Hoppa över navigering
  1.   1

    Protokollsjustering

  2. Anmäls att en motion har inkommit från Sebastian Cehlin (M) och Eric Viduss (M) om att upplåta platser för food trucks vid länets sjukhus.

    Motionen har överlämnats till Regionservice för stöd i beredningen.

    Bilagor

  3. Anmäls att en motion har inkommit från Patrik Nyström (SD), Fredrik Dahlberg (SD), Sebastian Cehlin (M) och Anna Ragén (M) till Region Örebro län den 27 november om att utreda huvudmannaskapet för Kävesta och Fellingsbro folkhögskolor.

    Motionen har överlämnats till Regional utveckling, område utbildning och arbetsmarknad för stöd i beredningen.

    Bilagor

  4. Länsstyrelsen i Örebro län har godkänt Sven-Olof Axelssons (S) begäran om entledigande. Nu finns förslag på nominering av ny personlig ersättare till Katarina Hansson (S).

    Bilagor

  5. Tommy Karlsson (C) har begärt entledigande från uppdraget som ersättare i NTF Sörmland, Örebro län, Östergötland.

    Bilagor

  6. Av kommunallagen följer att regionstyrelsen ska fastställa en instruktion för hur direktören ska leda förvaltningen under styrelsen. Instruktionen ska också fastställa direktörens övriga uppgifter.

    Regionkansliet har nu arbetat fram en revidering av tidigare fattat beslut om sådan instruktion. I instruktionen har ett tillägg gjorts avseende beredskap och säkerhet, liksom ett förtydligande – men ingen ändring i sak - har gjorts avseende att förvaltningscheferna tar instruktioner från nämnderna avseende verksamheten under dessa. Utöver denna instruktion har regionstyrelsen genom sin delegationsordning tidigare gett regiondirektören beslutanderätt i vissa ärenden. Regionstyrelsen kan härutöver, liksom redan tidigare, komma att ge regiondirektören instruktioner genom särskilda beslut.

    Bilagor

  7. Region Örebro län har utifrån lag om valfrihetssystem (LOV) beslutat att Hälsovalet ger leverantörer av primärvård som uppfyller regionens krav på vårdcentraler, rätt att etablera sig fritt inom länet enligt Lagen om valfrihetssystem (2008:962). Rätt till etablering sker efter en utvärderingsprocess för godkännande. Basuppdraget och ersättningssystemet för vårdcentralerna är lika för alla vårdcentraler oavsett om de drivs i privat eller offentlig regi. Ersättningen till vårdcentralerna följer invånarens val av vårdcentral.

    Praktikertjänst AB (organisationsnummer 556077-2419) har den 2023-10-17 inkommit med ansökan om godkännande att få bedriva vårdverksamhet vid Praktikertjänst Backa Vårdcentral under hösten 2024 enligt Hälsoval Örebro län Krav- och kvalitetsbok.

    Bilagor

  8. Regionstyrelsen har gett regiondirektören i uppdrag att göra en översyn av Krav- och kvalitetsboken för vårdval Hälsoval. Översynen har i stor utsträckning varit inriktad på att jämföra Region Örebro läns Krav- och kvalitetsbok med andra regioners system. Dessutom har översynen försökt fånga in hur berörda intressenter uppfattar den nuvarande Krav- och kvalitetsboken.

    Mot bakgrund av det resultat som framkommit i omvärldsbevakning och dialogmöten lämnar översynen följande förslag:

    • Förändra det grundläggande beslutet
    • Ändra modellen för ekonomisk ersättning till vårdcentralerna
    • Förstärk den ekonomiska ersättningen för sjuka äldre
    • Förtydliga regelverket kring samverkan mellan vårdcentraler
    • Inför startbidrag vid nyetablering av vårdcentral
    • Involvera fler intressenter i uppföljningen
    • Förbättra informationen till invånarna om vårdcentralernas
    resultat

    Bilagor

  9. Krav- och kvalitetsboken för Hälsoval Örebro län år 2024 är det förfrågningsunderlag som anger förutsättningar för att bli godkänd och bedriva primärvårdsverksamhet i Region Örebro län (regionen).

    De revideringar som gjorts i Krav- och kvalitetsboken för år 2024 gäller krav om utvidgad telefontillgänglighetsmätning, involvering av kommunen i samband med uppföljning, förbättrad information till invånarna om vårdcentralens utbud och resultat, förtydligande gällande samarbete mellan vårdcentral samt införande av startbidrag.

    Ersättningen har räknats upp med 3,5 procent avseende den fasta ersättningen. För besöksersättning och hembesöksersättningen är uppräkningen 10 procent respektive 3,5 procent. Som en effekt av de höjda patientavgifterna 2024 ökar den målrelaterade ersättningen med 20 procent, vilket innebär att ersättningen höjs från 142,30 kr till 192,00 kr per listad och helår.

    Under året har förvaltningen också arbetat med uppdraget översyn av Krav- och kvalitetsboken. De förslag som framkommit i översynen förväntas få genomslag inför Krav- och kvalitetsbok 2025 efter ett eventuellt beslut i regionfullmäktige.

    Krav- och kvalitetsbok för Hälsoval Örebro län 2024 beskriver uppdrag och ekonomiska ramar för primärvården. Förfrågningsunderlaget publiceras på den nationella webbplatsen för valfrihetssystem och på regionens webbplats. Den som uppfyller kraven har rätt att etablera en vårdcentral med ersättning från regionen.

    I Region Örebro län gäller ett sammanhållet primärvårdsuppdrag. Vissa verksamhetsområden ingår inte i Hälsovalsuppdraget.

    Bilagor

  10. SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) rekommenderar regionerna att besluta om fortsatt avgiftsfrihet för vaccination mot covid-19 under andra halvåret av 2023. Bakgrunden till rekommendationen är att fortsätta hålla ihop vaccinationsarbetet och att erbjudandet blir lika i hela landet.

    Den överenskommelse som finns mellan SKR och regeringen för att reglera parternas gemensamma målsättning för vaccinationerna mot covid-19 samt de ekonomiska förutsättningarna för vaccinationsarbetet upphör vid årsskiftet. Eftersom Folkhälsomyndighetens rekommendation om vaccination sträcker sig över årsskiftet, finns det risk att regionerna hanterar beslut om kostnadsfrihet olika. SKR rekommenderar därför regionerna att även under första kvartalet 2024 fortsätter att erbjuda alla som bor eller stadigvarande vistas i Sverige avgiftsfri vaccinering mot covid-19 utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendation om vaccinering eller tillgängliggörande av vaccin.

    Bilagor

  11. Regeringen har tagit initiativ till nationell vårdförmedling för att korta väntetiderna och vårdköerna i Sverige. Nationell vårdförmedling innebär att väntande patienter erbjuds vård hos en annan vårdgivare med ledig kapacitet eller kortare väntetider oavsett var i landet denna vårdgivare finns.

    För närvarande finns det olika arbetssätt i regionerna för att stödja patienten i frågor som rör vårdgarantin och väntetider. Uppdrag och placering av dessa skiljer sig åt mellan regioner, men gemensamt är att de kan ha en stödjande roll och skapa trygghet för patienten. Regionerna genomför även insatser som syftar till att informera och tydliggöra hur man som invånare och patient kan få stöd och råd i frågor som rör vårdgarantin och väntetider för dessa verksamheter.

    Regeringen har den 23 november beslutat att ge Kammarkollegiet i uppdrag att betala ut 2,9 miljoner kronor till respektive region. Medlen betalas ut för regionernas arbete med att snabbare erbjuda väntande patienter vård hos andra vårdgivare i de fall det finns risk att patienten får vänta längre än vårdgarantins tidsgränser, samt för reskostnader som har uppkommit när en patient, som väntat längre än vårdgarantins 90 dagar, fått vård på annan ort.

    Inom Region Örebro län finns Vårdslussen på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för att hjälpa patienter att få vård på en specialistmottagning inom den tidsram som anges i vårdgarantin. Inom regionstyrelsens verksamhet betalas resorna för de patienter som nyttjar möjligheten till valfrihetsvård.

    Bilagor

  12. Det är av vikt att samhällets aktörer, inklusive hälso- och sjukvården, har en god beredskap inför pandemier och andra situationer med omfattande spridning av smittsamma sjukdomar. Region Örebro läns epidemi- och pandemiplan är ett styrande dokument som syftar till att skapa ramar för ledning, planering, samordning och organisering i samband med större utbrott av smittsamma sjukdomar, såsom en epidemi eller pandemi.

    Syftet med planen är att beskriva hur Region Örebro län ska arbeta i samband med ett större utbrott av exempelvis en epidemi eller pandemi för att förebygga och begränsa smittspridning. Planen beskriver översiktligt vilka åtgärder som behöver vidtas, samverkan och ansvarsfördelning mellan olika aktörer samt hur resursförstärkning kan ske. Planen innefattar huvudsakligen riktlinjer för hälso- och sjukvården i Region Örebro län, men till viss del även förväntade smittskyddsinsatser av andra förvaltningar inom regionen. Utöver det beskrivs vilka insatser som förväntas av kommuner och andra samhällsaktörer. Epidemi- och pandemiplanen är framtagen av smittskyddsläkaren i samarbete med andra aktörer inom Region Örebro län och kommer att ersätta tidigare Epidemiberedskapsplan för Region Örebro län (2020).

    Bilagor

  13. Region Örebro län (regionen) har fått möjlighet att yttra sig över promemorian DS 2023:26 om elektronisk tillgång till barns uppgifter inom hälso- och sjukvården och tandvården.

    När det gäller yngre barn är behovet av stöd från vårdnadshavare stort, men det gäller även äldre barn som på grund av till exempel bristande mognad, funktionsnedsättning eller sjukdom behöver stöd av vårdnadshavaren i sina kontakter med hälso- och sjukvården. Samtidigt är det nödvändigt att barns integritet skyddas och att vårdnadshavare inte får tillgång till sådana uppgifter som kan medföra en risk för barnet.

    Regionen anser att många förslag i promemorian är alldeles för komplexa för att få det att fungera rent praktiskt. Regionen stödjer inte förslag om lagstiftade åldersgränser, inte heller anser regionen att det är rimligt att vårdnadshavare ska ha generell åtkomst till barnets uppgifter ända upp till det att barnet fyller 18 år. I förslaget om barnets möjlighet att spärra uppgifter för vårdnadshavaren sätts ett allt för stort ansvar på barn och vårdpersonal vilket regionen anser varken är rimligt eller praktiskt genomförbart.

    Idag finns ett fungerande ramverk framtaget av Inera tillsammans med regionerna/vårdgivarna där överenskommelser ligger till grund för exempelvis åldersgränser i digitala vårdtjänster. Den digitala utvecklingen går fort med nya

    behov och synsätt vilket gör att regionen anser att gemensamma ramverk är ett bättre alternativ än att stifta lagar med till exempel bestämda åldersgränser.

    Bilagor

  14. En utredare har haft i uppdrag att biträda Socialdepartementet med att utreda hur digitala vårdgivare ska kunna bli en del av en mer sammanhållen och kontinuitetbaserad digifysisk primärvård med god tillgänglighet, där samtliga aktörer tillsammans arbetar för att tillgodose patienternas behov av en god och nära vård.

    Enligt förslaget till yttrande stödjer Region Örebro län de lagförslag som finns i promemorian. Bedömningen är att de är väl avvägda för att ge regionerna större möjligheter att komma till rätta med dagens utmaningar, vilket i högsta grad är önskvärt.

    Bilagor

  15. Region Örebro län har bjudits in att inkomma med synpunkter på betänkande 2023:50, En modell för svensk försörjningsberedskap.

    Syftet med utredningen är att analysera och föreslå en funktion med ansvar för nationell samordning av försörjningsberedskap, samt utreda principer och former för finansiering av försörjningsberedskap. Utredningen föreslår att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) bör få ansvaret för den nationella samordningen av försörjningsberedskapen. Det inkluderar uppgifter som att ta fram en nationell försörjningsanalys, fungera som en kontaktpunkt för företag, hantera beredskapslagring och utföra uppdrag åt andra statliga myndigheter.

    Region Örebro län ställer sig i huvudsak positiv till betänkandets förslag på en svensk försörjningsmodell. Det finns en rimlighet i att skapa en gemensam nationell lägesbild genom en gemensam försörjningsanalys. Inhämtningen av information till försörjningsanalysen behöver dock ske så effektivt som möjligt så att nyttoeffekten, det vill säga den samlade lägesbilden, överstiger de krav på ökad förmåga, kompetens och system som ett sådant analysarbete kommer kräva av regionerna.

    Bilagor

  16. Region Örebro län ser positivt på förslaget och har förhoppningen att området i framtiden både kan rymma boende och ambulansverksamhet i anslutning till Räddningstjänstens lokaler norr om planområdet. Detta skulle kunna skapa mer ändamålsenliga förhållanden för ambulansverksamheten och Region Örebro län är angelägna att fortsätta pågående samtal om en omlokalisering av ambulansverksamheten i Ljusnarsberg.

    Bilagor

  17. Sebastian Cehlin (M) och Eric Viduss (M) har i en motion till Region Örebro län den 21 februari 2023 lyft frågan om att Region Örebro län ska arbeta aktivt för att en specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning intensivvård ska starta på Örebro universitet och att en arbetsgrupp ska bildas i samverkan med Örebro universitet för att kunna starta utbildningen senast år 2026. Motionen lämnades över till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. Förslag till beslut är att motionen anses besvarad.

    I förslaget till svar framgår att frågan i allra högsta grad är aktuell och redan hanteras i en fortlöpande nära dialog med Örebro universitet (ORU) och Karlstads universitet (KaU). Nuvarande uppdelning med samverkan för specialistutbildning intensivvård med KaU är väl etablerad och för närvarande stabil. Nuvarande avtal löper fram till årsskiftet 2023 och förlängs i tvåårsperioder om inte någon part önskar annat. KaU:s utbildning med distansundervisning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom länet gynnar medarbetare inom Region Örebro län som intresserar sig för utbildningen.

    Avgörande utmaningar för start av en ny utbildning återfinns i en brist på behöriga sökande, på platser för verksamhetsförlagd utbildning samt på akademisk kompetens i form av lärare, examinatorer, träningsfaciliteter inom många utbildningar inom medicin, vård och hälsa. Att arbeta för uppstart av utbildningen även vid ORU riskerar också skapa en konkurrens om akademisk kompetens som inte gynnar varken kvalitet på utbildningarna eller Region Örebro läns möjlighet att rekrytera fler specialistsjuksköterskor inom intensivvård.

    Sammanfattningsvis finns en fortlöpande dialog med såväl Örebro universitet som Karlstads universitet om utvecklingsmöjligheter för befintlig specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning intensivvård.

    Bilagor

  18. En motion har inkommit till regionfullmäktige där Fredrik Askhem (L) vill att Region Örebro län ska införa en SMS-livräddartjänst. Ärendet har remitterats till hälso- och sjukvårdsnämnden som föreslår beslut om att motionen anses besvarad. Då det utifrån flera studier i nuläget inte är klarlagt att SMS-livräddning ökar överlevnaden vid hjärtstopp och då det medför stora ekonomiska konsekvenser så avvaktar Region Örebro län ett införande. Ett antal etiska och juridiska frågeställningar har också identifierats som behöver fortsatt genomlysning.

    Region Örebro län följer utvecklingen och framkommer fakta som talar för att metoden har effekt kan det leda till en omprövning av nuvarande hållning.

    Bilagor

  19. Fredrik Askhem (L) har inkommit med en motion om att förvaltningen ska utreda möjligheten att införa flexibla nattstopp för busstrafiken. Bakgrunden till denna motion är att öka tryggheten i kollektivtrafiken.

    Bedömningen är att frågan inte behöver utredas ytterligare då flexibla nattstopp har beprövats och avfärdats i närtid.

    Bilagor

  20. Jessica Carlqvist (V) med flera har i en motion yrkat på följande:

    Att HBTQIA+-personers hälsa följs upp och belyses vid de regelbundna folkhälsoundersökningarna som genomförs i Region Örebro län.

    Att Region Örebro län initierar och uppdaterar utbildningsinsatser för anställda inom sjuk- och hälsovården i syfte att öka HBTQIA+-kompetensen i vård och bemötande. Insatserna bör vara särskilt inriktad till att öka kunskapen kring unga HBTQI-personer.

    Att Utforma en utbildningsplan för regionens verksamheter där särskilda avdelningar prioriteras till exempel psykiatrin, både för vuxna, unga vuxna och barn samt

    Att De nämnda kompetenshöjande insatserna ska omfatta alla vård- och omsorgsgivare oavsett ägarstruktur.

    Information, kommunikation med och bemötande av invånare och patientgrupper ska upplevas inkluderande och respektfullt oavsett könsidentitet, könsuttryck och sexuell läggning. Region Örebro län ska uppfattas som en attraktiv arbetsgivare för alla oavsett könsidentitet, könsuttryck och sexuell läggning. För att göra detta möjligt behöver chefer och medarbetare en grundläggande hbtqi-kompetens.

    I Region Örebro län erbjuder ett utbildningskoncept där verksamheter kan genomgå en HBTQIA+-diplomering. Utbildningen ger grundläggande kunskap och består bland annat av olika interaktiva delar där deltagaren förväntas vara aktiv. Den ger deltagaren kunskap om innebörden i grundläggande begrepp, heteronormativitet och dess konsekvenser och hbtqi-personers livsvillkor och hälsosituation.

    Vid bland annat befolkningsundersökningen ”Liv & hälsa” bland vuxna samt elevundersökningen ”Liv & hälsa ung” finns möjlighet att fylla i sexuell identitet och i elevundersökningen efterfrågas även könstillhörighet, varvid vi följer upp specifikt hur levnadsvanor samt den fysiska och psykiska hälsan ser ut för dessa grupper vid de fall då det finns ett tillräckligt stort underlag att analysera. Såväl regional som nationell spridning av resultatet genomförs efter avslutade undersökningar.

    Region Örebro län ska vara en inkluderande region, där mänskliga rättigheter sätts högt och där alla oavsett könsidentitet, könsuttryck och sexuell läggning är respekterade och kan leva på likvärdiga villkor. Arbetet med mänskliga rättigheter innefattar insatser för hbtqi-personers hälsa och välbefinnande. Regionen erbjuder utbildning med fokus på HBTQIA+-personers livsvillkor och hälsa samt har folkhälsoundersökningar så som Liv och hälsa ung där det finns möjlighet att fylla i könsidentitet samt sexuell identitet.

    Bilagor

  21. Anmälningsärenden:

    1. Regionstyrelsens ordförande har begärt utträde ur Assembly of European Regions (AER) 23RS10221.

    2. Regionstyrelsens ordförande har undertecknat skrivelse till infrastrukturdepartementet avseende finansiering av CEF-ansökan för Nobelbanan, 23RS12467.

    3. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat beslut om åtgärder för sjuksköterskor som arbetar inom psykiatrisk heldygnsvård avd 2 och 3 i allmänpsykiatrin, 23RS415-6.

    4. T.f. forsknings- och utbildningschef har fattat följande beslut:
    - lönetillägg, 23RS11469-1,
    - avtal mellan Region Örebro län och Örebro universitet avseende affilering som professor vid medicinska vetenskaper, 23RS11483-1.

    5. Forsknings- och utbildningsdirektör har fattat beslut om chefsförordnande för biträdande områdeschef vid Område forskning och utbildning, 23RS11709-1.

    Meddelandeärenden:

    1. Sveriges Kommuner och Regioner har överlämnat:
    - cirkulär 23:52 Överenskommelse om Avgiftsbestämd Kollektivavtalad Pension, 23RS12185.

    2. Arbetsmiljöverket har överlämnat:
    - meddelande om avslutade ärenden, 23RS3779, 23RS3750, 23RS2652, 23RS2651.

    3. Maria Åkesson är tillförordnad regiondirektör under Rickard Simonssons semester under perioden 4-8 december 2023, 23RS12259.

    4. Robert Kaivanto är tillförordnad förvaltningschef för Företagshälsa & Tolkförmedling under Caroline Balkstedts ledighet 27-29 december 2023.

    5. Protokoll
    - regionstyrelsens etikråd 2023-10-24,
    - specifikt samverkansråd skola, utbildning och kompetensförsörjning 2023-11-17,
    - Tåg i Bergslagen AB 2023-11-17.

    Bilagor

  22.   22

    Information - Regiondirektörens information

  23.   23

    Information - Periodrapport november 2023

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.