Hoppa över navigering
  •   1

    Protokollsjustering

  • Karin Sundin (S) har begärt att bli entledigad från sina uppdrag som representant i AER kommitté hälso- och sjukvård, ordförande i specifikt samverkansråd för social välfärd samt vård och omsorg, representant i nätverket hälsa och demokrati, ledamot i samrådsgrupp avseende universitetssjukvård, Region Uppsala län och Region Örebro län, ledamot i samverkansnämnden Sjukvårdsregion Mellansverige, ledamot i regionalt samverkansråd samt ersättare i regionstyrelsens arbetsutskott.

  • Uppföljning av regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget 2022 sker vid delårsrapportering per 31 juli och för helår med årsredovisning. I delårsrapporten redovisas utfall och prognos för de mål, strategier, inriktningar samt ambitioner som uttrycks i verksamhetsplanen. Därutöver sker rapportering av händelser av väsentlig betydelse, redovisning av det ekonomiska resultatet och investeringar samt väsentliga personalförhållanden. Rapporten innehåller också en sammanfattande redovisning av nämndernas delårsrapporter samt av Region Örebro läns majoritetsägda bolags direktiv.

    Pandemin med coronaviruset och sjukdomen covid-19 har fortsatt haft påverkan för så väl individer som för verksamhet och ekonomi både i Region Örebro län och i samhället nationellt och globalt. Samtidigt har Region Örebro läns verksamheter successivt kunnat återgå till mer av ordinarie verksamhet. Med anledning av situationen i Ukraina, med väpnad konflikt från Ryssland, beslutade regiondirektören att aktivera Regional ledning i februari. Regional ledning avslutades sedan i maj.

    Region Örebro län redovisar ett resultat per juli som uppgår till -116 miljoner kronor. I resultatet ingår orealiserade värdeförändringar av finansiella tillgångar. Balanskravsresultatet, som exkluderar dessa orealiserade värdeförändringar, uppgår för perioden till 317 miljoner kronor.

    Helårsprognosen för balanskravsresultatet uppgår till 325 miljoner kronor. Prognosen innebär ett resultat som är 125 miljoner kronor högre än budgeterat.

    Driftredovisningen visar nämndernas avvikelse mot budget per juli samt prognosen för helåret. Nämnderna redovisar per juli sammantaget en negativ budgetavvikelse med -33 miljoner kronor. Regionstyrelsens finansförvaltning redovisar en större negativ avvikelse mot budget, -302 miljoner kronor. Orsaken till det den negativa avvikelsen beror framför allt på den höga kostnaden för orealiserade kursförluster, -431 miljoner kronor.

    Nämndernas prognoser över budgetavvikelsen uppgår sammantaget till -249 miljoner kronor.

    Investeringar beräknas uppgå till 943 miljoner kronor för helåret 2022.

    Antal årsarbetare har ökat med 187 tillsvidareanställda i jämförelse med samma period 2021. Sjukfrånvaron har ökat från 6,4 procent perioden januari till juni 2021 till 7,2 procent samma period 2022. Det är korttidssjukfrånvaron som står för ökningen, långtidssjukfrånvaron är oförändrad i jämförelse med samma period 2021.

    Även under 2022 påverkar pandemin i viss mån måluppfyllelsen negativt för flera effektmål och status på flera av indikatorerna. Visst utvecklingsarbete och vissa uppdrag har fått stå tillbaka med anledning av pandemin. Prognosen över arbetet i nämnder och verksamheter för att uppfylla regionfullmäktiges mål och strategier pekar trots detta på en positiv utveckling. Sammantaget är prognosen att samtliga 10 mål har en god måluppfyllelse eller en mindre, acceptabel avvikelse.

    Bilagor

  • Enligt tidigare beslut i regionfullmäktige (2018-06-19 §66 respektive 2020-11-11 §162) har Länsgården Fastigheter AB uppdraget att bygga nya lokaler för vårdcentralsverksamhet och folktandvård på fastigheten Spannremmen 2 i Kumla. Lokalerna ska ersätta nuvarande lokaler som finns på Kungsängsvägen och Sörbyvägen i Kumla.

    Enligt ett samverkansavtal mellan Region Örebro och Länsgården från april 2021 ska Länsgården agera beställarombud för regionen vid upphandling av byggentreprenaden. Länsgården har därför ansvarat för, tillsammans med företrädare för regionen och externa konsulter, projekteringen och att ta fram ett förfrågningsunderlag.

    Upphandlingen annonserades som en totalentreprenad med fast pris 2022-04-13, sista dag för att lämna anbud var 2022-09-04. Vid anbudsöppningen hade xx stycken godkända anbud inkommit. Utifrån utfallet av anbudsprövningen föreslås namn org nr som totalentreprenör för nybyggnation av vårdcentral och folktandvård i i Kumla på fastigheten Spannremmen 2, se bifogad utvärdering.

    Förutsättningen för att entreprenadkontrakt ska tecknas med entreprenören är


    att regionen fattar beslut om projektavtal med uppskattad hyra. Det bör ske skyndsamt då entreprenörens anbud är giltigt i 100 dagar från anbudsdatum (2022-09-04).

  • Region Örebro län har sedan 2008 årligen lämnat bidrag till FPS, föreningen för psykiatriskt samarbete, för att täcka kostnader för en länsövergripande anhörigkonsulent inom psykiatrin på 75 procent av en heltid. Från start var bidraget på 400 00 kronor (exklusive indexuppräkning). Anhörigkonsulentens uppdrag har formulerats i en överenskommelse.

    År 2017 beviljades FPS ett utökat bidrag med 110 000 kronor per år för att finansiera en utökning av anhörigkonsulentens arbetstid från 75 procent till en heltid för att täcka en samordningsfunktion i NSPH (Nationell samverkan för psykisk hälsa). Under 2021 togs nätverksuppdraget bort från uppdraget och anhörigkonsulenten började arbeta 100 procent med anhörigstöd.

    Nuvarande överenskommelse gäller från och med 2019-01-01 – 2022-12-31.

    I samband med beslut om ny överenskommelse så äskar FPS om utökat bidrag till anhörigkonsulenten på 90 000 kronor per år då verksamheten har haft ett underskott de senaste tre åren.
    Anledningen till underskottet är främst ökade verksamhetskostnader.

    Aktuellt bidrag blir i samband med beslut om ny överenskommelse 693 856 kronor per år exklusive av regionfullmäktige beslutad indexuppräkning.

    Den nya överenskommelsen har reviderats tillsammans med företrädare för FPS och representant för psykiatrin. Inför politisk beredning har områdeschef för psykiatrin haft möjlighet att lämna synpunkter på överenskommelsen.

    Bilagor

  • Regeringen har uppdragit Trafikverket och länsplaneupprättarna att ta fram Nationell plan och länsplaner för perioden 2022-2033. Detta uppdrag upprepas var fjärde år för att aktualisera planerna. Riksdagen har beslutat om budget.

    Samhällsbyggnadsnämnden tog beslut i mars om att länsplanen skulle beslutas i regionstyrelsen. Där beslutades fördelningen av tilldelade medel och innehåll i planen definitivt. Därefter skickades Region Örebro läns länsplan till regeringen för bedömning. I juni tog regeringen beslut om innehåll och fördelning av medel i Nationell plan för transportinfrastruktur, där länsplanerna ingår som en del av den nationella planens budget.

    Länsplanen för Örebro län har fått en ökad budget jämfört med länsplan för åren 2018-2029 i reella tal, men kostnadsfördyringar i infrastrukturobjekt och inflation har gjort att länsplanen för 2022-2033 kommer att räcka till färre åtgärder än tidigare.

    Planförslaget inrymmer transportinfrastrukturåtgärder på statligt vägnät och medel till medfinansiering av åtgärder på kommunalt och enskilt vägnät samt samfinansiering av åtgärder på nationell infrastruktur.

    Till länsplanen hör bilagor som beskriver styrande mål och strategier, ett uppdaterat nuläge utifrån flera olika perspektiv, bland annat trafiksäkerhet, och en strategisk hållbarhetsbedömning som Trivector tagit fram. I hållbarhetsbedömningen ryms en lagstadgad miljöbedömning och en social konsekvensbedömning.

    Länsplanen har remitterats mellan oktober 2021 och januari 2022. Länets kommuner (förutom Degerfors), Trafikverket, Länsstyrelsen i Örebro län, Handelskammaren Mälardalen, Svealandstrafiken samt ett antal angränsande regioner, grannkommuner och kommunalförbund i andra län lämnade svar.

    Observera att Regionfullmäktige inte kan ändra innehållet eller fördelningen av medel i länsplanen eftersom regeringen redan tagit beslut om Nationell plan. Redaktionella ändringar kan göras.

    Bilagor

  • Handlingar skickas ut senare.

  • Örebro läns regionala kulturplan är en plan för utvecklingen av länets kultur och en handlingsplan till den regionala utvecklingsstrategin. Den är också en viktig del av kultursamverkansmodellen och ligger till grund för fördelningen av statliga och regionala kulturmedel. Kulturplanen ska enligt den statliga förordningen för kultursamverkansmodellen genomgå en årlig revidering.

    Förslag på revidering av kulturplanen inför 2023 togs emot mellan 1 mars och 16 maj 2022. Information om revideringen fanns på regionens webb samt i Område kultur och ideell sektors nyhetsbrev. Informationen skickades också till länets kommuner och aktörer med uppdrag i kulturplanen

    Sammanlagt inkom tre förslag gällande:
    1) uppdrag/utvecklingsmål för Konst på hög
    2) The non existent Centers uppdrag
    3) beskrivningen av Örebro läns hembygdsförbund i kulturplanen

    Punkt 1 och 2 föreslås revideras medan punkt 3 är synpunkter som föreslås tas med in i det pågåendet arbetet med ny kulturplan som börjar gälla 2024.

    Bilagor

  • Enligt kommunallagen bör en motion eller ett medborgarförslag besvaras så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes. Om beredningen inte hunnit avslutas inom ett år ska detta, enligt kommunallagen 5 kap. 35 §, anmälas till fullmäktige, som då får avskriva motionen eller medborgarförslaget från vidare handläggning.

    Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska rapportering ske två gånger per år.

    Med anledning av detta redovisas att det för närvarande finns fyra motioner som inte har besvarats inom ett år.

    Vidare redovisas att det finns ett medborgarförslag som inte har besvarats inom ett år.

    Bilagor

  • Det finns nu ett förslag till tid för och tillkännagivande av regionfullmäktiges sammanträden under år 2023.

    Bilagor

  • Det finns nu ett förslag till regionstyrelsens sammanträdestider för år 2023.

    Bilagor

  • Anmälningsärenden:

    1. Regionstyrelsens ordförande har fattat följande beslut:
    svar på Europakommissionens förslag till Europaparlamentets och rådets förordning om ett europeiskt hälsodataområde, 22RS4808.

    2. Regiondirektören har fattat följande beslut:
    - firmateckning i vissa fall, 22RS2152,
    - attesträtter år 2022, 22RS3270,
    - förordnande av förvaltningschef för förvaltningen Regional utveckling under perioden 2023-02-01 – 2027-01-31.

    3. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat följande beslut:
    - avskrivning av skuld till dödsbo, 22RS6875, 22RS6876, 22RS5879-88.

    4. Områdeschefen för område Nära vård har fattat följande beslut:
    - lönetillägg, 22RS7551, 22RS7906, 22RS8221 och 22RS8355,
    - löneändring under pågående avtalsperiod, 22RS7905.

    5. Regionservice har överlämnat följande beslut:
    - sammanställning över beslut om beviljade bisysslor augusti 2022, 22RS191,
    - sammanställning över beslut om tillsvidareanställningar augusti 2022, 22RS151.

    6. Verksamhetscheferna på Folktandvården Karlskoga, Nora och Lindesberg har fattat beslut om tillsvidareanställningar.

    Meddelandeärenden:

    1. Finansrapport augusti, 22RS1225

    2. Protokoll
    - rådet för funktionshinderfrågor 2022-08-29,
    - regionstyrelsens arbetsutskott 2022-08-18.

    3. Skrivelser från medborgare, 22RS21-190, 191, 192, 214, 216, 227, 229, 240, 241, 242, 245, 246, 247 och 259.

    Bilagor

  • 1. Kompetensförsörjningsrapport - Helena Svensson, Sofia Sönderkjöge

  • § 125

    Protokollsjustering

  • Karin Sundin (S) har begärt att bli entledigad från sina uppdrag som representant i AER kommitté hälso- och sjukvård, ordförande i specifikt samverkansråd för social välfärd samt vård och omsorg, representant i nätverket hälsa och demokrati, ledamot i samrådsgrupp avseende universitetssjukvård, Region Uppsala län och Region Örebro län, ledamot i samverkansnämnden Sjukvårdsregion Mellansverige, ledamot i regionalt samverkansråd samt ersättare i regionstyrelsens arbetsutskott.

     

     

  • Uppföljning av regionfullmäktiges verksamhetsplan med budget 2022 sker vid delårsrapportering per 31 juli och för helår med årsredovisning. I delårsrapporten redovisas utfall och prognos för de mål, strategier, inriktningar samt ambitioner som uttrycks i verksamhetsplanen. Därutöver sker rapportering av händelser av väsentlig betydelse, redovisning av det ekonomiska resultatet och investeringar samt väsentliga personalförhållanden. Rapporten innehåller också en sammanfattande redovisning av nämndernas delårsrapporter samt av Region Örebro läns majoritetsägda bolags direktiv.

    Pandemin med coronaviruset och sjukdomen covid-19 har fortsatt haft påverkan för så väl individer som för verksamhet och ekonomi både i Region Örebro län och i samhället nationellt och globalt. Samtidigt har Region Örebro läns verksamheter successivt kunnat återgå till mer av ordinarie verksamhet. Med anledning av situationen i Ukraina, med väpnad konflikt från Ryssland, beslutade regiondirektören att aktivera Regional ledning i februari. Regional ledning avslutades sedan i maj.

    Region Örebro län redovisar ett resultat per juli som uppgår till -116 miljoner kronor. I resultatet ingår orealiserade värdeförändringar av finansiella tillgångar. Balanskravsresultatet, som exkluderar dessa orealiserade värdeförändringar, uppgår för perioden till 317 miljoner kronor.

    Helårsprognosen för balanskravsresultatet uppgår till 325 miljoner kronor. Prognosen innebär ett resultat som är 125 miljoner kronor högre än budgeterat.

    Driftredovisningen visar nämndernas avvikelse mot budget per juli samt prognosen för helåret. Nämnderna redovisar per juli sammantaget en negativ budgetavvikelse med -33 miljoner kronor. Regionstyrelsens finansförvaltning redovisar en större negativ avvikelse mot budget, -302 miljoner kronor. Orsaken till det den negativa avvikelsen beror framför allt på den höga kostnaden för orealiserade kursförluster, -431 miljoner kronor.

    Nämndernas prognoser över budgetavvikelsen uppgår sammantaget till -249 miljoner kronor.

    Investeringar beräknas uppgå till 943 miljoner kronor för helåret 2022.

    Antal årsarbetare har ökat med 187 tillsvidareanställda i jämförelse med samma period 2021. Sjukfrånvaron har ökat från 6,4 procent perioden januari till juni 2021 till 7,2 procent samma period 2022. Det är korttidssjukfrånvaron som står för ökningen, långtidssjukfrånvaron är oförändrad i jämförelse med samma period 2021.

    Även under 2022 påverkar pandemin i viss mån måluppfyllelsen negativt för flera effektmål och status på flera av indikatorerna. Visst utvecklingsarbete och vissa uppdrag har fått stå tillbaka med anledning av pandemin. Prognosen över arbetet i nämnder och verksamheter för att uppfylla regionfullmäktiges mål och strategier pekar trots detta på en positiv utveckling. Sammantaget är prognosen att samtliga 10 mål har en god måluppfyllelse eller en mindre, acceptabel avvikelse.

  • Enligt tidigare beslut i regionfullmäktige (2018-06-19 §66 respektive 2020-11-11 §162) har Länsgården Fastigheter AB uppdraget att bygga nya lokaler för vårdcentralsverksamhet och folktandvård på fastigheten Spannremmen 2 i Kumla. Lokalerna ska ersätta nuvarande lokaler som finns på Kungsängsvägen och Sörbyvägen i Kumla.

    Enligt ett samverkansavtal mellan Region Örebro län (regionen)och Länsgården Fastigheter AB från april 2021 ska Länsgården agera beställarombud för regionen vid upphandling av byggentreprenaden. Länsgården har därför ansvarat för, tillsammans med företrädare för regionen och externa konsulter, projekteringen och att ta fram ett förfrågningsunderlag.

    Upphandlingen annonserades som en totalentreprenad med fast pris 2022-04-13, sista dag för att lämna anbud var 2022-09-04. Vid anbudsöppningen hade fyra (4) stycken godkända anbud inkommit. Utifrån utfallet av anbudsprövningen föreslås OBK Sverige AB med organisationsnummer 556863-5303 som totalentreprenör för nybyggnation av lokaler för vårdcentral och folktandvård på fastigheten Spannremmen 2 i Kumla, se bifogad utvärdering.

    Förutsättningen för att entreprenadkontrakt ska tecknas med entreprenören är att regionen fattar beslut om projektavtal med uppskattad hyra. Det bör ske skyndsamt då entreprenörens anbud är giltigt i 100 dagar från anbudsdatum (2022-09-04).

  • Region Örebro län har sedan 2008 årligen lämnat bidrag till FPS, föreningen för psykiatriskt samarbete, för att täcka kostnader för en länsövergripande anhörigkonsulent inom psykiatrin på 75 procent av en heltid. Från start var bidraget på 400 00 kronor (exklusive indexuppräkning). Anhörigkonsulentens uppdrag har formulerats i en överenskommelse.

    År 2017 beviljades FPS ett utökat bidrag med 110 000 kronor per år för att finansiera en utökning av anhörigkonsulentens arbetstid från 75 procent till en heltid för att täcka en samordningsfunktion i NSPH (Nationell samverkan för psykisk hälsa). Under 2021 togs nätverksuppdraget bort från uppdraget och anhörigkonsulenten började arbeta 100 procent med anhörigstöd.

    Nuvarande överenskommelse gäller från och med 2019-01-01 – 2022-12-31.

    I samband med beslut om ny överenskommelse så äskar FPS om utökat bidrag till anhörigkonsulenten på 90 000 kronor per år då verksamheten har haft ett underskott de senaste tre åren.
    Anledningen till underskottet är främst ökade verksamhetskostnader.

    Aktuellt bidrag blir i samband med beslut om ny överenskommelse 693 856 kronor per år exklusive av regionfullmäktige beslutad indexuppräkning.

    Den nya överenskommelsen har reviderats tillsammans med företrädare för FPS och representant för psykiatrin. Inför politisk beredning har områdeschef för psykiatrin haft möjlighet att lämna synpunkter på överenskommelsen.

  • Regeringen har uppdragit Trafikverket och länsplaneupprättarna att ta fram Nationell plan och länsplaner för perioden 2022-2033. Detta uppdrag upprepas var fjärde år för att aktualisera planerna. Riksdagen har beslutat om budget.

    Samhällsbyggnadsnämnden tog beslut i mars om att länsplanen skulle beslutas i regionstyrelsen. Där beslutades fördelningen av tilldelade medel och innehåll i planen definitivt. Därefter skickades Region Örebro läns länsplan till regeringen för bedömning. I juni tog regeringen beslut om innehåll och fördelning av medel i Nationell plan för transportinfrastruktur, där länsplanerna ingår som en del av den nationella planens budget.

    Länsplanen för Örebro län har fått en ökad budget jämfört med länsplan för åren 2018-2029 i reella tal, men kostnadsfördyringar i infrastrukturobjekt och inflation har gjort att länsplanen för 2022-2033 kommer att räcka till färre åtgärder än tidigare.

    Planförslaget inrymmer transportinfrastrukturåtgärder på statligt vägnät och medel till medfinansiering av åtgärder på kommunalt och enskilt vägnät samt samfinansiering av åtgärder på nationell infrastruktur.

    Till länsplanen hör bilagor som beskriver styrande mål och strategier, ett uppdaterat nuläge utifrån flera olika perspektiv, bland annat trafiksäkerhet, och en strategisk hållbarhetsbedömning som Trivector tagit fram. I hållbarhetsbedömningen ryms en lagstadgad miljöbedömning och en social konsekvensbedömning.

    Länsplanen har remitterats mellan oktober 2021 och januari 2022. Länets kommuner (förutom Degerfors), Trafikverket, Länsstyrelsen i Örebro län, Handelskammaren Mälardalen, Svealandstrafiken samt ett antal angränsande regioner, grannkommuner och kommunalförbund i andra län lämnade svar.

    Observera att Regionfullmäktige inte kan ändra innehållet eller fördelningen av medel i länsplanen eftersom regeringen redan tagit beslut om Nationell plan. Redaktionella ändringar kan göras.

  • Region Örebro län delar sedan 1963 årligen ut kulturstipendium och kulturpris för att uppmärksamma organisationens 100-åriga tillvaro från 1863. För år 2022 fördelas enligt tidigare modell totalt 30 000 kronor till en eller flera kulturstipendiater. Kulturpriset delas också ut enligt tidigare modell, därmed bestående av 50 000 kronor och ett kulturföremål.

  • Örebro läns regionala kulturplan är en plan för utvecklingen av länets kultur och en handlingsplan till den regionala utvecklingsstrategin. Den är också en viktig del av kultursamverkansmodellen och ligger till grund för fördelningen av statliga och regionala kulturmedel. Kulturplanen ska enligt den statliga förordningen för kultursamverkansmodellen genomgå en årlig revidering.

    Förslag på revidering av kulturplanen inför 2023 togs emot mellan 1 mars och 16 maj 2022. Information om revideringen fanns på regionens webb samt i Område kultur och ideell sektors nyhetsbrev. Informationen skickades också till länets kommuner och aktörer med uppdrag i kulturplanen

    Sammanlagt inkom tre förslag gällande:
    1) uppdrag/utvecklingsmål för Konst på hög
    2) The non existent Centers uppdrag
    3) beskrivningen av Örebro läns hembygdsförbund i kulturplanen

    Punkt 1 och 2 föreslås revideras medan punkt 3 är synpunkter som föreslås tas med in i det pågåendet arbetet med ny kulturplan som börjar gälla 2024.

  • Enligt kommunallagen bör en motion eller ett medborgarförslag besvaras så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes. Om beredningen inte hunnit avslutas inom ett år ska detta, enligt kommunallagen 5 kap. 35 §, anmälas till fullmäktige, som då får avskriva motionen eller medborgarförslaget från vidare handläggning.

    Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska rapportering ske två gånger per år.

    Med anledning av detta redovisas att det för närvarande finns fyra motioner som inte har besvarats inom ett år.

    Vidare redovisas att det finns ett medborgarförslag som inte har besvarats inom ett år.

  • Det finns nu ett förslag till tid för och tillkännagivande av regionfullmäktiges sammanträden under år 2023.

  • Det finns nu ett förslag till regionstyrelsens sammanträdestider för år 2023.

  • Anmälningsärenden:

    1. Regionstyrelsens ordförande har fattat följande beslut:
    svar på Europakommissionens förslag till Europaparlamentets och rådets förordning om ett europeiskt hälsodataområde, 22RS4808.

    2. Regiondirektören har fattat följande beslut:
    - firmateckning i vissa fall, 22RS2152,
    - attesträtter år 2022, 22RS3270,
    - förordnande av förvaltningschef för förvaltningen Regional utveckling under perioden 2023-02-01 – 2027-01-31.

    3. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat följande beslut:
    - avskrivning av skuld till dödsbo, 22RS6875, 22RS6876, 22RS5879-88.

    4. Områdeschefen för område Nära vård har fattat följande beslut:
    - lönetillägg, 22RS7551, 22RS7906, 22RS8221 och 22RS8355,
    - löneändring under pågående avtalsperiod, 22RS7905.

    5. Regionservice har överlämnat följande beslut:
    - sammanställning över beslut om beviljade bisysslor augusti 2022, 22RS191,
    - sammanställning över beslut om tillsvidareanställningar augusti 2022, 22RS151.

    6. Verksamhetscheferna på Folktandvården Karlskoga, Nora och Lindesberg har fattat beslut om tillsvidareanställningar.

    Meddelandeärenden:

    1. Finansrapport augusti, 22RS1225

    2. Protokoll
    - rådet för funktionshinderfrågor 2022-08-29,
    - regionstyrelsens arbetsutskott 2022-08-18.

    3. Skrivelser från medborgare, 22RS21-190, 191, 192, 214, 216, 227, 229, 240, 241, 242, 245, 246, 247 och 259.

  • § 137

    Regiondirektörens information

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.