Möte 2022-04-07
-
1
Protokollsjustering
-
2
Anmälan av motion från Ola Karlsson (M) om att försvara frihet och demokrati är etiskt och hållbart
Anmäls att en motion har inkommit från Ola Karlsson (M) till Region Örebro län den 18 mars 2022 om att försvara frihet och demokrati etiskt och hållbart.
Motionen har överlämnats till Regionkansliet, Staben Ekonomi för stöd i beredningen.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 22 mars 2022 om att införa obligatorisk uppföljning efter större förändringar.
Medborgarförslaget har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Läkemedelskommittén föreslår att Maria Calles, leg. apotekare utses till ny ledamot och sekreterare efter Birgitta Lernhage.
Bilagor
-
Balanskravsresultatet per februari uppgår till 159 miljoner kronor, vilket är 143 miljoner kronor bättre än motsvarande siffra föregående år.
Nettokostnaden för perioden är 1 723 miljoner kronor (1 786 miljoner kronor föregående år) och ökningen mellan åren uppgår till -3,6 procent (6,2 procent). Att utvecklingen är negativ i år beror på verksamhetsintäkterna som är betydligt högre per februari i år jämfört med samma period 2021.
Till följd av stor osäkerhet kring pandemins fortsatta effekter på regionens kostnader och intäkter år 2022 redovisas ingen prognos per nämnd. Den totala prognosen följer det budgeterade balanskravsresultatet om 200 mnkr.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
564kb Ladda ner dokument
-
-
I början av 2000-talet gjordes den första större anskaffning av nya fordon till Transitio. Det var Reginafordon på uppdrag av bland annat regionerna runt Mälardalen, Bergslagen och Värmland. Fordonen leasefinansierades genom ett antal leasekontrakt med Handelsbanken Finans allt eftersom de levererades.
Aktuella leasekontrakt har löpt på under snart 20 år inklusive en första förlängningsperiod om 4 år. Till årsskiftet 2022/2023 är det dags för en sista möjlig förlängningsperiod på åtta år. I samband med detta har Handelsbanken meddelat att de önskar avsluta leasefinansieringarna och ej acceptera den sista förlängningsperioden.
Berörda borgensmän för dessa kontrakt är Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Västmanland samt Region Örebro län, tillika ägare av Tåg i Bergslagen AB (TiB).
För Transito och hyrestagarna innebär den sista leaseperioden mindre förmånliga villkor vad gäller räntemarginal och amorteringsprofil varför det även ur detta perspektiv är aktuellt att refinansiera fordonen på annat sätt.
Samtliga borgensmän till berörda fordon/leasefinansieringar är medlemmar i Kommuninvest varför refinansiering föreslås att genomföras från Kommuninvest. För Region Örebro län berörs en andel om 25 procent av två stycken Reginafordon vilka hyrs från AB Transitio av Tåg i Bergslagen AB. Totalt för Region Örebro län är det aktuellt att refinansiera 11,3 miljoner kronor.
Fordonens avskrivningstid kommer att justeras utifrån Transitios avskrivningsprinciper när Transitio tar över ägandet av fordonen vilket medför en ökning av hyran för de två fordonen om totalt 1,0 miljoner kronor per år. För Region Örebro län som svarar för 25 procent av kostnaden innebär det en hyresökning om totalt 250 tusen kronor.
Refinansieringen förslås ske med upplåning med propieborgen från ägarna som säkerhet. Skulden under nuvarande solidarisk borgen, utställd för ursprunglig svensk leasefinansiering, kommer att minska med ett belopp motsvarande ny enskild proprieborgen för regionen. Refinansieringen medför därför ingen ökad borgenssumma.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Svenskt ambulansflyg är ett kommunalförbund som ägs och finansieras av Sveriges samtliga regioner. Förbundet har etablerat tre beredskapsbaser vid flygplatserna i Umeå, Göteborg och Arlanda. För de fyra nordliga länen är verksamheten i full operativ drift från den 23 december 2021. Operativ drift har inletts vid Landvetter och Arlanda under februari 2022. Förbundet har sitt kansli och säte i Umeå.
Förbundsfullmäktige för Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har beslutat om ny förbundsordning och översänt den till medlemsregionernas fullmäktige för godkännande. Förbundsordningen har beslutats i förbundet efter en bred förankringsprocess, där samtliga regioner i december 2021 gett möjlighet att inkomma med synpunkter på ny förbundsordning.
Justeringarna i föreslagen förbundsordning omfattar bland annat förbundets syfte, ekonomiska ansvar, möjlighet att ingå ekonomiska förpliktelser, verksamhetsplan och budgetprocess samt den ekonomisk fördelningsmodell.
Reviderad förbundsordning blir gällande när den är antagen av samtliga medlemmars fullmäktige.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Bolagsstyrningsrapporter har inkommit från Svealandstrafiken AB, Tåg i Bergslagen AB och Region Örebro läns Förvaltnings AB koncernen. Bedömningen är att bolagens verksamhet har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Inga avvikelser från ägardirektiv eller andra styrdokument har noterats.
Regionfullmäktige beslutade 2018-09-25 om en policy för bolag direkt eller indirekt ägda av Region Örebro län. I policyn framgår att bolagen årligen ska upprätta en särskild rapport om bolagsstyrningsfrågor. Bolagsstyrningsrapporter har inkommit från Svealandstrafiken AB, Tåg i Bergslagen AB och Region Örebro läns förvaltnings AB. Region Örebro läns förvaltnings AB har i sin tur hämtat in uppgifter från sina ägda bolag och rapporterar därmed hela koncernen. De bolag som rapporterat inom koncernen är Länsgården Fastigheter AB, Länsteatern Örebro AB, Länstrafiken Örebro AB, Scantec AB, Örebro läns flygplats AB, Almi Företagspartner Mälardalen AB samt Alfred Nobel Science Park AB.
Efter granskning av inkomna rapporter görs bedömningen att samtliga bolags verksamhet har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Inga avvikelser från ägardirektiv eller andra styrdokument har noterats.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
949kb Ladda ner dokument
-
453kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
581kb Ladda ner dokument
-
295kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro läns hel- och delägda bolag har överlämnat årsredovisningar för 2021 innehållande verksamhetsberättelser, ekonomisk redovisning och förslag till disposition av vinster respektive förluster. Enligt gällande bolagspolicy ska regionstyrelsen utarbeta förslag till instruktioner till de stämmoombud, som utsetts till respektive bolagsstämma, som anger hur ombuden ska rösta. Om instruktionerna gäller ärenden av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt ska dessa utfärdas av regionfullmäktige. Övriga instruktioner kan utfärdas av regionstyrelsen på delegation från regionfullmäktige.
Årsredovisning för Inera AB kommer att fastställas av bolagets styrelse den 23 mars och AB Transitio kommer att fastställa sin årsredovisning på styrelsemöte den 19 april. Följden blir att dessa årsredovisningar inte hinner behandlas av regionfullmäktige 28 april med föregående beredning av regionstyrelsen i mars. För att årsredovisningarna ska godkännas före bolagens årsstämmor och regionens stämmoombud ska få instruktioner kopplade till dessa, delegerar regionfullmäktige till regionstyrelsen att fatta beslut om detta vid sitt möte den 29 april. Dessa två bolag ingår inte i de sammanställda räkenskaperna för Region Örebro län då ägarandelen uppgår till 0,2 procent i Inera AB och 5 procent i Transitio AB.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
699kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
992kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
795kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
625kb Ladda ner dokument
-
-
Staten och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har under december 2021 slutit överenskommelser om Genomförande av vaccinering mot covid-19, 2022 och Nationell testning och smittspårning för covid-19, 2022. Överenskommelserna reglerar regionernas åtaganden och vilka ersättningar som staten lämnar till regionerna. Ersättningsnivåerna är delvis ändrade jämfört med föregående år varför ett nytt beslut föreslås om fördelning av de statsbidrag som Region Örebro län kommer att erhålla.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
På uppdrag av Region Örebro läns revisorer har PwC genomfört en granskning av lönehantering och löneutbetalningsprocessen. Syftet med granskningen är att ge svar på om regionstyrelsen har säkerställt en tillfredställande och ändamålsenlig lönehantering och löneutbetalningsprocess med tillräcklig intern kontroll.
Revisorernas samlade bedömning är att regionstyrelsen delvis inte har säkerställt en helt tillfredställande och ändamålsenlig lönehantering och löneutbetalningsprocess samt inte har säkerställt en helt tillräcklig intern kontroll.
Bedömningen är att det delvis finns en fungerande löneprocess med en tydlig roll och ansvarsfördelning, att det delvis finns fungerande nyckelkontroller med tillhörande kontrollaktiviteter och att regionstyrelsen inte säkerställer att rutinerna fungerar genom att kontrollerna testas regelbundet.
Revisorerna bedömer också att det inte förekommer väsentliga avvikelser vid avstämning mellan lönesystem och huvudbok samt mot till Skatteverket inlämnande arbetsgivardeklarationer.
Revisorernas synpunkter är samstämmigt till stora delar med den översyn av löneprocessen som är påbörjad och det utvecklingsarbeten som skall ske. Beträffade elektronisk signering så är det oklart i dagsläget när en funktion kan vara teknisk möjlig. Anmärkningen av bristande internkontroll av löneprocessen kommer att åtgärdas. I den regionövergripande internkontrollplanen för 2023 kommer lönehantering och löneutbetalningsprocessen att ingå.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
-
Varje år träffas en överenskommelse mellan regionstyrelsen och folktandvårdsnämnden om folktandvårdens särskilda uppdrag som Region Örebro län helt eller delvis finansierar. I överenskommelsen regleras uppdragens omfattning och finansiering. Överenskommelsen följs upp efter verksamhetsåret, genom att folktandvården lämnar en årsrapport med en beskrivning hur uppdragen utförts.
Tandvårdsenhetens sammanfattande bedömning är att överenskommelsens uppdrag har genomförts på ett adekvat sätt med ett gott resultat, även om vissa brister har konstaterats.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
621kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Antalet listade har fortsatt att ökat i länet med 960 personer 2021 vilket är en lite högre ökning än tidigare år (2020 ökade länet med 925 personer).
Telefontillgängligheten har försämrats jämfört med föregående år, trots att antalet besvarade telefonsamtal har ökat, vilket förklaras av ökat antal inkommande samtal. Telefontillgängligheten för primärvården som helhet har varit 81 procent. Variationen av tillgängligheten för helår per vårdcentralerna har varit mellan 56 procent och 98 procent.
Pandemin och omställningen av verksamheten på vårdcentralerna har fortsatt påverka vårdcentralerna detta andra pandemiår vilket syns i besöksstatistiken. Även om antalet kontakter med primärvården är högre än 2020 så är nivån inte som 2019.
Medicinska resultat inom området diabetes typ 2 håller fortfarande en hög kvalitet. Arbete pågår via kunskapsstyrningen, att utveckla området diabetes och astma-/KOL. Fortsatt stöd till vårdcentralerna även i flera processer såsom sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen, artros, svårläkta sår, standardiserat vårdförlopp cancer, strukturerad vårddokumentation, kvalitetssäkring av laboratorierna och administrativa rutiner. Vårdcentralerna har under året arbetat för en förbättrad digitalisering
Bemanningssituationen och kompetensförsörjning är ett stort problem vid flera vårdcentraler framför allt avseende specialister i allmänmedicin men även inom andra yrkesgrupper. Problemet är allra störst i norra, västra och södra länsdelarna. Bristen på allmänspecialister har medfört att hyrläkare anlitats.
Under året blev 10 ST-läkare färdiga specialister i allmänmedicin. Antal ST-läkare som påbörjat sin utbildning under 2021 var 21 med spridning i hela länet. Vid årets slut fanns 87 ST-läkare.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Hälsovalsenheten överlämnar årsrapport för 2021, Psykoterapi inom LOV Örebro län.
Vid årsskiftet 2021/2022 fanns det 32 utförare anslutna till LOV-systemet i Örebro län. Sex offentliganställda och 27 privata utförare. En privat leverantör har nio underleverantörer. Fyra utförare har anslutit sig under året och en har fått avsluta sin verksamhet under 2021.
Under 2021 så genomfördes 6787 besök, vilket är en ökning med 19 procent jämfört med 2020. Utfallet blev 6,1 miljoner kronor vilket är en ökning av kostnaderna med 15 procent jämfört med utfallet för 2020. Utfallet för egenregin blev 0,9 miljoner och 5,2 miljoner kronor för privata vårdgivarna.
309 remisser skickats till LOV-psykoterapi under året, vilket är en minskning med 4 procent jämfört med 2020. Av de 274 remisser som godkändes under året var fördelningen 80 procent kvinnor och 20 procent män. 52 procent av alla som beviljades LOV psykoterapi tillhör kategorin unga vuxna, 18-24 år. Räknar man med åldersgruppen till och med 30 år så utgör de grupperna sammanlagt nästan två tredjedelar av alla patienter.
207 av de patienter som beviljades LOV psykoterapi under 2021 har valt behandlare och startat sin behandling. Det motsvarar 76 procent, vilket är en ökning jämfört med föregående år då 71 procent hade valt terapeut och fått en remissbekräftelse. Av de patienter som beviljades LOV psykoterapi under 2021 har 20 stycken genomfört och avslutat sin behandling under året. Dock finns det skäl att tro att fler patienter har avslutat sin terapi i enlighet med planering, men slutrapporten har inte inkommit. Ytterligare 191 patienter avslutades under året där terapin inletts under tidigare år. Med avslut innebär att terapeuten har skickat in en slutrapport och remissen avslutats.
Arbetet med den fördjupade uppföljningen som inleddes under 2020 fortsatte under första halvan av 2021 och krävde ett omfattande arbete. Rapporten resulterade i att avtalet hävdes avtalet och terapeuten anmäldes till Inspektionen för vård och omsorg.
Under 2021 genomfördes två workshops under första kvartalet i syfte att lämna förslag på en hållbar organisering av LOV psykoterapi inom psykiatrin samt förbättrat arbetssätt med fokus på tillgänglighet och kvalitet. Resultatet av dessa workshops och genomlysningen sammanfattades i en rapport och ett antal förslag till beslut. Förslagen togs upp i Område psykiatris ledningsgrupp och samverkansgrupp och resulterade i en rad förändringar gällande organisering och ansvar. Från och med 2022 har Specialistpsykiatrin det övergripande ansvaret att bemanna de tjänster som är kopplade till LOV psykoterapi från psykiatrins sida.
Ett omfattande arbete har inletts vad gäller uppföljning av LOV psykoterapi inom flera områden och nivåer. Arbetssätt har tagits fram för att utveckla uppföljning av både remisser, samarbetet med remittenter och terapeuter samt patienternas nöjdhet. För att mäta kvalitet och kundnöjdhet hos patienterna har en modell för uppföljning via Stöd och behandling tagits fram och startas upp i början av 2022. En modell för uppföljning med relevanta skattningsskalor har tagits fram och anpassats för att passa både de privata och regionanställda terapeuterna.
I förfrågningsunderlaget för 2022 så beslutades om en del förändringar. Psykoterapiperioden tidsbegränsades till tio månader från terapistart. Ansökningsblanketten förändrades där leverantören ska förtydliga hur den kommer att arbeta med patientsäkerhet och systematiskt kvalitetsarbete.
Det förtydligas också att uteslutning av en Leverantör kan ske på grund av tidigare brister samt att Region Örebro län har möjlighet att ta ut vite.
Under året har Hälsovalsenheten kunnat genomföra ett samverkansmöte med LOV psykoterapeuterna. Inför mötet gavs alla terapeuter möjlighet att svara på en enkätundersökning, lämna synpunkter och frågor. Resultatet av enkäten presenterades och diskuterades på samverkansmötet.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
387kb Ladda ner dokument
-
-
Regiondirektören överlämnar årsredovisning 2021 för Region Örebro län för regionfullmäktiges behandling av Region Örebro läns samlade årsredovisning.
Årets balanskravsresultat efter balanskravsjusteringar uppgår till 697 miljoner kronor. Av detta resultat föreslås 169 miljoner kronor reserveras till resultatutjämningsreserv. Efter denna reservering uppgår Region Örebro läns resultatutjämningsfond till 427 miljoner kronor. Årets resultat uppgår till 926 miljoner kronor, varav 581 miljoner kronor utgörs av orealiserade värdeökningar på finansiella tillgångar.
Under perioden 2017-2020 genomfördes inga avsättningar till pensionsmedelsportföljen. Istället återlånades detta kapital, cirka 900 miljoner kronor, för att finansiera investeringar. I Region Örebro läns verksamhetsplan med budget för 2021 fastställdes en strategi som innebar att återlånade medel under dessa år succesivt skulle placeras i pensionsmedelsportföljen. I verksamhetsplan med budget för 2021 och 2022 har beslut tagits i linje med denna strategi. Genom att använda 150 miljoner kronor av resultatet 2021 för att göra en ytterligare avsättning samt följa den planerade överavsättningen enligt verksamhetsplan med budget 2022, 100 miljoner kronor för plan 2023, kommer det återlånade kapitalet åren 2017-2020 att vara återinvesterat i finansiella tillgångar.
I bokslutet uppgår Region Örebro läns externa låneskuld till 2 054 miljoner kronor miljoner kronor, varav 1 500 miljoner kronor avser lån för finansiering av egna verksamhetslokaler. Befintliga likvida tillgångar möjliggör att låneskulden kan amorteras ned med 150 miljoner kronor.
Tidigare beslutade investeringar om 1 145 miljoner kronor, vilka inte har verkställts vid utgången av 2021 föreslås föras över till 2022 års investeringsbudget.
I fastställda regler för ansvar och befogenheter framgår att under- och överskott ska balanseras mellan åren för hälso- och sjukvården Hälsoval, Folktandvården och gemensamma nämnden för företagshälsa och tolkförmedling.
Årsredovisningen beskriver hur verksamheten har utförts i förhållande till de effektmål och strategier som finns i verksamhetsplanen med budget 2021.Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
10kb Ladda ner dokument
-
-
16
Ekonomisk redovisning 2021 av utbetalda medel i enlighet med överenskommelser om samverkan för god, jämlik och jämställd hälsa
Region Örebro län har tecknat överenskommelser om samverkan för god, jämlik och jämställd hälsa med kommunerna i länet (länsdelsvis), RF-SISU Örebro län samt Örebro läns bildningsförbund (ÖLBF).
Via överenskommelserna ges parterna årlig ersättning från Region Örebro län. Det totala beloppet som utbetalades 2021 var 9 750 863 kronor. Kommunernas ekonomiska satsning på folkhälsoteamens verksamhet ska minst motsvara Region Örebro läns ersättning.
Parternas ekonomiska redovisningar visar att huvuddelen av de ekonomiska ersättningarna från både Region Örebro län och de egna organisationerna använts för personalkostnader, det vill säga anställning av resurspersoner för det lokala och regionala folkhälsoarbetet i folkhälsoteam. Bedömningen är att detta underlättar samverkan mellan kommuner, civila samhället, folkbildningen och Region Örebro län samt bidrar till ett bidrar till ett långsiktigt och kunskapsbaserat folkhälsoarbete, vilket ligger i linje med syftet för de ingångna överenskommelserna.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Hållbarhetsredovisningen för Region Örebro län 2021 är en uppföljning av hur verksamheter i organisationen bidrar till målen i Program för hållbar utveckling 2021-2025. Program för hållbar utveckling är ett sätt för Region Örebro län att svara upp mot FN:s globala mål, de nationella miljömålen och folkhälsomålet samt regionala och interna styrdokument.
Till detta beslutsunderlag biläggs rapporten ”Hållbarhetsredovisning 2021, Region Örebro län”. Rapporten är en uppföljning av hur verksamheterna i Region Örebro län tagit sig an målen i ”Program för hållbar utveckling 2021-2025” under verksamhetsåret 2021. Bedömning av utfall och måluppfyllelse görs i enlighet med bedömningsunderlaget för Region Örebro läns verksamhetsberättelse. Av de 49 indikatorerna är under år 2021; 15 indikatorer uppfyllda (gröna), 19 indikatorer delvis uppfyllda (gula) och 8 indikatorer (röda) inte uppfyllda. Sju indikatorer har inte gått att följa upp detta verksamhetsår.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
458kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har tagit fram ett förslag på program för hållbar utveckling i kommunen. Hållberhetsprogram för Lekebergs kommun bygger på de globala målen för hållbar utveckling, mänskliga rättigheter, nationella mål inom miljö och folkhälsa samt den regionala utvecklingsstrategin för Örebro län.
Region Örebro län ser positivt på att Lekebergs kommun tagit fram ett samlat styrdokument för att driva arbetet med hållbar utveckling. Region Örebro län delar också uppfattningen att ett hållbarhetsprogram är ett viktigt ställningstagande och en grund för en gemensam målbild kring kommunens fortsatta arbete för en hållbar kommun.
Region Örebro län ser positivt på Hållbarhetsprogam för Lekebergs kommuns som helhet och de identifierade fokusområden och prioriteringar som pekas ut i programmet.Bilagor
-
Varje år delas Region Örebro läns miljöpris ut till en eller flera verksamheter. I år är miljöpriset på 50 000 kronor och följande har nominerats:
1. Therese Svanbäck, Folktandvården Specialistklinik Avd Parodontologi/Implantat.
2. Folktandvården Lindesberg.
3. Lungmottagningen Universitetssjukhuset Örebro, USÖ.
4. Grete Holm Czarnecki, Utvecklingsenheten för psykoterapi och psykologisk behandling (UPP).
5. Ambulansen Lindesberg.
6. Avdelningen för kundfakturor tillsammans med förvaltningsstöd ekonomi.
7. Elisabeth Ljunglöf, Vuxenhabiliteringen, Habilitering & Hjälpmedel.
På sammanträdet kommer förslag om vem som ska få priset redovisas. För att beslutet inte ska riskera att avslöjas i förtid, genom att komma i protokollet, föreslås att styrelsen vid sitt sammanträde diskuterar, och informellt beslutar om vem priset ska gå till och sedan delegerar till ordföranden att fatta det formella beslutet.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har fått uppdraget att uppdatera regional utvecklingsstrategi för Örebro län. Föreliggande strategi uttrycker Örebro läns samlade vilja och fungerar som en gemensam plattform för länets aktörer. Strategin är en utgångspunkt för arbetet med hållbar regional utveckling de kommande åren och ger vägledning vid den fysiska planeringen.
Vår gemensamma vision är en attraktiv och pulserande region för alla, där stark konkurrenskraft, hög och jämlik livskvalitet och god resurseffektivitet är tre övergripande mål. Utvecklingsinsatser och investeringar ska leda till hög och jämlik livskvalitet för länets alla invånare och till stark konkurrenskraft. Samtidigt får inte de planetära gränserna överskridas, eftersom både människors hälsa och den ekonomiska utvecklingen är beroende av att ekosystemen är i balans. För att nå visionen är hållbarhetsintegrering av hela strategin och det faktiska genomförandet viktigt.
Strategin är en utgångspunkt och en gemensam vägvisare för hur Region Örebro län, länets kommuner, näringsliv, myndigheter, offentliga förvaltningar, universitet och civilsamhälle ska utveckla vårt län. Mot social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet, med en god och jämlik livskvalitet för alla i Örebro län, både nu och i framtiden.
Strategins övergripande mål konkretiseras av 20 effektmål. Till varje effektmål kopplas två målsatta indikatorer. Genomförandet sker genom samverkan inom tio prioriterade områden och insatser inom områdena bidrar till de övergripande målen och effektmålen. Varje område beskriver nuläge, önskat läge 2030 och pekar ut tre strategiska inriktningar. Till några prioriterade områden finns regionala strukturbilder.
Efter beslut om återremiss i regionfullmäktige 220215 har strategin uppdaterats på tre ställen för att möta inspel kopplat till inkludering, bioekonomi samt strategins koppling till närliggande län:
1. Inkludering, sidan 15. Underskott på personer i arbetsför ålder med rätt kompetens är ändrat till underskott på personer i arbetsför ålder och brist på kompetens.
2. Indikatorn Bioekonomins andel av BRP, sidan 13. Där är tillagt: Omställning till ett fossilfritt samhälle. Tillägget speglar vad indikatorn syftar till att följa.
3. Syfte, sidan 8. Tillägg: Länens utvecklingsstrategier ska även utgöra underlag för programmeringsarbetet med strukturfonderna i östra Mellansverige.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen har uppdragit Trafikverket och länsplaneupprättarna att ta fram Nationell plan och länsplaner för perioden 2022-2033. Detta uppdrag upprepas var fjärde år för att aktualisera planerna.
Länsplanen för Örebro län har fått en ökad budget jämfört med nuvarande länsplan. Planförslaget inrymmer infrastrukturåtgärder på statligt vägnät som är föreslagna i åtgärdsvalsstudier och medel till medfinansiering av åtgärder på kommunalt och enskilt vägnät samt samfinansiering av åtgärder på nationell infrastruktur. Planen har tagits fram med hjälp av kommuner, Trafikverket, Länsstyrelsen i Örebro län, näringsliv och Svealandstrafiken.
Till länsplanen hör bilagor som beskriver styrande mål och strategier, ett uppdaterat nuläge utifrån flera olika perspektiv, bland annat trafiksäkerhet, och en strategisk hållbarhetsbedömning som Trivector tagit fram. I hållbarhetsbedömningen ryms en lagstadgad miljöbedömning och en social konsekvensbedömning.
Planförslaget remitterades mellan den 11 oktober 2021 och den 21 januari 2022. I stora drag har remissförslaget fått positiv respons och inriktningen och kärnan i planen är bibehållen efter remissen. Remissen föranleder endast mindre förändringar som gör att beslutsversionen skiljer sig något från remissversionen gällande satsningar (objekt).Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
22
Besvarande av motion från Willhelm Sundman (L) om införande av riktlinjer för personalföreträdare i nämnder
Motionären föreslår att Region Örebro län ska ta fram riktlinjer för personalföreträdare i nämnder. Förslaget motiveras huvudsakligen med att det skulle tydliggöra arbetstagarorganisationernas möjlighet till insyn. Avsaknaden av riktlinjer sägs i motionen bidra till osäkerhet avseende arbetstagares påverkan inom det politiska beslutsfattandet.
Kommunallagen ger personalföreträdare som utses av de lokalt kollektivavtalsbundna fackliga organisationerna, rätt att delta vid sammanträden med andra nämnder än styrelsen. Rätten gäller i ärenden som rör förhållandet mellan regionen som arbetsgivare och dess anställda. Även i övrigt finns en tydlig reglering av frågan i kommunallagen.
De fackliga organisationerna i Region Örebro län har vid flera tillfällen i samband med bland annat central facklig samverkan informerats om möjligheten att utse personalföreträdare. Detta har följts av samtal i frågan. Arbetsgivaren har tydliggjort den ovillkorliga rätten att utse personalföreträdare. Arbetsgivaren har också klargjort att så snart sådana utsetts, kommer de att kunna delta i nämndernas sammanträden. Mot denna bakgrund och mot bakgrund av den tydliga regleringen av frågan i kommunallagen saknas behov av ytterligare riktlinjer, och motionen ska därför anses besvarad.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
-
23
Besvarande av motion från Elin Jensen med flera (alla SD) om att utreda möjligheten att få ingå i Sjukvårdens larmcentral ihop med Region Uppsala, Västmanland och Sörmland
Till Region Örebro län har kommit en motion om att utreda möjligheten att kunna ingå i Region Uppsalas, Västmanlands och Sörmlands samarbete i Sjukvårdens larmcentral, och vad kostnaden för Region Örebro län i så fall skulle bli.
I förslaget till svar beskrivs att frågan utretts tidigare, och att den utredningen visade på ökade kostnader och ökade behov av att rekrytera ett stort antal sjuksköterskor. Istället har ett samarbete med SOS Alarm utvecklats där en regionanställd sjuksköterska arbetar på larmcentralen för att förstärka den medicinska kompetensen.
En deluppföljning har visat att en mer kvalificerad bedömning gjort att fler patienter kunnat få en mer träffsäker bedömning, vilket lett till att beläggningen på ambulanserna har minskat. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen utreder nu möjligheten att utöka sköterskebemanningen på larmcentralen. Därför föreslås att motionen avslås.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
474kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regionstyrelsens ordförande har fattat beslut om att Region Örebro län ska avbryta alla samarbeten som kan finnas med Ryssland, organisationer inom Ryssland eller ryska organisationer utanför Ryssland. Inte heller ska nya samarbeten påbörjas.
2. Regiondirektören har fattat beslut om:
- attesträtter år 2022, 21RS3270,
- om aktivering av Regional ledning med anledning av händelserna i och vid Ukraina,
- om uppdraget för Regional ledning i anledning av Ukrainakrisen,
- om tandvård till flyktingar från Ukraina,
- firmateckning i vissa fall, 22RS2152,
- GMS Avtal om gemensamt personuppgiftsansvar, 22RS2716,
- personuppgiftsbiträdesavtal mellan Region Örebro län och Enkätfabriken AB,
- personuppgiftsbiträdesavtal mellan Region Örebro län och SCB (Statistiska Centralbyrån) för Regiondatabasen/Supercross, 22RS2590,
- tillförordnad enhetschef för Patientnämndens kansli under den tid ordinarie befattningshavare är föräldraledig och gäller till dess att ordinarie befattningshavare återgår i tjänst.
3. Kanslichefen har undertecknat fullmakt i samband med talan angående konkurrensrättsliga överträdelser, 22RS2482.
4. Regionjurist har fattat beslut om avslag på begäran om utlämnande av allmän handling, 22RS1602.
5. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat följande beslut:
- organisationsförändring av barn- och ungdomssjukvården,
- reviderade åtgärder för att upprätthålla planerad verksamhet inför sommaren 2022 i Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, 22RS577,
- förlängning av projekt höjd ersättning för obekväm arbetstid inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen vid 1177 Vårdguiden på telefon i Örebro, 21RS3740-3.
6. Områdeschefen för område Nära vård har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning av biträdande områdeschef för Nära vård under perioden 2021-10-01 – 2025-09-30,
- disciplinpåföljd, skriftlig varning, AB § 11, 22RS350, 22RS1447,
- beslut om kundförbud, 22RS1549
- lönetillägg, 22RS7, 22RS876
7. Forskningschefen har fattat beslut om tillsvidareanställning som stiftelseansvarig.
8. Verksamhetschef på Kliniskt forskningscentrum gemensam forskning och utbildning har fattat beslut om förordnande som avdelningschef vid Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Område Forskning och Utbildning, Kliniskt forskningscenter, Avdelningen för klinisk prövning (AKP) under perioden 2021-10-01– 2025-09-30.
9. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat beslut om tillsvidareanställningar under januari-februari 2022, 22RS151.
10. Områdeschefer inom Regionservice har fattat beslut om bisysslor under januari-februari 2022, 22RS191.
11. Områdeschefen för kultur och Ideell sektor har fattat beslut om tillsvidareanställningar, 21RS8045, 21RS9360, 21RS10474.
12. Rektor Kävesta folkhögskola har fattat beslut om tillsvidareanställning, 21RS8370.
13. Områdeschefen för Välfärd och folkhälsa välfärd har fattat beslut om tillsvidareanställningar, 21RS9541, 22RS777.
14. Rektor Fellingsbro folkhögskola har fattat beslut om tillsvidareanställning, 21RS40615.
15. Områdeschefen för Trafik och samhällsplanering har fattat beslut om tillsvidareanställningar, 21RS12357, 21RS11536, 21RS778.
16. Områdeschefen för Energi och Klimat har fattat beslut om tillsvidareanställning, 22RS1468.
17. Verksamhetschef på Folktandvården Wivallius har fattat beslut om tillsvidareanställning.
18. Verksamhetschef på Folktandvården Eyra har fattat beslut om tillsvidareanställning.
Meddelandeärenden:
1. Patientnämnden har överlämnat verksamhetsberättelse 2021.
2. Protokoll
- pensionärsrådet 2022-02-03,
- specifikt samverkansråd för skola, utbildning och kompetensförsörjning, 2022-02-16,
- Örebro Läns Flygplats AB, 2022-02-25,
3. Niklas Lundgren är tillförordnad förvaltningschef vid Regional utveckling under Petter Arnebacks ledighet 2022-02-28 – 2022-03-06.
4. Tobias Kjellberg är tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör under Jonas Claessons semester 2022-03-18 – 2022-04-03.
5. Synpunkter från medborgare, 22RS21-100, 101, 104, 106, 111.
6. Länsstyrelsen i Örebro län har överlämnat föreskrifter över allmänna vägar och andra viktigare vägar i Örebro län, 18FS 2022.5.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
663kb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
510kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
409kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
769kb Ladda ner dokument
-
482kb Ladda ner dokument
-
-
25
Regiondirektörens information
-
Eva och Inge Sahlin bedriver verksamhet på mark som angränsar till den fastighet som ägs av Alvar Petterssons donationsstiftelse. Verksamheten kräver mer yta och därför önskar makarna Sahlin byta till sig mark som ägs av Alvar Petterssons donationsstiftelse.
Makarna Sahlin har för avsikt att utveckla sitt företag, där dom bland annat producerar och säljer ved, och behöver mer plats för lagring, torkning, lastning och lossning. Makarna Sahlin har skrivit ett köpeavtal avseende mark med Ljusnarsbergs kommun som man vill byta mot mark som ägs av Alvar Petterssons donationsstiftelse. Respektive skogsmark är på cirka tre hektar. I tidigare diskussioner med makarna Sahlin har vi sagt att ett krav är att Alvar Petterssons donationsstiftelse ersätts med skogsmark med samma värde som den mark som byts bort och att samtliga kostnader för genomförandet av markbytet ska tas av makarna Sahlin. En värdering är gjord som visar att det båda skogsmarkerna har ungefär samma värde, men att det finns möjlighet att stycka av fyra tomter på den mark som ägs av Alvar Petterssons donationsstiftelse. Värdet på dessa tomter har satts till 200 000 kronor.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
-
Omvärldsseminarium
6 april klockan 8.30 - 12.00 (Conventum enligt utskickad inbjudan)
Lägesbild och utmaningar
6 april klockan 13.30 - 16.00 (Linden, Eklundavägen 1)- Kollektivtrafik, Johan Ljung
- Hälso- och sjukvård, Jonas Claesson
- Kommande stora investeringsprojekt, Jonas Claesson, Marie Larsson
-
§ 32
Protokollsjustering
-
§ 33
Anmälan av motion från Ola Karlsson (M) om att försvara frihet och demokrati är etiskt och hållbart
Anmäls att en motion har inkommit från Ola Karlsson (M) till Region Örebro län den 18 mars 2022 om att försvara frihet och demokrati etiskt och hållbart.
Motionen har överlämnats till Regionkansliet, Staben Ekonomi för stöd i beredningen.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 22 mars 2022 om att införa obligatorisk uppföljning efter större förändringar.
Medborgarförslaget har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Läkemedelskommittén föreslår att Maria Calles, legitimerad apotekare utses till ny ledamot och sekreterare efter Birgitta Lernhage.
Bilagor
-
Balanskravsresultatet per februari uppgår till 159 miljoner kronor, vilket är 143 miljoner kronor bättre än motsvarande siffra föregående år.
Nettokostnaden för perioden är 1 723 miljoner kronor (1 786 miljoner kronor föregående år) och ökningen mellan åren uppgår till -3,6 procent (6,2 procent). Att utvecklingen är negativ i år beror på verksamhetsintäkterna som är betydligt högre per februari i år jämfört med samma period 2021.
Till följd av stor osäkerhet kring pandemins fortsatta effekter på regionens kostnader och intäkter år 2022 redovisas ingen prognos per nämnd. Den totala prognosen följer det budgeterade balanskravsresultatet om 200 miljoner kronor.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
564kb Ladda ner dokument
-
-
I början av 2000-talet gjordes den första större anskaffning av nya fordon till Transitio. Det var Reginafordon på uppdrag av bland annat regionerna runt Mälardalen, Bergslagen och Värmland. Fordonen leasefinansierades genom ett antal leasekontrakt med Handelsbanken Finans allt eftersom de levererades.
Aktuella leasekontrakt har löpt på under snart 20 år inklusive en första förlängningsperiod om 4 år. Till årsskiftet 2022/2023 är det dags för en sista möjlig förlängningsperiod på åtta år. I samband med detta har Handelsbanken meddelat att de önskar avsluta leasefinansieringarna och ej acceptera den sista förlängningsperioden.
Berörda borgensmän för dessa kontrakt är Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Västmanland samt Region Örebro län, tillika ägare av Tåg i Bergslagen AB (TiB).
För Transito och hyrestagarna innebär den sista leaseperioden mindre förmånliga villkor vad gäller räntemarginal och amorteringsprofil varför det även ur detta perspektiv är aktuellt att refinansiera fordonen på annat sätt.
Samtliga borgensmän till berörda fordon/leasefinansieringar är medlemmar i Kommuninvest varför refinansiering föreslås att genomföras från Kommuninvest. För Region Örebro län berörs en andel om 25 procent av två stycken Reginafordon vilka hyrs från AB Transitio av Tåg i Bergslagen AB. Totalt för Region Örebro län är det aktuellt att refinansiera 11,3 miljoner kronor.
Fordonens avskrivningstid kommer att justeras utifrån Transitios avskrivningsprinciper när Transitio tar över ägandet av fordonen vilket medför en ökning av hyran för de två fordonen om totalt 1,0 miljoner kronor per år. För Region Örebro län som svarar för 25 procent av kostnaden innebär det en hyresökning om totalt 250 tusen kronor.
Refinansieringen förslås ske med upplåning med propieborgen från ägarna som säkerhet. Skulden under nuvarande solidarisk borgen, utställd för ursprunglig svensk leasefinansiering, kommer att minska med ett belopp motsvarande ny enskild proprieborgen för regionen. Refinansieringen medför därför ingen ökad borgenssumma.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Svenskt ambulansflyg är ett kommunalförbund som ägs och finansieras av Sveriges samtliga regioner. Förbundet har etablerat tre beredskapsbaser vid flygplatserna i Umeå, Göteborg och Arlanda. För de fyra nordliga länen är verksamheten i full operativ drift från den 23 december 2021. Operativ drift har inletts vid Landvetter och Arlanda under februari 2022. Förbundet har sitt kansli och säte i Umeå.
Förbundsfullmäktige för Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har beslutat om ny förbundsordning och översänt den till medlemsregionernas fullmäktige för godkännande. Förbundsordningen har beslutats i förbundet efter en bred förankringsprocess, där samtliga regioner i december 2021 gett möjlighet att inkomma med synpunkter på ny förbundsordning.
Justeringarna i föreslagen förbundsordning omfattar bland annat förbundets syfte, ekonomiska ansvar, möjlighet att ingå ekonomiska förpliktelser, verksamhetsplan och budgetprocess samt den ekonomisk fördelningsmodell.
Reviderad förbundsordning blir gällande när den är antagen av samtliga medlemmars fullmäktige.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Bolagsstyrningsrapporter har inkommit från Svealandstrafiken AB, Tåg i Bergslagen AB och Region Örebro läns Förvaltnings AB koncernen. Bedömningen är att bolagens verksamhet har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Inga avvikelser från ägardirektiv eller andra styrdokument har noterats.
Regionfullmäktige beslutade 2018-09-25 om en policy för bolag direkt eller indirekt ägda av Region Örebro län. I policyn framgår att bolagen årligen ska upprätta en särskild rapport om bolagsstyrningsfrågor. Bolagsstyrningsrapporter har inkommit från Svealandstrafiken AB, Tåg i Bergslagen AB och Region Örebro läns förvaltnings AB. Region Örebro läns förvaltnings AB har i sin tur hämtat in uppgifter från sina ägda bolag och rapporterar därmed hela koncernen. De bolag som rapporterat inom koncernen är Länsgården Fastigheter AB, Länsteatern Örebro AB, Länstrafiken Örebro AB, Scantec AB, Örebro läns flygplats AB, Almi Företagspartner Mälardalen AB samt Alfred Nobel Science Park AB.
Efter granskning av inkomna rapporter görs bedömningen att samtliga bolags verksamhet har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Inga avvikelser från ägardirektiv eller andra styrdokument har noterats.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
949kb Ladda ner dokument
-
453kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
581kb Ladda ner dokument
-
295kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro läns hel- och delägda bolag har överlämnat årsredovisningar för 2021 innehållande verksamhetsberättelser, ekonomisk redovisning och förslag till disposition av vinster respektive förluster. Enligt gällande bolagspolicy ska regionstyrelsen utarbeta förslag till instruktioner till de stämmoombud, som utsetts till respektive bolagsstämma, som anger hur ombuden ska rösta. Om instruktionerna gäller ärenden av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt ska dessa utfärdas av regionfullmäktige. Övriga instruktioner kan utfärdas av regionstyrelsen på delegation från regionfullmäktige.
Årsredovisning för Inera AB kommer att fastställas av bolagets styrelse den 23 mars och AB Transitio kommer att fastställa sin årsredovisning på styrelsemöte den 19 april. Följden blir att dessa årsredovisningar inte hinner behandlas av regionfullmäktige 28 april med föregående beredning av regionstyrelsen i mars. För att årsredovisningarna ska godkännas före bolagens årsstämmor och regionens stämmoombud ska få instruktioner kopplade till dessa, delegerar regionfullmäktige till regionstyrelsen att fatta beslut om detta vid sitt möte den 29 april. Dessa två bolag ingår inte i de sammanställda räkenskaperna för Region Örebro län då ägarandelen uppgår till 0,2 procent i Inera AB och 5 procent i Transitio AB.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
699kb Ladda ner dokument
-
782kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
992kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
795kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
625kb Ladda ner dokument
-
-
Staten och Sveriges kommuner och regioner, SKR har under december 2021 slutit överenskommelser om Genomförande av vaccinering mot covid-19, 2022 och Nationell testning och smittspårning för covid-19, 2022. Överenskommelserna reglerar regionernas åtaganden och vilka ersättningar som staten lämnar till regionerna. Ersättningsnivåerna är delvis ändrade jämfört med föregående år varför ett nytt beslut föreslås om fördelning av de statsbidrag som Region Örebro län kommer att erhålla.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
På uppdrag av Region Örebro läns revisorer har PwC genomfört en granskning av lönehantering och löneutbetalningsprocessen. Syftet med granskningen är att ge svar på om regionstyrelsen har säkerställt en tillfredställande och ändamålsenlig lönehantering och löneutbetalningsprocess med tillräcklig intern kontroll.
Revisorernas samlade bedömning är att regionstyrelsen delvis inte har säkerställt en helt tillfredställande och ändamålsenlig lönehantering och löneutbetalningsprocess samt inte har säkerställt en helt tillräcklig intern kontroll.
Bedömningen är att det delvis finns en fungerande löneprocess med en tydlig roll och ansvarsfördelning, att det delvis finns fungerande nyckelkontroller med tillhörande kontrollaktiviteter och att regionstyrelsen inte säkerställer att rutinerna fungerar genom att kontrollerna testas regelbundet.
Revisorerna bedömer också att det inte förekommer väsentliga avvikelser vid avstämning mellan lönesystem och huvudbok samt mot till Skatteverket inlämnande arbetsgivardeklarationer.
Revisorernas synpunkter är samstämmigt till stora delar med den översyn av löneprocessen som är påbörjad och det utvecklingsarbeten som skall ske. Beträffade elektronisk signering så är det oklart i dagsläget när en funktion kan vara teknisk möjlig. Anmärkningen av bristande internkontroll av löneprocessen kommer att åtgärdas. I den regionövergripande internkontrollplanen för 2023 kommer lönehantering och löneutbetalningsprocessen att ingå.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
-
Varje år träffas en överenskommelse mellan regionstyrelsen och folktandvårdsnämnden om folktandvårdens särskilda uppdrag som Region Örebro län helt eller delvis finansierar. I överenskommelsen regleras uppdragens omfattning och finansiering. Överenskommelsen följs upp efter verksamhetsåret, genom att folktandvården lämnar en årsrapport med en beskrivning hur uppdragen utförts.
Tandvårdsenhetens sammanfattande bedömning är att överenskommelsens uppdrag har genomförts på ett adekvat sätt med ett gott resultat, även om vissa brister har konstaterats.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
621kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Antalet listade har fortsatt att ökat i länet med 960 personer 2021 vilket är en lite högre ökning än tidigare år (2020 ökade länet med 925 personer).
Telefontillgängligheten har försämrats jämfört med föregående år, trots att antalet besvarade telefonsamtal har ökat, vilket förklaras av ökat antal inkommande samtal. Telefontillgängligheten för primärvården som helhet har varit 81 procent. Variationen av tillgängligheten för helår per vårdcentralerna har varit mellan 56 procent och 98 procent.
Pandemin och omställningen av verksamheten på vårdcentralerna har fortsatt påverka vårdcentralerna detta andra pandemiår vilket syns i besöksstatistiken. Även om antalet kontakter med primärvården är högre än 2020 så är nivån inte som 2019.
Medicinska resultat inom området diabetes typ 2 håller fortfarande en hög kvalitet. Arbete pågår via kunskapsstyrningen, att utveckla området diabetes och astma-/KOL. Fortsatt stöd till vårdcentralerna även i flera processer såsom sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen, artros, svårläkta sår, standardiserat vårdförlopp cancer, strukturerad vårddokumentation, kvalitetssäkring av laboratorierna och administrativa rutiner. Vårdcentralerna har under året arbetat för en förbättrad digitalisering
Bemanningssituationen och kompetensförsörjning är ett stort problem vid flera vårdcentraler framför allt avseende specialister i allmänmedicin men även inom andra yrkesgrupper. Problemet är allra störst i norra, västra och södra länsdelarna. Bristen på allmänspecialister har medfört att hyrläkare anlitats.
Under året blev 10 ST-läkare färdiga specialister i allmänmedicin. Antal ST-läkare som påbörjat sin utbildning under 2021 var 21 med spridning i hela länet. Vid årets slut fanns 87 ST-läkare.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Hälsovalsenheten överlämnar årsrapport för 2021, Psykoterapi inom LOV Örebro län.
Vid årsskiftet 2021/2022 fanns det 32 utförare anslutna till LOV-systemet i Örebro län. Sex offentliganställda och 27 privata utförare. En privat leverantör har nio underleverantörer. Fyra utförare har anslutit sig under året och en har fått avsluta sin verksamhet under 2021.
Under 2021 så genomfördes 6787 besök, vilket är en ökning med 19 procent jämfört med 2020. Utfallet blev 6,1 miljoner kronor vilket är en ökning av kostnaderna med 15 procent jämfört med utfallet för 2020. Utfallet för egenregin blev 0,9 miljoner och 5,2 miljoner kronor för privata vårdgivarna.
309 remisser skickats till LOV-psykoterapi under året, vilket är en minskning med 4 procent jämfört med 2020. Av de 274 remisser som godkändes under året var fördelningen 80 procent kvinnor och 20 procent män. 52 procent av alla som beviljades LOV psykoterapi tillhör kategorin unga vuxna, 18-24 år. Räknar man med åldersgruppen till och med 30 år så utgör de grupperna sammanlagt nästan två tredjedelar av alla patienter.
207 av de patienter som beviljades LOV psykoterapi under 2021 har valt behandlare och startat sin behandling. Det motsvarar 76 procent, vilket är en ökning jämfört med föregående år då 71 procent hade valt terapeut och fått en remissbekräftelse. Av de patienter som beviljades LOV psykoterapi under 2021 har 20 stycken genomfört och avslutat sin behandling under året. Dock finns det skäl att tro att fler patienter har avslutat sin terapi i enlighet med planering, men slutrapporten har inte inkommit. Ytterligare 191 patienter avslutades under året där terapin inletts under tidigare år. Med avslut innebär att terapeuten har skickat in en slutrapport och remissen avslutats.
Arbetet med den fördjupade uppföljningen som inleddes under 2020 fortsatte under första halvan av 2021 och krävde ett omfattande arbete. Rapporten resulterade i att avtalet hävdes avtalet och terapeuten anmäldes till Inspektionen för vård och omsorg.
Under 2021 genomfördes två workshops under första kvartalet i syfte att lämna förslag på en hållbar organisering av LOV psykoterapi inom psykiatrin samt förbättrat arbetssätt med fokus på tillgänglighet och kvalitet. Resultatet av dessa workshops och genomlysningen sammanfattades i en rapport och ett antal förslag till beslut. Förslagen togs upp i Område psykiatris ledningsgrupp och samverkansgrupp och resulterade i en rad förändringar gällande organisering och ansvar. Från och med 2022 har Specialistpsykiatrin det övergripande ansvaret att bemanna de tjänster som är kopplade till LOV psykoterapi från psykiatrins sida.
Ett omfattande arbete har inletts vad gäller uppföljning av LOV psykoterapi inom flera områden och nivåer. Arbetssätt har tagits fram för att utveckla uppföljning av både remisser, samarbetet med remittenter och terapeuter samt patienternas nöjdhet. För att mäta kvalitet och kundnöjdhet hos patienterna har en modell för uppföljning via Stöd och behandling tagits fram och startas upp i början av 2022. En modell för uppföljning med relevanta skattningsskalor har tagits fram och anpassats för att passa både de privata och regionanställda terapeuterna.
I förfrågningsunderlaget för 2022 så beslutades om en del förändringar. Psykoterapiperioden tidsbegränsades till tio månader från terapistart. Ansökningsblanketten förändrades där leverantören ska förtydliga hur den kommer att arbeta med patientsäkerhet och systematiskt kvalitetsarbete.
Det förtydligas också att uteslutning av en Leverantör kan ske på grund av tidigare brister samt att Region Örebro län har möjlighet att ta ut vite.
Under året har Hälsovalsenheten kunnat genomföra ett samverkansmöte med LOV psykoterapeuterna. Inför mötet gavs alla terapeuter möjlighet att svara på en enkätundersökning, lämna synpunkter och frågor. Resultatet av enkäten presenterades och diskuterades på samverkansmötet.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
387kb Ladda ner dokument
-
-
Regiondirektören överlämnar årsredovisning 2021 för Region Örebro län för regionfullmäktiges behandling av Region Örebro läns samlade årsredovisning.
Årets balanskravsresultat efter balanskravsjusteringar uppgår till 697 miljoner kronor. Av detta resultat föreslås 169 miljoner kronor reserveras till resultatutjämningsreserv. Efter denna reservering uppgår Region Örebro läns resultatutjämningsfond till 427 miljoner kronor. Årets resultat uppgår till 926 miljoner kronor, varav 581 miljoner kronor utgörs av orealiserade värdeökningar på finansiella tillgångar.
Under perioden 2017-2020 genomfördes inga avsättningar till pensionsmedelsportföljen. Istället återlånades detta kapital, cirka 900 miljoner kronor, för att finansiera investeringar. I Region Örebro läns verksamhetsplan med budget för 2021 fastställdes en strategi som innebar att återlånade medel under dessa år succesivt skulle placeras i pensionsmedelsportföljen. I verksamhetsplan med budget för 2021 och 2022 har beslut tagits i linje med denna strategi. Genom att använda 150 miljoner kronor av resultatet 2021 för att göra en ytterligare avsättning samt följa den planerade överavsättningen enligt verksamhetsplan med budget 2022, 100 miljoner kronor för plan 2023, kommer det återlånade kapitalet åren 2017-2020 att vara återinvesterat i finansiella tillgångar.
I bokslutet uppgår Region Örebro läns externa låneskuld till 2 054 miljoner kronor miljoner kronor, varav 1 500 miljoner kronor avser lån för finansiering av egna verksamhetslokaler. Befintliga likvida tillgångar möjliggör att låneskulden kan amorteras ned med 150 miljoner kronor.
Tidigare beslutade investeringar om 1 145 miljoner kronor, vilka inte har verkställts vid utgången av 2021 föreslås föras över till 2022 års investeringsbudget.
I fastställda regler för ansvar och befogenheter framgår att under- och överskott ska balanseras mellan åren för hälso- och sjukvården Hälsoval, Folktandvården och gemensamma nämnden för företagshälsa och tolkförmedling.
Årsredovisningen beskriver hur verksamheten har utförts i förhållande till de effektmål och strategier som finns i verksamhetsplanen med budget 2021.Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
10kb Ladda ner dokument
-
-
§ 47
Ekonomisk redovisning 2021 av utbetalda medel i enlighet med överenskommelser om samverkan för god, jämlik och jämställd hälsa
Region Örebro län har tecknat överenskommelser om samverkan för god, jämlik och jämställd hälsa med kommunerna i länet (länsdelsvis), RF-SISU Örebro län samt Örebro läns bildningsförbund (ÖLBF).
Via överenskommelserna ges parterna årlig ersättning från Region Örebro län. Det totala beloppet som utbetalades 2021 var 9 750 863 kronor. Kommunernas ekonomiska satsning på folkhälsoteamens verksamhet ska minst motsvara Region Örebro läns ersättning.
Parternas ekonomiska redovisningar visar att huvuddelen av de ekonomiska ersättningarna från både Region Örebro län och de egna organisationerna använts för personalkostnader, det vill säga anställning av resurspersoner för det lokala och regionala folkhälsoarbetet i folkhälsoteam. Bedömningen är att detta underlättar samverkan mellan kommuner, civila samhället, folkbildningen och Region Örebro län samt bidrar till ett bidrar till ett långsiktigt och kunskapsbaserat folkhälsoarbete, vilket ligger i linje med syftet för de ingångna överenskommelserna.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Hållbarhetsredovisningen för Region Örebro län 2021 är en uppföljning av hur verksamheter i organisationen bidrar till målen i Program för hållbar utveckling 2021-2025. Program för hållbar utveckling är ett sätt för Region Örebro län att svara upp mot FN:s globala mål, de nationella miljömålen och folkhälsomålet samt regionala och interna styrdokument.
Till detta beslutsunderlag biläggs rapporten ”Hållbarhetsredovisning 2021, Region Örebro län”. Rapporten är en uppföljning av hur verksamheterna i Region Örebro län tagit sig an målen i ”Program för hållbar utveckling 2021-2025” under verksamhetsåret 2021. Bedömning av utfall och måluppfyllelse görs i enlighet med bedömningsunderlaget för Region Örebro läns verksamhetsberättelse. Av de 49 indikatorerna är under år 2021; 15 indikatorer uppfyllda (gröna), 19 indikatorer delvis uppfyllda (gula) och 8 indikatorer (röda) inte uppfyllda. Sju indikatorer har inte gått att följa upp detta verksamhetsår.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
458kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har tagit fram ett förslag på program för hållbar utveckling i kommunen. Hållberhetsprogram för Lekebergs kommun bygger på de globala målen för hållbar utveckling, mänskliga rättigheter, nationella mål inom miljö och folkhälsa samt den regionala utvecklingsstrategin för Örebro län.
Region Örebro län ser positivt på att Lekebergs kommun tagit fram ett samlat styrdokument för att driva arbetet med hållbar utveckling. Region Örebro län delar också uppfattningen att ett hållbarhetsprogram är ett viktigt ställningstagande och en grund för en gemensam målbild kring kommunens fortsatta arbete för en hållbar kommun.
Region Örebro län ser positivt på Hållbarhetsprogam för Lekebergs kommuns som helhet och de identifierade fokusområden och prioriteringar som pekas ut i programmet.Bilagor
-
Varje år delas Region Örebro läns miljöpris ut till en eller flera verksamheter. I år är miljöpriset på 50 000 kronor och följande har nominerats:
1. Therese Svanbäck, Folktandvården Specialistklinik Avd Parodontologi/Implantat.
2. Folktandvården Lindesberg.
3. Lungmottagningen Universitetssjukhuset Örebro, USÖ.
4. Grete Holm Czarnecki, Utvecklingsenheten för psykoterapi och psykologisk behandling (UPP).
5. Ambulansen Lindesberg.
6. Avdelningen för kundfakturor tillsammans med förvaltningsstöd ekonomi.
7. Elisabeth Ljunglöf, Vuxenhabiliteringen, Habilitering & Hjälpmedel.
På sammanträdet redovisas förslag om vem som ska få priset. För att beslutet inte ska riskera att avslöjas i förtid diskuterar styrelsen vid sitt sammanträde och beslutar om vem priset ska gå till och delegerar sedan till ordföranden att fatta det formella beslutet.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har fått uppdraget att uppdatera regional utvecklingsstrategi för Örebro län. Föreliggande strategi uttrycker Örebro läns samlade vilja och fungerar som en gemensam plattform för länets aktörer. Strategin är en utgångspunkt för arbetet med hållbar regional utveckling de kommande åren och ger vägledning vid den fysiska planeringen.
Vår gemensamma vision är en attraktiv och pulserande region för alla, där stark konkurrenskraft, hög och jämlik livskvalitet och god resurseffektivitet är tre övergripande mål. Utvecklingsinsatser och investeringar ska leda till hög och jämlik livskvalitet för länets alla invånare och till stark konkurrenskraft. Samtidigt får inte de planetära gränserna överskridas, eftersom både människors hälsa och den ekonomiska utvecklingen är beroende av att ekosystemen är i balans. För att nå visionen är hållbarhetsintegrering av hela strategin och det faktiska genomförandet viktigt.
Strategin är en utgångspunkt och en gemensam vägvisare för hur Region Örebro län, länets kommuner, näringsliv, myndigheter, offentliga förvaltningar, universitet och civilsamhälle ska utveckla vårt län. Mot social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet, med en god och jämlik livskvalitet för alla i Örebro län, både nu och i framtiden.
Strategins övergripande mål konkretiseras av 20 effektmål. Till varje effektmål kopplas två målsatta indikatorer. Genomförandet sker genom samverkan inom tio prioriterade områden och insatser inom områdena bidrar till de övergripande målen och effektmålen. Varje område beskriver nuläge, önskat läge 2030 och pekar ut tre strategiska inriktningar. Till några prioriterade områden finns regionala strukturbilder.
Efter beslut om återremiss i regionfullmäktige 220215 har strategin uppdaterats på tre ställen för att möta inspel kopplat till inkludering, bioekonomi samt strategins koppling till närliggande län:
1. Inkludering, sidan 15. Underskott på personer i arbetsför ålder med rätt kompetens är ändrat till underskott på personer i arbetsför ålder och brist på kompetens.
2. Indikatorn Bioekonomins andel av BRP, sidan 13. Där är tillagt: Omställning till ett fossilfritt samhälle. Tillägget speglar vad indikatorn syftar till att följa.
3. Syfte, sidan 8. Tillägg: Länens utvecklingsstrategier ska även utgöra underlag för programmeringsarbetet med strukturfonderna i östra Mellansverige.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
§ 52
Besvarande av motion från Willhelm Sundman (L) om införande av riktlinjer för personalföreträdare i nämnder
Motionären föreslår att Region Örebro län ska ta fram riktlinjer för personalföreträdare i nämnder. Förslaget motiveras huvudsakligen med att det skulle tydliggöra arbetstagarorganisationernas möjlighet till insyn. Avsaknaden av riktlinjer sägs i motionen bidra till osäkerhet avseende arbetstagares påverkan inom det politiska beslutsfattandet.
Kommunallagen ger personalföreträdare som utses av de lokalt kollektivavtalsbundna fackliga organisationerna, rätt att delta vid sammanträden med andra nämnder än styrelsen. Rätten gäller i ärenden som rör förhållandet mellan regionen som arbetsgivare och dess anställda. Även i övrigt finns en tydlig reglering av frågan i kommunallagen.
De fackliga organisationerna i Region Örebro län har vid flera tillfällen i samband med bland annat central facklig samverkan informerats om möjligheten att utse personalföreträdare. Detta har följts av samtal i frågan. Arbetsgivaren har tydliggjort den ovillkorliga rätten att utse personalföreträdare. Arbetsgivaren har också klargjort att så snart sådana utsetts, kommer de att kunna delta i nämndernas sammanträden. Mot denna bakgrund och mot bakgrund av den tydliga regleringen av frågan i kommunallagen saknas behov av ytterligare riktlinjer, och motionen ska därför anses besvarad.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
-
§ 53
Besvarande av motion från Elin Jensen med flera (alla SD) om att utreda möjligheten att få ingå i Sjukvårdens larmcentral ihop med Region Uppsala, Västmanland och Sörmland
Till Region Örebro län har kommit en motion om att utreda möjligheten att kunna ingå i Region Uppsalas, Västmanlands och Sörmlands samarbete i Sjukvårdens larmcentral, och vad kostnaden för Region Örebro län i så fall skulle bli.
I förslaget till svar beskrivs att frågan utretts tidigare, och att den utredningen visade på ökade kostnader och ökade behov av att rekrytera ett stort antal sjuksköterskor. Istället har ett samarbete med SOS Alarm utvecklats där en regionanställd sjuksköterska arbetar på larmcentralen för att förstärka den medicinska kompetensen.
En deluppföljning har visat att en mer kvalificerad bedömning gjort att fler patienter kunnat få en mer träffsäker bedömning, vilket lett till att beläggningen på ambulanserna har minskat. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen utreder nu möjligheten att utöka sköterskebemanningen på larmcentralen. Därför föreslås att motionen avslås.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
474kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regionstyrelsens ordförande har fattat beslut om att Region Örebro län ska avbryta alla samarbeten som kan finnas med Ryssland, organisationer inom Ryssland eller ryska organisationer utanför Ryssland. Inte heller ska nya samarbeten påbörjas.
2. Regiondirektören har fattat beslut om:
- attesträtter år 2022, 21RS3270,
- om aktivering av Regional ledning med anledning av händelserna i och vid Ukraina,
- om uppdraget för Regional ledning i anledning av Ukrainakrisen,
- om tandvård till flyktingar från Ukraina,
- firmateckning i vissa fall, 22RS2152,
- GMS Avtal om gemensamt personuppgiftsansvar, 22RS2716,
- personuppgiftsbiträdesavtal mellan Region Örebro län och Enkätfabriken AB,
- personuppgiftsbiträdesavtal mellan Region Örebro län och SCB (Statistiska Centralbyrån) för Regiondatabasen/Supercross, 22RS2590,
- tillförordnad enhetschef för Patientnämndens kansli under den tid ordinarie befattningshavare är föräldraledig och gäller till dess att ordinarie befattningshavare återgår i tjänst.
3. Kanslichefen har undertecknat fullmakt i samband med talan angående konkurrensrättsliga överträdelser, 22RS2482.
4. Regionjurist har fattat beslut om avslag på begäran om utlämnande av allmän handling, 22RS1602.
5. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat följande beslut:
- organisationsförändring av barn- och ungdomssjukvården,
- reviderade åtgärder för att upprätthålla planerad verksamhet inför sommaren 2022 i Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, 22RS577,
- förlängning av projekt höjd ersättning för obekväm arbetstid inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen vid 1177 Vårdguiden på telefon i Örebro, 21RS3740-3.
6. Områdeschefen för område Nära vård har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning av biträdande områdeschef för Nära vård under perioden 2021-10-01 – 2025-09-30,
- disciplinpåföljd, skriftlig varning, AB § 11, 22RS350, 22RS1447,
- beslut om kundförbud, 22RS1549
- lönetillägg, 22RS7, 22RS876
7. Forskningschefen har fattat beslut om tillsvidareanställning som stiftelseansvarig.
8. Verksamhetschef på Kliniskt forskningscentrum gemensam forskning och utbildning har fattat beslut om förordnande som avdelningschef vid Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Område Forskning och Utbildning, Kliniskt forskningscenter, Avdelningen för klinisk prövning (AKP) under perioden 2021-10-01– 2025-09-30.
9. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat beslut om tillsvidareanställningar under januari-februari 2022, 22RS151.
10. Områdeschefer inom Regionservice har fattat beslut om bisysslor under januari-februari 2022, 22RS191.
11. Områdeschefen för kultur och Ideell sektor har fattat beslut om tillsvidareanställningar, 21RS8045, 21RS9360, 21RS10474.
12. Rektor Kävesta folkhögskola har fattat beslut om tillsvidareanställning, 21RS8370.
13. Områdeschefen för Välfärd och folkhälsa välfärd har fattat beslut om tillsvidareanställningar, 21RS9541, 22RS777.
14. Rektor Fellingsbro folkhögskola har fattat beslut om tillsvidareanställning, 21RS40615.
15. Områdeschefen för Trafik och samhällsplanering har fattat beslut om tillsvidareanställningar, 21RS12357, 21RS11536, 21RS778.
16. Områdeschefen för Energi och Klimat har fattat beslut om tillsvidareanställning, 22RS1468.
17. Verksamhetschef på Folktandvården Wivallius har fattat beslut om tillsvidareanställning.
18. Verksamhetschef på Folktandvården Eyra har fattat beslut om tillsvidareanställning.
Meddelandeärenden:
1. Patientnämnden har överlämnat verksamhetsberättelse 2021.
2. Protokoll
- pensionärsrådet 2022-02-03,
- specifikt samverkansråd för skola, utbildning och kompetensförsörjning, 2022-02-16,
- Örebro Läns Flygplats AB, 2022-02-25,
3. Niklas Lundgren är tillförordnad förvaltningschef vid Regional utveckling under Petter Arnebacks ledighet 2022-02-28 – 2022-03-06.
4. Tobias Kjellberg är tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör under Jonas Claessons semester 2022-03-18 – 2022-04-03.
5. Synpunkter från medborgare, 22RS21-100, 101, 104, 106, 111.
6. Länsstyrelsen i Örebro län har överlämnat föreskrifter över allmänna vägar och andra viktigare vägar i Örebro län, 18FS 2022.5.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
663kb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
510kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
409kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
769kb Ladda ner dokument
-
482kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen har uppdragit Trafikverket och länsplaneupprättarna att ta fram Nationell plan och länsplaner för perioden 2022-2033. Detta uppdrag upprepas var fjärde år för att aktualisera planerna.
Länsplanen för Örebro län har fått en ökad budget jämfört med nuvarande länsplan. Planförslaget inrymmer infrastrukturåtgärder på statligt vägnät som är föreslagna i åtgärdsvalsstudier och medel till medfinansiering av åtgärder på kommunalt och enskilt vägnät samt samfinansiering av åtgärder på nationell infrastruktur. Planen har tagits fram med hjälp av kommuner, Trafikverket, Länsstyrelsen i Örebro län, näringsliv och Svealandstrafiken.
Till länsplanen hör bilagor som beskriver styrande mål och strategier, ett uppdaterat nuläge utifrån flera olika perspektiv, bland annat trafiksäkerhet, och en strategisk hållbarhetsbedömning som Trivector tagit fram. I hållbarhetsbedömningen ryms en lagstadgad miljöbedömning och en social konsekvensbedömning.
Planförslaget remitterades mellan den 11 oktober 2021 och den 21 januari 2022. I stora drag har remissförslaget fått positiv respons och inriktningen och kärnan i planen är bibehållen efter remissen. Remissen föranleder endast mindre förändringar som gör att beslutsversionen skiljer sig något från remissversionen gällande satsningar (objekt).Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
§ 56
Regiondirektörens information
-
Eva och Inge Sahlin bedriver verksamhet på mark som angränsar till den fastighet som ägs av Alvar Petterssons donationsstiftelse. Verksamheten kräver mer yta och därför önskar makarna Sahlin byta till sig mark som ägs av Alvar Petterssons donationsstiftelse.
Makarna Sahlin har för avsikt att utveckla sitt företag, där dom bland annat producerar och säljer ved, och behöver mer plats för lagring, torkning, lastning och lossning. Makarna Sahlin har skrivit ett köpeavtal avseende mark med Ljusnarsbergs kommun som man vill byta mot mark som ägs av Alvar Petterssons donationsstiftelse. Respektive skogsmark är på cirka tre hektar. I tidigare diskussioner med makarna Sahlin har vi sagt att ett krav är att Alvar Petterssons donationsstiftelse ersätts med skogsmark med samma värde som den mark som byts bort och att samtliga kostnader för genomförandet av markbytet ska tas av makarna Sahlin. En värdering är gjord som visar att det båda skogsmarkerna har ungefär samma värde, men att det finns möjlighet att stycka av fyra tomter på den mark som ägs av Alvar Petterssons donationsstiftelse. Värdet på dessa tomter har satts till 200 000 kronor.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-