-90, 94, 95, 96, 97, 107, 111.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
417kb Ladda ner dokument
-
400kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
-
Finansdepartementet har översänt betänkandet En ny organisation för förvaltning av EU-medel SOU nr 22:2024 på remiss. Region Örebro län (RÖL) har tillsammans med Östergötlands län och Central Sweden ingått i en arbetsgrupp som på uppdrag av de regionala utvecklingsdirektörerna i de sju regionerna i östra Mellansverige (ÖMS) arbetat fram ett gemensamt remissvar. Arbetsgruppen kan genom en nära dialog med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) konstatera att det i första hand finns tre viktiga delar i utredningen att bemöta utifrån det regionala utvecklingsansvaret:
7.6 Förslag om förvaltningen av regional- och socialfonderna
7.6.4 Antalet program inom Eruf bör minska
7.8 Förslag avseende systemet med regionala strukturfondspartnerskap
RÖL delar uppfattningen att det finns ett värde i att se över den samlade förvaltningen av EU-medel i Sverige. I ovanstående förslag ser vi dock en betydande centraliseringstrend som riskerar att reducera det regionala inflytandet över fonderna. RÖL betonar i remissvaret vikten av att behålla antalet Eruf-program och regionernas inflytande över såväl programmering som insatser. Parallellt förordar RÖL att utredningen undersöker huruvida partnerskapens funktion och roller kan ligga till grund för valet av organisatorisk form.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
329kb Ladda ner dokument
-
-
§ 150
Information - Regiondirektörens information