Möte 2024-01-30
-
1
Protokollsjustering
-
En motion har inkommit den 14 december 2023 från Greger Persson (SD), Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om att pausa användningen av HVO.
Motionen har överlämnats till förvaltningen Regional utveckling, Allmän kollektivtrafik för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
3
Anmälan av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om avgiftsfri tvångsvård i Region Örebro län
Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) har lämnat in en motion om att Region Örebro län ska ta bort dygnsavgiften för personer som vårdas inom tvångsvården och personer som befinner sig inom Rättspsykiatrin.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
4
Anmälan av motion från Jessica Carlqvist (V) med flera om solceller på alla regionens byggnader och skärpta energimål
Jessica Carlqvist (V), Katja Ollila (V), Malin von Wachenfeldt (V), Rolf Östman (V), Marie Krantz (V) och Margareta Carlsson (V) har lämnat in en motion om solceller på alla regionens byggnader och skärpta energimål.
Motionen har överlämnats till Regionservice för stöd i beredningen.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
5
Fyllnadsval av ersättare till Länsstyrelsens viltförvaltningsdelegation efter Sven-Olof Axelsson (S)
Länsstyrelsen i Örebro län har godkänt Sven-Olof Axelssons (S) begäran om entledigande. Nu finns förslag på nominering av ny personlig ersättare till Katarina Hansson (S).
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Läkemedelskommittén föreslår att Georgios Alexopoulos, överläkare vid Allmänpsykiatrin, Universitetssjukhuset Örebro ersätter Emese Molnar, chefsöverläkare BUV, USÖ som är tjänstledig.
Läkemedelskommittén hemställer därför att Georgios Alexopoulos förordnas som ordinarie ledamot i Region Örebro läns Läkemedelskommitté.
Emese Molnar blir istället adjungerad ledamot.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Nina Höijer (S) har lämnat in begäran om entledigande från uppdraget som ersättare i regionstyrelsens arbetsutskott.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag tidsplan verksamhetsplan med budget 2025 och uppföljning 2024.
Tidsplanen för verksamhetsplan med budget 2025 ska skapa förutsättningar för en tydlig och transparent process för att ta fram verksamhetsplan med budget för kommande verksamhetsår. Arbetet ska starta med ett omvärldsseminarium i samband med regionstyrelsens sammanträde i slutet av mars. Det utgör en del i underlaget till förutsättningar för verksamhetsplan med budget som det ska informeras om i regionstyrelsen i slutet av mars. Förutsättningarna ska kompletteras enligt regeringens vårproposition och ny skatteunderlagsprognos i början av maj. Efter politisk beredning under perioden mars till juni ska beredning av Region Örebro läns verksamhetsplan med budget ske vid regionstyrelsens sammanträde i början av juni och beslut ska fattas på regionfullmäktiges sammanträde i juni.
Nämndernas verksamhetsplaner ska beslutas i november. Nämndernas verksamhetsplaner ska presenteras vid seminarium i oktober och november för att säkerställa regionstyrelsens uppsiktsplikt.
Tidsplanen innehåller också beskrivning av uppföljning av verksamhetsplan med budget under år 2024. Det avser uppföljning av helår 2023 och uppföljning i form av periodrapporter, delårsrapport och uppföljning av helår avseende år 2024.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Attestreglemente för Region Örebro län, 18RS3779, § 10 Attestförteckning, ska varje nämnd årligen upprätta en aktuell förteckning med uppgift om utsedda attestanter samt dess ersättare. Förteckningen benämns här attestliggare.
Attestliggaren består av tre delar,
- signaturlista som visar vilka personer som har behörighet att attestera pappersunderlag, listan är samma för regionstyrelsen som för regionfullmäktige,
- attestförteckning som anger ansvarsenhet, typ av attesträtt samt högsta belopp som en person kan attestera vid ett enskilt tillfälle enligt regelverket i ekonomisystemet.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
627kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Attestreglemente för Region Örebro län, 18RS3779, § 10 Attestförteckning, ska varje nämnd årligen upprätta en aktuell förteckning med uppgift om utsedda attestanter samt dess ersättare. Förteckningen benämns här attestliggare.
Attestliggare för regionfullmäktiges egna verksamheter består av två delar,
- signaturlista som visar vilka personer som har behörighet att attestera pappersunderlag, listan är samma för regionstyrelsen som för regionfullmäktige,
- attestförteckning som anger ansvarsenhet, typ av attesträtt samt högsta belopp som en person kan attestera vid ett enskilt tillfälle enligt regelverket i ekonomisystemet.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
627kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har utifrån lag om valfrihetssystem (LOV) beslutat att från och med 2014 ge en specificerad målgrupp inom den psykiatriska specialistvården möjlighet att fritt välja mellan regionanställda och privata psykoterapeuter som efter godkännande utifrån ställda krav erhållit kontrakt med Region Örebro län om att bedriva psykoterapi inom ramen för LOV. Alla vårdgivare som uppfyller ställda kriterier i förfrågningsunderlaget har rätt att bedriva psykoterapi i länet med ersättning från Region Örebro län. Förfrågningsunderlaget avser tilldelning av kontrakt enlig lag (2008:962) om valfrihetssystem.
Systemorienterad Psykoterapi i Örebro AB har ansökt om att få bedriva psykoterapi inom LOV Örebro län. Verksamhetsansvarig och den som ska utföra psykoterapin inom uppdraget är en och samma person. Leverantören är legitimerad psykoterapeut med inriktning KBT och en systemteoretisk ansats och arbetar idag med individualterapi inom ramen för sin anställning på Barnpsykiatrins förstärkta öppenvård i Region Örebro län. Leverantören har parallellt med sin anställning bedrivit privat psykologisk behandling via ett bolag.
LOV psykoterapin kommer att bedrivas på Hemmansvägen 14 i Örebro och mottagningen kommer att ha öppet måndag-fredag klockan 08.00-17.00.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
12
Remissvar - Promemoria om införande av bestämmelser som möjliggör ersättning för digitala vårdmöten
Region Örebro län (Regionen) har fått möjlighet att yttra sig över Promemorian ersättning för digitala vårdmöten inom den nationella taxan.
I promemorian föreslås att läkare och fysioterapeuter som är verksamma enligt den nationella taxan från och med 1 maj 2024 ska kunna få ersättning för behandlingar som ger rätt till normalarvode även när det sker via digitala vårdmöten, om regionen medger det. Det digitala vårdmöte ska ersättas med ett belopp som regionen och vårdgivarna har kommit överens om. Taknivåerna för normalarvode ska gälla även för ersättning för digitala vårdmöten och det reducerade normalarvodet för digitala vårdmöten bör uppgå till hälften av det normalarvode som regionen och fysioterapeuten eller läkaren har kommit överens om. De föreslagna bestämmelserna om digitala vårdmöten motsvarar de tillfälliga bestämmelser i förordningarna som infördes under covid-19-pandemin och som möjliggjorde ersättning för digitala vårdmöten i syfte att minska smittspridningen.
Kraven om vad ett läkarbesök ska omfatta gäller även för digitala vårdmöten.
Regionen och fysioterapeuten respektive läkaren ska enas om hur lång tid ett digitalt vårdmöte minst ska vara och med vilka digitala verktyg ett sådant möte ska genomföras.
Regionen vill med anledning av förslagen lämna följande synpunkter.
Inledningsvis vill Regionen påpeka att den nyligen svarat på promemorian
”Uppdrag att möjliggöra bättre tillgång till Hälso- och sjukvård i hela landet genom främjande av etablering i glesbygd” där nationella taxan föreslås upphävas till utgången av 2025. Det blir något tvetydigt att lämna synpunkter om att utöka besöksmöjligheterna i ett vårdsystem som föreslås upphävas, men trots det ställer sig Regionen bakom förslaget att fysioterapeuter och läkare inom nationella taxan i vissa fall ska kunna få ersättning för digitala vårdmöten. Förslaget bedöms ge en mer tillgänglig och effektiv vård. Regionen har inga invändningar mot förslaget att bestämmelserna är frivilliga att tillämpa för regionerna.
Regionen tycker det är bra att det är upp till varje region att bestämma vilka digitala verktyg ett sådant möte ska genomföras med så att det blir samma villkor oavsett vilket vårdsystem en vårdgivare verkar inom.
Regionen anser att ersättningen och tidsaspekten för ett digitalt vårdbesök bör vara densamma i de regioner som väljer att tillämpa bestämmelsen och att ersättningen hanteras på samma sätt som övrig ersättning i nationella taxan. Tidsaspekten för ett digitalt vårdbesök bör motsvara ett fysiskt normalarvode i enlighet med förordningen för respektive vårdgivarkategori.
Regionen ser vissa risker med att godkänna digitala vårdmöten inom nationella taxan eftersom det öppnar upp för en stor andel utomlänsvård hos oseriösa aktörer. En av bristerna i nationella taxan är att det är svårt för regionerna att få insyn och att agera mot oseriösa aktörer. Med anledning av detta så förordar Regionen att de digitala besöken enbart ska gälla digitala återbesök, det vill säga att det digitala vårdmötet alltid ska ha föregåtts av ett fysiskt möte. Ett sådant krav försvårar för vårdgivare som etablerar sig med intentionen att enbart bedriva digital utomlänsvård. Vårdgivarna inom nationella taxan har dock ett ersättningstak att förhålla sig till vilket gör att det finns begränsningar för hur många besök en vårdgivare kan göra.Bilagor
-
Sveriges regioner bedriver sedan 2010 ett nationellt samarbete kring hållbar upphandling. Harmoniserade krav är en förutsättning för att regionerna, inom ramen för den nationella samverkan, ska kunna genomföra och dela resultat från gemensamma och samfinansierade uppföljningar. Harmoniserade krav skapar även ökad transparens och förutsägbarhet för de leverantörer som deltar i regionernas upphandlingar. Sedan 2013 har regionerna en gemensam uppförandekod för leverantörer samt harmoniserade kontraktsvillkor för hållbara leveranskedjor.
Regionernas uppförandekod för leverantörer är gemensam för samtliga regioner och baseras på Global Compacts 10 principer samt OECD:s riktlinjer för multinationella företag. Den omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljön och affärsetik. Nuvarande Uppförandekod för leverantörer beslutades av Örebro läns landsting 2013. Utvecklingen på hållbarhetsområdet har inte stått stilla och det finns ett behov av att revidera koden i syfte att skapa ökad tydlighet, att anpassa skrivningarna till de centrala internationella ramverken och till kommande lagstiftning.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
14
Remissvar avseende Socialstyrelsens förslag om föreskrifter för samhällsviktiga tjänster inom hälso- och sjukvårdssektorn, 4.1-107432/2023
Region Örebro län har fått möjlighet att lämna synpunkter på
Socialstyrelsens förslag om föreskrifter för samhällsviktiga tjänster inom hälso- och sjukvårdssektorn.
NIS-lagen, som bygger på NIS-direktivet, trädde i kraft i augusti 2018. Det finns föreskrifter från MSB som kompletterar lagen. Syftet med den nu föreslagna föreskriften från Socialstyrelsen är att komplettera bestämmelserna 12-14 §§ NIS- lagen så att det blir tydligt för leverantörer vad som krävs av leverantörer för att de ska uppfylla dessa krav på säkerhetsåtgärder. Föreskriftsförslaget anger hur 12-14 §§ NIS-lagen ska tillämpas och omfattar sådana leverantörer som avses i 3 § NIS-lagen och som tillhandahåller samhällsviktiga tjänster inom sektorn hälso- och sjukvård.
Regionen är positiv till att Socialstyrelsen kommer med förslag på föreskrift. Men då lång tid nu gått efter att NIS-lagen trätt i kraft och med beaktande av att NIS 2- direktivet ska börja att tillämpas i oktober 2024 kan det ifrågasättas om det inte är bättre att redan nu ta höjd för de förändringar som NIS 2- direktivet kommer att medföra. Dessutom kommer samtidigt det s k CER- direktivet som ska implementeras på ett samordnat sätt med NIS 2-direktivet. Hur kommer dessa båda direktiv att påverka innehållet i denna föreskrift?
I den föreslagna föreskriften står det i 5 § att leverantören ska, med utgångpunkt i 4 § om identifierade nätverk och informationssystem, upprätta en förteckning över dessa nätverk och informationssystem. Det finns en liknande reglering i ISO standarden 27002 punkten 5.9 ”Förteckning över information och andra relaterade tillgångar”. Här skiljer sig dock skrivningarna åt och det vore önskvärt om skrivningarna är mer enhetliga så att leverantörerna inte behöver ha flera olika förteckningar med delvis olika innehåll. Det noteras vidare att kravet på förteckningen medför ett omfattande arbete och det är inte tydligt vad detta medför för mervärde.
I 7 § framkommer att leverantören ska välja en riskanalysmetod som utgår från en etablerad standard. Valet av metod ska dokumenteras samt uppdateras kontinuerligt och uppgifterna ska bevaras i fem år från den tidpunkt den har tagits fram. En riskanalys är dagsfärsk och det föreslagna kravet på bevarande i fem år framstår som onödigt och omotiverad. När det gäller val av standard så kan det vara en fördel att tydligt peka på ISO-standarden.
Regionen noterar vidare att vissa begrepp/benämningar i föreslagen föreskrift skiljer sig ifrån de begrepp som används i ISO-standarden. Exempelvis står det i föreskriften i 21 § om ”kontinuitetsplanering” medan begreppet ”kontinuitetshantering” ofta används i ISO-serien. Det är en fördel om samma begrepp och tillvägagångssätt används i föreskriften som i ISO-standarden.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
En utredning avseende ”Ny myndighetsstruktur för finansiering av forskning och innovation” SOU 2023:59 föreligger med underlagsrapporter, SOU 2023:19. Region Örebro län är inbjuden att avge synpunkter.
Utredningen omfattar myndighetsstrukturen för statlig extern forsknings- och innovationsfinansiering inklusive stödstrukturer för näringslivsutveckling vilka ligger hos fem forskningsråd (motsvarande) samt ett tiotal övriga fackmyndigheter. Utredningen föreslår två alternativ med antingen tre eller två FoI-finansierande myndigheter med olika styrmodeller för att säkerställa såväl idédriven som strategisk FoI-finansiering, men med en sammanhållen struktur och kompetens jämfört med dagens system. Utredningen lyfter också en kvarstående avgränsningsproblematik mot andra myndigheter vilka inte direkt berörts av utredningens direktiv och arbete såsom Tillväxtverket avseende stödformer till näringslivsutveckling och implementering av innovation inom såväl offentlig verksamhet som näringsliv.
I förslaget till regionens remissvar bejakas den föreslagna förändringen av myndighetsstrukturen och regionen förespråkar en två-myndighetslösning (Vetenskapsmyndigheten respektive Myndigheten för Strategisk forskning och innovation) som förstahandsalternativ i närtid. Vidare förordas en fortsatt utredning av de frågor som utredningen lyfter avseende gränsdragningsproblematik mot andra myndigheter för att ta ställning till om en tredje FoI-finansierande myndighet med särskild inriktning mot samhällstransformation och implementering bör inrättas. Vidare lyfts behovet av att i särskild ordning utreda samverkan mellan FoI-finansierande myndigheter, lärosäten och regioner avseende klinisk forskning.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
387kb Ladda ner dokument
-
-
Kostnader för att bygga infrastruktur har blivit mycket dyrare sedan 2021, det innebär konsekvenser för genomförande av Länsplan för regional transportinfrastruktur som regionen ansvarar för.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag om teknisk justering av länsplanen, vilket innebär justering av kostnadsprognoser för infrastrukturobjekt. Förslaget har remitterats med kommunerna i länet, Länsstyrelsen och Trafikverket. Ingen remissinstans har motsatt sig förslaget.
Förvaltningen rekommenderar regionstyrelsen att besluta om att justera länsplanen enligt förslaget.
Den justerade länsplan 2022-2033 blir en färsk utgångspunkt för arbetet med länsplanen för åren 2026-2037 som startar under våren 2024.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikverket ska bygga om Laxå bangård och handlingar är ute på samråd. Lösningarna som föreslås är bland annat en ny station, en ombyggd bangård och bulleråtgärder genom Laxå. Åtgärderna finansieras av Nationell plan.
Trafikverket bedöms ha gjort väl avvägda val och kommit fram till bra lösningsförslag som bidrar till ökad trafiksäkerhet, minskat buller och minskade störningar på en hårt ansträngd järnväg.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Örebro kommun har tagit fram en remissversion av "Klimatstrategi för Örebro kommun". Klimatstrategin ska ersätta kommunens nuvarande klimatstrategi som antogs 2016. Strategins mål är att vägleda nämnder, styrelser, bolag och förvaltningar i att arbeta mot kommunens klimatmål. Region Örebro län ser att strategin sammanfattar klimatutmaningen bra och pekar ut flera viktiga fokusområden. Strategin visar också på bredden av utmaningarna som vi står inför och angriper de på ett genomförbart sätt.
Strategin anger flera bra insatser men de framtagna indikatorerna speglar inte alla dessa. Därför är det viktigt att utvärdera insatser, och inte endast indikatorer. Risken är annars att effekter, resultat eller brist av resultat inte utvärderas.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
740kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Örebro kommun har tagit fram ett förslag på åtgärdsplan för trafikbuller för Örebro kommun för åren 2024-2028.
Åtgärdsplanen innefattar en nulägesbeskrivning, jämförelser med tidigare åtgärdsplan 2018-2025, åtgärdsförslag samt en ”idékatalog” som beskriver olika former av bullerskyddsåtgärder som ska kunna användas i planering och utförande av bullerskyddsåtgärder.
Åtgärdsplanen är riktad till Örebro kommuns framtida arbete och påverkar inte Region Örebro läns dagliga verksamhet. Inga direkta inspel behöver därmed egentligen lyftas.
Region Örebro län har inga specifika mål eller beskrivet önskvärt framtida läge gällande buller i vår regionala utvecklingsstrategi 2022-2030. Negativa effekter av buller beskrivs däremot i ”nuläge och utmaningar” i avsnitten 5.6 och 5.9.
Örebro kommuns planerade åtgärder för att minska buller är dock positiva för flera av Region Örebro läns regionala utvecklingsmål. Minskade buller leder bland annat till mer attraktiva boende- och närmiljöer, samt till en mer god och jämlik folkhälsa. Av nämnd orsak kan därmed en positiv attityd riktas mot förslaget till åtgärdsprogram.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
954kb Ladda ner dokument
-
965kb Ladda ner dokument
-
-
Runt 50–60 bostäder är tänkt att tillföras varav några av bostäderna är ämnade för studenter. Jordbruksmark tas inte i anspråk. Istället saneras gammal industrimark för ändamålet vilket också är ett regionalt mål som planen därmed bidrar till att uppnå. Bostäderna tillkommer i bra pendlingsläge vilket ytterligare stärker genomförandet av den regionala utvecklingsstrategin (RUS).
Bilagor
-
1004kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
286kb Ladda ner dokument
-
578kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län ser positivt på ambitionen att tillskapa fler bostäder i Glanshammar men invänder mot användningen av jordbruksmark för ändamålet vilken enligt den regionala utvecklingsstrategin ska bevaras.
Detaljplanens syfte är att möjliggöra för bostadsbebyggelse på åkermark som en del i utvecklingen av den kommunala kärnan Glanshammar samt att bevara och utveckla det grönområde som är utpekat i översiktsplanen. Detaljplanen möjliggör för framför allt friliggande enbostadshus men även radhus, parhus- och kedjehus. Ett grönområde planläggs i nordvästra delen utav planområdet som en utveckling av grönstrukturen i Glanshammar.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
686kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
868kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
84mb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för ett nytt flerbostadshus på fastigheten Hyvlaren 2 nära Södra station. Region Örebro län ser positivt på förtätningsförslaget och anser att plangenomförandet stärker hållningen att Södra station behöver utvecklas.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
470kb Ladda ner dokument
-
984kb Ladda ner dokument
-
24mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
Detaljplanen syftar till att möjliggöra utbyggnad av det så kallade SCB-huset nära Örebro central. Region Örebro län ser positivt på att fastigheten förtätas i det kollektivtrafiknära läget och har förhoppningen att den nya cykelparkeringen inom fastighetens gränser dimensioneras så att dagens situation med spontan användning av allmänna gångytor inte återuppstår när gatumiljön förändras.
Bilagor
-
871kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
579kb Ladda ner dokument
-
726kb Ladda ner dokument
-
-
24
Svar på motion från Elin Jensen (SD) och Patrik Nyström (SD) om en mer rättvis ekonomisk fördelningsmodell rörande finansiering till Örebro flygplats
Patrik Nyström (SD) Elin Jensen (SD har den 1 mars 2023 i en motion yrkat:
att Region Örebro utreder hur intresset ser ut hos de kommuner och företag som finns i vår region om att vara med i finansieringen utav flygplatsen samt förankrar detta till styrelsen för Örebro flygplats, samt
att Region Örebro erbjuder andelar från det egna innehavet i flygplatsen till intresserade kommuner och företag.
Yrkandena läggs mot bakgrund av att flygplatsen är ett viktigt nav med uppbyggt nät av transporter in och ut ur Örebro län samt att flygplatsen blivit beredskapsflygplats. Därmed bidrar bolagets verksamhet till trygghet och förutsättningar för näringslivet i hela Örebro län. Motionärerna anser därför att det borde ligga i hela vår regions intresse att solidariskt vara med att finansiera flygplatsen i form av årliga driftbidrag.
Regionstyrelsen delar motionärernas åsikt att Örebro läns flygplats AB:s verksamhet är till gagn för näringsliv, kommuner och regionen inom Örebro län. Det är regionstyrelsens uppfattning att bolaget också fortsatt ska ha en stark huvudägare eller ägarkonstellation. Vidare anser regionstyrelsen att ägarkretsen skulle kunna breddas genom att flera av länets kommuner äger mindre andelar i bolaget. Uppfattningen ligger i linje med den utredning som föregick ombildningen av bolaget 2012.
Regionstyrelsens uppfattning är att näringslivet i länet bäst bidrar till verksamhetens finansiering genom att köpa tjänster av Örebro läns flygplats AB.
I februari 2023 presenterades utredningen om statens ansvar för flygplatserna i Sverige. Uppdraget redovisas i betänkandet ”Statens ansvar för det svenska flygplatssystemet – För tillgänglighet och beredskap (Ds 2023:3).”
Regeringen har i statsbudgeten för 2024 utökat budgeten till regionala flygplatser med 110 miljoner kronor. Utökningen når inte upp till utredarens förslag, men utgör ändå ett betydande belopp. Dessutom tydliggörs med denna budgetpost statens ansvar för flygplatsernas beredskapsverksamhet. Hur dessa medel ska fördelas utreds för närvarande av Luftfartsverket. Utredningen är inte klar.
Ett statligt driftbidrag till Örebro läns flygplats AB med 5-10 miljoner motsvarar cirka 20 procent av ägarnas driftbidrag till bolaget. Ett statligt bidrag i den omfattningen skulle ha stor betydelse för flygplatsbolagets ekonomi.
Regionstyrelsen har haft för avsikt att invänta effekterna av betänkandet ”Statens ansvar för det svenska flygplatssystemet – För tillgänglighet och beredskap (Ds 2023:3)” för att på bästa sätt kunna värdera ett svar på motionen. I skrivande stund är dessa effekter inte klarlagda varför betydelsefulla förutsättningar för bolagets finansiering fortfarande är okända.
Mot bakgrund av ovanstående information anser regionstyrelsen motionen vara besvarad.Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regionstyrelsens ordförande har fattat följande beslut:
- undertecknande av chefsavtal för regiondirektören, 23RS8578,
- chef för folktandvårdsförvaltningen, 24RS993.
2. Regiondirektören har fattat följande beslut:
- beviljande av forskningsmedel ur särfond 29 Forskning hörselsjukdomar,
- undertecknande av avtal mellan Örebro universitet och Region Örebro län avseende projektfinansiering i Horisont Europa enligt ersättningsmodellen "Lump Sums", 24RS557,
- upphörande av chefsförordnande, 20RS9349.
3. Tillförordnad regiondirektör har fattat följande beslut:
- signalskyddschef för Region Örebro län, 24RS434.
4. Forsknings- och utbildningsdirektören har fattat följande beslut:
- finansieringsintyg doktorander, 23RS7753-18--25.
5. Biträdande områdeschef för forskning- och utbildning har fattat följande beslut:
- chefsförordnande, 23RS12363,
- lönetillägg, 23RS1345-1,
- finansieringsintyg doktorander, 23RS7753-16--17.
6. Områdeschefen för nära vård har fattat följande beslut:
- lönetillägg, 23RS11582, 23RS12836, 23RS12878,
- chefsförordnande, 23RS11970.7. Områdeschefen för psykiatri har fattat följande beslut:
- avgiftsbefrielse specialistpsykiatrin, 23RS8439, 23RS8437, 23RS8435, 23RS8434, 23RS9492, 23RS8438, 23RS8436, 23RS9491, 23RS11656, 23RS11655, 23RS11654, 23RS10276, 23RS11658.
- lönetillägg, 23RS238-46--50, 23RS238-56--69.
8. Rektor Fellingsbro folkhögskola har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar, 23RS6924, 23RS6698, 23RS7225.
9. Rektor Kävesta folkhögskola har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning, 23RS9897.
10. Områdeschef för Energi och Klimat Regional utveckling har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning, 23RS7508.
11. Områdeschef för Trafik och samhällsplanering Regional utveckling har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning, 23RS9142.
12. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar november, december 2023, 23RS66-17, 23RS66-19,
- lönetillägg/löneändringar för november, 23RS2187-6,
- beviljade bisysslor, 23RS1342-16, 23RS1342-18,
- chefsförordnanden, 23RS1083-39--40, 23RS1083-42--43,
- skriftlig varning, 23RS12004,
- varsel om avsked och avstängning, 23RS13252.
13. Förvaltningschefen för Företagshälsa och tolkförmedling har fattat följande beslut:
- förlängt chefsförordnande, 23RS12697.
14. Redovisningschefen har fattat beslut om affärsavslut med Kommuninvest avseende upplåning, 23RS1104-72--76.
15. Förvaltningscheferna för Regionkansliet, Hälso- och sjukvården, Folktandvården, Regionservice, Regional utveckling och Företagshälsa och tolkförmedling har fattat beslut om förändrad fikaförmån för anställda i Region Örebro län, 24RS507.
Meddelandeärenden:
1. Sveriges Kommuner och Regioner har överlämnat:
- cirkulär 23:56, Planeringsförutsättningar för åren 2023-2027, 23RS12947,
- cirkulär 24:01, Information om ändringar i föräldraförsäkringen, 24RS292,
- överenskommelse - En personcentrerad, tillgänglig och jämlik mödrahälsovård och förlossningsvård samt förstärkta insatser för kvinnors hälsa 2024, 23RS13273,
- överenskommelse - Försörjningsberedskap läkemedel 2024, 23RS13287,
- överenskommelse - Insatser inom området psykisk hälsa och suicidprevention 2024, 23RS13294,
- överenskommelse - Statens bidrag till regionerna för kostnader för läkemedelsförmånerna med mera, 23RS13282,
- överenskommelse - Ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården 2024, 23RS13302,
- överenskommelse - God och nära vård, 23RS13234,
- överenskommelse - Jämlik och effektiv cancervård med kortare väntetider 2024, 23RS13237.
2. Arbetsmiljöverket har överlämnat:
- Inspektionsmeddelande avseende Karla vårdcentral, 23RS10286,
- Inspektionsmeddelande avseende Nora vårdcentral, 23RS11361,
- Inspektionsmeddelande avseende Baggängens vårdcentral, 23RS11367.
3. Länsstyrelsen i Örebro har överlämnat:
- 18FS 2023.10, Nya föreskrifter för knuthöjdsmossens naturreservat i Hällefors kommun,
- 18FS 2023.11, Nya föreskrifter och utökad geografisk utbredning för Malmhöjdens naturreservat i Karlskoga kommun,
- 18FS 2023.12, Revidering av föreskrifter för Mantorpsskogens naturreservat i Örebro kommun,
- 18FS 2023.13, Föreskrifter om utvidgning av Julömossens naturreservat i Örebro kommun,
- 18FS 2023.14, Utvidgning av Knalls naturreservat i Askersunds kommun.
4. Regionkansliet, Ekonomistaben har överlämnat:
- månadsrapport november 2024, pensionsmedelsportfölj, 23RS1106.
5. Protokoll
- Etikrådet 2023-12-13,
- Länsteatern Örebro AB 2023-12-05,
- Rådet för funktionshinderfrågor 2023-12-18,
- Svealandstrafiken AB 2023-11-28.
6. Niklas Tiedermann är tillförordnad regiondirektör under regiondirektörens semester perioden 2023-12-25 - 2024-01-01.
7. Christer Ohlsson är tillförordnad förvaltningschef för Folktandvården under Idakajsa Sands semester perioden 2023-12-21 - 2023-12-22.
8. Sabina Winhammar är tillförordnad förvaltningschef för Folktandvården under Idakajsa Sands semester perioden 2023-12-27.
9. Carl-Fredrik Arnelund är tillförordnad förvaltningschef för Folktandvården under Idakajsa Sands semester perioden 2023-12-29.
10. Anna Westin är tillförordnad förvaltningschef för Folktandvården under Idakajsa Sands semester perioden 2024-01-02 - 2024-01-05.
11. Niklas Lundgren är tillförordnad förvaltningschef för Regional utveckling under Petter Arneback-Hjulströms semester perioden 2023-12-27 - 2023-12-29.
12. Therese Hjelseth är tillförordnad förvaltningschef för Regional utveckling under Petter Arneback-Hjulströms semester perioden 2024-01-01 - 2024-01-05.
13. Markus Liljenroth är tillförordnad förvaltningschef för Regionservice under Mehmed Hasanbegovics semester perioden 2023-12-27 - 2023-12-29. -
26
Information - Regiondirektörens information