Protokollsjustering
Anmälan av motion från Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om krafttag för våra unga – Inrätta en ny BUP-enhet i Karlskoga
Anmäls att en motion har inkommit till Region Örebro län den 28 augusti 2025 från Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om krafttag för våra unga – Inrätta en ny BUP-enhet i Karlskoga.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmälan av motion från Sebastian Cehlin (M) om möjlighet att larma ut drönare utrustade med hjärtstartare
Anmäls att en motion har inkommit till Region Örebro län den 1 september 2025 från Sebastian Cehlin (M) om möjlighet att larma ut drönare utrustade med hjärtstartare.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmälan av medborgarförslag om att införa avgiftsfri kollektivtrafik för äldre folkbokförda invånare över 65–70 år
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 1 september 2025 om att införa avgiftsfri kollektivtrafik för äldre folkbokförda invånare över 65–70 år.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regional utveckling, Allmän kollektivtrafik för stöd i beredningen.
Bilagor
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 8 september 2025 om slopade parkeringsavgifter vid Karlskoga lasarett.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regionservice för stöd i beredningen.
Bilagor
Uppföljning av regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget 2025 sker vid delårsrapportering per 31 juli och för helår med årsredovisning. I delårsrapporten redovisas utfall och prognos för de målsättningar, inriktningar och ambitioner som uttrycks i verksamhetsplanen. Därutöver sker rapportering av händelser av väsentlig betydelse, redovisning av det ekonomiska resultatet och investeringar samt väsentliga personalförhållanden. Rapporten innehåller också en sammanfattande redovisning av Region Örebro läns koncernföretag samt av nämndernas delårsrapporter.
Periodens resultat per juli uppgår till 621 miljoner kronor medan prognosen för årets resultat uppgår till 481 miljoner kronor. Helårsprognosen för balanskravsresultat uppgår till 550 miljoner kronor. Prognostiserat balanskravsresultat kommer att användas för att återställa negativt balanskravsresultat från 2023 på -909 miljoner kronor.
Verksamheternas helårsprognoser räknas samman till en positiv avvikelse mot budget om 331 miljoner kronor. Större avvikelse mot budget prognostiseras för hälso- och sjukvårdsnämnden -200 miljoner kronor, folktandvårdsnämnden -16 miljoner kronor, servicenämnden +15 miljoner kronor och regionstyrelsen +532 miljoner kronor.
Den sammantagna bedömningen är att Region Örebro läns ekonomiska resultatutveckling har stabiliserats. Det är viktigt att arbetet med effektiviseringar fortsätter i hela organisationen. Om de ekonomiska handlingsplanerna fortsätter att följas har Region Örebro län förutsättningarna att uppnå önskad ekonomisk ställning enligt fullmäktiges mål.
Investeringar beräknas uppgå till 886 miljoner kronor för helåret 2025.
Antalet tillsvidareanställda årsarbetare utifrån avtalad sysselsättningsgrad har ökat med 42,9 årsarbetare i jämförelse med samma period 2024. Antalet årsarbetare exklusive tjänstlediga per juni månad (tillsvidare- och visstidsanställda exklusive tjänstledigheter) har ökat med 49,1 tillsvidareanställda och 59,9 visstidsanställda jämfört med samma period föregående år. Sjukfrånvaron är oförändrad med 6,6 procent perioden januari till juni 2025 jämfört med samma period 2024.
Målsättningarna är långsiktiga, en mandatperiod eller längre, och ett kontinuerligt arbete pågår för att uppfylla fullmäktiges formulerade målsättningar för året samt på lång sikt. Vid årets slut bedöms två av fullmäktiges målsättningar för 2025 uppfyllas fullt ut medan sju mål delvis uppnås.
Utifrån regionstyrelsens uppsiktsplikt ska styrelsen se till att nämnderna utför sina uppdrag korrekt och i enlighet med fattade beslut. Regionstyrelsen noterar att samtliga nämnders ekonomiska prognoser inte når upp till fullmäktiges resultatkrav. Vidare framgår av delårsrapporten att samtliga uppdrag och styrtal, och därmed målsättningarna för 2025, inte bedöms uppfyllas full ut.
Bilagor
Balanskravsresultatet per augusti 2025 uppgår till 814 miljoner kronor i jämförelse med -2 miljoner kronor föregående år.
Nettokostnaden för perioden är 8 miljarder kronor vilket är en minskning med 364 miljoner kronor eller 4,4 procent jämfört med föregående år.
Helårsprognosen för balanskravsresultatet uppgår till 600 miljoner kronor. Prognosen är uppjusterad jämfört med tidigare prognoser till följd av lägre pensionskostnader och fortsatt god effekt av vidtagna åtgärder för att nå en ekonomi i balans. Prognostiserat balanskravsresultat kommer att användas för att återställa negativt balanskravsresultat från 2023 på -909 miljoner kronor.
Bilagor
Den 1 januari 2018 bildades ett gemensamt ägt bolag, Svealandstrafiken AB, genom att Region Örebro län köpte 50 procent av aktierna i AB Västerås Lokaltrafik av Region Västmanland. Svealandstrafiken AB bedriver busstrafik i de båda länen, i egen regi och genom upphandlad trafik. Trafikmyndigheterna i Västmanland och Örebro län ger med så kallat tilldelningsbeslut bolaget i uppdrag att driva busstrafik inom geografiska områden i de båda länen.
Bolaget står nu inför en period med stora investeringbehov. Investeringarna under perioden 2026 till 2032 beräknas uppgå till cirka 2 900 miljoner kronor. Den största delen av investeringarna sker under år 2026, då nya elbussar ska levereras till Citylinjen och övrig stadstrafik i Örebro, samt till regiontrafiken i både Örebro län och Västmanlands län.
Även under 2029 finns stora investeringsbehov. Då planeras en större förnyelse av fordonsflottan som ursprungligen köptes inför trafikstarten i Region Örebro län 2019.
Totalt handlar det under perioden om att komplettera eller byta ut ungefär 160 stadsbussar och 180 bussar i den regionala trafiken. Utöver bussarna planeras bland annat investeringar i drivmedelsinfrastruktur och solcellsanläggningar med batterilager på bussdepåerna.
För att kunna finansiera kommande investeringar och samtidigt säkerställa en god likviditet behöver investeringarna finansieras helt med lån. Endast mindre investeringar i anläggningar/inventarier beräknas kunna ske med egna medel.
Mot bakgrund av detta har styrelsen i Svealandstrafiken AB i maj 2025 beslutat om att hemställa om en utökning av borgensramen med 1 000 miljoner kronor till totalt 2 200 miljoner kronor, vilket skulle innebär att vardera parts borgenssumma uppgår till 1 100 miljoner kronor.
Bilagor
Hälsovalsenheten har genomfört en fördjupad uppföljning på en LOV psykoterapeut utifrån frågeställningen om leverantören uppfyller sitt uppdrag enligt förfrågningsunderlaget. Hälsovalsenheten genomförde den fördjupade uppföljningen för att få svar på tre frågor.
1. Har vårdgivaren fakturerat för fler besök än vad bedömarteamet beviljat?
2. Har journaldokumentationen skett enligt de krav som anges i patientdatalagen (2008:355) samt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2016:40) om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården?
3. Är faktureringen korrekt?
För att kontrollera om Leverantören begått avtalsbrott genomfördes
- samtal med Leverantören,
- kontroll av journaler,
- kontroll av Leverantörens journalanteckningar,
- kontroll av Leverantörens fakturering i systemet PriComp,
- kommunikation med patient som inte är överens med leverantören om hur många besök patienten har gjort hos denne.
Slutsatsen är att vårdgivaren begått avtalsbrott och systematiskt har åsidosatt sina skyldigheter enligt förfrågningsunderlaget. Det är uppenbart att vårdgivaren har fakturerat för fler besök än vad bedömarteamet har godkänt. Journaldokumentationen har inte skett enligt patientdatalagen och Socialstyrelsens förskrifter samt att det är allvarliga brister i faktureringen.
Bilagor
Krav- och kvalitetsboken för Hälsoval Örebro län är det förfrågningsunderlag som anger förutsättningar för att bli godkänd och bedriva primärvårds-verksamhet i Region Örebro län (regionen). De revideringar som gjorts i Krav- och kvalitetsboken inför 2026 gäller:
- Kapitel 8 ”Ersättningar och kostnadsansvar” där ersättningsnivåerna justerats upp med 3,1 procent utifrån regionfullmäktiges budgetbeslut i juni 2025. Vidare har hänsyn tagits till fullmäktiges kompensering för att patientavgifterna inte höjs. Det kan också noteras att det i förra beslutet avseende förfrågningsunderlag, fanns referenssiffror i kapitel 8.2 som inte gav en korrekt bild av förändringen. Detta är nu rättat i föreliggande förslag.
- Omarbetad text för utbildningsuppdraget men med samma innehåll och samma krav som tidigare.
- Avseende normtal för läkarinsatser på SÄBO så hänvisar vi till ”Ramavtal för läkarmedverkan”. Nuvarande ramavtal för läkarmedverkan är under revidering
- I bilaga 1. Förändrad rekommendation avseende bemanning med BHV-sjuksköterska till högst 50 nyfödda barn/år heltidsanställd.
Bilagor
Regionkansliet har i samarbete med Folktandvården utarbetat föreliggande förslag till överenskommelse för år 2026. Överenskommelsen bygger på överenskommelsen för år 2025, vilken justerades under året efter beslut om införande av vårdval tandreglering enligt LOV.
Överenskommelsen beskriver de särskilda uppdrag Folktandvården har och som ersätts genom Region Örebro län. Omfattningen för varje uppdrag och ersättningen beskrivs i överenskommelsen.
Bilagor
I systemet för fritt val av vårdgivare inom tandvård för barn och unga ersätter regionen vårdgivaren varje månad för de barn och unga som vårdgivaren har vårdansvar för.
Ersättningen är samma till Folktandvården och till privata vårdgivare.
Den i Region Örebro län föreslagna pris- och lönejusteringen för år 2026 är
3,1 procent. Ersättningen för tandvård till barn och unga bör följa denna uppräkning.
”Barnpengen” föreslås därför för år 2026 höjas med 3,26 procent till
1 710 kronor per individ och år. Den något högre höjningen beror på öresutjämningar.
Bilagor
Verksamhetsplan och ekonomi för 2026 samt plan för ekonomin 2027-2028 för Kommunalförbundet Skandionkliniken
Kommunalförbundet Skandionkliniken har tagit fram ett utkast till plan för verksamhet och ekonomi 2026 samt plan för ekonomin 2027-2028 samt ett förslag till budgetram för 2026. Förslaget till budgetram ska behandlas av samtliga medlemsregioner, däribland Region Örebro län, inför att förbundsdirektionen sedan fattar beslut om planen för verksamhet och ekonomi i november.
Bilagor
Förslag till ny energi- och klimatstrategi för Örebro län, åren 2025–2029 har tagits fram.
Strategin har skrivits fram i bred dialog med länets aktörer, och i samverkan med Länsstyrelsen i Örebro län. Energi- och klimatstrategin är en plattform för länets kommuner, företag och organisationer. Utifrån strategin kan handlingsplaner och andra insatser i många former sättas i verket. Strategin innehåller gemensamma visioner och målformuleringar inom områdena transport, energi och cirkularitet. Strategins målsättning innebär ökad energieffektivisering, minskad klimatpåverkan och högre andel fossilfri energi i länet.
Den nya energi- och klimatstrategin ska beredas av regional tillväxtnämnd, regionstyrelse och beslutas av regionfullmäktige under 2025. Strategin beslutas även av ledningen för Länsstyrelsen i Örebro län i en parallell process.
Bilagor
Nuvarande programperiod avseende ”Program för hållbar utveckling 2021–2025” går mot sitt slut. Regionstyrelsen har i verksamhetsplanen för 2025 i uppdrag att revidera Program för hållbar utveckling avseende Region Örebro läns hållbarhetsarbetet för åren 2026–2030.
Program för hållbar utveckling 2026–2030 ger en samlad beskrivning av hur Region Örebro läns verksamheter ska arbeta för en hållbar utveckling i linje med Agenda 2030, FN:s globala mål för hållbarhet, de svenska miljömålen och folkhälsomålen. Målet är att skapa välfärd och livskvalitet när vi bedriver vår verksamhet, samtidigt som vi säkerställer kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov.
Programmet för 2026–2030 ska liksom tidigare program samla de tre hållbarhetsaspekterna och verka för en gemensam förståelse för innebörden av hållbar utveckling. Fokus har varit en översyn och utveckling av mål, uppdrag och styrtal för att bättre styra Region Örebro läns arbete mot ökad hållbarhet.
Bilagor
Kulturplanen ska enligt den statliga förordningen för
kultursamverkansmodellen genomgå en årlig revidering. Förslag på revidering av kulturplanen inför 2026 togs emot mellan den 19 februari och den 30 april 2025. Information om revideringen fanns på regionens webb samt i Område kultur och ideell sektors nyhetsbrev. Information skickades också till kulturaktörer med uppdrag i kulturplanen och länets kommuner. En skrivelse kom in till förvaltningen från Örebro läns museum, men var mer ett äskande och behandlas på annat sätt. Övriga förslag kommer från förvaltningen Område kultur och ideell sektor utifrån förändringar i verksamhet eller omvärld:
Nedanstående ändringar föreslås inför 2026:
•Konstfrämjandet Bergslagen, Riksteatern Örebro län och Konsthantverkarna Örebro är aktörer som har flyttats från föreningsmedel till verksamhetsmedel kultur. Det innebär att de får uppdrag i kulturplanen.
•Den amatörteaterfrämjande verksamheten hos Örebro läns bildningsförbund behöver inte genomföras av en anställd konsulent på 80 procent varför en smärre textjustering genomförs.
•En ny främjandeverksamhet har tillförts modellen för att stärka kultur på landsbygden. Det innebär ett nytt uppdrag i kulturplanen under det nya avsnittet: ”Områdesöverskridande kultur.”
• The non existent Center flyttas till det nya avsnittet ”Områdesöverskridande kultur” eftersom verksamheten bedrivs inom flera kulturområden.
•De kulturpolitiska prioriteringarna i kulturplanen som styr Område kultur och ideell sektors arbete mot att genomföra de tre övergripande målen behöver uppdateras framförallt utifrån förändringar i omvärlden och inom kulturpolitiken.
Bilagor
Förvaltningen föreslår att revidera Regler för färdtjänst i Örebro län för att förtydliga och förenkla för resenärer och handläggare i syftet att eliminera överlappningar, förenkla tillämpningen och minska risken för motstridiga tolkningar.
Regelverket har anpassats till aktuell lagstiftning, rättspraxis, politiska mål och myndighetsansvar, samt kompletterats med tydliga beskrivningar av roller, villkor, avgränsningar och resenärers ansvar.
Regelverket är framtaget i samarbete med länets kommuner.
Bilagor
Västra stambanan är en av Sveriges viktigaste järnvägar och en central förbindelse för stora gods- och passagerarflöden i flera olika geografier.
Parterna i denna avsiktsförklaring är eniga om att gemensamt verka för en utveckling av Västra stambanan i syfte att uppnå en nationell, regional och lokal nytta för såväl gods- som persontrafik.
Målet är att parterna ska hinna ta beslut om att ställa sig bakom avsiktsförklaringen till oktober 2025 i samband med att Trafikverket skickar ut remissversionen av nationell transportinfrastrukturplan.
Bilagor
Tåg i Bergslagen AB:s ägare har uppdragit att ta fram ett långsiktigt program för Tåg i Bergslagen AB. Programmet anger en inriktning för trafikens utveckling 2025–2035. I detta ingår ett framtida utbud och behov av tågfordon. Programmet syftar till att ligga till grund för kommande trafikbeställningar och eventuella investeringar i fordonsflottan.
Förslaget har remitterats i respektive län och dialog har förts på olika nivåer. Det här ärendet innehåller det slutliga programmet.
Trafikeringsförslaget i programmet innebär inte så stora förändringar för trafiken inom Örebro län. Utöver en reducering av en dubbeltur på Godsstråket genom Bergslagen bedöms nuvarande trafikutbud vara väl anpassat även fram till 2035. Region Örebro län har inget ytterligare att anföra, utan ställer sig bakom förslaget.
Bilagor
Det finns nu ett förslag till regionstyrelsens sammanträdesdatum för år 2026.
Bilagor
Det finns nu ett förslag till tid för och tillkännagivande av regionfullmäktiges sammanträden för år 2026.
Bilagor
Enligt kommunallagen bör en motion eller ett medborgarförslag besvaras så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes. Om beredningen inte hunnit avslutas inom ett år ska detta, enligt kommunallagen 5 kap. 35 §, anmälas till fullmäktige, som då får avskriva motionen eller medborgarförslaget från vidare handläggning.
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska rapportering ske två gånger per år.
Med anledning av detta redovisas att det för närvarande finns 8 motioner och ett medborgarförslag som inte har besvarats inom ett år.
Bilagor
Kommittén inleder sina överväganden med att konstatera att försök att påverka politiska beslut är en legitim och viktig del av en livskraftig demokrati. Allmänheten har emellertid ett befogat intresse av insyn, och påverkan bör därför ske så öppet som möjligt. Det stärker tilliten till de politiska beslutsprocesserna att de kan granskas och förstås. Sverige bör även sträva efter att uppfylla internationella åtaganden och rekommendationer på området.
I lagen (2018:90) om insyn i finansiering av partier finns bestämmelser som syftar till att ge allmänheten insyn i hur partier och ledamöter finansierar sin verksamhet. Kommittén föreslår bland annat följande ändringar och tillägg i den lagen:
Det införs ett generellt förbud mot anonyma bidrag. När ett bidrag ges genom mellanhand ska den ursprungliga givaren redovisas som givare. Ett parti som misstänker kringgående ska vara skyldigt att utreda de verkliga förhållandena och vid osäkerhet avstå från bidrag. Även kostnader, tillgångar och skulder ska redovisas. Det införs ett förbud mot att ta emot utländska bidrag.
Kommittén föreslår vidare att allmänheten – genom ett register som ska administreras av Kammarkollegiet och vara tillgängligt för var och en på internet – ska ges ökad insyn i så kallad påverkanskommunikation (lobbying). Med påverkanskommunikation avses enligt förslaget att ha kontakt med politiska beslutsfattare i riksdag eller regering, eller medarbetare till dem, i syfte att påverka beredning eller beslut i ett ärende. Det gäller såväl kommunikation för egen räkning som att inom ramen för näringsverksamhet ha sådan kontakt för annans räkning eller ge råd eller stöd till någon som har sådan kontakt.
Juridiska personer och enskilda näringsidkare som bedriver påverkanskommunikation ska registrera sig och tre gånger per år lämna uppgifter om:
Med vilken beslutsfattare eller enhet som kontakter har förekommit.
Vilken ungefärlig omfattning kontakterna har haft och på vilka sätt de huvudsakligen har skett. Vilket eller vilka ämnen som avhandlats vid kontakterna. Ett antal undantag från registreringsskyldigheten ska gälla, till exempel för privatpersoner.
Kommittén har även haft i uppdrag att överväga om det bör införas särskilda regler om insyn och frivillighet för enskilda medlemmar när det gäller bidrag från arbetsmarknadsorganisationer till politiska partier. Kommittén, som bedömer att det inte bör införas några sådana regler, redovisar hur en reglering om frivillighet skulle kunna utformas.
Region Örebro län anser det vara viktigt med insyn i de politiska processerna, så att allmänheten kan göra sig bedömningar av vad som har förekommit i de aktuella avseendena, och finner på det hela taget att de slutliga förslagen är rimliga.
Bilagor
Svar på remiss om betänkandet Ökad tydlighet, stärkt samverkan – förutsättningar för framtidens utvecklingspolitik (SOU 2025:85)
Region Örebro län
- stödjer förslag om ändring i lag (2010:630) om regionalt utvecklingsansvar.
- ställer sig i stort positiv till övergripande presenterade tankar.
- välkomnar ställningstagandet att regionerna föreslås behålla sitt uppdrag.
- anser att ansvaret vad gäller rumslig planering kan förtydligas genom en komplettering i lag (2010:630) om regionalt utvecklingsansvar.
- ser särskilt behov av en tydligare ansvarsfördelning mellan regionerna och länsstyrelserna.
- ser behov av en territoriell politik som innefattar möjlighet till att testa och utforska med ett lärande.
- anser att en ny regional utvecklingspolitik behöver en stabil och långsiktig finansiering.
- betonar vikten av flexibilitet och utrymme för regionernas självstyre och utvecklingsarbete utifrån specifika territoriella förutsättningar och behov.
- stödjer bedömningen om att myndigheters uppgifter och uppdrag bör vara tydligt utformade så att det är klart hur de ska bidra till territoriella mål.
- tror på tanken om en ny gemensam politik för politikområde regional utvecklingspolitik och landsbygdspolitik där landsbygdsdimensionen tydliggörs.
Bilagor
Region Örebro län (Regionen) ställer sig bakom förslaget om nytt ramverk för nya åldersgränser för barn och vårdnadshavare. Det är positivt att glappet i 1177 journal försvinner, något som länge efterfrågats. Förändringen innebär även att det bildas en övergångsperiod när såväl barn som vårdnadshavare kan använda 1177-tjänster gemensamt.
Regionen ställer sig bakom förslaget i sin helhet, men har ett antal synpunkter gällande vissa delar i ramverket där det finns behov av förtydligande. Ramverket bör utgå från huvudreglerna, inte undantagen. Individuella undantag kan hanteras via befintliga rutiner i vårdsituationen redan idag och även fortsättningsvis.
Regionen vill framföra att ramverket som ska gälla för 1177 så långt som möjligt bör överensstämma med de lagar och regler som gäller rent generellt för barn och vårdnadshavare, då risken annars är stor för missförstånd. Det är viktigt att upplysa om att 1177 journalen och övriga tjänster inte ersätter möjligheten att begära att få ut sin eller sina barns journalinformation som allmänna handlingar, där sedvanlig menprövning föregås innan ett eventuellt utlämnande.
Bilagor
Svar på remiss – Örebro kommuns strategi ”Ett tryggt Örebro fritt från våld - strategi mot våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck samt sexuell exploatering 2025 - 2033”
Region Örebro län har tagit del av Örebro kommuns strategi ”Ett tryggt Örebro fritt från våld”. Örebro kommun kan med strategin stärka sitt arbete mot våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck samt sexuell exploatering. Under respektive fokusområde beskrivs tydliga målsättningar och åtgärder för ett samlat och systematiskt arbetssätt, där både organisation och uppföljning är tydligt strukturerade och bidrar till den övergripande målsättningen; att Örebro kommun ska vara en trygg och säker kommun för alla.
Region Örebro län instämmer i strategins skrivning om behovet av en tydlig, strukturerad samverkan med externa aktörer och ser fram emot ett fortsatt långsiktigt och samordnat arbete för ett tryggt Örebro län.
Bilagor
2023 beslutade regeringen att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att föra dialog med berörda aktörer för att identifiera och föreslå åtgärder som kan genomföras för att öka kapaciteten och tillgängligheten till och från Arlanda flygplats.
I utredningen presenteras åtgärder både på ett trafikövergripande plan och utifrån olika trafikslag. Åtgärdsförslag som berör utvecklingen i Örebro län och kopplingen till Arlanda är:
- ökad tillgänglighet och kapacitet på Mälarbanan,
- att staten bör omförhandla avtalet med A-Train AB,
- ökad marknadsandel för kollektivtrafiken till och från Arlanda,
- expressbusslinjer från i bytespunkter samt bytespunkter på Mälarbanan,
- utveckling av sömlöst biljettsystem,
- utreda godstransporternas behov och förutsättningar.
Bilagor
Region Örebro län har fått möjlighet att svara på Region Stockholms granskningshandling till ny regional utvecklingsplan. Granskningshandlingen är ett resultat av den omfattade samrådsprocessen som avslutades med en skriftlig samrådsremiss förra året.
Region Örebro län svarade på samrådshandlingen 2024 (diarienummer 24RS3773). Efter samrådet har Region Stockholm reviderat den Regionala utvecklingsstrategin och den är nu ute på granskning. Region Örebro läns synpunkter från samrådet har hanterats, men det saknas fortsatt ett storregionalt perspektiv i dokumentets vision och mål.
Bilagor
Förslag till ny regional utvecklingsstrategi för Sörmland (RUN-HRU24-0081) har konkreta beskrivningar av förutsättningar, utmaningar och prioriterade inriktningar. Region Örebro län bedömer att det går att använda den föreslagna regionala utvecklingsstrategin för planering och prioriteringar i samverkansarbetet mellan de båda länen.
Region Örebro län bedömer att remissversionen bidrar till en ökad tydlighet och användbarhet i förhållande till nuvarande version vilket bör resultera i ökade möjligheter till tydligare prioriteringar och styrning av insatser.
Region Örebro län ser positivt på skrivningen om att kollektivtrafiken nämns som ett prioriterat område och att tågtrafik har en central roll för tillgängligheten storregionalt samt att strukturbilderna pekar ut kollektiva resvägar och utvecklingsstråk mellan länen Sörmland och Örebro.
Region Örebro län anser att strukturbilderna är bra ur ett infrastrukturperspektiv och att RUS:en i övrigt uttrycker sig väl kring infrastrukturfrågorna. Strukturbilden kan dock utvecklas genom att sätta in Sörmlands län i ett större sammanhang, tydliggöra kopplingen till Västsverige (till exempel västra stambanan och planerad tågförbindelse mellan Oslo-Stockholm) men också genom att förtydliga skillnaden mellan ett utvecklingsstråk och ett transportsamband.
Det är positivt att visionen om ett jämlikt samhälle, med god hälsa utan orättfärdiga skillnader uttrycks tydligt, och att perspektiven finns med i strukturbilden för Sörmland. Det är också positivt att människan och välbefinnandet för regionens invånare står som mål och fokus ihop med hållbar utveckling. Förslaget ger goda möjligheter att använda strategin som stöd i Region Örebro läns planering kopplat till samspelet mellan hälso- och sjukvård, socialtjänst och regional utveckling.
Bilagor
Inom ramen för det regionala utvecklingsansvaret har Region Sörmland tagit fram förslag på länsplan för regional transportinfrastruktur för Södermanlands län 2026–2037. Totalt har länsplanen för regional transportinfrastruktur tilldelats drygt 1408 miljoner kronor.
Region Sörmland har avsatt medel för åtgärder och utredningar på väg 52 som kopplar samman med Örebro län.
Planen syftar till att förbättra tillgängligheten, trafiksäkerheten och hållbarheten i transportsystemet, med särskilt fokus på gång-, cykel- och kollektivtrafik. Den ska också stödja regional utveckling genom att stärka kopplingarna mellan olika noder och stråk inom länet samt till angränsande regioner.
Ett av de regionala vägstråken som nämns är tvärförbindelsen mellan Nyköping och länsgränsen mot Örebro längst med väg 52. Detta stråk är viktigt för gods- och persontransporter och kopplar samman två arbetsmarknadsregioner. Region Sörmland har i förslaget till ny länsplan prioriterat medel för utredningar och åtgärder längst med 52an. Detta ligger i linje med Region Örebro läns prioriteringar på stråket och tillsammans kan organisationerna bidra till ett mer trafiksäkert och tillgängligt stråk.
Bilagor
Region Västmanland har i uppdrag som regionalt utvecklingsansvarig och
länsplaneupprättare att ta fram ny länsplan för regional transportinfrastruktur för åren 2026-2037.
I samband med framtagande har en hållbarhetsbedömning gjorts.
Planförslaget beskriver den viktiga kopplingen mellan Västmanland och Örebro län, med bland annat E20/E18 samt Mälarbanan. Region Västmanland poängterar brister på Mälarbanan kopplat till utbyggnaden av Oslo-Stockholm stråket.
Bilagor
Inom ramen för det regionala utvecklingsansvaret har Västra Götalandsregionen tagit fram förslag på ny regional infrastrukturplan för Västra Götaland avseende åren 2026–2037. Totalt har den regionala infrastrukturplanen tilldelats 10 453 miljoner kronor som de har valt att fördela mellan sex olika kategorier.
I planförslaget beskrivs Västra stambanan; Kinnekullebanan, E20 och väg 49 som viktiga kopplingar mot Örebro län och åtgärder prioriteras längs med väg 49 mellan Skara och Skövde och åtgärder medfinansieras på Kinnekullebanan. Dessa prioriteringar är gynnsamma även för Örebro län eftersom de stärker kopplingarna från Örebro län till Västra Götalands län.
I samband med framtagandet har en hållbarhetsbedömning gjorts.
Bilagor
Region Värmland har i uppdrag som regionalt utvecklingsansvarig och länsplaneupprättare att ta fram ny länsplan för regional transportinfrastruktur för åren 2026-2037. Regeringen har gett 1539 miljoner kronor till Värmland som planeringsram.
Åtgärdsplaneringen utgår från nationella och regionala mål, regeringens direktiv, systemanalysen och dialoger med kommuner och näringsliv. Mål på global och EU-nivå beaktas genom att de speglas i nationella och regionala mål.
I samband med framtagande har en hållbarhetsbedömning gjorts.
Planförslaget beskriver den viktiga kopplingen mellan Värmland och Örebro län, med bland annat E18 och en framtida Nobelbana. På E18 planeras en vägsträcka åtgärdas med hjälp av Nationell plan.
Bilagor
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig i samrådet om Västerås stads nya Översiktsplan med utblick till 2070.
Dokumentet är väl avvägt och kopplar på ett bra sätt an till såväl det kommunala som regionala perspektivet. Region Örebro län ser positivt på att Västerås stad planerar för en långsiktig och hållbar utveckling.
Västerås stad bygger för goda förutsättningar för utbyggnad av Mälarbanan. Detta underlättar det gemensamma arbetet med utbyggnaden av stråket Oslo-Stockholm.
Bilagor
Region Örebro län har fått möjlighet att yttra sig i samråd för solpark Västkärr i Lekebergs kommun. Region Örebro län ställer sig försiktigt positiv till solparken, då den kan antas bidra till energiomställningen och öka andelen förnybara energikällor, i enlighet med den regionala utvecklingsstrategin, RUS. Region Örebro län ser positivt på att den planerade solparken är tänkt att etableras på redan ianspråktagen mark i stället för på jordbruksmark eller skogsmark, som ofta är fallet för nya solcellsparker. För att bedöma etableringens innebörd fullt ut har Region Örebro län formulerat några frågor som med fördel besvaras i den fortsatta planeringen och utredningen av parken.
Bilagor
Besvarande av motion från Fredrik Askhem (L) om att låta företag bidra till en stabil kollektivtrafik
Det har inkommit en motion om att utreda möjligheten att sälja namnrättigheter till busshållplatser och linjer. Detta för att hitta alternativa inkomstkällor i syfte att minska belastningen på Region Örebro läns budget. Företagen som köper namnrättigheter skulle ha en geografisk koppling till den aktuella hållplatsen eller linjen för att underlätta för resenärer. Liknande initiativ har genomförts i större städer, exempelvis i London vid OS.
I förslaget till svar framgår att det finns riktlinjer för hur hållplatser ska namnges. Motionens förslag om att sälja namnrättigheter avviker från denna riktlinje.
Sammanfattningsvis är förvaltningens bedömning att försäljning av hållplats- och linjenamn skulle skapa merarbete som skulle kosta mer än det ökar intäkterna till Region Örebro läns kollektivtrafikbudget. Bedömningen är också att regelbundna namnändringar skulle kunna medföra negativa konsekvenser för resenärer, detta i form av minskad kontinuitet och igenkänning.
Bilagor
Besvarande av motion från Erik Baecklund (M) om att konkretisera Region Örebro läns digitala arbetssätt inom Beställningscentralen Serviceresor
Erik Baecklund (M) föreslår i en motion att Region Örebro län ska framtidssäkra Beställningscentralens digitala arbetssätt med hjälp av AI. Beställningscentralen hanterar cirka 460?000 samtal årligen och erbjuder idag digital bokning via appen Serviceresan. I verksamhetsplanen för 2025 finns ett uppdrag att undersöka hur AI kan användas inom serviceresor, inklusive möjligheten att införa en bokningsrobot.
Bilagor
Anmälningsärenden:
1. Regionstyrelsens ordförande har fattat följande beslut:
- tillfälligt förordnande som regiondirektör under ordinarie befattningshavares frånvaro, dock längst till och med den 7 september 2025, 23RS12259,
- tillfälligt förordnande som regiondirektör under ordinarie befattningshavares frånvaro, dock längst till och med den 30 september 2025, 23RS12259.
2. Tillförordnad regiondirektör har fattat följande beslut:
- samrådsyttrande över detaljplan för fastigheten Almby 13:25 m.fl, område Framnäs och Ekeby gård i Örebro kommun 25RS8530,
- attesträtter 24RS12247,
3. Forsknings- och utbildningsdirektören har fattat följande beslut:
- avtal mellan Region Örebro län och Örebro universitet avseende affilering som professor vid institutionen för medicinska vetenskaper, 25RS8803-2,
- tillsvidareanställningar 25RS7785, 25RS7786,
4. Regionjuristen har fattat beslut om avslag avseende begäran om utlämnande av allmän handling, 25RS9116.
5. Upphandlingschefen har fattat följande beslut:
- rättegångsfullmakt för Örebro kommun att företräda Region Örebro län vid överprövningsmål avseende upphandling av betallösning för parkering med app och SMS 25RS3780.
6. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 25RS7096, 25RS8058, 25RS8036, 25RS8378, 25RS4426, 25RS8668, 25RS8681, 25RS8657,
Områdeschefen för psykiatrin har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning 25RS7479,
- lönetillägg 25RS7477, 25RS2729, 25RS8143.
7. Områdeschefen för nära vård har fattat följande beslut:
- chefsförordnande för biträdande verksamhetschef och ställföreträdande verksamhetschef vid vårdcentraler Örebro öster för perioden 2025-09-01--2026-02-28, 25RS8170,
- tillsvidareanställningar 25RS7189, 25RS7683, 25RS7683, 25RS7833, 25RS8391,
- lönetillägg 25RS7387.
8. Verksamhetschefen för Vårdcentraler Örebro öster gemensam har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS8733.
9. Vårdcentralchefen för Kumla vårdcentral har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS8143.
10. Vårdcentralchefen för Ängens vårdcentral har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS5898.
11. Områdeschefen för specialiserad vård har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 25RS6478, 25RS6022, 25RS8416, 24RS11290, 25RS7492,
- lönetillägg 25RS8143.
12. Enhetschefen för Barn- och ungdomsmottagningen Stora Holmen har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS8143.
13. Biträdande områdeschef för Länskirurgi gemensam har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS8143.
14. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 25RS8285, 25RS8921,
- skriftlig varning enligt 11 § 25RS7414,
- skriftlig varning enligt 11 § 25RS7629,
- chefsförordnande 25RS4-8--18,
- sammanställning över beslut om bisysslor juni-augusti 25RS3-8--10.
15. Områdeschefen för Fastighet har fattat följande beslut:
- avstängning med lön 25RS5738.
16. Förvaltningschefen för Regional utveckling har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS7078.
17. Områdeschefen för Kultur och ideell sektor har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS8143.
18. Verksamhetschefen på Folktandvården Haga har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS8143.
19. Verksamhetschefen på Folktandvården Karlskoga har fattat följande beslut:
- lönetillägg 25RS8143.
20. Regionjuristen har fattat beslut om transportfullmakt till vårdcentralschefen för Olaus Petri vårdcentral att föra Region Örebro läns talan i ärende DO 2025/5824 hos Diskrimineringsombudsmannen, 25RS8464.
21. Vårdcentralschefen för Olaus Petri vårdcentral har svarat på anmälan från Diskrimineringsombudsmannen, 25RS8464.
Meddelandeärenden:
1. Ekonomistaben har överlämnat:
- finansrappport och innehavsrapport augusti 2025 25RS452.
2. Protokoll
- Inkubera i Örebro AB, bolagsstämma 2025-05-13,
- Region Örebro Innovation AB, bolagsstämma 2025-05-13,
- Rådet för funktionshinderfrågor 2025-08-20,
- Minnesanteckningar från samverkansmöte mellan Region Örebro län och Trafikverket 25RS8813,
- Regionala samverkansrådet för skola, utbildning och
kompetensförsörjning 2025-09-12.
3. Malin Sandberg är tillförordnad förvaltningschef för Företagshälsan & Tolkförmedling under Caroline Balkstedts ledighet 2025-09-29 -- 2025-10-05.
Information - Strukturbild Nobelbanestråket
Information - Regiondirektörens information
13.00 Oslo Stockholm 2.55 AB
13.40 Örebro läns flygplats AB