Möte 2024-03-25
-
1
Protokollsjustering
-
2
Anmälan av motion från Erik Baecklund (M) med flera om framtidens kommunikationstrafik i Örebro län
Anmäls att en motion har inkommit till Region Örebro län den 8 februari 2024 från Erik Baecklund (M), Cecilia Askerskär Philipsson (M), Thomas Vuolo (M), Lennart Carlsson (M) om framtidens kommunikationstrafik i Örebro län.
Motionen har överlämnat till Regional utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att en motion har inkommit till Region Örebro län den 13 februari 2024 från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V) samt Rolf Östman (V) om utvecklingsplan för primärvården.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
-
4
Anmälan av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om kostnadsfritt TBE-vaccin för barn och ungdomar upp till 19 år
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) med flera till Region Örebro län 2024-02-26 om kostnadsfritt TBE-vaccin för barn och ungdomar upp till 19 år.
Motionen har överlämnats till hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
5
Anmälan av motion från Willhelm Sundman (L) om att narkotikaklassade preparat inte får hamna i de kriminellas händer
Willhelm Sundman (L) har den 6 mars 2024 lämna in en motion om att narkotikaklassade preparat inte får hamna i de kriminellas händer.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
580kb Ladda ner dokument
-
-
En motion har inkommit till Region Örebro än 2024-03-08 från Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V),
Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) om feministisk regionpolitik.
Motionen har överlämnats till Regionkansliet, Staben för Administration, juridik och säkerhet för stöd i beredningen.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen bör en motion eller ett medborgarförslag besvaras så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes. Om beredningen inte hunnit avslutas inom ett år ska detta, enligt kommunallagen 5 kap. 35 §, anmälas till fullmäktige, som då får avskriva motionen eller medborgarförslaget från vidare handläggning.
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska rapportering ske två gånger per år.
Med anledning av detta redovisas att det för närvarande finns två motioner som inte har besvarats inom ett år.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
8
Försäljning av fastigheterna Skridskon 2, Skridskon 3, Slungbollen 1, Staven 5, Diskusen 12 samt Länsgården Fastigheters försäljning av Diskusen 11 i Örebro
Region Örebro län (Regionen) är idag ägare av fastigheterna Skridskon 2, Skridskon 3, Slungbollen 1, Staven 5 samt Diskusen 12. Länsgården Fastigheter AB (Länsgården) är idag ägare av fastigheten Diskusen 11. Fastighetsbeståndet ligger längs Eklundavägen i Örebro. Regionen har tidigare fattat beslut att flytta stora delar verksamheterna i dessa fastigheter till förhyrda lokaler och därför föreslås att fastigheterna avyttras till Örebroporten AB. Fastigheterna inklusive möjliga byggrätter är totalt värderade till 154 miljoner kronor. Region Örebro läns andel utgör 140 miljoner kronor. Länsgårdens andel utgör 14 miljoner kronor. Framtida eventuella saneringskostnader för marken ska delas mellan köpare och säljare enligt föreslaget överlåtelseavtal.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
-
Balanskravsresultatet för perioden uppgår till -174 miljoner kronor i jämförelse med -141 miljoner kronor föregående år.
Nettokostnaden uppgår till 2,2 miljarder kronor och ökningen mellan åren uppgår till 130 miljoner kronor, eller 6,4 procent. Motsvarande period 2023 hade en nettokostnadsökningstakt på 18 procent, vilken präglades av höga inflationsdrivna kostnadsökningar och lägre intäkter i form av riktade stadsbidrag för covid-19.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
10
Klassificering av driftsstöd 2024 till Örebro Läns Flygplats AB enligt allmänna gruppundantaget (GBER)
Örebro Läns Flygplats AB (”ÖLF”) är ett delägt bolag där Region Örebro län äger 44,95 procent (genom Region Örebro läns förvaltnings AB), Örebro Rådhus AB 44,95 procent, Kumla kommun 5,05 procent och Karlskoga kommun 5,05 procent.
ÖLF erhåller driftbidrag på sammanlagt 37 miljoner kronor för 2024, varav Örebro kommuns och Region Örebro läns andel är 18 miljoner kronor vardera, medan Karlskoga och Kumla kommuners andel är 1 miljoner kronor vardera.
EU-kommissionen har från och med 1 januari 2018 beslutat att inkludera driftsstöd för flygplatser i den allmänna gruppundantagsförordningen för statligt stöd (”GBER”), som medger att flygplatser som har färre än 200 000 passagerare per år kan ges stöd som täcker flygplatsens rörelseförluster. ÖLF hade 80 592 passagerare under 2023.
Regionkansliet gör bedömningen att de tillämpliga villkoren i GBER är uppfyllda och att GBER därför ska åberopas som rättslig grund för det driftsbidrag som utbetalas under 2024.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
-
Kumbro Vind AB (Kumbro Vind) ägs till 100 % av Kumbro Utveckling AB (Kumbro Utveckling) som i sin tur ägs till 80 % av Örebro kommuns helägda bolag Örebro Rådhus AB och till 20 % av Kumla kommun.
Kumbro Vind säljer elkraft till huvudsakligen Örebro kommun, Kumla kommun och Örebro kommuns indirekt helägda dotterbolag Futurum Fastigheter i Örebro AB (Futurum).
Örebro läns Flygplats AB (ÖLF) ägs av Region Örebro läns helägda bolag Region Örebro läns förvaltnings AB (44,95 %), Örebro Rådhus AB (44,95 %), Kumla kommun (5,05 %) och Karlskoga kommun (5,05 %).
Kumbro Vind och ÖLF bedömer att det vore fördelaktigt att ÖLF fortsättningsvis upphandlar sin elkraft av Kumbro Vind. Kumbro Vind har tillräcklig produktionskapacitet genom befintliga vindkraftsanläggningar för att kunna leverera elkraft till ÖLF motsvarande det behov ÖLF har i dagsläget, på motsvarande villkor som för Kumbro Vinds övriga kunder.
För att möjliggöra att ÖLF upphandlar elkraft från Kumbro Vind föreslås att vissa ändringar görs i Kumbro Vinds bolagsordning för att bland annat säkerställa att ÖLF – tillsammans med Örebro kommun, Kumla kommun och Futurum – får ett avgörande inflytande över Kumbro Vinds strategiska mål och viktiga beslut. Det föreslås även att både ÖLF och Futurum blir aktieägare i Kumbro Vind i syfte att förenkla och tydliggöra samordningen av de löpande direktiv för Kumbro Vind som Örebro kommun, Kumla kommun, Futurum och ÖLF gemensamt kommer överens om. För att genomföra detta krävs överlåtelse av en mindre aktiepost i Kumbro Vind från Kumbro Utveckling till ÖLF respektive till Futurum. Det behöver även göras vissa följdändringar i det befintliga aktieägaravtalet mellan ägarna i Kumbro Utveckling.
Region Örebro län behöver godkänna föreslaget aktieöverlåtelseavtal avseende ÖLF:s förvärv av aktie i Kumbro Vind.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro läns hel- och delägda bolag har överlämnat årsredovisningar för 2023 innehållande verksamhetsberättelser, ekonomisk redovisning och förslag till disposition av vinster respektive förluster. Enligt gällande bolagspolicy ska regionstyrelsen utarbeta förslag till instruktioner till de stämmoombud, som utsetts till respektive bolagsstämma, som anger hur ombuden ska rösta. Om instruktionerna gäller ärenden av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt ska dessa utfärdas av regionfullmäktige. Övriga instruktioner kan utfärdas av regionstyrelsen på delegation från regionfullmäktige.
Årsredovisning för Inera AB kommer att fastställas av bolagets styrelse den 19 mars, AB Transitio kommer att fastställa sin årsredovisning på styrelsemöte den XX MÅN (väntar info från Transitio) och Tåg i Bergslagen AB kommer fastställa sin årsredovisning på styrelsemöte den 22 mars. Följden blir att dessa årsredovisningar inte hinner behandlas av regionfullmäktige 10 april med föregående beredning av regionstyrelsen i mars. För att årsredovisningarna ska godkännas före bolagens årsstämmor och regionens stämmoombud ska få instruktioner kopplade till dessa, delegerar regionfullmäktige till regionstyrelsen att fatta beslut om detta vid sitt möte den 24 april eller 29 maj. Inera AB och Transitio AB ingår inte i de sammanställda räkenskaperna för Region Örebro län då ägarandelen uppgår till 0,2 procent i Inera AB och 5 procent i Transitio AB. Tåg i Bergslagen AB ingår i de sammanställda räkenskaperna för Region Örebro län och ägarandelen uppgår till 25 procent.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
608kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
647kb Ladda ner dokument
-
919kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
361kb Ladda ner dokument
-
-
Bolagsstyrningsrapporter har inkommit från Svealandstrafiken AB, Tåg i Bergslagen AB och Region Örebro läns Förvaltnings AB koncernen. Bedömningen är att bolagens verksamhet har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Inga avvikelser från ägardirektiv eller andra styrdokument har noterats.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
755kb Ladda ner dokument
-
686kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
841kb Ladda ner dokument
-
417kb Ladda ner dokument
-
-
Länsgården Fastigheter AB är ett helägt dotterbolag till Region Örebro läns förvaltnings AB som ägs av Region Örebro län. Bolagets gällande bolagsordning och ägardirektiv beslutades 2015. Bolagsordning och ägardirektiv har uppdaterats vad gäller bolagets syfte och verksamhet, bolagets förhållande till organisationen i Region Örebro län samt val av revisorer. Därutöver har redaktionella ändringar gjorts.
Bolagsordningen och ägardirektiv ska efter beslut av regionfullmäktige fastställas på Längården Fastigheter ABs bolagsstämma.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Svenskt Ambulansflyg (KSA) är ett kommunalförbund där samtliga 21 regioner i Sverige är medlemmar. Kommunalförbundet bildades 2016.
Kommunalförbundets förbundsordning justerades senast under 2022, efter
beslut i samtliga regioner. I samband med denna beslutsprocess fattades även
ett beslut i KSAs styrelse om att befintlig kostnadsfördelningsmodellen skulle
genomgå en fördjupad översyn. Översynen är genomförd av Regionernas
ekonomidirektörer.
Fördelningsmodellen beskriver hur medlemmarna ska finansiera KSAs kostnader. Fördelningsmodellen består av en rörlig del som baseras på antalet
beställda flygtimmar samt en beredskapsavgift som baseras på de senaste årens
andel beställda flygtimmar, geografisk yta samt invånare. Fördelningsmodellen
är enklare och dess resultat är mer förutsägbar jämfört med tidigare
fördelningsmodell. Sammantaget är de ekonomiska effekterna per region
relativt liten.
I övrigt föreslås ett antal andra förtydligande och tillägg i förbundsordningen som rör ändamål och uppgifter, mandatperioders längd samt
ekonomi.
Syftet med tillägget rörande kommunalförbundets ändamål och uppgift avser
att stärka beredskapen regionalt och att underlätta för förbundets medlemmar
att uppfylla regionernas uppdrag att bidra till uppbyggnaden av Sveriges
nationella beredskap.
Ändringar eller tillägg till förbundsordningen ska enligt densamma antas av
fullmäktige och fastställas av medlemmarnas regionfullmäktige.
Förbundsfullmäktige har den 8 februari 2024 antagit Förbundsordning 3.0 samt
föreslagit respektive region att fastställa den.
Den reviderade förbundsordningen träder i kraft när den fastställts av samtliga
regioners fullmäktige. Fördelningsmodellen kommer därmed att tillämpas från
och med verksamhetsåret 2025.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
364kb Ladda ner dokument
-
-
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) rekommenderar regionerna att fortsätta erbjuda avgiftsfri vaccination mot covid-19 till alla som bor eller stadigvarande vistas i Sverige och som rekommenderas vaccination av Folkhälsomyndigheten. SKR rekommenderar dessutom regionerna att för övriga grupper börja ta ut en avgift.
Regionstyrelsen beslutade i slutet av december förra året att – i enlighet med en tidigare rekommendation från SKR – all vaccinering mot covid-19 ska vara avgiftsfri till och med 31 mars 2024. Nu föreslås att en avgift därefter införs som motsvarar regionens arbetskostnader för att utföra vaccinationen. För vissa grupper föreslås avgiftsfrihet. Grupperna har valts utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer och smittskyddsläkarens bedömning.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
590kb Ladda ner dokument
-
-
Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla personer som är 80 år eller äldre samt personer 65 år och äldre med dagliga omsorgsinsatser en påfyllnadsdos vaccin mot covid-19 under våren 2024. Som ersättning för vaccineringen föreslås att 130 kr per given dos betalas ut till länets vårdcentraler samt vaccinationsmottagningarna i Örebro och Karlskoga.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Antalet listade har ökat i länet med 295 personer 2023 jämfört med 2022 vilket är en fortsatt mindre ökning jämfört med tidigare år.
Telefontillgängligheten har försämrats jämfört med föregående år, och antalet besvarade telefonsamtal har minskat. Telefontillgängligheten för primärvården som helhet har varit 72 procent. Variationen av tillgängligheten för helår per vårdcentral har varit mellan 38 procent och 98 procent. Övriga indikatorer inom den målrelaterade ersättning visar på förbättrat resultat jämfört med föregående år.
Under året har 1177 Direkt införts. De regiondrivna vårdcentralerna har en gemensam ingång medan de privata vårdcentralerna har separata ingångar för sina listade patienter till sin egen vårdcentral.
Under året begärdes Pålsboda vårdcentral i konkurs. Verksamheten ställdes omgående in och konkursförvaltaren inledde en direkt avveckling. En överföring av listan genomfördes till Capio vårdcentral Hallsberg, för de patienter som inte själva valde att aktivt lista om sig till annan vårdcentral. Capio vårdcentral Hallsberg fick därmed områdesansvar för hela Hallsbergs kommun. Informationsinsatser genomfördes till listade Pålsbodapatienter, invånare samt till hälso och sjukvården och andra samverkansparter. Då Pålsboda vårdcentral använde ett annat journalsystem än övriga vårdcentraler krävdes att stort arbete för omhändertagande av journaler samt organisering för utlämnade av journalhandlingar.
Under hösten har en ansökan inkommit till LOV-Hälsoval om att få starta en ny privat vårdcentral i Karlskoga. Ansökan har godkänts av Regionstyrelsen och den nya vårdcentralen beräknas öppna hösten 2024.
Hälsovalsenhetens ekonomiska resultat visar ett överskott på 30 miljoner kronor. Överskottet beror bl.a på att antalet listade ej ökat i samma utsträckning som förväntat, att utbetalad ersättning för målrelaterad ersättning är lägre än budget samt ökat stadsbidrag för asylsökande.
Det ekonomiska resultatet för de regiondrivna vårdcentralerna visar på underskott för 21 av 24 vårdcentraler.
Medicinska resultat inom området diabetes typ 2 håller fortfarande en hög kvalitet. Arbete pågår via kunskapsstyrningen, att utveckla området diabetes och astma-/KOL. Fortsatt stöd till vårdcentralerna även i flera processer såsom sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen, vårdsamordning, artros, svårläkta sår, kvalitetssäkring av laboratorierna och administrativa rutiner.
Bemanningssituationen och kompetensförsörjning är fortsatt ett problem vid flera vårdcentraler framför allt avseende specialister i allmänmedicin men även inom andra yrkesgrupper. Problemet är allra störst i norra, västra och södra länsdelarna. Bristen på allmänspecialister har medfört att hyrläkare anlitats.
Under året blev 12 ST-läkare färdiga specialister i allmänmedicin varav 11 stannat kvar i regionen. Antal ST-läkare som påbörjat sin utbildning under 2023 var 14 och vid årets slut fanns 79 ST-läkare i allmänmedicinBilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Hälsovalsenheten överlämnar årsrapport för 2023, Psykoterapi inom LOV Örebro län.
Vid årsskiftet 2023/2024 fanns det 35 utförare anslutna till LOV-systemet i Örebro län. Sju offentliganställda och 28 privata utförare. En privat leverantör har sju underleverantörer. Två privata utförare har anslutit sig under året. En privat utförare har slutat under året. Merparten av utförarna arbetar deltid i systemet.
Under 2023 så genomfördes 6 180 besök, vilket är en ökning med 0,9 procent jämfört med 2022.
249 remisser har skickats till LOV-psykoterapi under året, vilket är en minskning med åtta procent jämfört med 2022. Totalt godkändes 236 remisser under året. En del av minskningen förklaras av att det har införts andra arbetssätt inom psykiatrin som påverkar var och när i vårdkedjan LOV psykiatri ska bli aktuellt och därmed remissflödet.
Av de remisser som godkändes under året var fördelningen 74 procent kvinnor och 26 procent män. Det är i stort oförändrat jämfört med föregående år. Vi ser att åldersstrukturen också liknar föregående år, då en större förändring noterades. Framför allt har minskningar skett de senaste åren inom åldersgruppen 18–30 år.
Cirka 92 procent av de patienter som beviljades LOV psykoterapi eller som bytt terapeut under 2023 har valt terapeut och startat sin behandling. Det är en ökning jämfört med föregående år (77 procent).
Under 2023 avslutades 228 patienter, varav 22 som beviljades LOV psykoterapi under 2023.
En modell för uppföljning med relevanta skattningsskalor har tagits fram och anpassats för att passa både de privata och regionanställda terapeuterna. Syftet är att mäta kvalitet och kundnöjdhet hos patienterna via en internationellt vedertagen skattningsskala, CSQ-8. Överlag bedöms den övergripande nöjdheten hög med ett medelvärde på 27,8 av maximalt 32 poäng.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
480kb Ladda ner dokument
-
-
Varje år träffas en överenskommelse mellan regionstyrelsen och folktandvårdsnämnden om folktandvårdens särskilda uppdrag som Region Örebro län finansierar. I överenskommelsen regleras uppdragens omfattning och ersättning. Överenskommelsen följs upp efter verksamhetsåret, genom att folktandvården lämnar en årsrapport med en beskrivning hur uppdragen utförts.
Tandvårdsenhetens sammanfattande bedömning är att överenskommelsens uppdrag har genomförts på ett adekvat sätt med ett godtagbart resultat, även om vissa brister har konstaterats.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
518kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Hållbarhetsredovisningen för Region Örebro län 2023 är en uppföljning av mål och indikatorer i Program för hållbar utveckling 2021–2025 som också omfattar hur verksamheter i organisationen bidrar till att nå målen. Program för hållbar utveckling är ett sätt för Region Örebro län att svara upp mot FN:s globala mål, de nationella miljömålen och folkhälsomålen samt regionala och interna styrdokument.
Till detta beslutsunderlag biläggs rapporten ”Hållbarhetsredovisning 2023, Region Örebro län”. Rapporten är en uppföljning av hur verksamheterna i Region Örebro län tagit sig an målen i ”Program för hållbar utveckling 2021–2025” under verksamhetsåret 2022. Av de 49 indikatorerna är 15 indikatorer uppnådda, 24 indikatorer delvis uppnådda och 9 indikatorer inte uppnådda. En indikator har inte gått att följa upp under året.Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
-
22
Ekonomisk redovisning 2023 av utbetalda medel i enlighet med överenskommelser om samverkan för god, jämlik och jämställd hälsa
Region Örebro län har tecknat överenskommelser om samverkan för god, jämlik och jämställd hälsa med kommunerna i länet (länsdelsvis), RF-SISU Örebro län samt Örebro läns bildningsförbund (ÖLBF).
Via överenskommelserna ges parterna årlig ersättning från Region Örebro län. Det totala beloppet som utbetalades 2023 var 10 383 722 kronor. Kommunernas ekonomiska satsning på folkhälsoteamens verksamhet ska minst motsvara Region Örebro läns ersättning.
Parternas ekonomiska redovisningar visar att huvuddelen av de ekonomiska ersättningarna från både Region Örebro län och de egna organisationerna använts för personalkostnader, det vill säga anställning av resurspersoner för det lokala och regionala folkhälsoarbetet i folkhälsoteam. Bedömningen är att detta underlättar samverkan mellan kommuner, civila samhället och Region Örebro län samt bidrar till ett långsiktigt och kunskapsbaserat folkhälsoarbete, vilket ligger i linje med syftet för de ingångna överenskommelserna. I årets redovisning nämns strukturerade insatser riktat till specifika målgrupper, arbete med omställning till nära vård samt tecknade av ny överenskommelse för år 2024–2029 som väsentliga händelser för parterna.Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Regiondirektören överlämnar årsredovisning 2023 för Region Örebro län för regionfullmäktiges behandling av Region Örebro läns samlade årsredovisning.
Årets resultat 2023 uppgår till -839 miljoner kronor. I årets resultat ingår orealiserade värdeförändringar av finansiella tillgångar. Exkluderas dessa erhålls balanskravsresultatet, vilket för 2023 uppgår till -909 miljoner kronor.
Synnerliga skäl anförs för att återställa balanskravsresultatet på -909 miljoner kronor under en längre tidsperiod än de tre år som kommunallagens balanskravsregler anger. Mot bakgrund av de senaste årens soliditetsförbättringar, beslutade åtgärder i verksamhetsplan med budget för 2024 samt ekonomiska förutsättningar för budgetåret 2025 och kommande planperiod, har region en finansiell ställning och utveckling som innebär goda möjligheter att uppfylla fullmäktiges tidigare satta mål, att ha en positiv soliditet senast 2030.
Tidigare beslutade investeringar om 939 miljoner kronor, vilka inte har verkställts vid utgången av 2023 föreslås föras över till 2024 års investeringsbudget.
I fastställda regler för ansvar och befogenheter framgår att under- och överskott ska balanseras mellan åren för hälso- och sjukvården hälsoval, Folktandvården och gemensamma nämnden för företagshälsa och tolkförmedling.
Årsredovisningen beskriver hur verksamheten har utförts i förhållande till de effektmål och strategier som finns i verksamhetsplanen med budget 2023.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
13kb Ladda ner dokument
-
-
Föreskrifter för regional fysisk planering, som i framtiden kan beröra samtliga regioner, behöver utformas med utgångspunkt i den samlade erfarenhet som landets regioner besitter. Dock har endast två av dessa har haft någon påverkan på förslagets utformning. Region Örebro län yrkar på att förslaget till föreskrifter omarbetas med utgångspunkt i ett samarbete där samtliga regioner som så önskar ges möjlighet att delta.
Bilagor
-
Region Örebro län har erbjudits att svara på en enkät om förslag för en ny
överenskommelse för hälso- och sjukvård i hemmet som kommer ersätta nuvarande hemsjukvårdsavtal. Överenskommelsen är en överlåtelse av ansvar för hemsjukvård från Region till kommun enligt 14 kap. 1 § hälso-och sjukvårdslag (2017:30). Örebro län har den här formen av överenskommelse sedan 1992.
Överenskommelsen handlar om det delade och enskilda ansvaret för primärvård i hemmet mellan Regionen och Örebro läns kommuner, med fokus på personcentrerad vård och samordnade insatser för att möta individuella behov. Slutgiltigt beslut efter remiss tas i alla kommuner i Örebro län samt i Region Örebro län.
Region Örebro län är positivt till översynen och ställer sig bakom remissens huvudsakliga förslag under förutsättning att ingen ytterligare fortlöpande skatteväxling med kommunerna sker. Överenskommelsen behöver också kompletteras med en plan för införande.
Region Örebro län ställer sig däremot inte bakom inriktningsbeslutet för medicintekniska produkter i den nära vården. En gemensam systemledning i form av en gemensam nämnd för det medicintekniska området för länets kommuner och regionen bedöms inte vara en ändamålsenlig lösning.
Region Örebro län ställer sig dock positiv till inriktningsbeslutets strävan efter en gemensam systemledning för en effektiv samordning av insatser.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
573kb Ladda ner dokument
-
952kb Ladda ner dokument
-
847kb Ladda ner dokument
-
-
Utredningen belyser två huvudpunkter, vidareanvändning av hälsodata/journaldata från en individ/patient för vård av annan individ/patient respektive vidareanvändning av hälsodata/journaldata för klinisk forskning huvudsakligen avseende direkttillgång till journal för etikgodkänd forskning.
I dagsläget saknas lagstöd för vidareanvändning av hälsodata från en individ till en annan. Behovet av denna möjlighet har accentuerats genom utveckling av precisionsmedicin där exempelvis möjligheten att söka efter andra individer/patienter med motsvarande ovanliga genetiska förändringar som framkommit vid en utredning av patient inte i dagsläget är möjligt för vårdändamål. Regionen bejakar detta behov men anför i remissvaret ett antal synpunkter på föreliggande utredningsförslag. Regionen förespråkar till exempel en teknikneutral lösning, nationell samverkan utgående från de sju universitetssjukhusen i stället för föreslagen avgränsade samverkanregional struktur samt att nationellt tillgängliggörandet av pseudonymiserade precisionsmedicinska hälsodata från huvudmän/vårdgivare i detta sammanhang ska vara obligatorisk.
Avseende klinisk forskning föreslås ett regelverk som möjliggör styrd direkttillgång till elektronisk journal för forskare i etikgodkänd forskning, dock med ett särskilt individuellt samtycke från berörd forskningsperson. Regionen ser det positivt att möjliggöra direkttillgång vilket regionen ser som ett viktigt steg för att underlätta och effektivisera klinisk forskning. Regionen ser dock ett dubbelt samtycke som olämpligt utan förordar att etikprövningsmyndighetens bedömning avseende tillgång till journalhandlingar ska vara styrande. Vidare lyfter regionen nödvändigheten av att direkttillgång för forskare ska möjliggöras även för journalhandlingar från kommunal hälso- och sjukvård.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har erbjudits möjlighet att svara på Socialdepartementets remiss om ökad kontroll över tandvårdssektorn, SOU 2023:82, externt diarienummer S2023/03193. Svaret ska ha inkommit senast 2024-04-14.
Utredningen om stärkt stöd till tandvård för våldsutsatta och ökad kontroll över tandvårdssektorn har bland annat analyserat och bedömt om det är lämpligt att införa tillståndsplikt och ägar- och ledningsprövning för privata vårdgivare som är anslutna till det statliga tandvårdsstödet och vilka regeländringar och andra förutsättningar som i så fall krävs. Utredningen har resulterat i ett antal förslag.
Region Örebro län anser att utredningen och förslagen är genomgående bra men har ett antal synpunkter. Den treåriga övergångsperioden för tillståndsansökan bedöms vara alltför lång och bör begränsas ytterligare. Region Örebro län är positivt till ökad kontroll men det måste hela tiden vägas mot administrativ effektivitet.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikverket har tagit fram en vägplan för att möjliggöra en planskild passage för gång- och cykeltransporter på E18 vid Mossbergarondellen i Örebro. Den nya lösningen ökar framkomligheten för trafik på E18 och ger cyklister möjlighet att ta sig till Berglunda utan att behöva korsa E18. Lösningen är positiv utifrån främst ett trafiksäkerhetsperspektiv men har också positiva effekter på klimat med minskade utsläpp och ökad tillgänglighet för män och kvinnor utan tillgång till bil samt barn.
Åtgärden finansieras av Nationell plan och Örebro kommun. Kostnaden belastar inte Region Örebro läns länsplan.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
373kb Ladda ner dokument
-
-
30
Remissvar -Trafikverkets inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026–2037
Yttrandet har stämts av externt med länets alla kommuner på tjänstepersonsnivå, Länsstyrelsen, En bättre sits, Botniska korridoren och Oslo-Sthlm 2.55 samt internt med kollektivtrafikenheten, kompetensförsörjning, energi och klimat.
Trafikverket har tagit fram ett inriktningsunderlag på uppdrag av regeringen. Inriktningsplaneringen är det förberedande arbetet inför Trafikverkets framtagande av Nationell plan och regionernas framtagande av länsplaner för regional transportinfrastruktur. Arbetet är beslutsunderlag inför en infraproposition som väntas komma i oktober 2024.
Inriktningsplaneringen bedömer samhällets och transportsystemets utmaningar, utvecklingsmöjligheter och framtida behov utifrån redan fattade och kommande beslut på internationell och nationell nivå på 20–40 års sikt. I inriktningsunderlaget rekommenderar Trafikverket utifrån lagkrav och transportpolitiska mål typer av utredningar och åtgärdsbehov. Trafikverket föreslår också planramar för Nationell plan utifrån de ramnivåer regeringen gett direktiv om. Nationell plan är en handlingsplan som sträcker sig över 12 år och revideras var fjärde år.
Trafikverket har i arbetet med inriktningsunderlaget involverat regionerna på tjänstepersonsnivå och även inhämtat politiska inspel från regionerna, se ärende 23RS7607. Trafikverket har också samverkat med Luftfartsverket och Sjöfartsverket, vilket de tidigare inte haft uppdrag att göra. Regeringen önskade en mer trafikslagsövergripande bild i direktivet.
Andra viktiga perspektiv i direktivet som påverkat inriktningsunderlaget är biologisk mångfald, totalförsvarets behov och fokus på arbetspendling och godstrafik.
Sammantaget anser Trafikverket att fokus i kommande Nationell plan bör vara att:
- rusta, effektivisera och modernisera den befintliga infrastrukturen
- Vidta åtgärder för att klara dels klimat- och trafiksäkerhetsmålen, dels klimatförändringar och yttre hot
- hushålla med resurser genom att minska kostnader, prioritera noga och besluta om nya satsningar först när kostnader och nyttor är väl utredda
Trafikverket tar också chansen att berätta om hur planeringssystemet var tänkt att fungera från början och rekommenderar mindre förändringar i transparens, kostnadskontroll och planprocess. ”Lagt kort ligger” bör inte gälla för det skapar svårigheter i infrastrukturplaneringen.
Bedömningen är att Trafikverket hanterat vissa av uppdragen i direktivet mycket bra, främst kopplat till vidmakthållande av infrastrukturen och ett breddat perspektiv för ökad måluppfyllelse. Däremot har Trafikverket svarat vagt, eller inte alls på viktiga frågor som har direkt inverkan på de föreslagna planramarna. Åtgärder för att stärka förmågan inom krisberedskap och civilt försvar inom beredskapssektorn presenterades i en separat rapport som inte är konkret. Klimatet uttrycks som viktigt men enbart ur perspektivet elektrifiering vilket är bristfälligt. Klimatomställningsåtgärder berördes knappt och gapet mellan EU:s krav utifrån målår och befintlig infrastruktur i den transeuropeiska transportkorridoren ScanMed (TEN-T) berördes inte alls. Dessutom har Trafikverket än inte utvärderat effekter av Stadsmiljöavtalen.
Trafikverkets förslag om fördelning av planramar är bra för att återställa infrastrukturen men inte tillräckligt för allt övrigt som också behövs för till exempel ökad konkurrenskraft. Det finns för stora kapacitetsbrister i systemet för att ökat vidmakthållande ska vara det som löser allt. Trafikverket behöver samordna vidmakthållande med mindre utvecklingsåtgärder och regeringen behöver öka planramarna med minst 20 procent. Trafikverket lägger dessutom mycket vikt på att Nollvisionen (mål om att minska antalet döda och svårt skadade i trafiken) främst kan lösas inom länsplanerna, vilket blir alldeles för svårt med de små planramar som finns, särskilt om stadsmiljöavtalen försvinner. Både landsbygder och mindre städer kommer att bli drabbade på olika sätt, där kollektivtrafikutbudet är svagt, cykelvägar ej finns och vägarna är i dåligt skick.Bilagor
-
Anmälningsärenden:
1. Regionstyrelsens ordförande har fattat följande beslut:
- godkännande av sidouppdrag för regiondirektören, 24RS2124.
2. Regiondirektören har fattat följande beslut:
- undertecknande av svar på remiss från Strålsäkerhetsmyndigheten om förslag till ändring i föreskrifter om anmälningspliktiga verksamheter, 24RS270,
- organisation för hantering av medicinska gaser inom Region Örebro län, 24RS3033.
3. Forsknings- och utbildningsdirektören har fattat följande beslut:
- finansieringsintyg för doktorand, 24RS151-2.
4. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat följande beslut:
- förlängd satsning på höjd ersättning för arbete på obekväm arbetstid, 21RS3658-10.
5. Områdeschefen för nära vård har fattat följande beslut:
- lönetillägg, 24RS934, 24RS1312, 24RS1607, 24RS1784, 24RS1999,
- löneändring, 24RS1596,
- extra ersättning vecka 5, 2024, 24RS304,
- extra ersättning, 23RS455-4, 23RS3791-9,
- extra ersättning vecka 7, 2024, 23RS4283-7.
6. Tillförordnad områdeschef för nära vård har fattat följande beslut:
- avgiftsbefrielse, 24RS2444.
7. Utbildningschefen har fattat följande beslut:
- chefsförordnande för läkarchef - AT/BT vid utbildningscentrum, område forskning och utbildning, 24RS1872.
8. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat följande beslut:
- löneändring under pågående avtalsperiod, 24RS1274,
- lönetillägg för uppdrag som el-ansvarig, 24RS1317,
- lönetillägg, 24RS1323,
- bisysslor, 24RS35-2,
- skriftlig varning, disciplinåtgärd enligt 11 § AB, 24RS2264,
- tillsvidareanställningar och lönetillägg/ändringar, 24RS1011-1-4.
Meddelandeärenden:
1. Ekonomistaben har överlämnat:
- verksamhetsberättelse 2023 för finansförvaltningen och internkontrollplan 2023 för finansförvaltningen, 24RS2257,
- compliancerapport november-december 2023, 24RS1555,
- finansrapport februari 2024, 24RS1555.
2. Protokoll
- Rådet för funktionshinderfrågor 2024-02-21,
- Länsgården Fastigheter AB 2023-12-13, 2024-02-20,
- Länsteatern Örebro AB 2023-12-05,
- Minnesanteckningar möte VD bolag 2023-11-16.
- Sammanfattande minnesanteckningar från samtal mellan ordförande i regionstyrelse och nämnder.
3. Niklas Tiedermann är till förordnad regiondirektör under Rickard Simonssons ledighet 2023-12-25 - 2024-01-01 samt 2024-02-21 - 2024-02-23, 23RS12259.
4. Synpunkter från medborgare, 24RS441-62, 63, 65, 72.
5. Länsstyrelsen i Örebro län har överlämnat:
- föreskrifter över allmänna vägar och andra viktigare vägar i Örebro län.
6. Synpunkter till regiondirektören och regionstyrelsen angående händelse i Folktandvården, 24RS1068. -
32
Regiondirektörens information
-
33
Presentationer